وقتی یک مزینانی الگوی محله می شود :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

وقتی یک مزینانی الگوی محله می شود

جمعه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۲۰ ق.ظ

جواد تهرانچی مزینانی تعمیرکار محبوب محله مدائن  

پیدا کردن مغازه‌اش بسیار راحت بود زیرا اکثر اهالی نشانی مغازه‌اش را می‌دانستند و ما را به آنجا هدایت کردند. تعریف‌های اهالی محله و اعضای شورایاری ما را مشتاق‌تر کرده بود تا هرچه سریع‌تر با این کاسب مردمی و نمونه گفت‌وگو کنیم. همین که به مقابل تعمیرگاه می‌رسیم، آقای مزینانی و پسرش را مشغول کار روی یکی از خودروهای اهالی می‌بینیم. فرصت را غنیمت می‌شماریم و نگاهی به فضای تعمیرگاه می‌اندازیم. در همان نگاه اول متوجه درستی حرف‌های اهالی می‌شویم. اینجا نه تنها از روغن و ابزارآلات روغنی و سیاه دیگر تعمیرگاه‌ها خبری نیست بلکه بوی روغن حتی از داخل تعمیرگاه نیز به مشام نمی‌رسد. حتی داخل فضای چال تعویض روغن نیز اثری از روغن‌های ریخته شده نیست و همین بیشتر متعجب‌مان می‌کند. با اتمام کار آقای مزینانی، پای حرف‌های این کاسب راجع به کسب و کارش می‌نشینیم. او می‌گوید: «بعد از خدمت سربازی‌ام شروع به کار کردم. از همان ابتدا به کارهای فنی علاقه زیادی داشتم برای همین نمایشگاه موتورسیکلت زدم و در کنارش کارهای فنی انجام می‌دادم. متأسفانه سال 68 بود که برای نخستین بار ورشکسته شدم و زمین خوردم. اما من آدمی نبودم که راحت کنار بکشم و ناامید شوم. باز هم یا علی گفتم و کار دیگری را شروع کردم. شاید باورتان نشود من 5 بار حرفه‌های مختلف را امتحان کردم و در نهایت بعد از 2 بار ورشکستگی وارد همان کار فنی شدم. این مغازه را از دوستم گرفتم. من از همان قدیم دست به آچار بودم و می‌دانستم در این کار استعداد دارم. برای همین تمام توانم را به کار گرفتم تا اینجا را سروسامان دهم. خوشبختانه با تلاش و دعای خیر مردم اکنون 8‌ـ 9 سالی است که اینجا مشغول کار هستم.»

تمیزی به من انرژی می‌دهد

بدون مقدمه می‌رویم سر اصل مطلب و دلیل تمیزی چشمگیر تعمیرگاهش را جویا می‌شویم. با شنیدن این سؤال لبخند روی چهره‌اش می‌نشیند و عنوان می‌کند: «از همان بچگی تمیز بودن برایم بسیار اهمیت داشت. هر کجا که بودم تلاش می‌کردم تا محیط اطرافم را تمیز و مرتب نگه دارم. من از تمیزی انرژی می‌گیرم و تمام روز با انگیزه کار می‌کنم. از طرف دیگر معتقدم که تمیز بودن مغازه باعث می‌شود بهتر کار کنم و خدمات بهتری به مشتریانم ارائه دهم. تمیز بودن این مغازه نشان‌دهنده حساسیت من است و همین حساسیت و دقت در کار است که بسیاری از مشتریان را پایبند این مغازه می‌کند.» او در ادامه می‌گوید: «برخی تصور می‌کنند ما در اینجا همیشه دستمال به دست هستیم و مدام همه جا را پاک می‌کنیم اما این‌گونه نیست. ما هم همانند همه اول ساعت‌کاری مغازه را آب و جارو می‌کنیم اما بعد از آن است که سعی می‌کنیم نکات لازم بهداشتی را رعایت کنیم. به‌طور مثال نه من و نه همکارانم وسایل روغنی را در گوشه و کنار مغازه رها نمی‌کنیم و یا وقتی روغن عوض می‌کنیم همه اطرافمان را کثیف و سیاه نمی‌کنیم. اگر همه تعمیرگاه‌ها این نکات ساده را رعایت کنند، شرایطی همانند مغازه ما خواهند داشت.» این کاسب نمونه می‌گوید: «من هیچ‌گاه در کلام کسی را به رعایت بهداشت و یا تغییر رفتار نادرست ملزم نمی‌کنم بلکه سعی می‌کنم رفتار و عملم به نحوی باشد که اطرافیان خودشان به رعایت یکسری مسائل تشویق شوند.»

خدمت به اهالی

آقای مزینانی در ادامه به خدمات رایگان برای اهالی اشاره می‌کند که در میانه‌های حرف‌مان شاهد از راه می‌رسد. یکی از مشتری‌های دائمی تعمیرگاه آقای مزینانی برای استفاده از خدمات رایگان مغازه می‌آید. در این تعمیرگاه ارائه خدماتی از قبیل تنظیم باد، گرفتن پنچری و رفع مشکلات جزئی برای تاکسی‌داران، موتورسیکلت‌سواران و دوچرخه‌سواران رایگان است. مزینانی در این خصوص می‌گوید: «از همان ابتدا نذر کردم تا برای موفقیت کارم خدمات اینچنینی را رایگان انجام دهم تا هم دعای خیر مردم را توشه راهم داشته باشم و هم سبب خوشحالی اهالی شوم. رانندگان تاکسی به خاطر خدماتی که به مردم ارائه می‌دهند برای من ارج و قرب زیادی دارند از همین رو نخستین قشری هستند که با اشتیاق کارشان را راه می‌اندازم تا شاید آنها نیز کار بنده‌ای از بندگان خدا را راه بیندازند. بعد از آن موتورسواران هستند که اغلب یا جزو پیک‌موتوری‌ها هستند و از قشر زحمتکش و یا جوانانی هستند که فعلاً توانایی مالی زیادی ندارند، برای همین کار آنها را نیز رایگان انجام می‌دهم. اما دسته آخر نوجوانان و بچه‌هایی هستند که دوچرخه‌سوارند و تلاش می‌کنم برای‌‌ ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه پاک کارشان را راه بیندازم.»

 احمد پارسا، یکی از همسایگان

تمیز‌تر از خانه

سال‌هاست که با این تعمیرگاه همسایه دیوار به دیوار هستیم اما حتی یکبار هم بوی روغن ما را اذیت نکرده است. من همیشه می‌گویم این تعمیرگاه، تمیزتر از خانه بسیاری از اهالی است. شاید برخی این حرفم را شوخی محسوب کنند اما من جدی هستم. علاوه بر این او همیشه بدون چشمداشتی کار همسایه‌ها را رایگان راه انداخته و هر بار مشکلی داشتیم با روی باز کارمان را انجام داده است.

 علی دریانی، یکی از همسایه ها

الگوی کاسبان

اگر همه تعمیرگاه‌ها چنین وضعیتی داشتند. دیگر کسی از همسایگی با آنها گلایه نمی‌کرد. همچنین ارائه خدمات بسیار خوب با قیمت مناسب از دیگر ویژگی‌های این تعمیرگاه است. در اینجا شما مطمئن هستید که برایتان از بهترین اجناس با قیمت مناسب استفاده می‌شود.

منبع ؛ همشهری محله

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی

شاهدان کویر

مزینان

مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">