بایگانی مرداد ۱۳۹۷ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۱
مرداد
۹۷


♦️گروه موسیقی ارنواز به سرپرستی نسیم اربابی و هنرنمایی هنرمند خوش آواز مزینان اول شهریور در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

♦️گروه موسیقی سنتی ارنواز به سرپرستی و همخوانی نسیم اربابی، آهنگسازی و نوازندگی نوید دهقان و خوانندگی مصطفی جلالی‌پور اول شهریور ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

♦️در این اجرا 14 قطعه از آثار برجسته اساتید موسیقی ایران چون علی تجویدی، درویش خان، عبدالحسین برازنده، غلامرضا خان رئیس، مرتضی نی داوود و نوید دهقان برای مخاطبان اجرا می‌شود.

♦️در بخش اول تصانیفی در دستگاه ماهور و رِنگ ماهور و در ادامه قطعه‌ای در دستگاه اصفهان اجرا می‌شود.  بخش دوم این اجرا شامل دونوازی عود و تار گفت‌وگو در دستگاه شور دشتی، قطعه‌ای در دستگاه نوا و .... است.

♦️گروه ارنواز قطعاتی در آواز بیات ترک، دشتی و همچنین تصنیفی در همایون چهارگاه اجرا خواهد کرد که تنظیم و آهنگسازی این قطعات بر عهده نوید دهقان است.

  • علی مزینانی
۲۰
مرداد
۹۷

 پیدا شدن 2 عکاس مشهدی ،گمشده در کویر مزینان















   2 عکاس مشهدی گمشده در کویر مزینان پیدا شدند.

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی ، رئیس جمعیت هلال احمر سبزوار گفت : این 2جوان برای عکسبرداری و به تصویر کشیدن شب کویر وارد منطقه مزینان شده بودند که مسیر خود را گم کردند.

محمدعلی جباری ثانی افزود : پس از اعلام مرکز کنترل عملیات اضطراری جمعیت هلال احمر خراسان رضوی ، گروه جستجو و امداد هلال احمر سبزوار با پنج امدادگر و نجاتگر پس از 3 ساعت جستجو این 2 عکاس را نجات دادند.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۰
مرداد
۹۷

سردار مزینانی

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس طرح «تاریخ شفاهی تبلیغات جبهه و جنگ» از زبان سردار علیرضا مزینانی را آغاز کرد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ، تبلیغات، عملیات روانی و آنچه امروز جنگ نرم می‌نامند، در عرصه جنگ‌ها و مقاومت‌ها، در هر سطحی، جایگاه ویژه و غیرقابل‌انکاری دارد. در دوران هشت سال دفاع مقدس «تبلیغات جبهه و جنگ» نامی آشنا در بین رزمندگان اسلام بود. برگزاری مراسم ویژه تبلیغی در مناسبت‌ها، نصب پلاکاردها و پرچم‌های رنگی، پخش مارش پیروزی و نوای دل‌نشین مداحان، توزیع سربندهای منقش به نام یا حسین و یا زهرا، پشت‌نویسی لباس رزمندگان و نصب تابلوهایی با مضامین روحیه‌بخش و اقدامات دیگری از این دست، سنگر تبلیغات را به یکی از پر رفت و آمدترین سنگرها تبدیل کرده بود. در این بین بودند رزمندگانی که به جای حمل سلاح، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری به دوش، همپای رزمندگان در خطوط مقدم جبهه حضور پیدا می‌کردند تا تصاویر حماسه و مقاومت رزمندگان را برای آیندگان ثبت و ضبط کنند.

مدیران و مسئولان تبلیغات جبهه و جنگ فرماندهانی بودند که هم‌طراز سایر فرماندهان، عملیات تبلیغی را جهت ارتقاء روحیه نیروهای خودی از یک‌سو و مقابله با ترفندهای تبلیغی، روانی دشمن از سوی دیگر سازمان‌دهی و مدیریت می‌کردند. در بین نام‌های آشنایی که در این عرصه فعالیت‌های به‌یادماندنی از خود به یادگار گذاشته‌اند نام برادر علیرضا مزینانی نامی آشنا است.

به همین مناسبت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، گفت‌وگوی کوتاهی با سردار علیرضا مزینانی انجام داده است. این فرمانده معاون تبلیغات قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران دفاع مقدس است. مزینانی در آغاز درباره اهمیت نگارش تاریخ شفاهی می‌گوید: هر چه مردم با مسائل جبهه و جنگ بیشتر آشنا شوند ضمن دستیابی به حقایق و واقعیت‌های آن دوران، رمز موفقیت رزمندگان اسلام را با توجه به عِده و عُده کمی که داشتند در مقابل عِده و عُده زیادی که دشمن داشت، بیشتر درک می‌کنند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت بیان تاریخ شفاهی و وقایع جنگ برای نسل جدید، اظهار کرد: بیان این حقایق برای مسؤولان هم بسیار شایسته است، اگر مسؤولان، بعد از جنگ که مردم آمادگی خیلی از مسائل را داشتند، تلاش می‌کردند فرهنگ جبهه و جنگ را به پشت جبهه‌ها انتقال بدهند، امروز اعتماد و همراهی مردم به آنان بسیار بیشتر بود و قطعا پیشرفت بیشتری در مسیر حرکت نظام و کشور به دست می‌آمد.

در ادامه معاون تبلیغات قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران دفاع مقدس با اشاره به تاریخ شفاهی «نقش تبلیغات در قرارگاه خاتم‌الانبیا»، گفت: تاکنون چهار جلسه در این خصوص برگزار شده که عمدتا مباحث بعد از انقلاب و قبل از جنگ مطرح‌شده و از جلسه آینده وارد بحث دفاع مقدس خواهیم شد. این کتاب از دوران دبستان بنده شروع می‌شود و بعد به دوران دبیرستان و فعالیت‌هایم بالأخص کارهای فرهنگی که انجام می‌دادم، اشاره دارد و سپس دوران انقلاب و تشکیل سپاه و جنگ مطرح می‌شود.

سردار مزینانی با بیان اینکه تبلیغات در جبهه‌ها با انتقال اخبار، گزارش‌ها، اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها آغاز شد، گفت: رزمندگان در جای‌جای جبهه‌ها به صورت خودجوش فعالیت‌های مذهبی و تبلیغاتی مانند برگزاری دعای کمیل، دعای ندبه و دعای توسل در مقرهای رزمندگان انجام می‌دادند. کم‌کم فعالیت‌های خود را متمرکز و سازمان‌یافته کردیم و با ارتباطی که با حوزه‌های علمیه برقرار کردیم، نیاز جبهه‌ها را به لحاظ روحانی رفع کردیم. همچنین از مداحان، شخصیت‌های علمی و سیاسی برای حضور در میان رزمندگان دعوت می‌کردیم که در یگان‌های رزمی حاضر می‌شدند و به امر تبلیغ می‌پرداختند.

معاون تبلیغات قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران دفاع مقدس به دیگر فعالیت‌هایی که در زمینه تبلیغات در دوران دفاع مقدس انجام می‌شده اشاره و عنوان کرد: انتشار کتاب و جزوه، برگزاری تئاتر و سرود و بازدید خبرنگاران از مناطق عملیاتی از دیگر اقداماتی است که در آن مقطع انجام می‌دادیم.

وی از جنگ روانی و پاسخ دادن به جنگ روانی دشمن به عنوان شاخه دیگری از فعالیت تبلیغات جبهه و جنگ، نام برد و گفت: دشمن ابزار و امکانات بسیار گسترده‌ای را داشت، رادیوهای خارجی مثل بی‌بی‌سی، رادیو آمریکا، رادیو آلمان و عراق با اخبار کذب و شایعه‌پراکنی، القائات نادرستی را به رزمندگان می‌کردند و تلاششان این بود که اراده و همت آن‌ها را سست کنند، در مقابل ما هم فعالیتی را برای رزمندگان داشتیم.

سردار مزینانی با تأکید بر اینکه در مقابله با جنگ روانی دشمن، ما در تقویت ارتقای اعتقادات و ایمان رزمندگان تلاش می‌کردیم، توضیح داد: از یک‌ طرف سعی می‌کردیم نسبت به تهاجم روانی و تبلیغاتی دشمن پدافند داشته باشیم و از طرف دیگر خودمان مقابله می‌کردیم. با ارتباطاتی که با صداوسیما و ستاد تبلیغاتی جنگ داشتیم، رادیو به زبان عربی ایجاد کرده بودیم، علاوه بر این یک رادیو هم خودمان در منطقه مثل رادیو آبادان، اهواز در اختیار داشتیم و واقعیت‌ها را برای سربازان دشمن بیان می‌کردیم. جدای از این، در خطوط جبهه بلندگوهایی را تعبیه می‌کردیم و از این طریق برادران عرب‌زبان و بعضا از خود اسرا که جذب ما شده بودند، مطالب حقیقی را بیان می‌کردند. بیان مطالب و پخش اطلاعیه عامل مهمی در تسلیم اسرای عراقی و کاهش روحیه آن‌ها برای شرکت در عملیات‌ها بود.

معاون تبلیغات قرارگاه خاتم در دوران دفاع مقدس به تفاوت تبلیغات در قرارگاه خاتم با دیگر قرارگاه‌ها در جبهه‌های نبرد اشاره کرد و گفت: ما در قرارگاه خاتم‌الانبیا کارهای ستادی بیشتری را انجام می‌دادیم در حالی‌ که در قرارگاه‌های دیگر کارهای صفی بیشتری انجام می‌شد. همچنین ما مسؤولیت پشتیبانی از قرارگاه‌ها را داشتیم؛ به‌ طور مثال محموله‌های فرهنگی را عمدتا در تهران چاپ می‌کردیم و در اختیار آن‌ها می‌گذاشتیم و آن‌ها به یگان‌ها و رزمندگان اسلام می‌رساندند.
سردار مزینانی با اشاره به اینکه مسؤولیت تبلیغات در زمان پدافند نسبت به آفند دشوارتر بود، خاطرنشان کرد: وقتی عملیات در جبهه‌ها نبود باید برای نیروها، کار تبلیغاتی انجام می‌دادیم و این کار در برخی مواقع سخت بود چون بچه‌های رزمنده علاقه زیادی به انجام عملیات داشتند و در رکود، روحیه رزمندگان شکسته می‌شد، لذا در آن زمان فعالیت‌هایمان را گسترده‌تر انجام می‌دادیم. در زمان آفند هم که عملیات انجام می‌دادیم، فعالیت‌ها متفاوت بود و تلاش و ویژگی خاص خودش را داشت.

منبع؛ ایسنا

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۸
مرداد
۹۷

مرتضی مزینانی صفابین خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت ضمن تشریح جایگاه خبر و اطلاع‌رسانی از رسانه‌ها به عنوان تریبون مردم یاد کرد و خارج شدن رسانه‌ها از انحصار مسئولان و محوریت قرار دادن مردم را مورد تأکید قرار داد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ این فعال رسانه ارائه کار کیفی و نتیجه‌گیری برای افراد بدون تریبون را از وظایف مؤثر و خطیر رسانه‌های اثرگذار دانست و از صاحبان جراید و رسانه‌هایی که فعالیت‌شان به تشریح عملکرد ادارت دولتی معطوف شده انتقاد کرد.

مزینانی بیان کرد: برای ارائه کار مطلوب باید رسانه‌ها از حالت بولتن ادارات خارج شده و به معنای واقعی زبان گویای مردم شوند.

وی همچنین اشرافیت روابط عمومی‌ها به حیطه کاری خود و ضرورت مرتبط بودن مدرک تحصیلی با حوزه فعالیت آنان را امری ضروری دانست و تأکید کرد: 88 درصد روابط‌عمومی‌های استان سمنان که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به فعالیتند تحصیلات غیرمرتبط با رسته‌ شغلی دارند که این امر فاجعه بزرگ و‌ضعف در حوزه اطلاع‌رسانی استان محسوب می‌شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: لازمه رفع این ضعف بزرگ، استعدیابی و جذب افرادی  است که در بدنه دستگاه‌های اجرایی فعال هستند و مدیران باید برای اصلاح این روش اقدام کنند.

مزینانی به مهم‌ترین مشکلات عرصه اطلاع ‌رسانی و گاها عدم سرکشی و مراجعه مدیران این استان به  اخبار مربوط به حوزه خودشان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر حوزه اطلاع رسانی را به سه ضلع  اصحاب رسانه ، مردم و مسؤولان تقسیم کنیم   در دو بخش اساسی با مشکل بزرگ  مواجهیم .

وی با بیان اینکه  اگر در حوزه مسؤولان از مدیری درباره آخرین مطلب  خوانده شده  در سایت‌های اثرگذار سوال کنیم با بی‌اطلاعی آنان مواجه خواهیم شد، ادامه داد: خبرگزاری فارس  رسانه‌ای است  که در کنار انعکاس مشکلات مردم همواره  خدمات  دولت را بازگو کرده اما گاها مسؤولان  از اخبار منتشر شده که به آنان و حوزه کاری آنان مرتبط است بی اطلاع هستند.

این فعال رسانه‌ای بیان کرد: وقتی مسئولی  برای خبر منتشر شده که به حیطه کاری او مرتبط است،  ارزشی قائل نیست و از رصد اخبار رسانه‌های مؤثر استان غافل است نباید انتظار داشت در عرصه و محیط  اجتماعی که با مردم سر و کار دارد به توفیق مطلوب برسد.

وی تصریح کرد: اولین اصل در مخاطب محوری و جذب مردم تعامل با مسؤولان و کارشناسانی است که به قدرت اثرگذار رسانه‌ها پی برده  و نسبت به اخبار منتشر شده و یا گاها نقد و کمبودها، واکنش نشان دهند.

مزینانی ادامه داد: در طول روز ده‌ها مطلب از مردم و توفیقات دولت که توفیقات نظام است از سوی خبرگزاری‌های موثر منتشر می‌شود اما دریغ از یک واکنش به انتقادات!!

عضو شورای مرکزی انجمن خبرنگاران استان سمنان با بیان اینکه پاسخگویی به مشکلات مردم منجر به کسب رضایت آنان می‌شود و مسؤولان باید در احصای این مشکلات قدردان رسانه‌ها باشند، افزود: مدیری که نسبت به مشکلات دستگاه متبوع هیچ آگاهی ندارد نمی‌تواند در جایگاه  پاسخگویی  مردم وظیفه و نقش خود را ایفا و  اهداف دولت را به درستی پیش ببرد .

وی  بیان کرد: مطمئنا هیچ دستگاهی در استان اقدام به تهیه اطلس جامع مشکلات دستگاه‌ متبوع خود نکرده و این امر منجر به مشکلاتی شده که باید راهکاری برای آن ارائه شود.

مزینانی با انتقاد از متولی رسانه‌ها در استان که در این جایگاه نقش خود را آنگونه که باید در خور و شأن فعالان رسانه‌‌های این استان، ایفا نکرده، اظهار کرد:  از سوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، مباحثی در راستای ساماندهی فضای مجازی با رویکرد نشاط اجتماعی مطرح شده این در حالی است که به دستور جهانگیری حضور در فضای مجازی و تلگرام ممنوع شده است.

وی ادامه داد: عدم توجه ارکان دولتی به اهمیت و حساسیت این موضوع جای تأمل دارد و همچنین عدم تمکین به قانون و نداشتن شیوه جایگزین در چنین مواردی باعث ایجاد مشکلات خواهد شد .

فعال رسانه‌ای استان سمنان، جایگزین شدن  فضای نوین اطلاع رسانی  را امری ضروری دانست  و بر آن تأکید کرد.

وی همچنین به تفاهم‌نامه ‌های متعددی که برای ساماندهی فضای مجازی استان از سوی اداره کل ارشاد استان،  منعقد شده و توفیقی در آن حاصل نشده انتقاد کرد.

مزینانی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید و دوران تصدی‌گری محمدرضا سوقندی به عنوان  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  اقدام روشن و شفافی در حوزه رسانه‌های استان اتفاق نیفتاد. 

وی کسب توفیقات در حوزه اطلاع رسانی را در گرو ساماندهی رسانه‌ها  و استفاده از ظرفیت فعالان رسانه‌ای دانست.

مدرس دانشگاه و خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان مشکلات خبرنگاران را به 2 دسته عمومی و اختصاصی تقسیم بندی کرد و گفت: جهادگران عرصه خبر با مشکلات عمومی نظیر مسکن، بیمه، امنیت شغلی، مسایل اقتصادی و درآمد پایین مواجه اند.

مرتضی مزینانی اظهارکرد: مشکل اختصاصی که این قشر را رنج می دهد یک سوال است ' متولی رسانه در کشور کیست ؟'

وی ادامه داد: برای حل مشکلات خبرنگاران و به طور خاص مشکلات اقتصادی این قشر باید رسانه ها یک متولی مشخص داشته باشند.

فعال رسانه‌ای استان سمنان یادآور شد: مشکلات اساسی اصحاب رسانه در رسانه مکتوب با رسانه مجازی و سایبری متفاوت و باید به این نکته توجه اساسی شود.

خبرنگار خبرگزاری فارس سمنان ضابطه مند نبون ورود افراد به حوزه خبر را بزرگترین چالش عرصه خبر دانست و اضافه کرد : هر فردی برای ورود به هر صنفی لازم است روال اداری را طی کند ولی در عرصه خبر اینطور نیست و افراد بدون بررسی صلاحیت شغلی و گرفتن مجوز وارد این عرصه می شوند.

این استاد رسانه بیان کرد: تعدد خبرنگاران یک چالش اساسی و مانع حل بسیاری از مشکلات است و در استان سمنان تعداد خبرنگاران به نسبت جمعیت بسیار زیاد است که باید ساماندهی شوند.

به گفته مزینانی، استان سمنان بیش از ۵۰۰ تن خبرنگار دارد ولی تولیدات خبری استان بسیار اندک است که با هدف آسیب شناسی نیاز به تحقیقات و پژوهش دارد.

وی با اشاره به اصل پارتو در تجارت مبنی بر این که ۲۰ درصد آدم اثرگذار ۸۰ درصد تحولات را می چرخاند، خاطرنشان کرد: باید در رسانه ها این راهبرد مد نظر قرار گیرد و با تحقق این راهبرد تعدد خبرنگاران کاهش یافته و بر کیفیت خبر افزوده و بسیاری از مشکلات اساسی حل خواهد شد.

مزینانی اضافه کرد: باید نیازسنجی شود در استان به چه تعداد خبرنگار و چه تعداد رسانه احتیاج است و برآیند داده ها حاکی از آن است جامعه به تعداد اندک خبرنگار و رسانه اثرگذار نیاز دارد و اگر این مهم محقق شود شخص خبرنگار مطالبه گر حق خود خواهد بود.

خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان ادامه داد: پالایش خبرنگاران و صدور مجوز رسانه با ارتباط و هم افزایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با رسانه امکان پذیر است.

به تاکید وی امروز عمده رسانه ها سیاسی هستند و تعداد بسیار کمی از آنها کار تخصصی انجام می دهند و این موضوع خوشایند نیست.

مزینانی با بیان این که مسوولان در گذشته نسبت به خبرهای انعکاس داده شده حساس بودند اما امروز مسوولان نسبت به خبر بی توجه بوده و خبرها اثرگذار نیست، افزود : اما گسترش شبکه های اجتماعی و انعکاس خبرها در آن و سوق دادن مطالبه گری به کف جامعه سبب شد مسوولان دوباره همانند گذشته نسبت به خبر حساس باشند.

به گفته این مدرس دانشگاه، شبکه های اجتماعی پرمخاطب ۱۵ برابر رسانه پر مخاطب بیننده دارد و برای بهبود وضعیت خبرنگاران اثرگذاری خبر بسیار مهم است.

وی یادآور شد: برای بهبود وضعیت خبرنگاران این سوال مطرح است آیا رسانه ها ساختار کاری دارند یا خیر؟ که متاسفانه اکنون برای رسانه، ساختاری وجود ندارد.

به تاکید این فعال رسانه ای، جریان سازی خبری در ساماندهی مشکلات خبرنگاران نقش بسیار اثرگذاری دارد.

وی اضافه کرد: وجود رسانه های مسوول محور جایگاه و شان رسانه را زیر سوال می برد که از چالش های عرصه خبر بوده و رسانه باید مردم محور و مخاطب محور و مطالبه گر نیازهای آنان باشد.

این مدرس دانشگاه گفت: تشکل حامی رسانه وجود ندارد، تشکل های موجود ضعیف هستند و خوب عمل نمی کنند .

مزینانی افزود: اگر فیلترهای اساسی برای انتخاب افراد تعیین شود این استان ظرفیت ایجاد صندوق حمایت مالی خبرنگاران را دارد.

وی تشکیل مجمع موثرین رسانه را راهکاری برای حل مشکلات خبرنگاران دانست و پالایش خبرنگاران را گام اول در تحقق این راهبرد برشمرد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan


  • علی مزینانی
۱۳
مرداد
۹۷

کماندار آذربایجان شرقی در جایگاه سوم رنکینگ کشوری قرار گرفت

مسابقات آزاد تیر و کمان شرق کشور با حضور 60 کماندار مرد و زن از 6 استان 12 مرداد در زمین چمن نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار و افراد برتر مشخص شدند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ این مسابقات یک روزه با حضور کمانداران استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان وبلوچستان، یزد و گلستان در 2 بخش حرفه ای و نیمه حرفه ای برگزار شد.
فهیمه مزینانی بانوی ورزشکار خطه ی کویر مزینان توانست در بخش حرفه ای با مسافت 30 متر ریکرو بانوان به عنوان نماینده شایسته استان خراسان رضوی مقام سوم را از آن خود نماید .

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۲
مرداد
۹۷

شعر عالم جلیل القدر زنده یاد حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی به مناسبت میلاد امام رضا(ع)



تا ز سقّاخانه ات نوشیده ام یک جرعه آب         کرده ام احساس مستی و شده حالم خراب

هاتفی گفتا که این دیر مُغان دیگری است         خوردی از جامِ طهورا ای برادر شُربِ ناب

خلعت خودرا نماسیراب که اینجازمزم است        نی غلط گفتم که کوثر هست و ناجی از عذاب

گر وضو داری بگیر باز  هم  وضوی  دیگری           تا روانت را کند تنویر و گردد فتحِ باب

گوش جان بسپارکه فاخلع نعلیک رابشنوی         موسیِ عِمران خوش آمد گوید آن عالیجناب

تکیه داده بر عصایش در میان کفش کَن             دستِ بیضایی او شرمنده ی این آفتاب

عیسیِ محیّ الرّمیم قرآن تلاوت می کند            جایِ انجیل دستِ او قرآن بُوَد اُمُّ الکتاب

آیه های صلح و رحمت را کلیسا می برد             تا کشیش دشمنِ قرآن را سازد مُجاب

گر دلت بشکست اذنت داده اند بهر حرم            حلقه بر در زن نما شادی که بگرفتی جواب

چون تشرف یافتی با چشم دل او را ببین            پایین پایش ایستادی با ادب بنما خطاب

این دل  ظلمانی ام  را کن  منور  از  ولا              آن چنان که نور می گیرد ماه از آفتاب

اشک شوق یوسف و یعقوب چقدر زیباستی         اشکِ عشق بریوسف زهرا ثوابش بی حساب

ضامن آهوی صحرا ضامنِ هر دو سرا است           منجیِِ امروز ما و ضامن یوم ُ العقاب

این  کبوترها  فراوانند به صحن و گنبدش              در فراز و در  فرود  آیند اما با شتاب

مهبط  جبرئیل  باشد این حرم  با  افتخار              نازد و شوید به اشک دیده بهتر از گلاب

بی شمارند این ملائک در طواف مرقدش              همچو سیّارند و دوّارند بدون خورد و خواب

خادمان در خدمت زوّار و هم صحن و سرا             تا قیامت تحت فرمانند همه از شیخ و شاب

گر مخیّر می شوند بین بهشت و این حرم            گفته اند کفران بُوَد با این حرم هر انتخاب

گفتمش فرق حرم بر گو چه باشد بابهشت؟         گفت جایی که امام نَبوَد ؛ بُوَد دار العذاب

در  کنارِ   گل  اگر   بلبل  بُوَد  زیبا  بُوَد                 بوستان بی امامت جای جغد است و غُراب

ای  سراسر  افتخار کشور ایران زمین                  ملت از تو بیمه گشته همچنان این خاک و آب

یا  غیاث الامّتِ   پیغمبر  آخر  زمان                     از تو می خواهیم دعا باشد دعایت مستجاب

ملتهب گردیده این امت زجور مشرکین                 یک نظر بنما کز آنها دور گردد التهاب

در میان فتنه ها بالاترینش تفرقه است                 کاش از این تفرقه امت نمودی اجتناب

ادعای داعش وظلم و ستم برمسلمین                 قلب پاک حضرت صاحب شده زین غم کباب

در زیارت وعده دادی  بهر زائر  از کَرَم                   زائرش باشی دم مردن صراط و هم حساب

کاش زائر حفظ می کرد این زیارت بهر خود            با مرامت زندگی می کرد نه راهِ ناصواب

                         گر مرام عسکری همواره محبوب شماست  

                         وقتِ رفتن  از  صف محشر  ندارد  اضطراب

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی