جاذبه های گردشگری مزینان :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

جاذبه های گردشگری مزینان

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۱، ۰۸:۲۰ ق.ظ

آب انبار مزینان


آب انبار

صحرای مزینان بازمینهای زراعی شخصی وموقوفی که درحال حاضرازقبل ازباغستان شروع می شودوتاابتدای کویرادمه دارد به دوقسمت شرقی وغربی تقسیم می شود. درقدیم البته حدودبیست تاسی سال پیش باغستان ازرونقی خاص برخوردار بود وباغداران درفصول مختلف مثلا ییلاق وقشلاق می کردندوگاهی باخانواده هایشان مدت شش ماه رادراین باغها زندگی می کردند که اکنون فقط بایدآهی کشیدوبگویی :حیف.

لذابه فراخورجمعیت باغداروکشاورز درمسیراین صحراکه منتهی به دومنطقه مسکونی قدیمی امین آبادو اسماعیل آبادوهمچنین حصارمی شودآب انبارهایی که درنزدمردم معروف به حوض است برای سردنگهداشتن آب شرب آنان ساخته شده است که هرکدام اسم خاصی دارد

حوض زهرا حوض سعبه ،حوض مرغی و... ولی این آب انبارکه عکس آن رامشاهده می کنید بادیگر حوضها فرق می کند.اولااین بنا درمسیرجاده ابریشم ودرکناررباط شاه عباسی قرار دارد ثانیا دربالای چشمه آب مزینان است واین پرسش مطرح است که چراباوجودچنین نهرآب گوارایی بازچنین حوضی راساخته اند!  ثالثا شایدمدت ساخت آن به دوران حکومت عباسیان برگردد چرا که درکنارآن کاروانسرایی قرارداشت که معروف به کاروانسرای مامونی بودو به تازگی به دلیل بی تدبیری به بهانه بازسازی بناهای قدیمی اقدام به تخریب آن کردند .رابعا مزینان قدیم دراین منطقه واقع  شده بود که پس از آمدن سیلی ویرانگرمزینانیها شهرمزینان رادرجای فعلیش بنا می کنند

دروسط راه پله های این حوض برروی سقف آن باآجر ستاره ای درست کرده بودند که بسیاری ازمامزینانیها ازآن مطلع نبودیم وغارتگران میراث فرهنگی با این نشان درامتداد آن اقدام به گودبرداری کردند واطلاعی دردست نیست که آیا ازآنجا گنجی، دفینه ای چیزی رابه یغمابرده اند یاخیر؟ به یقین باید چیز ی یافت کرده باشند چراکه آنها به تمام اماکن تاریخی بانقشه ای که دردست داشته اندحمله کرده واقدام به حفاری غیر مجازکرده بودند رباط شاه عباسی، مسجدبلال ، ترازوبقیه جاها که اسامی آنها رانمی دانم ولی چرا مقامات مسئول تاکنون واکنشی نشان نداده اند وسعی نمی کنند ازاین بناهای قدیمی که تاریخ یک ملت وقوم است محافظت نمایند سوالی است که برای اغلب مامزینانیها مطرح است امیدواریم نوش دارویی بعدازمرگ سهراب نباشد!

البته لازم به توضیح است که بعدازاین حمله ناجوانمردانه به ابنیه های تارخی مزینان دوستان مسئول زحمت کشیده وسنگ نبشته هاوکتیبه های شاه عباسی راکه مربوط به تعمیر دردوران قاجاریه است ازسردرآن کندندوبرای محافظت برده اند کجا!!!

مسئولین محترم ؛پیشنهاد می شود برای مزینان موزه ای بسازید وبرای روشن شدن اذهان عمومی این کتیبه هاودیگر چیزهایی که می گویند مجسمه سه سرطلا ودیگر آثاری که ازاین روستای تاریخی درموزه های کشور هست به آن انتقال دهید تاجاذبه های توریستی این منطقه دوچندان شود.  یاعلی(ع)

  • علی مزینانی

نظرات  (۲)

  • سایت بهمن آباد
  • فکر می کردم عنوان وبلاگ «شاهدان کویر» است که با مشاهده دوباره، متوجه شدم «شاهدان کویر مزینان» است. از این رو پیشنهادم خود به خود حذف می شود.
  • سایت بهمن آباد
  • جالب بود و این اطلاعات برای کسانی که می خواهند مزینان را بشناسند بسیار مفید خواهد بود.
    پیشنهاد می کنم روی عنوان وبلاگ (شاهدان کویر) کلمه مزینان را بیاورید تا چنانچه افرادی خواسته باشند در جستجوی اینترنتی (گوگل، یاهو و غیره) به دنبال مزینان باشند، این وبلاگ به عنوان نماگر مزینان قابل مشاهده باشد.
    مثلا: شاهدان کویر مزینان

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">