بایگانی خرداد ۱۴۰۱ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

۲۹
خرداد
۰۱

رضا صادقی، نویسنده و پژوهشگر جنگ در یادداشتی با عنوان «در زادگاه معلم انقلاب» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

همیشه در سفر به دیار خراسان  چنان عجله داشته‌ام‌ که سهم من فقط نیم نگاهی به تابلوی مزینان بوده است اما این بار در آستانه میلاد حضرت مسیح، تصمیمی ناگهانی گرفتم و همراه همسرم که سال‌های پس از انقلاب را با هم سیر کرده‌ایم؛ راهی زادگاه معلم انقلاب شدم. هنگامی که تابلوی ۶ کیلومتر تا مزینان را دیدم؛ بیشتر شرمنده دکتر علی شریعتی شدم؛ چرا من که بخشی از آگاهی و انقلابی‌گری خود را مرهون او می‌دانم؛ زودتر به زادگاهش نیامده‌ام.

از جاده خاکی آسفالت شده گذشتم. ‌در آستانه شهر با تندیس کوچکی رو به رو شدم که از فرط تعجب، کنار آن رفتم. روی آن نوشته شده بود: سقراط خراسان، استاد محمد تقی شریعتی مزینانی.

بیشتر حیرت کردم! آیا چنین تندیس کوچکی شایسته سقراط خراسان بود؟! برای آن پاسخی نیافتم. بلوار شهر را به سوی مرکز آن ادامه دادم. بلوار تبدیل به کوچه باغی دو طرفه شد که فقر و عقب افتادگی، حاکم مطلق آن بود. از برابر دیدگان سراسر تعجب سالمندان که در آفتاب رو بلوار نشسته بودند گذشتم تا به یادبودی از استاد برسم.

در انتهای شهر و در ورای گورستان مزینان، مجسمه ای از علی شریعتی به چشم می خورد؛ در کنار دشتی برهوت. باید اعتراف کنم هرچه تندیس پدر کوچک و رقت انگیز بود؛ مجسمه پسر بزرگ و با شکوه ساخته شده بود.

نمی دانم شهردار مزینان آگاهانه یا ناآگاهانه جانمایی مجسمه را انجام داده بود که از قضا سه ویژگی بارز داشت. اول، رو به کویر مزینان بود. همان کویری که علی از آن برخاسته بود و تا اوج آگاهی پرواز کرده بود. دوم، بر فراز کاریز شهر ایستاده بود که آب زلال کوهستان را به اهالی می‌رساند تا همانند روایت او از جریان آب در کتاب «حسین وارث آدم»، زندگی را در این کویر جاودانه سازد و سوم، در برابر کاروانسرایی قرار داشت که گرچه او را با رهگذاران تاریخ پیوند می‌داد اما او را محکم و استوار رو در روی اثری به جا مانده از صفویان قرار داده بود تا مبارزه‌ای را که با انحراف به وجود آمده توسط آنان در تشیع علوی، آغاز کرده بود؛ برای همیشه تاریخ به رخ حامیان تشیع صفوی بکشد.

این سه ویژگی همراه برش‌هایی از گفته‌های جاودانه‌اش که بر چهار سوی ستون مجسمه حک شده بود؛ ردی از روشنفکری و روشنگری این آزادمرد کویری داشت تا بیننده آگاه شود و در برابر آن آگاهی، مسئول گردد.

با خود فکر کردم انقلابی را که رهبر آن با نفی مبارزه مسلحانه و برگزیدن رویکرد فرهنگی و آگاهی بخشی به مردم، به پیروزی رساند آیا امروز در همان مسیر پیش می‌رود یا رویکرد دیگری بر آن حاکم شده است که علم و فرهنگ، در آن جایگاه اصلی را ندارد؟
و تصور کردم اگر شریعتی، امروز دست در دست مبارزانی همانند سیدمصطفی خمینی، سیدعلی اندرزگو، محمد حنیف‌نژاد و بیژن جزنی که هر کدام‌ به یک جریان مبارزاتی تعلق داشتند؛ به میان مردم بازگردند؛ چشم در چشم حاکمان بدوزند و پرسش کنند با میراث مبارزاتی ما چه کردید؛ چه گزارشی از وضعیت کشور خواهند شنید و چگونه این عملکرد توجیه خواهد شد؟!

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۹
خرداد
۰۱

👤محسن توکل رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان داورزن:

🔹همزمان با 29 خرداد مراسم یادبود چهل و پنجمین سالگرد درگذشت دکترعلی شریعتی مزینانی با حضور همیشگی همشهریانش و دوستداران و علاقه مندان به فرزند شایسته کویر و فرهیختگان و استادان دانشگاه و مدیران اداری و فرهنگی و قضایی شهرستان داورزن برگزار شد.

🔹در این مراسم دکتر علیپور رئیس انجمن فرهیختگان اداره کل فر هنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی با تقدیر از حرکت بسیار خوب مردمی دیار شریعتی که هر سال یاد و نام او را در سالروز شهادتش با برگزاری این گونه مراسم گرامی می دارند پیشنهاد کرد که دبیرخانه فرهنگی و هنری کویر با محوریت شخصیت دکتر علی شریعتی تشکیل شود و قطع یقین اداره کل استان هم از این حرکت حمایت خواهد کرد.

🔹در ادامه این مراسم مهدی بهادری فرماندار شهرستان داورزن نیز با اشاره به اینکه شخصیت شریعتی فراجناحی است و هیچ گروهی نباید او را منتسب به خود بداند تأکید کرد: بعضی می خواهند به دیگران تفهیم بکنند که شریعتی دشمن روحانیت بود در حالی که وی از خانواده ای روحانی است و بارها در سخنرانی ها و آثار خود از جایگاه این قشر دفاع کرده و خود را طرفدار روحانیت معرفی می کند.

🔹یکی دیگر از سخنرانان این مراسم دکتر صولتی استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه بود که با طرح بعضی نظرات انتقادی دکترعلی شریعتی و تحلیل این نظریه ها چند جمله از نامه های او را خطاب به همسر و فرزندان و نخبگان و شخصیت های فرهنگی و سیاسی زمان خود برای حاضرین بازگو کرد.

🔹زینت بخش این مراسم سرود و تواشیح جالب توجه گروه  اداره فرهنگ و ارشاد داورزن بود که با نام نامی امام رضا علیه السلام اجرا شد.

🔸دهستان مزینان از توابع شهرستان داورزن  در غرب خراسان رضوی واقع شده که دروازه فرهنگی میقات الرضا(ع) نیز محسوب می شود.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۹
خرداد
۰۱

عبدالعزیز ساشادینا، استاد دانشگاه جورج میسن ویرجینیا و از شاگردان دکتر شریعتی، دعوت به تفکر انتقادی در مطالعه دین و پرهیز از خودباختگی در برابر غرب را ویژگی برجسته اندیشه شریعتی خواند.

 

۲۹ خرداد، سالگرد درگذشت علی شریعتی مزینانی، نویسنده، اسلام‌شناس، جامعه‌شناس و پژوهشگر دینی دهه‌های چهل و پنجاه شمسی است. شخصیتی که پس از گذشت بیش از چهار دهه از فقدان او همچنان بحث‌برانگیز است. 

در چهل و پنجمین سالگرد درگذشت وی، خبرگزاری ایکنا با یکی از شاگردان او که در دهه چهل در کلاس‌های او در دانشگاه فردوسی مشهد شرکت می‌کرد، گفت‌وگویی انجام داده است. 

عبدالعزیز ساشادینا(Abdulaziz Sachedina) در سال ۱۹۴۲ در خانواده‌ای هندی‌تبار و شیعه در تانزانیا در شرق آفریقا به دنیا آمد. او در سال های ۱۹۶۶- ۱۹۷۱میلادی برابر با ۱۳۴۴ ـ ۱۳۴۹ هجری شمسی در مشهد در حال تحصیل و از دانشجویان دکتر شریعتی بوده است.

ساشادینا هم‌اکنون استاد مطالعات اسلامی و صاحب کرسی مؤسسه بین‌المللی اندیشۀ اسلامی در دانشگاه جرج میسن ویرجینیای آمریکا است. وی که در هند، عراق، ایران و کانادا تحصیل کرده، دکترای خود را از دانشگاه تورنتو دریافت کرده است. در ۱۰ سال اخیر، ساشادینا مطالعات خود را بر روی اخلاقیات اجتماعی و سیاسی در اسلام، از جمله مناسبات درون‌دینی و بین‌الادیانی، اخلاق پزشکی و حقوق بشر در اسلام متمرکز کرده است.

روش تدریس خاص شریعتی

وی درباره چگونگی آشنایی خود با شریعتی و علاقه‌مندی به افکار وی گفت: وقتی تحصیلاتم را در هند تمام کردم و در سال ۱۹۶۶ به ایران آمدم، در کلاس‌های دانشگاه فردوسی مشهد شرکت می‌کردم. در این زمان، دکتر شریعتی تازه از فرانسه برگشته بود و در همان زمان بسیاری از جوانان در دانشگاه جذب افکار او شده بودند. من در دوره‌های تاریخ او ثبت نام کردم و شاگرد او شدم. رویکرد او به تدریس بسیار ویژه بود و دروسی که در مورد تاریخ اسلام تدریس می‌کرد دانش او را نشان می‌داد. همچنین روش او در بحث در مورد اعتبار منابع اولیه اسلامی درباره پیامبر(ص) و تاریخ اولیه جامعه اسلامی تازگی داشت و شاید اولین باری بود که بسیاری از ما دانشجویان جوان با روش‌شناسی انتقادی در فهم تاریخ اسلام آشنا می‌شدیم.

استعمارستیزی؛ وجه بارز شریعتی

ساشادینا درباره اینکه چه جنبه‌هایی از اندیشه شریعتی را مهم و جالب می‌داند، گفت: در زمانی که کتاب «غربزدگی» جلال آل احمد در میان ایرانیان که در جستجوی ریشه‌های تاریخی و هویت خود بودند، با استقبال زیادی روبه‌رو شده بود؛ شریعتی مانند تعدادی دیگر از اساتید دانشکده ادبیات، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری از فرانسه و بسیار متفاوت بود. هیچ نشانی از غربزدگی در او نبود. او به دانشجویان از هر کجا بدون اینکه آنها را تحقیر کند احترام می‌گذاشت. او عزت نفس را در بین ایرانیان که در آن زمان برخی از آنها کت و شلوار و کراوات می‌پوشیدند و نوشیدن مشروبات الکلی را نشانه «مدرنیته» می‌دانستند، احیا کرد.

ساشادینا ادامه داد: من اهل تانزانیا هستم و دکتر شریعتی به کشورهای آفریقایی که علیه استعمار فرانسه آلمان و انگلیس (سه استعمارگر بزرگ آفریقا) مبارزه می‌کردند علاقه‌مند بود. او در اندیشه‌های خود درباره غربزدگی بسیار تحت تأثیر فرانتس فانون و سایر متفکران چپ بود. در آن موقع فکر می‌کردم زمان آن فرا رسیده است که من به عنوان یک «تانزانیایی استعمارشده» اصالت و هویت درست خود را دوباره تصاحب کنم.

شریعتی و افشای مغالطه‌های ایدئولوژی‌های غربی

ساشادینا در پاسخ به این پرسش که آیا شریعتی را شخصیتی متمایز در بین اندیشمندان معاصر ایرانی و اسلامی می‌دانید و اینکه آیا او دستاوردهای جدیدی در اسلام‌شناسی داشت گفت: شریعتی در زمانی ظاهر شد که سیاستمداران «مدرن‌گرا» مانند شاه و آتاتورک کاملاً از سوی آمریکا و دیگر قدرت‌های بین‌المللی استعمار شده بودند. در این زمان درک علت عقب‌ماندگی مردم جهان سوم به مسئله مهمی تبدیل شده بود و پرسش این بود که آیا این عقب‌افتادگی به خاطر دینشان بود یا فرهنگ آنها. پاسخ به این سؤال بسیار پیچیده‌تر از ارزیابی سطحی و لفاظی‌های رایج درباره «امپریالیسم» بود.

وی افزود: مارکسیست‌ها در پس دکترین منقرض شده خود یعنی «سوسیالیسم» پنهان شده بودند و سرمایه‌داران، مذهب و رهبران مذهبی را مقصر عدم پیشرفت اقتصادی می‌دانستند. کار شریعتی این بود که مغالطات ایدئولوژی‌های غربی را افشا کند و اصالت و صداقت به اصطلاح مصلحین را زیر سؤال ببرد. باید در اسلام‌شناسی تغییرات عمده‌ای رخ می‌داد و این مطالعات نیازمند توسعه روش‌شناسی خود بر اساس مشروعیت فرهنگی آن بود. چگونه می‌توان یک زن مسلمان را با یک زن غربی در ارزیابی کرامت انسانی آنها مقایسه کنیم؟ باید ابزارهای معتبرتری برای ارزیابی هر جامعه در چارچوب ساختار فرهنگی آن وجود داشته باشد. آیا مسلمانان می‌توانند پارادایم «بومی» خود را برای ارزیابی پیشرفت یا تخریب آن بدون تحلیل تسلط غرب بر منابع خاورمیانه مانند صنعت نفت یا انقلاب صنعتی داشته باشد.

این پژوهشگر تانزانیایی ادامه داد: دلیل اصلی ناتوانی جهان اسلام در اجرای پارادایم اولیه خود در توسعه به دلیل دخالت غرب در خاورمیانه برای پیشبرد منافع ملی و نظامی خود بود. شریعتی «وضعیت موجود» حکومت شاه را که در جهت حفظ منافع پهلوی و غرب (ایالات متحده) به هزینه مردم ایران بود به چالش کشید.

ساشادینا ادامه داد: شریعتی اصطلاح مفهومی مهمی برای توصیف آنچه ایرانیان در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ با آن دست به گریبان بودند ابداع کرد: از خود بیگانگی. هیچ‌کس نمی‌توانست پس از «کشف» شریعتی به همان شکل باقی بماند: الگویی برای تغییر صادقانه و اصیل  در چارچوب انگیزه های اصیل فرهنگ بومی ایران.

 تفکر انتقادی، ویژگی ارزشمند شریعتی

این استاد دانشگاه در مورد پیام شریعتی به جهان امروز بویژه نسل جوان گفت: من از دیگران اطلاع ندارم اما می‌دانم که شریعتی با مردم خودش صحبت کرده است. من خوش شانس بودم. سال‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم شاگرد ایشان بوده‌ام و با این حال، می‌خواهم در مورد روشی که او در زمان خودش ما را تغییر داد سخن بگویم. او می‌گفت: در دنیا اصیل، راستگو و مخلص باشید که این آموزه فلسفه آینده چگونه به عنوان یک انسان زندگی کنیم را نشان می‌داد.

ساشادینا افزود: هدف شریعتی این بود که پارادایمی بومی خلق کند که بتواند به شرایط اجتماعی ـ سیاسی ایران در دهۀ ۱۹۶۰ پاسخ دهد. چالشی که در این میان وجود داشت، این بود که هم به مطالعات اسلامی متعهد و همدل بماند و هم تلاش کند تا رویکردی جدید برای فهم آکادمیکِ اسلام فراهم آورد. آنچه ما در اثر بزرگ او دربارۀ «اسلام‌شناسی» می‌بینیم، شیوه‌ای است منحصربه‌فرد برای ورود به خوانشی جدید و جامعه‌شناسانه از پیامی که در رویکرد حوزه‌ای رایج در عراق، توانایی‌های خود را از دست داده بود. او از پدیدارشناسی و فلسفۀ آن در تحلیل محتوای دینی متون اسلامی مطلع بود؛ به‌ویژه بخشی از آن که با مسائل ایمانی در پدیده‌های فراطبیعی سروکار داشت.

ساشادینا در ادامه گفت: شریعتی برای پیشبرد کار خود، شتاب داشت و از همین‌رو نتوانست رویکردی سیستماتیک را به داده‌هایی که به‌وفور در دسترس داشت، اتخاذ کند. شریعتی می‌خواست رویکردی میان‌رشته‌ای را وارد مطالعات اسلامی کند. این چیزی بود که او در فرانسه آموخته بود. آنچه وی در پیش گرفت، رویکردی آکادمیک به مطالعه اسلام بود که به‌طور کلی با رویکرد سنتی و معرفت‌شناسی او که مبتنی بر مطالعات متنی بود، تعین می‌یافت. در آن زمان، رویکرد میان‌رشته‌ای به‌تازگی در دانشگاه‌های غربی مورد توجه قرار گرفته بود و بر آن بود که مطالعات فرهنگی و دینی می‌تواند از علوم تجربی و نیز از روش‌شناسی‌های فلسفه پدیدارشناسی در پرده‌برداری از عمق ایمان انسان بر بستر اجتماعی و سیاسی آن استفاده کند. از این قرار، معرفت‌شناسی شریعتی معطوف به این بود که پشتیبانی رشته‌های دیگر را برای پژوهش دربارۀ اسلام فراهم کند؛ آن‌هم بر بستری از مدرنیته و نیاز به عینیت که از پژوهشگران مدرن حوزۀ مطالعات دین انتظار می‌رفت.

این استاد اسلام‌شناسی درباره اینکه برخی معتقدند که اندیشه‌ها و آثار شریعتی از برخی جهات فاقد یکپارچگی است گفت: اگر هر مصلح یا متفکر بزرگی را مطالعه کنید متوجه این نوسان بین پرستش آرمان‌گرایانه آن رهبر و ارزیابی واقع‌بینانه از عملکرد او در زندگی خواهید شد. شریعتی هم از این قاعده مستثنی نبود؛ متفکری که به شما این امکان را داده است که برای یافتن مسیر آینده به طور انتقادی درباره خود فکر کنید تا راه پیشرفت خود در آینده را بیابید همیشه ارزش همدلی ما را دارد.

گفت‌وگو: محسن حدادی

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۸
خرداد
۰۱

🔹به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  مستند رادیویی «پنجره» یکشنبه 29 خرداد 1401 با مروری بر زندگی دکتر علی شریعتی به معرفی ابعاد فرهنگی و سیاسی وی می‌پردازد.

🔹گفتنی است علی شریعتی مزینانی نویسنده، اندیشمند، فعال فرهنگی و از پژوهشگران نامی حوزه مبانی دینی در تاریخ معاصر ایران و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران است.
 وی به عنوان چهره‌ای روشنفکر و اسلامی فرد با نفوذی در اندیشه بسیاری از جوانان انقلابی بود.
 
🔹علاقمندان به برنامه‌های مستند می توانند شنونده این برنامه ساعت 8:40  به تهیه کنندگی مجتبی محمدی،  از رادیو معارف موج اف ام ردیف 96باشند.
 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۸
خرداد
۰۱

🔹همزمان با سالروز  شهادت فرزند شایسته کویر مزینان معلم شهید انقلاب دکترعلی شریعتی مزینانی روز یکشنبه 29 خرداد در زادگاهش مزینان برگزار می شود.

🔹مردم قدرشناس کویر پس از رجعت علی پسر مزینان به سوی آسمان در 29 خرداد 56 و با پیروزی انقلاب اسلامی هرسال در تهران و زادگاهش  با برگزاری مراسم سنتی و بومی یاد و نام او را گرامی می دارند.

🔹اکنون با برچیده شدن بساط بیماری کرونا ضمن رعایت شیوه های بهداشتی در چهل و پنجمین سالگرد اسطوره کویر، مراسم یادبودی با حضور علاقه مندان و دوستداران شریعتی و مردم خداجوی این کهن دیار تاریخی از ساعت 9 تا 11 صبح در هیئت ابوالفضلی مزینان برگزار می شود.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۷
خرداد
۰۱

نویسنده؛ امیر شفقی

✍️با توجه به درهم آمیختگی فضای سیاسی و فرهنگیِ دهه های ۴۰و ۵۰ این روزها تلاش برای تشخیصِ اثرِ جریانهای فکری و آدمها بر هم و تاثیر این جریانها و آدمها بر زمینه هایی مانند ادبیات و سینمایِ پیش و پس از انقلاب ناگزیر می نماید. تفکیک و تحلیلی که برای فهمِ بهترِ تاریخِ معاصر و تاثیر آن بر زندگیِ امروزِ ما اجتناب ناپذیر است.در این نوشتار، در چهار بخش به بررسی نقش «علی شریعتی» در فیلم «قیصر» پرداخته شده است.

🔹یک: ارتباط شریعتی با قیصر
در موردِ ارتباطِ شریعتی با فیلمِ قیصر، هم «عباس شباویز»، به عنوان تهیه کننده حرف زده، هم «مسعود کیمیایی» در جایگاه سناریست و کارگردان صحبت کرده است. هر دوی آنها به حضور او در اکران خصوصی فیلم که در سالن کوچک بالای استودیو «مولن رُژ» بوده نیز اذعان کرده اند.
اما برای بسط این بررسی بایستی دو موضوع را کنار هم قرار دهیم. شباویز در جمله ای کلیدی خبر می دهد که فیلمنامه قیصر را پیش از ساخت در اختیار شریعتی قرار داده بوده تا بخواند. وقتی این موضوع را در کنار سخن کیمیایی، مبنی بر اینکه پیش و پس از نمایشِ فیلم چندین بار با شریعتی صحبت کرده است، قرار می دهیم، این ظن درونمان قوت می گیرد که فیلمنامه قیصر، توسط تئوریسین انقلاب تصحیح شده است. اصلاحی که ممکن است بازنویسی باشد یا با توصیه یک تصویر، یک جمله کوتاه یا حتی انتخابِ اسم اتفاق بیفتد. [ ۱]و [۲]

🔹دو: نشانه‌هایی از سویِ شریعتی 

برای تشخیص اینکه آیا اساسا امکان، استعداد و تمایلی به اصلاح فیلم‌نامه‌ای که در اختیارش بوده، داشته است؛ بایستی مختصری به برخی ویژگی‌های شخصیتی و کاری او اشاره کنیم.

الف- سابقه در هنرهای نمایشی: نمونه‌هایی از نشانه‌هایِ علاقه و توجه شریعتی به هنرهای نمایشی را می‌توان در چند مورد برشمرد.

۱- طبق گفته رضا کیانیان، یکی از کارهایی که او به هنگام حضور در دانشگاه فردوسیِ مشهد، با علاقه و حوصله انجام می‌داده، خواندن و نظرات اصلاحی دادن روی نمایشنامه‌ها بوده است. مرتب به تماشای تئاترهای گروهِ نمایشِ پارت می‌رفته و در طول تمرین و بعد از نمایش هم با عوامل صحبت و آن‌ها را راهنمایی می‌کرده است.

۲- شاگردانش با همکاری خودش، از کتاب «ابوذر» او نمایش‌نامه‌ای تهیه و تئاتری اجرا کرده‌اند. طبق گفته «داریوش ارجمند»، زمانی که متن نمایش ابوذر را برای اظهار نظر به او می‌دهد، می‌گوید: «این مقاله است یا نمایش‌نامه؟»

۳- فیلم‌نامهِ «رضا موتوری» (مسعود کیمیایی) در حسینیه ارشاد، به‌صورت نمایش روی صحنه می‌رود و خودِ شریعتی برای اجازهِ تغییر داستان به کیمیایی زنگ می‌زند.

۴ - نمایش‌نامه «سربداران» هم در حسینیه ارشاد با مشارکت او نوشته می‌شود و حتی دیالوگ‌نویسی برای شیخ «حسن جوری» توسط او انجام شده است. 

در واقع شریعتی همواره در تصحیح، بازنویسی و تکمیل نمایش‌نامه‌های اطراف خود با علاقه‌مندی فعال بوده و تجربه این کار را داشته است. 

ب- تشخیصِ قدرتِ سینما: فعالیت‌ها و اثرگذاریِ شریعتی در این زمینه فراتر از اصلاحِ متن و مشارکت در نوشتنِ نمایش‌نامه‌ها بوده است. در اسنادِ ساواک به تلاش او برای راه‌اندازیِ گروهِ تئاتری به نامِ «فردوسی» اشاره شده است. به شاگردانش توصیه می‌کرده است، سینما و هنر را جدی بگیرند و حتی برخی از آن‌ها برای همکاری و سرمایه‌گذاری، سرِ فیلم‌برداریِ «سفرِسنگ»، (مسعود کیمیایی) که فیلمی کاملا انقلابی است، می‌روند و به او هم گزارش می‌دهند. 

به جز این‌ها، شریعتی اولین کسی ‌است که به‌ همراهِ شاگردانش بدعت‌گذار استفاده از فرمِ مدرنِ نمایشی برای ترویج محتوای مذهبی-انقلابی را با تئاتر ابوذر بود. بعد از انقلاب نیز چند تن از شاگردانِ مستقیم و غیرمستقیمِ او مانند داریوش ارجمند، «رضا کیانیان» و «محمدرضا شریفی‌نیا» به‌صورت جدی وارد عرصه سینما و تلویزیون می‌شوند. «انوار»، «بهشتی» و «محمدعلی نجفی» هم که به‌عنوان سیاست‌گذارانِ بعد از انقلابِ سینمای حکومتِ روحانیون معرفی می‌شوند، از شاگردان او هستند. 

ج- شیفته نوشتن: به قدری مشتاقِ نوشتن بوده که با عمری کوتاه، هزاران صفحه نوشته بر جای گذاشته، هیچ فرصتی را برای قلم زدن از دست نداده و حتی به وقتِ تصحیحِ امتحانِ دانشجویان، روی برگه‌ها حاشیه‌نویسی می‌کرده است. آدمی با این روحیه، اگر سناریویی از سناریستی جوان به دستش برسد، حاشیه‌نویسی و اظهارِ نظر را حق و وظیفه خود می‌داند. 

د- ناقل پیام انقلاب: بهره بردن از هر فرصتی برای بیانِ نظرات و انتقال پیام‌هایِ انقلابی، از ویژگی‌های اوست. این‌که شاگردانش ابوذر را که انقلابی‌ترین شخصیت مورد علاقه اوست، با تایید خودش برای نمایش‌نامه و اجرا در نظر می‌گیرند، نشانگر نگاه ابزاری او به این هنر، برای انتقال پیام‌های انقلابی است. این تئاتر که حتی انتخابِ کارگردان و بازیگرش با شریعتی است، یک‌بار در مشهد و بار دوم، هنگام حضور او در حسینیه ارشاد روی سن می‌رود. آدمی با این استراتژی، وقتی فیلمنامه‌ای سینمایی به دستش می‌رسد، آن را فرصتی برای بیان نظرات و انتقال پیام‌های انقلابیِ خود می‌یابد.

ه- خودپنداری: خودپنداریِ ایده‌آل او، تبدیل شدن به معلمِ بزرگِ تاریخ و مصلحِ اجتماعیِ زمانه بوده است. آدمی با این تصور از خویشتن، به‌خصوص وقتی شغلِ معلمی دارد، هنگامِ روبه‌رویی با افرادِ جوان‌تر همیشه خود را در جایگاهِ مشاور برای اصلاح کار و نوشتار آن‌ها می‌بیند. 

ر- قصه‌پردازی: در نوشته‌های مختلفی نشان داده به قصه‌گویی علاقه داشته و در شخصیت‌پردازی ماهر است. نمودِ کامل این شخصیت‌سازی را در خلقِ کاراکترِ خیالیِ «شاندل» که تا سال‌ها بعد از مرگش کسی نمی‌دانست، ساخته و پرداخته ذهن خود اوست، می‌توان دید. این توانایی جایی که به شخصیت‌های اسلامی می‌پردازد، به شرح احوالِ دخترِ خاکستری‌پوشِ پاریس مبادرت می‌کند یا وقتی از «تاگور» می‌گوید، هم بروز می‌نماید. سناریوی قیصر هم نوعی قصه‌گویی است که فرصتی بوده برای پرورش شخصیتِ انقلابیِ مورد علاقه او در مدیوم سینما. 

ز- علاقه به قیصر: به‌جز کیمیایی و شباویز دیگرانی مانند محمدعلی نجفی و داریوش ارجمند هم از علاقه ویژه او به فیلم پرده برداشته‌اند. [۳] نظر او در مورد قیصر، از طرف این افراد با جملاتی مانند «فیلمی نر و پرتحرک» است، این فیلم موردِ نظر ماست و  تنها فیلمی است که به سیستم «نه گفته» بیان شده است. به گفته داریوش ارجمند، با او هم به تماشای قیصر نشسته، تمجید فراوانی از فیلم کرده و حتی سرِکلاس دانشگاه به آن اشاره نموده است. 

با توجه به پرمشغله بودن، شاید این علاقه و حمایت و صَرفِ وقت از آن روست که خود دستی در نوشتنِ فیلم‌نامه داشته و می‌توانسته پشتِ نامِ سناریستی جوان و گمنام حرف‌هایش را بزند. نوعی لذتِ در سایه بودن و کتمانِ خویشتن که گاهی در انتخابِ نامِ مستعار نیز جلوه می‌کند. [۴]همچنین می‌تواند ناشی از افزایش تعداد مخاطب و تغییرِ کیفیتِ عرضه محتوا باشد. معلمی که تا پیش از آن، با نوشته و سخنرانی با مخاطبِ محدودی ارتباط می‌گرفته، حالا شاهد انتقال پیام و اثر ِمستقیمِ  نظراتش از طریق نور، صدا و تصاویر متحرک، در مدیومی با وسعت سینما و از طریق پُربیننده‌ترین و اثرگذارترین تولیدِ تصویری است. 

🔹سه: نشانه‌هایی از سوی فیلم 

همانند بدعت در تئاترِ مذهبی-انقلابی، وقتی رفتارهای روزمره کاراکترها را از فیلم قیصر می‌گیریم، برای اولین بار در مدیوم سینما، با استخوان‌بندیِ عمیقا شیعیِ فیلم، با تحریک انقلابی روبه‌رو می‌شویم. 

۱- قیصر آغازی است بر ورودِ وسیعِ مرگ‌ستایی به سینمای ایران. زندگیِ کاراکترِ اصلی، بعد از بازگشتِ از آبادان، ایثارگونه روایت شده و عملش متبادرکننده نوعی شهادت‌طلبی است. کافی است، شریعتی که در آثارش مروج شهادت‌طلبی است و آن را با شور در نوشتارِ «ثار» توضیح داده، این وجه را به فیلم‌نامه وارد کرده باشد تا روحیه شهادت‌طلبانه مورد نیازش برای انقلاب، به‌طورِ وسیع از طریقِ سینما به جامعه تزریق گردد.

۲- غذا دادنِ شب‌هنگام به مستمندان، به‌صورت سنتی و تاریخی به اولین امام شیعیان نسبت داده می‌شود. در فیلم، جایی که قیصر در یادآوری از فرمان می‌گوید: «چقدر شبای ماه رمضون منو داش فرمون ...»، تلاش شده ضمن برقراری پیوندی نامحسوس بین فیلم با اولین امام، از فرمان شمایلی مقدس عرضه گردد. وقتی در فلاش‌بکِ پلانِ این دیالوگ، شیوه قتلِ ناجوانمردانه فرمان و رها شدن جنازه‌اش زیر آفتاب در ذهن بیننده بازیابی می‌شود، این شمایلِ مقدس کامل می‌گردد. تمثالی که وقتی کنارِ مظلومیتِ «فاطی» و انتقامِ ایثارگونه قیصر قرار می‌گیرد، «ثارِ» شریعتی عینیت می‌یابد. [۵]

۳- غیبت اولیه قیصر، هشدارِ دیگران در مورد رجعت او و آمدنش به داستان، تداعی‌گرِ سیرِ حضورِ منجی و منتقم در جامعه است. در جمله «قیصر کجایی که دآشتو کشتن» فریادِ فراخوانیِ منجی، به‌خاطر تسلط اشقیاء بر جامعه کاملا محسوس است. کافی است، شریعتی که در مورد منجی نوشتارِ «انتظار، مکتب اعتراض» را دارد، پیشنهادِ غیبت، هشدار و فراخوانی را به شباویز داده باشد تا این باورِ عمیقا مذهبی، در فرمی نوین یادآوری شود و تحریک به انتقام از شرایط جاری جامعه صورت پذیرد.

۴- در بازگشت به صدر اسلام با منتقمِ غایبِ دیگری به نام «مختار ثقفی» مواجه می‌شویم که همانند قیصر، با زیرکی و حتی استفاده از دروغ به خون‌خواهی برخواسته است. کافی است، شریعتی که کتابِ «حسین وارثِ آدم» او نشان داده مسلط‌ترین غیرِمعممِ سینمادوستِ آن‌روز جامعه به سرگذشت حسین‌بن‌علی است، از دانش خود برای شخصیت‌پردازی قیصر بهره برده باشد تا داستان به منتقمِ سومین امام وصل شود و دیگران تحریک به خون‌خواهی از نظام موجود شوند.

۵- تجاوز در قیصر، به هنگامِ درس خواندنِ فاطی و در موقعیت آموزش نوین اتفاق می‌افتد. کافی است، زمانِ تجاوز و نمایشِ جلدِ کتابِ درسی را شریعتی که سیستم آموزش سنتی و حوزوی را برتر از آموزش نوین می‌داند، توصیه کرده باشد. بدین سان، محتوا با هدف افزایش نارضایتی از وضع موجود، به نفعِ سیستمِ آموزش سنتی-مذهبی چرخش یافته و یکی از پایه‌های اصلی مدرنیته، در یک پلان سینمایی و با یک دیالوگ، به نفع سنت و مذهب ترورِ وسیعِ محتوایی شده است. [۶]

۶- شباویز اذعان کرده، هنگامِ خواندنِ فیلم‌نامه، به وجوه سنتی آن پی برده و به بیانی می‌دانسته که فیلم، مروج سنت است. در عمل هم، همان‌گونه که در کتابِ «نقش سینما در انقلاب ایران» تشریح کرده‌ام، قیصر حداقل ۸ محورِ جدیِ ضدمدرنیته دارد. در دیگر سویِ ماجرا، شریعتی هم، علی‌رغم بسته‌بندی و ظاهرِ امروزی، محورِ محتوایِ تولیدی‌اش در خدمت ارزش‌ها و نظمِ سنتی است. 

۷- محتوایِ اثرگذارِ سینمای ایران، بعد از قیصری که پیامِ اصلی‌اش بازگشت به سنت است، منطبق با بازگشتِ به خویشتنی که شریعتی یک‌سره در پی ترویج آن است، هم‌راستا می‌شود. گویی فیلم، هوشمندانه، سرخطِ برخی مفاهیم ضدمدرنیته را در ذهن سینماگران و به‌خصوص خودِ کیمیایی مین‌گذاری می‌کند تا بعد در موقعیت‌های مختلف منفجر شوند و بسط یابند.

۸- به‌جز آنچه گفته شد، انطباق‌های دیگری نیز می‌توان یافت؛ مثلا اولین پاراگرافِ کتابِ «سیمایِ محمد» شریعتی به ویژگی‌های قیصرِ تاریخی می‌پردازد و می‌گوید: «قیصر، آن‌چنان که تاریخ نشان می‌دهد، موجودی است خطرناک، با چشمانی بی‌رحم، قیافه‌ای خشن و ترسناک و دستی بر قبضه شمشیری برهنه که از آن همواره خون تازه می‌چکد.» مقایسه حالتِ صورتِ کاراکترِ قیصر، به‌خصوص در سکانس‌های حمام و کشتارگاه، به هنگام قتل برادرانِ «آب‌منگل»، با قیصرِ شریعتی می‌تواند نشانه‌ای باشد از کمک او به شخصیت‌پردازیِ قیصرِ فیلم شده و حتی انتخابِ نامِ فیلم و اسم کاراکترِ اصلی توسط او. 

چهار: نشانه‌هایی از سوی سناریست 

وقتی تمام آنچه را گفته شد، در کنارِ وضعیت جمعیت‌شناختی کیمیایی قرار می‌دهیم، پازل کامل‌تر می‌شود. در واقع نکاتِ پیچیده ِمذهبی، انقلابی و ضدمدرنیتهِ هوشمندانهِ و ظریفِ درونِ فیلمِ قیصر به قدری زیاد است که باورِ خلقِ تمام آن‌ها توسط جوانی کم‌تجربه، دیپلمه و بیست و چندساله را سخت می‌نماید. به گفته خودِ کیمیایی، فیلم‌نامه را در ۲۴ سالگی، یعنی پیش از ورودِ جدی به سینما نوشته که این، باورِ خالقِ محتوا بودنِ او را دشوارتر می‌کند. حتی قریحه سرشار کیمیایی در فیلم‌سازی و حضور سنتیِ او در تکایا و مجالسِ مذهبی، دلیلی بر توانایی او برای خلق و انتقال پیام‌هایی این‌چنین لایه‌لایه و پیچیده نیست. 

🔹پاسخ به تاریخ

با این شرایط، میزان تاثیر شریعتی در محتوا و فیلم‌نامهِ قیصر، از نقاطِ مبهم و تاریکِ تاریخِ معاصر و سینمایِ ایران است. به جرات می‌توان گفت، مهم‌ترین سندی که منجر به تحلیلِ درستِ تاثیرِ جریان‌های روشنفکری بر سینمایِ پیش و پس از انقلاب می‌شود، نسخه‌ا‌ی از سناریو است که احتمالا شریعتی بعد از خواندن به شباویز یا کیمیایی برگردانده است. [۷]

از عواملِ اصلیِ در قیدِ حیاتِ فیلم، در درجه نخست، این وظیفهِ تاریخی و اخلاقیِ مسعودِ کیمیایی، در برابر نسل‌های بعدی است که مشخص نماید، آن نسخه از فیلم‌نامه که در اختیار شریعتی بوده، کجاست؟ آیا در سناریو اِعمال نظر کرده است؟ آیا فیلم‌نامه را بازنویسی کرده است؟ چه اصلاحاتی پیشنهاد داده و چه مقدار  و کجای محتوا تحت اثر او بوده است؟ حتی در صورت شفاهی بودن بحث‌ها، بیان آن‌ها، به تحلیلِ درستِ آنچه بر ایرانِ معاصر گذشته، کمک می‌کند. شاید «بهروز وثوقی»، به‌عنوان نماینده سرمایه‌گذار که «پوری بنایی» است هم در جریان باشد و بتواند شفاف‌سازی کند.

پی‌نوشت‌ها

پ.ن.۱: شباویز می‌گوید، بدون این‌که کیمیایی بداند، سناریو را می‌دهد، شریعتی بخواند. در جمله دیگری می‌گوید، شریعتی را در تاریکی به سالن اکران خصوصی می‌آورند و هیچ‌کس آن‌جا او را نمی‌شناخته است. اما کیمیایی خودش می‌گوید، از خیلی پیش از نمایش قیصر با شریعتی در ارتباط بوده و با هم حرف می‌زده‌اند و در شب اکرانِ خصوصی هم، با هم سلام‌علیک کرده‌اند. چون کیمیایی در قید حیات است، اختلاف روایت در این دو مورد را هم می‌تواند توضیح بدهد.

پ.ن.۲: کیمیایی می‌گوید، شریعتی در مورد قیصر با شباویز بسیار صحبت می‌کرده، اما خودش بعد از ساخت، در مورد فیلم با او حرف نزده است. در واقع تمام ارجاع کیمیایی به بعد از نمایش فیلم است و به پیش از ساخت آن، هنگامی که فیلم‌نامه در اختیارِ شریعتی بوده و با هم صحبت می‌کرده‌اند، هیچ اشاره‌ای نمی‌کند. 

پ.ن.۳: خودِ اینکه شریعتی، حامیِ قیصرِ ضدِاجتماعی و پر از محورِ ضدمدرنیته است، برای منتقدین و طرفدارانش حاویِ نشانه‌های بسیاری است. 

پ.ن.۴: در آن دوره، دیگرانی مانند «شاملو» هم به دلیلِ کسرِ شان، بی‌نام، فیلم‌فارسی‌نویسی می‌کرده‌اند.

پ.ن.۵: پیوندی که با توجه به باورهای عمومیِ مذهبی نادرست است؛ چون «فرمان» توابِ از الواتی است. به‌طور کلی هم حتی افراد متعصب نسبت به پیشوایان مذهبی، متوجه چنین پیوندهای زیرکانه و از دید عموم غلطی نمی‌شوند. ضمن این‌که سابقه درهم آمیختن مباحث مختلف، تلفیق‌هایی از این دست توسط شریعتی را بسیار مقرون به امکان می‌کند. 

پ.ن.۶: شریعتی در کتابِ «آثار گوناگون»، لیستی از برتری‌های سیستم آموزش حوزوی نسبت به آموزش نوین دارد.

پ.ن.۷: شباویز به وقتِ حیات هم توضیحِ درخوری از اثرات و نظرات شریعتی نمی‌دهد. با وجود این‌که فیلم‌نامه از پیش از ساخت در اختیارش بوده، نظرات نقل شده از او، عموما برای بعد از دیدن فیلم است. او تنها نقل می‌کند، گفته که اگر این فیلم درست ساخته شود، تنها فیلمی است که به سیستم «نه گفته» است.

 

منابع

[۱] شریعتی شعر ناب بود، رضا کیانیان، کتاب هنر در کویر، به کوشش علی میرمیرانی، نشر نقش و نگار، ۱۳۸۰

[۲] خاطرات محمدعلی نجفی ۱ و ۲، سایت تاریخ ایرانی، ۲۷ آذر ۱۳۹۲

[۳] حقایقی دربارهِ قیصرِ کیمیایی پس از ۴۱ سال، سایت پارسینه، ۴ دی‌ماه ۱۳۸۹

[۴] هنر همچون پنجره، سایت رسمی شریعتی

[۵] فیلم قیصرِ کیمیایی به‌ روایت دکتر‌ شریعتی، مجیدی، فرهادی، مهرجویی، گلستان‌‌ و ... ؛ استعاره‌ای از سقوط شاه، سایت تاریخ ایرانی، ۴ دی‌‌ماه ۱۳۸۹

[۶] ناگفته های داریوش ارجمند از دکتر شریعتی، خبرگزاری ایرنا، ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

[۷] خاطرات مسعود کیمیایی، سایت تریبون، ۲۱ ژوئن ۲۰۱۲

[۸] علی شریعتی پروفسور شاندل است، خبرگزاری ایسنا به تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۹۱

[۹] خاطرات عباس شباویز، سایت تاریخ ایرانی،  ۹ دی‌ماه ۱۳۹۰ 

[۱۰] مجموعه آثار علی شریعتی
 

درباره نویسنده:

​​«امیر شفقی» متولد ۹فروردین۱۳۵۴ تهران است. دکترای مدیریت اجرایی خود را از دانشگاه تهران گرفته و فوق‌لیسانس مدیریت را در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران پشت سر گذاشته است. از سال ۱۳۸۰ شمسی مدرس، نویسنده و منتقد حوزه‌های مدیریت، استراتژیک، بازاریابی و سینما است. حاصل این سال‌های فعالیت او، تا به حال تالیف چهار کتاب با عناوین «نقش سینما در انقلاب ایران»، «معماری برند و برندینگ»، «هنر تبلیغاتی»، «فرهنگ مدیریت بازاریابی» و ترجمه دو کتاب از «جک ولش» به نام‌های «پیروزی» و «پاسخ‌ها» و یک کتاب از «فیلیپ کاتلر» با عنوان «بازاریابی به روایت کاتلر» بوده است. در کنار این کتب بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله در حوزه‌های مدیریت، سیاست و نقد فیلم از او در جراید مختلف داخل و خارج کشور به چاپ رسیده است. وی هم اکنون ساکن تورنتوی کاناداست.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

 

  • علی مزینانی
۲۰
خرداد
۰۱


🌴زائر شاه خراسان

تا که هستی زائر شاه خراسان غم مخور
باش عارف تا شوی مشمول احسان غم مخور

شرطِ توحید است ولای این امام انس و جان
با ولایت کارها گردیده آسان غم مخور

بر در دربار آن شه دست حاجت کن دراز
چون گدای درگهش گردیده سلطان غم مخور

ضامن آهوی دیروز ضامن امروز ماست
می شوی آزاد ز صیاد بیابان غم مخور

پایتخت اصلی ایران زمین شهر رضاست
بیمه گردیده تمام مُلک ایران غم مخور

دیماه خواهد گذشت مانند ابر ای دوستان
چون بهار آید رود فصل زمستان غم مخور

جام می را سر کش و تا صبح صادق بشنوی
چهچه مستانه ی مرغ خوش الحان غم مخور

زائران قبر شه خوانند دعای انتظار
تا رسد پایان زمان شام هجران غم مخور

عسکری تکرار کن شاه بیت حافظ را که گفت
یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور

🌹شعر دوم عالم جلیل القدر زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی به مناسبت میلاد امام رضا(ع)

تا ز سقّاخانه ات نوشیده ام یک  جرعه  آب
کرده ام احساس مستی و شده حالم خراب

هاتفی گفتا که این دیر مُغان دیگری است
خوردی  از  جامِ  طهورا ای برادر شُربِ  ناب

خلعت خود را نما سیراب که این جا زمزم است
 نی غلط گفتم که کوثر هست و ناجی از عذاب

گر وضو داری بگیر باز هم وضوی دیگری
تا روانت  را  کند تنویر و  گردد فتحِ   باب

گوش جان بسپار که فاخلع نعلیک را بشنوی
موسیِ عِمران خوش آمد گوید آن عالیجناب

تکیه داده بر عصایش در میان کفش کَن
دستِ بیضایی او شرمنده ی این  آفتاب

عیسیِ محیّ الرّمیم قرآن تلاوت می کند
 جایِ  انجیل دستِ او  قرآن  بُوَد اُمُّ الکتاب

آیه های صلح و رحمت را کلیسا می برد
تا کشیش دشمنِ  قرآن را سازد  مُجاب

گر دلت بشکست اذنت داده اند بهر حرم
 حلقه بر در زن نما شادی که بگرفتی جواب

چون تشرف یافتی با چشم دل او را ببین
پایین پایش ایستادی با ادب بنما  خطاب

این دل ظلمانی ام  را  کن منور  از ولا
 آن چنان که نور می گیرد ماه از  آفتاب

اشک شوق یوسف و یعقوب چقدر زیباستی
 اشکِ عشق بریوسف زهرا ثوابش بی حساب

ضامن آهوی صحرا ضامنِ  هر دو سرا است
 منجیِِ  امروز  ما و ضامن  یوم ُ العقاب

این کبوترها  فراوانند به صحن و  گنبدش  
در فراز و در  فرود  آیند اما با شتاب

مهبط  جبرئیل باشد این  حرم با  افتخار
 نازد و شوید به اشک دیده بهتر از گلاب

بی شمارند این ملائک در طواف مرقدش
همچو سیّارند و دوّارند بدون خورد و خواب

خادمان در خدمت زوّار و هم صحن و سرا  
تا قیامت تحت فرمانند همه از شیخ و شاب

گر مخیّر می شوند بین بهشت و این حرم
 گفته اند کفران بُوَد با این حرم هر انتخاب

گفتمش فرق حرم بر گو چه باشد با بهشت؟
 گفت جایی که امام نَبوَد ؛ بُوَد دار العذاب

در  کنارِ  گل  اگر  بلبل  بُوَد  زیبا  بُوَد
بوستان بی امامت جای جغد است و غُراب

ای  سراسر  افتخار  کشور ایران زمین
ملت از تو بیمه گشته همچنان این خاک و آب

یا  غیاث الامّتِ  پیغمبر   آخر   زمان
 از تو می خواهیم دعا باشد دعایت مستجاب

ملتهب گردیده این امت زجور مشرکین
 یک نظر بنما کز آنها دور  گردد التهاب

در میان فتنه ها بالاترینش تفرقه است
کاش از این تفرقه امت نمودی اجتناب

ادعای داعش و ظلم و ستم بر مسلمین
قلب پاک حضرت صاحب شده زین غم کباب

در  زیارت  وعده  دادی  بهر زائر  از  کَرَم
 زائرش باشی دم مردن صراط و هم حساب

کاش زائر حفظ می کرد این زیارت بهر خود
با مرامت زندگی می کرد نه راهِ ناصواب

گر مرام عسکری همواره محبوب شماست
وقتِ رفتن از صف محشر ندارد  اضطراب

عکس ؛ محسن مزینانی عسکری

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۹
خرداد
۰۱

🔹 نخستین همایش ملی «سرود و سروده های انقلاب اسلامی، بزرگداشت حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی» به همت رادیو فرهنگ، اتاق اصناف سبزوار، اداره فرهنگ ارشاداسلامی سبزوار و میزبانی ویژه  دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می گردد.

🔹دکتر علی صادقی‌منش(مزینانی)، عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر علمی نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی، با اعلام این خبر به خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت: از آنجا که سبزوار زادگاه و مدفن پدر شعر انقلاب اسلامی است، دانشگاه حکیم سبزواری در نظر دارد نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی را همزمان با روز بزرگداشت آن شاعر فقید (22 خردادماه جاری) برگزار کند و در همین راستا تدوین کتابی با عنوان «سرود سرو آزادگی» در دستور کار بخش علمی این همایش قرار گرفته است.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۶
خرداد
۰۱

 

✍️بیش از یک دهه است که مردم مزینان با حضور در مراسمی آیینی از ورود کاروان رضوی به زادگاهشان استقبالی نمادین دارند.

این مردم ولایتمدار معتقد هستند حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام با گذر از کویر تاریخی مزینان وارد خراسان و مرو شده و با همین اعتقاد که البته بی پایه و اساس نیست و مورخین نیز به ثبت این مسیر پرداخته اند هفدر یا هفتکند را اولین منزل ورود امام به خراسان ذکر کرده اند که از راه قومس شامل اسدآباد، مزینان، بهمن آباد، نوق یا یحیی آباد، خسروگرد، سبزوار و...به نیشابور رفته است.

در هر صورت مردم مزینان با همین نگاه و اعتقاد قلبی و تعصب خاص مذهبی، آباء و اجداد خود را میزبان امام هشتم می دانند و در ولادت و شهادت آن امام همام مجالس جشن و تعزیه خوانی برپا می کنند.

 در سال های اخیر که به مدد اینترنت و فضای مجازی، فعالیت شاهدان کویر مزینان شکل گرفت و بسیاری از سنت ها و مراسم آیینی و ملی و مذهبی را با مشارکت مردم در اطلاع رسانی ثبت کرد تاریخ اولین مراسم رسمی را از مهرماه 1391 در پایگاه خود دارد که قید شده «همزمان با سالروز میلاد فرخنده امام هشتم شیعیان آئین استقبال از کاروان رضوی به همت بسیج شهدای مزینان، دهیاری و شورای اسلامی مزینان، روز پنج شنبه ششم مهرماه برگزار شد».

سال بعد یعنی در شهریور 1392 همزمان با سالروز میلاد حضرت احمدبن شاهچراغ(ع) برابر با ششم ذی القعده  این مراسم معنوی با حضور مسئولین شهرستان سبزوار و داورزن و مردم ولایتمدار و روحانیت مزینان برگزار گردید و زنده یاد حجت الاسلام حاج شیخ حبیب اله مزینانی عسکری با سروده ای زیبا در وصف امام رضا (ع) به شرح مراسم پرداخت سپس مراسم آئینی نخل گردانی که از مزار امام زادگان بهمن آباد و در مسیر راه باستانی ابریشم آغاز شد با حرکت کاروان رضوی به سوی  مزینان ادامه یافت.

سلام من به شما آفتاب شمس الشموس
که عازمید به خراسان و مرو و وادی توس

خوش  آمدید  به مزینان و  این  دیار  کویر
قدم به دیده ی  ما نه  دمی  نما  جلوس

شما که ضامن  آهوی  این  کویر  شدید
یقین که شیعه ی خود را نمی کنید مأیوس

این ابیات بخشی از اشعار زنده یاد عسکری است که در  همان مراسم توسط خود او قرائت شد و در همان جا اعلام کرد برای سال بعد نسخه ای کامل آماده خواهد کرد و همین اتفاق هم افتاد و او به سراغ اغلب شبیه خوانان مزینان رفت و با تمرین این اشعار نسخ یک مجلس شبیه خوانی و آیینی به مجالس تعزیه خوانی مزینان افزوده شد.

مراسم آیینی ورود کاروان رضوی و یا استقبال از ورود امام هشتم به خراسان از این پس به همت ابتدا نقش آفرینان و به خصوص پیرغلامانی همچون استاد حاج غلامرضا حاجی، کربلایی محمد رحمت اله محمدی، حاج حسن شورا، حاج قربانعلی عسکری، جوانانی ماننداصغر مزینانی، مهران مزینانی و علی رضا مهندس و همراهی حسین محمدی(وکیل) و شورای اسلامی و دهیاری و کانون زینبیه(س) و پایگاه بسیج شهدای مزینان و حضور روحانیت مزینان از جمله حجج اسلام زنده یاد عسکری و معلمی فر و محمد مزینانی و فرماندار و امام جمعه و مسئولین اداری شهرستان های سبزوار و داورزن ادامه یافت و با شیوع بیماری کرونا این مراسم به مدت دو سال تعطیل شد.

اما پس از تعطیلی دو ساله این مراسم،  بازهم دست اندرکاران مجالس آیینی و تعزیه خوانی بر آن شدند که مراسم استقبال از امام مهربانی ها را در پنجم ذی القعده ۱۴۴۳ و همزمان با یوم الله پانزده خرداد۱۴۰۱ برگزار نمایند که مورد استقبال مردمی نیز قرار گرفت و در اجتماعی باشکوه ارادت خود را به سلطان ارض توس به نمایش گذاشتند.

این اتفاق جالب توجه و مبارک به یقین در چنین مکانی و با حضور شهروندان خطه ی کویر و میهمانان بیشتر و مسئولین محلی و بلند پایه می تواند در جذب گردشگر نیز تأثیرگذار باشد و همان طور که در سال های اولیه خبرگزاری ها و رسانه های خبری رسمی کشور گزارش آن را منتشر کردند بازهم به خبر یک اطلاع رسانی تبدیل شود به شرط آنکه ستاد برای سال های آینده برنامه ریزی بهتری داشته باشد و طبق نسخ تهیه شده مجالس خروج از مدینه و ورود  امام به استان خراسان به خصوص مزینان با شرکت تمامی اهالی روستاهای غربی در بارگاه امام زادگان واجب التکریم بهمن آباد و همچنین با حضور تمامی میهمانان در همان مجموعه گردشگری بوستان چشمه مزینان اجرا شود.

هنرمندان و دست اندرکاران تعزیه خوانی و مجالس آیینی مزینان علاوه بر این مراسم اعلام کرده اند که آماده اند تا در هر مناسبتی به هنرنمایی بپردازند و امیدواریم مسئولین محلی و منطقه ای و استانی نیز از این توانمندی استفاده نمایند و با پشتیبانی از این هنر شاهد اتفاقات هنری و فرهنگی بیشتر باشیم.

🖌علی مزینانی عسکری

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
خرداد
۰۱

📱رسانه های خبری امروز نوشتند محققان ژاپنی رکورد سرعت اینترنت را با «۱ پتابیت بر ثانیه» شکستند. با این سرعت می توان در هر ثانیه ۲۰۰۰ فیلم سینمایی با کیفیت 4k را دانلود کرد!

🔹شاید این خبر از چشم بادامی ها زیاد عجیب نباشد چون آنها هر کاری که دلشان بخواهد با علمی که دارند می توانند بیاموزند و از سوی دولتمردان خود حمایت بسیاری هم می شوند اما در کشوری مثل ایران که پیامبرش توصیه کرده علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد هر روز سرعت اینترنتش افتضاح تر از روز گذشته می شود و این افتضاح در مزینان که یک نقطه از جغرافیای کویری ایران است به یمن تلاش دست اندرکاران مخابراتی که هربار شعار می دهند فردا درست می کنیم بیشتر است.

🔹برای مردم مزینان روبراه شدن فضای اینترنتی و حضور آنها در مسیر ارتباط جهانی یک آرزو شده است و به وعده ها و خبرهایی که می شنوند فقط می خندند.

🔹در همین اواخر اردیبهشت بود که محمدجواد محمدی، مدیر مخابرات سبزوار اعلام کرد: پهنای باند اینترنت پرسرعت در ۷ مرکز مخابرات روستایی غرب خراسان، با توجه به شرایط موجود و نیاز مشترکان به اینترنت، افزایش پیدا کرد.

🔹بنا به گفته این مقام مسئول که بعد از مهندس نیکومنش سکانداری مدیریت مخابرات سبزوار بزرگ را بر عهده گرفته یکی از این روستاها مزینان و کلاته مزینان است که انگار بعد از اعلام چنین خبری بادهای اخیر این پهنای باند را با خود برد و در بعضی از روزها مزینان اصلاً اینترنت ندارد که بخواهد باند داشته باشد!

🔹و اما در گزارش خبری که از سیمای استانی در همین چند روز پیش یعنی هفتم خرداد پخش شد مدیر کل فناوری و ارتباطات استان خراسان رضوی گفت:سایت و دکل ارتباطی جدید تا دهه ی فجر امسال برای سرویس دهی تلفن همراه و خطوط ثابت در مزینان نصب می شود.

🔸خب همشهریان مزینانی ما ناراحت نباشند و یک هفت هشت ماه دیگه هم صبر کنند شاید این معضل با نصب دکل حل شود شاید!

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۴
خرداد
۰۱


🔆پژوهشی درباره ی هنر و هنرمندان کهن دیار مزینان
🖌نویسنده و محقق؛ علی مزینانی عسکری

 

✍️از دیگر بانوان هنرمند جوان می توان به خانم ها راضیه مزینانی در صنایع دستی و هنرهای اسلامی، مرضیه مزینانی در رشته نقاشی و سیاه قلم و تکتم اکبری و مینا صفاری در عکاسی و فاطمه مزینانی(حسینا) در فن بیان و گویندگی ، مرضیه مزینانی و مینا فطرتی در موسیقی یاد کرد.

🔹بی شک تعداد بانوان هنرمند مزینانی که در شاخه ها و گرایش های مختلف هنری کشور فعالیت دارند بیشتر از آن است که در این سطور یاد شود و ممکن است از آن بی اطلاع باشیم و بازهم این شما همراهان گرامی هستید که می توانید یاری رسان ما باشید و این افتخار آفرینان را معرفی نمایید و بی تردید در عرصه های دیگر علمی ،فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و...بانوان سرافراز مزینان فعالیت گسترده ای دارند که در آینده به شرط حیات و یا باقلم توانای نویسندگان این دیار به آن خواهیم پرداخت  ولی در این نوشتار رویکرد ما هنر و هنرمندان مزینان است. در همین راستا دکتر ربابه مزینانی، دکتر آتوسا محمدی، دکتر ملیحه مزینانی،دکتر سعیده مزینانی، فهیمه صانعی مزینانی، دکتر الهه صدیقی، محبوبه سادات مزینانی میرشکاری و سرکار خانم فاطمه گلستانی و... از جمله بانوانی بوده اند که به لحاظ فعالیت های علمی، پزشکی، نانو فناوری، ادبی و فعالیت های خیرخواهانه در همین پایگاه به مخاطبان گرامی معرفی شده اند...

🔷مینا فطرتی مزینان فرزند عبدالله نوه ی مرحوم استاد محمد فطرتی، ساکن تهران است که از چهارده سالگی به فراگرفتن موسیقی و نوازندگی گیتار روی آورده و اکنون به عنوان استاد گیتار  پاپ کلاسیک و الکترونیک در آموزشگاه عرفان آکادمی شهر قدس تهران مشغول تدریس است.

🔷این هنرمند جوان مزینانی دانشجوی مدیریت بازرگانی است اما علاقه مندی او به موسیقی موجب شد که علاوه بر تکمیل آموزه های خود هنرش را نیز در قالب کتاب به علاقه مندان ارائه نماید.

🔹 کتاب الکترونیکا اثر این بانوی هنرمند مزینانی شامل آموزش آهنگسازی سبک الکترونیکا و علم و مفاهیم کاربردی  است که نویسنده در آن به اصل و اصول آهنگسازیِ گیتار در این سبک می‌پردازد.

🎼خانم فطرتی مزینان تا کنون اجراهای مختلفی را در صدا و سیما و مراکز مختلف هنری داشته و در حال ضبط چند اثر موسیقایی با خوانندگان صاحب نام است.

 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی