شکایت نامه یک مزینانی از خان فرومد به مجلس شورای ملی در 71سال پیش :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

پیش از این نیز عنوان کردیم که مردم مزینان غیور ، نترس و متعصب هستند و زیر بار هیچ ظلمی نمی روند. شکوائیه ی زیر نامه ای است از یک مزینانی به مقامات عالی رتبه کشوری در شکایت از خان فرومد که در سال 1324 به مجلش شورای ملی نگاشته شده و از ظلم و ستم خان شکایت می کند این نامه توسط مرحوم علی اصغر محمدی مزینانی نوشته شده و به مجلس ارسال شده است.

مجلس مقدّسِ محترمِ شورای ملی ایران

معروض می دارم در این زمان که دوره ی استبداد برداشته شده بایستی سرتاسر کشور ایران منظم و آرامش داشته باشد و جای تعجب است که بدتر از دوره ی استبداد است. فرزندِ فدوی حبیب الله  نام را از گدار فرومد که از نواحی شاهرود است نصرالله خان منوچهری* خلبان سابق فرستاده چند نفر مسلح به تفنگهای بُرنو برده اند و مبلغ دوهزارتومان از مشارٌالیه اخذکرده بدون هیچ تقصیر و گناهی.

کسب این شخص همین کارها می باشد با اهالی فرومد و نواحی نزدیک خودش حتی بلوک مزینان و جوین که جزو حومه ی سبزوار می باشد . کسی که امروز دارای پنجاه قبضه تفنگ برنو ، سه تیر و پنج تیرو یک قبضه مسلسل سبک که از هواپیمای دولت نگه داشته بوده، باشد نظرِ آن شخص معلوم است که ساکنِ محلّ و سارق محلّ و غیرمحل است حتی اظهار می دارد که دولتی نیست.

اینقدر عرض می دارم که اهالی بلوک خودش دارای هستی نیستند.علاوه ی اینها مردم حوصله ی مجامعت با حلال خود را بدون اذن این شخص ندارند دلها پر شده است ولی ایشان را نعوذ بالله خدا و شاه وقت می دانند حتی اگر بازرس هم به محل بیاید مردم حوصله ی اینکه شکایت و درد دل خود را اظهار دارند ندارند مگر آنکه مجلس محترم شورای ملی او را خواسته و بعد دوسه ماه توقف او در طهران ،بعداً بازرس فرستاده و تحقیق فرمایید تا اینکه عملیات او هویدا گردد. حتی با سارقین دست یکی شده و چهار نفرشتر ،علی ابوالحسن سارق بلوچ، برای او آورده که به حاجی غلامرضا ی رشتی شاهرودی فروخته است. اگر از محل این شخص را حرکت ندهید امر به رسیدگی نفرمایید که جان این فدوی علی اصغر محمدی مزینانی در خطر خواهد بود. بقیه امر؛ امر مبارک است.

ورود به دفتر نماینده مجلس شورای ملی؛ شماره ی 18884تاریخ 1324/2/24

  • «نصرالله خان منوچهری »نامِ «سردار آقا» برادرِ خانِ فرومدبوده،  نام خان فرومد «نصرت الله منوچهری» و شکایت در واقع ازخان فرومد یعنی نصرت الله است.

توضیح : این نامه از مجلس شورای اسلامی به وزارت کشور ارجاع می شود و وزارت کشور وقت نیز آن را به دایره ی انتظامات و ژاندارمری شاهرود ارسال می کند  و ژاندارمری نیزطی نامه ای در تاریخ 1324/6/27 با اعمال نفوذ میرزاعلی منوچهری و سرگردبیات افسر ارتش (شوهر خواهر خان فرومد) اعلام می کند که نصرت الله ، خان فرومد شخص صحیح العمل و خیر اندیش است

  • علی مزینانی

مزینان

مزینانی

نظرات  (۲)

به شدت این صفحه وب به علت مقالات گنگ و یا در میان همه کاربران وبلاگ مشهور است
بررسی ها
یعنی از این خان مردم هنوز میترسند با اینکه حتی قصرش با خاک یکسان نمودند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">