دکتر ناطقی مزینانی صاحب امتیاز ، مدیرمسئول و سردبیر نشریه حفاظت شکار و طبیعت :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه


شماره جدید این نشریه
سال نهم
شماره 32
تابستان 1392


فصلنامه حفاظت شکار و طبیعت


دوره انتشار:  فصلنامه 


زبان:  فارسی 


   
صاحب امتیاز:  دکتر حمیدرضا ناطقی مزینانی 


مدیر مسئول:  دکتر حمیدرضا ناطقی مزینانی 


سردبیر:  دکتر حمیدرضا ناطقی مزینانی 


مدیر اجرایی:  ابراهیم همت آبادی  


ویراستار فارسی:  سحر خالقیان 


   
محل انتشار:  تهران 


تلفن:  9-66475878، 66475890 (021) 


نمابر:  66475907 (021) 


نشانی:  تهران، میدان انقلاب، نبش خیابان منیری جاوید، ساختمان 253، طبقه 8، واحد 802 


   
دسترسی اختصاصی:  http://www.magiran.com/shekar 


نشانی الکترونیک:  h_shekar_tyahoo.con 


   
بخش اشتراک:  بهاره داد فر 


   
بازرگانی / تبلیغات: ابراهیم همت آبادی 


تلفن بازرگانی / تبلیغات :  9-66475878 
   
روابط عمومی: بهاره داد فر





دکتر حمیدرضا ناطقی: دادستان اسلحه و مهمات
شکارچی ها و آنتی ها؛ یک هدف و دو دیدگاه 
030735.jpg
دکتر حمیدرضا ناطقی مزینانی از معدود مدیرانی است که بیش از 20 سال است در سمت دادستان اسلحه و مهمات کشور و مسوول صدور مجوز سلاح شکارچیان انجام وظیفه می کند. ناطقی به واسطه شغلش بیش از هرکس با شکارچیان سروکار دارد. او جوابگویی سوالات ما را با توجه به مشغله فراوانی که دارد به دیگر متخصصان وا می گذارد، اما به طور کلی می گوید:
مفهوم شکار و شکارگری، به ویژه در ایران، چنانکه باید تبیین نشده و شکارچی به صورت کامل و درست معرفی نگردیده است. به گمان من شکارچی انسانی است اصولی، منطقی و مآل اندیش که بیش از دیگران نسبت به طبیعت وحیات وحش حساس است. چرا که اگر طبیعت حفظ نشود و وحوش وجود نداشته باشند، او نمی تواند از ورزش مورد علاقه خود لذت ببرد و آن را ادامه دهد. لذا در درجه اول باید بدانیم که شکارچی کیست و نگاه او نسبت به حیات وحش چگونه است؟ ممکن است بسیاری تصور کنند که شکارچیان افرادی سنگدل هستند، اما اگر کمی بیشتر با شکارچیان واقعی ورزشی (یا به عبارتی، شکارچیان تروفه) سروکار داشته باشید در می یابید که اغلب آنان دارای روحی بس لطیف و نسبت به طبیعت و حیات وحش بسیار مهربان و با عطوفت هستند.
اگر بخواهم با عبارات علمی تری مساله را بررسی و تفاوت بین شکارچیان و حفاظت گران مخالف شکار (یا به عبارتی سبزها و آنتی ها) را آشکار سازیم به این نتیجه می رسیم که تفاوت دیدگاه بین آنان بسیار اندک است. هر دو گروه به حفاظت شدید معتقدند، هر دو گروه به تکثیر و نگهداری و رهاسازی معتقدند و نگاه هر دو گروه نسبت به محیط زیست، پوشش گیاهی، حیات وحش و جز آن یکی است. شاید اگر بخواهم تفاوت عمده دو دیدگاه را در یک جمله برشمارم این است که شکارچیان به تداوم نسل یک گونه و حفاظت آن تمرکز دارند، ولی آن دسته دیگر به تداوم و حفظ هر واحد از آن گونه فکر می کنند. البته این مساله بحث مبسوطی را می طلبد که امیدوارم در روزنامه به صورت عمیق و ریشه ای به آن بپردازید، چرا که بسیار مهم و ضروری است و کمتر به آن پرداخته شده است.
من درباره شکارها بارها گفته ام که چیزی را که خداوند حلال فرموده و بهره گیری از آن را برای آحاد انسانی مجاز و مشروع شمرده ما نمی توانیم بدون دلایل قوی عقلانی و منطقی ممنوع و انسان ها را از آن محروم سازیم. در باب شکار حتی شما در حدیث و کلام خداوند می بینید که اشارات متعددی هست. داستان مشهور حضرت ابراهیم خلیل(ع) و عشق بی حد و حصر او به ذات اقدس ملکوتی و محو او در جمال بی مثال حضرت حق، می خوانیم که چون حضرت حق ابراهیم را به دوستی برگزید ملائکه را گران آمد. پس جبرئیل را فرمود که بر قله فلان کوه برو و آوای یا قدوس برکش. جبرئیل امین چنان کرد و چون ابراهیم شنید چنان از آن آوا از خود بی خود شد که فریاد زد هرکه هستی یک بار دیگر این آواز در ده و یک گله ام از آن تو. و گفته اند که ابراهیم(ع) هزار گله داشت و هر گله سگی با قلاده طلا. جبرئیل یاقدوس دیگری کشید و ابراهیم گله ای دیگر بخشید و به همین ترتیب تا آنجا که هر چه داشت به عشق نام دوست داد. آخر الامر گفت یا قدوسی دیگر گوی و جانم تو را. که جبرئیل به حضرت حق عرض کرد حالا دریافتم که او را به حق به دوستی برگزیده ای و خلیل نامیده ای. بعد جبرئیل گله های ابراهیم را به او بر می گرداند و آن پیامبر بزرگوار می گوید: ما آنچه که در راه دوست داده ایم چگونه توانیم بازستاند؟ پس جبرئیل می فرماید این گوسپندان را در کوه رها کنیم که تا ابد بچرند و زیاد شوند و مردمان با شکار و صید از آنها برخوردار شوند و این قوچ و میش ها و کل و بزهای کوهی از همان گله ابراهیم است و هرکس به شکار از آنان برخوردار شود، بر سر خوان نعمت الهی نشسته است.

خب، ما این حدیث ها را داریم و بزرگان ما در باب شکار و صید به درستی و کمال سخن گفته اند و اتفاقا اگر در آثار آنان تدقیق و تعمیق داشته باشیم، بسیاری از ارکان حفاظت و نحوه شکار صحیح و انسانی را هم برشمرده اند و لذاست که در یک کلام باید بگویم شکار درست و اصولی و منطقی و مبتنی بر کارشناسی نه تنها به طبیعت و حیات وحش صدمه نمی زند، بلکه به حفاظت و شتاب گیری روند آن و یافتن نقاط کور و مشکلات آن کمک هم می کند و ممنوع سازی شکار هم اگر مبتنی بر علم و آگاهی (و در صورت لزوم در مناطق خاصی) نباشد، فقط باعث می شود شکارچی مجاز نتواند به ورزش حلال و مورد علاقه خود بپردازد و دست متخلف باز می شود برای شکار غیرمجاز.

منبع :همشهری آنلاین

  • علی مزینانی

نظرات  (۱)

  • علیرضا مزینانی
  • معرفی مفاخر و بزرگان هرمنطقه ای بی شک اثرگذاری مطلوب برای تودهای مردم خصوصا نسل جوان دارد ضمن تقدیر از این اقدام سایت شاهدان کویر مزینان امیدواریم در اینده شاهد معرفی سایر افراد فرهیخته کهن دیار مزینان در سایت باشیم.

    پاسخ ما
    باسلام وعرض ادب
    با کمک ویاری شما ادب دوستان به یقین محقق خواهدشد
    یاحق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">