بایگانی خرداد ۱۳۹۸ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

۳۰
خرداد
۹۸


آیین نکوداشت چهل و دومین سالگرد عروج فرزند شایسته کویرمزینان دکتر علی شریعتی مزینانی روز چهارشنبه 29 خرداد 1398 در زادگاهش مزینان برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ مراسم چهل و دومین سالگرد شهادت معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی  به همت ستاد مردمی و شورای اسلامی مزینان و با حضور مردم قدرشناس خطه ی کویر و مقامات محلی و کشوری برگزار شد.

قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط علی اکبر رضوانی پناه رییس شورای اسلامی و تقدیر و تشکر حسین محمدی سخنگوی شورای اسلامی مزینان و سخنرانی دکتر محمود صادقی نماینده مردم تهران از جمله برنامه های این مراسم باشکوه شمع سوز کویر بود.

در این مراسم مهندس عبداللهی سرپرست فرمانداری داورزن، محمود صادقی نماینده مردم تهران و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه های استان خراسان رضوی حضور داشتند.

دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی از دست اندرکاران مراسم چهل و دومین سالگرد این فرزند شایسته کویر تقدیر و تشکر کرد متن این پیام که توسط علی اکبر رضوانی پناه رییس شورای اسلامی قرائت شد آمده است:

«بسم­ الله الرحمن الرحیم»

چهل و دو سال از درگذشت استاد فقید، دکتر علی شریعتی می­ گذرد. سالروز بزرگداشت فرزند مزینان، فرصت مغتنمی است تا با پرداختن به ابعاد و اضلاع اندیشه این سرمایه فرهنگی و ملی معاصر، تجربه گران‌سنگ او را در جامعه امروز و در مواجهه با مسائل و نیازهای این زمان به کار گیریم.

شریعتی اندیشمند دردمند بود که میان روشنفکری و دینداری پیوندی کاربردی ایجاد کرد. نه روشنفکری او بهانه ­ای برای دین­گریزی شد و نه دینداری او زمینه ­ای برای تحجر فراهم آورد. او نقاط اشتراک روشنی میان روشنفکری و دینداری را ترسیم کرد و هم­نشینی و تعامل این دو را رونق بخشید. در عین حال با نگاه انتقادی به هر دو عرصه، با بیان شیوا و مؤثر توانست با زبان مردم زمان خود و نیازهای زمانه سخن بگوید.

او هم با دردهای جامعه پیوند داشت و هم از تحولات جهانی مطلع بود. این ویژگی برجسته در اندیشه دکتر شریعتی، موجب شد تا پنجره­‌هایی نو در مقابل دیدگان مردم ستمدیده آن زمان گشوده شود و از این رو انسان­‌های دغدغه­‌مند پر­شماری در گفتمان شریعتی خود را باز ­یافتند.

اندیشه و تجربه دکتر شریعتی محدود به یک دوره تاریخی نیست، همچنان که آوازه و شهرت او محصور به ایران و مرزهای جغرافیایی آن نمانده است.

با قدردانی از دست­اندرکاران و برگزارکنندگان این نشست ارزشمند، از خداوند منّان توفیق تأمل و تفکر بیشتر در اندیشه­‌های خردورزان دین­مدار و دلسوزان این مرز و بوم و کاربست تجربه­‌های گران­ آن بزرگواران در مسیر پیشرفت و تعالی ایران اسلامی را مسألت می ­نمایم.»

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۸
خرداد
۹۸

مراسم چهل و دومین سالگرد عروج معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی روز چهارشنبه 29 خرداد همزمان با سالروز شهادت این فرزند شایسته کویر در زادگاهش مزینان برگزار می شود.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ مردم قدرشناس مزینان از اولین روزهای شهادت علی پسر مزینان یاد و نام اسطوره ی کویر خود را گرامی داشته و هر سال در روز پرواز آسمانی او مراسم بزرگداشتی را برگزار می نمایند. مراسمی که خاص کویر نشینان و همان محل هبوط شریعتی است که از آن به عنوان نیستان خویش یاد می کند. این مردم که خود را عاشق و دوستدار علی می دانند و همه جا به نام او افتخار می کنند تمامی هزینه های مراسم را خود بر عهده گرفته و هیچ توقعی برای حضور مقامات و رجال سیاسی ندارند اما اگر میهمانی بر آن ها وارد شود چه دولتی و یا سیاسی و یا عام پذیرایش هستند و از دل و جان اکرامش می کنند.

امسال نیز بنا به گفته علی اکبر رضوان پناه رییس شورای اسلامی مزینان همزمان با سالروز شهادت معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی مراسم بزرگداشتی با حضور علاقه مندان و دوستداران شریعتی به همت شورای اسلامی و دهیاری و ستاد مردمی مزینان از ساعت 10 صبح تا 12:30 روز چهارشنبه 29 خرداد در هیئت ابوالفضلی مزینان برگزار می شود.

در این مراسم یاد دکتر پوران شریعت رضوی همسر بزرگوار دکترعلی شریعتی مزینانی که بهمن ماه سال 97 دارفانی را وداع گفت گرامی داشته می شود.

حسین مقصودی و رمضانعلی سبحانی فر دو نماینده مردم شریف سبزوار بزرگ در مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم خبر داده اند.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۱
خرداد
۹۸


به گزارش شاهدان کویرمزینان، کتاب «تئاتر تماشایی و تماشاگران اعصاب‌خردکن» نوشته ریچل رایت به‌تازگی با ترجمه محمود مزینانی توسط نشر پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب یکی از عناوین مجموعه «دانش ترسناک» است که چند روز پیش کتاب «هنر هول‌آور» نوشته مایکل کاکس با ترجمه همین مترجم از آن منتشر شد. ۵ کتابی که پیش‌تر در قالب مجموعه «دانش ترسناک» توسط پیدایش چاپ شده‌اند، به این ترتیب‌اند: روبات‌های آشوبگر، کهکشان سرگیجه‌آور، سینمای پر زرق و برق، ریاضیات خفن، دایناسورهای گوربه‌گورشده.

نویسنده کتاب «تئاتر تماشایی و تماشاگران اعصاب‌خردکن» با لحن طنز و چارچوب آثار ادبیات ترسناک، تاریخ تئاتر را به‌طور فشرده برای نوجوانان روایت کرده است. او در این کتاب از نمایشنامه بدون دیالوگ و بازیگران بدون لباس می‌گوید تا بازیگر زنی که شب‌ها در یک تابوت می‌خوابید یا نمایشنامه‌نویسی که پیرنگ خود را گم کرد و کارگردانی با تمام استعدادهای یک چوب خشک.

عناوین اصلی این کتاب به‌ترتیب عبارت‌اند از:

از اینجا شروع کنید، تاریخچه تئاتر، تراژدی‌های غم‌انگیز و کمدی‌های دل‌انگیز، اعمال وحشت‌انگیز و مبارزه‌های دلهره‌آور، آماده‌سازی صحنه، کت‌های الکی و صورت‌های رنگی، چراغ‌ها روشن می‌شوند اما آیا کسی می‌تواند بازیگران را ببیند؟، صداها خاموش، جلوه‌های تماشایی، نمایشنامه‌نویسان و پیرنگ‌های پررنگشان، کارگردانان پرتوقع، بازیگری، تماشاگران اعصاب‌خردکن، نزدیکی‌های پایان، لغت‌نامه تئاتری.

ریچل رایت جملات ابتدایی کتابش را از بخش «از اینجا شروع کنید» این‌چنین شروع می‌کند: تا حالا شده وسط تماشای یک نمایش توی دلتان بگویید: «بخشکی شانس! چه گناهی کردم که مجبورم بنشینم و این کپه آشغال را تماشا کنم؟» حق با شماست، بعضی وقت‌ها تماشای یک تئاتر می‌تواند به اندازه باز کردن چاه فاضلابی که گیر دارد حال آدم را بگیرد. اما در مقابل هر نمایشنامه مسخره‌ای که نوشته می‌شود و هر نمایش مزخرفی که به صحنه برده می‌شود، نمایش‌های بی‌شمار دیگری هستند که هیجان‌آور، تکان‌دهنده، جالب و سرگرم‌کننده‌اند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

گاهی اوقات بازیگران مجبورند اجزای چهره مصنوعی را مثل گریم به چهره بچسبانند تا آنها را به شکل شخصیتی که می‌خواهند بازی کنند در آورد. گذاشتن بینی‌های مصنوعی، جای زخم‌ها و صورت‌های ساخته‌شده از لاتکس لاستیک‌مانند همیشه کار سرگرم‌کننده و باحالی نیست. او از همه اینکه درست کردن اجزای چهره مصنوعی زمانبر است. (کار گذاشتن کلاه‌گیس و دماغ مصنوعی که مایکل کرافورد بازیگر را در سال ۱۹۸۶ به شخصیت خود در شبح اپرا تبدیل می‌کرد دو ساعت وقت می‌گرفت.) بگذریم که معروف است خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که دماغ‌ها و جای زخم‌های مصنوعی در زمان اجرا از صورت جدا می‌شوند. (دماغ مصنوعی که اورسون ولز بازیگر در اجرای سال ۱۹۵۵ «موبی‌دیک» استفاده می‌کرد نیمه‌های نمایش جدا شد و به زمین افتاد. خوشبختانه اورسون از این اتفاق خیلی دست و پایش را گم نکرد. او خیلی راحت با یک لگد دماغ جدا شده را به طرف تماشاگران پرت کرد و به بازی‌اش ادامه داد.)

معمولاً فقط شخصیت‌های داستانی نیستند که روی صحنه گریم می‌شوند. بازیگرانی که بیشتر شخصیت‌های معمولی را بازی می‌کنند نیز برای آنکه چهره‌هایشان در زیر نور شدید نورافکن‌ها حالت غیرطبیعی پیدا نکند گریم می‌شوند. بازیگران جوانی که نقش شخصیت‌های پیرتر را بازی می‌کنند هم گریم می‌شوند تا در خطوط چهره و پستی و بلندی‌های صورتشان اغراق شود.

این کتاب با ۱۴۶ صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

منبع؛خبرگزاری مهر

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۷
خرداد
۹۸


                                                                                                                                     همزمان با شب شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام یادواره شهدای مزینان در مهدیه مزینانی های مقیم تهران برگزار شد.

در این مراسم باشکوه دو شهید گمنام تازه تفحص شده در منطقه عملیاتی رمضان و والفجر۸  میهمان قدر نشینان مزینانی بودند.

مزینان زادگاه دکتر علی شریعتی و از توابع شهرستان داورزن و در هشتاد کیلومتری شهرستان سبزوار واقع شده و بیش از هفتاد شهید و ده ها ایثارگر و آزاده و جانباز در راه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تقدیم نظام والای جمهوری اسلامی کرده است

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۵
خرداد
۹۸

مدت هاست بحث بر سر افزایش قیمت  کاغذ و تعطیلی برخی نشریات به دلیل کمبود کاغذ موجود در بازار، رسانه ای شده است .امروز علی مزینانی مدیر عامل روزنامه هفت صبح در رشته توییتی به افشای برخی اطلاعات درباره یک شرکت وارد کننده کاغذ برای روزنامه ها  پرداخت که چطور با ارز دولتی به تهیه واردات کاغذ برای روزنامه ها مشغول بوده نه خمیر کاغذ و در قالب یک شرکت وارد کننده، کاغذ را به شبه روزنامه ها می فروشد.

به گزارش شاهدان کویر مزینانی ، علی مزینانی مدیرعامل روزنامه هفت صبح در توییتر خود مدعی شد: روزنامه همشهری به دلیل عدم وجود کاغذ در آستانه عدم انتشار است .در این رشته توییت داستان عجیبی را افشا می کنم از ۲۰۰۰ تن کاغذ که به نام روزنامه همشهری با دلار ۴۲۰۰ وارد شد ولی تحویل این روزنامه نشد و الان فقط ۱۱۰۰ تن از آن باقیمانده است و باقی آن در بازار آزاد به فروش رفته است.

چوکا مخفف شرکت چوب و کاغذ مازندران است که ۵۸ درصد سهام آن متعلق به بانک ملی است و ۴۲ درصد آن مربوط به سازمان تامین اجتماعی.این کارخانه با ۶۰۰ میلیون دلار ارز دولتی ساخته شد و ادعا دارد سالیانه ۱۷۰ هزار تن کاغذ تولید می کند که ۹۰ هزار تن آن کاغذ روزنامه است.

این کارخانه ظرف دو سال گذشته لاین یک خود را که مختص تولید کاغذ روزنامه است برای کسب سود بیشتر برای تولید کاغذ صنعتی استفاده و عملا تولید کاغذ روزنامه را صفر کرده است.دوبهانه بزرگ این شرکت: ۱.واردات خمیر کاغذ.۲.تامین چوب مورد نیاز با توجه به ممنوعیت بهره برداری از جنگل بوده.

جالب اینکه این شرکت در سال ۹۷ معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مطابق لیست بانک مرکزی ارز دولتی گرفته که طبیعتا باید صرف خرید خمیر کاغذ می شد و با همان مقدار بهره برداری از چوب جنگل که برای تولید لاینرو کاغذ صنعتی استفاده شد می توانست کاغذ روزنامه تولید کند که چنین کاری نکرد.در عوض این شرکت به جای تولید، به عنوان یک وارد کننده کاغذ با روزنامه همشهری برای واردات ۲۰۰۰تن کاغذ روزنامه از یک برند نروژی به توافق رسید.که اگر هر تن کاغذ را ۸۰۰ یورو در نظر بگیریم یعنی همان ارز دولتی که گرفته پس ارز دولتی سال ۹۷ صرف واردات کاغذ شده نه خمیر کاغد.

داستان جالب تر اینکه به دلایل نامعلوم مدیران وقت روزنامه همشهری در تامین ریالی کاغذ تعلل می کنند و این شرکت، کاغذ را وارد می کنند و تحویل همشهری نمی دهد. عرض این کاغذ مطابق با درخواست همشهری ۷۰ و ۱۰۰ سانت بوده و هنوز ۱۱۰۰ تن از این کاغذ همین الان در انبار الوندنو موجود است.

شرکت چوکا باید این کاغذ را با قیمت حداکثر ۵۱۰۰ تومان به روزنامه ها و نشریات می فروخت؛ آیا این اتفاق افتاده؟! خیر ابتدا پیشنهاد فروش کل محموله به یک چاپخانه شد که البته مدیر چاپخانه زیر بار مسئولیت آن نرفت و فروش خرد این کاغذها با قیمت آزاد از طریق یک شرکت تعاونی انجام شد.

معلوم نیست ما به التفاوت قیمت کاغذ آزاد تا قیمت دولتی به چه حسابی واریز می شود ولی مطمئن باشید شرکت با قیمت دولتی فاکتور داده است و گیرندگان آن هم انبوه شبه روزنامه هایی بوده اند که منتشر نمی شوند اما جای خوبی هستند برای کاغذشویی.

در این مدت تنها روزنامه خراسان احتمالا با تهدید توانسته از شرکت چوکا ۵۰ تن از این کاغذ را با نرخ دولتی بگیرد و مابقی با نرخ آزاد فروخته شده است. یعنی تولیدکننده کاغذ ایرانی خود وارد کننده شده آن هم از نوع مختل کننده بازار کاغذ.

جالب تر اینکه دو هفته پیش، نماینده این شرکت پیشنهاد فروش همان کاغذ را به روزنامه همشهری می دهد با قیمت ۱۸ هزار تومان! من به واسطه یکی از رانندگان حمل کاغذ متوجه وجود دپوی کاغذ در انبارالوند نو شدم. چون از همین انبار برای روزنامه هفت صبح استفاده می کنیم.

طی هفته گذشته به صورت پیامکی برای معاون مطبوعاتی و دکتر انتظامی دبیر کارگروه کاغذ ارشاد پیامک دادم که داستان ۱۱۰۰ تن کاغذ را بگویم. هنوز نه تماسی و نه دیداری از آن ها نداشته ام. از مدیران خود شرکت چوب و کاغذ مازندران هم توضیح خواستم که آن ها هم جوابی ندادند.

چرا یک شرکت تولید کننده وارد کننده شده است؟ چرا صدای روزنامه همشهری، معاونت مطبوعاتی و دبیر کارگروه کاغذ در این مدت درنیامده است خدا می داند. چون درباره وجود این دپوی کاغذ همه می دانند اما هیچ کس کاری نمی کند.

منبع؛شفقنا

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۳
خرداد
۹۸



به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از ایلنا، به مناسبت ماه مبارک رمضان یک دوره مسابقات شنا بانوان ۲۹ و ۳۱ اردیبهشت در مجموعه استخرکرانه کیش برگزار شد و  ۱۰۲ شناگر  در ۷ رده سنی و ماده های ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ متر آزاد و ۵۰  متر قورباغه به مصاف هم رفتند.

در این مسابقات نوجوان ورزشکار کهن دیار مزینان مریم مزینانی در ۵۰ مترقورباغه رده سنی ۱۵ تا ۱۷ سال موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی شد و در ۱۰۰ متر آزاد مدال برنز را از آن خود کرد.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی