توصیه های دکتر متخصص مزینانی برای مراقبت از دهان و دندان/بخش اول :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

💠مراقبت از دندان ها

🖌 دکتر سیدحسین ضیائی مزینانی


✍️براى پیشگیرى و درمان هر بیمارى، از جمله پوسیدگى دندانها ، شناخت علل بیمارى مهمترین موضوع است.
دو علت اصلى از دست دادن دندانها عبارتند از :
١-پوسیدگى دندان که مهمترین عامل از دست رفتن دندانها تا سى و پنج سالگى است.
٢- بوجود آمدن جرم در اطراف دندانها که عامل عمده از دست دادن دندانها پس از سى و پنج سالگى است.
تحقیقات علمى و تجربیات یکایک ما نشان دهنده این موضوع است که بین مصرف شیرینى و پوسیدگى دندان یک رابطه مستقیم وجود دارد. یعنى هر قدر مصرف شیرینى بیشتر باشد، پوسیدگى دندان نیز شایعتر است.

از نظر علم دندانپزشکى، شیرینى به مواد خوراکى گفته مى شود که در ساخت آنها از شکر یا قند استفاده شود، اعم از شیرینى، شکلات ، بستنى ، کیک، آب میوه هاى کارخانه اى که معمولاً همگى داراى مقدارى شکر هستند و...

هر بار که ما مقدار اندکى شیرینى مى خوریم، حتى در حد یک گرم ، برخى میکروبهایى که از ساکنین طبیعى دهان هستند ، شروع به تجزیه شکر موجود در آن خوراکى نموده و آنرا تبدیل به اسید لاکتیک مى کنند. این اسید ضعیف، به مرور سبب حل شدن و تخریب میناى دندان و پوسیدگى مى گردد.  

این فرآیند حدود دو ساعت طول مى کشد. یعنى هر بار که ما شیرینى مى خوریم، حتى اگر مقدار آن اندک باشد، دندانهاى ما دو ساعت در معرض پوسیدگى قرار مى گیرند و پس از دو ساعت اسید ایجاد شده کم کم توسط عمل شویندگى بزاق خنثى شده و دهان به حالت طبیعى بر مى گردد .
 حال چنانچه در طول روز سه بار و هر بار مقدار خیلى کمى شیرینى مصرف کنیم، عملاً دندانهاى ما  شش ساعت در معرض پوسیدگى قرار مى گیرند. بنا بر این تعداد دفعاتى که شکر وارد دهان مى شود به مراتب بیشتر از مقدار آن ، در ایجاد پوسیدگى دندانها مؤثر است.

ادامه و تکرار مصرف شیرینیجات ، مى تواند در مدت سه ماه باعث ایجاد پوسیدگی هاى جدید ، عمیق تر شدن پوسیدگی هاى قبلى و یا رسیدن پوسیدگیهاى عمیق به عصب شود.
لذا مهمترین راه جلوگیرى از خرابى دندانها، حذف یا به حد اقل رساندن شیرینى از رژیم غذایى است.

اگر شیرینى، قبل از خواب خورده شود، چون در زمان خوابیدن، ترشح بزاق کاهش یافته و اثر شویندگى آن از بین مى رود، تأثیر بیشترى در خرابى دندانها دارد. بر عکس اگر شیرینى در بین غذاى اصلى مصرف شود یا پس از مصرف دهان خود را با آب بشوییم یا یک میوه کوچک بخوریم، اثر پوسیدگى زایى آن به حداقل مى رسد.
ما زمانى مى توانیم اثرات مخرب شیرینى را روى دندانهاى خود تقریباً به طور کامل از بین ببریم که بلافاصله پس از خوردن آن مسواک بزنیم.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">