کارونسرای تاریخی شاه عباسی مزینان روشن شد :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

کارونسرای تاریخی شاه عباسی مزینان روشن شد

جمعه, ۲۳ آبان ۱۳۹۳، ۰۶:۵۲ ب.ظ
 


با پیگیری مداوم و  همت شورای اسلامی و دهیاری مزینان کاروانسرای تاریخی شاه عباسی مزینان دارای برق و روشنایی شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ رباط یا همان کاروانسرای تاریخی شاه عباسی مزینان که مورد توجه و بازدید علاقمندان و بسیاری از مزینانی های مقیم در شهرستانها به خصوص در نیمه های شب می باشد به همت شورای اسلامی و دهیاری مزینان از نعمت برق برخوردار شد.

این بنا چون در بخش جنوبی و در ابتدای صحرا قرار دارد خرافه هایی در بین مردم رایج است که مثلاً کشاورزان در نیمه ی شب صدای آواز و یا بزن و بکوب جن ها را شنیده اند و حتی بعضی از آنها در مراسم عروسی اجنه شرکت کرد ه اند ! اما چند سالی است که جوانها این تابو را شکسته اند و شبها به اتفاق رفقا و یا تازه دامادها همراه نوعروس و  با همراهی تعدادی از فامیل راهی کاروانسرا می شوند و با قرار گرفتن بر روی پشت بام بنا ، از سکوت عجیب کویر که گاه صدای جیرجیرکی این سکوت را درهم می شکند لذت می برند.

کارونسرای تاریخی مزینان از خارج دارای یک پلان مستطیل شکل است که اضلاع شمالی و جنوبی آن طولانی تر از اضلاع شرقی و غربی آن است. ورودی بنا در میان یک ایوان رفیع واقع شده است که این ایوان در ضلع شمالی بنا قرار دارد و در طرفین ایوان در هر طرف سه طبقه طاقنما واقع شده که طاقنمای وسطی و آخری بصورت مربع می باشد.حال اینکه طاقنماهای طبقه اول و سوم بصورت مستطیل بوده که از طریق وروردی باریکی که این قوس هلالی روی آن زده شده به اطاقک انتهای آن راه پیدا می کنیم .در طرفین این طاقناها در هر طرف یک غرفه دو طبقه وجود دارد که هر دو دارای طاقنماها و قوسهای جناغی هستند.
از انتهای دیوار غرفه ها در طبقه دوم دو در گاهی به اطاق پشت غرفه ها نورمی دهند.قوس این در گاهی ها نیز هلالی هستند.در طرفین این غرفه ها نیز در هر طرف دو غرفه یک طبقه وجود دارد که در دیوار انتهای هر کدام از غرفه ها یک یا دو سراخ مستطیل شکل 20*10است که به طاقنمای غرفه نور می دهند.
در داخل ایوان بالای سر در کتیبه مربع شکل به ابعاد 1*1متر در وسط و داخل قاب ورودی در روی هر لچکی یک لوحه مستطیل به ابعاد25*60سانتیمتر نصب شده است.لوحه بزرگ وسطی و لوحه سمت راست از سنگ مرمر سفید و لوحه سمت چپ از سنگ خاکستری رنگ است.در طرفین ایوان دو سکو وجود دارد که هرکدام حدود یک متر از زمین ارتفاع دارند.

قدمت؛
بر اساس اولین گزارش منتشر شده باستانشناسی ، این بنا به سال 1064هجری قمری توسط حاج محمد طالب فرزند حاج معین الدین محمد اصفهانی برسم سنت حسنه وقف ، بر بازماندگان راه احداث گردیده است در سال 1283هجری قمری توسط حاج علی تقی تاجر کاشانی مرمت گردیده و سپس به سال 1318توسط حاج محمد علی آقا فرزند حاج علی تقی کاشانی ترمیم گردیده است.
داشتن ایوان های قرینه در مقابل یکدیگر و غرفه ها و طاقنماهای جناقی این بنارا مربوط به دوران صفویه کرده است.از آثار باقیمانده این کاروانسرا آجرهای بزرگ آن است که احتمالاً متعلق به دوره ساسانی بوده و در اوایل دوره اسلامی احتمالاً دوره عباسیان با مصالح آن کاروانسرای بزرگی در این منطقه ساخته اند ،که آن را به زمان هارون الرشید نسبت می دهند. متأسفانه در چند سال پیش بنا به دلایل واهی و با نظر شورای سابق مزینان که می خواهند آن را از نو بسازند این کارونسرا و محل توپخانه را از ریشه خراب کرده و هیچ آثاری از آن برجا نگذاشتند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">