بایگانی خرداد ۱۳۹۷ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۰
خرداد
۹۷

آیین نکو داشت چهل و یکمین سالگرد عروج فرزند شایسته کویر دکتر علی شریعتی مزینانی روز سه شنبه 29 خرداد در زادگاهش مزینان برگزار شد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan

  • علی مزینانی
۳۰
خرداد
۹۷

آیین نکو داشت چهل و یکمین سالگرد عروج فرزند شایسته کویر دکتر علی شریعتی مزینانی روز سه شنبه 29 خرداد در زادگاهش مزینان برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در این مراسم که به همت شورای اسلامی و دهیاری و مردم قدرشناس مزینان و همراهی فرمانداری شهرستان داورزن برگزار گردید دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و دکتر سیدجواد حسینی معاون سیاسی ، امنیتی استاندار خراسان رضوی سخنرانی کردند.

دکترغلامرضا غفاری با اشاره به ابعاد والای شخصیتی و بینش دکتر علی شریعتی مزینانی گفت: شریعتی افتخار بزرگی برای ایران است و حق بزرگی بر جامعه ایرانی دارد.
وی تصریح کرد: اهتمام به برگزاری مراسم پاسداشت شریعتی و گرامی داشتن یاد و خاطره او نشان از شناخت اندیشه وی در جامعه است.
غفاری با بیان اینکه شریعتی بخشی از تاریخ فرهنگ کشور است، گفت: واکاوی و بازنگری تاریخ معاصر کشور بدون توجه به ایدئولوژی این اندیشمند، سخت و یا امکان ناپذیر است.
معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: بازنگری آثار میراثی دکتر شریعتی به عنوان یک ضرورت فرهنگی و تاریخی در پیشبرد مسائل مختلف جامعه حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه شریعتی جلوتر از زمانه خود گام برمی داشت، خاطرنشان کرد: او خود را به دانشگاه محدود نکرد و تنها یک استاد و یا معلم نبود. او خود را معلم جامعه و رسالت خود را فراتر از معلمی و استادی می دانست.
غفاری گفت: مهمترین نقش دکتر شریعتی در زمانه خود، دعوت جوانان به تفکر و تامل مسائل مختلف بود که موفقیت های زیادی را در آن به دست آورد.
وی با اشاره به اینکه محتاج بازخوانی و نقد و بررسی آثار شریعتی هستیم، گفت: باید فراتر از ایام سالگرد، منش و تفکر شریعتی را میان جوانان گسترش دهیم. شریعتی مبانی اصالت و هویت ملی و دینی را در جامعه آن زمان مطرح می کرد.

مشاور و معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم اظهار داشت:کردار ،گفتار و اندیشه های شریعتی تاثیرگذار بود و برای درک موافقت ها و مخالفت ها با اندیشه های شریعتی، باید به آثار وی مراجعه کرد.

سیدجواد حسینی افزود: سخنرانی یا گفتاری در آثار دکتر شریعتی مشاهده نمی شود که براساس اسلوب استادان یا دانشگاه نوشته شده باشد بلکه دردمندی و درک از زمان و تعهد دردمندانه او بود که مسائل را تبدیل به نیاز امروز و فردا می کند.

این مراسم با برنامه های متنوعی از جمله  سخنرانی،بازخوانی زندگینامه دکتر شریعتی،اجرای تواشیح، دلنوشته  و تقدیر از برگزار کنندگان مراسم های بزرگداشت دکتر علی شریعتی مزینانی در سال های گذشته به پایان رسید.

اجرا دکلمه و شعر خوانی توسط شاعران سبزواری در وصف دکتر علی شریعتی مزینانی نیز از دیگر برنامه ای این مراسم بود.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan

  • علی مزینانی
۲۹
خرداد
۹۷

علی شریعتی، با نام علی مزینانی، در سحرگاه ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در بندر ساتهامپتون در انگلستان درگذشت. خبر مرگش در ۴۳سالگی و یک ماه پس از خروجش از ایران از همان لحظات اول، زمزمه‌های تلفنی را تبدیل به پچ‌پچه‌هایی در سطح شهرها و فریادها و مشت‌هایی گره کرده در محیط‌های دانشجویی و محافل سیاسی کرد.شریعتی

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛دکترسوسن شریعتی در ادامه یادداشتی که به مناسبت سالروز درگذشت پدرش، دکتر علی شریعتی مزینانی در روزنامه شرق نوشت، آورد: «دانای کل - مأموران اداره ساواک - همه جا هست و از همه گوشه و کنار و پنهان و آشکار شهر خبر می‌آورد؛ سلف‌سرویس دانشکده فنی، دانشکده حقوق، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، زندان اوین، زندان قصر، دانشگاه ملی، دانشکده بابل... . طی گزارش‌های دانای کل از همان ساعات آغازین پخش خبر (۳۰-۳۱ خرداد) برخی از دانشجویان با دادن شعارهایی چون «درود بر شهید علی شریعتی»، «اتحاد، مبارزه، پیروزی»، «دشمنت را می‌کشیم، قاتلت را می‌کشیم»... با شکستن شیشه‌های دانشگاه مراتب اعتراض خود را به مرگ مشکوک شریعتی اعلام می‌کنند. دانشکده‌های علم و صنعت، مراکز آموزشی سازمان کرج، دانشگاه آریامهر و دانشسرای فنی بابل از جمله دانشگاه‌های سوگوار بودند. در ۳۱ خرداد ۱۳۵۶، در مراسم چهلم ختم پدر یکی از روحانیون در مسجد ارگ تهران خبر مرگ شریعتی سراسری می‌شود و مسجد را به تشنج می‌کشاند. بر همگان روشن است بی‌هیچ تردیدی «شریعتی را کشته‌اند». بر سر شهید بودن یا مرحوم‌ شدن شریعتی هنوز در این تاریخ دعوایی به پا نشده است. در محافل مذهبی سنتی، در بازار و در میان جریانات سیاسی اپوزیسیون واکنش‌ها از همین جنس است؛ اعتراض، خشم و ناباوری.

نظام شاهنشاهی که تازه از بیستم خرداد از خروج شریعتی با نام علی مزینانی آگاه شده و رد پای او را در انگلستان یافته بود، از ابعاد گسترده پخش خبر مرگ شریعتی به وحشت می‌افتد و می‌کوشد این فضا را مدیریت کند. چه کند؟ مجوز مراسم بدهد یا ندهد؟ در مسجد باشد یا در دانشگاه؟ در تهران یا مشهد؟ در خانه‌ها یا در خیابان‌ها...؟ برگزاری مراسم را به دوستانش بسپارد یا به خانواده، به دانشگاهیان یا به فعالان سیاسی و... . شریعتی را استاد تصفیه‌شده دانشگاه و زندانی سیاسی همین یک سال پیش بنامد یا متفکر بزرگ اسلام و محقق...؟ نهایتا تصمیمش می‌شود این:

«محترما به استحضار می‌رساند: روز ۲۵۳۶/۴/۱ ابلاغ شد که در اجرای اوامر جهان مطاع اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر به جناب آقای نخست‌وزیر مقرر است، از نامبرده بالا که در لندن فوت شده تجلیل و قسمت‌هایی از نوشته‌هایش که در گذشته علیه خود نوشته در جراید درج گردد. در اجرای اوامر صادره در جلسه‌ای با حضور آقایان نیکخواه و امیر طاهری بررسی‌های لازم و معمول و اقداماتی به شرح زیر به عمل آمد:

۱- قرار شد از طریق نخست‌وزیری ترتیبی اتخاذ گردد که دانشگاه فردوسی مشهد روز ۳۶/۴/۲ به انگیزه این که شریعتی استاد آن دانشگاه بوده آگهی مجلس یادبود و ترحیم او را در جراید منعکس نمایند.

۲- روزنامه کیهان ضمن انعکاس خبر کوتاهی درباره چگونگی فوت مشارالیه، بیوگرافی مشروح او را که قبلا توسط ساواک تهیه شده به چاپ رساند.

۳- روزنامه کیهان مقاله دیگری را تحت عنوان افکار و عقاید شریعتی درباره مسائل ملی و مذهبی که آن هم توسط نماینده ساواک تدوین و تنظیم شده چاپ نماید.

۴- روزنامه اطلاعات نیز خبر درگذشت و شرح زندگی شریعتی را به‌ صورتی‌ که تا حدودی از نظر مطالب انشائی و سبک با نوشته کیهان متفاوت است، در تاریخ ۳۶/۴/۲ منتشر سازد.» (با امضای عطارپور - شریعتی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم - مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

محصول این دستورالعمل می‌شود دو مطلب در دو شماره روزنامه کیهان در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۵۶ و دوم تیر ۱۳۵۶:

«دکتر شریعتی متفکر بزرگ و اسلام‌شناس محقق از مدتی قبل از ناراحتی چشم و بیماری قلبی در رنج بود و برای معالجه به اروپا رفت و سرانجام در تاریخ ۳۶/۳/۲۹ بر اثر آخرین حمله قلبی جهان را بدرود گفت». (کیهان ۳۱ خرداد ۱۳۵۶)

روزنامه کیهان در دوم تیر نیز ویژه‌نامه‌ای را به شریعتی اختصاص می‌دهد تا بنا بر توصیه عطاپور، رئیس اداره یکم عملیات و بررسی ساواک «مقاله دیگری را تحت عنوان افکار و عقاید شریعتی درباره مسائل ملی و مذهبی که آن هم توسط نماینده ساواک تدوین و تنظیم شده» چاپ کرده باشد. نام این یادداشت این است: «دکتر شریعتی: سفری طولانی که مقصد آن بازگشت به خویش بود» و در آن از شریعتی ناسیونالیست، ایران‌دوست، ضد‌ غرب‌گرایی و ضدمارکسیست تجلیل می‌کند.

روزنامه کیهان در دستورالعمل ساواک خوش‌رقصی و غلو را برای تلطیف افکار عمومی به اینجا می‌رساند: «علی شریعتی به موازات تحصیل علوم جدید در حضور پدرش تحصیلات دینی و علوم قدیمه و عربی آموخت و به هنگامی که فقط ۱۵‌ساله بود، مسائل دینی و اصول اساسی مذهب جعفری را به نیکی می‌دانست و در همان ایام برای پدرش که به تفسیر قرآن و تعلیم مسائل دینی و ترویج اصول راستین مذهب بود، دستیار فعالی به شمار می‌آمد». نویسنده کیهان (ساواک) شریعتی را مدرس دانشگاه سوربن پاریس و از دوستان صمیمی و نزدیک ژان پل سارتر معرفی می‌کند: «او دوره جامعه‌شناسی اسلامی را در دانشگاه سوربن به پایان آورد و در این رشته درجه دکترا گرفت و متعاقبا به عنوان مدرس در همان دانشگاه به تدریس پرداخت». (کیهان- ۲ تیر ۱۳۵۶)

از میان احکام چهارگانه بالا برای مصادره شریعتی و تلطیف افکار عمومی و اثبات حسن نیت خود، نظام شاهنشاهی در آن خرداد ۱۳۵۶ به جز درج این دو مطلب در کیهان نتوانست کار دیگری را پیش ببرد. دانشگاه مشهد مراسمی برای استاد اخراجی خود تدارک ندید. معلوم بود که امکان ندارد بتوان با تدارک تئاتر سوگواری برای شریعتی دلی را به دست آورد یا داغی را خنک کند. از همین رو در ایران هیچ مراسمی به جز مراسم هفتم او در مشهد و آن هم بی‌سخنران، مجوز نگرفت. در تهران تقاضای برگزاری مجلس ختم در مسجد ارگ بی‌پاسخ ماند.

با‌ این‌ همه مراسم‌های کوچک بی‌شماری در سراسر ایران در سوگ او و به یادش از سوی اقشار و طیف‌های وسیع دانشجویی، جوان، فعالان سیاسی و محافل روشنفکری برگزار شد.»

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan

  • علی مزینانی
۲۸
خرداد
۹۷

شبکه چهار سیما به مناسبت چهل و یکمین سالروز شهادت دکتر علی شریعتی مزینانی ویژه برنامه دوقسمتی «میراث کویر» را به روی آنتن می‌برد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ تصویربرداری «میراث کویر» در دو قسمت 60 دقیقه‌ای به تهیه‌‌کنندگی مصطفی پورمحمدی در خانه موزه دکتر شریعتی صورت گرفته است. به گفته پورمحمدی تهیه کننده برنامه، این برنامه به مناسبت 29 خرداد سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی مزینانی در قالب ترکیبی تهیه شده و در این دو قسمت با شاگردان دکتر شریعتی گفتگو شده است.

تهیه‌کننده‌ میراث کویر، تصریح کرد: تصویربرداری این مجموعه در خانه موزه دکتر شریعتی صورت گرفته و در این مکان با شاگردان استاد از جمله دکتر محمدحسین پاپلی یزدی نویسنده کتاب «شازده حمام»، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و از شاگردان دکتر شریعتی گفتگو شده است. اجرای برنامه را علیرضا سمیع پور کارگردان مستند «شریعتی بدون روتوش» بر عهده دارد و در بخش دیگری از برنامه با محمدعلی نجفی کارگردان تئاتر و تلویزیون که در زمان دکتر شریعتی و به دخواست وی کارگردانی تئاتر "ابوذر" را بر عهده داشته است، گفتگو می‌کند.

وی به دیگر میهمانان برنامه اشاره کرد و گفت: محمد اسفندیاری پژوهشگرو نویسنده «کتاب‌شناسی توصیفی شریعتی» و «شعله بی‌قرار» در خصوص «شریعتی و شجاعت اندیشیدن» صحبت می‌کند و در بخشی دیگر علیرضا سمیعی‌پور مجری برنامه با حجت‌الاسلام علی ذوعلم درباره «مایه های انقلابی اندیشه شریعتی» به گفتگو می‌پردازد.

پورمحمدی تأکید کرد: گزیده‌ای از سخنرانی نعمت‌الله فاضلی دارای دکترای انسان شناسی اجتماعی در خصوص شریعتی به عنوان یک پدیده اجتماعی در برنامه پخش می‌شود. پخش تصاویر کمتر دیده شده از دکتر شریعتی به همراه پخش گزیده‌ای از سخنرانی‌های وی از جمله بخش‌های جذاب این ویژه برنامه تلویزیونی خواهد بود.

برپایه این گزارش، «میراث کویر» در دو قسمت 60 دقیقه‌ای 29 و 30 خردادماه ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. شبکه چهار سیما امشب مستند «فرزند کویر» که به ناگفته های زندگی دکتر علی شریعتی مزینانی می‌پردازد را ساعت 22 به روی آنتن می‌برد. «میراث کویر» به کارگردانی مینو بیگی روایتی است مستندی از محل تولد‍، زندگی و دیدگاه‌های «دکتر علی شریعتی مزینانی» که دوستان و نزدیکان دکتر در جمعی دوستانه از خصوصیات اخلاقی و تفکراتش می‌گویند.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan

  • علی مزینانی
۲۸
خرداد
۹۷

 

مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد عروج عارفانه فرزند شایسته کویرمزینان دکتر علی شریعتی مزینانی در زادگاهش مزینان برگزار می شود

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ آیین نکوداشت چهل و یکمین سالگردشهادت فرزند شایسته کویرمزینان دکتر علی شریعتی مزینانی از ساعت 10 صبح تا 13 با حضور همشهریان و علاقه مندان به این معلم شهید در هیئت ابوالفضلی مزینان برگزار می گردد.

 در این مراسم قرار است دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دکترسیدجوادحسینی معاون سیاسی امنیتی استاندارخراسان رضوی سخنرانی کنند.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan

  • علی مزینانی
۲۳
خرداد
۹۷

 چهارمین دوره مسابقات فوتبال داخل سالن جام رمضان شهرستان داورزن یاد بود شهید مدافع حرم مهدی موحدنیا با قهرمانی تیم فوتبال مزینان به پایان رسید.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات با حضور مقامات اداری ،نظامی و انتظامی و ورزشی شهرستان های سبزوار و داورزن ، شورای اسلامی و دهیاری و بسیج شهدای مزینان و جمعی از ورزشکاران و ورزش دوستان دوشنبه 21 خرداد ماه در سالن ورزشی شریعتی مزینان برگزار شد.
حجت الاسلام علیزاده امام جمعه شهرستان داورزن که برای بار دوم در سالن ورزشی مزینان حضور یافته بود و ضمن تشکر از برگزاری این مسابقات و حضور جوانان و همچنین اهتمام سپاه و بسیج منطقه اظهار داشت: سلامتی از نعمت‌های بزرگ خداست و با ورزش و روزه‌داری هر روز به این ثروت پنهان خدادادی افزوده می‌شود و همه ما در برابر این جسم که امانتی از طرف خداوند متعال است مسئولیم و بایستی در راه رضای او گام برداریم.

مزینان زادگاه معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی و خاستگاه بیش از هفتاد شهید و صدها رزمنده و ایثارگر در این دوره از مسابقات با دوتیم نوجوانان شهدای مزینان و جوانان کاروانسرای شاه عباسی مزینان حضور داشت که در نهایت جوانان فوتبالیست مزینانی با شکست تمامی حریفان که از روستاهای مختلف شهرستان حضور داشتند بر سکوی قهرمانی تکیه زدند.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan


  • علی مزینانی
۲۳
خرداد
۹۷

خانه مهین‌الملک مزینانی به کافه کتاب تبدیل می شود علی محمد سعادتی از تبدیل خانه داماد مظفرالدین شاه به مرکز کتاب در راستای توافق شهرداری تهران با اداره اوقاف برای شناسایی و استفاده فرهنگی از ابنیه ارزشمند تاریخی خبر داد.

موقوفه مهین الملک مزینانی در منطقه ۱۱، خیابان شیخ هادی قرار دارد و در دهه‌های اخیر بدون آن که بهره‌برداری مشخصی از آن شود، رها شده بود.

تغییر کاربری بناهای تاریخی به مراکز فرهنگی آن هم در روزگاری که بناهایی همچون خانه "عامری"، خانه "ملکه توران" و حمام "معیر الممالک" با وجود ثبت در فهرست آثار ملی در یک چشم بر هم زدن با خاک یکسان می‌شوند، اتفاق خوشایندی است. خانه مهین‌الملک مزینانی پیش از آن که به سرنوشت بنای "حسام لشکر" دچار شود و سایه بولدوزر را بالای سر خود احساس کند، از میان صدها نقشه برای محو شدن جان سالم به در برد و در ابتکاری جالب قرار است در ماه‌های آینده به خانه کتاب تبدیل شود.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan

  • علی مزینانی