به یادپیرغلامان اهل بیت علیهم السلام حاج غلامحسین و حاج محمد مزینانی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

سال گذشته در چنین ایامی شاهدان کویرمزینان اقدام به معرفی خادمان و پیرغلامان اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام نمود که بسیار مورد توجه شهروندان مزینانی و سایتهای خبری شهرستان سبزوار قرار گرفت امسال نیز بنا داریم به مناسبت ماه محرم و به منظور یاد عزیزانی که سالها در هیئات مختلف نوکری خاندان نبوت و امامت را می کردند و در حال حاضر رخ در نقاب خاک کشیده اند  و مهمان خوان الهی شده اند به معرفی این پیرغلامان بپردازیم که در اولین مطلب به همت یکی از جانبازان پر افتخار مزینانی به نام حاج مهدی حسن زاده که با ارسال متن و عکس پدر بزرگوار و برادر ارجمندش که در هنگام مجروحیت  حاج مهدی زحمات بسیاری کشید تا او سلامتی نسبی خود را به دست آورد یاد و نام حاج غلامحسین حسن زاده و حاج محمد حسن زاده را گرامی می داریم و با تقدیم این مقدمه از تمامی کسانی که والدینشان و یا دیگر بستگان آنها که مزینانی هستند و در این دستگاه خدمت می نموده اند با ارسال تصاویر و بیوگرافی کامل آنها ما را یاری نمایند  که به یقین خوانندگان و مخاطبان گرانمایه ی شاهدان کویرمزینان نیز آنها را از دعای خیر و قرائت فاتحه بهره مند می نمایند.

پدر و پسری عاشق اهل بیت علیهم السلام

مرحوم مغفور حاج غلامحسین مزینانی (حسن زاده)فرزند کربلایی حسن در سال 1304 در مزینان پا به عرصه ی وجود گذاشت .
وی که تقوای الهی و عشق به خاندان نبوت و امامت را از والدین معتقد و زحمتکش خود به ارث برده و در مجلس عزاداری و روضه خوانی رشد و نمو یافته بود  فردی منتقی و درستکار بود و در هر جا که قرار می گرفت باتوجه به صدای زیبایی که داشت مدح ائمه علیهم السلام را فراموش نمی کرد
حاج غلامحسین از نظر آراستگی ظاهر نیز فردی تمیز کار و با آنکه برای تأمین نیاز زندگی به کار کشاورزی مشغول بود همیشه سعی می کرد این آراستگی را حفظ نماید به طوری که بوی عطرشان زبانزد خاص و عام مردم مزینان و بستگان وی بود.
بزرگِ خاندان حسن زاده ؛ در  سخنوری نیز استاد بود و همیشه با به کار بردن اشعاری از بزگان ادب فارسی همچون سعدی و حافظ شیراز و فردوسی و مولانا  دیگران را مجذوب کلام نافذ خود می کرد و با آنکه سواد مکتبی داشت ولی در نوشتن از خط زیبا  برخوردار بود.
پدر بزرگوار  جانباز حاج  مهدی حسن زاده صاحب صدای رسا و دلنوازی بود که  در مجالس مذهبی به ذکر مدح و مرثیه خوانی اهل بیت می پرداخت و گاه در اوقات نماز یومیه در مسجد جامع مزینان با همان صدای رسا اذان و اقامه می گفت.
  محرم که شروع می شد او نیز ذکر حسین و یارانش را با خود زمزمه می کرد و در مصیبت  آل الله اشک ماتم می ریخت و  شبها به همراه برادر مرحومش حاج غلامرضا مزینانی (حسن زاده) که اتفاقاً در سرودن شعر استاد بود به تکیه ی  حسینی معروف  به تکیه بالا می رفتند و آنجا به اقامه ی  عزای سرور و سالار شهیدان مشغول می شدند. سرانجام این مرثیه خوان اهل بیت پس از ابتلا به بیماری سرطان ریه و ایست قلبی در سال 1389 ه.ش دار فانی را وداع گفت و در بهشت علی (ع) برای همیشه آرام گرفت. یادش و نامش گرامی باد.
   مرحوم حاج محمد مزینانی(حسن زاده) فرزند مرحوم حاج غلامحسین در سال 1335 ه ش در مزینان به دنیا آمد و با پرورش در دامان پدری مداح و مادری که ذکر زینب (س) و یا زهرایش معروف بود خادم هیئت علی اکبری مزینان شد و در ایام محرم  برای  برپایی عزای فرزند حسین بن علی  (ع) تلاش می نمود و در روز عاشورا از خادمین نخل عزاداری سرور وسالار شهیدان بود.
حاج محمد حسن زاده   در اوان جوانی برای کمک به والدین و همچنین تشکیل زندگی عازم تهران شد  و  برای رفاه حال خانواده  با زحمت و تلاش بسیار کار می کرد علاوه بر خدمت به خانواده خویش برای پدر و مادر و برادران و خواهران از هیچ کمکی دریغ نمی کرد و برادران و خواهران آن مرحوم با کمک وی تشکیل زندگی داده و با راهنمایی مشفقانه ی او شغل آینده خود را انتخاب می کردند.
مهربانی این خادم اهل بیت به حدی بود که  هر فردی از فامیل  و حتی مزینانی ها یی که نسبت کمتری با ایشان داشتند برای رفع مشکلاتشان در تهران به وی مراجعه می نمودند و او با مهربانی  دستش را به روی چشمش می گذاشت و می گفت :به چشم و پس از آن تلاش می کرد که مشکل آنها برطرف شود در هنگام مجروحیت  برادر جانبازش حاج مهدی حسن زاده که مدتی به دلیل بیهوشی و همچنین فراموشی به خاطر مجروحیت از ناحیه ی سر در بیمارستان پاسارگارد تهران بستری بود و از وی اطلاعی در دست نبود  تلاش بسیاری نمود و به قول این برادر جانباز: اگر پیگیری ها و زحمات مخلصانه حاج محمد نبود خدا می داند چه بلایی برسرم می آمد  چون من در  اوایل مجروحیت به دلیل اثابت ترکش از ناحیه سر قادر به تکلم نبودم و حاج محمد به همراه دیگر برادرانم تلاش زیادی کردند تا مرا در بیمارستان پیدا کردند و پس از آن این حاج محمد بود که برای درمان بیشتر ، مرا به نزد دکترهای متخصص و حاذق می برد.
حاج محمد حسن زاده  هرسال د رایام محرم به مزینان می آمد و یکی از اعضای مفید هیئت علی اکبری مزینان به شمار می رفت و شب هشتم محرم ؛ عزاداران حسینی را  اطعام می داد که پس از فوت ایشان  پسرش مجید مزینانی که اکنون در شبکه ی خبر سیمای جمهوری اسلامی مشغول به خدمت است و با همراهی عموهایش راه او را ادامه می دهند و در چنین شبی به یاد آن فقید سعید با تهیه ی شام در خدمت عزاداران هیئت علی اکبری مزینان هستند.
سرانجام این خادم  سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و فرزند گرامی آن امام همام در دهم فروردین 1391 در اثر بالارفتن میزان قندخون و در نهایت با حمله ی قلبی به دیدار معبود شتافت. شادی روحش صلوات.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">