فرهنگیان مزینان/ استاد؛ علی مزینانی سلیمی نویسنده و کارشناس تاریخ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

علی سلیمی مزینانی فرزند مرحوم حاج رجبعلی سلیمی (متوفی ۱۳۵۶ ش) متولد سوم آذر۱۳۴۰، در دارالعارفین مزینان است. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در این دیار تاریخی گذراند و پس از آن راهی شهرستان سبزوار شد  و مقطع متوسطه را در دبیرستان دکتر غنی شهرستان سبزوار در رشته علوم انسانی به پایان رساند و با اخذ مدرک دیپلم در خرداد ۱۳۵۹ به خدمت مقدس  سربازی اعزام شد. در اردیبهشت سال ۱۳۶۰، راهی منطقه جنگی اسلام آباد غرب و ارتفاعات میمک شد و پس از مدتی با انتقال به مناطق جنگی جنوب در عملیات غرور آفرین ثامن الائمه (ع) که منجر به شکسته شدن حصر آبادان (۵ مهر ۱۳۶۰) گردید  شرکت کرد و به افتخار جانبازی نائل آمد.

این فرزند مزینان که همیشه دغدغه ی فرهنگی و خدمت در این راه را دارد پس از معافیت از ادامه ی خدمت سربازی به دلیل مجروحیت، در نهضت سوادآموزی خراسان و شهرستان تبادکان روستای ماشک مشغول به تدریس شد.

وی اوایل سال تحصیلی ۱۳۶۱ به تهران نقل مکان کرد و در منطقه ۱۲ آموزش و پرورش به تدریس دروس دینی و قرآن و فعالیت های آموزشی دیگر در چند مدرسه از جمله دبیرستان شهید مدرس واقع در چهارراه آبسردار تهران پرداخت اما اراده حضور در جبهه و شرکت در جهاد علیه باطل او را بار دیگر در سال ۱۳۶۳ به منطقه جنگی جنوب کشاند و پس از اتمام مأموریت ، علم آموزی و کسب مدارج تحصیلات عالیه را در صحنه اجتماعی و انقلابی بر خود یک ضرورت و واجب دانست و با این عقیده در  کنکور سال ۱۳۶۵ شرکت کرده و در رشته ی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی (لیسانس)  گردید.

سلیمی که برخاسته از سرزمین علم و ادب است و گویی ادبیات و سخنوری در جسم و جان مردم کویر نهادینه شده شوق نوشتن را بارها تجربه کرده و به تألیف چند اثر پرداخته و خود در این زمینه می گوید:

-  « در اثنای تحصیل در دانشگاه دریافتم که یکی از مبهمات و مجهولات در مقطع تاریخ معاصر اختلاط و التقاطی است که برخی اساتید در بیان القاب و اشخاص این دوره مرتکب می شوند از روی همین عدم شناخت، اعمال و کردار، و خوب و بد هر کدام از اشخاص را که دارای القاب مشترک بوده اند به اشتباه و از روی نادانی به حساب دیگری می گویند می نویسند ؛ بنابراین نیاز به یافتن و شناساندن اسم اصلی صاحبان این القاب و سال ولادت و ولایت و ملقب شدن و فرازهای حیات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و ... آن ها به منظور تفکیک القاب مشترک و جلوگیری از تکرار التقاط ها و اختلاط ها، برایم یک مشغله فکری و یک ضرورت عملی شده بود. تا اینکه در سال ۱۳۷۸ پس از انتقال یافتن به مشهد، گام های نخست این امر برداشته شد که سرانجام آن به چاپ و نشر کتاب " فرهنگ القاب"در سال ۱۳۸۹ انجامید هر چند بخاطر محدودیت ها در معرفی این اثر به مراکز علمی مخاطب و تقارن چاپ آن با پیدایش فضاهای مجازی، شمارگان بالایی از آن منتشر نشد اما هر جا توفیقی در معرفی آن حاصل شد تقدیر و تمجید نتیجه آن گردید. مثلاً در جشنواره کتاب برتر سال که از سوی موسسه انتشاراتی "ضریح آفتاب" برگزار شد رتبه اول را کسب کرد. »

یکی دیگر از آثار این فرزند فرهنگی کویر چاپ و نشر کتاب "صراط علی" است که در سال ۱۳۹۵منتشر شد  و به گفته ی خودش محصول ۳ سال اشتغال فکری اوست. در بخش اول این کتاب بازهم به خاطر علاقه ی وافر به زادگاهش تحت عنوان "مزینان مهد من"  به تلاش بر محور تجسم تصویری از مزینان کنونی در چشم نسل آینده  می پردازد به طوری که مخاطب آن مثلا در یکصد سال آینده بتواند چشم اندازی از مزینان فعلی را که چهره آن به گونه ای دیگر خواهد بود داشته باشد.

استاد علی مزینانی سلیمی و دو فرزند گرامی اش

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی

شاهدان کویر

مزینان

مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">