یادبزرگان تعزیه مزینان7/ حاج حبیب تعزیه خوانی که در کربلا آسمانی شد و روز پدر در مزینان آرام گرفت :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

حبیب حسین علی ؛ این نامی است که مزینانی ها پیرغلام و ذاکر اهل بیت علیهم اسلام حاج حبیب الله مزینانی را به این نام می شناسند. تعزیه خوانی از تبار هنرمندان و خادمان واقعی حضرت ابوالفضل العباس(ع) مزینان که حدود نیم قرن علاوه براجرای نقش مخالف خوانی، در هیئات مذهبی به ذکر نوحه خوانی و مصیبت آل الله می پرداخت و عاقبت مزدش را در جوار بارگاه اربابش حضرت حسین بن علی (ع) دریافت کرد.

در شناسنامه ی حاج حبیب الله مزینانی ثبت شده است که او در اول فروردین 1334 در دارالعارفین مزینان پا به عرصه ی وجود گذاشت. عشق و ارادتش به خاندان نبوت و امامت از همان کودکی در دامان پدر و مادری زحمتکش و ولایتی شکل گرفت و هنوز 16 سال بیشتر از عمر پر برکتش نگذشته بود که طبع خود را در تعزیه خوانی آزمود و چون صدایش از آهنگ خاصی برخوردار بود بیشتر شوق اجرای نقش مخالف خوانان را داشت و پس از فوت پدر تمامی ارثیه ای که به او تعلق گرفت برای برگزاری تعزیه خوانی در دهه ی دوم هزینه و وقف کرد.

 حاج حبیب الله در اصل بنیانگذار دهه ی دوم عاشورا که در بین مزینانی های قدیم معروف به عاشورای بچه هاست می باشد و همت والای او بود که این دهه، شکل خاصی به خود گرفت و اکنون به صورت منظم در روز بیستم محرم برگزار می شود.

این تعزیه خوان صاحب نام مزینان پس از سال ها که در دهه ی دوم نقش شمر را ایفا می کرد ، با فوت مرحوم آقا مندلی خان(محمدعلی) مزینانی اجرای نقش عمر سعد را در عاشورای مزینان برعهده گرفت و بیش از دو دهه این نقش را اجرا کرد.

ذاکر اهل بیت حاج حبیب الله مزینانی علاقه ی ویژه ای به حضور در هیئت داشت و در ایام محرم  به خصوص دهه ی اول و دوم در سه هیئت حسینی ، ابوالفضلی و علی اکبری مزینان فعالیت می کرد اما بیشترین حضورش در هیئت ابوالفضلی بود و علاوه بر نوحه خوانی در این هیئت ، گاه در امور مالی و تأمین مخارج جاری آن مشارکت داشت.

کربلایی حبیب الله ، در تهران نیز همراه با مداح پیشکسوت قربانعلی عسکری و مرحوم حاج عباس رضایی فر در هیئت مداحان شرکت می نمود و در آن جا نیز به ذکر نوحه و مصیبت می پرداخت.

وی عاشق خدمت به مزینان و مزینانی بود و امکان نداشت کسی از همشهریانش برای رفع مشکلی به او مراجعه کند و نا امید برگردد هرگاه مصیبتی برای یکی از شهروندان ؛ حتی همشهریان روستاهای مجاور مزینان رخ می داد او اولین کسی بود که برای عرض تسلیت حاضر می شد .

سرانجام این پیر غلام اهل بیت در هشتم خرداد 1391پس از چند بار تشرف به کربلای معلی مزد عزاداری هایش را از مولایش دریافت کرد و در آخرین سفرش که همزمان با حرکت امام حسین (ع) و یارانش از مکه به سوی کربلا بود در جوار بارگاه ملکوتی فرزند زهرا (س) ودر سن 57 سالگی جان به جانان سپرد و پیکر مطهرش پس از بازگشت به میهن و تشییع کم نظیر در تهران و بهمن آباد و مزینان در روز میلاد امام علی (ع) و روز پدر در بهشت علی (ع) زادگاهش به خاک سپرده شد.

بعد از عروج این تعزیه خوان و خادم اباعبدالله(ع) فرزند برومندش مهدی راه او را ادامه می دهد و با ایفای نقش ابن سعد در عاشورای مزینان یاد پدر بزرگوارش را برای مخاطبان زنده می کند.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">