مزینانی مدیر عامل«هفت صبح»: آگهی دهندگان به مطبوعات با «مالیات بر ارزش افزوده» تنبیه می شوند :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

شفقنا رسانه_قانون «مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی»در ۱۳ دی ماه امسال برای برخی نهادها و اصناف از جمله مطبوعات به تصویب رسید. طبق این قانون آگهی دهنده در روزنامه ها موظف به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است، مسأله ای که می تواند بر وضعیت درآمدی رسانه ها و ادامه حیات شأن تاثیر گذار باشد. علی مزینانی مدیر عامل روزنامه «هفت صبح» با اظهار تعجب از تصویب چنین قانونی و ابهامات موجود در آن می گوید: اگر این سخن را بپذیریم که مطبوعات مشمول مالیات نشده اند و مشتریان آگهی آنها چنین مالیاتی را باید بپردازند، فقط این نتیجه گیری را می توان کرد که حامیان مطبوعات به جای تشویق ، تنبیه شده اند. در قانون جدید، مالیات بر چاپ حذف شده اما منبع درآمد اصلی مطبوعات مشمول قانون مالیات شده و اثرات منفی اش بیشتر از آن مالیات بر چاپ است.

مزینانی درباره اثرات این قانون بر مطبوعات به شفقنا رسانه می گوید: روزنامه «هفت صبح» هم با وجود سردرگمی اولیه از ابتدای ابلاغ و اجرایی شدن قانون «الزام آگهی دهندگان به مطبوعات به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده»، آن را اجرایی کرد ، اما حالا که وضعیت جدید را بررسی می‌کنیم ، احساسمان این است که قانونگذار به نوعی آگهی دهندگان به مطبوعات را با مالیات بر ارزش افزوده، تنبیه کرده است.

او ادامه می دهد: چون اگر این سخن را بپذیریم که مطبوعات مشمول مالیات نشده اند و مشتریان آگهی آنها چنین مالیاتی را باید بپردازند، فقط این نتیجه گیری را می توان کرد که حامیان مطبوعات به جای تشویق ، تنبیه شده اند.

این فعال رسانه ای با انتقاد به این قانون و تبعات آن توضیح می دهد: جالب تر اینکه در قانون موقت «مالیات بر ارزش افزوده» ، مشتریان آگهی روزنامه ها از مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند اما خود روزنامه ها و نشریات از پرداخت این مالیات برای چاپ معاف نبودند. یعنی عملا دولت از مطبوعات بابت چاپ نشریه ۹ درصد مالیات می‌گرفت. حالا در قانون جدید، مالیات بر چاپ حذف شده اما منبع درآمد اصلی مطبوعات مشمول قانون مالیات شده و اثرات منفی اش بیشتر از آن مالیات بر چاپ است.

مزینانی توضیح می دهد: شاید بتوان گفت برای آگهی‌های دولتی و مزایده و مناقصه شرکت‌ها اتفاق چندانی نیافتد و مشتریان آگهی در مطبوعات با پرداخت ۹ درصد چندان عقب نشینی نکنند، اما قطعا اندک آگهی های تجاری موجود عملا برای مشتری ۹ درصد گران تر شده و طبیعتا کمتر می‌شود.

او با اشاره بر تاثیرات این قانون بر رسانه هایی با ساختار ضعیف می گوید: شاید برای مطبوعات بزرگ و متوسط که دارای ساختار مالی و اداری قوی تری هستند ، قانون جدید مشکلی را از نظر اجرایی پیش نیاورد اما به نظرم در مورد نشریات و مطبوعات محلی و کوچک که برای امور مالی هزینه چندانی نمی کنند ، مدیریت دریافت و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سخت خواهد بود و چه بسا مشمول جرایم متعدد هم شوند.

او بیان می کند: شخصا بیشتر از آنکه نگران عواقب مالی و کاهش آگهی ها در مطبوعات باشم ، دغدغه دولت و مجلس برای چنین قانونی را متوجه نمی شوم. وقتی کالای تولیدی مطبوعات معاف از مالیات بر ارزش افزوده است تا از خرید محصول فرهنگی حمایت شود، چرا اگهی دهنده که نقش مثبتی در تولید کالای فرهنگی دارد ، مجازات شده و مشمول مالیات شده است؟

مزینانی در پایان برای رفع ابهامات موجود در این قانون، پیشنهاد می دهد: قانون جدید نیاز به اصلاح و شفافیت بیشتری دارد و بهتر است مجلس و سازمان امور مالیاتی در قالب بخشنامه ای در مورد نوع آگهی مشمول این قانون شفاف سازی کند. در متن قانون آمده که آگهی هایی که برای تبلیغ کالا و خدمات هستند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند. اینکه آیا آگهی هایی که جنبه آموزشی دارند یا مانند آگهی های دولتی مزایده و مناقصه هستند ،مشمول هستند یا خیر ، معلوم نیست و حتی خود وزارت ارشاد هم در مورد این قانون ابهام داشت و از تایید مالیات ۹ درصد امتناع می کرد که البته به تازگی تا تعیین مصادیق قانون، قرار شده مالیات بر ارزش افزوده برای ارگان های دولتی تایید شود.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">