رئیس دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی: از ظرفیت نخبگان برای آموزش دانشجویان استفاده شود :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

دکتر علی اکبر تاج مزینانی رئیس دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی گفت: از ظرفیت نخبگان خارج از کشور می توان در قالب تدریس و حتی ترم های تابستانی، دوره های فشرده و مجازی بهره برد اما الان این شرایط را نداریم.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ دکتر علی اکبر تاج مزینانی در سخنرانی افتتاح همایش ملی ایرانیان دور از وطن با بیان اینکه دانشکده های دانشگاه علامه طباطبایی به همایش های علمی و بهره برداری از نتایج آنها توجه خاص دارند افزود: این دانشگاه سعی در تبدیل شدن به مرجع علمی و تحقیقاتی دارد.
وی اظهار کرد: برگزاری رویدادهای علمی و همایش های بین المللی، هسته های پژوهشی، تولید مجلات علمی پژوهشی و علمی، چندین همایش بزرگ ملی در سال های گذشته نتایج و آثار علمی خوبی برای کشور به دنبال داشت.
تاج مزینانی ادامه داد: یکی از مزیت های نسبی گروه مطالعات فرهنگی و حوزه هایی که استادان در آن فعالیت دارند بحث مهاجرت به طور کل و مسئله ایرانیان خارج از کشور است.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اظهار امیدواری کرد که موضوع خاص ایرانیان خارج از کشور بلکه در یک کانتکست کلی تر، بحث مهاجرت که کمتر از نظر علمی روی آن تحقیق شده به عنوان یک هسته پژوهشی از سوی مراکز علمی دنبال شود.
وی با بیان اینکه بین پنج تا شش میلیون نفر از ایرانیان در خارج از کشور به سر می برند، گفت: به اندازه جمعیت چند کشور اروپایی یا کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایرانیان در خارج از کشور زندگی می کنند که باید به آن بعنوان یک مسئله اجتماعی، فرهنگی ورود آکادمیک داشته باشیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: امیدواریم در سال های آینده شاهد شکوفاتر شدن این حوزه باشیم و این همایش هم نقطه شروعی بر این حرکت خواهد بود.
وی با بیان اینکه مهاجرت ایرانیان با سایر کشورها تفاوت و تمایز زیادی دارد تصریح کرد: تجربه خاص ما از رویدادهای اقتصادی و سیاسی تاثیر گرفته و بر ترکیب و گونه های مختلف مهاجران و ایرانیانی که خارج از کشور هستند موثر بوده است.
تاج مزینانی ادامه داد: در وضعیت خاصی با مهاجرت ایرانیان روبه رو هستیم یعنی ترکیبی از مهاجران و ایرانیانی وجود دارند که خارج از کشور هستند، از سوی دیگر، ماندن آنها و نسل های شان در کشورهای دیگر به دلیل مهاجرت های سیاسی، اقتصادی، علمی، تحصیلی و سبک زندگی، هر کدام دقت های آکادمیک و متعاقب آن سیاست خاصی را می طلبد.
به گفته تاج مزینانی، به همین خاطر، الگوهای مختلفی از مدل های ورود دولت ها به حوزه سیاستگذاری امور دایاسپورای خود در خارج از کشور وجود دارد.
وی افزود: به نظر می رسد باید برنامه منسجمی برای پوشش تمام ابعاد این گونه مهاجرت ها داشته باشیم. آن چیزی که با دانشگاه مرتبط است بحث استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در حوزه دیپلماسی علمی و عمومی است که باید به آن توجه کرد.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی گفت: حضور ایرانیان خارج از کشور هر چند در دهه های اخیر تغییراتی داشته اما همچنان وجه غالبِ نخبگانی را در خود جای داده و ظرفیت عظیمی از ایرانیان در دانشگاه های خارج از کشور وجود دارند که به عنوان بخشی از استراتژیِ بین المللی سازی آموزش عالی در ایران به این ظرفیت نگاه می کنیم.
وی اظهار کرد: بخش کوچکی از این امر عملیاتی شده و حوزه های مطالعاتی می توانند به آن بپردازند.
تاج مزینانی با بیان اینکه در آموزش عالی هم به تحولاتی نیاز داریم، تاکید کرد: در قوانین وزارت علوم امکان ایجاد نوعی وابستگی و عضویت نخبگان در گروه های علمی و آموزشی داخل کشور، وجود ندارد که این امر مسئله مهمی است.
تاج مزینانی گفت: امیدوارم مباحثی که امروز در این همایش مطرح می شود گامی در جهت پیشبرد برخی از این اهداف عالی باشد که برای ایران اسلامی توسعه به همراه خواهد داشت.

منبع ایرنا

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">