سعید شریعتی مزینانی:انزوا و بیگانگی منشاء آسیب‌های اجتماعی است :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی مشهد گفت: سر منشأ آسیب‌های اجتماعی سست شدن رابطه روابط اجتماعی و عدم توانایی جامعه در منسجم کردن خود می باشد به تعبیر دیگر شرایطی که در آن جامعه "چسب اجتماعی" خود را از دست می دهد.

 به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از (ایسنا)- منطقه خراسان؛ سعید شریعتی مزینانی در نشست "نقش آسیب‌های اجتماعی در شکل‌گیری جرایم و راهکا‌رهای مقابله با آن " که به همت انجمن علمی حقوق مؤسسه آموزش عالی علمی- کاربردی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد،اظهار کرد: جامعه کانون و محمل تولید روابط و پیوندهای اجتماعی ( روابط گرم متقارن ) و نیز خلق نظام معانی مشترک ( فرهنگ ) است و روابط اجتماعی گرم و پایدار و نظام معانی مشترک ( ارزش ها، اخلاق، هنجارها، باورها و.... ) ملاط پیوند دهنده و یک پارچه کننده عناصر جامعه ( افراد و گروه‌ها ) است که بدون وجود این دو اساساً جامعه وجود ندارد.

 این جامعه شناس ادامه داد: به میزانی که این دو کارکرد اساسی جامعه ضعیف شود، ما با آسیب‌های اجتماعی مواجه خواهیم بود، بنابراین منشأ آسیب‌های اجتماعی در ترک خوردن یا شکست روابط اجتماعی و عدم توانایی جامعه در منسجم کردن خود می باشد یعنی همان انسجام اجتماعی که انسان‌ها را به هم نزدیک می کند و پیوند می دهد.

 سعید شریعتی مزینانی با اعتقاد بر اینکه بدون اینکه انسان‌ها با هم ارتباط داشته باشند و بدون اینکه معنا ساخته شود اساساً جامعه شکل نمی گیرد، افزود: هر زمان که این دو دچار مشکل شوند یعنی جامعه نتواند بین افراد ارتباط برقرار کند و افراد را به همدیگر پیوند دهد و یا موقعی که جامعه نتواند برای زندگی انسان‌ها معنا بسازد و فرهنگ که کانون معناسازی است اهمیت و جایگاه خود را از دست دهد، در چنین صورتی ما با انواع آسیب‌ها مواجه خواهیم بود.

 وی تاکید کرد: سر منشأ آسیب‌های اجتماعی سست شدن رابطه روابط اجتماعی و عدم توانایی جامعه در منسجم کردن خود می باشد به تعبیر دیگر شرایطی که در آن جامعه "چسب اجتماعی" خود را از دست می دهد، به این ترتیب و در ضعف همبستگی اجتماعی و بی معنایی افراد دچار انزوا و بیگانگی می شوند و احتمال دارد که به طرف رفتارهای هنجارشکنانه یا مجرمانه بروند.

 مدیر پژوهش مؤسسه آموزش عالی علمی- کاربردی جهاددانشگاهی مشهد با بیان اینکه ما امروز با مشکل اجتماعی و فرهنگی به طور همزمان روبرو هستیم یعنی هم گرایش‌های دیگرخواهانه جای خود را به خودمحوری و نفع طلبی داده است و هم با بحران فرهنگی مواجهیم، افزود: دراین موقعیت طبیعتاً راه حل مشکل از درون مواجهه با ریشه‌های مشکل می گذرد، به این معنا جامعه تضعیف شده ما باید تقویت و روابط اجتماعی اش بازسازی شود.

 سعید شریعتی مزینانی ادامه داد: توجه و کمک به رشد نهادهای مدنی ( مؤسسات صنفی، سندیکاها، احزاب، تشکل‌های عام‌المنفعه و خیریه و ... ) برای تقویت جامعه ما یک ضرورت است البته برای تحقق این هدف، حل مشکلات اقتصادی و تامین امنیت معیشتی برای عموم مردم یک پیش شرط است؛ جامعه فقیر و ناتوان در تأمین نیازهای حیاتی، فضای مناسبی برای رشد جامعه مدنی فراهم نمی کند.

شاهدان کویرمزینان ؛ استاد سعید شریعتی مزینانی پسر زنده یاد عبدالکریم شریعتی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">