گفت وگو با سید مجید مزینانی استاد برجسته و هنرمند انیماتور/ بخش پایانی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

در بخش اول قسمتی از بیوگرافی هنرمند انیماتور و تدوین گر مزینانی را که در شاخه ها و گرایش های هنری و برنامه سازی مختلف در تلویزیون فعالیت نموده منتشر ساختیم و بنا شد مصاحبه تکمیلی یاهمان گفت و گوی صمیمانه گروه اعزامی شاهدان کویرمزینان را با این فرزند شایسته مزینان  منتشر نماییم که امروز این توفیق نصیبمان شد و بخش دوم مصاحبه استاد سیدمجید مزینانی تدوینگر و استاد انیمیشن ساز را تقدیم می کنیم.

استاد مزینانی به عنوان اولین سئوال و شاید کلیشه ترین سئوال بفرمایید که از چه سالی وارد تلویزیون شده اید؟

من از سال 76 به جمع تلویزیونی ها پیوستم و در رشته های مختلفی شروع به فعالیت کردم که می توان به این رشته ها اشاره کرد؛CG(کاراکتر ژنریتور)،منشی گری صحنه،صدابرداری ،نورپردازی و همکاری با عوامل تولید در صدا و سیما،تهیه کنندگی و کار گردانی،به طور کلی 18 سال سابقه کاری در صدا و سیما را در کارنامه کار ی خود دارم.

اما عمده یفعالیت های من  شرکت در رسانه های دیجیتال و نوزده سال سابقه تدوین و انمیشین سازی است  خوشبختانه از نظر کیفی و کمی در کارهای انیماتوری کاستی نداشتم ،همچنین سابقه لیدری در برنامه های خردسالان و کودکان را دارم.

این جور که از سخنان شما فهمیدیم از سنین جوانی وارد عرصه ی تلویزیون شده اید و در این سن پویایی و تلاش خاصی نهفته است و این طور که خودتان می گویید سخت مشغول به کار بوده اید و نتوانسته اید به تحصیل ادامه دهید درسته ؟

نه اتفاقاً من همزمان با فعالیت های هنری درتلویزیون ، تحصیل را هم ادامه دادم و از سال 87سه شیفت کار می کردم که سختی های زیادی را متحمل شدم .اما خود این سختی ها و مشقت ها شیرینی خاصی برای من داشته است چرا که اساتید و دوستان خوبی را درکنار خود داشته ام و ماحصل آن همین دفتری است که بعضی از جوانان علاقمند مراجعه می کنند و من به آنها آموزش می دهم و معتقدم کار فرهنگی واقعی یادگیری مفاهیم اولبه تربیتی ،شهروندی می باشد و من برای این مفاهیم و آشنایی با آنها اقلیم های متفاوتی را مطالعه کرده ام و حوزه فعالیت های انیمیشن سازی که انجام داده ام موضوعاتی چون ارشادی،تقویتی،آموزشی اطلاع رسانی،سرگرمی ،آداب و رسوم می باشد و در ده اقلیم ایران مورد بررسی قرار گرفته اند مانند ترکمن،شمال ایران مانند مازندران،گیلان،جنوب ایران(بوشهر،بندر عباس )و قوم بختیار می باشد.که در شبکه پویا سیمای جمهوری اسلامی  بسیاری از این کارتون ها به نمایش گذاشته شده است.

آیا برای این فعالیتها از طرف مسئولین و نهادهای مرتبط حمایت شده اید؟

متاسفانه در حوزه انیمیشن سازی در ایران از نظر حمایت های مالی و معنوی کم کاری شده است که باعث می شود کار های خوبی در زمینه خردسالان و کودکان ارائه نشود هرچند خودم شخصا این مشقت و سختی ها را متحمل شده ام و بسیاری از کارها را با هزینه شخصی انجام داده ام ولی هیچگاه نا امید نشدم چون برای کارم هدف دارم ، ما می توانیم انیمشن سازی فاخری داشته باشیم  و امیدوارم همچنان که مسئولین مربوطه برای دوبله و پخش کارتونهایی مانندفوتبالیستها وقت صرف می کنند و به راحتی برای این  محصول خارجی  هزینه می کنند  برای انیمیشن های ایرانی هم بیشتر ارزش قائل شوند خود من طرح انیمیشن سنگ سرخ را که موضوع اصلی آن در مورد کودکان و نوجوانان فلسطینی است و این کودکان و نوجوانان برای نجات سرزمین خودشان علیه رژیم اشغالگر صهیونیست می جنگند. برای خیلی از افراد توضیح داده ام البته افراد دست اندرکار ولی هنوز نتوانسته ام اسپانسر مناسبی پیدا کنم ، به بسیاری از ادارات و ارگانهای مربوطه مراجعه کرده ام اما نتیجه ای نگرفته ام چون همانطور که اشاره کردم متاسفانه انیماتور های ایرانی حمایت مالی و معنوی نمی شوند .

و اگر سنگ سرخ آماده شود با چه فرمتی ساخته خواهد شد؟

اگر حمایت شویم این انیمیشن در هفتاد دقیقه به صورت سینمایی ارائه خواهد شد هرچند می گویم اگر حمایت شویم ولی خود من و دوستانم تصمیم داریم آن را بسازیم و انشاء الله این کار تولید و ارائه می گردد چرا که این انیمیشن دغدغه اساسی مسلمانان و بخصوص ایران است و به نظر من این دست از انیمیشن ها باید به صورت انبوه و کاربردی ارائه شود.

جناب مزینانی شما گویا به ساخت انیمیشن با رویکرد مذهبی علاقه خاصی دارید اگر صلاح می دانید از کارهایی که در این زمینه دارید برایمان بیشتر توضیح بدهید؟

بله چون این در باور ما مزینانی ها نهادینه شده و خواسته و ناخواسته به این سمت کشیده می شویم

منظورتان چیه که در باور ما مزینانی ها نهادینه شده است؟

ببینید خود شما مزینانی هستید و می دانم که از کودکی با فرهنگ عاشورایی خاص روبرو بوده اید ، مزینان در برگزاری مراسم عاشورا سابقه ی طولانی و خوبی در منطقه دارد و در این روز برای عزاداری سرور و سالار شهیدان جمعیت زیادی از سراسر کشور به مزینان روانه می شوند و حتی از بعضی کشورها مثل آمریکا ، کانادا و انگلیس که تعدادی از همشهریان ما به این کشورها مهجرت کرده اند اما روز عاشورا برخود لازم می دانند که به زادگاهشان برگردند و در این مراسم حضور داشته باشند ما هم از این قائده مستثنی نیستیم و از همان کودکی والدینمان دستمان را می گرفتند و اگر امکان داشت از اول ماه محرم به مزینان می بردند تا در این مراسم شرکت کنیم این است که می گویم این فرهنگ در وجود ما مزینانی ها نهادینه شده! برای همین به نظرم هر مزینانی که به سمت و سوی هنر می آید دوست دارد برای این مراسم کاری بکند همچنان که شما برادران مزینانی علی و منصور را دیده اید که علی رغم ساخت چندین فیلم سینمایی، دوربین برمی دارند و به مزینان می آیند تا از مراسم عاشورا فیلمی بسازند.من هم با کمک خداوند متعال انیمیشن ندای درون را دردست تهیه و ساخت دارم که موضوع اصلی اش مرتبط  با واقعه عاشوراست .با توجه به اینکه در واقعه عاشورا کودکان و خردسالانی حضور داشتند می توان از نگاهی دیگر روز عاشورا را به مخاطب کودک و نوجوان معرفی کرد. همچنین یکی از انیمیشن های بسیار مهم که در نظر داریم بسازیم و مرتبط با این ایام یعنی دهه ی کرامت می باشد انیمیشنِ"به نام او و به یاد او "که پیرامون زندگی  امام رضا (ع) است و در حقیقت مجموعه قصص امام رضا علیه السلام است که اهداف طرح را در سه بخش خلاصه کرده ایم  اول بیان احادیث و داستان های حضرت رضا علیه السلام در حد فهم و درک کودکان 7 تا 10ساله استدومین شاخصه نشان دادن وجهه ای شوخ و خوش با بهره مندی  از روحانیت برخلاف آنکه در برخی از داستان ها و فیلمها به عنوان یک فرد حاشیه ای و بی روح به آن ها پرداخته شده است سوم به تصویر کشیدن وجهه ای کودکانه و پاک از محیط حرم رضوی در حد نزدیکی روحی و معنوی کودک با آن

 

در حال حاضر چه کاری از شما آماده ی نمایش در تلویزیون می باشد؟

یکی از کارهایی که در انیمیشین انجام داده ایم انیمیشن سه بعدی سرزمین نقره ای است که در سیزده قسمت 5 دقیقه ای آماده نمایش شده است وساخت آن  از سال 90 تا  93 طول کشیده شده و هم اکنون برای خرید به صدا و سیما تحویل داده شده است. هدف کلی این انیمیشن  آموزش نکات تربیتی به کودک به صورت نشاط و سرگرمی ، نهادینه کردن مسایل دوران کودکی ،برخورد درست و قابلیت های روحی روانی کودک است.شخصیت های اصلی این انیمیشن ،جقجقه که دارای صدایی خاص است،گوری که یک گور خر است ،زی زی یک زنبور عسل و کرم خاکی که شخصیت دانای این انیمیشن است.علت اصلی که نام این انیمیشن را سرزمین نقره ای نامیده ایم به خاطر این است که دنیایی راکه بچه ها وارد آن می شوند  دوست ندارند از آن بیرون بیایند،اسباب بازی های خود را به آنجا می برند و درحین بازی اگر اسباب بازی ها خراب شد خودشان آنهارا تعمیر می کنند.این دنیا فضای عمقی ندارد و برای مخاطب قابل فهم و درک است .این انیمیشن دارای موسیقی تیتراژ5 بیتی می باشد که شعرش از خانم مرجان قمری است،طراح کاراکتر،پرتو و کارگردانی آقای محمد حاجی زاده انجام می دهد و تهیه کنندگی آن را خودم برعهده دارم یکی دیگر از  مجموعه های انیمیشنی که ما ساخته ایم مجموعه ای است  به نام عطار آباد که در باره داروهای اصیل و گرانبهای گیاهی سخن می گوید و ما با توجه به مضرات داروهای شیمیایی حتی بعد از مفید بودنشان در رفع بیماری ، برآن شدیم تا برای هر چه بهتر شناساندن داروهای گیاهی و طب سنتی این مجموعه 13 قسمتی را و در هرقسمت با مدت تقریبی 7 الی 9 دقیقه  با شخصیت های متفاوت و در هر قسمت پرداختن به چند گیاه و خواص درمانی آنها در یک فضای شاد و مفرح  به تولید برسانیم.اهدافی که ما در این  طرح دنبال می کنیم عبارت است از:1.آشنا کردن مخاطب با دارو های گیاهی و طرز استفاده از آن ها در یک بستر کمدی و فانتزی2 . هشدار به مردم در مورد دارو های تقلبی و قاچاق و تجویز آن توسط افرادی غیر متخصص.  کار دیگر ما مجموعه ی من دیگه بزرگ شدم است که  برای مخاطب عام و با اهداف  ارتقاء سطح آگاهی مخاطب  که کودک و والدین او می باشند  و آموزش شیوه های صحیح ارتباط و حل مسئله در خانواده  به کودکان و والدین ایشان طراحی گردیده است .

 اگر امکان داره این موضوع را بیشتر توضیح بدهید؟

ببینید  هر یک از ما انسانها در قبال خویش و جامعه ای که در آن زندگی میکنیم وظیفه ای داریم ، یک انسان بالغ و متعادل می داند که خوشبختی و آرامش خودش در گرو خوشبختی و آرامش همنوعانش است و از آنجا که یکی از مهمترین دلایل احساس منفی و احساس عدم خوشبختی افراد مشکلات عاطفی و ارتباطی ایشان علی الخصوص با افراد خانواده ، والدین یا فرزندانشان  است بر خود واجب می دانیم که سهمی هر چند کوچک در راستای ایجاد آگاهی و شناخت و آموزش افراد مخاطب خود برعهده گیریم تا با توکل و تکیه بر خالق یکتا موجب ایجاد احساسات مثبت و خوشایندتوأم با امیدواری  و خوشبختی در همنوعانمان گشته و وظیفه خود را در قبال خویش و تواناییهایمان و جامعه  به انجام رسانیم.

می توانید بگویید شما در این مجموعه چه پیامی را دنبال می کنید؟

 بله خیلی ساده است  پیامهایی که انتظار می رود این مجموعه به مخاطب خویش ارائه دهد ، عبارتند از :1 . ایجاد انگیزه تلاش در مخاطب  برای درک احساس طرف دیگر رابطه  و همدلی روابط  کودکان با یکدیگر و با والدین "2 . ایجاد احساس نیاز به کمک گرفتن از یک مشاور متخصص در موارد و مشکلات  تربیتی و ارتباطی  که خود فرد از عهده رفع  آن بر نمی آید.3 . ایجاد احساس اعتماد به مشاور و روانشناس4 . ارائه راهکارهایی در باب بخشی از مشکلات ارتباطی و تربیتی خانواده به والدین5 . آموزش چگونگی ایجاد احساس صمیمیت در بین اعضای خانواده توسط کودکان با یکدیگر و والدین با آنها، بسه یا بازهم بگم(باخنده)

شما هنرمند پرکاری هستید و مشتاقیم که به عنوان یک مزینانی شما و کارهایتان را بیشتر برای همشهریان و مخاطبان شاهدان کویرمعرفی نماییم اگر خسته نشدین لطف کنید و از آثار دیگرتان برایمان بگویید؟

 یکی دیگر از کارهای سنگینی که افتخار همراهی با آن را دارم سریال 13 قسمتی رنگین کمان است که با هنرنمایی خانم سمیه میر عباسی نوشته شده است و ما در هرقسمت که به مدت  5 دقیقه اجرا می شود سعی می کنیم رنگها و ویژگی های روان شناختی  و ترکیب رنگی را به کودکان  بشناسانیم  وچون این سریال اندیشه محوری است ومی دانیم که رنگها نا خود آگاهانه به مثابه ماهیت رنگی شان از لحاظ روانی بر انسانها تاثیر می گذارندتلاش می گردد  با اتفاقاتی که برای شخصیت سپیتا  رخ می دهد جنبه ی روان شناختی رنگها  برای کودک شناخته شود. همچنین گروه ما مجموعه ی 26 قسمتی خواص میوه ها را برای معرفی خواص تمامی میوه ها آماده کرده است  و یک سریال هم با مضمون بهداشت فردی و جمعی و اصول کار  در 13 قسمت ساخته ایم که  در این 13 قسمت از موی سر تا ناخن پا و چگونه ظاهر شدن در اجتماع و اصول کار در منزل را به کودکان یاد می دهیم.

خیلی خیلی تشکر می کنیم و اگر ممکن است اسامی کسانی که با شما همکاری می کنند معرفی بفرمایید؟
همکاران بنده در این چند بخش:
رسول رضائی جو طراح شخصیت و طراح فضا، میثم شاهی انیماتور، محمد رضا مزینانی انیماتور ، احسان شجاعیان انیماتور، محمد حاجی زاده در بخش سه بعدی مدیر تولید، فاطمه مظلوم در بخش وله های پویا کاربر افتر افکت ، مریم خائف در بخش طراحی لوگو، طه نصراللهی انیماتور، نویسندگان فاطمه محمدی- فهیمه میرعباسی- امین حمیدی نیا،شاعر تیتراژ ها : سپیده عابدی، تنظیم موسیقی: میرزاپور – اسماعیل شجاعیان، و کلیه کسانی که اگر بخواهم اسمشان را بیاوریم شاید بیشتر از 50 نفری می شوند.

ما هم در پایان برای شما و همکارانتان آرزوی موفقیت و سربلندی می نماییم و امیدواریم بزودی از کارهای تولیدی شما در همین شاهدان کویر خبرهای خوبی منتشر کنیم.

گفتگو و عکس : محسن مزینانی

تنظیم برای انتشار: علی مزینانی عسکری

 

  • علی مزینانی

فیلم

مزینان

مزینانی

هنرمند

نظرات  (۱)

سلام
مطالب خوبی گذاشتی ولی تعجب میکنم چرا اینقدر بازدیدت کمه
می خوام یه روش خوب بهت معرفی کنم واسه بالا بردن بازدیدکنندگان وبلاگت
برو تو سایت 24 آی پی عضو شو بعد رو گزینه کسب امتیاز کلیک کن بعد امتیازات رو به وبلاگ خودت اختصاص بده بعد می بینی که چجوری بازدید وبلاگت بالا میره حتما امتحان کن
اینم آدرسش
www.24ip.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">