بایگانی تیر ۱۴۰۰ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۵ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

۱۸
تیر
۰۰

✍️نوشتن از خاندان جعفری نیاز به شرح و توصیف ندارد چون آنها در عمل برای مردم شناخته شده اند و مزینانی ها با این ولایتمداران و خانواده پر فضیلت آشنا هستند.

🔹و باز تأکید می کنیم به وجه تسمیه نام پاک مزینان که معنا می شود به زادگاه دانشمندان و اندیشمندان و این خاندان یعنی جعفری ها ریشه در علم و آگاهی و مرامشان حسینی و محل تحصیل هریک مکتب جعفری است که برخوردار از علم و دانش و ارادت به آل الله می باشد.

🔹پیش از این در باره بزرگ خاندان جعفری آموزگار و معلم قرآن و تعزیه خوان پیشکسوت زنده یاد استاد حاج محمد جعفری توضیحاتی ارائه شد و اکنون سخن از خلف صالح او یعنی حاج فرج اله است انسان وارسته و خوش اخلاقی که احدی از مصاحبت با وی و البته تمام برادرانش هرگز خسته نخواهد شد.

🔹چنین روایت شده که زنده یاد حاج محمد فرزند فرج اله بار سفر بسته و برای زیارت بارگاه اربابش که عمری نوکری او را با افتخار در کارنامه خویش دارد راهی کربلا شده و همگان می دانند در دهه ی30 تنها وسیله نقلیه؛ شتر و یا اسب و استر بوده که در نتیجه مدت ها طول می کشیده است و با بازگشت از  این سفر حاج محمد پدر خود را از دست می دهد و چون دوم آبان 1334 خداوند دومین پسر بعد از علی را  به او عطا کرده برای ماندگاری نام پدر اسم او را انتخاب می کند همچنان که خودش این ارثیه را دارد و نام پدر بزرگش را به یادگار از پدر گرفته است.

🔹فرج اله تا سوم ابتدایی را در مدرسه کوچه سرهنگ (شریعتی6 فعلی) و سه سال بعد تا ششم ابتدایی در مدرسه ی تازه تاسیس امیرشاهی (شیخ قربانعلی شریعتی) به تحصیل مشغول می شود و خود او می گوید:
-ما دانش آموزان کوچه سرهنگ خودمان برای ساختن مدرسه امیرشاهی خشت می بردیم تا زودتر بنای آن درست شود.

🔹پس از پایان دوره ی ابتدایی به علت نبود دبیرستان در مزینان جهت ادامه تحصیل به سبزوار مهاجرت و تا پایان سوم متوسطه ان زمان در دبیرستان ابن یمین و پس از آن راهی تهران شده و پس از اخذ مدرک چهارم متوسطه از دبیرستان دهخدای تهران به استخدام نیروی هوایی ارتش در آمد.

🔹او با آنکه به استخدام یگان نظامی در آمده اما از تحصیل دست بر نمی دارد و دوره یازدهم و دوازدهم را در پایگاه هوایی  بوشهر به پایان می رساند و در آن مقطع دانشگاه های تهران به علت انقلاب فرهنگی بسته و ادامه ی تحصیل و ورود به دانشگاه امکان پذیر نبود و پس از آن با جنگ هشت ساله مواجه و تا پایان جنگ تحمیلی توفیق خدمت و افتخار 50 ماه حضور در مناطق عملیاتی را دارد .

🔹فرج اله یکی از خاطرات به یاد ماندنی در دوران جنگ را ملاقات با شهید عباس بابایی در پایگاه امیدیه و شهید ستاری در رادار های تاکتیکی می داند که مصاحبت با آنها را هرگز از یاد نمی برد.

🔹او که شایستگی اش از نگاه امرای ارتش مخفی نمانده بعد از جنگ به سازمان عقیدتی سیاسی در ستاد مشترک این نیرو منتقل می شود و با مدرک کاردانی و 31 سال خدمت صادقانه اول خرداد  سال 1385 به کسوت بازنشستگی نائل می گردد.

از جهاد تا شهادت خوانی

...✍️اما هنر تعزیه خوانی حاج فرج اله جعفری مزینانی با ایفاگری نقش حضرت سکینه(س) از شش سالگی اش آغاز می شود و همراه با پدرش که زینب خوان عاشورای مزینان بود و او نیز این هنر آیینی را از پدر که در نقش حضرت علی اکبر و سلطان قیس شبیه خوانی می کرد به ارث برده در تعزیه مزینان گل می کند و پس از آن تا سال 1345 همراه با تعزیه خوانان بزرگ مزینان در مجالس شبیه خوانی حاضر و تعزیه های جناب مسیب و مسلم و طفلان مسلم  ، حضرت ابوالفضل و علی اکبر را در تکیه بالا اجرا می کنند.

🔹اواخر دهه ی چهل با همراهی جمعی از جوانان مزینانی و به خصوص جوانان ساکن کوچه ی سرهنگ از جمله برادرش مهندس حاج علی و پروفسور مهدی شریعتی(مقیم آمریکا) و مرحوم حاج حبیب حسینعلی و شادروان حاج عبدالحسین همت آبادی و... در بر پایی تعزیه دهه ی دوم نقش موثری داشت هرچند پس از پیوستن به ارتش یک دهه از تعزیه خوانی دور می شود اما سال 1359 با دعوت بزرگان به میدان می آید و از همان سال بدون وقفه نقش حضرت علی اکبر(ع) را در دهه ی دوم ایفا می کرد که تا سال 1373 ادامه داشت و در این مقاطع نقش های حضرت قاسم و غلام عابس را در عاشورا اجرا می کند تا اینکه بنا به درخواست مردم و نظر کارگردان تعزیه نقش حضرت علی اکبر(ع) را سال 1373 از زنده یاد حاج احمد صدیقی تحویل و به طور رسمی و با آداب و سبک و نوای خاص او که خودش خالق این سبک بود را تا سال 1386 همراه با زنده یاد حاج اکبر ملایی(ام لیلا) ایفا می کند و  از سال 1386 و در اوج هنرش آن را به فرزند خلف خود مهندس جواد جعفری سپرد.
 

🔹حاج فرج اله مدعی است که تعزیه اربعین را اولین بار همراه با زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری در مزینان به نمایش گذاشتند و مرحوم عسکری خود نقش امام سجاد(ع) را برعهده گرفت و از آن پس این تعزیه با هنرنمایی مرحومان حاج حبیب اله رفیعی، کربلایی ابراهیم ولیعهد و عبداله شمشیری به تثبیت رسید.

👈این ذاکر با اخلاص مزینانی از همان دوران نوجوانی در مجالس به ذکر مداحی و نوحه خوانی و مرثیه سرایی اهل بیت(علیهم السلام) پرداخته و معلمی و مربی گری قرآن در ارتش و نیز سالهای متمادی به ویژه در شب های ماه مبارک رمضان مداحی و دعا خوانی در مهدیه شرق تهران(مزینانی ها) را از افتخارات خود می داند و تاکنون این فعالیت نیز ادامه داشته و معتقد است تمام شناختش از دین اسلام و اعتقاد خود و فرزندانش از همین مجالس امام حسین(ع) به خصوص تعزیه است که امروز به عنوان یک اثر ماندگار در فرهنگ مزینان ثبت و ضبط است.

حاج فرج اله و حاج علی جعفری دو فرزند عاشورایی حاج محمد جعفری در میدان عاشورای مزینان...

والدین استاد حاج فرج اله جعفری که هردو از خادمان اهل بیت علیهم السلام و مربیان قرآن در مزینان بودند

 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۱
تیر
۰۰

✍️تعزیه خوانی عاشورای مزینان همیشه به نام بزرگانی از خاندان صدیقی مزین شده و در طول تاریخ برگزاری این مراسم آیینی ، بی تردید حداقل نام یکی از صدیقی ها مانند نگینی در دل انگشتری می درخشد. زن و مرد ، کوچک و بزرگ این خانواده ی متدین ، مذهبی و مزینان دوست در برپایی و اقامه ی عزاداری سرور و سالار شهیدان و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نقش داشته و دارند. از نگهداری ملزومات و نسخ تعزیه گرفته و تا مداحی و تعزیه خوانی در مجالس شبیه خوانی و عاشورای تاریخی مزینان و باید گفت یکی از دلایل ماندگاری تعزیه ی مزینان وجود ذی جود و همت والای این خاندان است.
 

🎼 زیبایی صوت و لحن آقایان صدیقی چنان آدمی را مجذوب خود می کند که بیننده و شنونده با دلی محزون گویی هم اکنون در کربلا به تماشای واقعه ی جانسوز عاشورا نشسته اند...

🔹میدانی که هم اکنون تعزیه در آن اجرا می شود و معروف به میدان قتلگاه است متعلق به این خانواده بوده و مرحوم حاج ملااحمد صدیقی آن را وقف برگزاری تعزیه حضرت سیدالشهدا(ع) کرده است .

🔹موافق خوانی همانند نقش های حضرت علی اکبر، قاسم، وهب و در رأس آن امام حسین(ع) نسل به نسل در این خانواده چرخیده و همچنان با صلابت و مهارت خاص آن ها ادامه دارد..

🔹ملا احمد، آقا غلامرضا،عباسعلی (اجراکنندگان نقش امام)،محمد، احمد، ضیاء الدین (اجرا کنندگان نقش علی اکبر، قاسم ، وهب و...)، آقا محمدعلی (آق مندلی) صدیقی (تدارکات و حافظ نسخ تعزیه) نام های نامیرایی هستند که گرچه رخ در نقاب خاک کشیده اند اما تا عاشورا هست یاد و نام پرخاطره آنها از یاد نخواهد رفت چرا که این اجر و مزد کسانی است که در راه حسین(ع) این نام همیشه جاوید قدم گذاشته اند.

🔹زمانی که عباسعلی صدیقی بعد از سه دهه اجرای نقش امام حسین(ع) در سال ۱۳۶۶ شمسی به هنگام سجده بر یگانه ی هستی ، جان به جانان سپرد دو فرزند پسری او برای ادامه ی راه پا به میدان گذاشتند و ابتدا پسر ارشد وی جانباز فقید سرهنگ علی اصغر صدیقی یک سال این نقش را برعهده گرفت اما به خاطر شرایط شغلی و حضور در جبهه های نبرد این وظیفه را به برادرش حاج حمیدرضا صدیقی سپرد که گویی دوباره با آمدن او زنده یاد عباسعلی صدیقی وارد میدان شده است.

 ✅استاد حاج حمیدرضا صدیقی  متولد 23آبان 1332 و دارای مدرک فوق دیپلم رشته برق و بازنشسته کارخانه پروفیل طوس مشهد است او بعد از درگذشت پدر بزرگوارش در جوانی و با اعتماد به نفس کامل این نقش را پذیرفت و الحق والانصاف در همان ابتدای کار صدا و آدابش بردل ها نشست و اکنون بیش از سه دهه ی متوالی است که نقش امام را اجرا می کند.

🔹این ذاکر اباعبدالله که تحقیق جامعی در باره ی نقش های عاشورا و نسخ و شاعران تعزیه دارد زمانی که شروع به ایفای نقش امام کرد مدت دو سال نیز امام دهه ی دوم را اجرا  و در مجالس شبیه خوانی به مناسبت های مختلف در نقش های امام سجاد و امام حسن علیهم السلام به هنرنمایی پرداخت ، همچنان که پدر بزرگوارش در شبیه خوانی های مزینان نقش های حضرت علی اکبر ، وهب ، مسلم و مسیب را اجرا کرد.

 

 💠پسر کو ندارد نشان از پدر...

🔹فرزندان حمید آقای صدیقی نیز همانند پدر و آباء و اجدادشان از صدا و لحن زیبایی برخوردار هستند و در دو تعزیه دهه ی اول و دوم به ایفای نقش موافق خوان می پردازند.

🔹حسام الدین صدیقی فرزند ارشد این تعزیه خوان پیشکسوت امید اول ادامه راه پدر در ایفای نقش امام است که در سالهای اخیر همراه او به اجرا می پردازد و بسیاری از حاضرین در مجلس نتوانسته اند تشخیص بدهند این صدا و آداب از آن کیست پدر یا پسر...
 

حمیدرضا صدیقی ایفاگر نقش امام حسین (ع) و فرزندان هنرمندش؛ امیررضا، حسام الدین و حامد

📸استاد حمیدرضا صدیقی ایفاگر نقش امام حسین (ع) و فرزند هنرمندش حسام الدین

📸زنده یاد عباسعلی صدیقی پدر بزرگوار استاد حمیدرضا صدیقی ایفاگر نقش امام علیه السلام... دهه ی پنجاه

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۱
تیر
۰۰

✍️خاندان خواجوی یکی از  سرشناس ترین طایفه ها در مزینان هستند که هرچند در دوره ی قبل از انقلاب به عنوان خان شناخته می شدند اما علی رغم دیگر مناطق آن ها دلی رئوف و مهربان داشته و خدمات بسیاری به زادگاه شان مزینان ارائه و نقش راهبردى در ماندگاری تعزیه عاشورای مزینان ایفا کرده اند .

نقل است حاج محمد خان خواجوى  که واقف تکیه بالا بوده ، صبح عاشورا پاىِ برهنه دنبال و در عقبه نخل همراه با سوگواران کویر به عزاداری می پرداخت.

اصغرخان خواجوى نیز که در این نوشتار به معرفی او خواهیم پرداخت به تعبیر حجت الاسلام زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی ؛ همچون پدران بزرگوار خود کلیدیترین نقش را در مدیریت نسخه ها داشته است و قبل از عاشورا هنرمندان تعزیه را گردهم جمع کرده و نسخه ها را به افرادى که لایقتر بودند تحویل می داد . در زمان هدایت او هیچ گونه پارتى بازى در کار نبود و چند روز مانده به عاشورا تعزیه خوانها مقابله داشتند (نسخه خوانی) و شایسته ترین و بهترین فردی که می توانست اجرای نقش داشته باشد نسخه را از او دریافت می کرد.

اصغرخان متولد بهار 1298در مزینان و فرزند میرزا حسن خان خواجوی مزینانی معروف به سرهنگ است که در آن دوران عهده دار سرداری ایالت خراسان بود و پدر او نیز میرزا حسین خان خواجوی با درجه ی یاور(تیمسار) در ارتش نادری خدمت می کرده است . مادرش شاهزاده خانم فاطمه افشار نادری از نوادگان نادرشاه افشار بوده که هر دو بزرگوار در بهشت علی (ع) قبرستان مزینان مدفون هستند.

میرزاحسن خان سرهنگ دارای چهار فرزند سه دختر به نام مرحومه خانم ربابه خواجوی مزینانی که والده مرحوم آقای محمد مرندی و علی اکبر مرندی عضو هیئت علی اکبری مزینان و مرحومه زهرا خواجوی مزینانی همسر مرحوم حاج ملا احمد صدیقی و فرزندان صدیقی ها مرحوم آقا غلامرضا و علی آقا و اصغرآقا و محمدآقا و حاج عباس صدیقی و خواهران مرحومه صدیقه خانم و مرحومه آسیه خانم همسرآقا میرزا اصغر ضیایی است و دخترسوم مرحومه معصومه خواجوی که والده بهروز و سعید خان خواجوی مزینانی است .سعید خان مدتی به مزینان آمد و چند هکتار زمین بایر را آباد کرد و پس از آن برای سکونت راهی آمریکا شد و دی ماه سال 1399 بر اثر بیماری کرونا در همان دیار غربت جان به جانان تسلیم کرد و پیکرش در ایالت کالیفرنیا به خاک سپرده شد.

دایی اصغرخان ، شازده داود میرزا افشار نادری است که  دستگاه تلگراف را در آن زمان به وزن حدود 3کیلوگرم برای سربازان ارتش ساخته واین دستگاه در یکی از موزه های انگلستان نگهداری می شود . همت او موجب شد اولین تلگراف خانه منطقه در مزینان راه اندازی شود که تا دهه ی شصت آثار آن در دروازه پایین مزینان (میدان امام حسین(ع) فعلی ) وجود داشت اما به خاطر نوسازی و راه اندازی مخابرات کنونی به طور کل تخریب و جایش را ساختمان سیمانی گرفت .

اصغر خان پس از اتمام تحصیلات در زادگاهش به مشهد مقدس هجرت کرد و در اداره پست و تلگراف مشهدم قدس استخدام  و سال ها از برکات معنوی زیستن در جوار امام هشتم که ارادت خاصی به این خاندان داشت متنعم گردید و از همان ابتدا همراه با مرحوم آقای مدیر شریعتی در جلسات مذهبی و سیاسی شرکت می کرد.

 درب منزل ایشان بر روی تمام فامیل وهم ولایتی های مزینانی در منطقه نوغان و دریادل  باز بود و حتی بچه های مزینانی و بستگان داورزنی و سبزواری که برای تحصیل و یا زیارت ، به خصوص  در ایام چهل و هشتم و شهادت امام رضا (ع) راهی مشهد می شدند میهمان این خیر نیکوکار بودند و بسیارند افراد تحصیل کرده مزینانی که با تشویق و حمایت های او به جایگاه علمی بالایی دست یافتند و موفقیت خود را مدیون وی هستند و در واقع باید گفت اصغرخان  پدری حمایت گر از کلیه فامیل و همشهریان مزینانی درزمان حیات خود بود.

او  با دختر مرحوم حاج حبیب اله خواجوی از بزرگان و واقفین روضه خوانی و هیئت های مذهبی و از مسئولین و کارگردانان شبیه خوانی و عاشورای مزینان ازدواج کرد و این بانوی مکرمه نیز همچون پدران و مادران خود در برپایی مجلس عزاداری اهل بیت علیهم السلام سعی وافر داشته و پس از فوت شوهرش همراه با فرزندان میزبان مردم مزینان در دهه ی دوم بوده و این راه همچنان ادامه دارد...

✍️اصغرخان خواجوی به سخاوتمندی و مردانگی و شجاعت از دوران جوانی معروف بود و در بین فامیل، خان دایی و آقا عمو صدایش می کردند.
 
نقش عاشورایی این خادم اهل بیت علیهم السلام تنها در کارگردانی و فهرست گردانی تعزیه خلاصه نمی شود بلکه او در آماده سازی نخل باشکوه مزینان از هیچ تلاشی دریغ نمی کرد و هر سال چوب تخته ها را آماده و به استاد کربلایی ابوالقاسم نجار می سپرد- تا پیش از انقلاب نخل عاشورای مزینان چوبی بود-  و در هر فصلی از سال سیب های سرخی که در پیشانی نخل و به نشانی سرهای شهدا قرار می گیرد فراهم می کرد.

با توجه به نبود امکانات و به خاطر ماندگاری متون تعزیه ، درطول سال به بازنویسی نسخه های مجالس مختلف تعزیه می پرداخت و در روز تاسوعا با پای پیاده تمام مسیری که باید فردای آن روز عزاداران و تعزیه داران طی کنند تا آسیب کمتری بینند بررسی و نکات و دستورات لازم را به مرحله ی اجرا می گذاشت و در روز عاشورا با پای برهنه ، حاملان نخل را همراهی می کرد.

استاد علی جعفری که خود از میراث داران تعزیه و کارگردان و فهرست گردانان این واقعه ی تاریخی است در باره ی نقش مرحوم اصغرخان می گوید : « اصغر خان خواجوی مردی از تبار عاشقان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت بود که در همهٔ ایام به ویژه در ماه های محرم و صفر و حتی قبل از فرا رسیدن محرم با همهٔ عشق و ارادتی که به مولا و پیشوایش حضرت امام حسین(ع)داشت کمرهمت و خدمت را با انگیزه ای تمام و کمال و با عیار ارزشمند می بست و پا در عرصهٔ برگزاری مراسم با شکوه شهادت حضرت ابا عبدالله(ع) می گذاشت.بی شک اگر زحمات ارزشمند این پیر غلام خوشنام و نیک فرجام نبود از نسخه های تعزیه خوانی  که مهمترین میراث گرانبهای ما مزینانی ها درگذشته و حال می باشد اثری بجای نمی ماند. »

این بزرگمرد تعزیه عاشورای مزینان سرانجام در 18 شهریور 1363 دار فانی را وداع کرد و در جوار بارگاه خواجه ربیع مشهد مقدس برای همیشه آرام گرفت.

بعد از درگذشت این خادم بی ادعای عاشورایی افتخار خدمت گزاری به هیئت و نخل و شبیه خوانی به فرزندش حسن خواجوی سپرده شد و او نیز همانند اجدادش این راه پرافتخار را با صلابت ادامه می دهد.

📸زنده یادان مهدی صدیقی و اصغرخان خواجوی... مشهد مقدس، دهه ی شصت

📸زنده یاد اصغر خان و حبیب اله خان خواجوی ...مشهدمقدس  1358

📸غلامرضا افشار نادری از مؤسسین تلگرافخانه مزینان /سال 1320/ 

📸مرحوم اصغرخان خواجوی در میان سالی

📸نمونه هایی از نسخه تعزیه خوانی عاشورای مزینان به همت و قلم زنده یاد اصغرخان خواجوی در دهه های پنجاه و شصت

📸یادگار مرحوم اصغرخان جناب آقای حسن خواجوی...

📸زنده یاد حاج میرزا محمدخان خواجوی مؤسس و بنیانگذار تکیه ی حسینی(بالا) در مزینان

 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۶
تیر
۰۰

 

✍️در آستانه چهل و چهارمین سالگرد عروج فرزند شایسته کویر مزینان دکتر علی شریعتی مزینانی مجتمع باغ اسرار مزینان(فرهنگی هنری دکتر شریعتی) با حضور پیمانکار جدید وارد فاز تازه ای شد.

🔷تکمیل این پروژه عظیم بالاخره پس از توقف پانزده ساله با پیگیری های مستمر مهندس محسن توکل رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داورزن و با همراهی و پشتیبانی شورای اسلامی و دهیاری و معتمدین مزینان قرار است به زودی آغاز و تا پایان سال جاری بخش هایی از آن به خدمات دهی برسد.

🔷رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داورزن ضمن اظهار رضایت از به ثمر رسیدن پیگیری های انجام شده ابراز داشت: یکی از آرزوها و دغدغه اصلی این جانب به عنوان خادم فرهنگی شهرستان این پروژه عظیم آن هم در زادگاه معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی بوده و هست که با رای زنی های فراوان و جلسات مستمر با مسئولین فرهنگی استان از جمله ریاست اداره کل خراسان رضوی به سرانجام رسیده و  ان شاءالله به زودی شاهد شکوفایی آن خواهیم بود.

🔷توکل افزود: همراهی فرماندار محترم داورزن و شورای اسلامی و دهیاری و معتمدین مزینانی به ویژه حاج احمدمزینانی صباغ نقطه ی قوت و به راستی موجب دلگرمی ما در این مسیر بود که این عزیزان خود در بعضی جلسات با مدیران حضور داشته و کمک شایانی در تصویب ادامه کار دارند.

🔷وی خاطرنشان کرد: پس از چند نوبت آگهی در روزنامه ها و رسانه های رسمی و محلی برای معرفی یک پیمانکار متعهد خوشبختانه جناب آقای مهندس خیراندیش  یکی از متخصصین بومی و آشنا ادامه این کار را برعهده گرفتند و با شناختی که از ایشان سراغ داریم مطمئن هستیم که همه ی ما به آرزوی دیرینه خود خواهیم رسید و بخش هایی از این طرح تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

🔷رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی داورزن تأکید کرد:  این آغاز یک تعهد است و مجتمع در فاز اول (۴ماه) مرمت، استحکام بنا و بازگشایی دوازده باب دفتر فرهنگی جلو ساختمان را پیش رو دارد.

🔷توکل در مصاحبه با ایرنا نیز عنوان کرد:پس از تسویه مطالبات پیمانکاران قبلی، پیگیری بودجه برای ادامه ساخت بنا و تعیین تکلیف اصل زمین مجتمع، که محل دعوای بین ادارات ارشاد و اوقاف بود، محقق شد که با اختصاص بودجه لازم پیمانکار جدید مجتمع برای تکمیل بنا اقدام کرده است.

 🔷وی تصریح کرد: این مجتمع که در مساحتی حدود هشت هزار متر مربع به اجرا درمی آید، می تواند تبدیل به یک مکان فرهنگی و هنری مجهز برای خدمت به مردم و پاسخگویی به نیاز فرهنگ دوستان و هنرمندان منطقه و شهرستان داورزن شود.

🔷 علی اکبر رضوانی پناه رییس شورای اسلامی مزینان نیز با تشکر از پیگیری های اداره ارشاد اسلامی داورزن گفت: مدیر موفق کسی است که سودآوری های خوبی برای زیرمجموعه خود داشته باشد و این را با چشم خود دیدیم و لمس کردیم که جناب آقای توکل برای به ثمر رسیدن این پروژه زحمات زیادی کشیدند تا نفع آن به مردم مزینان و منطقه برسد.

🔷حسین محمدی سخنگوی شورای اسلامی مزینان نیز ضمن بیان خاطراتی از دوستداران دکتر علی شریعتی مزینانی و معرفی المان های به کار گرفته شده در ساخت این مجتمع که هریک نماد خاصی از زندگی شریعتی مانند دوازده غرفه فرهنگی تعبیه شده که برگرفته از 12 آذر زادروز علی پسرمزینان و یا تعداد پنجره ها و حتی کاشت و نوع درختان  به معرفی زمان حیات و زندان و شهادت و آثار دکتر می پردازد.

🔷وی خاطرنشان کرد: امیدواریم به همت و پیگیری های فرهنگ و ارشاد اسلامی داورزن و شورای اسلامی و درایت مهندس خیراندیش نتیجه این اقدام را به زودی شاهد باشیم.

🔷فعال فرهنگی و مشاور فرماندار احمد صباغ مزینانی که تندیس شکوهمند و میدان استاد محمدتقی شریعتی مزینانی و فرزند برومندش دکتر علی شریعتی از جمله خدمات ارزشمند وی می باشد و چندین طرح فرهنگی را نیز در زادگاهش آماده ارائه و پیگیری دارد گفت: با خارج شدن این طرح از ملی به استانی از امروز پروژه باغ اسرار مزینان با حضور مهندس صدقی معاون عمران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در اختیار پیمانکار محترم قرار گرفت و اعتبار اولیه هم به حساب وی واریز شده و ان شاءالله به زودی شاهد تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل کل مجتمع باشیم.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۵
تیر
۰۰

چهل و چهارمین سالگرد عروج ملکوتی فرزند شایسته کویر مزینان دکترعلی شریعتی مزینانی در حالی فرا رسید که ایران اسلامی علاوه بر درگیری با سایه ی شوم کرونا در یک ماراتن انتخاباتی بزرگ به دنبال انتخاب و معرفی سیزدهمین ریاست جمهور خود و چند انتخابات دیگر مانند شورای شهر و میان دوره ای مجلس و خبرگان رهبری بود.

در چنین شرایطی شاید حتی فرزندان دکتر شریعتی هم به فکر برگزاری مراسم و یا برنامه بزرگداشتی برای او نبودند ولی بازهم این مردم مزینان بودند که نمی توانستند خاطره بزرگمرد سرزمین خود را فراموش کنند و به همین مناسبت در بیست و نهم خرداد 1400 با برگزاری مجلس ختم قرآن و مداحی و سخنرانی نام و یاد علی پسر مزینان را گرامی داشتند.

مردم مزینان که به تعبیر علامه محمدتقی شریعتی مزینانی چه قبل و یا بعد از انقلاب بیشترین ضرر را از نام شریعتی ها دیده اند و به جرم انتساب این نام کمترین تسهیلات را دریافت کرده اند اما هیچگاه قصه ی علی و مظلومیتش را فراموش نکرده و پس از پیروزی انقلاب با ورود استاد شریعتی به مزینان همواره در سالگرد شهادت فرزندش به سوگ می نشینند و البته در این میان صاحب منصبان و متنفذان سیاسی بی نصیب نمانده و خود را یه مزینان رسانده و در مراسم سالگرد این خروس بی محل کویر شرکت و سخنرانی کرده و هزار وعده و وعید دادند که به جز مردی به نام دکتر نوذری وزیر نفت دولت نهم حتی به یکی از آنها عمل نکرده اند.

بی تردید نقش دانشجویان و فرهنگیان مزینانی و اساتید دانشگاهی سبزوار مانند دکتر سیدابوالفضل حسینی و عاشقان شریعتی و شورا و دهیاری مزینان در برپایی این مراسم به طور منظم در هرسال انکار ناپذیر بوده اما آنچه قابل اهمیت و مهمتر است مردمی بودن این مجالس و حضور همشهریان دکتر شریعتی می باشد که هزینه برگزاری مراسم و پذیرایی از میهمانان را خود عهده دار شده اند.

 بعضی از چهره ها و شخصیت ها و مقاماتی که در مراسم مختلف سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی به مزینان آمده و سخنرانی کرده اند:« دکتر سید محمد مهدی جعفری( استاد دانشگاه شیراز)، احمد مسجد جامعی( وزیر فرهنگ)، دکتر محسن رضایی(دبیر تشخیص مصلحت نظام)،دکتر مصطفی معین(وزیر علوم) دکتر هادی خانیکی( معاون فرهنگی رئیس جمهور، خاتمی)، ناصر آملی( مولف کتاب شریعتی در دانشگاه مشهد) ، طهماسبی( اسطوره شناس و قرآن پژوه)، محمد علی گندمی، سید حامد علوی(صاحب نظر و قرآن پژوه)، دکتر عباس منوچهری( استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر عطاء الله مهاجرانی( وزیر فرهنگ دولت خاتمی)، موسوی لاری( وزیر کشور)، غلامحسین نوذری ( وزیر نفت دولت احمدی نژاد)، رحیم عبادی ( رئیس سازمان ملی جوانان دولت خاتمی)، دکتر غفاری ( معاون فرهنگی وزارت علوم)...»

مزینانی های وفادار در شهرهای دیگر از جمله پایتخت نیز جزء اولین نفرات و گروه ها بودند که برای بزرگداشت دکتر علی شریعتی سرازپا نمی شناختند و در این گونه مراسم از جمله اولین مجلس یادبود که سال 1358 در دانشگاه تهران برگزار شد حضوری فعال داشتند و هیئت مرکزی مزینانی های مقیم تهران با چاپ اطلاعیه و رساندن همشهریان به دانشگاه و برعهده گرفتن انتظامات نقش بی بدیل خود را رقم زدند.

مردم خونگرم و قدرشناس مزینان نه تنها برای علی سنگ تمام گذاشته اند که خانواده او را نیز همیشه مورد تکریم و احترام قرار داده و با همان عشق و ارادت به استاد و فرزند برومندش خاندان بزرگ شریعتی را گرامی می دارند.حضور شهروندان مزینانی در مراسم تشییع و خاکسپاری دکتر پوران شریعت رضوی همسر دکتر شریعتی و برگزاری اولین مراسم سالگردش با حضور فرزندان و بستگان او در مزینان از جمله ی این وفاداری دل سوختگان کویر است...

📸اطلاعیه ی هیئت مزینانی های مقیم مرکز... سال 1358

📸حضور جوانان مزینانی به عنوان انتظامات مراسم دومین سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی مزینانی... دانشگاه تهران،سال 1358

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی