یک دروغ بزرگ در باره ی سوگواری عاشورا در مزینان :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
سایت فرا رو به بهانه عاشورا و مراسم عاشورایی در سال گذشته اقدام به نمایش عکسهایی گزینشی از مراسم و مجالس آئینی و مذهبی محرم  و مناسبتهای سوگواری عاشورا و شام غریبان کرد که در سراسر ایران اجرا می شود.

متأسفانه دست اندرکاران این سایت تاکنون چندین بار نمادهای مذهبی و عزاداری برای ائمه را به سخره گرفته اند ولی مسئولین مملکتی و دستگاه قضایی تا کنون اقدامی برای برخورد با عوامل این سایت نکرده اند یکی از این توهین های آشکار انتشار نظرات کاربرانی بود که در زمان حمل ضریح جدید بارگاه سیدالشهدا (ع) در شهرهای مختلف ایران و تبرک جستن مردم ایمانی را خرافه پرستی و مضحک دانست که این حرکت موجب اعتراض بعضی از روزنامه ها و رسانه های خبری شد اما از طرف دستگاه قضایی هیچ برخوردی صورت نگرفت.

کاملا مشهود ، واضح و مبرهن است که انتخاب عکسها ی عاشورا و مراسم محرم از خبرگزاریها نه برای پاسداشت عزاداری امام حسین (ع) که تنها برای مبارزه با فرهنگ عزاداری است همانند عکسهایی از شب شام غریبان در تهران و یا همین دو عکسی که به مزینان ما نسبت داده اند. و در ادامه نیز انتشار نظرات کاربرانی است که مغرضانه همانند متولیان این سایت به این گونه مراسم خرده گرفته و گاه الفاظ و مطالب ناشایستی را به کار برده اند که از بازگویی آنها معذوریم.

 این مراسم در منطقه ای کوهستانی برگزار می گردد و کسانی که زادگاه ما را می شناسند می دانند که مزینان در منطقه ای کویری واقع شده و البته یکی از کویرهای تاریخی و نام آشنای ایران است ودکتر علی مزینانی شریعتی به زیبایی در وصف این کویر که خاستگاه او و اجدادش می باشد کتاب ماندگار کویر را به رشته ی تحریر در آورده است . شاید دست اندرکاران این سایت از مراسم باشکوه روز عاشورا در مزینان اطلاع کامل دارند و چون می دانند این برنامه تأثیر فراوانی بر روی مخاطبین و مردم منطقه دارد و هرساله از تمامی نقاط ایران و حتی بعضی از کشورهای خارجی از آن استقبال ویژه ای می نمایند ؛ قصد آن را دارند تا به  خیال خام خود از شکوه و عظمت آن بکاهند .

پس از تحقیق شاهدان کویر مزینان مشخص شد عکسهای فوق مربوط به مراسم مردم خوب روستای اساس است که خبرگزاری مهر در توضیح آن نوشته است :

«ساری-خبرگزاری مهر: اِساس یکی از روستاهای کوهستانی و دور دست شهرستان سوادکوه در استان مازندران است که هرساله مراسم روز عاشورای آن با اجرای سنت (پِلک کِشی) یا همان یزید کشان هنگام طلوع آفتاب برگزار می شود. این سنت که در گذشته با سنگ قلاب و زدن کوزه هایی که بالای درختان جای می دادند برگزار می شد کوزه های آب نماد از شکم یزید بود که توسط انتقام جویان خون حسین (ع) به صورت نمادین آن را پاره می کردند. این سنت امروز توسط شلیک تفنگ های شکاری مردم این روستا برگزار می شود.»

در سراسر این کره ی خاکی مراسم سوگواری به اشکال مختلف برگزار می شود و مردم هرسرزمین به یاد عزیزان از دست رفته ی خویش به شیوه ای خاص عزاداری می کنند برای خود آئینی دارند و این آئین برخاسته از سنت آن جامعه است بعضی معتقدند که اگر از این آئیین پیروی نکنند مورد لعن و نفرین قرار می گیرند.

در همین سرزمین تاریخی خودمان که خاستگاه تمدن بشری است مراسم و آئین ها یی را می بینیم که در سوگ سیاوش اجرا می شده که آن را اکنون پاس می داریم و اساتید به عنوان یک مراسم آئینی خوب و صحنه ای از نمایش تمدن ایرانی در دانشگاه های هنری بررسی و مورد تحقیق دانشجویان قرار می دهند

در سرزمین هند برای مردگان خویش مراسمی دارند به نام تراویح و شراد که در مدت عزاداری برای عزیزانشان همچون ما ایرانیان رفتار می کنند اما کمی متفاوت آنها در مدت 13 روز لب به شیرینی نمی زنند ولی ما حلوا می پزیم و گاه شیرینی هم برسرقبر عزیزمان پخش می کنیم اما آیا هیچگاه کسی آنها را مسخره کرده است ؟ آنها جسد متأهلین خویش را می سوزانند و خاکسترش را به دریا می ریزند و مجردها را دفن می کنند .آیا کسی گفته این مراسم کار نادرستی است آیا هیچگاه تلویزیون و یا رسانه ای از آن به عنوان یک مراسم غلط یاد کرده است.

امیدوارم مسئولین امر حرف ما را شنیده و بدانند که منظورمان چیست؟

منبع مهر:http://www.mehrnews.com/detail/News/1751355

منبع : فرارو  http://khabarfarsi.com/ext/3896871



مراسم یزیدکشی در مزینان؛سنت شلیک به نماد یزید(مهر)

  • علی مزینانی

نظرات  (۲)

  • یوسف بهمن آبادی
  • این گونه سایت ها، با تیغ به اصطلاح روشنفکری !!! آداب و رسوم و اعتقادات واقعی مردم ایران را مورد هجوم قرار می دهند و جریان سازی های کثیف خود در اندیشه خرافه جلوه دادن آن نزد مردم و پاک کردن آن از رفتار اجتماعی مردم هستند. متاسفانه این گونه افراد، کعبه آمال خود را سبک زندگی آمریکا قرار داده و فرهنگ هزاران ساله ایران را - که جزو غنی ترین فرهنگ جهان محسوب می شود- مورد تاخت و تاز خود قرار می دهند.
    آیا اعتقادات و رفتار کهن ایرانیان خرافه و بی ارزش است یا رفتارهای کثیف روزمره غرب (همجنس گرایی های علنی، برهنگی ها، تبعیض های نژادی، کشتار انسان های مظلوم در کشور ها و ایجاد کودتا و جنگ در کشورهای مختلف جهان و ده ها رفتار شنیع که به اسم مدنیت و مدرن بودن، زیبا جلوه می کند!!!!)
    این همه تقلید، این همه خودباختگی و این همه خود کم بینی!!!!
    پاسخ ما
    باسلام و عرض ادب
    آنچه گفتید یک حقیقت است و امید که مسئولین امر این حقایق را ببینند
    سلام.مطالب ما:احادیث،مهدویت،14 معصوم،رجعت،تشیع،امامت،تقویم شیعی و مقالات و درباره ی ولایت و حضرت امام علی(ع) و بررسی شبهات و...
    پست های جدید:برخورد خلفا با موالی،چرا نام امامان در قرآن نیامده؟،معنی لغوی امام،پاسخ به 2 شبهه ی وهابیت...
    منتظرتونم...
    یا مهدی...

    پاسخ ما

    باسلام وعرض ادب
    به دعوت شما گشتی در بوستان پرمحتوا وغنی وب مسجد امام حسن علیه السلام زدیم ونظرات و پیشنهادات مربوطه ارائه نمودیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">