برگزاری محافل و مراسم مذهبی مزینانی ها در مناطق مختلف تهران و بایدها و نبایدهای این برنامه :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

اولین محفل مزینانی های مقیم تهران در منطقه ی مشیریه با عنوان متوسلین به امام زمان (عج) و با قرائت تلاوت آیات نورانی قرآن کریم و دعای پرفیض توسل برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ در این مراسم که به همت برادران عطار مزینانی برگزار گردید بادعوت شاهدان کویرمزینان از طریق سامانه اطلاع رسانی و پیامکی جمع کثیری از مزینانی های مقیم تهران و از مناطق مختلف این کلان شهر حضور داشتند و تلاوت  آیات کلام الله مجید با صدای امیر طالبی مزینانی قاری برجسته و نفر اول مسابقات قرائت قرآن در سپاه پاسداران زینت بخش این مراسم باشکوه بود و پس از آن دعای توسل و ذکر مصیبت خوانی توسط مداحان جوان و پیشکسوت از جمله مصطفی بشیری و هادی مزینانی برگزار گردید.

شایان ذکر است به مناسبت سالروز شهادت حضرت رقیه خاتون(س) مراسم مشابهی امروز جمعه ساعت 10 صبح در همین مکان با سخنرانی حجت الاسلام شیخ محمدمزینانی برگزار شد.

برگزاری این گونه محافل و مراسم  با حضور همشهریان مزینانی بسیار خوب و ارزشی است اما چرا شهروندان عزیز ما تصمیم گرفته اند که به جای حضور در مهدیه و شرکت در دعای ندبه ؛ در پارکینگ منازل خود اقدام به برگزاری چنین مراسمی نمایند و باید آسیب شناسی نمود و به چند نکته ی اساسی توجه کرد که امیدواریم دست اندرکاران و مسئولین محترم مهدیه اگر چنانچه این مطلب را خواندند عوض ناراحت شدن و جبهه گرفتن در مقابل ما پاسخگوی تمامی کسانی باشند که از ما خواسته اند آن را در شاهدان مطرح کنیم و جوابش را نیز منتشر نماییم!

آن گونه که من شنیده ام _ چون تا قبل از سال 78 اینجانب در مشهد مقدس زندگی می کردم و گاه به اقتضای کاری راهی تهران می شدم و مدت اقامتم در این شهر اجازه ی حضور در مهدیه را نمی داد و پیشتر نیز در مزینان و سبزوار مشغول به تحصیل بودم _  اما از افراد بسیاری شنیده ام که مهدیه ی مزینانی ها که به همت مرحوم حاج قربانعلی تشت زر بنا شده است و اکنون توسط خلف صالح وی حاج حمید اداره می شود در دهه ی پنجاه و شصت بسیار فعال بوده و شخصیت های بزرگی از جمله؛ شهید شاه آبادی و ناطق نوری و حتی آیت الله هاشمی رفسنجانی برای سخنرانی در این مهدیه آمده اند و در مراسم و برنامه های اجرایی آنقدر جمعیت حاضر می شده که خیابان کلینی سرتاسرمسدود می گردیده و مزینانی ها آن را فرش می کردند و مستمعین در آنجا می نشستند و از برنامه ی مهدیه بهره مند می شدند . مرحوم حاج عباس رضایی فر مزینانی که یکی از خدمتگزاران مهدیه بود در مصاحبه ای که ما برای برنامه شهدای مزینان از ایشان ضبط کردیم هم به این نکته اشاره کرد و هم از حضور پایگاه فعال بسیج و آموزش و سازماندهی رزمندگان و اعزام آنها به جبهه خبر داد که مورد حیرت و تعجب ما واقع شد که پس چرا مهدیه این گونه خالی شده است!

در چند قدم آن طرف تر از مهدیه ی مزینانی ها و در امتداد هیئت قمر بنی هاشم مزینانی ها در خیابان صفا که بعید می دانم اکنون فرزندان مزینانی از وجود چنین هیئتی با خبر باشند مرکزی وجود دارد که تابلوی آن بسیار جالب توجه و همتشان بسیار بسیار قابل تقدیر و تحسین است و آن هیئت فاطمیه و حسینیه بهمن آبادی های مقیم تهران است که علاوه بر ایجاد و آبادانی چنین هیئتی؛  درمانگاهی را نیز احداث کرده اند و شنیده ها حاکی از آن است که ویزیت همشهریان بهمن آبادی در آنجا رایگان انجام می شود و خدمات درمانی برای آنها  نسبت به مراجعه ی دیگر بیماران ارزانتر است.

و اما در شرق تهران نیز همشهریان غنی آبادی ما در منطقه ی یاخچی آباد علاوه بر ساخت هیئت ، صندوق قرض الحسنه ای با خدمات ویژه به محرومین و نیازمندان غنی آبادی و یا به مصیبت دیدگانشان ارائه می نمایند که این اقدام  هم موجب خرسندی و تحسین و تقدیر است و آنها نیز اجازه نمی دهند عزادارانشان لحظه ای تنها بمانند .

از این گونه مراکز در بین همشهریان دیگر و روستاهای دور و نزدیک مزینان بسیار است که از طرفی باید به آنها درود فرستاد و از طرفی باید از هیئت امنای مهدیه پرسید که چرا از اینکه شاهدان در مراسم شما عکسی را گرفت که خالی از جمعیت بود و آن را در معرض دید دیگران گذاشت شما ناراحت شدید و حتی مداح محترم از خواندن اطلاعیه و ابلاغ شماره سامانه پیامکی در شبهای قدر سر باز زد و هر بار که به وی مراجعه کردیم با خنده جواب داد: ای وای فراموش شد ، ای وای گم کردم آی وای...! ولی خودش به جناب آقای دستمراد که برای ارسال پیامک هزینه های زیادی را متقبل شده و یک تنه چنین کار شایسته ای را برعهده گرفته عنوان می کند که ما پشت پرده ی شاهدان را و نفرات آن را نمی شناسیم! نمی دانم ما چه پشت پرده ای داریم که این بزرگوار چون شیر ژیان ایستاده و چنین حرفی را می زند ما که از ابتدا همه چیز را ریختیم روی دایره و عنوان کردیم که برخلاف نیت بعضی ها! آمده ایم که به مردم مزینان خدمت کنیم کاری که شما باید با سامانه پیامکی خود که هزینه ی آن گویا از مهدیه ی مزینانی ها پرداخت می شود انجام می دادید ولی تنها برای عده ای خاص چنین اتفاقی افتاد و شاهدان کویر به حول و قوه ی الهی کاری کرده کارستان و همگی همشهریان از چنین اقدامی اظهار رضایت می کنند و خودشان داوطلبانه حتی شماره ی فرزندان و همسرانشان را در اختیار سامانه قرار می دهند تا از اطلاع رسانی شاهدان بهره مند شوند کاری که ما با 50شماره شروع کردیم و اکنون از مرز1200 شماره گذشت.

اما مورد انتقاد ما در این باره نیست و می خواهیم علت به وجود آمدن هیئات گروهی و خالی ماندن مهدیه را بررسی کنیم.هیئتی که خلاصه شده در دعای ندبه ای که عده ای خاص و البته عاشق امام زمان (عج) هر هفته صبح جمعه در آن جمع می شوند و تعدادشان گاه به بیست نفر هم نمی رسد و نهایت شاید 50 نفر بشود که این یعنی یک درصد از 2هزار مزینانی که در تهران زندگی می کنند و آیا جای تأسف نیست ؟ و البته در برگزاری مراسم ختم درگذشتگان مزینانی  که گاه به اجبار هیئت امنا باید در صبح جمعه برگزار شود که باز هم مورد انتقاد همشهریان ماست، مهدیه شاید جمعیت بیشتری را شاهد باشد ولی پافشاری و تدبیر غلط این مسئولین موجب شده که حتی این گونه مجالس هم در دیگر مساجد تهران برگزار شود!
گفتیم که در دهه ی شصت جمعیت زیادی در مجالس مزینانی ها شرکت می کردند ولی اکنون شبهای قدر و دهه ی اول محرم به خصوص امسال حتی نیمی از مهدیه هم پرنشد و ما نمی دانیم چگونه باید مکانی که جمعیت ندارد را پر نشان بدهیم و چرا باید چنین کاری را بکنیم؟!چرا شما کاری نمی کنید که همشهریانتان رغبت نمایند که حتی برای دیدن همدیگر در هیئت متعلق به خودشان حاضر شوند؟

خدا شاهد است پس از مطرح شدن تشکیل هیئتی به نام مزینانی ها در مشیریه ، شاهدان کویرمزینان با آن مخالفت نمود و ساعت ها در جلسه ی بین مداحان و مسئولین و جمعی از دلسوزان مزینانی در باره ی آن بحث و تبادل نظر کرد و عنوان شد که هر گونه هیئتی در مقابل مهدیه کاری اشتباه و غلط است ولی اکثر مزینانی ها معتقدند باید چنین اتفاقی بیفتد تا ما بیشتر همدیگر را در این مجالس ببینیم چون مهدیه چنین امکانی را برای ما فراهم نمی کند و نکرده است !

در بخش دوم ما بیشتر به این مطلب خواهیم پرداخت منتظر نظرات شما همشهریان خوبمان نیز هستیم.

ادامه دارد...

برای دیدن تصاویر به ادامه مطلب بروید

عکس با تلفن همراه : حاج علی رضا مزینانی صانعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">