بایگانی مرداد ۱۳۹۲ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۲۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

۳۱
مرداد
۹۲

مدیرکل راهبردی پژوهشی فناوری معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی گفت: توجه مادی و معنوی به پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی گیلان می ‏تواند پتانسیل‏ های بالقوه آن را به بالفعل تبدیل کند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛دکتر سید مصطفی حسینی مزینانی در حاشیه نشست تخصصی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی گیلان و اعضای هیات علمی تخصصی پژوهشکده محیط زیست در گفت‏گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان، گفت: امروزه مسائل زیست محیطی از مهمترین برنامه‏ های کشور است و از آنجاییکه گیلان از محیط زیست بسیار ارزشمندی برخوردار است، استفاده از  امکانات پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در جهت حفظ این اکوسیستم می‏تواند موثر باشد.

وی افزود: آلودگی‏ های زیست محیطی به ویژه بحث پسماند گیلان از جمله اموری است که باید جدی‏ تر به آن پرداخته شود و استفاده از نیروهای متخصص پژوهشکده و اجرایی کردن مقالات پژوهشی در حل این مساله ضروری است.

مزینانی گفت: امروز به گیلان آمده ‏ام تا شاهد فعالیت‏های پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی گیلان باشم و گزارشات خوب و شفافی را از فعالیت‏ها دریافت کردم.

وی اضافه کرد: با مدیریت جدیدی که در این پژوهشکده منصوب شده است شاهد جهش‏های خوبی در فعالیت‏های این پژوهشکده بوده ‏ایم.

وی ادامه داد: اقلیم و جغرافیای خاص گیلان نیاز دارد که بیش از این به مسائل زیست محیطی آن توجه شود و توجه و حضور مدیران دفتر مرکزی و حمایت‏های مادی و معنوی از این پژوهشکده پتانسیل‏های بالقوه را به بالفعل تبدیل خواهد کرد.

مزینانی تصریح کرد: طرح‏های مناسبی در این پژوهشکده انجام شده است و طرح‏های دیگری هم در دست اجرا دارد که می‏تواند در جهت تحقق اهداف حفظ محیط زیست استان بسیار موثر باشد.

  • علی مزینانی
۲۸
مرداد
۹۲

برنامه «به‌سوی روشنایی» کاری از رادیو اقتصاد این هفته به بررسی موضوع خمس و احکام آن خواهد پرداخت.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل ازخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه «به‌سوی روشنایی» کاری از رادیو اقتصاد این هفته به بررسی موضوع خمس و احکام آن خواهد پرداخت.

بر اساس این گزارش، در پی دریافت پرسش‌های متعدد مردم در رابطه با موضوع خمس و شرایط آن، رادیو اقتصاد در قالب برنامه «به‌سوی روشنایی» و با حضور حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین هادی مزینانی، رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی غرب استان تهران به تشریح خمس و ابعاد فقهی و اقتصادی آن خواهد پرداخت.

«به‌سوی روشنایی» کاری از رادیو اقتصاد دوشنبه، 28 مردادماه، به سردبیری علی سلیمی از این شبکه رادیویی پخش خواهد شد.

  • علی مزینانی
۲۷
مرداد
۹۲

اختتتامیه اردوهای دین ،نشاط ، زندگی همراه با آخرین اردو و با حضور روحانیت مزینان برگزار شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ دراین برنامه که در اماکن قدیمی و تاریخی مزینان برگزار شد فرزندان مزینانی با سبک زندگی ساده آباء و اجدادشان آشنا شدند

این دوره آموزشی یک ماهه که به منظور پر کردن اوقت فراغت دانش آموزان در روزهای تعطیلی تابستان و به همت اداره اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی و با حضور دو روحانی جوان برای اولین بار درمزینان برگزار گردید دختران و پسران خردسال و نوجوان مزینانی علاوه بر فراگیری مسائل دینی در اردوهای تفریحی شنا ، مزینان شناسی ، صحرا گردی و بازیهای محلی نیز شرکت کردند.

مزینان دارای ابنیه های تاریخی فراوان از دوره های قبل و بعد از تاریخ اسلام است که به دلایل مختلف از جمله عدم معرفی این منطقه توسط مسئولین مربوطه مانند سازمان گردشگری به توریستها ناشناخته مانده است در حالی که این ابنیه ها و در کل روستای تاریخی مزینان به ثبت آثار ملی در آمده است.

یکی دیگر از این دلایل ،کم کاری ها و حسادتهایی است که در منطقه وجود دارد و بعضی نمی خواهند که مزینان شناخته شود که اگر چنین گردد خود اینها زیر سئوال می روند که چرا تاکنون دست روی دست گذاشته اند همچنان که این مسئله در باره شهرستان تاریخی سبزوار نیز مغفول مانده است و تنها از کل تاریخ آن ، سربدارانش را می شناسند که به یمن سریال زیبایی که به همین نام پخش شد ایرانیان فهمیدند که شهری هم به نام سبزوار در ایران وجود دارد نه آیین نکوداشتی برای اندیشمندان و دانشمندانش و نه برنامه ای برای شناخت تاریخ کهنش در این شهر برگزار شده است در حالی که در گذشته ؛ ما سبزواریها بزرگانی همچون بیهقی ها ، اسرار و شریعتمدار وکاشفی ها و در زمان معاصر شریعتی ها و دولت آبادی ها و حمید سبزواریها را داریم که سرآمد نویسندگان و شاعران و ادبا هستند و شهیدانی مانند ؛ فرومندی و شجیعی و محمدیان و...که فرماندهان بزرگ لشکر 5 نصر خراسان و 21 امام رضا (ع) بودند که تا چندین سال می توان کنگره های بزرگ بین المللی برای هرکدام از این شخصیتها برگزار نمود.

درادامه عکسها را فراموش نکنید، ببینید...

  • علی مزینانی
۲۵
مرداد
۹۲

تعداد اموات مزینانی که تا کنون در  بهشت زهرای تهران دفن شده اند 432 نفر اعلام شده است

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در طی 81 سال گذشته تعداد شهروندان مزینانی که در پایتخت، دار فانی را وداع گفته اند و به لقای پرودگار رسیده اند بیش از هزار نفر است که از این تعداد 432 نفر از آنان در گلزار بهشت زهرا آرمیده اند . این آمار از سال 1310 تا مرداد 1392ه.ش می باشد که در سامانه بهشت زهرا مربوط به شهرداری تهران ثبت شده است و عزیزان مزینانی می توانند برای اطلاع از درگذشتگان با کلیک بر روی  این نشانی  وارد سامانه بهشت زهرا شوند: http://services.tehran.ir/Default.aspx?tabid=75 

بیشتر مزینانی هایی که به دلایل مختلف از جمله ؛ کار اداری ، ازدواج ، مشکل مالی ، تحصیل و... از وطن خویش مهاجرت می نمایند راهی تهران می شوند و اگر پس از بازنشستگی بتوانند به وطن برمی گردند و گرنه پس از فوتشان بنا به وصیت و یا تصمیم بازماندگان جنازه او به مزینان بر می گردد و در بهشت علی (ع) دفن می شود و کسانی که سالهاست در این شهر زندگی می کنند و چندین نسل آنها در تهران زیسته اند بعد از مرگ در تهران دفن می گردند و البته بعضی از فرزندان نیز بعد از فوت والدین خود برای آنکه بتوانند همیشه بر سرمزار آنان بروند و به یادشان باشند بهتر می بینند که آنها را در شهر محل سکونتشان به خاک بسپارند.

در ادامه بخش اول اسامی و محل دفن اموات مزینانی را ببینید...

  • علی مزینانی
۲۵
مرداد
۹۲


دبیر کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بابلسر گفت: بیش از 9 میلیارد تومان بودجه به شهرستان بابلسر اختصاص یافته است.

خبرگزاری فارس: اختصاص بیش از 9 میلیارد تومان بودجه به بابلسر

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل ازخبرگزاری فارس از بابلسر، حسن مزینانی عصر امروز در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان که در سالن اجتماعات فرمانداری بابلسر برگزار شد، اظهار داشت: جلسه امروز برای توجیه اعتبارات سال 92 است.

وی، اعتبارات اختصاص یافته برای شهرستان بابلسر را 9 میلیارد و 80 میلیون تومان برشمرد و افزود: اولویت اختصاص بودجه به پروژه‌های نیمه‌تمام است.

دبیر کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بابلسر با اعلام اینکه اعتبارات استانی نفت بابلسر پنج میلیارد و 368 میلیون تومان است، اذعان داشت: سهم یک درصدی بسیج شهرستان 72 میلیون تومان، هشت درصد بنیاد مسکن بابلسر 576 میلیون تومان،راه روستایی فاقد آسفالت 295 میلیون تومان،کمک به ساخت مساجد 196میلیون تومان، بودجه برای توسعه زیرساخت گردشگری مذهبی 350 میلیون تومان و زیرساخت شهرک صنعتی 100 میلیون تومان است.

این مسئول ادامه داد: همچنین بر اساس ماده 108 قانون برنامه پنجم 2 میلیارد و 123 میلیون تومان برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته شد.

مزینانی با بیان اینکه سهم اختصاص یافته براساس برنامه عملی دستگاه‌های اجرایی است، عنوان کرد: از یک سال قبل فرمانداران در جریان این برنامه عملیاتی هستند و امسال فقط دو استان در کشور برنامه عملیاتی‌شان تمام شد.

وی اذعان کرد: اعتبارات مشخص شده بر اساس عملکردهای گذشته و نیازهای پیش‌بینی شده بوده و تاکید ما بر این است ادارات به هیچ وجه اقدام به شروع پروژه جدید نکنند.

دبیر کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بابلسر بیان داشت: حداقل ثبت پروژه جدید اعلام شده برای هر شهرستانی 10درصد اعتبارات شهرستان است.

این مسئول در پایان اضافه کرد: با توجه به پروژه‌های نیمه تمام شهرستان بابلسر اعتبارات پروژه‌های جدید برای این شهرستان به دو یا سه درصد هم نمی‌رسد.

  • علی مزینانی
۲۵
مرداد
۹۲
مسکن مهر بدون رعایت ضوابط شهرسازی و زیرساخت‌های شهری ساخته شده است که در این زمینه می‌توان دو راهکار ارایه داد که یکی حذف کلی این پروژه و دیگری تامین اعتبار مالی از طریق مجلس است.

رئیس جمهور منتخب برای انتخاب وزیر‌راه‌شهرسازی در ابتدای کار با انجمن‌های صنفی مشورت کرد که گزینه اول همگی آن‌ها متفق القول دکتر آخوندی بود.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از ایلنا ؛محمد مزینانی عضو هیات مدیره جامع مهندسان شهرسازی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اولین انتخاب وزیر پیشنهادی بدون استثنا چه در میان دانشگاهیان و چه انجمن‌های صنفی عباس آخوندی بود، بنده دراین خصوص با تمام روسا صحبت کرده‌ام و تمامی متفق القول گزینه انتخابی‌شان گزینه اعلام شده بود.
عضو هیات مدیره جامع مهندسان با اشاره به شایستگی آخوندی افزود: سوابق درخشان در 4 سال وزارت و هم چنین نگاه اقتصادی وی به مسایل علاوه بر نگاه مهندسی اصلح بودن ایشان را برای وزارت راه و شهرسازی تایید می کند.

وی تصریح کرد: روحانی رئیس‌جمهور با انتخاب فردی از قلب انجمن‌های تخصصی راه، برای این گروه احترام قایل شد که امیدوار هستیم این رویه ادامه‌دار باشد.

مزینانی در ادامه سخنان خود یکی از چالش‌های اصلی موجود در راه و شهرسازی را مسکن مهر دانست و اظهار داشت: مسکن مهر بدون رعایت ضوابط شهرسازی و زیرساخت‌های شهری ساخته شده است که در این زمینه می‌توان دو راهکار ارایه داد که یکی حذف کلی این پروژه و دیگری تامین اعتبار مالی از طریق مجلس است.

وی تصریح کرد: مسکن مهر زیرساخت شهری قوی ندارد و برای از میان برداشتن این مشکل نیاز یه یک اعتبار مالی، ملی است.

مزینانی با اشاره به مسکوت ماندن طرح جامع شهرسازی در مجلس افزود: کمیسیون عمران برای اجرایی شدن این طرح باید فعالیت‌های ویژه‌ای انجام شود.

وی ادامه داد: نگاه ملی در وزارت‌خانه به مسکن و شهرسازی وجود دارد در صورتی که نمایندگان مجلس به صورت اجرایی نگاه می‌کنند ما باید حوزه اجرایی را از وزارت خانه به شهرداری واگذار کنیم و وزارتخانه نظاره‌گر و برنامه‌ریز مدیریتی شهرسازی به صورت ملی باشد.

عضو هیات مدیره جامع مهندسان شهرسازی ایران با ذکر راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مشکلات این حوزه افزود: همکاری با دانشگاه‌ها و انجمن‌های صنفی می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد، همچنین با تفکیک وزارت شهرسازی و راه می‌توان خسارتی را که این دو حوزه به خصوص شهرسازی به دلیل بها دادن بیشتر به راه در چند سال اخیر متحمل شده است جبران شود.

  • علی مزینانی
۲۴
مرداد
۹۲

ازحدیره تا باغستان

ره آورد سفربه مزینان


مزینان از نگاهی دیگر(16 )

بخش هجدهم

چنان غرق در عید باستانی نوروز و روزهای به یاد ماندنی آن شده ام که صدای بوق نیسانی که می خواهد به سمت موتور آل احمد برود را نمی شنوم و راننده که یکی از همشهریانی است که سالها جوانی خویش را با همین نیسان در مزینان و روستاها و دهات  اطراف گذرانده و من نیز او را همیشه با همان چهره ی خندان می بینم و اصلا در خاطرم نمی گذرد که روزها برما گذشته و اکنون هردو و او چند سالی بیشتر به دوران پیری نزدیک می شویم. دستش را گذاشته روی بوق و چند بار مرا به خود می خواند و وقتی متوجه اش می شوم لبخندی می زنم دستی تکان می دهم واو هم تنها به نگاهی وبعد خنده ی تلخی که یعنی خوب بود همسایه بودیم وگرنه شاید چند لغز آبداربارت می کردم .

 من که نشنیدم ولی خب او خواهد گفت وتنها نگاه من با او همراه شد و تا آن سوی زمینهای آل احمد و موتور آب مزینان که پس از خشک شدن آب ین قلعه اکنون به همت شهید امین آبادی این آب تا صحرا درختان را همراهی می کند پر می کشد در کنار این جوی آب که در سمت شرقی جاده مزینان قرار گرفته اکنون درختانی از سنجد و توت وبید سربلند کرده اند و تمامی زمینهایی که روزگاری دق * بودند تبدیل به مزارع کشاورزی شده اند ودیگر هر دو طرف جاده سبز شده و تا چشم کار می کند سبست * و جو و پنبه  و فلفل می کارند و در این سو نیز زمینهای آل احمد که متأسفانه چون همت مزینانی ها به بار ننشست اکنون غریبه ای متولی کشت و کار در آن شده است که گویا مأمور به خشکانیدن درختان و قلع و قمع کردن آنها شده است جایی که سیزده بدر مردم گروه گروه روز طبیعت را درآنجا و در کنار هم جشن می گرفتند و مرحوم عمو کبل علی اصغر وپس از او پسرش علی روس آی بابا صفر را می خواند و ما هم  با شادی آنها را همراهی می کردیم واکنون جایش را به خاطر قطع درختانش به سرموتور شهید امین آبادی سپرده است و باز خدا روح او را شاد کند که چنین باقیات و صالحاتی از خویش برجا گذاشت وانگار پیش بینی یک چنین روزی را کرده بود وبه یقین چنین است چون خود او همت گمارد و تمام جوی آب داخل بازار را تا صحرا سیمان و جدول بندی کرد و گرنه این نهر آب گاه تا وسط خیابان راه برمی داشت و می آمد و اگر خدا او را اینقدر زود از ما نمی گرفت سالها پیش یعنی همان دهه ی شصت ،مزینان به جایگاه اصلیش برمی گشت و شهریتش را می گرفت چون در تمامی کارهایش پیگیر بود. یادم هست زمانی برای گرفتن سیمان به بخشداری داورزن و فرمانداری سبزوار و استانداری مشهد رفته  و همه جا از آنها امضا گرفته بود که سیمان سهمیه مزینان را که در پس ادارات گم شده بود پیدا کند وموفق شد و آمد واین جوی آب را سر و سامان داد. ولی شورای ما در ده سال پیش نامه هایی از استانداری و وزارت کشور مبنی بر آمدن و استقرار شهرداری در مزینان دریافت می کنند و حتی وزارت کشور به آنها نامه می دهد که وانت و پیکان و موتور و زمینی برای شهرداری آماده نمایند و همه ی این اتفاقات گویا رخ می دهد ولی ناگهان شهر و شهرداری و نامه و امضا کننده و پیگیر و شورا وهمه وهمه اصلا فراموش می شوند و گویا باید فراموش شود ناگهان می شنویم روستای همسایه ی ما شهر و خیلی زود شهرستان می شود و دیگر مزینان و مزینانیان هرچه نامه و درخواست بنویسند فقط پارافی می شود و بعد هیچ . تا باز مراسم سالگرد شریعتی برسد و مسئولی بیاید و وعده ای نو بدهد به قول فرزند شایسته کویر مزینان این است قصه ی مزینان و شیخ حسین مزینانی و اسافل اعضاء زیبا... (چون محمد حجازی و علی دشتی - فقط یک بار گذرشان به ده ما افتاد - اتفاقاً به مزینان - و ما با شگفتی و شادی خبر را استقبال کردیم که نویسندگان و ادبای بزرگ تهرانی قدم از محافل گرم ادبی پا به روستا گذاشته اند و از چشم “ فتنه “ و روی “ زیبا “ و دست و دل ممدوح و غمزه معشوق، لحظه ای فراغت یافته اند و به سراغ ما سوختگان کویر و قربانیان رنج و کار و گرسنگی آمده اند؟! 

اما نه گرسنگیمان را احساس کردند و صدای تازیانه ها را شنیدند و رنجمان را چشیدند، و نه زندگیمان را دیدند، دیدیم که فقط و فقط به جستجوی “ زیبا “ خانمی آمده اند که نمی دانم از کجا به ده ما افتاده بود و قصه باز همان قصه اسافل اعضاء زیباست و شیخ حسین مزینانی! ( “ زیبای “ حجازی را بخوانید. ) ) 

                                                                 (دکتر علی شریعتی مزینانی - مجموعه آثار7-شیعه)

تازه چون عده ای از دلسوزان مزینانی به دنبال این احقاق حق می روند و به دستگاه های دولتی و دولتمردان بزرگ نامه می نویسند، دیگران پیشنهاد می کنند که ؛ بهتر آن است مزینان برای بهره مندی از امکانات مناسب به شهرستان تازه تأسیس ملحق شود یعنی در حقیقت به خیابانی و یا محله ای از این شهرستان و دلیل هم می آورند که چون مزینان در جنوبی ترین نقطه قرار گرفته پس جای پیشرفت ندارد و چه بی شرمانه است این اظهار نظر و برای من که مزینان را در چندین هزار ساله دیده ام برایم این درد آورترین بیان و گاه مضحک می نماید. مثل این است که گفته شود یک کشور تاریخی را به دلیل هم مرز بودن با کشور جدید پیوند بزنید و یک کشور واحد تشکیل دهید. و برای این خودخواهی تاریخ شاهد چه جنگها و خونریزی ها که نبوده است .

متأسفانه حتی نمایندگانی که با رأی مردم ما، ره به مجلس برده اند و اکنون قانونگذار شده اند یادشان رفته که مردم بیهق بعد از آن زوال حق که باید سبزوار یکی از خراسانها می شد و به خاطر لابی فردی با نفوذ  این خراسان به شمال ارض توس رفت و تنها افسوس و حسرتش برای سبزواریها ماند و اکنون اگر می خواهند به این حقیقت دست یابند پس بهتر است تلاش نمایند تا تعداد شهر و شهرستان در این منطقه بیشتر شود تا بزرگی سبزوار با پیشینه ی تاریخی سترگ که مغولها را برای همیشه بیچاره کرد و نهضت جاودانه ی سربداران را پایه گذاری نمود ؛ به چشم و دیده ی صاحب منصبان بیاید و بزودی شاهد استان خراسان غربی و ما می گوییم: استان سربداران باشیم و چه با شکوه است این آرزو

                                      وادامه دارد...


* دق : زمینهای بایر و صاف

* سبست : شبدر ، یونجه

  • علی مزینانی
۲۱
مرداد
۹۲

خبرگزاری فارس: خبرگزاری فارس برای انعکاس مطلوب رویدادهای هنری تقدیر شد

مزینانی مدیر خبرگزاری فارس استان سمنان: مطبوعات اسلامی بدون روزنامه‏نگار اسلامی تحقق نخواهد یافت و خبرگزاری فارس در زمینه تربیت چنین خبرنگارانی گام برمی‏دارد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از خبرگزاری فارس ؛مرتضی مزینانی صفابین مدیر خبرگزاری فارس استان سمنان در نشستی که به مناسبت روزخبرنگار و با حضور رئیس سازمان بسیج کارمندان  این استان در محل دفتر فارس برگزار شدحرفه ی خبرنگاری را خطیر و ناامن ارزیابی کرد.

وی افزود : امروز حرفه خبرنگاری یکی از مشاغل ناامن و پردردسر در جهان شناخته می‏شود؛ حرفه‏ای که هر کدام از افرادی از طریق آن امرار معاش می‏کنند، برای فردای خود و امنیت شغلی‏شان نگران بوده و از هیچ‏ حاشیه امنیتی برخوردار نیستند.

مرتضی مزینانی‏صفابین افزود: از آنجا که حرفه روزنامه‏نگاری یک شغل زنده و پویاست و قلم‏داران رسانه با عشق و فداکاری و از جان گذشتگی، شانه‏های خود را به بار سنگین مسئولیت روشن‏گری مردم سپرده‏اند و دفاع از حریم آزادی را در جان و قلب خود همواره روشن نگه می‏دارند، بالندگی مطبوعات و کار روزنامه‏نگاری و خبرنگاری در میهن اسلامی، بی‏وقفه ادامه داشته و استمرار خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در نگاه حرفه‏ای، خبرنگار فردی است که به نمایندگی از مردم، برای اطلاع‏رسانی سالم و بیان حقایق، عملکرد و رفتار تمام افراد جامعه مخصوصاً مسئولان و صاحب منصبان را زیر ذره‏بین قرار داده و به نقد و موشکافی آن می‏پردازد تا با شناخت نقاط ضعف و قوت به پیشبرد اهداف ملی و مردمی منتهی شود.

مدیر خبرگزاری فارس استان سمنان افزود: در روزنامه‏نگاری حرفه‏ای غرب صحبت از بی‏طرفی و صحت اخبار می‏شود؛ اما در رونامه‏نگاری اسلامی بالاتر از آن یعنی اصل تقوا مطرح است و الگوی اسلامی روزنامه‏نگاری الگوهای غربی را به چالش می‏طلبد.

مزینانی‏صفابین افزود: مطبوعات اسلامی بدون روزنامه‏نگار اسلامی تحقق نخواهد یافت و خبرگزاری فارس در زمینه تربیت چنین خبرنگارانی گام برمی‏دارد.

دراین نشست رئیس سازمان بسیج کارمندان استان سمنان ضمن تقدیر از زحمات دست اندرکاران این رسانه اظهار داشت: خبرگزاری فارس بدون شک جزئی از نظام و رسانه‏ای ارزشی و متعهد است و تا امروز توانسته دین خود را به انقلاب و نظام اسلامی به خوبی ادا کند.

  • علی مزینانی
۱۹
مرداد
۹۲

در اولین روز از ماه شوال مردم مومن مزینان پس از یک ماه بندگی و روزه داری نماز عید سعید فطر را همزمان با سایر شهرهای کشورمان برگزار کردند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ نماز عید سعید فطر به امامت روحانی مزینان و با همراهی جمعی از روحانیون مزینانی حجج اسلام شیخ رضا اسلامی ، شیخ محمد مزینانی ، شیخ قاسم حسینی و دو روحانی اعزامی به مزینان ؛حجج اسلام صداقت پور ودر افشان در هیئت حسینی مزینان برگزار نمودند

در این مراسم معنوی حجت الاسلام معلمی فر به قرائت دوخطبه پرداخت و درادامه دو روحانی اعزامی با مردم وداع کردند و از همکاری خوب مزینانی ها تجلیل و قدردانی نمودند و پس از آن نماز باشکوه عید سعید فطر اقامه گردید .

مردم مزینان طبق یک رسم دیرینه با پوشیدن لباس نو وتمیز و با ذکر الله اکبر و لله الحمد به درب منزل روحانی محل می روند و از او می خواهند تا برای اقامه نماز آنها را همراهی نماید و با این ذکر روحانی را تا محل برگزاری مراسم مشایعت می نمایند.

این مراسم با نماز عید سعید فطر ادامه می بابد و پس از آن خیرات مردمی که به یاد امواتشان به خصوص کسانی که در سال گذشته عزیزی را از دست داه اند نذر کرده اند بین نمازگزاران پخش می شود . این خیرات عموما شکلات و شیرینی و یا حلوای محلی است.

از دیرباز نماز عید سعید فطر با حضور خاندان بزرگ شریعتی مرحوم شیخ احمد و ملاقربانعلی و این اواخر یعنی دو دهه پیش مرحوم حاج شیخ محمود شریعتی برگزار می شد و پس از فوت این خطیب توانای مزینانی دیگر کسی از خانواده او لباس روحانیت را برتن نکرده و لذا برگزاری این گونه مراسم به حجت الاسلام شیخ محمد تقی معلمی فر که مدتی طولانی در مزینان و قراء مجاور پرتو افشانی می نماید و پدر وی نیز یکی از افاضل وقت بوده و فرزندان مزینانی قرآن را در مکتبخانه ایشان فرا می گرفته اند، رسیده است.

نمازگزاران مزینانی پس از فوت حاج شیخ محمود شریعتی هرساله با همراهی شیخ محمدتقی معلمی فر به در منزل او مراجعه می کنند و یادش را گرامی می دارند و به نوعی از خدمات ارزنده این خاندان تجلیل می نمایند.

مرحوم شیخ محمود شریعتی فرزند حاج شیخ قربانعلی شریعتی و پسر عموی فرزند شایسته کویر دکتر علی شریعتی مزینانی است که در عصر خویش در بین رو حانیت منطقه معروف به خطیب فاضل و توانا بود و تاریخ اسلام را به طور کامل در منابر بیان می نمود . وقتی خطبه ی شقشقیه را در نماز عید فطر با صدای رسایش می خواند بسیاری از کسانی که حتی عربی نمی دانستند با دم مسیحایی او اشک می ریختند و همه ی نمازگراران را مجذوب خود می کرد.

شاهدان کویرمزینان ضمن گرامیداشت یاد این عالم ربانی امیدوار است که انشاء الله وارثان او راهش را ادامه دهند و در آینده ای نزدیک شاهد برخاستن عالمی دیگر در کسوت روحانیت از خانواده این بزرگوار باشیم.

درادامه عکسهای مزینان سیتی را از این مراسم ببینید...

  • علی مزینانی
۱۸
مرداد
۹۲

همزمان باشب عید سعید فطر مراسم معنوی دعای توسل و وداع باماه مبارک رمضان در جوار امام زادگان بهمن آباد برگزار شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ دراین مراسم که در آخرین ساعات ماه مبارک رمضان و با حضور حجت الاسلام  صفر پور رئیس اداره اوقاف و امور خیریه  شهرستان سبزوار و جمع کثیری از مردم مومن مزینان و بهمن آباد برگزار شد حجت الاسلام شیخ محمد مزینانی در باره اثرات ماه مبارک رمضان و نیز رمز ماندگاری اثرات این ماه سخنرانی کرد سپس قاری جوان  علی رضا تاج مزینانی ،حافظ چندین جزء از کلام الله مجیدبا تلاوت آیاتی  از کتاب خدا این محفل معنوی را نورانی کرد. و در ادامه دعای توسل و وداع با ماه رمضان همراه با مداحی ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت برگزار شد.

در ادمه دیدن عکسهارا فراموش نکنید...

  • علی مزینانی
۱۸
مرداد
۹۲

در آخرین روز از ماه مبارک رمضان و همزمان با روز خبرنگار هنرمند جوان مزینانی در شبکه یک سیما به اجرای برنامه پرداخت.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ سید مصطفی جلالی پور مزینانی استاد و خواننده موسیقی سنتی روز پنجشنبه ۱۷ مرداد با حضور در شبکه یک سیما در برنامه صبحگاهی "روز ششم" ترانه ای زیبا با نام عشق پنهانی را همراه با آهنگ سنتی و اصیل ایرانی براساس ملودی خراسانی اجرا کرد.

استاد جلالی پور مدتی است علاوه بر تدریس موسیقی و آواز سنتی با حضور در برنامه های مختلف سیما به ویژه شبکه ی جام جم خوش می درخشد و به تازگی این موسیقی سنتی خراسانی را که آهنگ آن را علی جافری تنظیم کرده است برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی آماده ی پخش نمود.

وی در گفتگو با شاهدان کویر مزینان اعلام کرد که بزودی آلبوم ترانه های  زیبایش با کمی تغییر روانه ی بازار خواهد شد.

تصنیف نغمه نوروزی استاد جلالی پور را که چندین بار از شبکه های جام جم سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است از این نشانی دانلود و تماشا کنید  http://www.ghatreh.com/news/nn13319041

  • علی مزینانی
۱۵
مرداد
۹۲


 به همت اداره اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی تابستان 92 با حضور دو روحانی جوان و برگزاری دوره دین ، نشاط ، زندگی در مزینان برای دخترها و پسرها سرشار از معنویت ، شادابی و آموزش است.

به گزارش شاهدان کویر مزینان ؛ کلاسهای اوقات فراغت همزمان با ماه مبارک رمضان با عنوان دین ،نشاط، زندگی و با استادی دو روحانی جوان حجج اسلام درافشان و صداقت پور برای اولین بار درمزینان در حال برگزاری است و فرزندان خردسال و نوجوان مزینانی  از ابتدای ماه مبارک رمضان  در کلاسهای دینی و آموزشی و اردوهای تفریحی نیز شرکت می نمایند که موجی از شادابی و رضایت را در بین والدین و فرزندان مزینانی ایجاد نموده است

این دوره با برگزاری اردوی شنا در یکی از استخرهای مزینان در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان ادامه یافت و همراهی حجت الاسلام در افشان با بچه ها در استخر برجذابیت های این اردوی تفریحی افزوده است که در تصاویر زیبایی که به همت وبلاگ مزینان سیتی و با هنرمندی مهدی نائب  شکارشده است محسوس است.

 نقش روحانیت مزینان در برگزاری این دوره به ویژه حجت الاسلام سید قاسم حسینی و همچنین مدیر مهدکودک و سرپرست بهزیستی مزینان خانم فاطمه گلستانی نیز ستودنی و شایسته تحسین است که با همکاری و همدلی مضاعف، تابستان پر از شادی را برای بچه ها فراهم نموده اند.

در ادامه عکسها را ببینید...

  • علی مزینانی
۱۲
مرداد
۹۲


مردم همیشه در صحنه مزینان همراه با امت اسلامی در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ جمع کثیری از روزه داران مزینانی با اجتماع در مقابل مسجد مزینان به دعوت ستاد راهپیمایی روز قدس شهرستان داورزن به خیل عظیم راهپیمایان این شهرستان که از تمامی بخشها و روستاها شرکت کرده بودند پیوستند و با فریاد مرگ براسرائیل و مرگ بر آمریکا اعتراض خویش را به جنایات صهیونیستها اعلام نمودند

 دراین مراسم که جمعی از فرماندهان مسئولین شهرستان داورزن و سبزوار از جمله حجت الاسلام زحمتکش نماینده ولی فقیه سپاه سبزوار حضور داشتند، پس از قرائت بیانیه راهپیمایان در نماز دشمن شکن جمعه به امامت حجت الاسلام مداحی شرکت کردند.

حجت الاسلام مداحی در خطبه های نماز جمعه با اشاره به حمایت گسترده غرب و ۵ قدرت بزرگ از اسرائیل به ویژه پیراستعمار روباه صفت انگلیس خاطر نشان کرد:نیازهای فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و نظامی غرب بویژه انگلیس ، موجب پدیدآمدن جریان فکری صهیونیسم شد که همکنون  به حمایت از اسکان یهودیان در فلسطین تلاش می کنند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه نگاه مردم اروپا نیز به این رژیم صیونیستی یک  نگاه منفی  است  و این گروه  یهودیان را موجوداتی پست  ،فرومایه ، استثمارگران اصلی اقتصاد اروپا ، ناتوان در همسانی با دیگران ، انگل اجتماع  می دانند

امام جمعه داورزن با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار داشت : هیچ مساله ای به اهمیت مساله فلسطین نیست . فقط غصب خانه مسلمین نیست ، بلکه   دشمنان جهانی اسلام ، بخشی از خانه مسلمین رابرای حمله به صفوف مسلمین برای مبارزه با خواسته ها و تحرکات آن ها سنگر قرار داده اند

وی  مقاومت را  تنها راه نجات فلسطین دانست و گفت: باید مقاومت ملت فلسطین در برابر زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی  ادامه یابد و از سازش با اسرائیل جلوگیری شود.

  • علی مزینانی
۱۱
مرداد
۹۲


مراسم سومین شب از لیالی قدر درشب بیست و سوم ماه مبارک رمضان درمسجدجامع و میدان عاشورای مزینان برگزارشد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ابتدا با سخنرانی حجت الاسلام معلمی فر درمسجد جامع مزینان آغازشد و پس از برنامه قرآن برسرگرفتن که در دراین مسجد با شکوه خاصی برگزار می شود جمعی از مردم مزینان با اجتماع در میدان تعزیه خوانی روز عاشورا که به نام میدان قتلگاه معروف است و مزینانی ها اعتقاد خاصی به این میدان دارند مراسم دعای پرفیض جوشن کبیر و سخنرانی توسط دو روحانی اعزامی اداره اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی برگزار گردید.

در ادامه عکسهای این دو مراسم معنوی را ببینید...

  • علی مزینانی
۱۱
مرداد
۹۲

مراسم یادبود والدین هنرمندجوان مزینانی در مسجد اباذر و حسینیه بیت الرضا (ع)میدان شهدای تهران با حضور شهروندان مزینانی مقیم پایتخت برگزار شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛  این مراسم به یاد مدیر فقید هیئت علی اکبری (ع) مزینان مرحوم سیدمحسن جلالی پور که سالهای متمادی خادمی اهل بیت  عصمت و طهارت (ع) را می نمود و همسر مرحومه اش سیده فاطمه مزینانی والدین هنرمند آتیه دار مزینان ؛ سید مصطفی جلالی پور استاد و خواننده  موسیقی سنتی طبق سنوات گذشته در مسجد اباذر خیابان خورشید در شب بیست و چهارم ماه رمضان برگزار  شد.

مناجات خوانی ،تلاوت قرآن کریم ، نماز جماعت و افطاری از جمله برنامه هایی است که در مجلس یاد بود این دوسید جلیل القدر برگزار گردید. 

سادات بزرگوار جلالی پور چندین دهه است که مدیریت هیئت جوانان علی اکبری (ع) مزینان را برعهده دارند و پس از درگذشت مرحوم سید محسن جلالی پور و تدفین وی در مزینان این میراث گرانمایه به فرزند ارشدش سیدجواد رسیده است و دیگر فرزندان او را در این خادمی همراهی می نمایند. 

شاهدان کویرمزینان ضمن گرامیداشت یاد این خادمین بزرگوار، آماده است تا درباره زندگینامه تمامی خادمان ، نوحه خوانان و تعزیه خوانان مزینان مطالب همشهریان گرامی را منتشرنمایدکه شهروندان مزینانی می توانند مطالب و عکسهای خود را از طریق بخش نظرات هرپست درهمین وبلاگ و یا ایمیل   alimazinani@mihanmail.ir برای مدیر وبلاگ ارسال نمایند

  • علی مزینانی
۱۰
مرداد
۹۲

مراسم شب احیای بیست و سوم  ماه مبارک رمضان درمهدیه مزینانی های مقیم تهران برگزار شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ دراین مراسم حجت الاسلام شهاب در رابطه با فطرت انسان  سخنرانی نمود و در ادامه تلاوت آیات کلام الله مجید توسط قاری مزینانی این محفل معنوی را نورانی کردو پس از آن مراسم قرآن برسرگزفتن و ذکر مصیبت آل الله توسط مداحان اهل بیت عصمت وطهارت زینت بخش این مراسم بود

همچنین  پس از ذکر نام درگذشتگان مزینانی که درماههای اخیر به دیار باقی شتافته اند نام بیش از شصت شهید مزینانی قرآئت شد و فتوکلیپ شهدای مزینان با عنوان شاهدان کویرمزینان برای مزینانی ها بلوتوث گردید

درادامه عکسهای این مراسم را ببینید...

 

 

  • علی مزینانی
۰۹
مرداد
۹۲

مراسم شام غریبان شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) در بقعه مبارک امام زاده سیداسماعیل(ع)  برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از مزینان سیتی؛ مراسم شام غریبان شهادت اول مظلوم عالم مولی الموحدین حضرت علی (ع) در جوار امام زادگان بهمن آباد و در حرم امام زاده سید اسماعیل (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) به همت هیئت شاهزاده علی اصغر (ع) مزینان برگزار شد.

دراین مراسم که با حضور عزاداران مزینانی و بهمن آبادی برگزار شد حجت الاسلام بهمن آبادی پیرامون زندگانی حضرت امیر مومنان و نحوه ی شهادت آن حضرت و ولایتمداری سخنرانی نمود و درادامه مراسم دعای توسل و ذکرمصیبت و نوحه خوانی توسط ذاکرین جوان مزینانی برگزار گردید.

در ادامه عکسهای مراسم را ببینید...

  • علی مزینانی
۰۹
مرداد
۹۲

 

حجت الاسلام حاج شیخ حبیب الله مزینانی عسکری

بخش دوم

در بخش اول هدف از انتشار این گونه مطالب را گفتیم و عنوان کردیم که در پی معرفی چهره های ماندگار و نخبگان و مشاهیر مزینان درابتدا به عالمان و روحانیون دینی می پردازیم که سالهاست در مجالس و مراکز مختلف پرتو افشانی می نمایند و درادامه به قسمتی از زندگینامه حجت الاسلام حاج شیخ حبیب الله مزینانی ملقب به عسکری پرداختیم که با توجه به بیماری و پس از آن درگذشت پدرشان مجبور می شود برای تأمین امرار معاش خانواده راهی شهرهای مختلف شود سپس با حضور درمدرسه علمیه مزینان و درک محضر مرحوم شیخ قربانعلی شریعتی ملبس به لباس روحانیت می شود و پس از قرائت شعری در رثای استادش ، با دکتر علی شریعتی دوست و هم سخن می شود و...

اینک در ادامه ضمن پرداختن به این دوستی با قسمتی دیگر از زندگینامه این روحانی برجسته مزینانی آشنا می شویم:

پس از مراسم ،دکتر شریعتی از وی می خواهد که با او همراه شود و بار دیگر شعرش را که در وصف عمویش سروده بخواند و او در حالی که آرام آرام از کنار درختهای بیدی که سر بر شانه ی هم نهاده اند و آب را تا مزرعه همراهی می کنند می گذرد و همنوا با فرزند شایسته کویر می خواند:

شجر گلشن فضیلت  رفت       میوه ی باغ علم و حکمت رفت

بار دیگر ز خاندان علم و ادب     عاشق مکتب فقاهت  رفت

چون شنید ارجعی الی ربک      گفت لبیک و با اجابت رفت

مرغ روحش زسجن تن بیرون     پر گشوده به باغ جنت رفت

شمع سوزان ساکنان کویر       زاهدانه و با مناعت رفت

این ادیب در کنار مردم بود       مردمی بود و با وجاهت رفت

سخنش عترت است وقرآنی    آن مرید کتاب و عترت رفت

همه گویند بافغان و خروش     شریعتی حاکم شریعت رفت

این سخن زعسکری بشنو      کز مزینان جلال و عزت رفت

دکتر مات و مبهوت به لبان این طلبه ی جوان نگاه می کند و چون خروش و جوشش او را می بیند بی اختیار لبخندی می زند وقتی شعر او پایان می یابد با او زمزمه می کند :کزمزینان جلال وعزت رفت. و سپس می پرسد : آقای عسکری آیا مطالب مرا که منتشر شده خوانده ای و متعجبانه می شنود که : بله اغلب کتابها و مقالات شما را که در کیهان منتشر کرده اید خوانده ام.

دکتر بیشتر مجذوب او می شود به خانه ای که حالا استاد در آنجا حضور دارد دعوتش می کند به پدرش می گوید : پدر این شیخ جوان را ببین که در این روستای دور افتاده آنچه را من در پایتخت می نویسم و می گویم خوانده است.

استاد نیز او را مورد تشویق قرار می دهد و بابت شعری که در رثای  برادرش خوانده تشکر می کند سپس مناظره ای بین دکتر و عسکری جوان رخ می دهد که دراین مناظره که تاشب طول می کشد او نظر دکتر را درباره ی دعای ندبه به نقد می کشد و پس از این مناظره ی علمی دکتر رو به استاد می کند و می گوید : بخدا قسم روح قدسی در این آقا دمیده شده است .

پس از این گفتگو و مناظره دکتر  احترام خاصی برای او قائل می شود و در موقع خداحافظی  کفشهای این طلبه را جفت می کند و با چراغ فانوسی که در دست دارد تا وسط بازار همراهیش می نماید و به اصرار عسکری از هم جدا می شوند قبل از خداحافظی دکتر از او می خواهد که به تهران بیاید و در مراکز دانشگاهی و مجامع روشنفکری سخنرانی کند ولی عسکری پاسخ می دهد : من ترجیح می دهم در این لباس بمانم و تبلیغ دین کنم .دکتر هم او را تشویق می کند و می گوید : پس دراینجا نمان و به مشهد برو.

پس از  آتشی  که با این سخن آخری دکتر شریعتی در وجودش شعله ور می شود او به فکر فرو می رود و آن شب که دکتر در روی پشت بام خانه ی پسرعمویش تا صبح به آسمان کویر خیره شده بود او نیز بارها سخن او را تکرار می کرد : به مشهد برو ...

 آوازه سخنرانی روحانی جوان و جویای نام مزینانی  به دکتر دادگر که اکنون در مشهد و در بیمارستان امام رضا(ع) متخصص قلب و عروق می باشد می رسد؛ آقای دکتر برای ختم پدرشان وی را به کلاته مزینان برای  سخنرانی دعوت می نماید. و از این پس هرجا مراسمی بزرگ برپامی شود او به عنوان گزینه ی اول سخنران دعوت می گردد اما شرری که دکتر شریعتی به جانش انداخته التیامی ندارد و آخر هم تسلیم می شود و سال ۱۳۵۵ه. ش راهی مشهد مقدس می شود و در مدرسه حضرت ولیعصر (عج) جامع المقدمات را آغاز می کند.سپس به  درس حجت الاسلام حجت هاشمی استاد ادبیات عرب در جهان اسلام  می رود و سیوطی ، مغنی و قسمتی از مطول را نزد ایشان می آموزد و سپس اصول فقه و معالم را از محضر استاد صالحی نیشابوری بهره می برد و لمعتین را نیز در محضر شیخ یعقوب واعظی می خواند .

سال ۵۶ فرا می رسد و دکتر علی شریعتی قبل از هجرت به اروپا و شهادتش در بیست و نهم خرداد ماه آن سال به مزینان می آید و روحانی نام آشنا ی او یعنی حجت الاسلام حبیب الله مزینانی عسکری نیز در مزینان حضور دارد دکتر او را پشت ترک موتور گازی سوار می کند و به سمت قبرستان مزینان که اکنون به بهشت علی (ع) معروف است می برد. دلش بدجوری گرفته و وقتی سرقبر اجدادش می رود به طلبه ی جوان می گوید: دلم گرفته عسکری ،چی داری که برایم بخوانی؟

عسکری وقتی شوریده حالی او را می بیند با صدای بلند و انگار که در مجلسی روضه خوانی می کند شروع به خواندن قسمتی از سخنان امیرالمونین حضرت علی (ع) می کند که چون از جنگ صفین برمی گردد رو به مزار اهل قبور در فبرستان کوفه   می کند و می فرماید: یَا أَهْلَ الدِّیَارِ الْمُوحِشَةِ وَ الْمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ وَ الْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ یَا أَهْلَ التُّرْبَةِ یَا أَهْلَ الْغُرْبَةِ یَا أَهْلَ الْوَحْدَةِ یَا أَهْلَ الْوَحْشَةِ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ لَاحِقٌ أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُکِنَتْ وَ أَمَّا الْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُکِحَتْ وَ أَمَّا الْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَکُمْ .ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِی الْکَلَامِ لَأَخْبَرُوکُمْ أَنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى   .             

و چون امیرالمومنین (ع) از صفین باز مى‏گشت، به گورستان بیرون کوفه نگریست و فرمود:  اى اهالی خانه های  هراسناک، و محله هاى تهى و گورهاى تاریک، و اى غنودگان در خاک ، اى بى کسان، اى تنها خفتگان ، اى وحشت زدگان ، شما پیش از ما رفتید و ما به دنبال شما به شما ملحق خواهیم شد.

امّا خانه‏ها، در آنها آرمیدند، امّا زنان، به همسری‏شان گزیدند. امّا مالها، پخش گردیدند. خبر ما جز این نیست، خبرى که‏   نزد شماست چیست؟

سپس به یاران خود نگریست و فرمود: اگر آنان را رخصت مى‏دادند که سخن گویند شما را خبر مى‏دادند که بهترین توشه‏ها پرهیزگارى است

 دکتر شریعتی همچون ابر بهار زار زار می گرید و اشکهایش خاک مزار پدر بزرگش را نمناک می کند. عسکری که حال او را می بیند روضه را قطع می کند چون می ترسد با این حالی که او پیدا کرده و گریه هایی که می کند جان به جانان تسلیم نماید لذا او را تسلی می دهدو می گوید : دکترجان شما هم انسان آگاه و زنده دربین این مردمی که مانند اموات خاموشند و نمی توانند شما را درک کنند هستی بهتر است کنار این قبور با اموات صحبت کنی چون اهل قبور روحشان آگاه است و سخن زنده ها را می شنوند .

او را تنها می گذارد و به گوشه ای می رود پس از گذشت دقایقی دکتر آرام می شود و به نزد او می رود روزنامه ی کیهانی را از جیبش در می آورد و به عسکری نشان می دهد و می گوید:شیخ، ببین این آقایان چی برعلیه من می نویسند: طرف مرا که عمری است از علی و فاطمه و حسن وحسین می گویم متهم به طرفداری از مارکسیسم اسلامی کرده است . حداقل شما خاندان مارا می شناسید و می دانی که ما مجذوب مکتب امامت و ولایتیم .عجیب است بعضی از روحانیون وابسته به رژیم(پهلوی) مرا متهم به وهابی بودن می کنند در صورتی که خود وهابیون مرا شیعه ی غالی می دانند. حاکمیت هم مرا استاد  مارکسیسم می داند ...

وادامه دارد...

  • علی مزینانی
۰۹
مرداد
۹۲

به همت اداره اوقاف و اموریه خیریه خراسان رضوی، کلاسهای نشاط و تعالی با عنوان دین ، نشاط و زندگی در مزینان برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ همزمان با ماه مبارک رمضان و به همت اداره اوقاف و اموریه خیریه خراسان رضوی که دو روحانی مبلغ را برای برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی به مزینان اعزام نموده است کلاسهای نشاط و تعالی  همه روزه برای سنین دبستانی در مهدکودک مزینان برگزار می گردد.

دراین کلاسها حجج اسلام درافشان و صداقت پور با برگزاری مسابقه ، بازی ، نقل احکام و مسائل تربیتی و همچنین بیان شعر و داستان از زندگانی چهارده معصوم علیهما السلام فضای شاد و متنوعی را برای دختر و پسرهای دبستانی خلق می نمایند که همین امر موجب تشویق و ترغیب شرکت کنندگان شده است و هروز برتعداد آنها افزوده می شود. 

درادامه عکسهارا ازنگاه دوربین مزینان سیتی ببینید...

  • علی مزینانی
۰۸
مرداد
۹۲

دیار تاریخی و عالم پرور مزینان همواره در طول تاریخ هزاران ساله اش مهد حضور عالمان و دانشمندانی بزرگ و نام آفرین و سرآمد فرزانگان عصر خویش  بوده اند و  در کسوت خویش کم نظیر و همچون ستاره ای پرفروغ و درخشان پرتو افشانی می کرده اند . کتب مختلف همانند تاریخ بیهق و سبزوار شهردیرینه های پایدار و یا سفرنامه های برجا مانده از دوران سلاطین و حاکمان مختلف براین ادعا صحه گذاشته اند و از حاکمان و عالمان و اندیشمندان و دانشمندان مزینان یاد کرده اند .

کتاب ارزنده کویر، اثر ارزشمند فرزند شایسته کویرمزینان دکتر علی شریعتی مزینانی که خود نگینی در  دل این خاتم گمشده است بهترین سندی است که او از همولایتی های خویش و از اسلاف و گذشتگان پرافتخار ش می گوید و به مزینانی بودن خود به خاطر مردم صاف و صادق و عالم مزینان فخر می ورزد.

مزینان گرچه با نام شریعتی ها در عصر حاضر کانون توجه همگان است اما کمی مطالعه در نام بزرگ آن و وجه تسمیه ای که نویسنده بزرگ سبزوار شهر دیرینه های پایدار از آن یاد  می کند که نام جاودانه مزینان ، یعنی زادگاه  دانشمندان واندیشمندان بی اختیار آدمی را به تاریخی بس گرانمایه سوق می دهد که این خطه می تواند در ادوار گوناگون چهره های تابناکی داشته باشد که البته شاهدان کویرمزینان با افتخار تا کنون اسناد مختلف آن را در همین وبلاگ و به بهانه های مختلف منتشر نموده است که مخاطبان گرانسنگ می توانند به این اسناد گرانمایه در حاشیه وبلاگ که به معرفی مزینان می پردازد و همچنین سفرنامه ناتمام "مزینان از نگاهی دیگر "که تاکنون هفده پست آن منتشر شده مراجعه نمایند.

با ذکر این مقدمه یاد آوری می شود که از این پس با همراهی و همدلی و مساعدت دوستان و شهروندان مزینانی سعی داریم تا مشاهیر مزینان را  که در حال حاضر در قید حیاتند و پرتوافشانی می نمایند را معرفی نماییم و در اولین گام از خودمان شروع می کنیم تا عزیزان مزینانی با نگاهی به این نوشتار آنچه مورد نیاز معرفی نخبگان فرهنگی ، هنری ، عالمان ، اساتیدحوزه و دانشگاه و... می باشد را جمع آوری و برای مدیر وبلاگ شاهدان کویرمزینان ارسال نمایند

این قسمت اختصاص دارد به دایی اینجانب ، حجت الاسلام حبیب الله مزینانی که مزینانیها وی را با کنیه حاج آقا عسکری می شناسند . عالمی که بیش از نیم قرن است که در سنگر تبلیغ دین و بیان حقایق اسلامی مجاهدت می نماید . کسی که مورد وثوق خاندان بزرگ شریعتی است و در تمامی مجالس روضه خوانی ، بزرگداشت عزیزانشان از او دعوت می نمایند تا برایشان سخنرانی نماید و معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی وقتی نبوغ سخنوری او را می بیند از او می خواهد که به همراهش راهی مراکز دانشگاهی شود تا دیگران از این روستایی دانشمند بهره ببرند.

او بارها با سقراط خراسان و فرزند بزرگوارش هم سخن می شود و از  محضر استاد فیض می برد و استاد محمد تقی شریعتی مزینانی از او تجلیل  و کتاب تفسیرش را به خط خویش مزین می کند و به این روحانی جوان هدیه می نماید. 

 قبل از انقلاب بارها توسط ساواک تهدید می شود و بعد از انقلاب وی یکی از روحانیون پیشتازی است که با سخنرانی های انفلابی در مراکز مختلف به ویژه زادگاهش مزینان جوانان را ترغیب به مبارزه می نماید و هرگاه پیکر شهیدی از جبهه ها مراجعت می کند او برای نشییع شهید از مشهد به مزینان می آید و در مراسم بزرگداشت و مجالس یادبود شهید سخنرانی می نماید و علی رغم توصیه شهید برونسی که قبل از انقلاب مخفیانه  در درس مقام معظم رهبری شرکت می نمایند وقتی شوق  او را برای حضوردر جبهه می بیندبه ایشان خطاب می کند :"شما در پشت جبهه بمانید و وظیفه تبلیغی را انجام بدهید" طاقت نمی آورد و در سنگر جهاد حضور می یابد تا همچون استادش حاج میرزا جواد تهرانی از فیض حضور در جهاد محروم نماند...

اکنون در اولین قسمت با گوشه ای از زندگانی این عالم فرزانه مزینانی آشنا می شویم:

حجت الاسلام حاج شیخ حبیب الله مزینانی عسکری

 حجت الاسلام حبیب الله مزینانی ملقب به عسکری در سال ۱۳۳۰خورشیدی در مزینان و در خانواده ای متوسط اما به شدت مذهبی و معتقد متولد شد . پدر ایشان مرحوم کربلایی حسن مزینانی در کنار کار کشاورزی که از اجداد خویش به ارث برده است به کار تجارت پنبه و زیره و دکانداری در مزینان مشغول بوده است که اغلب بلوک مزینان چون او را فردی امین می بینند مایحتاج عمومی خویش را از وی خریداری می نمایند .

حبیب الله، دوران دبستان را در محضر اساتید مزینانی ؛مرحوم میرزا مندلی ضیایی ، عباسعلی صدیقی ، صانعی و مهری تا ششم ابتدایی به پایان می رساند و به دلیل بیماری پدر که تنها حامی آنهاست و با توجه به وضع معیشتی  آن دوران برای کمک به تأمین معاش خانواده  راهی گرگان و گنبد و دیگر شهرهامی شود و در کار درو و پنبه چینی مشغول می گردد و پس از مرگ پدر به کار مغازه داری مشغول می شود اما چون از نعمت صدای خوبی برخوردار است هیچگاه مداحی و نوحه خوانی را فراموش نمی کند و همین امر مشوقی می شود تا او با ثبت نام در مدرسه علمیه عتیق مزینان که به همت مرحوم شریعتمدار در مزینان بنیان نهاده شده است به جمع طلاب علوم دینی بپیوندد و از محضر استاد شیخ قربانعلی شریعتی عموی دکتر علی شریعتی مزینانی و معروف به شریعتی بزرگ بهره مند شود.

وی از همان ابتدا نبوغ خویش را به نمایش می گذارد و هنوز مدتی از پوشیدن لباس روحانیت نگذشته که یکی از منبری های معروف مزینان و روستاهای مجاور می شود و با یک دستگاه موتور گازی که خریداری می نماید برای تبلیغ دین به دورترین روستاها و قراء مزینان و حتی جوین می رود و روضه خوانی می کند .

حجت الاسلام عسکری در سن ۱۷ سالگی با دختر عموی خویش ازدواج می کند و برای تأمین مخارج زندگی مجبور می شود علاوه بر ادامه تحصیل و شرکت در مجالس روضه خوانی به کار در مغازه بپردازد اما او که سرشار از نبوغ واستعداد خدادادی است با تمامی مشغله ای که دارد به سرودن شعر نیز بدون آنکه در این زمینه کلاسی و یا استادی را ببیند می پردازد . البته این نیز یکی از خصوصیتهای مردم مزینان است چرا که اغلب مردم مزینان ذوق خاصی در ادبیات به ویژه شعردارند و از این جمله اند مرحوم بابا قاسم ، محمد الله وردی ،مرحوم کربلایی غلامرضا حسن زاده و استاد حاج علی گلستانی که بدون آنکه سواد قابل تأملی داشته باشند اشعاری نغز به خصوص در رابطه با مزینان سروده اند.

 در زمان فوت مرحوم شیخ قربانعلی شریعتی که مزینان در آن زمان مملو از علاقمندان به آن مرحوم شده بود و تا مدتها مردم مزینان سوگوار فقدان آن عالم ربانی بودند، این روحانی جوان دو قطعه شعر در وصف استادش می خواند که مورد توجه و تشویق استاد محمدتقی شریعتی و فرزندش علی قرار می گیرد و از این زمان دوستی آنها آغاز می شود...

ادامه دارد...

 

  • علی مزینانی
۰۶
مرداد
۹۲

در اولین شب از لیالی قدر ،مراسم احیا و عزاداری امام مظلوم شیعیان حضرت علی (ع)در مهدیه شرق تهران (مزینانیهای مقیم پایتخت)برگزار شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در این مراسم که با حضور اغلب شهروندان مزینانی مقیم پایتخت برگزار شد ابتدا مراسم قرائت جزء خوانی قرآن کریم با تلاوت استاد امیر طالبی مزینانی نفر اول مسابقات قرآنی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی  و دعای جوشن کبیر برگزار شد و درادامه طبق یک سنت حسنه نام اموات و درگذشتگان مزینانی که در مدت سه شب قدر  توسط ذاکر اهل بیت (علیهما السلام)خوانده می شود و با قرائت فاتحه وصلوات همشهریان برای آمرزش آنها و گرامیداشت یاد در گذشتگان همراهی می شود اجرا شد.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام شهاب پیرامون ارزش شب قدر ادامه یافت و در خاتمه مراسم قرآن برسرگرفتن و نوحه خوانی و ذکر مصیبت شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی (ع) در فضایی معنوی برگزار شد

درادامه عکسها را ببینید...

  • علی مزینانی
۰۵
مرداد
۹۲


در هفدهمین شب از ماه مبارک رمضان مراسم دعای پرفیض کمیل  در جوار امام زادگان بهمن آباد برگزار شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ دراین مراسم که به همت دو روحانی اعزامی به مزینان و به منظور پر رونق شدن اماکن زیارتی در جوار امام زادگان بهمن آباد برگزار شد  مردم خداجو و مومن مزینانی و بهمن آبادی  شرکت کردند و مداح اهلبیت علی رضا معلمی فر  به قرائت دعای کمیل  و مداحی آل الله پرداخت.

عکسها را درادامه ببینید...

  • علی مزینانی
۰۵
مرداد
۹۲


همزمان با زادروز میلاد فرخنده امام حسن مجتبی(ع) مراسم ویژه ای برای نوجوانان و خردسالان مزینانی برگزار شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ دراین مراسم که با حضور دو روحانی اعزامی حجج اسلام صداقت پور و درافشان در هیئت حسینی مزینان برگزار شدجمعی از خردسالان و نوجوانان مزینانی به همراه مادرانشان شرکت کردند و برنامه های شاد و متنوعی از جمله ؛ مولودی خوانی توسط مداح جوان مزینانی مرتضی زارعی ، مسابقه حضوری ، نمایش فیلم سینمایی کلاه قرمزی و همچنین سخنرانی و آیتم های شاد توسط دو روحانی جوان  اجرا شد که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

درادامه عکسها را ببینید...

  • علی مزینانی
۰۳
مرداد
۹۲



مراسم جشن میلاد تنهاترین سردار ،کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی (ع)  در جوار مزار امام زادگان بهمن آباد با حضور مردم مومن وخداجوی مزینان برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از مزینانی سیتی ؛ دراین مراسم معنوی که در بقعه  امام زادگان  بهمن آباد ودر جوار مزار امام زاده سیداسماعیل برگزار شد ابتدا حجت الاسلام صداقت پور روحانی اعزامی به مزینان در باره زندگانی امام دوم شیعیان حضرت حسن بن علی (ع) سخنرانی کرد و در ادامه دعای پرفیض توسل و مولودی خوانی توسط مداحان و ذاکرین اهلبیت عصمت وطهارت قرائت گردید

این گزارش می افزاید طرح توسعه و تکریم امام زادگان به همت اداره اوقاف و امور خیریه در دست اقدام است و دو روحانی اعزامی به مزینان در مدت ماه مبارک هرگونه مجلس دعا و نیایش به ویژه دعاهای کمیل و توسل در جوار این امام زادگان برگزار می شود. قرار است این طرح تا پایان سال ادامه پیدا کند.

درادامه عکسهای این مراسم را ببینید...

  • علی مزینانی
۰۲
مرداد
۹۲
                                                                                                

جشن میلاد کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) در مهدیه مزینانی های مقیم تهران برگزار شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در این مراسم باشکوه حجت الاسلام صمدی پیرامون شخصیت والای امام دوم شیعیان حضرت امام حسن مجتبی (ع) سخنرانی کرد و پس از آن مداحان اهلبیت عصمت وطهارت(علیهما السلام) آقایان قربانعلی عسکری ، فرج الله جعفری ، حسین احسانی ، محسن هژیر تالی به ذکر مولودی خوانی پرداختند.





  • علی مزینانی
۰۲
مرداد
۹۲

شاهدان کویر مزینان ؛ مطلب زیر سال گذشته یعنی رمضان 1391در شاهدان کویر مزینان منتشر شد و چون یاد آور بخشی از خاطرات شیرین دوره کودکی هر مزینانی است و مورد استقبال شهروندان قرار گرفته بود بار دیگر بی هیچ تغییری باز نشر می شود.

بریم کله کاتل

شب پانزدهم ماه رمضان خاطره انگیزترین شب دوره کودکی ما بچه ها در ماه رمضان بود شاید اون شب تاصبح می خواستیم نخوابیم ولی با یک پلک سنگین شدن وچند دقیقه خواب صبح کلی گریه می کردیم که چراخواب موندیم !

چشم که بازمی کردیم می دیدیم آفتاب زده و بقیه خوابند یا رفتند سرکار. منتظر می شدیم تا بزرگترها بیدار بشند و تعریف کنند که دیشب چه اتفاقی افتاده و اونها کجا رفتند.!

دم دمای ظهر همه دورهم جمع می شدند و اون وقت حرص ماهارو در می آوردند به خصوص خواهر و برادرای بزرگترمون که هی به هم چشمک می زدند و خاطرات شب گذشته رو با آب و تاب تعریف می کردند گاهی هم یه چیزایی رو به راوی گوشزد می کردند که این رو یادت رفت بگی و اون  می گفت: ا راست می گی ها از بس خوش گذشت ها نمی دونم از کجاش بگم .

قصه هر ساله نیمه ماه مبارک رمضان ما از آنجا شروع می شد که شب پانزدهم هرجا که در مزینان پا می گذاشتی خرد و بزرگ می گفتند :امشب می ریم کله کاتل . وصبح برای ماتعریف می کردند که نصفه شب یک هوایما ویا یک هلاکفتر(چرخ بال ) اومد و نشست و همه مارو سوار کرد و رفتیم کله کاتل. وای چه صفایی داشت چه خوراکی هایی داشت چه قدر مردم می خوندند و چه جاهایی که رفتیم و چه چیزایی که دیدیم.

و ما فقط بغض می کردیم و گاهی بد و بیراه به اونا می گفتیم و بزرگترها هم که همین را می خواستند کلی کیف می کردند و پیاز داغش رو بیشتر می کردند . مثل اینکه تمام بزرگترای مزینان هم قسم شده بودند که این دروغ بزرگ ! را هرسال برای ما تعریف کنند.

الآن هم شاید مرسوم باشه و گاهی ما بزرگترها به هم دیگه می گیم: امشب می ریم کله کاتل . اما جذابیت دوره بچگی امان را درمزینان ندارد و با لبخندی از آن عبور می کنیم.

و اما کله کاتل یک دروغ بیشتر نبود اصلا معنای درست حسابی هم ندارد شاید منظورشان کاتل یعنی کوتل باشد که بازهم معنای مناسبی نیست .

بهر حال کله کاتل را برای این  سروده اند چون ماه رمضان به نیمه می رسد یعنی اینکه به سراشیبی افتاده و درحال پایان است و تقریبا  نصف آن را با موفقیت  طی کرده اند و یک نوع تبریک به همدیگر است امشب هم که شب میلاد کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) است و رمضان به نیمه رسیده است جایتان خالی ما رفتیم " کله کاتل "

  • علی مزینانی
۰۲
مرداد
۹۲


ناهید-مزینانی

شاهدان کویرمزینان ؛ فرزندان مزینان در هرگوشه ای از این کره ی خاکی که هستند همچون ستاره ای فروزان می درخشند و پرتو افشانی می کنند فرقی نمی کند سالم یا تنی مریض داشته باشند دارا باشند یا ندار، مهم این است که مزینانی اند و باید بلند همتی خود را اثبات نمایند.

ناهید مزینانی دختر محمد مزینانی (حیدری) اکنون به عنوان یک عضو ثابت خبرنامه فعالیت می کند و همه ی اطرافیان را مجذوب تلاش خود نموده است من که اورا ندیده بودم و برای اولین بار اسمش را به عنوان گرافیست در ردیف هیئت تحریریه دیدم واصلا خبر نداشتم که نه می شنود و نه تکلم می کند به سراغش رفتم و تازه فهمیدم که او کیست! و به پدر و مادر مهربان و ایمانیش به خاطر پرورش چنین خانمی درود فرستادم پدر بزرگوار ناهید یکی از خادمین و به قول دوستان پایه ی ثابت مهدیه ی مزینانی هاست که با کاربنایی (استاد گچ کاری) و در حقیقت با عرق جبین و کدیمین زندگی پر برکتی دارد اینک زندگینامه ی ناهید را از زبان خودش بخوانید ...

ناهید مزینانی

من ناهید مزینانی هستم و در سال ۱۳۶۱ بدنیا آمدم و از سال ۶۴ تا ۷۳ در مدرسه ناشنوایان شماره ۴ درس خواندم و برای دبیرستان در مدرسه ناشنوایان شماره ۲ درس خواندم از همانجا رشته گرافیک انتخاب کردم و سال ۷۸ دیپلم گرفتم و در سال ۷۸ برای پیش‏دانشگاهی هنر به مدرسه عادی رفتم و سه ماه در مدرسه عادی درس خواندم به علت مشکل شنوایی متوجه نمی‏ شدم به مدرسه ناشنوا شماره ۲ رفتم در همانجا ادامه دادم تا سال ۷۹ دوره متوسطه را تمام کردم.

در سال ۸۵ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (قیامدشت) رشته گرافیک شرکت کردم و قبول شدم و فوق دیپلم را در آنجا گرفتم.
در سال ۸۸ تا ۸۹ در کانون فرهنگی، کارهای طراحی و بنر و مجله انجام می‏ دادم و در آخر سال ۸۹ سر کار جدید رفتم و از کارهایم خوششان آمد و الآن در آنجا کارم را ادامه می ‏دهم (طراحی و روزنامه و مجله) کار می ‏کنم.
خلاصه:
سال ۶۴ تا ۷۳: آمادگی تا سوم راهنمایی
سال ۷۴ تا ۷۸: اول دبیرستان تا سوم دبیرستان
سال ۷۸ تا ۷۹: پیش ‏دانشگاهی هنر
سال ۸۵ تا ۸۷: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (قیامدشت)
نمایشگاه:
در نمایشگاه مدرسه و دانشگاه شرکت کردم.

منبع :سایت دفتر فرهنگ معلولین

  • علی مزینانی