بایگانی مهر ۱۳۹۷ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۴
مهر
۹۷

دکتر علی اکبر تاج مزینانی رئیس دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی گفت: از ظرفیت نخبگان خارج از کشور می توان در قالب تدریس و حتی ترم های تابستانی، دوره های فشرده و مجازی بهره برد اما الان این شرایط را نداریم.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ دکتر علی اکبر تاج مزینانی در سخنرانی افتتاح همایش ملی ایرانیان دور از وطن با بیان اینکه دانشکده های دانشگاه علامه طباطبایی به همایش های علمی و بهره برداری از نتایج آنها توجه خاص دارند افزود: این دانشگاه سعی در تبدیل شدن به مرجع علمی و تحقیقاتی دارد.
وی اظهار کرد: برگزاری رویدادهای علمی و همایش های بین المللی، هسته های پژوهشی، تولید مجلات علمی پژوهشی و علمی، چندین همایش بزرگ ملی در سال های گذشته نتایج و آثار علمی خوبی برای کشور به دنبال داشت.
تاج مزینانی ادامه داد: یکی از مزیت های نسبی گروه مطالعات فرهنگی و حوزه هایی که استادان در آن فعالیت دارند بحث مهاجرت به طور کل و مسئله ایرانیان خارج از کشور است.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اظهار امیدواری کرد که موضوع خاص ایرانیان خارج از کشور بلکه در یک کانتکست کلی تر، بحث مهاجرت که کمتر از نظر علمی روی آن تحقیق شده به عنوان یک هسته پژوهشی از سوی مراکز علمی دنبال شود.
وی با بیان اینکه بین پنج تا شش میلیون نفر از ایرانیان در خارج از کشور به سر می برند، گفت: به اندازه جمعیت چند کشور اروپایی یا کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایرانیان در خارج از کشور زندگی می کنند که باید به آن بعنوان یک مسئله اجتماعی، فرهنگی ورود آکادمیک داشته باشیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: امیدواریم در سال های آینده شاهد شکوفاتر شدن این حوزه باشیم و این همایش هم نقطه شروعی بر این حرکت خواهد بود.
وی با بیان اینکه مهاجرت ایرانیان با سایر کشورها تفاوت و تمایز زیادی دارد تصریح کرد: تجربه خاص ما از رویدادهای اقتصادی و سیاسی تاثیر گرفته و بر ترکیب و گونه های مختلف مهاجران و ایرانیانی که خارج از کشور هستند موثر بوده است.
تاج مزینانی ادامه داد: در وضعیت خاصی با مهاجرت ایرانیان روبه رو هستیم یعنی ترکیبی از مهاجران و ایرانیانی وجود دارند که خارج از کشور هستند، از سوی دیگر، ماندن آنها و نسل های شان در کشورهای دیگر به دلیل مهاجرت های سیاسی، اقتصادی، علمی، تحصیلی و سبک زندگی، هر کدام دقت های آکادمیک و متعاقب آن سیاست خاصی را می طلبد.
به گفته تاج مزینانی، به همین خاطر، الگوهای مختلفی از مدل های ورود دولت ها به حوزه سیاستگذاری امور دایاسپورای خود در خارج از کشور وجود دارد.
وی افزود: به نظر می رسد باید برنامه منسجمی برای پوشش تمام ابعاد این گونه مهاجرت ها داشته باشیم. آن چیزی که با دانشگاه مرتبط است بحث استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در حوزه دیپلماسی علمی و عمومی است که باید به آن توجه کرد.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی گفت: حضور ایرانیان خارج از کشور هر چند در دهه های اخیر تغییراتی داشته اما همچنان وجه غالبِ نخبگانی را در خود جای داده و ظرفیت عظیمی از ایرانیان در دانشگاه های خارج از کشور وجود دارند که به عنوان بخشی از استراتژیِ بین المللی سازی آموزش عالی در ایران به این ظرفیت نگاه می کنیم.
وی اظهار کرد: بخش کوچکی از این امر عملیاتی شده و حوزه های مطالعاتی می توانند به آن بپردازند.
تاج مزینانی با بیان اینکه در آموزش عالی هم به تحولاتی نیاز داریم، تاکید کرد: در قوانین وزارت علوم امکان ایجاد نوعی وابستگی و عضویت نخبگان در گروه های علمی و آموزشی داخل کشور، وجود ندارد که این امر مسئله مهمی است.
تاج مزینانی گفت: امیدوارم مباحثی که امروز در این همایش مطرح می شود گامی در جهت پیشبرد برخی از این اهداف عالی باشد که برای ایران اسلامی توسعه به همراه خواهد داشت.

منبع ایرنا

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۱
مهر
۹۷

تعزیه ی تاریخی عاشورای مزینان امسال(97) شاهد درخشش و حضور جوانانی بود که هنر تعزیه خوانی را از پدران خود آموخته اند و آماده می شوند تا در سال های آینده جانشین صالح و خوبی برای آن ها باشند همان گونه که اسلاف آن ها این راه و هنر را به فرزندان خود سپردند...

عکس ؛ محسن مزینانی عسکری



به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۸
مهر
۹۷

محمد اسماعیل(مسعود) فصیحی مزینانی
کارشناس ارشد علوم سیاسی
چرا دکترعلی شریعتی برای اسطوره اهمیتی بیشتر از تاریخ قائل شده است؟
درپی یافتن پاسخی برای این پرسش، چگونگی کارکرد اسطوره در نظام فکری شریعتی که او از آن به‌عنوان تاریخی نا به‌انجام در برابر تاریخ انجام‌ یافته یاد می‌کند، با تکیه بر تحقیقات «ارنست کاسیرر» باید گفت: تلقی عام از اسطوره، مبتنی بر برداشتی منفی و تقلیل‌گرایانه از اسطوره است که به‌طور عمده آن را بر پایه‌ داستان‌ها و افسانه‌های بی‌پایه و اساسی که ساخته‌ زبان و ذهن بشر اولیه بواسطه‌ کمبودها و عقده‌گشایی‌های حاصل از نداشتن‌هایش است، تعریف کرده‌اند، اما در اینجا ما درصدد آن هستیم تا نشان دهیم اسطوره در اندیشه‌ شریعتی، بار معنایی مثبتی یافته و وی با تکیه بر ویژگی ادراکی اسطوره و براساس تصویرسازی‌های خیالی و آرمانی و در عین حال کارآمد در حوزه حیات اجتماعی انسان بر وجه تحریکی اسطوره بر مبنای کنش جمعی تأکید کرده است. اما واقعاً چرا شریعتی به اسطوره اهمیتی بیش از تاریخ قائل شده است؟تاریخ در نگاه شریعتی شرح احوال فرادستان و بزرگ‌زادگان است و تاریخ فرودستان یا طبقات محروم و به تعبیر خودش تاریخ حقیقی یک ملت یا قوم که در قالب اسطوره چهره نمایانده است، به‌خاطر مهجور ماندنش به نگارش درنیامده است. به‌زعم شریعتی، اسطوره بازتاب حیات اجتماعی ملتی است که تاریخ بدان نپرداخته است. تأکید بر وجه آرمانی اسطوره، به شریعتی تفسیری برای امکان برآمدن انسان محروم را می‌دهد. برخلاف نظریه‌ عامی که بر وجه منفی و ساده‌انگارانه اسطوره تأکید دارد، دکتر شریعتی با بهره‌گیری از وجوه بالقوه مثبت و معطوف به یک کنش جمعی که در اسطوره یافته است آن را در صورت‌بندی معنایی اندیشه‌اش جایگاهی برابر با تاریخ و حتی فراتر از آن قرار داده است و همچنان که گفته شد تکیه و تأکید وی در ورود به پدیده‌های تاریخی نه تاریخ نگاشته یا به تعبیر وی تاریخ فرادستان که تاریخ فراموش شدگان و فرودستانی است که تاریخ یا از آنان یاد نمی‌کند یا به‌صورتی گزینشی و اندک، نامی از آنان می‌برد. شریعتی اساطیر را حقیقتی برساخته‌ انسان می‌داند که به واقعیت درنیامده است و آن را سرشار از آمال و آرزوهایی می‌پندارد که تحقق‎‌اش در گرو خواست جمعی و تحرک اجتماعی است. تأکید وی بر اسطوره و اساطیر به‌عنوان آنچه  باید باشد و نیست و ارزشگذاری مثبت وی برای اسطوره به‌عنوان نمونه‌ عالی هر احساس و هر تقدس و هر زیبایی در برابر تاریخی که به قلب حقیقت پرداخته است و فاقد این وجوه ذکر شده است، صورتی از آگاهی را برای مخاطبش به‌تصویر می‌کشد که او را از پذیرش آنچه تاکنون به‌عنوان تاریخ قلمداد کرده‌اند مانع می‌شود.  او با ذکر این نکته که: انسان همیشه قربانی تاریخ و همیشه اسیر تاریخ بوده و نیز همیشه علیه تاریخ طغیان می‌کرده است، مخاطب خویش را به سوژه‌ای انقلابی شدن علیه تاریخ شکل یافته‌ای فرا می‌خواند که تاکنون مانع رسیدن به خواست او بوده است، خواستی که در قالب اسطوره همواره خود را نشان داده است و بدین گونه است که شریعتی با تکیه بر ظرفیت دگرگونه شدنی که دراساطیر سراغ می‌گیرد برای آنها حقیقتی بیش از تاریخ قائل می‌شود. آنچه در آثار شریعتی از اسطوره می‌توان یافت این نکته اساسی است که اسطوره خود بخشی از تاریخ است و به اعتبار حقیقتی که در اسطوره نهفته است باید آن را وارد مطالعات تاریخی کرد. اسطوره را شاید بتوان تاریخ از پایین در برابر یا در کنار تاریخ از بالا (تاریخ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و...) نام نهاد که مورد توجه و اقبال کمتری بوده است یا در مواردی اصلاً نبوده است و اسطوره‌ها را می‌توان و باید به یکی از موضوعات اصلی تاریخ تبدیل کرد.

منبع ؛ روزنامه ایران

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۴
مهر
۹۷

دستیابی به یک روایت مطلق از دفاع مقدس امکان­‌پذیر نیستمحقق و پژوهشگر دفاع مقدس گفت: اگر در تاریخ‌نگاری دفاع مقدس تمام اسناد جنگ هم در اختیار مورخان قرار بگیرد باز هم دستیابی به یک روایت مطلق امکان­پذیر نیست؛ زیرا افراد در دوران­‌های مختلف صرفاً بیانگر کمال عصر خود هستند و نمی‌­تواند روایتی برای نسل­‌های آینده ارائه بدهند.


به گزارش شاهدان کویرمزینان ، به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس نشست علمی با هدف ارائه طرح پژوهشی «راهبردهای تدوین تاریخ جنگ، تجربیات جهانی و الزمات دفاع مقدس» با حضور «سید علی مزینانی» محقق و پژوهشگر دفاع مقدس، پژوهشگران عرصه دفاع مقدس استان خراسان رضوی و جمعی از مورخان امروز در بنیاد پژوهش­‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

سید علی مزینانی در این نشست اظهار داشت: در بحث تاریخ‌­نگاری ظرفیت و ابزاری که از گذشته در اختیار داریم محدود است؛ لذا تنها کاری که باید انجام بگیرد این است که این ابزار را تا حد زیادی گسترش بدهیم.

وی افزود: کار تاریخ، شناسایی انسان است. در تاریخ بعضی خلاها وجود دارد که مورخ با تخیل باید آن را پُر کند. «تخیل مورخانه» وقتی مؤثر است که مورخ بر اسناد و منابع زیادی اشراف داشته باشد و همین اشراف مجوزی برای استفاده او از «تخیل مورخانه» خواهد بود.

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت تاریخ نگاری دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اگر روزی تمام اسناد جنگ در اختیار مورخان قرار بگیرد باز هم دستیابی به یک روایت مطلق امکان­‌پذیر نیست؛ علت این امر هم این است که هر نسلی با استفاده از قوه عقلانی خود از هستی یک برداشت دارد.

مزینانی تصریح کرد: در تاریخ نگاری دفاع مقدس هیچگاه به دنبال روایت نهایی نباشید. به علت ماهیت‌پذیری هستی که در آن قرار داریم؛ هر کس می­‌تواند کمال عصر خود باشد و نمی­‌تواند روایتی برای نسل‌­های آینده ارائه بدهد. افراد در دوران‌­های مختلف صرفاً بیانگر کمال عصر خود هستند.

وی در پایان گفت: فقط در صورتی می­‌توان به روایتی مطلق از تاریخ دفاع مقدس برسیم که به یک قوه فوق عقلانی دست پیدا کرده باشیم.

در این نشست پژوهشگران و مورخان ابهامات خود را در خصوص طرح «راهبردهای تدوین تاریخ جنگ، تجربیات جهانی و الزمات دفاع مقدس» بیان کردند و «سید علی مزینانی» آن­ها را پاسخ داد.

این نشست با مشارکت مدیریت ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و سازمان کتابخانه‌­ها، موزه‌­ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد.

منبع ؛خبرگزاری دفاع مقدس

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۴
مهر
۹۷

خبرگزاری فارس: شما را چه می‌شود؟!

خبر این نیست که گروهک الاحوازیه با موش‌صفتی و بزدلی، چند تن از هموطنان ما را شهید کرده است، خبر این است که سخنگوی این گروه تروریستی، در پناه کشورهای اروپایی چنین آزادانه شلتاق می‌کند!

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ روزنامه «وطن امروز» در یادداشتی از «علی مزینانی» نوشت:

 تا 1400 کم راهی نمانده است! زمان اما دارد می‌گذرد و جمهوری اسلامی به‌رغم تمام توطئه‌ها دارد پیش می‌رود. و این، برای دشمن کشنده است! لذا اگر «تابستان داغ»شان عملیاتی نشد، می‌توانند بزدلانه، از پشت به صف نیروهای مسلحی که خشاب سلاح‌شان خالی است، رگبار ببندند. و البته به خبرنگار، جانباز ویلچری و آقا طاها، پسر 4 ساله اهوازی. ما از آن روزی که در هفتم تیرماه 60، بهشتی و 72 تن را از دست دادیم، تا هم‌اکنون داریم تاوان خارج شدن‌مان از یوغ بردگی آمریکا را می‌پردازیم. لطفا همدیگر را گول نزنید، دشمن واقعی ما، آن گروهک بدبخت الاحوازیه نیست. آنها عروسکند، چنانکه کومله، منافقین، داعش و عبدالمالک ریگی و ربع پهلوی عروسکی بودند. لذا خبر این نیست که گروهک الاحوازیه با موش‌صفتی و بزدلی، چند تن از هموطنان ما را شهید کرده است، خبر این است که سخنگوی این گروه تروریستی، در پناه کشورهای اروپایی چنین آزادانه شلتاق می‌کند!
همان اروپایی که مدعی است ما برای آنکه صداقت‌مان را در مبارزه با تروریسم ثابت کنیم، لازم است بند بند معاهده FATF  را روی چشم بگذاریم. که چه شود؟! تا شعبه X  بانک ملت ابلاغیه صادر کند که به فلان مجموعه یا شخصیت علمی که در لیست سیاه اربابان تروریست‌هاست، خدمات ارزی ندهید یک وقت! که خودمان دست به تحریم خودمان بزنیم. خبرها حاکی از آن است که برخی هم در مجلس عزم خود را جزم کرده‌اند تا در تصویب این معاهده ننگین، این‌بار رکورد 20 دقیقه‌ای تصویب برجام را هم جابه‌جا کنند. اروپایی‌ها در حالی ما را به پذیرش استانداردهای دوگانه خود برای مبارزه با تروریسم فرا می‌خوانند که خود بزرگ‌ترین حامیان تروریسم دولتی اسرائیل، عربستان، آمریکا و گروهک‌‌‌هایی چون منافقینند.
حکایت پناهندگی و پرورش اعضای خرده‌پا و روسای گروهک‌‌‌هایی چون کومله در کشورهای اروپایی هم که اظهرمن‌الشمس است. با همه اینها جناب رئیس‌جمهور می‌گوید: «امروز همه دنیا در کنار ما و مقابل آمریکا ایستاده‌اند!» اینکه همه دنیا در کنار ما و مقابل آمریکا ایستاده‌اند، باعث خوشحالی است ولی سوال این است که چرا آنها را نمی‌بینیم؟! بر همگان روشن است که در دستگاه محاسباتی دولت، مهم‌‌‌‌‌ترین بخش دنیا آمریکاست و بعد هم نوبت به کشورهای اروپایی می‌رسد. لذا حالا که آمریکا آن طرف و روبه‌روی ما است- گو اینکه قبلا عضو پایگاه بسیج شهرری بوده است!- مهم‌‌‌‌‌ترین کسانی که کنار ما مانده‌‌‌‌اند، حکما باید همین اروپایی‌ها باشند. باز یادمان نرفته آقای روحانی یک روز پس از خروج آمریکا از برجام در تماسی تلفنی خطاب به امانوئل مکرون گفت: «اروپا در شرایط کنونی فرصت بسیار محدودی برای حفظ برجام در اختیار دارد».
کمی بعدتر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصویر روشن‌تری از این «فرصت محدود» ارائه داد و به تلویزیون دولتی آلمان گفت: «دکتر روحانی محدودیت و بازه زمانی برای ما تعیین نکرده و تنها گفته چند هفته. اما من گمان نمی‌کنم گفت‌وگوها بیش از ۴ هفته زمان ببرد». از آن زمان تاکنون، قریب 5 ماه گذشته است، اروپایی‌ها ولی هنوز بسته نهایی خود را برای کمک به ما در برابر تحریم‌‌های آمریکا ارائه نکرده‌‌اند و همانطور که در کنار ما و مقابل آمریکایی‌ها ایستاده‌اند(!) تنها به تلاطمات ارزی چندماهه اخیر ایران نگاه می‌کنند. واقعیتی که نشان می‌دهد این دوستی، دوستی خاله‌خرسه است. ما اما دست‌بردار نیستیم و در یک تیم منسجم خواسته‌‌های آنها در زمینه FATF را هم به طرفه..‌العینی تصویب کنیم تا مشتی دیگر بر دهان استکبار زده باشیم!
انصاف نیست اما اگر نگوییم اروپا هم در این میان کلاً بیکار ننشسته و اقدامات مثبتی هم داشته است! مثلا فرانسه به جای آنکه توضیح دهد چرا اردوگاه گروهک تروریستی منافقین شده است، چنانکه رویترز می‌گوید، خواستار ادای توضیحات ایران درباره حمله چند نفر ناشناس به گردهمایی سالانه این تروریست‌ها در پاریس شده است. بر مبنای گزارش رویترز: «تا زمانی که ایران درباره طرح ادعایی بمب‌‌‌گذاری در گردهمایی منافقین در پاریس اطلاعاتی در اختیار فرانسه نگذارد، این کشور از معرفی سفیر خود در تهران خودداری می‌کند!»
دولتی‌ها و مجلسی‌ها اما با نادیده گرفتن تمام این واقعیات تلخ، سعی بلیغی در تحمیل خواسته‌‌های نامشروع و ضدملی اربابان تروریست‌ها در قالب لوایح استعماری FATF دارند. چرا؟! چون هنوز هم معتقدند راه‌حل تمام مشکلات کشور، ولو آب خوردن مردم هم از مسیر گوش کردن به حرف غرب می‌گذرد.
حالا اگر آمریکا نشد، اروپا که هست! ولو اینکه دیروز خودمان گفته باشیم: «مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست، چرا که اروپایی‌ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است!» تا 1400 کم راهی نمانده است، پیروی از راهبردهایی که شکست آنها واضح است و پیش از این چندین و چند بار تجربه شده‌‌‌‌اند، این راه را اما طولانی‌‌‌‌‌‌تر و طاقت‌سوزتر خواهد کرد. آقای ظریف، آقای روحانی، آقای مجلس، بس کنید و دست از دامن غرب بردارید! قدرمسلم اگر در FATF خیری برای این ملت بود، دشمنان پیشانی‌سفیدمان اعم از اسرائیل، آمریکا و اروپا اینقدر مشتاق پیوستن ما به آن نبودند. واقعا درک چنین امر واضحی اینقدر دشوار است؟ شما را چه می‌شود؟!

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی