خبرنگار همیشه خبرنگار است/به بهانه ی تجلیل از خبرنگاران و دست اندرکاران فضای مجازی داورزن :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

✍️روز و هفته ی خبرنگار و پاسداشت سنگرنشینان حوزه ی خبر و رسانه با تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید هرچند هنوز در گوشه و کنار خبرهایی از تجلیل و پاسداشت این مجاهدان جبهه ی آگاهی به گوش می رسد اما آن چه به نام این حرفه در تقویم ثبت شده تمام شد ولی رسالت خبرنگار ادامه دارد.

🔹در این نوشتار قصدمان این نیست که بخواهیم خبرنگار و شغل او را معرفی کنیم اما برای ورود و انتقادی که لازم است یادآوری شود تا ان شاءالله با همفکری و دیدی بهتر همه ی کسانی که در این زمینه به خصوص خطه ی کویر و دیار سربداران یا میقات الرضا(ع) و در یک جمله فضای مجازی شهرستان داورزن کار می کنند نسبت به آن چه دوست دارند و علاقه مند هستند و نه به عنوان کارمند و یا شاغل بلکه با احساس مسئولیت بیشتر تلاش کنند یک تعریف جامع ارائه می شود و سپس به انتقاد رخدادی که در همین هفته شاهد بودیم می پردازیم.
🖌در تعریف خبرنگار شاید این تعریف جامع و کامل باشد که؛«خبرنگار در واقع کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی پس از گذانیدن دوره آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این حرفه برعهده او می گذارد، وظیفه کسب، تهیه، جمع آوری و تنظیم اخبار و انتقال آن ها را از طریق وسایل ارتباط جمعی(مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری ها) به مخاطبان برعهده دارد.»
🔹بنا براین تعریف آموزش تخصصی و فراگیری اصول و آیین این حرفه و آگاهی از مفاهیم علمی به عنوان یک ضرورت اساسی اجتناب ناپذیردر شعل خبرنگاری است .
🖌در تعریف درستی خبر هم وظیفه خبرنگار این گونه تعریف شده؛«خبرنگار باید رویداد را آن طور که اتفاق افتاده است نه آن طور که مایل است اتفاق افتاده باشد به اطلاع مخاطبان برساند»


📌با این دو تعریف اکنون به سراغ فضایی می رویم که تیغ دو لبه یا دو دم است یعنی فضای مجازی که این روزها بسیاری از افراد جامعه را به خود مشغول کرده است و خواه ناخواه آحاد جمعیت ایران از کوچک و بزرگ حداقل یک ساعت از وقت خود را صرف گردش در این فضا می کنند و بسیاری نیز با این فرض که گروهی و کانالی ایجاد کرده اند شده اند مدیر و سردبیر و خبرنگار. جایی که دیگر از دروازه بانی خبر هم خبری نیست و هر اتفاق خوشایند و ناخوشایند درکمتر از آنی برای دیگران ارسال می شود. لذا انتخاب یک کانال یا گروه مطمئن نیز برای بسیاری از افراد سخت و دشوار است که البته با تطبیق بر واقعیات و اتفاقات پیرامونی و مطابقت با اصل خبر و مطلب می توان به نتیجه ای مطلوب رسید اینکه در شهرستان و یا روستای محل زندگی ما چند کانال ایجاد شده و چه فرد یا افرادی گرداننده آن هستند و با چه اهداف و سیاستی وارد این حوزه شده اند و درستی مطلب و خبرشان حتی از نظر املایی و انشایی در چه حد و اندازه است می تواند راهگشای یک انتخاب صحیح باشد.
❓آیا هرکسی را که یک کانال و گروه در فضای مجازی راه انداخت می توان خبرنگار نامید؟ به یقین خیر! چرا که با توجه به تعریف بالا خبرنگار باید آموزش لازم را دیده باشد و از تخصص و دانش و تجربه کافی نیز برخوردار باشد و بداند او در چه سطح از اجتماع و جامعه خود ایستاده است آن چه را به نفع خودش است منتشر نکند و آن چه بر ضرر اوست قلع و قمع نکند. و بداند او غایب از نظری است که با یک نوشته اش عواطف را برمی انگیزد و یا می خشکاند معنی دیگرش او با یک خبر  ممکن است آتشی را شعله ور کند و یا آب سردی بر روی شعله های سرکش بریزد.
💠یکی از ارزش های هفت گانه حوزه خبر که مصداق این نوشتار است عنوان یا تعریف "مجاورت" است که به دوصورت جغرافیایی و معنوی ارزش گذاری شده است یعنی مخاطب به صورت عام ابتدا دوست دارد آن چه در مکان زندگی خود اتفاق می افتد خبردار شود بعد سرزمین های دور که متأسفانه این روزها کانال های مجازی به خصوص در شهرستان خودمان پر است از رویدادهای کشوری و بین المللی و مطالبی که گاه هیچ سنخیتی با فرهنگ و حتی دین و مذهب خودمان ندارد و لذا وقتی مخاطب می بیند این مطالب را در دیگر کانال ها دارد دنبال می کند عطایش را به لقایش می بخشد و از پایگاهی که به نام زادگاهش راه اندازی شده انصراف می دهد. یا در بعضی از کانال های خبری که ادعای جامعیت دارند و قرار است تمامی اخبار شهرستان و روستاها را پوشش دهند از بعضی روستاها چندان مطلب می گذارند که انزجار دیگران را بر می انگیزد و از روستایی دیگر که ممکن است عضو کانال او باشند به خاطر سلایق شخصی چشم پوشی می کند.
👈در همین راستا که اهمیت وظیفه خبرنگار را در ذهن متبادر می کند نوع نگاه و گزارش خبرنگاران شهرستان در مراسمی است که سه روز پیش به همت ستاد مقابله با کرونا داورزن و با حضور فرماندار و رؤسای شبکه بهداشت و فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و به منظور تقدیر از کسانی  که در جریان التهاب بحران کرونا صف شکن بوده اند برگزار شد و کمتر پوششی از نظر خبری این رویداد در کانال های خبری و همان عزیزانی که از آن ها تجلیل شد رخ داد و تنها برخی به چند عکس و یا سخنان نماینده خودشان بسنده کردند و متأسفانه روابط عمومی های این مقامات نیز که رسالتی همانند خبرنگار دارند و خودشان حتی در این کسوت فعالیت می کنند ضعیف عمل کردند. در صورتی که می توانست پورتال ها و وب سایت ها و کانال های خبری آن ها به عنوان یک مرجع سخنان مسئولین حاضر را منتشر نماید. به یقین جناب فرماندار که عالی ترین مقام اجرایی شهرستان هستند در این نشست سخنان ارزشمندی را بیان کردند که با عرض تأسف هیچ بازخوردی نداشت. پس خبرنگار در چه لحظه ای و مکانی باید وظیفه خود را انجام دهد آیا محفلی مهمتر از جایی هست که رودرو با مسئول یک اداره و سازمان و نهاد نشسته و حتی یک خط از او بیان نکرده است ؟!
🔆اکنون یک بار دیگر تعریف درستی خبر و وظیفه خبرنگار را مرور می کنیم تا نقد ما روشن تر باشد:«خبرنگار باید رویداد را آن طور که اتفاق افتاده است نه آن طور که مایل است اتفاق افتاده باشد به اطلاع مخاطبان برساند»
🔹خاک پای تمام اصحاب قلم و رسانه
🖌ارادتمند؛علی مزینانی عسکری
 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">