قدیما یادش بخیر.. بخش اول
🖌نویسنده؛ عزت اله مزینانی(معمار)
🔸سرگذشت ماشین دودی
حتما مزینانی های عزیز به خصوص کسانی که ساکن تهران بوده و هستند به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مشرف شده اند.
🎆شاه عبدالعظیم یا حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)مجموعهی آرامگاهی یکی از نوادگان حسن بن علی (ع)است که در شهرری (در جنوب تهران) قرار دارد. این آرامگاه با آرامگاه امامزاده حمزه و امامزاده طاهر از قرن سوّم تاکنون، یکی از مشهورترین اماکن زیارتی ایران بوده و هست.
🔹قدیما برای رفتن به شاه عبدالعظیم وسائط نقلیه بسیار محدود بود ؛ لیکن ما چندین بار با قطاری که از میدان شوش به شهرری می رفت و به آن می گفتن ماشین دودی عازم می شدیم .
🔹**ماشین دودی نامی بود که در تهران قدیم به اولین خط آهن ریلی ایران که حد فاصل تهران و شهر ری کشیده شده بود داده بودند. این راه آهن در سال ۱۲۶۱خورشیدی ساخته شده بود و امتیاز آن را ناصرالدین شاه به یک مهندس فرانسوی به نام مسیو بواتال به نمایندگی یک شرکت بلژیکی داده بود.
علت این نامگذاری بخار و دودی بود که از دودکش قطار آن خارج میشد.
ماشین دودی از یک لوکوموتیو و چند واگن باصندلی های چوبی روبروی هم (اتوبوسی)ساخته شده بود و همچنین دو ایستگاه داشت. نقطه آغاز این خط نزدیک خیابان دروازه خراسان (میدان قیام و پارک کوثر فعلی) و ایستگاه نقطه پایانی جلوی در حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری بود. مردم به ایستگاههای ماشین دودی گار میگفتند که واژه فرانسوی برای ایستگاه است.
🔸 هر بار به هنگام راه افتادن قطار، بچهها و جوانان حاشیه نشین ریل سنگ و خس و خاشاک زیادی به ماشین دودی میزدند و چون در و پنجره درست و حسابی نداشت گاهگاهی به سر و کله مسافرین اصابت می کرد. و سرعت ماشین دودی هم زیاد نبود،عده ای دست و پای خود و بعضی ها جانشان را در سوار شدن غیر مجاز فدای ماشین دودی کردند.
🔹در حال حاضر نمونهای از ماشین دودی برای بازدید در محوطه متروی شهر ری قرار داده شده است.
به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan
#️⃣شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan