بایگانی آبان ۱۳۹۲ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۳۹ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

۳۰
آبان
۹۲
کلمات عاشورایی دکتر علی شریعتی مزینانی:

ای علی، ای حسین، و تو ای زینب !

ای رسول امین برادر، که از کربلا می‌آیی و در طول تاریخ، بر همه نسل‌ها می‌گذری و پیام شهیدان را می‌رسانی، ای که از باغهای سرخ شهادت می‌آیی و بوی گلهای نو شکفته آن دیار را، در پیراهن داری، ای دختر علی، ای‌خواهر، ای که قافله سالار کاروان اسیرانی، ما را نیز، در پی این قافله، با خود ببر!

Dr-Ali-Shariati

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): کلمات عاشورایی دکتر علی شریعتی خطاب به امام علی(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) که در آن به مظلومیت مسلمانان فلسطین تحت ظلم اشغالگران صهیونیست اشاره می کند، را بسیاری شنیده اند. کلماتی که به سخنرانی مشهور استاد مطهری درباره تطبیق تاریخی واقعه عاشورا و وقایع فلسطین، شباهت بسیاری دارد. سخنانی که در آن استاد شهید؛ موشه دایان و دیگر سران رژیم صهیونیستی را «شمر زمان» و «یزید زمان» می نامند. آنچه می خوانید، کلمات عاشورایی دکتر شریعتی (برگرفته از کتاب «نیایش» مجموعه آثار ۸) است:

و تو ای علی!
ای شیر! مرد خدا و مردم، ربّ‌النوع عشق و شمشیر!
ما شایستگی “شناخت ترا” از دست داده‌ایم. شناخت ترا از مغزهای ما برده‌اند،
اما “عشق ترا”، علیرغم روزگار، در عمق وجدان خویش، در پس پرده‌های دل خویش، همچنان مشتعل نگاه داشته‌ایم، چگونه تو عاشقان خویش را در خواری رها می‌کنی!؟
تو ستمی را بر یک یهودی که در ذمّه حکومتت می‌زیست تاب نیاوردی، و اکنون، مسلمانان را در ذمه یهود ببین! و ببین که بر آنان چه می گذرد!
ای صاحب آن بازو که “یک ضربه‌اش از عبادت هر دو جهان برتر است” ضربه‌ای دیگر!

و اما تو ای حسین! با تو چه بگویم؟
“شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل”
و تو ای چراغ راه، ای کشتی رهایی، ای خونی که از آن نقطه صحرا، جاودان می‌طپی، و می‌جوشی، و در بستر زمان جاری هستی، و بر همه نسل‌ها می‌گذری، و هر زمین حاصلخیزی را سیراب خون می‌کنی، و هر بذر شایسته را، در زیر خاک، می‌شکافی و می‌شکوفایی، و هر نهال تشنه‌ای را به برگ و بار حیات و خرمی می‌نشانی،

ای آموزگار بزرگ شهادت !
برقی از آن نور را بر این شبستان سیاه و نومید ما بیفکن، قطره‌ای از آن خون را در بستر خشکیده و نیم مرده ما جاری ساز، و تفی از آتش آن صحرای آتش خیز را به این زمستان سرد و فسرده ما ببخش.
ای که “مرگ سرخ” را برگزیدی تا عاشقانت را از “مرگ سیاه” برهانی، تا با قطره خونت، ملتی را حیات بخشی، و تاریخی را به طپش آری، و کالبد مرده و فسرده عصری را گرم کنی، و بدان جوشش و خروش زندگی و عشق و امید دهی!
ایمان ما، ملت ما، تاریخ فردای ما، کالبد زمان ما  ”به خون تو محتاج است”

ای زینب ای زبان علی در کام! با ملت خویش حرف بزن!
ای زن ! ای که مردانگی، در رکاب تو، جوانمردی آموخت
زنان ملت ما اینان که نام تو، آتش و درد بر جانشان می‌افکند بتو محتاج‌اند.

بیش از همه وقت… “جهل” از یکسو به اسارت پنهان و ذلت تازه‌شان می‌کشاند و از خویش و از تو بیگانه‌شان می‌سازد، آنان را بر “استحمار کهنه و نو”، بر بندگی “سنتهای پوسیده” و “دعوت‌های عفن”، بر ملعبه سازان “تعصب قدیم” و “تفنن جدید” به نیروی فریادهائی که بر سر یک شهر – شهر قساوت و وحشت – می‌کوبیدی، و پایه‌های یک قصر – قصر جنایت و قدرت را می‌لرزاندی – بر آشوب!

تا در خویش برآشوب‌اند، و تار و پود این پرده‌های عنکبوت فریب را بدرند، و تا در برابر این طوفان برباد دهنده‌ای که وزیدن آغاز کرده است “ایستادن” را بیاموزند ، و این “ماشین هولناک” را که از آنها “بازیچه‌های جدیدی” می‌سازد، باز برای بلعیدن حریصانه آنچه سرمایه‌داری به بازار می‌آورد، برای لذت بخشیدن به هوسهای کثیف بورژوازی، برای شور آفریدن به تالارها و خلوت‌های بی‌شور و بی روح “اشرافیت جدید”، و برای سرگرمی زندگی پوچ و بی‌هدف و سرد “جامعه” رفاه در هم بشکنند، و خود را، از “حرم‌های اسارت قدیم”، و “بازارهای بی‌حرمت جدید” ، به امامت تو نجات بخشند !

ای زبان علی در کام، ای رسالت حسین بر دوش!
ای که از کربلا می‌آیی، و پیام شهیدان را، در میان هیاهوی همیشگی قداره بندان و جلادان ، همچنان به گوش تاریخ می‌رسانی،

زینب! با ما سخن بگو.
مگو بر شما چه گذشت، مگو در آن صحرای سرخ چه دیدی، مگو جنایت آنجا تا به کجا رسید، مگو خداوند، آن روز، عزیزترین و پر شکوه‌ترین ارزشها و عظمت‌هایی را که آفریده است، یکجا، در ساحل فرات، و بر روی ریگ‌زارهای تفتیده بیابان تف، چگونه به نمایش آورد، و بر فرشتگانش عرضه کرد، تا بدانند که چرا میبایست بر آدم سجده می‌کردند!؟

آری زینب ! مگو که در آن جا بر شما چه رفت، مگو که دشمنان‌تان چه کردند، و دوستان‌تان چه کردند؟ آری ای پیامبر انقلاب حسین!
ما می‌دانیم، ما همه را شنیده‌ایم، تو پیام کربلا را، پیام شهیدان را به درستی گذارده‌ای،
اما بگو، ای خواهر، بگو که ما چه کنیم!؟

لحظه‌ای بنگر که ما چه می‌کشیم! دمی به ما گوش کن تا مصائب خویش را با تو باز گوییم، با تو ای خواهر مهربان! این تو هستی که باید بر ما بگریی،
ای رسول امین برادر، که از کربلا می‌آیی و در طول تاریخ، بر همه نسل‌ها می‌گذری و پیام شهیدان را می‌رسانی،
ای که از باغهای سرخ شهادت می‌آیی و بوی گلهای نو شکفته آن دیار را، در پیراهن داری، ای دختر علی، ای‌خواهر، ای که قافله سالار کاروان اسیرانی،
ما را نیز، در پی این قافله، با خود ببر!

منبع :رسانه دانشجویی مبارزه

  • علی مزینانی
۲۹
آبان
۹۲

به بهانه ولادت متفکری که در انقلاب اسلامی جاودانه شد؛


عکس های دکتر علی شریعتی به مناسبت شهادت ایشان

دوم آذر سالروز ولادت مردی است که در کویرمزینان هبوط پیدا کرد و افکار و اندیشه های والایش برای همیشه در ایران اسلامی جاودانه شد و در هر زمان گفتارش نمود می یابد و گویی آنچه او سالها پیش گفته و بر صفحات سپید تاریخ ثبت کرده است مانند پیامبری عالم به غیب و یا پیشگویی زبردست آینده را به راستی می دانسته است.
دکتر علی شریعتی مزینانی در دوم آذر 1312 ه.ش در خانواده ای عالم و روحانی در کویرتاریخی مزینان پا به عرصه ی وچود گذاشت استاد اول او به گفته ی خودش پدر بزرگوارش سقراط خراسان استاد محمدتقی شریعتی مزینانی بنیان گذار کانون حقایق اسلامی و کلاس درسش کتابهای این متفکر اندیشمند و مفسر قرآن کریم بود.
علی تا هفت سالگی در میان مردم رنج کشیده و در کویر تفتیده مزینان زیست و آنگاه همراه پدر برای رسیدن به مقصد کمال راهی مشهد مقدس شد و در جوار بارگاه نورانی امام هشتم (ع) ساکن شد و از آن پس خانه ی آنها محل رفت و آمد عالمان دینی و تشنگان فرهنگ ناب محمدی شد بسیاری از آنها اکنون مردان بزرگی هستند که دنیا از نامشان برخود می لرزد .
دکتر علی شریعتی مزینانی پس از تحصیل در ایران برای ادامه ی تحصیل راهی اروپا شد و در محضر اساتید برجسته ی حوزه ی فلسفه و جامعه شناسی و تاریخ موفق به دریافت دکتری شد و آنگاه برای خدمت به ایران و اسلام راهی سرزمین پدری خویش شد و با دیدن رنج مردم ستمدیده ایران و ظلم و ستم حکومت جور پهلوی به روشنگری در مدرسه و دانشگاه ومحافل مذهبی به ویژه حسینیه ی ارشاد پرداخت و به دلایل سخنرانی های آتشین و انقلابیش بارها در سلول های انفرادی و گاه همراه با پدرش زندانی شد اما هر بار که آزاد می گردید عزمش برای مبارزه استوارتر می شد تا اینکه سرانجام در 29 خرداد در دیار غربت به سوی جانان ره یافت و در جوار حرم نورانی پیام آور کربلا حضرت زینب (س) برای همیشه آرام گرفت
شاهدان کویرمزینان که افتخارش معرفی سرزمین تاریخی مزینان و فرهیختگان و اندیشمندان و عالمان این خطه ی ادب دوست است در آستانه زادروز ولادت این اندیشمند توانا با جمع آوری و تولید مطالب ارزشمند سعی می نماید تا همانند سالروز شهادت وی که پرونده ای کامل و جامع ارئه نمود گوشه هایی از زندگی و اندیشه ها ی این ابرمرد را برای مخاطبانش تقدیم نماید و در اولین گام مطلب سه چهره از دکتر علی شریعتی مزینانی را که به بهانه ی سالگرد شهادت این فرزندشایسته کویرمزینان در خبرگزاری مشرق نیوز منتشر شده است تقدیم می شود.
در ادامه مطلب سه چهره از دکتر شریعتی را به روایت مشرق بخوانید...

  • علی مزینانی
۲۸
آبان
۹۲

پس از انتشار تعدادی از عکسهای عاشورا به روایت شاهدان کویرمزینان در ادامه این مطلب تصاویر دیگر سایتها و خبرگزاری ها و وبلاگها و عکسهای ارسالی شهروندان تقدیم می شود

ذکر این نکته لازم است که تصاویر عاشورا از نگاه دوربین شاهدان کویرمزینان همچنان ادامه دارد و به زودی منتشر می شود.



در ادامه عاشورای حسینی را به روایت مزینان سیتی ببینید...

  • علی مزینانی
۲۷
آبان
۹۲

همزمان بایازدهمین روز از یام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و هفتاد و دویار باوفایش مراسم نمادین کاروان اسرای کربلا در مزینان برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ همزمان با یازدهمین روز از ایام سوگواری محرم با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی که برای برگزاری مراسم روز عاشورا  به مزینان آمده بودند و همچنین استقبال شهروندان  روستاهای همجوار، مراسم نمادین حرکت کاروان اسرا از کربلا به سمت شام و دربار یزید برگزار شد

در این مراسم که با مداحی ذاکرین اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام همراه بود صحنه هایی از واقعه جانسوز غروب عاشورا و حمله به خیمه های آل الله توسط تعزیه خوانان مزینانی در میدان قتلگاه محل برگزاری تعزیه تاریخی عاشورا ی مزینان باز سازی شد.

در ادامه صحنه هایی از ورود اسرا به شهر شام و ناجوانمردی مردم کوفی و شامی در استقبال از اسرا و همچنین دربار یزید به نمایش گذاشته شد و در پایان نیز شهادت جانسوز حضرت رقیه (س) با اجرای دختر هشت ساله زهرا مزینانی در میدان امام حسین (ع) اجرا شد .

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام شیخ محمد مزینانی پیرامون واقعه عاشورا و مصیبت اسرای کربلا به پایان رسید.

مراسم حرکت نمادین کاروان اسرا مدت سه سال است که به همت هیئت شاهزاده علی اصغر (ع) مزینان و هیئت ائمه  بقیع مزینانی های مقیم تهران در روز یازدهم محرم در مزینان برگزار می شود و هرسال استقبال شهروندان از این مراسم بیشتر می شود به طوری که  اکثر شرکت کنندگان  قبل از حرکت  از پایتخت و دیگر شهرهای محل سکونتشان برای حضور در این مراسم برنامه ریزی می نمایند و پس از آن زادگاهشان را ترک می کنند.

در ادامه عکسهای این مراسم جانسوز را ببینید...


  • علی مزینانی
۲۶
آبان
۹۲


براثر برخورد یک دستگاه پراید سواری با یک دستگاه موتور سیکلت متاسفانه راکب موتور جان خود را از دست داد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛  در اثر برخورد یک دستگاه خودرو پراید سواری با یک دستگاه موتور سیکلت در مسیر جاده داورزن به مزینان و نرسیده به میدان استاد محمد تقی شریعتی یک شهروند 47ساله داورزنی براثر ضربه ی شدید از ناحیه سر جان خود را از دست داد.

بنا براعلام مهدی مزینانی (آزاده )رئیس شورای اسلامی مزینان علی رغم پیگیری های مکرر و نامه نگاری های متعدد  دهیاری و شورای اسلامی مزینان برای ترمیم و بازسازی جاده  مزینان به داورزن تا کنون مسئولین امر هیچ گونه تدبیری  نکرده اند واین راه نه چندان مناسب تا کنون موجب داغدار شدن چندین خانواده مزینانی و غیر مزینانی گردیده است .

مهدی مزینانی در خرداد ماه سال 90 نیز در سمت دهیار مزینان ضمن مصاحبه با خبرنگار روزنامه خراسان از عرض کم جاده مزینان انتقاد کرده بود که در مورخ دهم خرداد ماه 1390در روزنامه خراسان و سایتها و وبلاگهای محلی نیز منتشر شده است.

 یکی دیگر از دلایل مرگ این شهروند داورزنی عدم حضور پزشک در مزینان است و متاسفانه تا وصول خبر به اورژانس داورزن و فاصله زمانی رسیدن گروه امداد ، وی که در حال نفس کشیدن بود جان خود را ازدست داد و فرزندانش در سوگ او نشستند.

همزمان با روز عاشورا و برگزاری مراسم تعزیه خوانی در این خطه ی تاریخی بیش از ده هزار نفر زائر حسینی برای عزاداری سرور و سالار شهیدان به مزینان آمده بودند ولی دریغ از حضور یک دستگاه آمبولانس و گروه امداد در این مراسم عظیم واین مورد نیز موجب ناراحتی بسیاری از این زائرین و همشهریان مزینانی شده بود و با رجوع به مدیر شاهدان کویرمزینان خواستار انعکاس نارضایتی خود از طریق رسانه ها بودند.


  • علی مزینانی
۲۳
آبان
۹۲
  • علی مزینانی
۲۳
آبان
۹۲

فرزنددکترعلی شریعتی مزینانی هم در این روز به جمع عزاداران مزینانی پیوست

  • علی مزینانی
۲۳
آبان
۹۲
  • علی مزینانی
۲۳
آبان
۹۲

به دعوت شاهدان کویرمزینان دکتر احسان شریعتی فرزند برومند دکتر علی شریعتی مزینانی برای حضور درجلسه خانه موزه شریعتی به مزینان آمد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ پس از برگزاری جلسه گروه فرهنگی شاهدان کویرمزینان در بنیاد فرهنگی شریعتی در زمستان سال 91 با حضور فرزندان معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی مبنی بر آماده سازی خانه موزه شریعتی در مزینان ، دکتر احسان شریعتی همزمان با تاسوعای حسینی  رهسپار  زادگاه پدری خویش شد و در جلسه فرهیختگان و مسئولین شورا و دهیاری مزینان شرکت کرد.

در این جلسه  وی ضمن تقدیر از اقدام شایسته ی مزینانی ها اظهار داشت : این اقدام فرهنگی می تواند در جذب توریست و افراد و گروه های مختلف فرهنگی موثر باشد و روی در آمد و اقتصاد مردم منطقه نیز تأثیر بگذارد.

در ادامه محمد شریفی مزینانی از فرهنگیان بازنشسته و فعال فرهنگی با تشکر از حضور دکتر احسان شریعتی مزینانی بر تداوم این گونه فعالیت ها تأکید کرد.

در خاتمه جمعی از عاشقان شریعتی ضمن تقدیم مبالغی به عنوان هدیه به منظور خریداری منزل شریعتی ها از ورثه ی مرحوم احمد شریعتی آمادگی خود را برای تأمین هزینه کلی این بنا اعلام کردند.

  • علی مزینانی
۲۳
آبان
۹۲

همزمان با تاسوعای حسینی یادواره بیش از هفتاد شهید و ده ها ایثارگر مزینانی در هیئت حسینی مزینان برگزار شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ این مراسم با حضور خانواده معزز شهدا و ایثارگران و پیشکسوتان جهاد و شهادت و با سخنرانی دکتر احمد باقری مزینانی استاد دانشگاه  با عنوان عاشورا پژوهی و درنگی در سبک زندگی عاشورا برگزار شد.

وی ضمن تشریح انقلاب های صورت گرفته در ایران و جهان و با بررسی قیام خونین عاشورا و نهضت امام خمینی (ره) پیرامون مسائل اخیر ایران به بررسی ابعاد شرایط فعلی انقلاب پرداخت.

مزینان با تقدیم هفتاد شهید و ده ها ایثارگر در منطقه خراسان جایگاه ویژه ای دارد خاستگاه معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی و تقدیم اولین شهید دفاع مقدس در این کویرتاریخی بوده و همچنین حضور دو خانواده سه شهید و سه خانواده دو شهید این خطه ی شهید پرور را از دیگر روستاهای ایران متمایز ساخته است.

در هرسال و همزمان با ایام محرم به ویژه تاسوعای حسینی به همت پایگاه بسیج شهدای مزینان و با حضور رزمندگان و پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس مراسم بزرگداشتی با عنوان یادواره  شهدا ی مزینان در هیئت حسینی مزینان برگزار می گردد.

  • علی مزینانی
۲۲
آبان
۹۲

همزمان با هشتمین روز از ماه محرم الحرام همایش شیرخوارگان حسینی در هیئت شاهزاده  علی اصغر(ع) در مزینان برگزارشد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛  پیرو در خواست مزینانی های مقیم پایتخت در هشتمین روز از ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) و هفتاد و دو یار باوفایش همایش شیرخوارگان حسینی به همت هیئت ائمه بقیع (ع) مزینانی های مقیم تهران  و هیئت شاهزاده علی اصغر(ع) مزینان برگزار شد.

در این همایش  حجت الاسلام شیخ محمد مزینانی پس از برگزاری مراسم زیارت عاشورا پیرامون نحوه شهادت حضرت علی اصغر(ع) و فلسفه قیام امام حسین (ع) سخنرانی کرد.

این مراسم در روزچهارم محرم در سراسر کشور برگزار شد ولی بنا به درخواست شهروندان مزینانی مقیم تهران و دیگر شهرها که برای برپایی مراسم روز عاشورا به مزینان مراجعت می نمایند در روز هشتم محرم در مزینان برگزار گردید.

 هیئت شاهزاده علی اصغر (ع) مدت ده سال است که بنا به وصیت مرحومه حاجیه  ربابه مهدوی همسر حاج حسین تاج مزینانی در مزینان ساخته شده و با جذب نوجوانان و جوانان  در برنامه ها و مراسم ولادت و شهادت ائمه ی اطهار علیهم السلام به ویژه درماه محرم و صفر فعالیت می نمایدو این همایش نیز به مدت سه سال است که با شکوه خاصی برگزار می گردد.

در ادامه مطلب تصاویر این مراسم سوگواری را ببینید...

  • علی مزینانی
۲۰
آبان
۹۲

نماهنگ تلویزیونی سوگ کویر ویژه مراسم روزعاشورا در مزینان برای پخش تلویزیونی از شبکه ی استانی خراسان رضوی آماده شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ این نماهنگ که تلفیقی از مراسم عزاداری و تعزیه خوانی عاشورا و مراسم کاروان اسرا در روز یازدهم ماه محرم الحرام  در مزینان است به کارگردانی و تدوین کارگردان مستند ساز خراسان رضوی عباس رستگار مقدم  و تهیه کنندگی علی مزینانی عسکری و سرمایه گذاری علی رضا صانعی مزینانی و با استفاده از آهنگ های استاد فریدون شهبازیان و تصویربرداری سید حسن ایزانلو و رضل عباس زاده  به مدت 15 دقیقه برای پخش از سیمای جمهوری اسلامی و شبکه تلویزیونی استان خراسان رضوی  آماده شده است. که بزودی از این شبکه پخش خواهد شد.


  • علی مزینانی
۲۰
آبان
۹۲

باز نشر بخشهای هشتم تا یازدهم مزینان از نگاهی دیگر پیرامون آداب عزاداری مزینانی ها درمحرم

محرم که فرا می رسد کمتر مزینانیی است که بر روی این کره ی خاکی زندگی کند و برای عزاداری سالار شهیدان به خصوص در روز عاشورا به زادگاه خویش بازنگردد! چه بسا مزینان زاده ای که درکشورهای دیگر مانند آمریکا و انگلیس و آلمان و کانادا زندگی می کنند اما چون محرم می رسد آنها نیز دلشان پرمی کشد و برای برپایی عزای امام حسین (ع) به مزینان سفر می نمایند تا پس از روزها درغربت زیستن، غم فراق را در وطن خویش نجوا نمایند. یکی از این مهاجرین عاشق که در کانادا زندگی می کرد مرحوم خواجوی بود که هر سال به مزینان می آمد و یک دهه ی کامل در تکیه ای *که با وقف منزل پدری خویش ساخته بود عزاداران را اطعام می داد . ولی افسوس که یک ماه پیش دار فانی را وداع گفت و بنا بر وصیتش فرزندانش او را در مزینان به خاک سپردند و امیدوارم  آنها نیز را ه پدر را به نیکی ادامه دهند که درحقیقت چنین خواهد بود.


محرم درمزینان از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است و شاید دربین تمامی روستاهای ایران چنین مراسمی  کم نظیر باشد دلیل آن استقبال بی شمار هموطنانی است که در اطراف مزینان زندگی می کنند و تنها وصف تعزیه خوانی  آن را شنیده اند و هرسال در صبح روز عاشورا خود را به مراسم می رسانند والبته مزینانیها هم درمهمانداری زبانزد هستند و برای عزاداران فرزندفاطمه (س) در هیئت حسینی و ابوالفضلی و تکیه بالا و بعضی در خانه های خود غذا تدارک می بینند  . حضور مزینانی های مقیم درشهرها ویا کشورهای دیگر از جمله ی این کم نظیری مراسم عزاداری محرم مزینان است که در چنین موسمی چه در گرمای سوزان و یا سرمای شدید کویر رنج سفر را به جان می خرند و به زادگاهشان می آیند تا محرم را درک نمایند و حقیقت نیز همین است ما که سالهاست به اقتضای شغلی درتهران زندگی می کنیم امکان ندارد که عاشورا را در این شهر بمانیم و اگر خدای نکرده به هر دلیل چنین اتفاقی بیفتد مانند مأموریت خاصی که در سال  هفتاد ودو برایم رخ داد  و نتوانستم عاشورای آن سال را درمزینان باشم و هنوز پس ازگذشت دو دهه حسرتش بردلم مانده ، از آن پس همیشه درعاشورا هر چند مراسمی است تکراری ولی برایم تازگی خاصی دارد شرکت می کنم. و معترفم که تا وقتی به مزینان نیایم محرم را حس نمی کنم.


MIM_8181.jpg

همراه با نخل چوبی آن سالها و آهنین کنونی به میدان قتلگاه می رسم . میدان قتلگاه از مزینان جدا نیست  و در حقیقت  مکانی برای یک رویداد بزرگ در هر سال است جایی که برای پیر و جوان ، زن و مرد مزینانی و روستاهای همجوار از تقدسی خاص برخوردار است سرزمینی که در عاشورای حسینی (ع) جمعیتی هزاران نفری را شاهد است .


               

میدانی که تا هفت هشت سال پیش  مدور و خاکی بود و مردم بر روی خاکها می نشستند وهنر تعزیه خوانی مرحوم محمد شمشیری درنقش شمر را تماشا می کردند دربیرون از لباس مخالف خوان مهربان وخندان ودر زمین عاشورا به راستی شمر بود وبا آمدن او به میدان، ما که نوجوانان فهمیده ای بودیم ومی دانستیم ؛ این یک مراسم آئینی ویک نمایش است  ازترس پشت سرپدرانمان مخفی می شدیم وبزرگترانمان اورا نفرین می کردند وپس ازاو عبدالله ، پسرش این نقش را برعهده گرفت و به راستی جانشینی خلف برای پدر بود وهمان شمری بود که ما  ازاودرخردسالی ونوجوانی  می ترسیدیم  ودرکنار حبیب حسینعلی که نقش عمرابن سعد را از مندلی خان به ارث برده بود وعاشق تعزیه خوانی واجرای این نقشها بود وهمین امسال در کنار تربت اربابش حسین ابن علی (ع) به دیار باقی شتافت  وبه رفیق قدیمیش عبدالله که دوسه سال پیش اونیز نقش شمر را به پسرش سپرد ه بود پیوست .واکنون این میدان به همت فرزند حاج حسن ناطقی که حربن یزید ریاحی را درمیدان به حضارمعرفی می کرد وبه راستی تعزیه خوانی با سوادبود که یکی از دوستان هنرمند سبزواری اعتراف می کرد :"پس از سالها حضور بر روی سن تاتر آرزودارم که مثل حاج حسن نسخه  حر را بخوانم." وچون حاج حسن نیز میدان را به فرزندانش سپرد و به میهمانی سالار شهیدان رفت آنها نیز اهتمام والایی دربرپایی عزای امام حسین (ع) دارند واین میدان را به شکل استادیومی چند طبقه ساخته اند تا مراسم روز عاشورا هرچه با شکوهتر برگزار شود.


درادامه  مطلب با آداب و رسوم مزینانی ها در محرم بیشتر آشنا شوید...


  • علی مزینانی
۲۰
آبان
۹۲

همزمان با دهه ی اول ماه محرم، جلسه حلقه های معرفت به همت کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) و هیئت شاهزاده علی اصغر (ع) و هیئت ائمه بقیع(علیهم السلام)در مزینان برگزار می شود.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در این برنامه معرفتی که هر روز با حضور روحانی جوان حجت الاسلام  شیخ محمد مزینانی در منزل اعضاء هیئت برگزار می گردد ضمن طرح مباحث مذهبی به سئوالات و شبهات مذهبی و فرهنگی پاسخ داده می شود .

این برنامه هروز از ساعت 10:30 صبح آغاز و با برپایی نماز جماعت ظهر و عصر به پایان می رسد.

  • علی مزینانی
۱۹
آبان
۹۲
مدیر ی که به خاطر تأسیس هیئت سه مرتبه زندانی شد

مرحوم حاج قربانعلی تشت زر مؤسس مهدیه مزینانی های مقیم تهران

مرحوم حاج قربانعلی تشت زر فرزند کربلایی غلامحسین در سال 1312 در  کویر تاریخی و ادب دوست مزینان به دنیا آمد.

وی تا کلاس پنجم ابتدایی  و همزمان در مکتبخانه قرآن مزینان ادامه تحصیل داد و پس از آن برای تأمین امرار معاش و کمک به والدین راهی تهران شد و در شغل پدری خود که از بنّاها ی ماهر بود مشغول به کار شود و در این رشته توانست معمار زبردستی شود و پس از استخدام در بنیاد مستضعفان در بخش عمران فعالیت نماید.

مرحوم تشت زر در سال 1345به همراه دوستان مزینانی اش هیئت انصار الحجه (عج)مزینانی های مقیم تهران را پایه گذاری نمود که این اقدام مذهبی موجب بنیان گذاری مهدیه مزینانی های مقیم تهران در سال 1354ه. ش شد. و در حقیقت وی موسس اصلی مهدیه ی فعلی مزینانی هاست  به همین خاطر ساواک رژیم پهلوی به فعالیتهای وی مشکوک گردید و سه مرتبه ایشان را دستگیر و روانه زندان نمود و مورد ضرب وشتم شدید قرار داد.

همزمان با ایام شهادت معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی در سال 1356 بار دیگر منزل این پیر غلام اهلبیت علیهم السلام مورد هجوم و بازرسی ساواک قرار گرفت.

با شروع  انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مرحوم حاج قربانعلی تشت زر به همراه شهید بزرگوار حاج محمد امین آبادی و جمعی از مزینانی های مقیم تهران با تشکیل گروه ها و دسته های انقلابی در راهپیمایی برعلیه رژیم طاغوت حضور  فعال داشت  و پس از پیروزی انقلاب نیز مهدیه مرکز حضور بسیجیان و رزمندگان قرار گرفت و نیروهای مردمی با سازماندهی در این بیت امام عصر (عج) راهی جبهه های نور علیه ظلمت می شدند و مرحوم حاج قربانعلی تشت زرنیز شش مرتبه افتخار حضور در این میادین را پیدا نمود.

وی با عضویت در بنیاد مستضعفان مدت 14 سال در جوار ملکوتی ثامن الائمه (ع) ساکن شد و در این شهر مقدس نیز برای تأسیس هیئت مزینانی ها تلاش فراوانی کرد.

مرحوم تشت زر چنان در معماری استاد شده بود که مسئولیت بخش عمران این بنیاد را در مشهد مقدس با حضور چندین مهندس در اختیار وی قرار دادند و یکی از ساختمانهای ساخته شده با استادی معماری ایشان در شهرستان سبزواربه  ثبت آثارملی رسید و به همین دلیل سیمای جمهوری اسلامی مصاحبه ای با ایشان انجام داد و از تلویزیون پخش شد.

یکی از ویژگی های بارز وی مردمداری و علاقمندی به ولایت و شخصیتهای روحانی بود که اغلب روحانیون مزینانی و غیر مزینانی با وی ارتباط داشتند.

فرزندان خلف و صالح این پیرغلام اهلبیت علیهم السلام همگی عاشق ولایت و امامت و از خادمین هیئت به ویژه مهدیه مزینانی ها می باشند که همان راه پدر را به نیکی می پیمایند.

مرحوم حاج قربانعلی تشت زر عاقبت در پنجم اسفندماه 1391 ه. ش چشم از جهان فرو بست و به دیدار حق شتافت تا درقیامت از شفاعت اهلبیت علیهم السلام بهره مندشود.

روحش شادو یادش گرامی باد

  • علی مزینانی
۱۸
آبان
۹۲

با آغاز ماه محرم الحرام و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و هفتاد ودو یار باوفایش همزمان با مزینان ، در تهران نیز شهروندان مزینانی با حضور در مهدیه شرق تهران  به مدت ده شب در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان شرکت می نمایند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ این مراسم هرشب با حضور شهروندان مزینانی مقیم تهران از ساعت 7 شب با تلاوت آیات نورانی کلام الله مجید و سخنرانی حجت الاسلام سید رضوی آغاز می شود و با ذکر مصیبت و مرثیه سرایی ذاکرین اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام ادامه می بابد و درپایان نیز عزاداران حسینی میهمان سفره کریمانه حضرت سید الشهدا هستند که به همت خادمان افتخاری و هیئت امنا مهدیه پذیرایی می شوند.

از نکات جالب توجه این مراسم استقبال بسیار خوب شهروندان مزینانی و همسایه های مهدیه می باشد که علی رقم مسافرت اکثریت همشهریان به زادگاهشان هرشب برتعداد آنها افزوده می شود



  • علی مزینانی
۱۸
آبان
۹۲

مرحوم حاج رجبعلی مزینانی خانه خودی خادم نخل

MIM_8352.jpg

مرحوم حاج رجبعلی مزینانی خانه خودی فرزند محمدعلی در سال 1316 ه. ش در مزینان و خانوده ای عاشورایی به دنیا آمد.

این پیر غلام اهلبیت علیهم السلام در کنار کار کشاورزی به خرید و فروش و تجارت در روستاهای اطراف مزینان مشغول بود و به خاطر خلق و خوی خوشش بسیاری از مردم این روستاها با وی مأنوس بودند.

وی در ایام عاشورا یکی از خادمین و سازندگان نخل عاشورا بود که به همراه جمعی از اقوام ودوستانش  در روز تاسوعا پارچه های نخل را از خانه ها جمع آوری می نمودند  و در شب عاشورا نخل را با این پارچه ها تزئین و آماده می کردند و صبح روز عاشورا نیز به همراه تعزیه خوانان و مردم عزادار مزینان در حمل آن به مزار بهمن آباد و میدان قتلگاه کمک می کرد.

حاج رجبعلی همچنین در هیئت ابوالفضلی (ع) مزینان یکی از خادمان اصلی بود که در ایام محرم و مناسبتهای دیگر کمک می نمود.

این پیر غلام اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام عاقبت در هفدهم آبان 1388ه.ش دعوت حق را لبیک گفت و در بهشت علی (ع) زادگاهش آرام گرفت.

  • علی مزینانی
۱۸
آبان
۹۲

مرحوم حاج سید محسن جلالی پور مزینانی مدیر هیئت علی اکبری (ع) مزینان

حاج سید محسن جلالی پور فرزند کربلایی آقا سید جواد در سال 1325 ه. ش در کویر تاریخی مزینان و در خانواده ای متدین ، مذهبی و هیئتی پا به عرصه ی وجود گذاشت. 

اجداد او در مزینان مورد احترام و اعتماد مردم بود ه اند و همگی در هیئت حسینی و علی اکبری به خادمی اهلبیت علیهم السلام افتخار می نمود ه اند.

حاج سید محسن همیشه  جلودار و میاندار زنجیر زنان هیئت علی اکبری بود و پس از فوت مرحوم حسینی به اتفاق آراء و با پیشنهاد هیئت امنا و عزاداران به مدیریت  این هیئت انتخاب شد و به شایستگی در مدت عمر با برکتش در خدمت هیئت بود و با پیگیریهای مستمرش و کمک مالی خود و شرکایش که در خیابان پل چوبی و میدان سپاه  تهران مشغول میوه فروشی بودند بنای قدیمی هیئت را تخریب و ساختمان جدید را بنا کردند که جزو باقیات و صالحات این سید بزرگوار است.

وی گرچه از تحصیلات ابتدایی برخوردار بود اما به مطالعه ی متون تاریخی ، مذهبی و ادبی می پرداخت و به هنر و ورزش نیز علاقه ی زیادی داشت و فرزندانش را برای فراگیری کارهای هنری تشویق می نمود .

در حال حاضر دو تن از فرزندان او در رشته ی هنری سینما و موسیقی فعالیت می نمایند؛ استاد سید مصطفی جلالی پور فرزند این سید جلیل القدر در حال حاضر در رشته موسیقی تدریس می نماید و آهنگها و ترانه های سنتی زیادی با صدای او در شبکه های مختلف تلویزیونی و صدای جمهوری اسلامی  پخش شده است و دخترش سادیا جلالی پور در فیلمها و سریالهای تلویزیونی نقشهای خوبی را ایفا نموده است که از جمله کارهای هنری این برادر و خواهر می توان به تصنیف زیبای نغمه ی عشق  و ملودی خراسانی و سریال خروس اشاره کرد که اخیراً از شبکه ی جام حم ، شبکه ی یک و شبکه ی سه سیما پخش شد.

مرحوم سید محسن جلالی پور عاقبت در اثر تصادف به شدت مجروح شد و پس از مدتی در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان 1388ه .ش به دیدار معبود شتافت و پیکر مطهرش پس از تشییع با شکوه در تهران و مزینان در کنار اجداد بزرگوارش در بهشت علی (ع) زادگاهش به خاک سپرده شد.

یادش گرامی باد

  • علی مزینانی
۱۷
آبان
۹۲


مرحوم حاج محمدعلی صانعی مزینانی خادم هیئت حسینی مزینان

مرحوم محمدعلی صانعی مزینانی فرزند عباس در سال 1304ه. ش در خانواده ای هیئتی و دوستدار واقعی اهلبیت علیهم السلام  در کویر تاریخی مزینان به دنیا آمد.

از همان کودکی بذله گو ، شوخ طبع و حاضر جواب بود هیچ گاه کسی به یاد نمی آورد که با او روبرو شده باشد و لحظه ای لبخند را برلبانش نبیند. برایش تفاوتی نداشت که مخاطبش کیست ؟ در سن کهولت با خردسالان و نوجوانان شوخی می کرد گویا اصلاٌ در این دنیا غمی ندارد هرلحظه سعی می نمود با اطرافیانش شاد باشد و این صفت به فرزندان خیر خواه و بزرگوارش نیز رسیده است و انگار وصیت پدری اشان است که با مردم به نیکی و شادابی رفتار نمایند.

این پیرغلام اهلبیت  علیهم السلام پیش از انقلاب در کنار کار کشاورزی و تأمین مخارج زندگی خانواده اش از سوی هیئت امنا به عنوان خادم هئیت متحده حسینی برگزیده شد و صادقانه بیش از چهار دهه شبانه روز در این هیئت خدمت می کرد.

دهه ی 80 حاج محمدعلی صانعی دیگر توانایی کار نداشت و به علت کهولت سن و بیماری در حالی که سعی می کرد رنج خود را پنهان نگهدارد خادمی هیئت را به دیگران واگذار نمود ولی هیچگاه از مراسم و مجالس آن جدا نشد. فرزندان او همان راه پدر را انتخاب کرده و نوکری خانه ی ائمه علیهم السلام   را افتخاری بزرگ می دانند و ضمن کمک مالی به هیئات مذهبی و امور خیریه مزینان در مهدیه ی مزینانی ها ی مقیم تهران و بیت الرقیه (س) مزینان و هیئت حسینی (ع) خادمی می نمایند.

مرحوم حاج محمدعلی صانعی مزینانی  در روز عاشورای حسینی یکی از علمدارانی بود که تا مزار و میدان عاشورا علمداری می کرد و پس از آن به عنوان سقا از عزاداران پذیرایی می نمود در حال حاضر فرزندانش این راه را ادامه می دهند و به یادش در این روز از  عاشقان حسینی  در ظهر عاشورا پذیرایی می نمایند.

سرانجام این پیر روشن ضمیر در سال 1390 ه.ش دعوت حق را لبیک گفت و برای همیشه در گلزار بهشت علی (ع) مزینان آرام گرفت .

روحش شاد


  • علی مزینانی
۱۷
آبان
۹۲

به در خواست شهروندان مزینانی مقیم در تهران همایش شیرخوارگان حسینی(ع) در روز هشتم محرم  در مزینان برگزار می شود
به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ مراسم شیرخوارگان حسینی در سراسر کشور روز جمعه هفدهم آبان ماه برگزار می گردد و ستاد برگزاری این مراسم در مزینان نیز با اعلام این خبر روز جمعه را برای برگزار ی مراسم انتخاب کرده واطلاع رسانی نموده است اما به دلیل در خواست بانوان مزینانی مقیم در تهران و دیگر شهرها که در این روز نمی توانند در مزینان حضور داشته باشند این مراسم با مدیریت کانون فرهنگی هنری زینبیه (س) و هیئت شاهزاده حضرت علی اصغر (ع) در روز هشتم محرم برگزار می گردد.
 مراسم شیرخوارگان حسینی در سال گذشته نیز با همکاری عیسی عطار مزینانی یکی از خادمین  اهلبیت علیهم السلام  و کانون فرهنگی زینبیه(س) برگزار شد  و امسال نیز وی تمامی مخارح برگزاری مراسم را  متقبل شده است.                         

  • علی مزینانی
۱۷
آبان
۹۲


با آغاز ماه محرم و همزمان با ایام سوگواری حضرت سید الشهدا (ع) و یاران باوفایش مجالس عزاداری در هیئات و تکایای مزینان با حضور عزاداران حسینی (ع)ساکن در مزینان و تهران برگزار می شود .

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ دیار مزینان با شروع ماه عزای سرور و سالار شهیدان هم صدا با سراسر دنیا غرق در ماتم و سوگ شده است و عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) که بنا به دلایل کاری به دیگر شهرها به ویژه تهران و مشهد مقدس هجرت نموده اند در دهه ی اول محرم برای برپایی مراسم عزاداری راهی زادگاه خود مزینان شده و در هیئاتی که سالهاست نامشان در طومار عزاداران آن ثبت شده است حضور می یابند.

هیئت متحده حسینی (ع) که در ابتدای بازار مزینان قرار گرفته پذیرای سینه زنان حسینی (ع) است و در هیئت علی اکبری (ع) نیز که در همسایگی این هیئت قرار گرفته جوانان بسیاری با نوحه خوانی و مرثیه سرایی ذاکرین اهلبیت (علیهم السلام) زنجیر می زنند و در انتهای بازار مزینان هیئت قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل (ع) مرکز عزاداری ساکنین بخش جنوبی مزینان است .

مدتی است هیئت شاهزاده حضرت علی اصغر (ع) نیز محل تجمع نوجوانان و جوانان شده و توانسته است عاشقان بی شماری را با برگزاری برنامه های فرهنگی مذهبی تازه جذب نماید و اکنون این هیئت یکی از هیئات اصلی مزینان محسوب می شود و امسال نیز برنامه شیر خوارگان حسینی با در خواست عزاداران ساکن در تهران در روز هشتم محرم بر گزار می گردد.

طبق یک رسم دیرینه تمامی این هیئات به میهمانی همدیگر می روند تا ضمن اعلام اتحاد و تجدید میثاق برادری در کنار همدیگر به عزاداری فرزند فاطمه (س) و هفتاد و دو یار باوفایش بپردازند. امسال نیز در شب چهارم محرم هیئت ابوالفضلی (ع) پیشگام این حرکت معنوی شده است و دسته های عزاداری آن  با حضور در هیئت حسینی (ع) از نوحه خوانی و ذکر مصیبت مداحان هردو هیئت بهره مند شدند.

در ادامه  از دیدن عکسهای حضور عزاداران هیئت ابوالفضلی و حسینی (ع) بهره مند شوید...

  • علی مزینانی
۱۶
آبان
۹۲

مرحوم حاج عباسعلی رضایی فر مزینانی

مرحوم عباسعلی رضایی فر مزینانی فرزند رضا در سال 1328 ه.ش در خانواده ای مذهبی و زحمتکش به دنیا آمد.

پدر ایشان یکی از پیرغلامان اهلبیت عصمت وطهارت است که در مراسم تعزیه خوانی روز عاشورا به همراه مرحوم حسین حسن عباس  علاوه بر اجرای نقش ساربان در تأمین شتر از روستاهای دیگر  برای این مراسم تلاش می نمود. لذا حاج عباسعلی با پیمودن راه پدر از همان ابتدا همزمان با تحصیل و کمک در کار کشاورزی در تکایا و هیئات مزینان نیز فعالیت می نمود.

وی پس از اخذ دیپلم در بانک صادرات استخدام شد و مدتها در امور اداری این بانک مشغول به کار بود و پس از بازنشستگی بیشترین وقت خود را صرف مهدیه مزینانی های مقیم تهران می کرد.

او  که در امور خیریه  و کارهای عام المنفعه پیشتاز بود و برای آبادانی مزینان و رفع مشکلات همشهریانش نیز تلاش فراوانی  می کرد همراه با شهید محمد  امین آبادی در ایام دفاع مقدس با سفر به  مزینان  و خریداری  منطقه اسدآباد تلاش و مجاهدت فراوانی نمودند تا این منطقه تبدیل به زمینهای زراعی و کشاورزی شود . 

  مرحوم عباسعلی رضایی فر در ایام محرم به عنوان صندوقدار و حسابرس هیئت علی اکبری(ع) مزینان خدمت می نمود و به خاطر این همت و سعی فراوانش  هیئت امنای مهدیه نیز امور حسابداری را به وی واگذار کردند و از این پس همزمان به عنوان یکی از اعضاء اصلی این دو هیئت در مزینان و تهران فعالیت می نمود  و براین عقیده بود که هرگاه یکی از دوستانش و یا همشهریانش فوت نماید او حتما باید شرکت داشته باشد.

این پیرغلام هیئت علی اکبری (ع) سرانجام در روز عیدسعید غدیر خم عید بزرگ ولایت و امامت در سال 1391ه.ش به دیدار حق شتافت تا در قیامت نیز از شفاعت اهلیت علیهم السلام  بهرمند شود. 

فرزندان او نیز همان راه پدر مرحومشان را ادامه می دهند و از خادمان فعال  مهدیه ی مزینانی ها و هیئت علی اکبری (ع)مزینان می باشند

در این روز همشهریان قدر شناس او به صورت گسترده در مراسم تشییع جنازه وی شرکت نمودندو پیکر مطهرش را پس از تشییع در تهران برای خاکسپاری در مزینان بدرقه نمودند و درمیان غم واندوه هیئتیها در بهشت علی (ع)

زادگاهش آرام گرفت.

روحش شاد

  • علی مزینانی
۱۵
آبان
۹۲

  با حکم معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، علیرضا مزینانی سرپرست اداره کل حراست این سازمان به سمت رئیس کمیته پدافند غیر عامل سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد.

 به گزارش شاهدان کویر مزینان به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، در حکم دکتر معصومه ابتکار خطاب به علیرضا مزینانی آمده است: تهدیدات زیستی، بیولوژیک و بیوتروریسم و موضوع آلایندگی ریز گرد ها، از مهمترین دغدغه های حال حاضر کشور و کمیته پدافند غیر عامل سازمان حفاظت محیط زیست می باشد، با عنایت به نقش پدافندی سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان یکی از دستگاه های حاکمیتی و نظارتی در امر خطیر حفاظت از آب، هوا خاک و منابع طبیعی و تنوع زیستی، لذا اطمینان دارم به استناد سیاست های کلی نظام در موضوع پدافند غیر عامل ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تصویب نامه کمیسیون موضوع اصل 127 و 138 قانون اساسی (آئین نامه اجرایی سیاست های کلی نظام در حوزه پدافند زیستی ) و بند "ب" ماده 198 قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه پدافند و تشکیل کمیته پدافند غیر عامل سازمان مرکب از معاونت های تخصصی و آموزشی و ارتباط دائم با سازمان پدافند غیر عامل کشور در اجرای سیاست های ذکر شده و پیگیری آن اهتمام خواهید ورزید .

  • علی مزینانی
۱۵
آبان
۹۲

حسن مزینانی

همزمان با با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و در ایام محرم و صفر ، شاهدان کویرمزینان با یاد از پیر غلامان اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام در نظر دارد ضمن انتشار تصاویر و مطالبی پیرامون زندگی آنها یادشان را زنده نگه دارد.

در این قسمت ضمن دعوت از تمامی شهروندان مزینانی و مخاطبان ارجمند برای ارسال مطالب  در باره زندگی این خادمان حضرت حسین بن علی (ع) با عنایت به  اینکه در سال گذشته در چنین زمانی رزمنده پیشکسوت مزینانی مرحوم استاد حسن مزینانی دار فانی را وداع گفتند به یادش آخرین عکس او تقدیم می شود.

وی در عملیات کربلای پنج در اثر حمله شیمیایی دشمن از ناحیه ریه آسیب دید و در اواخر عمر با برکتش به سختی این درد را تحمل می نمود و هیچگاه ادعایی مبنی بر جانبازی نداشت و بی مدعا به دیدار جانان شتافت.

یادش و نامش گرامی باد...

  • علی مزینانی
۱۴
آبان
۹۲

مسئول امور مبلغین اداره کل اوقاف خراسان رضوی از اعزام 80 مبلغ به شهرستان های استان خراسان  رضوی در دهه اول محرم خبر داد

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از صبح توس؛ حجت الاسلام سید قاسم حسینی مزینانی مسئول امور مبلغین اداره کل اوقاف خراسان رضوی بیان کرد: طی شش دوره ایام عید در طرح آرامش بهاری، دهه فاطمیه(س)،ایام تابستان در طرح نشاط معنوی،ماه مبارک رمضان و دهه اول محرم و آخر صفر اعزام مبلغ به شهرستانهایی که اعلام نیاز کنند صورت می گیرد

  وی افزود: در حال حاضر برحسب نیاز شهرستانها  80 مبلغ اعزام خواهند  شد که از این تعداد 10 نفر از حوزه علمیه قم و بقیه از حوزه علمیه خراسان رضوی می باشند.

  مزینانی در خصوص حوزه های فعالیتی مبلغین اظهار داشت: مبلغین اعزامی علاوه بر ترویج فرهنگ عاشورایی و حسینی(ع) نسبت به ایجاد انگیزه در حوزه وقف و احیای موقوفات به خصوص در امامزادگان مناطق محروم و روستاههایی که موقوفه دارند

  • علی مزینانی
۱۱
آبان
۹۲

سه روز مانده به محرم و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مردم ، مسئولین و هنرمندان مزینانی آماده برگزاری مراسم عزاداری می شوند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ هیئات مذهبی حسینی ، علی اکبری ، ابوالفضلی و علی اصغری(علیهما السلام)  به همراه تکایای حاجی خانی و سادات با اتمام ماه ذی الحجه و فرا رسیدن  محرم الحرام 1435ه .ق با دعوت از روحانیون مزینانی آماده اقامه عزای شهدای کربلا می شده اند.

حجت الاسلام حاج شیخ حبیب الله عسکری مزینانی به دعوت هیئت امناء ابوالفضلی (ع) طبق سنوات گذشته سخنران این هیئت خواهد بود و عزاداران هیئت متحده حسینی (ع) از بیانات حجج اسلام شیخ علی ژیان مقدم  و شیخ محمد مزینانی بهره مند خواهند شد و در هیئت زنجیر زنی علی اکبری(ع) نیز حجت الاسلام شیخ رضا اسلامی مزینانی به مدت ده شب سخنرانی می نماید.

علاوه بر این سخنرانی ها در هیئت علی اصغری (ع) نیز  برنامه هایی ویژه نوجوانان برگزار خواهد شد که واعظ این هیئت حجت الاسلام شیخ محمد مزینانی خواهد بود.

یکی دیگر از برنامه های عزاداری ماه محرم امسال برگزاری همایش عاشورائیان می باشد که به منظور آسیب شناسی مراسم عزاداری و تجلیل از پیرغلامان اهلبیت (ع )در پنجم محرم برگزار خواهد شد.

و اما هنرمندان مزینانی نیز همراه با دیگر مردم سوگوار با فراهم نمودن تجهیزات عاشورا مصمم هستند تا مراسم تعزیه خوانی روز عاشورا و ویژه برنامه روز یازدهم هرچه باشکوهتر برگزار شود.

یکی از این هنرمندان یحیی مزینانی است که در روز عاشورا درنقش لشکر مشغول به فعالیت است.

وی که از کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران است در حال حاضر با مشورت جمعی از تعزیه خوانان مشغول آماده سازی سرهای شهدا می باشد که تاکنون تعدادی از آنها آماده شده و تا روز عاشورا کامل خواهد شد.

آماده سازی مستند تلویزیونی عاشورای مزینان یکی دیگر از برنامه هایی است که هنرمندان مزینانی آماده نمایش دارند و خبر تکمیلی متعاقبا اعلام می گردد.

در ادامه عکسهای آماده سازی سرهای شهدا را ببینید...


  • علی مزینانی
۰۹
آبان
۹۲
رادیو اقتصاد به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم با 3 ویژه برنامه با شما شنوندگان همراهی خواهد بود.
به گزارش  شاهدان کویرمزینان به نقل از باشگاه خبرنگاران، "کشتی نجات" عنوان برنامه ای است که توسط گروه اقتصاد، خدمات و تجارت تهیه شده است که در دهه اول محرم و بصورت زنده به روی آنتن می رود .

در "کشتی نجات"  بیان اهداف و انگیزه امام حسین (ع) در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر ،شناخت اهداف توحیدی عاشورا مانند نماز، ایثار ،شهادت و....،مال حرام ،تاثیر آن در زندگی و تبعات جبران ناپذیر مال حرام در زندگی بحث می شود .

در تمام این مباحث حجت الاسلام و المسلمین هادی مزینانی مدیر کل ضوابط شرعی عقیدتی سیاسی ناجا و دیگر بزرگواران میهمان برنامه خواهند بود.

نویسنده، سردبیر و تهیه کننده علی سلیمی، گوینده جابر بیات و گزارشگر زهرا افشار همراهان شما در کشتی نجات خواهند بود.
 
"از حرم تا حرم" عنوان ویژه برنامه دیگری است که به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) تهیه شده است.

"از حرم تا حرم" کاری از گروه اقتصاد،خدمات و تجارت شبکه اقتصاد است که بصورت تولیدی با 13 برنامه با شما شنوندگان محترم همراه خواهد بود.

آیتم های تشکیل دهنده این برنامه می توان به مقتل خوانی، مباحث کارشناسی، روایت، داستان خوانی و گزارش می توان اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی مزینانی مدیر کل ضوابط شرعی عقیدتی سیاسی ناجا ،حجت الاسلام و المسلمین آقاجانی کارشناس مذهبی،دکتر علی تهران بند کارشناس تاریخ، دکتر حشمت الله قنبری تاریخ دان از میهمانان محترم حاضر در این برنامه هستند.

سردبیر و تهیه کننده محمد مهدی شادبحر،نویسنده خانم بی قصیر، گزارشگر پیام افشار شما را در "حرم تا حرم" همراهی خواهند کرد.

حجت الاسلام هادی مزینانی مدتی است در شبکه رادیویی اقتصاد یکی از کارشناسان مذهبی اصلی این شبکه وزین است که در ماه مبارک رمضان در برنامه ی سحر گاهی به طور مداوم پاسخگوی مسائل شرعی و بیان احکام اسلامی و دینی بود.

  • علی مزینانی
۰۸
آبان
۹۲

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از خبرنگار موسیقی سینماپرس، ارکستر سمفونیک اتریش – ایران توسط تعدادی از دانشجویان موسیقی جوان و با استعداد ایرانی تشکیل شده است که توسط انجمن فرهنگی اتریش در ایران حمایت می شود.

 ششم آبان تالار وحدت میزبان این گروه ارکستر و کر به رهبری کریستین شولتز و مازیار یونسی بوده است. همچنین سیاوش لطفی، رهبر کر و سحر لطفی مدیر این ار کستر بوده اند و فرهمهر بیگلو نیز کنسرت مایستر این برنامه را برعهده داشته است.

کریستین شولتز متولد سال 1967 وین است که در حال حاضر رهبری ارکستر سمفونیک موتزارت اتریش را بر عهده دارد. وی که مدیر هنری کنسرت‌های گلدن هال موزیک فراین وین و نوازنده ویلن‌سل ارکستر سمفونیک وین از سال 2005 تاکنون است در کسوت رهبری با بیش از 15 ارکستر سمفونیک مطرح جهان در اروپا و آسیا همکاری کرده است.

 گفتنی است که در این اجرا قطعاتی همچون «رقص دایره»، «موتزارت، اصفهان را ملاقات می کند»، «لید سایه ها در تابستان»، «استرایوس»، «ر کوئیم پارسی»، «رنگ آمیزی برای ارکستر»، «سوئیت دریای سیاه» اجرا شد و مازیار یونسی، حمید شاهسون، شهرام یزدی و مهدی فهیمی خواننده های سولیست حاضر در این کنسرت بوده اند.

 فرید الهی‌نیا،فرشاد حیدری، ایمان ابوالهادی، نادر ادب نژاد، مرضیه مزینانی، سیاوش احمدی و... نوازندگان ویلن 1 در این اجرا بودند همچنین از دیگر نوازندگان این گروه در بخش های ویلن 2، ویلن آلتو، ویلنسل، کلارینت، ابوا، فاگوت، هورن، ترومپت، پرکاشن و پیانو می توان به رابین نورانی، آرمین صنایعی، شایان حسن زاده، سینا صالحی، کوشا صرافی، سهراب جلایی، نامدار مجیدی، یاسمن کوزه گر، مرتضی قائمی پور، سهراب جلایی، حامی حقیقی، آرین قیطاسی، امیرحسین محمدیان، حسام سید احمد، نرگس تقی پور، سید علی سید مکی، ماهان محمدی، مهسا خطیب زاده، سینا فتح العلومی، روشنک رفانی، آوا تهرانی، سپهر شمسایی و... اشاره کرد.

  • علی مزینانی
۰۸
آبان
۹۲
به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از خبرگزاری آریا؛در همایش پدافند زیستی ضمن تدوین سند پدافند زیستی در کشور بر حل بحران با ایجاد بحران، نجات بشر یا تهدید بشر، جنگ در سنگر محیط زیست تاکید شد.
علیرضا مزینانی؛ دبیر همایش پدافند غیرعامل سازمان حفاظت محیط زیست، از تدوین سند پدافند زیستی خبر داد و گفت: این سند بر اساس اسناد بالا دستی، سند چشم انداز، رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های ابلاغی قرارگاه پدافند غیر عامل تدوین شده و در سال 92 به مرحله اجرا گذاشته شده است.
وی اجرایی نمودن سیاست های کلی مقام معظم رهبری، تسهیل شرایط اجرای ماموریت های پدافند زیستی در کشور، تقویت و یکپارچگی و مدیریت پدافند زیستی کشور، ایجاد خودکفایی و خود اتکایی در تامین فرآورده های زیستی و محصولات پدافندی کشور، کاهش و یا حذف کنترل و دخالت عناصر دشمن بر سرمایه های ملی زیستی کشور را از اهداف سند راهبردی پدافند زیستی کشور عنوان کرد.

  • علی مزینانی
۰۸
آبان
۹۲
کتاب پیامک های دکتر علی شریعتی مزینانی را برروی موبایل خود نصب کنید
به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از  دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛علی شریعتی مزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی  نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس، پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بودکه در سن چهل و چهارسالگی به‌صورت مشکوکی در انگلستان درگذشت، و هم‌اکنون آرامگاه وی در مکانی نزد مقبره حضرت زینب کبری در دمشق سوریه است.

شریعتی علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، دلیل دیگر شهرتش کارنامه فعالیت‌های اوست که برای احیای مذهب و سنت در جامعه و بیدادگری نسبت به سلطنت وقت داشته است. شریعتی را در ادبیات معاصر معلم شهید می‌نامند. و از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی یه یاد او برگزار و اجرا کرده‌اند. و از آن زمان نقدها و تجلیل‌های زیادی پیرامون آثار، آراء و تاثیراتی که او بر چند دههٔ معاصر ایران گذاشته وجود دارد.


برای دسترسی کامل به فرمایشات و سخنان  دکترعلی شریعتی و همچنین استفاده سریع به مطالب وی، این نرم افزاررا با نام کتاب پیامک های دکتر علی شریعتی را برروی موبایل خود نصب کنید.




حجم فایل جاوا 118 کیلو بایت

برای دانلود اینجا کلیک کنید


کتاب موبایل های دکتر شریعتی با قابلیت ساپورت گوشی های لمسی در 2 نسخه جاوا و اندروید


برای دانلود روی اشکال زیر کلیک کنید




:: موضوعات مرتبط: نرم افزار و موبایل
:: برچسب‌ها: موبایل, اندرویید, کتایچه ـجاوا, شریعتی, متن

  • علی مزینانی
۰۷
آبان
۹۲

پس از انتشار خبر رونمایی تندیس سقراط خراسان علامه محمدتقی شریعتی مزینانی در شاهدان کویرمزینان روزنامه های رسمی کشور  و سایتها و وبلاگهای تحلیلی و خبری  منطقه از آن استقبال و اقدام به انتشار این خبر نمودند.

شاهدان کویرمزینان با تشکر از دست اندرکاران این رسانه ها از زحمات خالصانه خبرنگار دلسوز شهرستان سبزوار و داورزن جناب آقای مهری صاحب وبلاگ وزین اخبار فرهنگی و اجتماعی داورزن تقدیر و تشکر می نماید که با ارسال خبر به رسانه های گروهی در انتشار این خبر سهم بسزایی دارند و امیدوار است این همکاری همچنان ادامه داشته باشد.

در ادامه بازتاب خبر رونمایی از سردیس استاد محمدتقی شریعتی مزینانی پدر بزرگوار معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی تقدیم می شود.

1- روزنامه اطلاعات   92/8/6

2- روزنامه خراسان   92/8/5 

3- تی نیوز

4 - خبرفارسی

5- خانه فرهنگ دانشجو   92/8/4

6- داورزن نیوز  92/8/3

7- سبزوار پیام  92/8/2

8- سلام سربدار  92/8/2

9- اخبار فرهنگی اجتماعی شهرستان داورزن  92/8/4

10- دیده بان

11- بصیر سبزوار  92/8/3

12- سبزوار ما  92/8/4

13- تارنمای جاورتن  92/8/3

14 - وبلاگهای مزینان نیوز ، دهیاری مزینان ، کویرمزینان

15 - مجله اینترنتی اسرار نامه 92/8/7

16 - و...

  • علی مزینانی
۰۶
آبان
۹۲


مشهد/ رییس اداره میراث فرهنگی سبزوار :
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: کمبود اعتبارات در سال گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه کمبود اعتبارات سال گذشته سبب شد تا تنها 50 درصد اعتبارات میراث فرهنگی در سال گذشته محقق شود.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛حشمت ا... متین فر در گفتگو با  خبرنگارباشگاه خبرنگاران افزود: طبق اعتبارات کل استان، با توجه به امکانات و تعداد آثار تاریخی، سبزوار بعد از مشهد دومین شهرستانی است که بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به قدمت تاریخی شهرستان سبزوار گفت: این دیار بیش از 5500 سال قدمت دارد و به لحاظ قدمت آثار تاریخی و صنایع دستی حدود 900 اثر تاریخی و فرهنگی در این شهرستان به ثبت رسیده است که از این تعداد 275 اثر تاریخی دارای ثبت ملی میباشد.

وی افزود:  آثار تاریخی این شهرستان شامل بقاع متبرکه، محوطه ها، خانه های تاریخی،آبشار، آیین ها، صنایع دستی و ... می باشد.

متین فر با اشاره به قابلیت های سبزوار در حوزه گردشگری تصریح کرد: منطقه گردشگری دلبر و ششتمد ،  4 روستای دارای بافت تاریخی در داورزن و سبزوار و همچنین اقدامات مطالعاتی  روستای زعفرانیه، طبس، باشتین و مزینان که مهمترین هدف گردشگری میراث فرهنگی هستند.

وی تعداد پروژه های گردشگری،صنایع دستی و میراث فرهنگی سال گذشته را  12 طرح بیان کرد و گفت: اعتباری بالغ بر 440 میلیون تومان برای احداث این طرح ها پیش بینی شد ,اما  اعتبار تخصیص یافته بسیار ناچیز بود.

وی افزود:  میراث فرهنگی تنها موفق به جذب 83 میلیون تومان برای بحث های عمرانی و مبلغ 100 میلیون تومان برای مرمت و احیاء مسجد جامع شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار  کل اعتبارات دریافتی سال گذشته را 220 میلیون تومان بیان کرد.

متین فر همچنین کل اعتبار مصوب شده برای احیاء و مرمت بناهای تاریخی سبزوار را 33 میلیون تومان بر شمرد و گفت: مرمت امامزاده استیر ،زادگاه دکتر علی شریعتی، منزل شیخ الاسلام در روستای کسکن، منزل عظیمیان، آرامگاه کاشفی، بیهقی از جمله بناهایی است که با مشارکت هیات امنا و مالکین بناها مرمت و احیاء شده است.

متین فر با بیان اینکه 6 میلیون تومان اعتبار برای ثبت آثار تاریخی سبزوار در فهرست آثار ملی ایران تخصیص یافته اظهار داشت: پرونده های ثبتی آثار تاریخی چشم آهو، سه بنای تاریخی شامل آب انبار روستای استیر و ابارش، منطقه گردشگری شیر احمد و دو درخت کهنسال تاریخی سبزوار به زودی در فهرست آثار ملی ایران ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون اداره میراث فرهنگی 10 مورد پرونده ثبتی را اماده کرده که تعدادی از ان ها به ثبت رسیده است.

شاهدان کویرمزینان؛ این جمله که مزینان یکی از قطبها و مناطق هدف گردشگری است بارها توسط مسئولین و متولیان فرهنگی شهرستان سبزوار و استان خراسان رضوی در رسانه ها تکرار شده است و البته طرح های نیمه تمامی نیز در زادگاه معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی شروع شده و همچنان در دست اقدام است که یکی از آنها پروژه ساخت مجتمع فرهنگی دکتر شریعتی می باشد که حدود سیزده سال به طول انجامیده و خودش به یک ابنیه ی تاریخی شباهت یافته است و هراز چندگاهی یکی از مسئولین استانی قدم رنجه می فرمایند و به این پروژه سرمی زنند و وعده وعیدی به مردم  می دهند اما چون به محل کار خود بر می گردند گویی چنین قولی نداده اند و طرحی که می توانست ده سال پیش با ده بیست میلیون تومان تکمیل شود اکنون سرمایه ای شاید میلیاردی نیاز داشته باشد لذا ای کاش مسئولین فرهنگی تنها به نام و ارائه ی آمار بسنده نکنند و به قول آن بزرگی که گفته کار را کی کرد آنکه تمام کرد. عنایتی بفرمایند و به این هدفهای گردشگری توجه فرمایند

ذکر این نکته لازم و ضروری است که وقتی یک گروه خارجی به مزینان می آیند تا منزل شریعتی ها را ببینند مردم مزینان حیران و سرگردان نمی دانند باید کجا را به آنها نشان بدهند تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

  • علی مزینانی
۰۶
آبان
۹۲

همزمان با هفته پدافند غیرعامل ؛ رییس پدافند غیرعامل سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری همایش پدافند زیستی در این سازمان در روز دوشنبه ششم آبان ماه (فردا ) خبر داد .
به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ( پام)، علیرضا مزینانی گفت : همزمان با هفته پدافند غیرعامل (4 الی 10 آبان ماه سال جاری ) در سومین روز این هفته که به عنوان " امنیت زیستی ، مصونیت و سلامت جامعه وپدافند غیرعامل " نامگذاری شده است ، سازمان حفاظت محیط زیست همایش پدافند زیستی را برگزار می کند.
وی افزود : دراین همایش که با حضور جمعی ازمسئولین و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و اعضای سازمانهای مردم نهاد و تشکل های مردمی زیست محیطی برگزارمی شود، خانم دکترمظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و تنی چند ازاساتید دانشگاه درحوزه محیط زیست و ایمنی زیستی، توسعه پایدار و پدافند غیرعامل به سخنرانی وارائه مباحث مرتبط با موضوع همایش خواهند پرداخت.
به گفته مزینانی، درکنار این همایش دوره آموزشی پدافند غیرعامل ویژه کارکنان ستادی واستانی با هماهنگی دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز برگزارمی شود.

  • علی مزینانی
۰۴
آبان
۹۲
شاهدان کویرمزینان؛ پس از انتشار مصاحبه خانم فاطمه مزینانی گلستانی که به همت شاهدان کویرمزینان سال گذشته در روزنامه کیهان صورت گرفت او به عنوان یک بانوی جهادگر و فداکار  برای رسانه ها شناخته شد و پس از آن سایتها و خبرگزاریهای مختلف با همین عنوان اقدام به انتشار گزارش در باره وی و فعالیتهای خیرخوهانه اش انجام دادند که در ادامه گزارش خبرگزاری پانا با عنوان «زن نیکوکار مزینانی زندگی‌اش را وقف مددجویان مزینان کرده است» تقدیم می گردد.
ذکر این نکته ضروری است که خانم گلستانی در یازدهمین دوره انتخابات شوراهای شهر روستا به عنوان یکی از اعضاء شورای اسلامی مزینان برگزیده شد و هم اکنون با حفظ سمت مدیریت پروژه مجتمع خدمات بهزیستی و موسسه نرجس خاتون مزینان با این شورا همکاری می نماید.

خبرگزاری پانا: مجتمع خدمات بهزیستی بخش مزینان سبزوار به مددجویان این بخش، خدمات آموزشی فرهنگی رایگان ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری پانا، فاطمه مزینانی از بازنشستگان دستگاه‌های فرهنگی که یک ساختمان قدیمی را از بهزیستی تحویل گرفته و پس از چند ماه کار و تلاش با همکارانش در این ساختمان، آن را تبدیل به یک مکان خوب، قابل استفاده و مرتب کرده است.



درادامه مطلب  گزارش و مصاحبه زن فداکار مزینانی را بخوانید...

  • علی مزینانی
۰۴
آبان
۹۲


بی تردید کسی از مردم مزینان نیست که خانواده بزرگ ناطقی مزینانی را نشناسد حتی بسیاری از کسانی که از روستاها و شهرهای دیگر برای بهره مندی از مراسم دیدنی تعزیه ی عاشورا به مزینان سفر کرده اند می دانند که نقش حربن یزید ریاحی در این خاندان موروثی شده و سینه به سینه گشته تا اکنون به محمدرضا فرزند خلف حاج حسن ناطقی که خود یکی از تعزیه خوانان مشهور و صاحب سبک بوده رسیده است. و دراین میان دکتر حمیدرضا ناطقی در چند دهه ی اخیر با توجه به مسئولیتهای مهمی که برعهده داشته برای تمامی مردم قدر شناس مزینانی شناخته شده است او در این مدت خدمات بسیاری به زادگاهش ارائه نموده که می توان به ساخت و ارتقاء میدان عاشورا  که به یقین یکی از باقیات و صالحاتی است که سالها اجر و ثواب آن به او و والدین گرامیش هدیه می شود اشاره نمود.

اما دکتر ناطقی مزینانی علاوه برمسئولیتهای قضایی که مهمترین آنها دادستانی اسلحه و مهمات کشور می باشد  در حوزه ی فرهنگ نیز فعالیت دارد که پس از بازنشستگی و در کنار کارهای اقتصادی در زمینه ی انتشار مجله نیز موفقیت خوبی را از آن خود کرده و مدت 9 سال است که فصلنامه حفاظت شکار و طبیعت را رهبری می نماید. وی صاحب امتیاز ، مدیر مسئول و سردبیر این نشریه ی وزین است که سعی دارد با نیروی انسانی کمتر بهترین بازده را داشته باشد و به نظر می رسد در این زمینه موفق بوده که نزدیک به یک دهه همچنان فعال و پویاست.

شاهدان کویرمزینان ضمن تبریک به دکتر حمیدرضا ناطقی مزینانی مشخصات این نشریه و مصاحبه ای از وی را در باره شکار برای آشنایی مخاطبان گرامی تقدیم می نماید:


در ادامه مطلب آشنایی با نشریه و مصاحبه این شخصیت مزینانی را بخوانید...

  • علی مزینانی
۰۳
آبان
۹۲
خبر آرشیوی
مهندس روح اله مزینانی مدیر تهیه و تأمین تجهیزات پزشکی شرکت مادر تخصصی وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران لرستان:

پروسه تجهیز یکی از پیچیده ترین فرآیند ها در راه اندازی مراکز بیمارستانی کشور است که اگر بخواهیم کیفیت خدمات درمانی را مورد توجه قرار بدهیم بیش از یکسال بطول خواهد انجامید ( چهارشنبه 18 مرداد ماه 91)

هوشنگ بادپی مدیر پایگاه خبری و اطلاع رسانی وبدا در لرستان: مهندس روح اله مزینانی مدیر تهیه و تأمین تجهیزات پزشکی شرکت مادر تخصصی وزارت بهداشت که برای بررسی روند تجهیز بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد در رأس گروهی از کارشناسان این شرکت به خرم آباد سفر کرده بود در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه لرستان آخرین وضعیت پروسه تجهیز این بیمارستان را تشریح کرد.
مهندس مزینانی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران خبرگزاری ها و مطبوعات محلی لرستان که ظهر روز سه شنبه هفدهم مرداد ماه مقارن با سالروز شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی و روز خبرنگار در سالن اجتماعات شماره یک حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد با تبریک روز خبرنگار گفت: شرکت مادر تخصصی شرکتی کاملاً دولتی و وابسته به وزارت بهداشت است که با توجه به اهمیت و حساسیت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی و نقش بسزایی که این اقلام در سلامت آحاد جامعه دارند رسالت سنگینی برعهده دارد و تعدیل قیمت یکی از اهداف آن است و برابر استانداردهای تعریف شده به تناسب تخت بستری تا کنون چندین بیمارستان از جمله نورافشار تهران، کوثر سمنان، ولایت دامغان و محمدی کرمانشاه را از صفر تا صد تجهیز کرده و در حال حاضر نیز مسئولیت تجهیز بیمارستان شهید رحیمی را تقبل کرده.
مزینانی با اشاره به زمان بر بودن اجتناب ناپذیر پروسه تجهیز مراکز درمانی از طرفی و توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اظهار داشت: پروسه تجهیز یکی از پیچیده ترین فرآیندها در راه اندازی مراکز بیمارستانی است که اگر بخواهیم کیفیت خدمات درمانی را مورد توجه جدی قرار دهیم این پروسه بیش از یکسال بطول می انجامد اما با وجود اعتبارات کافی و تعامل خوب و مناسبی که فی مابین دانشگاه علوم پزشکی لرستان و شرکت مادر تخصصی وزارت بهداشت وجود دارد تلاش خواهیم کرد که فاز اول بیمارستان شهید رحیمی تا پایان آبانماه سال جاری به بهره برداری برسد.

  • علی مزینانی
۰۲
آبان
۹۲


 همزمان با دهه ی با کرامت ولایت و در عید سعید غدیر خم تندیس استاد علامه محمدتقی شریعتی مزینانی به همت  دهیاری و علاقمندان و فرهیختگان مزینان در زادگاهش نصب و رونمایی شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛این تندیس که در میدان اصلی و در شمال مزینان، ورودی جاده داورزن به مزینان  به نام علامه محمدتقی شریعتی  مزینانی نصب شده است با کتیبه هایی از زندگینامه استاد و نوع فعالیتهای فرهنگی ، مذهبی و مبارزاتی سقراط خراسان  و همچنین شعری زیبا در باره ی مزینان مزین شده است .

به گفته ی رئیس شورای مزینان؛ ساخت میدان استاد محمدتقی شریعتی مزینانی پدر بزرگوار دکتر علی شریعتی مدت سه سال  به طول انجامید و با کمک خیرین مزینانی و علاقمندان به شریعتی ساخت تندیس و میدان پس از تکمیل به مناسبت عید سعید غدیر نرونمایی شد

مهدی مزینانی آزاده افزود: بیش از 15میلیون تومان بابت ساخت این المان و تندیس هزینه شده است که تمامی آن توسط خیرین و دهیاری مزینان تأمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه عظیم علاوه بر فرهیختگان و ادب دوستان مزینانی آقای احمد صباغ مزینانی یکی از افرادی است که از ابتدای طرح برای ساخت میدان و تندیس استاد ، دهیاری را یاری نموده است و به یقین اگر پیگیری های ایشان نبود این طرح به زودی په نتیجه نمی رسید . در حقیقت بانی اصلی این کار این مزینانی متعهد است که تلاش زیادی می نماید تا مزینان در سطح فرهنگی پیشرفت نماید.

دهیار سابق مزینان تصریح کرد: خدا را شاکریم که در خاتمه ی مسئولیت این جانب این پروژه به نتیجه رسید و انشاء الله در مسئولیت جدید ،دهیار جدید مزینان  را کمک می کنیم که روز به روز آبادانی مزینان بیشتر  شود.

مهدی آزاده مزینانی پس از یک دوره خدمت صادقانه با مسئولیت دهیاری در یازدهمین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شرکت نمود و با کسب آرای مناسب  برای عضویت در شورای اسلامی مزینان انتخاب  و با نظر دیگر اعضاء به عنوان رئیس شورا نیز برگزیده شد و در آخرین روز خدمت در دهیاری این مسئولیت را به آقای سید عبدالله جلالی مزینانی واگذار نمود.

در مدت خدمت مهدی مزینانی در دهیاری مزینان طرحهای عمرانی و فرهنگی متعددی اجراشد که از جمله ی آنها می توان به نصب تندیس معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی ، تسطیح و ترمیم خیابانهای اصلی مزینان و همچنین اجرای طرح هادی اشاره کرد.

شاهدان کویرمزینان ضمن تقدیر از زحمات این آزاده سرافراز ، برای دهیار جدید مزینان آرزوی توفیق و خدمت صادقانه می نماید.

در ادامه عکسهای تندیس استاد را ببینید...


  • علی مزینانی
۰۱
آبان
۹۲

به مناسبت سالروز شهادت ایشان؛
دیدگاه‌ شهید مصطفی خمینی درباره «ولایت» و «حکومت اسلامی»
شعار حکومت اسلامی، یک شعار موسمی و گذرا نیست، شعاری است که قرن‌ها می‌توان پای آن سینه زد و برای تحقق آن تلاش کرد. و در جای دیگر می‌نگارد: "به نظر من، جا داشت حوزه خواب زده نجف، بیش از نیم قرن از وجوهات اسلامی استفاده کند و سرپا بماند، تا امروز خمینی چنین طرحی را در این حوزه مطرح سازد".

  ولایت فقیه، ریشه در اعماق فقه شیعه دارد و از دیرباز در میان فقهای شیعه مطرح بوده است; زیرا بسیاری از احکام و قوانین اسلامی، بسته به وجود حاکم و ولی شرعی است و یا دست کم، باید با اجازه وی اجرا گردد .

فقهای پیشین، هرچند به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر تاریخ گذشته کشورهای اسلامی و چیرگی حکومتهای ستم پیشه و مهیا نبودن زمینه حاکمیت فقها، به گونه ای مستقل به این مقوله نپرداخته اند، ولی در جای جای کتابهای فقهی خود، به تناسب مورد، از آن سخن گفته اند و احکامی را نیز بر آن بار کرده اند . (1)

ملا احمدنراقی (2) و میرفتاح حسینی مراغه ای (3) ، از نخستین کسانی اند که به گونه ای مستقل و تا اندازه ای جامع، از ولایت فقیه و مسائل مربوط به آن سخن گفته اند . پس از آن دو بزرگوار، این بحث با فراز و نشیبهایی از لحاظ کمی و کیفی، از سوی فقیهان شیعی پی گرفته شده است .

امام خمینی، به گونه ای فراگیر و گسترده، پیش از انقلاب اسلامی، به این مقوله پرداخت و از دیگر متفکران اسلامی نیز، تحقیق و بررسی آن را خواستار شد:

"ما، اصل موضوع را طرح کردیم، لازم است نسل حاضر و نسل آینده در اطراف آن بحث و فکر کنند و راه به کار بستن آن را پیدا کنند . سستی، سردی و یاس را از خود دور سازند و ان شاالله تعالی کیفیت تشکیل و سایر متفرعات آن را با مشورت و تبادل نظر به دست بیاورند و کارهای حکومت و مملکت اسلامی را به دست کارشناسان امین و خردمندان معتقد بسپارند و دست خائنین را از حکومت و بیت المال مسلمین قطع کنند و مطمئن باشند که خداوند توانا با آنهاست" . (4)

در ادامه مطلب با دیدگاه های یادگار امام بیشتر آشنا شوید...

  • علی مزینانی
۰۱
آبان
۹۲

گفتمان دینی با موضوع فاطمه‌شناسی با حضور استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام مزینانی بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام خمینی(ره) در جمع نمازگزاران برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت‌الاسلام محمد مزینانی پیرامون سخنانی گفت: ادیان مختلف از جمله ابراهیمی و غیر ابراهیمی در اطراف ما زیاد و هر دینی طرفدار خاص خود را دارد و زمانی‌که به مذهب شیعه و سنی نگاه می‌کنیم فرق خاص و اختلاف سلیقه‌ که عده‌ای اهل طغیان و سرکشی‌اند و این اختلاف عقاید را خدای تعالی در وجود انسان نهاده و اختیار و انتخاب است و انتخاب سودحویانه را برخی انسانها برای سود مادی و مقام برای خود برمی‌گزینند.

مزینانی در ادامه در خصوص شخصیت ملکوتی حضرت زهرا(س) از قول رسول خدا(ص) گفت: رسول(ص) فاطمه(س) را اینگونه که خداوند نور فاطمه را قبل از خلقت آسمان و زمین آفریده و حوریه‌ای در لباس انسان وصف می‌کند.

وی تربیت کوثر نبی(ص) را تربیتی الهی خواند و افزود: حضرت فاطمه(س) رابطه انس خود را با خداوند و عبادت و نیایش با تمام وجود را موهون تربیت پیامبر(ص) است و او در خانه‌ای به دنیا آمد که در آن شیوه پرستش پروردگار دائماَ در صحنه نمایش بود.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درباره زهرا علیهم السلام هر چه انسان بیشتر فکر کند و در حالات آن بزرگوار تدبر کند بیشتر دچار شگفتی خواهد شد و تعجب انسان نه فقط بر این است که چگونه یک انسان در سنین جوانی می‌تواند به این رتبه از کمالات معنوی و مادی نایل شود بلکه این هم حقیقتی شگفت‌آور است.

حجت‌الاسلام مزینانی ادامه داد: اسلام با چه قدرت عجیبی توانسته تربیت والای خود را به حدی برساند که یک زن جوان در آن شرایط دشوار بتواند این منزلت عالی را کسب کند و این عظمت والا و عظمت مکتبی انسان حیرت‌انگیز است.

  • علی مزینانی