بایگانی مرداد ۱۳۹۵ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۶
مرداد
۹۵

همزمان با 26مرداد روز ورود آزادگان به میهن اسلامی جمعی از بسیجیان و مسئولین و مقامات اداری شهرستان داورزن با حضور با آزاده سرافراز مهدی مزینانی رئیس شورای اسلامی و خانواده شهید منا علی اصغر شهرآبادیدیدار کردند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ این دیدار که در دو مرحله انجام شد حجج اسلام معلمی فر و شیخ محمد مزینانی و وهب غنی آبادی فرمانده پایگاه بسیج شهدای مزینان به همراه سرهنگ پاسدار توکلی فرمانده حوزه مقاومت امام رضا(ع)، عبدالهی  معاون فرماندار ، نخعی رئیس بنیاد شهید ،  حقانی رئیس اداره آب ،  بهادری شهردار  و داورزنی رئیس حراست اداره آموزش و پرورش شهرستان داورزن  حضور داشتند.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۲
مرداد
۹۵

بزرگترین شب رصد ستارگان و شهاب باران با حضور اولین گروه گردشگران  شهرستان سبزوار با عنوان شب، سکوت کویر در مزینان برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ شبهای 21 و22 مرداد هرسال آسمان ایران شاهد پدیده ی شگفت آور برساووشی یا همان شهاب باران است و یکی از مناطق اصلی این اتفاق نجومی در کویر تاریخی مزینان می باشد که چندسالی است دانشجویان و اساتید علم ستاره شناسی وعلاقه مندان بسیاری را به کویر کشانده و از نزدیک شاهد آن بوده اند. امسال نیز به همت گروه گردشگری  تاقاف و با مدیریت مسعود پسندیده عضو شورای شهر سبزوار و همراهی فرماندار شهرستان داورزن و تلاش شورای اسلامی و دهیاری مزینان صدها نفر ازمنجمان و علاقه مندان به کویرنوردی در مزینان گردهم آمدند و با حضور در کاروانسرای شاه عباسی یکی از اماکن دوره ی صفوی؛ به تماشای اجرای برنامه شب سکوت کویر و بارش شهاب در نیمه شب 21مرداد نشستند.

یکی از شرکت کنندگان این مراسم در گفت و گو با شاهدان کویرمزینان ضمن تشکر از میزبانی شهروندان مزینانی اظهار داشت: من یک سبزواری هستم اما هرگز خبر نداشتم که در فاصله ی چند کیلومتری ما چنین محلی وجود دارد و مصم شدم خودم و خانواده ام یک بار دیگر بیاییم و تمام دیدنی های زادگاه شریعتی را ببینیم.

وی افزود: مردم مهمان دوست و خونگرم مزینان شب به یاد ماندنی را برای ما فراهم کردند واقعاً از مهمان نوازی این کویرنشینان تشکر می کنم و امیدوارم تورهای گردشی و کسانی که در زمینه ی توریست کار می کنند این منطقه را که از پتانسیل خیلی خوبی برخوردار است انتخاب کنند و مطمئن باشند پشیمان نخواهد شد.

مسعود پسندیده عضوشورای شهرسبزوار و مدیر برگزاری این تور ضمن تأکید برادامه ی حضور گردشگران در مزینان از مهمان نوازی مردم این خطه ی تاریخی و شورای اسلامی و دهیاری مزینان تشکر و قدردانی کرد.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

 

  • علی مزینانی
۲۱
مرداد
۹۵

به گزارش شاهدان کویر مزینان ؛مراسم استقبال نمادین از ورود امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا( ع) به مزینان دروازه ی ورودی خراسان بزرگ ؛  صبح امروز با حضورمسئولین شهرستان داورزن  و مردم ولایتمدار مزینان و روستاها ی همجوار برگزار شد.

در این مراسم آئینی که به همت شورای اسلامی و دهیاری و  هنرنمایی تعزیه خوانان مزینانی اجرا شد گلزار شهدای مزینان با حضور امام جمعه ، فرماندار  و دیگر مسئولین شهرستان داورزن و سبزوار عطر افشانی و گلباران گردید.

در ادامه گزارش تصویری این مراسم تقدیم می گردد

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۱
مرداد
۹۵

همزمان با روز ملی بزرگداشت امامزادگان، مراسم ویژه ای با حضور مردم ولایتمدار مزینان و بهمن آباد در جوار بقاع متبرکه امام زادگان بهمن آباد برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ پنجم ذی القعده به عنوان روز ملی بزرگداشت امام زادگان و بقاع متبرکه نام گرفته که علاقمندان به اهل بیت (علیهم السلام) با حضور در حرم امام زادگان این روز را گرامی می دارند به همین مناسبت مردم ولایتمدار و شریف مزینان و بهمن آباد شب گذشته  با حضور در حرم امام زادگان سید اسماعیل و سید علی اکبر(علیهم السلام) با اهداء گل باردیگر ارادت خود را نسبت به فرزندان امام موسی کاظم (ع) به نمایش گذاشتند.

در این مراسم حجت الاسلام شیخ محمدمزینانی پیرامون دهه ی کرامت و شخصیت امام زادگان سخنرانی کرد.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan


  • علی مزینانی
۱۸
مرداد
۹۵

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ دکتر وحید قربانی مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی به همراه فرماندار شهرستان داورزن با حضور در مزینان از اماکن تاریخی زادگاه دکتر علی شریعتی مزینانی بازدید کردند.

 مجید اسلامی دهیار مزینان در جلسه ای که با حضور دکتر قربانی و دهیاران و اعضای شورای اسلامی شهرستان داورزن تشکیل شد با اشاره به وجود ابنیه های فراوان تاریخی در مزینان خواستار استفاده از ظرفیت های گردشگری و توریستی این اماکن شد.

وی در ادامه به مشکلات متعدد و عدم رسیدگی مسئولین پرداخت و گفت: کاهش آب قنات ، عدم زیر گذر مناسب در ورودی جاده داورزن به مزینان ، نیمه رها شدن آسفالت و ترمیم جاده مزینان موجب آسیب های فراوانی در منطقه شده و همشهریان مزینانی از این وضعیت ناراضی هستند.

اسلامی در خصوص طولانی شدن پروژه مجتمع فرهنگی دکتر علی شریعتی مزینانی که بیش از 15سال از کلنگ زنی آن می گذرد گفت : برای ساخت این مجتمع مبالغ هنگفتی هزینه شده که با راه اندازی آن می توان برنامه های ویژه فرهنگی و هنری اجرا کرد و یکی از بناهای اصلی شهرستان برای حضور گردشگران خواهد بود که امیدواریم مسئولین مربوطه به این امر نیز رسیدگی کنند.

شایان ذکر است ؛ بوستان چشمه مزینان یکی از اماکن مورد بازدید دکتر قربانی و هیئت همراه بود که علی اصغر نائب مزینانی به نمایندگی از ملاکین و کشاورزان مزینان پیرامون مشکلات قنات توضیحاتی ارائه کرد .

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۷
مرداد
۹۵

کمتر کسی از مردم مزینان است که مرحوم میرزاحسن حسینی راد فرزند مرحوم آقا میرعلی را نشناسد و به خاطر نام بردن از شیرین کاری او که دکتر علی شریعتی مزینانی در آثارش از وی  ذکر می کند چهره ای شناخته شده در نزد غیر مزینانی هاست.

این پیر روشن ضمیر درایام محرم به خصوص شب های دهه ی اول در تکیه ی بالا به اطعام سوگواران حسینی می پرداخت و هربار مزینان دچار قحطی می شد و باران کم می بارید حلیم معروف او کارساز بود و با نذر و نیاز و دعای وی نعمت باران نازل می شد و به همین خاطر شعر به یاد ماندنی از قصه ی حلیم قوچعلی در بین مردم رایج بود که  زمزمه می کردند « حلیم قوچعلی بَرو وبار کرد...»

و اما قصه ی تمثیلی این خادم اهلبیت (علیهم السلام) که دکتر شریعتی در کتاب خود آگاهی و استحمار از آن یاد می کند به شرح زیر است.

در مزینان فردی ظاهرا ذی‌صلاح به نام قوچعلی، روزی به عموی من که خیلی به خروس علاقه داشت می‌گوید در بهمن آباد، جوجه خروس های خوب و چاق را دانه‌ای 5 تومان می‌فروشند. عموی من با ناباوری می‌گوید چطور چنین چیزی امکان دارد، در مزینان جوجه خروس 10 تومان است. قوچعلی پاسخ می‌دهد شما پولش را بدهید، من آن را تهیه می‌کنم. عموی من پنجاه تومان می‌دهد و قوچعلی یک ساعته ده خروس چاق و چله به او تحویل می‌دهد و عمو خوشحال از این حادثه که پنجاه تومان نفع کرده و خروس ارزان خریده است!

از این ماجرا دو، سه ماهی می‌گذرد تا اینکه دایی حسین از آبادی بهمن آباد برای دیدن عموی من به مزینان آمد. این خویش ضمن صحبت می‌گوید راستی والده بچه‌ها چند ماه قبل مرغی را خواباند و نذر کرد از این تخم مرغ ها هر چه خروس درآمد به شما هدیه کند و از شانس شما 10 عدد آن خروس درآمد و چندی قبل که قوچعلی به بهمن آباد آمد، آنها را به قوچعلی داده تا به شما بدهد. در این اثنا، ناگهان قوچعلی سرزده و بی‌خبر وارد می‌شود و می‌بیند صاحب خروس ها در کنار آقا نشسته است. با هوشیاری استعماری خود، بلافاصله با حالت آشفتگی و با لحن مسلسل‌وار بریده بریده و هیجانی فریاد می‌زند: آقا، آقا، در صحرا سر آب کُشت و کُشتار شده. توی قلعه محشری است، بازار به هم ریخته، کَلْبِ حسن و کَلْبِ تقی پسر حاج غلام را غارت کرده‌اند. خانه مشهدی علی را آتش زدند، مزینان زیر و رو شده، یالّا آقا، بلند شوید. توی بازار  قیامت است، چه نشسته‌اید.

عموی من می‌گفت ما با همان لباس زیر، وحشت‌زده بیرون رفتیم و خودمان را به بازار رساندیم. دیدیم در بازار دو، سه نفری نشسته‌اند و توی دِه پرنده پر نمی‌زند. سرمان را برگرداندیم تا بپرسیم چه شده، دیدیم قوچعلی نیست، غیبش زده. از دِه رفت و تا یک ماه بازنگشت.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۷
مرداد
۹۵

سال 1309 ه.ش خانواده مرحوم محمدعلی قصاب شاهد تولد کودکی بودند که پدر به شوق و ارادت خاص به امام هشتم شیعیان او را از همان ابتدا غلام حضرت ثامن الحجج(ع) خواند و نام غلامرضا را همراه با اذان و اقامه در گوشش زمزمه کرد.

این پیرغلام قمر بنی هاشم (ع) که محبت اهل بیت (علیهم السلام) را از پدر و مادر ولایتمدارش به ارث گرفته بود در جوانی پیشه پدر را فرا می گیرد و همراه برادرش مرحوم حاج غلامحسین برای تأمین امرار معاش راهی استان گلستان می شود و برای همیشه در مینو دشت ساکن می گردد اما دلش به یاد کویر مزینان لحظه ای آرام و قرار ندارد و در آرزوی رسیدن ماه عزاداری سیدالشهدا(ع) روز شماری می کند و چند روز به محرم خود را به مزینان می رساند و در هیئت ابوالفضلی که خود بنیانگذار آن بود پذیرای عزاداران مزینانی می شود.

شادروان حاج غلامرضا توکلی بیش از نیم قرن مفتخربه خادمی قمربنی هاشم (ع) بود و عاقبت در 28 آذر 1394دعوت حق را لبیک گفت و در جوار آرامگاه پدر بزرگوارش در بهشت علی (ع) به خاک سپرده شد اما راه او در هیئت ابوالفضلی توسط فرزندانش به خصوص پسرش حاج محمدرضا که از طرف او به عنوان جانشین پدر در هیئت برگزیده شده است ادامه دارد.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۶
مرداد
۹۵

صدایی صاف و دلنشینی داشت او را در مزینان با شغل بستنی فروش که الحق و الانصاف بستنی های شیرین و تگری آن هم بدون یخچال داشت می شناختیم که مدت ها شیر را داخل گالنی چوبی می ریخت و با مهارت خاصی آن را هم می زد تا بستنی اش را برای پذیرایی همشهریان در یک هوای داغ کویر آماده کند و در این مدت مشتریانش در داخل دکّان به انتظار می نشستند و قصه های او را گوش می دادند که با لبخند بیان می کرد واین همه ی قصه های او نبود...

قصه ی زندگی خود او از سال 1320 آغاز شد زمانی که ایران آبستن حوادثی عجیب بود و متفقین به این سرزمین حمله ور شدند و البته عمر دیکتاتور زمان رضاخان نیز به سرآمد.

الحاج کربلایی ابراهیم مزینانی معروف به ولیعهد در چنین ایامی به خانواده رمضانعلی مزینانی هدیه شد و با راهیابی به مکتبخانه مزینان و هیئات مذهبی به خصوص هیئت جوانان علی اکبری(ع) با نوحه خوانی و تعزیه خوانی آشنا شد.

تیپ و صدای منحصر به فردش او را در هیبت هانی و بشیر نمایان می کرد و در عاشورای مزینان نقش مرد عرب را ایفا می نمود و اما اوج هنر او در اربعین حسینی بود که در مراسم شبیه خوانی این روز؛ نقش بشیر را اجرا می کرد و نوای « صدای یک بلبلی آید به گوش...» را زمزمه می کرد و راه کربلا را بر اهلبیت (علیهم السلام) نشان می داد.

اول  خرداد 1373 روز سیاهی برای مزینان رقم خورد و 3 نفر از اهالی خوشنام مزینان به نام های اسماعیل مزینانی خلیل (پدر) ، مرتضی مزینانی(پسر) و کربلایی ابراهیم ولیعهد داماد این خانواده در راه بازگشت از زیارت بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در اثر سانحه ی واژگون شدن خود روی سواریف جان به جان آفرین تسلیم کردند و مزینان و مزینانی در ماتم این سه عزیز نشستند.

امسال ف روز در گذشت بشیر مزینان مصادف شد با شب ولادت با سعادت قائم آل محمد(ص) حضرت قائم(عج) وضمن دعا برای آمرزش و شادی روح این عزیزان دعا کنیم که به زودی بشیر خوش خبری نوید آمدن یوسف فاطمه(س) را به منتظرانش بشارت دهد انشاء الله...

  • علی مزینانی
۱۶
مرداد
۹۵

زنده یاد سیدحسن حسینی مزینانی فرزند مرحوم سیدقربان متولد1298ه.ش در دیار تاریخی مزینان است و این تنها تاریخ زندگی بزرگمردی از تبار سادات حسینی نیست و او با گذشت زمان خدمات فراوانی به سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش در مزینان انجام می دهد که بسیاری از قدیمی های مزینان این خادم اهل بیت (علیهم السلام) را که وقتی در هیبت میاندار وارد دسته ی زنجیر زنی می شد به یاد دارند و از صلابت او در شگفت بودند.

این خادم با وفای آل الله در سن 19 سالگی به تهران مهاجرت کرد اما همیشه قلبش  به یاد زادگاهش می تپید و با فرا رسیدن محرم راهی مزینان می شد و همین رفت و آمد او را برآن داشت تا هیئتی برای زنجیر زنان تشکیل دهد و علی رغم مشکلات مالی با همراهی خیرین مزینانی توانست هیئت جوانان علی اکبری را تأسیس نماید درحقیقت وی با تأسیس این هیئت مبدع دسته ی زنجیر زنی هم بود .

شادروان سیدحسین حسینی مزینانی علاوه بر خدمت در هیئت علی اکبری (ع) در مراسم عاشورای مزینان نقش ویژه ای ایفا می کرد و برای اولین سیستم صوتی خودکار را خریداری ودر اختیار دست اندرکاران میدان قتلگاه قرار داد.

سرانجام این خادم اهلبیت (علیهم السلام) سال 1367ه.ش در محل سکونتش تهران جان به جانان سپرد اما پیکر مطهرش بنا بروصیتی که کرده بود به زادگاهش منتقل شد و در بهشت علی (ع) مزینان آرام گرفت. یاد و نامش گرامی باد.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
مرداد
۹۵

پس از انتشار تصویر مزار هنرمند مزینان ،زنده یاد جعفر مزینانی در کانال شاهدان کویر، چند پیام از شهروندان گرانسنگ دریافت شد که نشان  قدرشناسی مردم این خطه ی هنر پرور است اما در میان این پیام ها همراهی و عنایت پدر بزرگوار وی جناب آقای عزت الله مزینانی فرزند محمد معمار که بادلی شکسته  خاطرات جوان خود را ارسال کردند شکوفایی استعداد این هنرمند برجسته را برای مان بیشتر روشن کرد و مانیز جز افسوس پرواز زود هنگام او حرفی برای گفتن نداشتیم و سخن قیصر امین پور را در همدردی با وی زمزمه کردیم که ناگهان چه زود دیر می شود...

بهشت زهرا(س) نام بزرگ‌ترین آرامستان ایران است که در شهرستان ری واقع در جنوب تهران قرار دارد. فعالیت این آرامگاه به طور رسمی در سال ۱۳۴۹ خورشیدی آغاز شد. 10 قطعه از بهشت زهرا (س) محل دفن شهدای جنگ ایران و عراق است. آرامگاه شهید بهشتی و شهیدرجایی و شهدای هفتم تیر در قطعهٔ ۲۴ و آرامگاه  امام خمینی (ره)در غرب بهشت زهرا(س) قرار دارد و قطعه 88 هنرمندان و قطعه دیگر نام‌آوران در این آرامستان ویژهٔ سرشناسان است.

قطعه 88 بهشت زهرا (س)یعنی همان قطعه هنرمندان ، آرامگاه بزرگان هنر  و چهره های ماندگار و ادبیات و موسیقی ایران است و جوانی از دیار ادب و هنر مزینان در این قطعه به خاک سپرده شده است تا با مرگ خویش و آرامیدن در این قسمت از دنیای هنر نام مزینان را در یادها زنده کند

زنده یاد جعفر مزینانی

طراح فرش.نقاش.خوشنویس.نوازنده تار

طلوع :مردادماه1359

غروب:بهمن ماه1382

زنده یاد جعفر مزینانی شانزدهم مردادماه 1359 در شهر تهران دیده به جهان گشود و به گواهی پدر از همان دوران طفولیت؛ ذوق هنری در وی پدیدار بود به طوری که درکلاس چهارم ابتدایی بعنوان نفر اول مسابقات نقاشی استان تهران در منطقه14 انتخاب شد.

با اتمام دوران تحصیل متوسطه جعفر مزینانی در سال1378 به عنوان دانشجو در رشته فرش،وارد دانشگاه شهید کریمی شد.

وی رفته رفته  با حوزه هنری؛انجمن خوشنویسان،انجمن هنرهای تجسمی، سازمان میراث فرهنگی ، ایرانگردی و جهانگردی و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز و با توان و لیاقتی که داشت پله های ترقی را یکی پس از دیگری به سرعت طی کرد و چندین بار آثار نقاشی و خوشنویسی وی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی به نمایش گذاشته شد.

این هنرمند جوان مزینانی که به همراه خانواده به استان گلستان هجرت کرده در کنار درس و فعالیت های هنری و اجتماعی علاقمند به ورزش نیز بود و در این استان در رشته ی والیبال فعالیت می کرد.

او  هرچند عمر کوتاهی داشت اما معتقد بود انسان همان گونه که به طول عمر توجه دارد باید به عرض زندگی هم توجه نماید و از لحظه لحظه زندگی  استفاده نماید و ازخود آثارنیکی برجا بگذارد.

ادب، متانت، فروتنی،صداقت، پاکی و نجابت از شاخصه های اخلاقی او بود و تمام کسانی که جعفر را دیده بودند و با ایشان در ارتباط بودند، او را جوانی وارسته ،با اخلاق و قابل احترام و توصیف می دانند.

یاد و نامش همیشه جاودانه باد

برای دیدن تصاویر بیشتر روی ادامه مطلب کلیک کنید...

  • علی مزینانی
۱۲
مرداد
۹۵

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ دکتر سوسن شریعتی مزینانی به همراه خانواده مرحوم منصوری ، مهندس مقصودی نماینده مردم سبزوار ، مهندس سالاری عضور شورای شهر تهران ، رضارفیعی شاعر و محری تلویزیونی، عبدالجبار کاکایی شاعر برجسته ،خانم حسندخت مجری و خبرنگار تلویزیون،خانم ها برخورداری ، سادیا جلالی پور و جمعی از شهروندان مزینانی از جمله شرکت کنندگان درکنسرت موسیقی سنتی فرزند هنرمند مزینان استاد سید مصطفی جلالی پور بودند که با عنوان دست سپید صبح روزچهارم مرداد در تالار وحدت تهران برگزار شد.

عکس / محسن مزینانی عسکری

محسن مزینانی

دکتر سوسن شریعتی مزینانی و فاطمه شریعتی

محسن مزینانی

مهندس مقصودی و مهندس سالاری

برای دیدن تصاویر بیشتر روی ادامه مطلب کلیک کنید...


  • علی مزینانی
۱۱
مرداد
۹۵

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛کنسرت موسیقی سنتی فرزند هنرمند مزینان استاد سید مصطفی جلالی پور با عنوان دست سپید صبح با آهنگ هایی از نوید دهقان و همراهی گروه موسیقی ارنواز چهارم مرداد در تالار وحدت تهران برگزار شد.

عکس / محسن مزینانی عسکری

محسن مزینانی

محسن مزینانی

برای دیدن تصاویر بیشتر روی ادامه مطلب کلیک کنید...


  • علی مزینانی