افتتاح سومین اقامتگاه بوم گردی غرب خراسان رضوی در مزینان :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

سومین اقامتگاه بوم گردی غرب خراسان رضوی با نام بوم گردی نرگس با تلاش برادران همت آبادی در مزینان آماده ی پذیرایی از مسافران و گردشگران شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ حسن همت آبادی بنیان گذار مرکز بوم گردی مزینان در باره ی انگیزه اش از این اقدام گفت:مزینان دارای پیشینه چندهزار ساله است و گواه آن وجود دو محوطه پیش از تاریخ در مرکز و ضلع شمال شرقی است.

وی افزود: مزینان جدید در حدود دو قرن پیش و پس از سیل شدید در مکان کنونی احداث شده است،از لحاظ فرم دارای بافت متمرکز  می باشد،هسته اصلی مزینان پیرو الگوی هندسی در شهر سازی است به این نحو که بافت آن متشکل است از یک خیابان مرکزی که توسط کوچه های موازی به خیابان مرکزی منتهی می شود دور روستا به وسیله دیواری مرتفع و18برج و بارو محصور شده است و کوچه ای باریک با عنوان شهر حاش دور تا دور مزینان کشیده شده که امکان دسترسی کامل را به تمامی نقاط مهیا می کند،بناهای ساخته شده در آن پیرو الگوی مردم واری است و از مصالح بوم آورد به نحو احسنت استفاده شده است خانه ها به وسیله خشت و گل ساخته شده و پوشش سقف از نوع گنبدی می باشد.

همت آبادی تصریح کرد : باتوجه به بافت فوق العاده مزینان و قرار گیری آن در حد فاصل نواحی کوهستانی و کویر مزینان شاهد قرار گیری هر سه بافت اصلی روستایی یعنی روستاهای پله کانی روستاهای خطی و روستاهای متمرکز در منطقه هستیم بازدید از این سه بافت روستایی در پهنه ای به وسعت 8کیلومتر ،بازدید از کویر بکر در قسمت جنوبی مزینان،وجوداماکن تاریخی که قدمتی 3 هزارساله را نشان می دهد خود دلیل اصلی بر پویایی این منطقه است،بازدید ازشاخص ترین بناهای عام المنفعه مزینان که متعلق به دوره صفوی است چشم هر بازدید کننده را خیره می کند،مجموعه بناهای کاروانسرا،آب انبار و مسجد بلال مزینان زیباترین یادگار معماری دوره صفوی است که هر ساله میزبان بازدیدکنندگان گرامی است،علاوه بر این مجموعه ارزنده یخدان های مزینان،حوزه علمیه،ارگ آقا بیک،برج و بارو،شهرحاش،مجموعه قنات مزینان و تراز آب و آبادی های امین آباد، اسماعیل آباد،مجموعه آرامگاهی بهمن آباد،محوطه پیش از تاریخی واقع در محل مزارخرابه(پیرپاک مزینان) و چندین خانه زیبای سنتی از بهترین جاذبه های گردشگری در منطقه است که این پتانسیل بالقوه برای جذب گردشگر و واقع شدن روستا در مسیر ارتباطی جاده تهران مشهد و احساس نیاز به ایجاد اقامتگاه بومگردی و پذیرایی از میهمانان گرامی،اصلی ترین دلیل برای ایجاد اقامتگاه بومگردی نرگس در مزینان شد.

شایان ذکر است دوشیزه نرگس همت آبادی فرزند زنده یاد عبدالحسین همت آبادی(جوشکار) یکی از دانشجویان ممتاز رشته ی گردشگری بود که در جوانی بر اثر سانحه ی تصادف دارفانی را وداع کرد و اکنون برادرش که همان راه را ادامه داده با همکاری برادران و مادرش ، اقامتگاه بوم گردی نرگس را به یاد او در مزینان آماده ی پذیرایی از مسافران و گردشگران کرده است.

 مرکز بوم گردی مزینان سومین اقامتگاه بوم گردی درغرب خراسان رضوی است که به زودی با حضور مقامات شهرستان داورزن افتتاح می شود.

اقامتگاه بوم گردی نوعی از محل های اسکان برای مسافران است که بر خلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص محیطی خود بوده و به نوعی اقامتگاهی بومی و محلی است که عمدتا در خانه های قدیمی بازسازی شده و با شیوه ای که مطلوب برای مسافران باشد اداره می شوند.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی

شاهدان کویر

مزینان

مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">