پرونده : چگونگی شهادت دکتر علی مزینانی شریعتی بخش سوم :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
در ادامه بررسی چگونگی شهادت فرزند شایسته کویر مزینان و افتخار دیار سربداران دکتر علی مزینانی شریعتی این بار به سراغ نظر فرزندان شریعتی می رویم و از زبان ایشان مسأله را رسیدگی و پیگیری می نماییم


آفتاب: دکتر احسان مزینانی  شریعتی در جلسه سخرانی با موضوع «پدر از نگاه پسر» که به مناسبت سالروز تولد مرحوم دکتر علی مزینانی شریعتی ازسوی انجمن اسلامی دانشگاه علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شد گفت: «به من پیشنهاد شد درباره جمله‌ای که دکتر خطاب به من نوشته بودند یعنی "اگر می‌خواهی اسیر دیکتاتوری نشی یک کار کن، بخوان بخوان بخوان!" صحبت کنم، من چون اهل فلسفه هستم درباره‌ رابطه آگاهی و‌ آزادی یا رابطه آگاهی با ضد آزادی یعنی اقتدار که یکی از اشکال آن دیکتاتوریست صحبت می‌کنم».

وی افزود: «این جمله ممکن است در ابتدا این طور القاء کند که با افزایش آگاهی آزاد می‌شویم و این دیدگاه در تاریخ فکر و اندیشه نگاه غالب بوده است، اما در آموزه‌ شک‌گرایی این موضوع مطرح شد که ممکن است با افزایش آگاهی انسان آزادتر نشود».

شریعتی با اشاره به مفهوم قدرت در اندیشه "فوکو" اظهارکرد: «قدرت تنها به شکل نظام سیاسی حاکم استبدادی یا غیراستبدادری نیست، بلکه قدرت به شکل شبکه‌ای درکل جامعه پخش است و اصولا بدون شکل گیری گفتمان نمی‌تواند به خود جامه‌ عمل بپوشاند».

وی در ادامه گفت: «یکی از شاخصه‌های شریعتی این است که بحث سه بعد زر ، زور و تزویر را مطرح کرد و شاید استحمار مهمترین کلید واژه‌ دکتر شریعتی است که مساله تحمیق یا به استضعاف کشاندن از طریق آگاهی کاذب را مطرح می‌کند».  
وی در پاسخ به سوالی درباره‌ علت مرگ دکتر شریعتی گفت: «من خیلی پیگیر این مساله بودم. تا آنجا که می‌دانم دکتر در شرایطی از کشور خارج شد که ساواک متوجه نشده بود، ولی چند بار از ساواک به خانه زنگ زدند و بعد از این که کشف کردند، دیگر خبری نشد. نتوانستیم جسد ایشان را کالبد شکافی کنیم. در قسمت مربوط به دوران خروج دکتر یک خلاء از نظر مدارک وجود داشت و تلاشی که ساواک برای شناسایی جای او انجام داده بود در آن اسناد منعکس نبود و مشخص نشد که درچه شرایطی این وضع برای دکتر پیش آمد و برای ما هم این ظن وجود دارد که فوت ایشان غیرطبیعی باشد»


برخلاف تصورات موجود در جامعه پیکر دکتر شریعتی هنوز به خاک سپرده نشده است، در واقع پیکر او کنار مرقد مطهر حضرت زینب(ع) در حال نگهداری است و تمام تلاشها برای انتقال پیکر به ایران ناتمام باقی مانده است
به گزارش برنا، انجمن اسلامی دانشجویان شهید بهشتی به مناسبت سالگرد تولد دکتر شریعتی، عصر دوشنبه، پنجم آذر 1386 مراسم یادبودی برای این متفکر معاصر کشورمان برگزار کرد.
دکتر سوسن  مزینانی شریعتی در این مراسم با بیان اینکه شریعتی در یک خانواده مذهبی و روحانی زاده شد و از همان ابتدا تحت تعالیم اسلامی پدر خود قرار داشت به بررسی مقاطع مختلف زندگی او پرداخت .
دختر  شریعتی در ادامه به برخی از سوالات دانشجویان که در داخل سالن حضور داشتند نیز پاسخ گفت.یکی از اولین سوالاتی که یک دانشجو مطرح کرد، بحث مشخص شدن نحوه مرگ دکتر شریعتی بود که او هم در پاسخ به این سوال با ذکر خاطره دقیق روز مرگ دکتر گفت: در تمام مدت این چند سال که از مرگ دکتر شریعتی گذشته است ماهنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه از طرف ساواک اقدامی برای قتل پدرمان صورت گرفته پیدا نکرده ایم. ولی از مجموعه ای شواهد و قرائن مانند جوانی دکتر، فشار دولت ایران بر روی دولت انگلیس برای جلوگیری از کالبد شکافی جنازه دکتر شریعتی، این ظن تقویت می شود که شاید در مرگ دکتر عوامل دیگر جز یک سکته قلبی دست داشته اند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه انتقال جسد دکتر شریعتی به ایران گفت: برخلاف تصورات موجود در جامعه پیکر دکتر شریعتی هنوز به خاک سپرده نشده است، در واقع پیکر ایشان کنار مرقد مطهر حضرت زینب (س) در حال نگهداری است و تا کنون تمام تلاشهای ما برای انتقال پیکر ایشان به ایران ناتمام باقی مانده است و حتی یکبار شهرداری تهران اعلام کرد که دفن دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد که بنا بر وصیت ایشان انجام می شد، مشکلات زیست محیطی دارد اما من امیدوارم بالاخره زمانی پیکر دکتر شریعتی در ایران دفن می شود.
سوسن شریعتی در پاسخ به سوالی در مورد توجه فراگیر طی چند سال اخیر به دکتر شریعتی در ایران و به خصوص در بین جوانان نیز گفت: متاسفانه چارچوب درستی برای نقد تفکرات دکتر شریعتی در ایران وجود ندارد. بسیاری متعصبانه از او دفاع می کنند و برخی دیگر او را متعصبانه طرد می کنند. بنابراین هنوز ما از نقد صحیح دکتر شریعتی فاصله بسیاری داریم و البته برای رسیدن به آن باید مسیر طولانی را طی کنیم

lمنبع : سایت الف

  • علی مزینانی

نظرات  (۲)

باسلام
این چندروزپیکرسرداررشیداسلام جانباز70درصد شیمیایی حاج محمدمزینانی در مزینان به خاک سپرده شد واخبار آن در شاهدان کویرمزینان و دیگر سایتهای سبزوار و خبرگزاری های رسمی و سیمای جمهوری اسلامی منتشرشد ولی از شما خبری نبود ونبود که نبود
شما عنوان رصد را یدک می کشید پس کجایید

رصد : در این زمینه به شما حق می دهیم و انتقاد شما به جا است.
از جانب ما در این مورد کوتاهی صورت گرفته
پاسخ ما
باسلام وعرض ادب
تشکر از انتقادپذیری شما
  • قاســـ♥ــم
  • درود بر شما...
    جالب بود...
    مدت ها قبل گزارش این نشست را خوانده بودم... اما مطالعه مجدد آن خالی از لطف نبود...
    ممنون از روشنگری شما...

    ایام به کام
    یاعلی

    پاسخ ما
    باسلام وعرض ادب
    خدارو شکر که مقبول افتاد اگر شما هم مطلبی در نظر دارید کمک بفرمایید تا این پرونده کامل شود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">