شریعتی را از کجا آغاز کنیم؟
ذکر این نکته ضروری است که کلیه ی آثاری که به نام "کویریات" معروف است و نسل امروز شریعتی را با آن آغاز می کند، متاسفانه ممکن است برای بعضی به دلیل شناخت کم از فلسفه، ادبیات، روانشناسی، جامعه شناسی یا ادیان و عرفان و تاریخ، و نیز نداشتن آشنایی با "فرهنگ واژگان معلم شهید" و یا کمبود در مطالعه ی منابع درجه دوم یا نقدها و مقالات پیرامون زبان کویری شریعتی ، گاهی دچار آشفتگی فکری یا بدفهمی "کویریات" شوند. از اینرو کلیه ی آثار شریعتی که به این لایه ی فکری اش تعلق دارد ( چه آنها که قید کردهایم و چه آنهایی که در متن گلچین شده ی فعلی نام نبرده ایم ) در بخش ( ج ) قرار میگیرد. امید است این اقدام کمک کوچکی باشد در راه دستیابی به پاسخ این پرسش که امروز باید خود را از کجا آغاز کنیم؟
الف ) کتابهای زیر مناسب برای کسانی است که هنوز هیچ یا تعداد زیادی از کتابهای استاد را نخوانده اند:
1- پدر، مادر، ما متهمیم! ( م . آ . 22 . مذهب علیه مذهب )
2- از کجا آغاز کنیم ؟ ( م . آ . 20 . چه باید کرد؟ )
3- چه باید کرد؟ ( م . آ . 20 . چه باید کرد؟ )
4- نیازهای انسان امروز ( م . آ . 25 . انسان بی خود )
5- نقش انقلابی یاد و یادآوران در تاریخ تشیع ( م . آ . 7 . شیعه )
6- انتظار عصر حاضر از زن مسلمان ( م . آ . 21 . زن- فاطمه فاطمه است )
7- یک جلوش تابینهایت صفر! ( م . آ . 35 . آثار گونه گون )
8- خودآگاهی و استحمار ( م . آ . 20 . چه باید کرد؟ )
9- به کجا تکیه کنیم ؟ ( م . آ . 36 . آثار جوانی )
10 - فلسفه نیایش 1( م . آ . 8 . نیایش)
11 - ویژگیهای تمدن امروز ( م . آ .12 . تاریخ تمدن )
12 - نگاهی به تاریخ فردا ( م . آ . 31 . ویژگیهای قرون جدید )
13 - تاریخ و ارزشآن در اسلام ( م .آ . 29 . میعاد با ابراهیم )
14 - دریغها و آرزوها ( م . آ . 25 . انسان بیخود + م . آ . 27 . بازشناسی هویت ایرانی – اسلامی)
15- از هجرت تا وفات ( م . آ . 28 . روش شناخت اسلام )
16 - اقبال معمار تجدید بنای تفکر اسلامی ( م . آ . 5 . ما و اقبال )
17 - میزگرد، پاسخ به سوالات و انتقادات ( م . آ . 22 . مذهب علیه مذهب )
18 - فاطمه فاطمه است ( م . آ . 21زن- فاطمه فاطمه است )
ب) کتابهای زیر مناسب برای کسانی است که با چهارچوب اصلی فکر استاد آشنایی پیدا کرده اند:
19 - خداحافظ شهر شهادت ( م . آ . 22 . مذهب علیه مذهب )
20 - پیام امید به روشنفکر مسئول – تفسیر سوره ی روم ( م .آ . 20 . چه باید کرد؟ )
21 - آری اینچنین بود برادر ( م . آ . 22 . مذهب علیه مذهب )
22 - ماشین در اسارت ماشینیسم ( م. آ . 31 . ویژگیهای قرون جدید )
23 - علی حقیقتی برگونه ی اساطیر ( م . آ . 26 . علی )
24 - پیروان علی و رنجهایشان ( م . آ . 26 . علی )
25 - الیناسیون و دیالکتیک کار و احتیاج در مارکسیسم ( م . آ . 17 . اسلام شناسی 2)
26 – استخراج و تصفیه های منابع فرهنگی ( م . آ . 20 . چه باید کرد؟ )
27 - بازگشت به خویشتن + بازگشت به کدام خویش؟ ( م . آ . 4بازگشت )
28 - شهادت + پس از شهادت ( م . آ . 19 . حسین وارث آدم )
29 - تاریخ و شناخت ادیان 1 و 2 ( م . آ . 14 و15 )
30- تشیع سرخ ( م . آ . 9 . تشیع علوی و تشیع صفوی )
31 - مسئولیت شیعه بودن ( م . آ . 7 . شیعه )
32 - انتظار مذهب اعتراض( م . آ . 19 . حسین وارث آدم )
33 - روشنفکر و مسئولیت او در جامعه ( م . آ . 20 . چه باید کرد؟ )
34- شیعه یک حزب تمام ( م . آ . 7 . شیعه )
35 - پیروزی پس از شکست ( م . آ . 26 . علی )
36 - هنر در انتظار موعود ( م . آ . 32 . هنر )
37 - اسلام شناسی درسهای 1 تا 11 ( م . آ . 16 . اسلام شناسی 1)
38 - حسین وارث آدم ( م . آ . 19 . حسین وارث آدم )
39 - تحلیلی از مناسک حج ( م . آ . 6)
40 - زیباترین روح پرستنده ( م . آ . 8 . نیایش)
41 - فلسفه نیایش- 2 ( م . آ . 8 . نیایش)
42 - مذهب علیه مذهب ( م . آ . 22 . مذهب علیه مذهب )
43 - نامه به پدر ( آخرین نوشتهی دکتر درسال 56 در ساعاتی قبل از هجرت از ایران ) ( م . آ . 1 . با مخاطبهای آشنا )
44 - روش شناخت اسلام ( م . آ . 28 . روش شناخت اسلام )
45 - امت و امامت ( م . آ . 26 . علی )
46 - فرهنگ، تمدن و ایدئولوژی ( م . آ . 23 . جهان بینی و ایدئولوژی )
47 - انسان بی خود ( م . آ . 25 . انسان بی خود )
48 – اسکولاستیک جدید ( م . آ . 31 . ویژگیهای قرون جدید )
49 - چهار زندان انسان ( م . آ . 25 . انسان بیخود )
50 – تخصص و بیگانگی از خود ( م . آ . 10 . جهتگیری طبقاتی اسلام )
51 - سلامهای نماز ( م . آ . 2 . خودسازی انقلابی )
52 – فلسفه ی تاریخ یا مارکسیسم در سه دوره ی زندگی مارکس( م . آ . 17 . اسلام شناسی 2)
53 - بررسی کوتاه مسئله ی ولایتعهدی امام رضا ( م . آ . 28 . روش شناخت اسلام )
54 - تلقی مذهب از دید روشنفکر واقع بین و روشنفکر مقلد ( م . آ . 31 . ویژگیهای قرون جدید )
55 - هجرت و تمدن (م . آ . 23 . جهان بینی و ایدئولوژی )
56 - قاسطین، مارقین، ناکثین ( م . آ . 26 . علی )
57 - نامهای به احسان ( نامه ی معروف سال 52 و قبل از زندان دکتر ) (م . آ . 1. با مخاطبهای آشنا )
58 - تاریخ ایران پس از اسلام ( م . آ . 27 . بازشناسی هویت ایرانی - اسلامی)
59 - سیمای محمد ( م . آ . 30 . اسلام شناسی درسهای مشهد )
60 - اباذر مردی از ربذه ( م . آ .3 . ابوذر )
61 - دو شهید – قصه ی حسن و محبوبه (از شما دوتن شهید شاهد... ( م . آ . 1 . با مخاطبهای آشنا )
62 - قرآن وکامپیوتر ( م . آ . 28 . روش شناخت اسلام )
ج) کتابهای زیر مناسب برای کسانی است که مطالعه ی پیشرفته ای در مسائل اصولی اسلام و مختصری فلسفه و جامعه شناسی و ... در مکتبهای مغرب زمین دارند:
63 - جامعه شناسی ساینتیستی (م . آ . 31 . ویژگیهای قرون جدید )
64 - عرفان، برابری، آزادی ( م . آ . 2 . خودسازی انقلابی )
65 – ریشه های اقتصادی، طبقاتی و انسانی رنسانس( م . آ . 31 . ویژگیهای قرون جدید )
66 - مخروط جامعه- شناسی فرهنگ( م . آ . 20 . چه باید کرد؟ )
67 - تشیع علوی و تشیع صفوی ( م . آ . 9 . تشیع علوی و تشیع صفوی )
68- انسان و اسلام و مکتبهای مغرب زمین ( م . آ . 24 . انسان )
69 –پرسش و پاسخ ها ( 11 پاسخ معروف دکتر به اعضای مذهبی مردد سازمان مجاهدین بعد از انقلاب ایدئولوِژیک سال
54 ) ( م . آ . 23 . جهان بینی و ایدئولوژِی )
70 -خودسازی انقلابی ( م . آ . 2 . خودسازی انقلابی )
71 - نامه به سر سید احمد خان + نامه به برادر ( م . آ . 34 . نامه ها)
72 -گرایشهای سیاسی در قرون معاصر ( م . آ . 12 . تاریخ تمدن )
73 - جهان بینی مادی و مذهبی ( م . آ . 23 . جهان بینی و ایدئولوژی)
74 - ایدئولوژی چیست؟ ( م . آ . 23 . جهان بینی و ایدئولوژی )
75 - متدولوژی علم ( م . آ . 31. ویژگیهای قرون جدید)
76 - رنج بودن ( هبوط ) + کویر + معبد + در باغ ابسرواتور + توتمپرستی و ... ( م . آ . 13 هبوط در کویر)
77 - اگزیستانسیالیسم ( م . آ . 18 . اسلام شناسی 3)
78 - مارکسیسم ( م . آ . 17 . اسلام شناسی 2 )
79-جهان بینی بسته و جهان بینی باز + هجرت زمینه ساز جهان بینی باز (م . آ . 31 . ویژگیهای قرون جدید )
80 – گفتگوهای تنهایی ( م . آ . 33 در دو بخش)
پ.ن:
- ۹۲/۰۹/۰۵
نظری که درباره مزینانی و سبزواری بودن دکتر شریعتی برای اسرارنامه ارسال کردید ، دریافت و مطالعه شد.
اما به دلیل پاره ای ملاحظات از تأیید عمومی آن معذوریم.
به هرحال از حضور و نظرتان سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم همکاری خوبی در زمینه های فرهنگی مشترک با یکدیگر داشته باشیم.
ضمنا اسرارنامه پیشنهاد می دهد، بیایید به تدریج سعی کنیم ، ماه آذر را به عنوان ماه اندیشه های شریعتی معرفی کرده و به اندک اندک ، زمینه ای فراهم آوریم که در سال های آینده در آذرماه که به لحاظ زمانی نیز ، موقعیت مناسب تری نسبت به 29 خرداد است ، مراسم های بزرگداشتی برای شریعتی عزیز در مزینان و سبزوار برگزار شود.
29 خرداد به دلیل گرمای زیاد هوا در منطقه غرب خراسان رضوی و نیز مهمتر از آن به دلیل مصادف بودن با ایام امتحانات مدارس و دانشگاه ها و نیز نزدیک بودن کنکورسراسری که معمولا در اوایل تیر برگزار می شود ، تقریبا اکثر جوانان و قشر تحصیل کرده و خانواده های آنان به نوعی درگیر هستند و فرصت مناسبی برای بزرگداشت عمیق شخصیتی مانند شریعتی نیست.
لذا بهتر است بیشتر مانورها روی بزرگداشت شریعتی ، به جای روز وفاتش در ماه و روز ولادتش متمرکز شود. که هم آب و هوای بهتری در منطقه حاکم است و هم به لحاظ زمانی ایام بسیار مناسبی است. یعنی اوج فعالیت فرهنگی و علمی دانشگاه ها که هنوز هم به ایام امتحانات پایان ترم دانشجویان نرسیده است. ضمنا واقعه 16 آذرماه روز دانشجو نیز در همین ماه است و به راحتی می توان دو موضوع بزرگداشت شریعتی و 16 آذر را به نوعی به یکدیگر گره زد.
البته انجام این جور کارها زمان و تلاش زیادی را می طلبد اما بالاخره در طولانی مدت جواب می دهد
اسرارنامه سعی دارد در کل آذرماه به ویژه 2 هفته ابتدایی موضوع شریعتی را در رأس اصلی ترین فعالیت های خود قرار دهد.
پیروز باشید...
پاسخ ما
باسلام وعرض ادب
در همان پست نظر خود را برایتان تقدیم کردم