به بهانه انتشار یادنامه جدید استاد محمدتقی شریعتی مزینانی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
مطلب زیر در خرداد ماه سال جاری در سایت روزنامه ی جوان منتشر شده است و چون رسالت شاهدان کویر بر آن است تا هرجا نامی و یادی از مزینان و مزینانی ببیند آن را بررسی و برای اطلاع مخاطبان بازنشر نماید هرچند مدتی از این مطلب گذشته اما شاید لطف خداوند بر این قرار گرفته که در ماه قرآن به یاد این استاد و مفسر قرآن باشیم و آن را تقدیم مخاطبان گرانمایه نماییم و گرنه بارها به جستجوی مطلب پرداخته ایم و در چنین ایامی باید رخش را نمایش دهد.

 
به بهانه انتشار یادنامه جدید استاد محمدتقی شریعتی مزینانی
نویسنده : علی احمدی فراهانی 

استاد محمدتقی شریعتی در سال 1286 در مزینان، از توابع سبزوار زاده شد و در سال 1366 در مشهد مقدس بدرود حیات گفت. زندگی 80 ساله آن مرد بزرگ با دگرگونی گسترده در عرصه‌های دینی، فرهنگی، آموزشی و سیاسی کشور همراه بود. مایه‌های علمی و دینی، حضور در زمان، داشتن دغدغه‌ و درد دین، هدایتگری انسان و دیگر حوادث این دوره از او شخصیتی پخته، فهیم و تأثیرگذار ساخت. فعالیت‌های وی را در دوران زندگانی به‌جز تحصیل، تهذیب و ساختن شخصیت خویش به چهار عرصه می‌توان تقسیم کرد: 1) تدریس، 2) ارشاد و هدایت، 3) فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی و 4) تألیف، تحقیق و ترجمه. استاد کار تدریس را از معلمی در دبستان در سال 1309 در 23 سالگی آغاز کرد و آن را تا تدریس در دانشگاه ادامه داد.

ارشاد و هدایت را از جلسات خانگی و به صورت سیار در نیمه دوم سال 1320 شروع کرد و با سخنرانی در رادیو مشهد از سال 1327 و سپس سخنرانی در حسینیه ارشاد از سال 1342 تا سخنرانی‌های مسجد هدایت تهران از سال 1345 ادامه داد.

فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی استاد با مناظره‌های علمی با توده‌ای‌ها از نیمه دوم سال 1320 آغاز می‌شود و تأسیس کانون نشر حقایق اسلامی در سال 1323 صورت آشکار و رسمی به خود می‌گیرد و از آن پس نمودهایش را در این حوادث می‌توان دید:

ـ همکاری با جمعیت‌های مؤتلفه اسلامی مشهد برای انتخابات دوره هفدهم مجلس در سال 1330

ـ دستگیری و بازداشت به عنوان همکاری با نهضت مقاومت ملی در سال 1336

ـ راه‌اندازی دسته‌های عزاداری از کانون به سمت حرم امام رضا(ع) در عاشورای سال‌های 1340 تا 1342

ـ اقامه نماز جماعت و گفتن تفسیر در مسجد هدایت تهران در سال 1344

ـ دستگیری و زندان در سال‌های 1352 و 1353

در آستانه صدمین سال میلاد استاد محمدتقی شریعتی، جمعی از فرهیختگان و علاقه‌مندان به دین، فرهنگ و تکریم انسان‌های مخلص و دلسوز بر آن شدند تا ضمن برگزاری همایشی یاد و نام او را در خاطره‌ها زنده سازند و جوانان را با یکی از الگوهای دینداری و دین‌باوری آشنا کنند. این همایش در شرح وظایف خویش، احیا و تجدید چاپ تمامی آثار استاد شریعتی و نیز اخذ و ارائه خاطرات شاگردان و نزدیکان آن بزرگ را در دستور کارداشت. کاری که به لطف الهی انجام شد و مورد استقبال ارباب فضل و معرفت قرارگرفت.

جلد سوم از مجموعه آثار همایش، به مصاحبه با شاگردان و آشنایان استاد محمدتقی شریعتی اختصاص دارد. در این مجلد 26 مصاحبه جای گرفته که به ترتیب الفبایی نام مصاحبه‌شوندگان تنظیم شده است. 22 مورد از این مصاحبه‌ها در تابستان 1384 و چهار مورد دیگر در سال 1378 انجام شده است. اکنون که این معرفینامه به خامه می‌آید، جمعی از مصاحبه‌شوندگان این یادمان در جوار رحمت الهی مأوی گزیده‌اند و از این روی، اهمیت این یادگار ارجمند افزون شده است.

بی‌تردید این مجموعه ارجمند می‌تواند دستمایه تحلیل‌های تاریخی و دینی پژوهندگان تاریخ معاصر ایران و خراسان باشد.

نظرات  (۲)

  • کاظم عمرانی
  • با سلام ذکرکرده بودید دراستانه صدمین سال استاد درحالی صدودهمین سال صحیح است متشکرم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">