بهار تعزیه در مزینان+تصاویر :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

بهار تعزیه در مزینان+تصاویر

سه شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۰۶:۴۹ ق.ظ

بی تردید مزینان یکی از مناطق کم نظیر در برپایی هنر آیینی تعزیه خوانی است و این کهن دیار تاریخی بیش از دو قرن است که تعزیه ی عاشورا را همزمان با روز این واقعه ی جانکاه برگزار می کند مجلس و مراسم عظیمی که چند تعزیه را در پی دارد و از سپیده دم روز دهم محرم آغاز و تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند .

هنر تعزیه خوانی در مزینان سینه به سینه در بین تعزیه خوانان به ارث رسیده و پدر و پسر و اقوام درجه یک بر خود لازم و واجب می دانند تا این میراث گرانبها را در فامیل و خاندان خود حفظ کنند و شاید این خود یکی از علل ماندگاری و رونق شبیه خوانی باشد اما آنچه مسلم است و نمی توان به راحتی از آن عبور کرد دینداری و تعصب خاص مردم ولایتمدار این خطه ی کویر است که سعی و همتی عجیب در برگزاری سوگواری اهل بیت علیهم السلام دارند و بیش از 20 هیئت و تکیه و مسجد در زادگاهشان بنا کرده اند.

روز عاشورا مزینان و مزینانی یکپارچه سوز و ماتم می شود و شور حسینی در آن طنین انداز است. جمعین چند هزار نفری بی آن که خود متوجه باشند در برگزاری این مراسم دخیل هستند و هریک به طریقی نقشی را ایفا می کنند؛ سقایی ، حمل نخل و عماری و علم و نواختن طبل و سنج و حتی برداشتن موانعی مانند سنگ و هیزم و کلوخ در مسیر هیئات از جمله اموری است که شرکت کنندگان در مراسم آن را برعهده می گیرند.

 تعزیه خوانی در این نقطه از جغرافیا تنها به عاشورا ختم نمی شود و تعزیه خوانان مزینانی از ابتدای آغاز محرم و تا آخرین روز ماه صفر و مناسبت های مختلف در طول سال سعی می کنند مجالس شبیه خوانی برگزار کنند و استقبال خوبی هم از آن می شود.

امسال نیز علاوه بر اجرای تعزیه های مختلف در دهه ی اول محرم و دهه ی دوم ؛ در ماه صفر نیز مجالس تعزیه اربعین و سهادت حضرت رقیه و امام حسن مجتی و امام رضا علیهم السلام برگزار گردید همچنین هنرمندان تعزیه خوان مزینانی برای اولین بار دو تعزیه ورود کاروان حسینی به مدینه و پیامبر اعظم(ص) را اجرا کردندکه بخشی از تصاویر این مجالس تقدیم می گردد.

برای مشاهده تصاویر بیشتر به ادامه ی مطلب بروید...

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">