دیدار مخفیانه دکتر علی شریعتی مزینانی و سیداحمد خمینی در قم :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

شاهدان کویرمزینان ؛ در ادامه ی سلسله مطالب پیرامون ناگفته هایی از زندگی فرزند شایسته ی کویر دکتر علی شریعتی مزینانی ، این بار به دیدار مخفیانه او بافرزند امام خمینی (ره) می پردازیم که  به نقل از همسر سید احمد خمینی در سایت های مختلف منتشر شده است .

 
به گزارش فردونیوز،به نقل ازنامه، کتاب «اقلیم خاطرات» خاطرات مستند ۱۰ سال (۱۳۵۷-۱۳۴۷) فاطمه طباطبایی، عروس امام خمینی (ره) و همسر زنده‌یاد سید احمد خمینی را در بردارد که از سوی پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌ خمینی (ره) چاپ شد. وی در یکی از این خاطرات به ماجرای مخفیانه سید احمد خمینی با دکتر شریعتی اشاره می‌کند و می‌گوید:

در میان کسانی که احمد با آن‌ها دیدار پنهانی داشت، می‌توانم از دکتر شریعتی نام ببرم. یک روز دکتر شریعتی به دعوت برخی از علمای حوزه به قم آمد و احمد نیز در آن جلسه با او به گفتگو پرداخت. یک بار نیز با دکتر شریعتی در جلسه‌ای که در تهران تشکیل شد و دکتر بهشتی،‌ دکتر محمد مفتح، حجت الاسلام موسوی خوئینی‌ها و استاد محمدتقی شریعتی نیز حضور داشتند، درباره مسائل عقیدتی به بحث پرداخته بودند.»

در نجف که بودیم فردی به شدت دکتر شریعتی را محکوم می‌کرد. احمد به او گفت: آیا آثارش را خوانده‌ای؟ گفت: نه، می‌ترسم بخوانم مدافعش بشوم. احمد با تعجب گفت: پس چگونه به خودت اجازه می‌دهی بدون اینکه با افکار و گفتار کسی آشنا شوی با او مخالفت کنی؟.»

منبع : فردو نیوز پایگاه خبری تحلیلی استان قم

  • علی مزینانی

نظرات  (۸)

  • مجله اینترنتی اسرارنامه
  • وی از سال ۱۳۲۰ جلسات تفسیر قرآن را در خانه خود یا دوستانش برگزار می کرد و در سال ۱۳۲۳ کانون نشر حقایق اسلامی راتاسیس کرد. انگیزه تاسیس کانون نشر حقایق اسلامی بازمی گردد به شرایط ویژه ای که جنگ جهانی دوم برای ایران به وجود آورده بود در شهریور ۱۳۲۰ ورود ارتش سرخ به بسط و نفوذ تفکر ماتریالیستی منجر شد و فعالیت های فرهنگی شوروی چه در انجمن «وکس» که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان را به خود جذب کرده بود و چه در حزب توده که مدعی پیرو تفکر مارکسیسم - لنینیسم است، موج جدیدی از تفکر ماتریالیستی را در ایران خاصه شمال شرق ایران و خراسان به راه انداخت. این تفکر با ایدئولوژی جدید بسیار مورد توجه جوانان، تحصیل کردگان، مردم محروم و ستمدیده قرار گرفت، در این زمان، استاد شریعتی با آشنایی به شرایط فکری حاکم بر مشهد موج جدیدی از تفکر اسلامی به راه انداخت تا به کمک آن به مقابله جدی با دو اندیشه رایج یعنی از یک سو تحجر و از سوی دیگر طرفداران تفکر ماتریالیستی برآید. به این شکل بود که جناح نوگرای دینی در خراسان به رهبری وی تشکیل و روز به روز بر منزلتش افزوده شد. تشکیل مجالس مذهبی توسط وی، تفسیر قرآن و نهج البلاغه برای اولین بار در مشهد، تشکیل جلسات مناظره پس از هر سخنرانی، تغییر فرم در برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا و ... از نمونه مواردی بود که به آن پرداخته می شد.

    استاد شریعتی در سال ۱۳۳۱ همراه با دکتر صدیق، حاجی عابدزاده از نامزدهای جمعیت های موتلف اسلامی مشهد برای شرکت در مجلس هفدهم بود. این انتخابات دو مرحله ای بود و در دور اول استاد شریعتی از افرادی بود که رای آورد اما انتخابات مشهد در پی اعمال نفوذ دربار در دور دوم باطل اعلام شد. در همین سال به همت آیت ا... حاج سید رضا زنجانی، عباس رادنیا، رحیم عطایی، «نهضت مقاومت ملی» تاسیس شد. جلسات کانون، یکی از پایگاه های عمده و مهم نهضت مقاومت ملی در مشهد محسوب می شد. استاد محمد تقی شریعتی در سال ۱۳۳۶ به دلیل همکاری با نهضت مقاومت ملی نزدیک به ۲ماه بازداشت شد و کانون نشر حقایق اسلامی هم تا سال ۱۳۳۹ تعطیل شد.
  • مجله اینترنتی اسرارنامه
  • طی سال های ۱۳۳۶ تا ۱۳۳۹ که کانون تعطیل بود، جلسات تفسیر قرآن استاد در منزل آیت ا... العظمی میلانی برگزار می شد. همچنین در همین سال ها به تدریس تفسیر قرآن و نهج البلاغه در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی پرداخت. سال ۱۳۳۹ کانون فعالیت خود را از سر گرفت. استاد محمد تقی شریعتی در سال ۴۱ از خدمت در آموزش و پرورش خراسان بازنشسته شد و پس از آن در ماه های رمضان سال های ۱۳۴۴ و ۱۳۴۵ در مسجد هدایت تفسیر قرآن می گفت. وی بین سال های ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۱ در حسینیه ارشاد سخنرانی می کرد. وی در سال ۵۱ دستگیر شد و یک سال ونیم در زندان قزل قلعه حبس بود تا در ۲۸ مرداد ۱۳۵۲ از زندان رهایی یافت و از این به بعد به دلیل کهولت سن کمتر در امور سیاسی شرکت می کرد تا این که عاقبت پس از یک عمر مجاهدت در ۳۱ فروردین سال ۱۳۶۶ دار فانی را وداع گفت و در حرم مطهر امام رضا(ع) دفن شد. تلاش های مجاهدانه و دلسوزی های استاد محمد تقی شریعتی برای ارشاد و آگاه کردن نسل جوان به حدی گسترده و موثر بود که به «سقراط خراسان» شهرت یافته بود.
  • مجله اینترنتی اسرارنامه
  • خوب به خاطر دارم که نخستین بار که می توانستم برای آینده خود فکر کنم و اولین امید و آرزویی که در مغز کوچکم وارد شد، این بود که مبلغ دینی شوم با ورود به مشهد این آرزو قوت یافت تا به حد عشق رسید.» وی در ادامه می نویسد:« کتب ادبی را با دقت زیاد می آموختم به طوری که هر کتابی را بعد از خواندن، درس می دادم.

    نوع آقایان طلاب اغلب کتاب های درسی را تا آخر به درس نمی روند و بعضی کتب را به کلی نمی خوانند ولی من جمیع آنها را از ابتدا تا انتها می خواندم و هیچ کتابی را هم ترک نمی کردم حتی وسواس در من پیدا شده بود که برای حصول اطمینان دوبار درس می گرفتم و از جمله حاشیه ملاعبدا... و قسمتی از مغنی و مطول را دوبار و هرکدام را نزد دو استاد خوانده ام و این امر عادی شد که به کتب غیرادبی نیز سرایت کرد چنانچه مکاسب را خدمت مرحوم آقای حاج میرزا حسن ارتضاء رحمة ا... علیه و بعد از اول تا آخر تمام مکاسب را در محضر حضرت آیت ا... فقیه سبزواری آموختم.»

    استاد محمد تقی شریعتی در مشهد از درس ملاهاشم قزوینی، ادیب بزرگ، ادیب ثانی، کاظم دامغانی و میرزا احمد مدرس بهره برد.

    وی از سال ۱۳۰۹ علاوه بر شرکت در درس خارج حوزه در مدارس ملی شرافت، ابن یمین، فردوسی و دانشسرای مقدماتی به تدریس ادبیات عربی و دروس دینی پرداخت. او درباره این مرحله از زندگی اش می نویسد: «باری از آغاز به امر تبلیغ و تعلیم عشق زیادی داشتم و چون در این کشور ستمدیده اوضاع ناگوار پیش آمد که دستگاه روحانیت برچیده و تبلیغ و تدریس معارف دین تعطیل و مجامع مذهبی ممنوع شد و از طرفی از حیث معاش بعد از فوت پدرم در مضیقه عجیب افتاده بودم و ضمنا باید اعتراف کنم که ارتزاق از طریق مشاغل دینی را هم از همان ابتدا نمی پسندیدم و نوکری دولت را حتی الامکان نمی خواستم بپذیرم، روی همه این جهات با حقوق بسیار بسیار ناچیزی ساعات درسی در مدارس ملی قبول کردم تا هم قوت لایموتی به دست آورم و هم به مقدار اندکی وسیله ترویج و تبلیغ داشته باشم.»
  • مجله اینترنتی اسرارنامه
  • روزنامه خراسان (سراسری) سال گذشته به تاریخ پنج‌شنبه 1391/01/31 به شماره انتشار 18098 در صفحه اندیشه خود مقاله مفصلی در مورد استاد محمدتقی شریعتی منتشر کرده است که از برخی جهات حائز اهمیت است.
    در این مطلب از استاد محمدتقی شریعتی با عنوان سقراط خراسان یاد شده است که این صفت بسیار ارزشمند است و باید دائماً برای مردم تداعی شود تا خدای ناکرده کس دیگری از جای دیگری این صفت را برای بزرگان شهر خود مصادره نکند.
    به هرحال روزگار بدی است. اگر غفلت کنیم هر چیزی ممکن است.

    درادامه متن کامل ان مطلب را هم برایتان ارسال می کنیم :

    استاد محمد تقی شریعتی؛ سقراط خراسان

    استاد محمد تقی شریعتی، مفسر قرآن، درسال ۱۲۸۶ (ه.ش) در روستای «مزینان» از توابع سبزوار به دنیا آمد. پدرش، شیخ محمود و پدر بزرگش ، آخوند ملاقربانعلی، از شاگردان برجسته ملاهادی سبزواری، حکیم و فیلسوف شهیر و ممتاز عصر خویش است.

    خواندن و نوشتن را در مکاتب محلی آموخت و مقدمات صرف و نحو را در مدرسه مزینان و نزد پدر فراگرفت. وی در زندگی نامه خود درباره شدت علاقه اش به تحصیل می نویسد: «پدرم با حسن ظن که به هوش و استعداد من داشت و آینده درخشانی را برایم پیش بینی می کرد آن توانایی مالی را در خود نمی دید که مرا به مشهد بفرستد ولی اصرار و الحاح متوالی و شدید من که گاهی به گریه و زاری می کشید آن مرحوم را راضی کرد و در سن چهارده یا پانزده سالگی با هشتاد ریال خرج سفر حرکت کردم و بعد از ۹روز با گاری مسافری وارد این شهر شدم و به تحصیل پرداختم.
    ادامه دارد ...
  • مجله اینترنتی اسرارنامه
  • با سلام و احترام.
    از اینکه برای معرفی شخصیت ها و مشاهیر ارزشمند منطقه سبزواربزرگ می کوشید ، از شما ممنون و سپاسگزاریم.
    دکتر علی شریعتی و پدرمرحوم ایشان استاد محمدتقی شریعتی بی شک نه فقط مشاهیر مزینان و شهرستان داورزن ، بلکه از بزرگترین افتخارات سبزوار محسوب می شوند که با وجود همه کم توجهی هایی که تا کنون صورت گرفته است ، اخیراً در سبزوار تلاش های خوبی برای احیاء یاد و خاطره این بزرگان به ویژه دکتر شریعتی در حال انجام است.
    همشهری گرامی در راستای فراخوان ارزشمندی که برای پاسداشت سالروز درگذشت استاد محمدتقی شریعتی ارسال کرده بودید ، در ادامه مطالب و پیشنهاداتی خدمت شما دوست بزرگوار ارائه می نماییم.
    سلام
    خوبید ایشالله؟

    با دو مطلب
    1-حکومت آخوندی!!!!!!!!!!!!
    2-ازدواج یا بی حجاب؟؟؟؟؟
    منتظر حضور و نظر گرمتون هستم.

    khademoshohada1.ir

    یاعلی
    سلام گلم وبلاگ زیبایی داره به سایت عاشقانه من هم سر بزن.اگه با تبادل لینک موافقی منو با عنون زیباترین شعر های عاشقانه لینک کن لینک کردی بیا تو سایتم خبرم کن که لینکت کنم.
    منتظر حضور گرمت هستم
    موفق باشی گلم
  • *** کلبه کودک ***
  • بیش از 100 عنوان اختصاصی کودکان در قالب شعر - قصه - انیمیشن - آموزشی و ...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">