به یادپیرغلامان اهلبیت (ع) 6 :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

به یادپیرغلامان اهلبیت (ع) 6

يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۵۸ ب.ظ
مدیر ی که به خاطر تأسیس هیئت سه مرتبه زندانی شد

مرحوم حاج قربانعلی تشت زر مؤسس مهدیه مزینانی های مقیم تهران

مرحوم حاج قربانعلی تشت زر فرزند کربلایی غلامحسین در سال 1312 در  کویر تاریخی و ادب دوست مزینان به دنیا آمد.

وی تا کلاس پنجم ابتدایی  و همزمان در مکتبخانه قرآن مزینان ادامه تحصیل داد و پس از آن برای تأمین امرار معاش و کمک به والدین راهی تهران شد و در شغل پدری خود که از بنّاها ی ماهر بود مشغول به کار شود و در این رشته توانست معمار زبردستی شود و پس از استخدام در بنیاد مستضعفان در بخش عمران فعالیت نماید.

مرحوم تشت زر در سال 1345به همراه دوستان مزینانی اش هیئت انصار الحجه (عج)مزینانی های مقیم تهران را پایه گذاری نمود که این اقدام مذهبی موجب بنیان گذاری مهدیه مزینانی های مقیم تهران در سال 1354ه. ش شد. و در حقیقت وی موسس اصلی مهدیه ی فعلی مزینانی هاست  به همین خاطر ساواک رژیم پهلوی به فعالیتهای وی مشکوک گردید و سه مرتبه ایشان را دستگیر و روانه زندان نمود و مورد ضرب وشتم شدید قرار داد.

همزمان با ایام شهادت معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی در سال 1356 بار دیگر منزل این پیر غلام اهلبیت علیهم السلام مورد هجوم و بازرسی ساواک قرار گرفت.

با شروع  انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مرحوم حاج قربانعلی تشت زر به همراه شهید بزرگوار حاج محمد امین آبادی و جمعی از مزینانی های مقیم تهران با تشکیل گروه ها و دسته های انقلابی در راهپیمایی برعلیه رژیم طاغوت حضور  فعال داشت  و پس از پیروزی انقلاب نیز مهدیه مرکز حضور بسیجیان و رزمندگان قرار گرفت و نیروهای مردمی با سازماندهی در این بیت امام عصر (عج) راهی جبهه های نور علیه ظلمت می شدند و مرحوم حاج قربانعلی تشت زرنیز شش مرتبه افتخار حضور در این میادین را پیدا نمود.

وی با عضویت در بنیاد مستضعفان مدت 14 سال در جوار ملکوتی ثامن الائمه (ع) ساکن شد و در این شهر مقدس نیز برای تأسیس هیئت مزینانی ها تلاش فراوانی کرد.

مرحوم تشت زر چنان در معماری استاد شده بود که مسئولیت بخش عمران این بنیاد را در مشهد مقدس با حضور چندین مهندس در اختیار وی قرار دادند و یکی از ساختمانهای ساخته شده با استادی معماری ایشان در شهرستان سبزواربه  ثبت آثارملی رسید و به همین دلیل سیمای جمهوری اسلامی مصاحبه ای با ایشان انجام داد و از تلویزیون پخش شد.

یکی از ویژگی های بارز وی مردمداری و علاقمندی به ولایت و شخصیتهای روحانی بود که اغلب روحانیون مزینانی و غیر مزینانی با وی ارتباط داشتند.

فرزندان خلف و صالح این پیرغلام اهلبیت علیهم السلام همگی عاشق ولایت و امامت و از خادمین هیئت به ویژه مهدیه مزینانی ها می باشند که همان راه پدر را به نیکی می پیمایند.

مرحوم حاج قربانعلی تشت زر عاقبت در پنجم اسفندماه 1391 ه. ش چشم از جهان فرو بست و به دیدار حق شتافت تا درقیامت از شفاعت اهلبیت علیهم السلام بهره مندشود.

روحش شادو یادش گرامی باد

  • علی مزینانی

نظرات  (۲)

روحش شاد و نامش گرامی باد

پاسخ ما
باسلام وعرض ادب
خدا به شما نیز اجر جزیل مرحمت فرماید
  • مجتبی ذوالفقاری
  • درود بر شما
    یک خبر خوب !!
    نمی دونم می دونید که دانشکده ی ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد به نام دکتر شریعتی یه(دانشکده ی ادبیات دکتر علی شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد)
    از همین رو قراره سوم یا چهارم آذرماه یه مراسمی برای دکتر برگزار شه که تو همین مراسم تندیس دکتر علی شریعتی هم رونمایی میشه.شما رو در جریان تازه ترین خبرهای این همایش خواهم گذاشت.
    پیشاپیش فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی بر شما و همه ی مزینانی های پاکدین تسلیت.یا علی!!!

    پاسخ ما
    باسلام وعرض ادب
    باتشکر از شما همشهری گرانمایه
    بله و پیش از این خبرش را درشاهدان کویرمزینان منتشر کرده ایم که می توانید به بخش شریعتی مراجعه فرمایید
    واما از یاد آوری این مطلب بازهم از شما قدردانی می نماییم در انتظار خبرهای خوبتان هستیم
    یاحق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">