بزرگان تعزیه مزینان13/ ملامحمدحسین مزینانی / ایفاگر نقش عابس در عاشورای مزینان :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

می گویند صدای مرحوم ملاحسن حبیب چنان رسا بوده که هرموقع اذان و یا آوازی به نشانه ی فوت کسی می خوانده صدای او را در غنی آباد و کلاته می شنیده اند او در حقیقت در نبودن هیچ وسیله ی صوتی پیام رسان و یا بلندگوی مزینان بوده و هرگاه کسی فوت می کرد مرحوم ملاحسن بر روی پشت بام فریاد برمی آورد: "ای که پنجاه رفت و در خوابی/ مگر این پنج روزرا دریابی "و یا اشعاری به همین مضمون و شنوندگان متوجه می شدند که کسی از همشهریان مزینانی از دنیا رفته است.

این مرد خوش آوای مزینان در تعزیه ی عاشورای حسینی نیز نقش حضرت عباس(ع) را ایفا می کرده است و با به دنیا آمدن محمدحسین در سال 1304 از همان ابتدا راه محرم و عاشورا را به او نشان می دهد و این طفل خوش قدم در دامان خانواده ای عاشورایی بزرگ می شود و بعد از درگذشت پدر راه او را ادامه می دهد و ابتدا نقش قمر بنی هاشم(ع) و بعد حضرت علی اکبر (ع) و پس از آن تا آخر عمر پربرکتش نقش حماسی عابس بن ابی  شبیب شاکری را با هنرنمایی خاصی اجرا می کند و با همین روش حماسی خوانی، نقش مسلم بن عقیل(ع) را در تعزیه مسلم نیز ایفا می کند.

زنده یاد حاج ملا محمدحسین فرزند ذاکر امام حسین (ع) ملاحسن حبیب نه تنها در تعزیه خوانی ادامه دهنده ی راه اسلاف به خصوص پدر مداحش است که در نوحه خوانی و سرودن اشعار انقلابی نیز ید طولایی دارد و اجرای بحر الطویل او که با ذکر « جان همه ی عالم قربان دو بازویش» شور خاصی به سینه زنان حسینی می داد هم چنان در یادها مانده و تا کنون کسی نتوانسته به زیبایی او پهلوانی ماه منیر بنی هاشم را این گونه بیان کند.

این ذاکر آل الله که همیشه از مزینان به عنوان یک دیار تاریخی و شهر باستانی یاد می کرد و علاقه ی خاصی به زادگاهش داشت سرانجام در 21مهرماه 1380 دار فانی را وداع گفت و در قطعه 43 بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد و فرزندانش سنگ یادبودی در جوار مزار پدر بزرگوارش در مزینان به یاد او قرار دادند تا نامش همیشه در بین مزینانی ها زنده نگهداشته شود .

پس از مدت ها از تعطیلی اجرای نقش عابس به خاطر کمبود وقت ؛ فرزند ایشان حاج قاسم این نقش را مدت دو سال است که اجرا می کند تا راه اجدادش هم چنان زنده باشد.

ذاکر امام حسین (ع) مرحوم ملامحمدحسین مزینانی در جوانی

تعزیه دو طفلان مسلم با اجرای زنده یاد ملا محمدحسین

ذاکر اهل بیت (علیهم السلام)حاج قاسم مزینانی فرزند مرحوم ملا محمدحسین در نقش عابس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">