هنرمندعکاس مزینانی درکانادا :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

هنرمندعکاس مزینانی درکانادا

چهارشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۱، ۰۶:۰۰ ق.ظ

نمایشگاه آثار ساناز مزینانی

جشنواره Contact یکی از بزرگترین جشنواره های عکاسی دنیاست.

کارهای ساناز مزینانی توجه مخاطبان و منتقدان زیادی را به خود جلب کرده است.

همه ساله در ماه می، در تورنتو شاهد برگزاری جشنواره عکاسی به نام کانتکت (Contact) هستیم. بیش از 1000 هنرمند عکاس کانادایی و بین المللی در این جشنواره 16 ساله که به همت اسکوشیا بانک برگزار می شود شرکت می کنند.
این فستیوال مورد توجه علاقمندان و مخاطبان گوناگون است که تعدادشان را 1.8 میلیون نفر تخمین می زنند، که در بیش از 130 گالری به مشاهده آثار عکاسی می پردازند.

کانتکت را می توان بزرگترین نمایشگاه عکاسی جهان در نوع خود و یک رویداد بزرگ فرهنگی – هنری در کانادا نامید.
این جشنواره رفته رفته توسط هنرمندان عکاس سراسر دنیا به عنوان یک نماینده و سخنگوی هنر عکاسی رسمیت روز افزون می یابد.

این جشنواره به عنوان یک حادثه مهم هنری همیشه در مجلات هنری کانادا پوشش و انعکاسی وسیع می یابد.

مجلاتی مانند Azure, Canadian Art و Now از جمله این مطبوعات هستند.

Lea Sandals یکی از نویسندگان و منتقدان مجله “کندین آرت” درباره ی این نمایشگاه می گوید: “آنقدر تصویر برای دیدن هست که حتی آشنایان به جشنواره برای انتخاب گالری ها دچار مشکل می شوند.”

ساناز مزینانی یک هنرمند عکاس ایرانی – کانادایی است که حضورش توجه منتقدان هنری زیادی را به خود جلب نموده است.

در گزارش خود در مجله “کندین آرت” درباره ساناز می نویسد: “ساناز که خیلی ها او را بیشتر به عنوان کارمندی در Stephen Bulger Gallery می شناختند یکی از کسانی است که همه را شگفت زده کرد. گویا تکمیل تحصیلاتش در دانشگاه استنفورد چیزی جز تکامل و خوبی برایش به همراه نیاورده است.” او در انتهای گزارشش کار ساناز را “بی شک تماشایی” معرفی می کند.
نام ساناز مزینانی بین 5 نمایشگاه برتر انتخابی مجله “آزور” هم هست.

مجله “Now” کارهای این هنرمند ایرانی – کانادایی را در فهرست “باید دیدها”ی (Must See) خود قرار می دهد.

ساناز مزینانی دو گروه کار عکاسی را در این جشنواره به نمایش گذاشته است. در گروه اول که “قاب های عریان” (Frames of the Visible) نام دارد، از تصاویر منتشر شده در رسانه های دیگر استفاده شده و به شکل یک کلاژ دیجیتالی واحد در آمده است.

در گروه دوم که منطق الطیر

(Confrence of Bird) نام دارد، تصاویری از جنبش بهار عربی (بیداری اسلامی)و وال استریت در هم تنیده و ادغام شده اند و با ایجاد ارتباط بین مردمی که این جنبش ها را خلق کرده اند، کار هنری خود را ارایه می دهد.

در واقع کارهای او با تکرار تصویرها و به هم پیچیدن آنها در یک نگاه به چاپ روی پارچه می ماند. تصاویر به هم تنیده شده و جدا از هم که در انتقال یک معنی و یک تمامیت تاثیر گذار کنار هم می آیند.

ساناز مزینانی: در هنر به خودت اعتماد کن

گفتگو با ساناز مزینانی:
ساناز که در ایران به دنیا آمده در 11 سالگی از ایران خارج می شود. او مدرک لیسانس خود را در Ontario College of Art and Design دریافت می کند و بعد در دانشگاه استنفورد مدرک فوق لیسانس هنرهای زیبا را می گیرد.

ساناز مزینانی هنرمند عکاس ایرانی - کانادایی در حال حاضر در سانفرانسیسکو زندگی می کند.

او در حال حاضر در سانفرانسیسکو زندگی می کند و در کنار کار عکاسی در موسسه هنری سانفرانسیسکو به تدریس هم مشغول است.
کارهای ساناز هر ایرانی را در مرحله اول به یاد کاشیکاری های ساختمان های قدیمی می اندازد. خودش درباره ی الهام گرفتن از فرهنگ ایران می گوید: “فرهنگ ایرانی صد در صد در من تاثیرگذار بوده است همیشه خودم را مابین این دو فرهنگ می بینم. به هر دو نزدیک و گاهی از هر دو دور.”

او درباره ی الهام کارهایش یه سفری که به ایران داشته اشاره می کند: “قبل از اینکه کار را شروع کنم با همسرم سفری به ایران داشتم. این سفر در الهام گرفتن برای این پروژه بسیار تاثیرگذار بود و به آن شکل و روح داد.”
ساناز درباره ی زمانی که صرف خلق آثارش کرده است می گوید: “در انتخاب عکس ها حساسیت زیادی دارم. چیزی حدود سه سال به جمع آوری عکس پرداختم. ولی ساختن کلاژ از عکس های انتخابی دست کم یک سال وقت برد.”

او درباره ی تفاوت نگاه شرقی و غربی به موضوعات روزمره انسان ها توضیح می دهد: “در پاره ای از مسایل اجتماعی مانند جنگ و تبعات آن فرهنگ غربی احساس ملموسی ندارد. یعنی مانند فرهنگی که آن را از نزدیک لمس کرده نمی تواند واقعیت ها را درک کند. اگرچه در هنر عکاسی،  عکاس با شکار لحظه سعی در شناساندن آن واقعیت می کند ولی باز کامل نیست.”

حتی اسم کارش را همان عنوان کتاب عطار “منطق الطیر” برگزیده است و در این باره می گوید: “سال ها شاهد بودم که آنچه یک کانادایی از اخبار ایران درمی یابد کاملاً متفاوت از برداشت ایرانی هاست. دلم می خواست آن طور که ایران را می بینم به دیگران نشان دهم.

او درباره ی پروژه بعدی اش توضیح می دهد: “در سفرم به ایران عکس های زیادی از سقف ساختمان های تاریخی مثل مسجدها و قصرهای ایرانی برداشته ام. تصمیم دارم آنها را روی پارچه کار کنم.”

در پاسخ به اینکه آیا پیش بینی می کنی که آن کار هم با استقبال عموم مواجه شود می گوید: “در هنر باید به خود اعتماد کرد.”

بعضی ازآثارساناز مزینانی درسفربه ایران

image 17 from the Iran_visited portfolio

image 12 from the Iran_visited portfolio

image 04 from the Iran Revisited portfolio



    • علی مزینانی

    نظرات  (۲)

    ما که به وبلاگت سر زدیم به وبلاگ منم سر بزن
    بعد آرزوتو با نظر بگو تا در وبلاگم ثبت بشه
    به دوستان هم بگین آرزوشونو بگن و برای دیدن آرزوی دیگران به وبلاگم بیان آرزوها هر شب آپ میشن یعنی روز بعد همون موقع آرزوتون رو وب ثبت شده بای
    سلام

    اینم سایت باباش
    mazinani.com
    علی مزینانی پروفسور کانادا در زمینه الکترونیک
    فعلن که هرچی از مزینانه علی اسمش روشه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">