مزینانی مطرح کرد: ماجرای 2هزار تن کاغذ دپو شده با ارز دولتی که با نرخ آزاد به فروش می رسد :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

مدت هاست بحث بر سر افزایش قیمت  کاغذ و تعطیلی برخی نشریات به دلیل کمبود کاغذ موجود در بازار، رسانه ای شده است .امروز علی مزینانی مدیر عامل روزنامه هفت صبح در رشته توییتی به افشای برخی اطلاعات درباره یک شرکت وارد کننده کاغذ برای روزنامه ها  پرداخت که چطور با ارز دولتی به تهیه واردات کاغذ برای روزنامه ها مشغول بوده نه خمیر کاغذ و در قالب یک شرکت وارد کننده، کاغذ را به شبه روزنامه ها می فروشد.

به گزارش شاهدان کویر مزینانی ، علی مزینانی مدیرعامل روزنامه هفت صبح در توییتر خود مدعی شد: روزنامه همشهری به دلیل عدم وجود کاغذ در آستانه عدم انتشار است .در این رشته توییت داستان عجیبی را افشا می کنم از ۲۰۰۰ تن کاغذ که به نام روزنامه همشهری با دلار ۴۲۰۰ وارد شد ولی تحویل این روزنامه نشد و الان فقط ۱۱۰۰ تن از آن باقیمانده است و باقی آن در بازار آزاد به فروش رفته است.

چوکا مخفف شرکت چوب و کاغذ مازندران است که ۵۸ درصد سهام آن متعلق به بانک ملی است و ۴۲ درصد آن مربوط به سازمان تامین اجتماعی.این کارخانه با ۶۰۰ میلیون دلار ارز دولتی ساخته شد و ادعا دارد سالیانه ۱۷۰ هزار تن کاغذ تولید می کند که ۹۰ هزار تن آن کاغذ روزنامه است.

این کارخانه ظرف دو سال گذشته لاین یک خود را که مختص تولید کاغذ روزنامه است برای کسب سود بیشتر برای تولید کاغذ صنعتی استفاده و عملا تولید کاغذ روزنامه را صفر کرده است.دوبهانه بزرگ این شرکت: ۱.واردات خمیر کاغذ.۲.تامین چوب مورد نیاز با توجه به ممنوعیت بهره برداری از جنگل بوده.

جالب اینکه این شرکت در سال ۹۷ معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مطابق لیست بانک مرکزی ارز دولتی گرفته که طبیعتا باید صرف خرید خمیر کاغذ می شد و با همان مقدار بهره برداری از چوب جنگل که برای تولید لاینرو کاغذ صنعتی استفاده شد می توانست کاغذ روزنامه تولید کند که چنین کاری نکرد.در عوض این شرکت به جای تولید، به عنوان یک وارد کننده کاغذ با روزنامه همشهری برای واردات ۲۰۰۰تن کاغذ روزنامه از یک برند نروژی به توافق رسید.که اگر هر تن کاغذ را ۸۰۰ یورو در نظر بگیریم یعنی همان ارز دولتی که گرفته پس ارز دولتی سال ۹۷ صرف واردات کاغذ شده نه خمیر کاغد.

داستان جالب تر اینکه به دلایل نامعلوم مدیران وقت روزنامه همشهری در تامین ریالی کاغذ تعلل می کنند و این شرکت، کاغذ را وارد می کنند و تحویل همشهری نمی دهد. عرض این کاغذ مطابق با درخواست همشهری ۷۰ و ۱۰۰ سانت بوده و هنوز ۱۱۰۰ تن از این کاغذ همین الان در انبار الوندنو موجود است.

شرکت چوکا باید این کاغذ را با قیمت حداکثر ۵۱۰۰ تومان به روزنامه ها و نشریات می فروخت؛ آیا این اتفاق افتاده؟! خیر ابتدا پیشنهاد فروش کل محموله به یک چاپخانه شد که البته مدیر چاپخانه زیر بار مسئولیت آن نرفت و فروش خرد این کاغذها با قیمت آزاد از طریق یک شرکت تعاونی انجام شد.

معلوم نیست ما به التفاوت قیمت کاغذ آزاد تا قیمت دولتی به چه حسابی واریز می شود ولی مطمئن باشید شرکت با قیمت دولتی فاکتور داده است و گیرندگان آن هم انبوه شبه روزنامه هایی بوده اند که منتشر نمی شوند اما جای خوبی هستند برای کاغذشویی.

در این مدت تنها روزنامه خراسان احتمالا با تهدید توانسته از شرکت چوکا ۵۰ تن از این کاغذ را با نرخ دولتی بگیرد و مابقی با نرخ آزاد فروخته شده است. یعنی تولیدکننده کاغذ ایرانی خود وارد کننده شده آن هم از نوع مختل کننده بازار کاغذ.

جالب تر اینکه دو هفته پیش، نماینده این شرکت پیشنهاد فروش همان کاغذ را به روزنامه همشهری می دهد با قیمت ۱۸ هزار تومان! من به واسطه یکی از رانندگان حمل کاغذ متوجه وجود دپوی کاغذ در انبارالوند نو شدم. چون از همین انبار برای روزنامه هفت صبح استفاده می کنیم.

طی هفته گذشته به صورت پیامکی برای معاون مطبوعاتی و دکتر انتظامی دبیر کارگروه کاغذ ارشاد پیامک دادم که داستان ۱۱۰۰ تن کاغذ را بگویم. هنوز نه تماسی و نه دیداری از آن ها نداشته ام. از مدیران خود شرکت چوب و کاغذ مازندران هم توضیح خواستم که آن ها هم جوابی ندادند.

چرا یک شرکت تولید کننده وارد کننده شده است؟ چرا صدای روزنامه همشهری، معاونت مطبوعاتی و دبیر کارگروه کاغذ در این مدت درنیامده است خدا می داند. چون درباره وجود این دپوی کاغذ همه می دانند اما هیچ کس کاری نمی کند.

منبع؛شفقنا

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">