شریعتی دیروز، امروز، فردا :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

شریعتی دیروز، امروز، فردا

پنجشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۰۲ ب.ظ

 شریعتی دیروز، امروز، فردا





دکتر احسان مزینانی شریعتی  در آستانه سی و ششمین سالگرد هجرت فرزند شایسته کویر، معلم شهید انقلاب  دکتر علی شریعتی مزینانی ، در جمع دانشجویان دانشگاه حکیم فردوسی سبزوار   به بررسی نقش پدرش بر رشد تعالی فرهنگ جامعه پرداخت

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در این مراسم که به همت کانون قلم و اندیشه٬ دانشگاه حکیم سبزواری و با عنوان همایش اندیشه کویر  به مناسبت هفته معلم برگزار شد دکتر احسان مزینانی شریعتی با بررسی نقش  معلم و دانشجو دررشد فرهنگ واندیشه جامعه به ویژه  نقش شریعتی در این اثر گذاری اظهار داشت: شریعتی فرزند خراسان است و مردم ما حرکت  او را ٫آغازگر بیداری٬ نامیدند و این بهترین تعریف از نقش او بود. شریعتی با رویکرد منطقی-معتدل به نسبت میان دو مقوله‌ی «ملیت و مذهب-مکتب» و اجتناب از افراط-و-تفریط در این دو حوزه، تالیف و تبیینی نو عرضه داشت (م.آ. باز شناسی هویت ایرانی و اسلام در مجموعه 27).

وی دکتر شریعتی را در مقام طراح ٫هیات هندسی٬ جهان‌بینی و مکتب (در دروس اسلام شناسی)، از پر تاثیرترین پیرایشگران اندیشه دینی در جهان اسلام، پس از سیدجمال اسدآبادی و اقبال لاهوری، دانست، که میراث آن بنیانگذاران را جهشی تازه بخشید و هنوز در سرزمین های اسلامی به عنوان متفکر  و مبتکر مسیر جدیدی مطرح است.

دکتر احسان شریعتی  مهمترین نقش پدرش  را در دیروز، بخشیدن اعتماد به نفس به نسل جوان و روشنفکر ما در برابر ایدئولوژی های جذاب  و مطرح در سطح جهان دیروز دانست. آنگاه به رمزگشایی از دلایل بقاء نام و آثار و اندیشه آن معلم شهید در شرایط امروز، به ویژه در دو بط امروز، به ویژه در دو بُعد ٫نقادی سنت٬، آزادمنشی، و ٫کویریات٬، یعنی انسانشناسی عرفانی، شهودی-وجودی، شریعتی برشمرد.

وی در پایان ، با اشاره به ٫نیاندیشیده‌مانده ها، یا ظرفیت‌های هنوز ناشناخته‌ی تفکر و تداوم آن توسط پویندگان راه ٫نوزایی و دین‌پیرایی٬ (رنسانس و رفرماسیون)، شریعتی را بیشتر، با وام‌گیری تعبیر یکی از روشنفکران، «متفکر فردا» دانست. فردایی که محصول نهایی نهضت و انقلاب دیروز و اصلاح و تحول نظام امروز به نظم آتی شوراهای تحقق‌بخش عینی و عملی آرمان‌های سه‌گانه‌ی «آزادی، برابری، و عرفان» خواهد بود. و با قرائت این شعر از اقبال لاهوری سخنان خود را به پایان برد که: «گمان مبر که به پایان رسید کار مغان، هزار باده‌ی ناخورده در رگ تاک است».

پس از سخنرانی ایشان دانشجویان به طرح پرسش‌های خود پرداختند. از میان سوالات، ایشان در پاسخ به چرایی بازگشت به ایران برغم بی‌مهری‌ها و بی‌اعتنایی‌ مسئولین، بیان نمود که بی‌اعتنا به بی‌اعتنایی‌ها، به میهن خود توجه داشتیم و کسی نمی‌توانست مانع این تعلق باشد. و دلیل بازگشت خود به میهن را این دانست که، برغم همه محدودیت‌ها، وجود و حضورش را در ایران موثرتر می‌یابد. در ادامه با توجه به سوالات مطرح‌شده در زمینه فلسفی به توضیحاتی پیرامون دیدگاه‌های خود، از جمله ویژگی‌های اندیشه‌ی حکیم هادی سبزواری، پرداخت.

در پایان پس از پرسش و پاسخ  رونمایی از تندیس استاد محمد تقی شریعتی توسط ایشان انجام شد، و لوحی از سوی ٫کانون قلم و اندیشه٬ با متن ذیل به ایشان تقدیم شد: «به نام پروردگار اندیشه جناب آقای دکتر احسان شریعتی، یادگار سروش بیداری، رسالت نسل امروز پاسداری از پیشینه ناریخی و بهرمندی از  آیین و تفکر خردمندان متاخری چون  استاد محمد تقی شریعتی  و دکتر علی شریعتی است و این دغدغه جز با یاری اندیشمندان و  روشن گرانی چون شما محقق نخواهد شد. حضور سبزتان را در دیار قلم های سازنده و زادگاه اندیشه های بیدار و روشن فکران کویر ارج می نهیم. کانون قلم و اندیشه».

  • علی مزینانی

نظرات  (۱)

  • یوسف بهمن آبادی
  • بی گمان، دکتر شریعتی در سال های مبارزه نرم خود، اندیشه های خاموش پس زده شده را در بستر اسلام شناسی، از لابه لای تفکر سلطه، بیرون کشید و همپای اساتید دین همچون امام خمینی، مطهری، بهشتی، طالقانی و بسیار بزرگان دیگر، روحی تازه همراه با عزت و اعتماد به اسلام بخشید.
    متاسفانه، با ورود شبکه های ماهواره ای تبلیغات کننده جهانی سازی فرهنگ آمریکایی و اسرائیلی، که با روش هایی کاملا باورپذیر، مدام اسلام را فرهنگی غیر قابل توجیه در عرصه کنونی می پندارند و در کنار آن، باز هم متاسفانه دولتیان نیز با کم کاری های اقتصادی در زمینه گسترش عدالت (به عنوان یک اصل در دین اسلام))، زمینه پذیرش چنین تفکری را ایجاد کرده اند.
    انشاءالله با حضور فرزندان برومند و دغدغه مند استاد بزرگ دکتر شریعتی، تفکر اسلامی را -که ناب ترین اندیشه در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و غیره است- همنوا با استادان مسجل دین، به طور کامل بر سرزمین ایران حاکم شده و ایران، الگویی برای پیشرفت های جهانی شود.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">