مزینانی : ضابطه مند نبودن ورود افراد به حوزه خبر بزرگترین چالش عرصه خبرنگاری :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

مرتضی مزینانی صفابین خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت ضمن تشریح جایگاه خبر و اطلاع‌رسانی از رسانه‌ها به عنوان تریبون مردم یاد کرد و خارج شدن رسانه‌ها از انحصار مسئولان و محوریت قرار دادن مردم را مورد تأکید قرار داد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ این فعال رسانه ارائه کار کیفی و نتیجه‌گیری برای افراد بدون تریبون را از وظایف مؤثر و خطیر رسانه‌های اثرگذار دانست و از صاحبان جراید و رسانه‌هایی که فعالیت‌شان به تشریح عملکرد ادارت دولتی معطوف شده انتقاد کرد.

مزینانی بیان کرد: برای ارائه کار مطلوب باید رسانه‌ها از حالت بولتن ادارات خارج شده و به معنای واقعی زبان گویای مردم شوند.

وی همچنین اشرافیت روابط عمومی‌ها به حیطه کاری خود و ضرورت مرتبط بودن مدرک تحصیلی با حوزه فعالیت آنان را امری ضروری دانست و تأکید کرد: 88 درصد روابط‌عمومی‌های استان سمنان که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به فعالیتند تحصیلات غیرمرتبط با رسته‌ شغلی دارند که این امر فاجعه بزرگ و‌ضعف در حوزه اطلاع‌رسانی استان محسوب می‌شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: لازمه رفع این ضعف بزرگ، استعدیابی و جذب افرادی  است که در بدنه دستگاه‌های اجرایی فعال هستند و مدیران باید برای اصلاح این روش اقدام کنند.

مزینانی به مهم‌ترین مشکلات عرصه اطلاع ‌رسانی و گاها عدم سرکشی و مراجعه مدیران این استان به  اخبار مربوط به حوزه خودشان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر حوزه اطلاع رسانی را به سه ضلع  اصحاب رسانه ، مردم و مسؤولان تقسیم کنیم   در دو بخش اساسی با مشکل بزرگ  مواجهیم .

وی با بیان اینکه  اگر در حوزه مسؤولان از مدیری درباره آخرین مطلب  خوانده شده  در سایت‌های اثرگذار سوال کنیم با بی‌اطلاعی آنان مواجه خواهیم شد، ادامه داد: خبرگزاری فارس  رسانه‌ای است  که در کنار انعکاس مشکلات مردم همواره  خدمات  دولت را بازگو کرده اما گاها مسؤولان  از اخبار منتشر شده که به آنان و حوزه کاری آنان مرتبط است بی اطلاع هستند.

این فعال رسانه‌ای بیان کرد: وقتی مسئولی  برای خبر منتشر شده که به حیطه کاری او مرتبط است،  ارزشی قائل نیست و از رصد اخبار رسانه‌های مؤثر استان غافل است نباید انتظار داشت در عرصه و محیط  اجتماعی که با مردم سر و کار دارد به توفیق مطلوب برسد.

وی تصریح کرد: اولین اصل در مخاطب محوری و جذب مردم تعامل با مسؤولان و کارشناسانی است که به قدرت اثرگذار رسانه‌ها پی برده  و نسبت به اخبار منتشر شده و یا گاها نقد و کمبودها، واکنش نشان دهند.

مزینانی ادامه داد: در طول روز ده‌ها مطلب از مردم و توفیقات دولت که توفیقات نظام است از سوی خبرگزاری‌های موثر منتشر می‌شود اما دریغ از یک واکنش به انتقادات!!

عضو شورای مرکزی انجمن خبرنگاران استان سمنان با بیان اینکه پاسخگویی به مشکلات مردم منجر به کسب رضایت آنان می‌شود و مسؤولان باید در احصای این مشکلات قدردان رسانه‌ها باشند، افزود: مدیری که نسبت به مشکلات دستگاه متبوع هیچ آگاهی ندارد نمی‌تواند در جایگاه  پاسخگویی  مردم وظیفه و نقش خود را ایفا و  اهداف دولت را به درستی پیش ببرد .

وی  بیان کرد: مطمئنا هیچ دستگاهی در استان اقدام به تهیه اطلس جامع مشکلات دستگاه‌ متبوع خود نکرده و این امر منجر به مشکلاتی شده که باید راهکاری برای آن ارائه شود.

مزینانی با انتقاد از متولی رسانه‌ها در استان که در این جایگاه نقش خود را آنگونه که باید در خور و شأن فعالان رسانه‌‌های این استان، ایفا نکرده، اظهار کرد:  از سوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، مباحثی در راستای ساماندهی فضای مجازی با رویکرد نشاط اجتماعی مطرح شده این در حالی است که به دستور جهانگیری حضور در فضای مجازی و تلگرام ممنوع شده است.

وی ادامه داد: عدم توجه ارکان دولتی به اهمیت و حساسیت این موضوع جای تأمل دارد و همچنین عدم تمکین به قانون و نداشتن شیوه جایگزین در چنین مواردی باعث ایجاد مشکلات خواهد شد .

فعال رسانه‌ای استان سمنان، جایگزین شدن  فضای نوین اطلاع رسانی  را امری ضروری دانست  و بر آن تأکید کرد.

وی همچنین به تفاهم‌نامه ‌های متعددی که برای ساماندهی فضای مجازی استان از سوی اداره کل ارشاد استان،  منعقد شده و توفیقی در آن حاصل نشده انتقاد کرد.

مزینانی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید و دوران تصدی‌گری محمدرضا سوقندی به عنوان  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  اقدام روشن و شفافی در حوزه رسانه‌های استان اتفاق نیفتاد. 

وی کسب توفیقات در حوزه اطلاع رسانی را در گرو ساماندهی رسانه‌ها  و استفاده از ظرفیت فعالان رسانه‌ای دانست.

مدرس دانشگاه و خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان مشکلات خبرنگاران را به 2 دسته عمومی و اختصاصی تقسیم بندی کرد و گفت: جهادگران عرصه خبر با مشکلات عمومی نظیر مسکن، بیمه، امنیت شغلی، مسایل اقتصادی و درآمد پایین مواجه اند.

مرتضی مزینانی اظهارکرد: مشکل اختصاصی که این قشر را رنج می دهد یک سوال است ' متولی رسانه در کشور کیست ؟'

وی ادامه داد: برای حل مشکلات خبرنگاران و به طور خاص مشکلات اقتصادی این قشر باید رسانه ها یک متولی مشخص داشته باشند.

فعال رسانه‌ای استان سمنان یادآور شد: مشکلات اساسی اصحاب رسانه در رسانه مکتوب با رسانه مجازی و سایبری متفاوت و باید به این نکته توجه اساسی شود.

خبرنگار خبرگزاری فارس سمنان ضابطه مند نبون ورود افراد به حوزه خبر را بزرگترین چالش عرصه خبر دانست و اضافه کرد : هر فردی برای ورود به هر صنفی لازم است روال اداری را طی کند ولی در عرصه خبر اینطور نیست و افراد بدون بررسی صلاحیت شغلی و گرفتن مجوز وارد این عرصه می شوند.

این استاد رسانه بیان کرد: تعدد خبرنگاران یک چالش اساسی و مانع حل بسیاری از مشکلات است و در استان سمنان تعداد خبرنگاران به نسبت جمعیت بسیار زیاد است که باید ساماندهی شوند.

به گفته مزینانی، استان سمنان بیش از ۵۰۰ تن خبرنگار دارد ولی تولیدات خبری استان بسیار اندک است که با هدف آسیب شناسی نیاز به تحقیقات و پژوهش دارد.

وی با اشاره به اصل پارتو در تجارت مبنی بر این که ۲۰ درصد آدم اثرگذار ۸۰ درصد تحولات را می چرخاند، خاطرنشان کرد: باید در رسانه ها این راهبرد مد نظر قرار گیرد و با تحقق این راهبرد تعدد خبرنگاران کاهش یافته و بر کیفیت خبر افزوده و بسیاری از مشکلات اساسی حل خواهد شد.

مزینانی اضافه کرد: باید نیازسنجی شود در استان به چه تعداد خبرنگار و چه تعداد رسانه احتیاج است و برآیند داده ها حاکی از آن است جامعه به تعداد اندک خبرنگار و رسانه اثرگذار نیاز دارد و اگر این مهم محقق شود شخص خبرنگار مطالبه گر حق خود خواهد بود.

خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان ادامه داد: پالایش خبرنگاران و صدور مجوز رسانه با ارتباط و هم افزایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با رسانه امکان پذیر است.

به تاکید وی امروز عمده رسانه ها سیاسی هستند و تعداد بسیار کمی از آنها کار تخصصی انجام می دهند و این موضوع خوشایند نیست.

مزینانی با بیان این که مسوولان در گذشته نسبت به خبرهای انعکاس داده شده حساس بودند اما امروز مسوولان نسبت به خبر بی توجه بوده و خبرها اثرگذار نیست، افزود : اما گسترش شبکه های اجتماعی و انعکاس خبرها در آن و سوق دادن مطالبه گری به کف جامعه سبب شد مسوولان دوباره همانند گذشته نسبت به خبر حساس باشند.

به گفته این مدرس دانشگاه، شبکه های اجتماعی پرمخاطب ۱۵ برابر رسانه پر مخاطب بیننده دارد و برای بهبود وضعیت خبرنگاران اثرگذاری خبر بسیار مهم است.

وی یادآور شد: برای بهبود وضعیت خبرنگاران این سوال مطرح است آیا رسانه ها ساختار کاری دارند یا خیر؟ که متاسفانه اکنون برای رسانه، ساختاری وجود ندارد.

به تاکید این فعال رسانه ای، جریان سازی خبری در ساماندهی مشکلات خبرنگاران نقش بسیار اثرگذاری دارد.

وی اضافه کرد: وجود رسانه های مسوول محور جایگاه و شان رسانه را زیر سوال می برد که از چالش های عرصه خبر بوده و رسانه باید مردم محور و مخاطب محور و مطالبه گر نیازهای آنان باشد.

این مدرس دانشگاه گفت: تشکل حامی رسانه وجود ندارد، تشکل های موجود ضعیف هستند و خوب عمل نمی کنند .

مزینانی افزود: اگر فیلترهای اساسی برای انتخاب افراد تعیین شود این استان ظرفیت ایجاد صندوق حمایت مالی خبرنگاران را دارد.

وی تشکیل مجمع موثرین رسانه را راهکاری برای حل مشکلات خبرنگاران دانست و پالایش خبرنگاران را گام اول در تحقق این راهبرد برشمرد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan


  • علی مزینانی

شاهدان کویر

مزینان

مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">