بازی های محلی مزینان / قَیِم قَیِم بَزی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

بازی های محلی مزینان / قَیِم قَیِم بَزی

جمعه, ۱۸ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۰۱ ب.ظ

قَیِم قَیِم یا همان قایم باشک تهرانی ها و مانند بازی ساک ساک است که به صورت گروهی و یا دونفره اجرا می شود. در این بازی اگر تعداد افراد زیاد باشند به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و یک گروه به انتخاب شیر یا خط بازنده و چشم می گذارد و گروه دوم به مکان های مختلف می روند و خود را مخفی می کنند. گروه اول از یک تا صد می شمارند و سپس برمی گردند و یک نفر به عنوان نگهبان در محل شاخص که معمولاً تیر برق است می ایستد تا گروه دوم نتوانند به آسانی خود را به آن برسانند و اوستا بگویند.

اگر هر یک از افراد گروه اول یک نفر از گروه دوم را بگیرد ، دست روی سر او می گذارد و بلند فریاد می زند"کَل" و او از بازی حارج می شود، اگر تمام افراد گروه کل شوند پس بازنده اند و باید این بار آن ها چشم بگذارند و اگر یکی از افراد گروه دوم خودش را به شاخص برساند دوباره گروه اول بازنده است.

این بازی در قدیم خیلی رایج بود و شب ها در کوچه های مختلف مزینان انجام می شد و گاه تا پاسی از شب حتی در صحراها  طول می کشید.

در نوع دو نفره یا چهار پنج نفری یکی از افراد به عنوان بازنده مشخص و چشم می بندد و اگر هریک از افراد را کل کرد او بازنده است و جای نفر اول را می گیرد.

خودمانیم بیایید خانوادگی یک بار دیگه این بازی را تمرین کنیم و دقت کنید فرزندان خردسال شما با چه شادمانی از آن استقبال می کنند و محل مخفی شدن آن ها را بادقت نگاه کنید و حتی عکس بگیرید و یادگاری نگاه داریدف ببینید چه خاطره ای برایش برجا می گذارید.

 این بازی ساده می تواند هوش فرزند شما را به آسانی تقویت کنند و او در زندگی بهتر به اطرافش نگاه کند و دقت عمل بیشتری داشته باشد.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">