مزینان و چند روستای سبزوار مهمترین هدف گردشگری میراث فرهنگی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه


مشهد/ رییس اداره میراث فرهنگی سبزوار :
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: کمبود اعتبارات در سال گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه کمبود اعتبارات سال گذشته سبب شد تا تنها 50 درصد اعتبارات میراث فرهنگی در سال گذشته محقق شود.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛حشمت ا... متین فر در گفتگو با  خبرنگارباشگاه خبرنگاران افزود: طبق اعتبارات کل استان، با توجه به امکانات و تعداد آثار تاریخی، سبزوار بعد از مشهد دومین شهرستانی است که بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به قدمت تاریخی شهرستان سبزوار گفت: این دیار بیش از 5500 سال قدمت دارد و به لحاظ قدمت آثار تاریخی و صنایع دستی حدود 900 اثر تاریخی و فرهنگی در این شهرستان به ثبت رسیده است که از این تعداد 275 اثر تاریخی دارای ثبت ملی میباشد.

وی افزود:  آثار تاریخی این شهرستان شامل بقاع متبرکه، محوطه ها، خانه های تاریخی،آبشار، آیین ها، صنایع دستی و ... می باشد.

متین فر با اشاره به قابلیت های سبزوار در حوزه گردشگری تصریح کرد: منطقه گردشگری دلبر و ششتمد ،  4 روستای دارای بافت تاریخی در داورزن و سبزوار و همچنین اقدامات مطالعاتی  روستای زعفرانیه، طبس، باشتین و مزینان که مهمترین هدف گردشگری میراث فرهنگی هستند.

وی تعداد پروژه های گردشگری،صنایع دستی و میراث فرهنگی سال گذشته را  12 طرح بیان کرد و گفت: اعتباری بالغ بر 440 میلیون تومان برای احداث این طرح ها پیش بینی شد ,اما  اعتبار تخصیص یافته بسیار ناچیز بود.

وی افزود:  میراث فرهنگی تنها موفق به جذب 83 میلیون تومان برای بحث های عمرانی و مبلغ 100 میلیون تومان برای مرمت و احیاء مسجد جامع شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار  کل اعتبارات دریافتی سال گذشته را 220 میلیون تومان بیان کرد.

متین فر همچنین کل اعتبار مصوب شده برای احیاء و مرمت بناهای تاریخی سبزوار را 33 میلیون تومان بر شمرد و گفت: مرمت امامزاده استیر ،زادگاه دکتر علی شریعتی، منزل شیخ الاسلام در روستای کسکن، منزل عظیمیان، آرامگاه کاشفی، بیهقی از جمله بناهایی است که با مشارکت هیات امنا و مالکین بناها مرمت و احیاء شده است.

متین فر با بیان اینکه 6 میلیون تومان اعتبار برای ثبت آثار تاریخی سبزوار در فهرست آثار ملی ایران تخصیص یافته اظهار داشت: پرونده های ثبتی آثار تاریخی چشم آهو، سه بنای تاریخی شامل آب انبار روستای استیر و ابارش، منطقه گردشگری شیر احمد و دو درخت کهنسال تاریخی سبزوار به زودی در فهرست آثار ملی ایران ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون اداره میراث فرهنگی 10 مورد پرونده ثبتی را اماده کرده که تعدادی از ان ها به ثبت رسیده است.

شاهدان کویرمزینان؛ این جمله که مزینان یکی از قطبها و مناطق هدف گردشگری است بارها توسط مسئولین و متولیان فرهنگی شهرستان سبزوار و استان خراسان رضوی در رسانه ها تکرار شده است و البته طرح های نیمه تمامی نیز در زادگاه معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی شروع شده و همچنان در دست اقدام است که یکی از آنها پروژه ساخت مجتمع فرهنگی دکتر شریعتی می باشد که حدود سیزده سال به طول انجامیده و خودش به یک ابنیه ی تاریخی شباهت یافته است و هراز چندگاهی یکی از مسئولین استانی قدم رنجه می فرمایند و به این پروژه سرمی زنند و وعده وعیدی به مردم  می دهند اما چون به محل کار خود بر می گردند گویی چنین قولی نداده اند و طرحی که می توانست ده سال پیش با ده بیست میلیون تومان تکمیل شود اکنون سرمایه ای شاید میلیاردی نیاز داشته باشد لذا ای کاش مسئولین فرهنگی تنها به نام و ارائه ی آمار بسنده نکنند و به قول آن بزرگی که گفته کار را کی کرد آنکه تمام کرد. عنایتی بفرمایند و به این هدفهای گردشگری توجه فرمایند

ذکر این نکته لازم و ضروری است که وقتی یک گروه خارجی به مزینان می آیند تا منزل شریعتی ها را ببینند مردم مزینان حیران و سرگردان نمی دانند باید کجا را به آنها نشان بدهند تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

  • علی مزینانی

نظرات  (۱)

سلام دوست عزیز
با مطلب جدید بروزم.
فریاد های سبز علوی 9
منتظر حضورتون هستم.
یامهدی(عج)...

پاسخ ما
باسلام وعرض ادب
بازهم تشکر از دعوتتان پایدار باشید
یاحق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">