بایگانی تیر ۱۳۹۷ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۶ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۹
تیر
۹۷

روستای تاریخی مزینان ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری غرب خراسان رضوی را دارد اما ساخت و سازهای غیرمجاز بافت تاریخی «مزینان» را تهدید می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری «مزینان»؛ خطه شریعتی

به گزارش شاهدان کویر مزینان به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، روستای مزینان را به نام دکتر علی شریعتی می‌شناسند. مزینان یک روستای تاریخی است که در فاصله پنج کیلومتری شهر داورزن و در حاشیه کویر قرار دارد. این روستا دارای 10 بنای تاریخی از جمله کاروانسرا و منزل کودکی دکتر شریعتی و کویر است.

کاروانسرای تاریخی مزینان از جمله بناهای تاریخی دوران صفوی است که در حاشیه جاده باستانی ابریشم قرار دارد. کنار هم قرار گرفتن آثار تاریخی متعدد در این روستا باعث شده که بافت تاریخی و فرهنگی این روستا مورد توجه قرار گیرد و به عنوان دومین بافت در منطقه، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسد.

مزینان؛ دومین بافت تاریخی منطقه در ثبت آثار ملی

به گفته مسئول دفتر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان داورزن چیزی که مدنظر سازمان میراث فرهنگی برای ثبت بافت تاریخی و فرهنگی مزینان، قرار گرفت وجود آثاری مانند خانه‌های تاریخی، مراکز فرهنگی، حوزه‌های علمیه، کاروانسرا، آب انبار و سایر آثار در روستا است.

ناصر منتظری معتقد است کنار هم قرار گرفتنخانه‌های تاریخی و سایر آثار مذکور که دارای ارزش معماری و فرهنگی است مجموعه بی‌نظیری از بافت تاریخی و فرهنگی را ایجاد کرده است.

به گفته وی بافت تاریخی فرهنگی مزینان دومین بافت تاریخی در منطقه است که به ثبت ملی رسیده است.

به گفته وی مزینان شرایط خاصی دارد زیرا کویر زیبایی دارد که در کنار بافت‌های تاریخی ارزشمند برای بازدید گردشگران بسیار جذاب است؛ همچنین مزینان یکشاهراه برای رسیدن به کویر بکر میان خراسان و استان سمنان محسوب می‌شود.

این مقام مسئول معتقد است این منطقه را به لحاظ گردشگری منطقه ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم اما مشکلاتی وجود دارد که تاکنون نتوانسته‌ایم اعتبار خاصی را برای توسعه گردشگری منطقه جذب کنیم.

منتظری عدم فرهنگ سازی برخورد با گردشگر را از جمله این مشکلات بیان می‌کند و می‌افزاید: باید بر روی این مسئله کار شود و پذیرش گردشگر توسط مردم و اهالی روستا را ابتدا باید آموزش بدهیم؛ در این صورت روستای مزینان ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری در غرب استان خراسان رضوی را دارد.

ویبا بیان اینکه مشکلاتی در زمینه این بافت‌ها وجود دارد که قابل چشم‌پوشی نیست، می‌گوید: استعلاماتی که برای بافت‌های تاریخی صادر می‌شود خیلی ضعیف است و مردم همکاری نمی‌کنند و در برابر ساخت و سازهای غیرمجاز مقاومت می‌کنند.

به گفته وی نوسازی و بهسازی بافت‌های تاریخی با اجرای برخی طرح‌ها مانند طرح هادی مغایرت دارد.

منتظری معتقد است برای اجرای طرح‌های هادی در بافت‌های تاریخی مشکلاتی وجود دارد و در برخی موارد حتی ممنوعیت اجرای طرح هادی روستایی را باید داشته باشیم زیرا آثار تاریخی روستا از بین می‌رود.

منتظری می افزاید: مردم در روستا اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز می‌کنند؛ یعنی بدون اینکه استعلام بگیرند شبانه اقدام به تخریب خانه تاریخی کرده و ساخت و ساز می‌کنند که این روند در روستاها روبه رشد است.

به گفته منتظری میراث فرهنگی با این افراد برخورد می‌کند و با شکایت از افراد آن‌ها را به دادگاه معرفی می‌کند. همچنین از طریق دهیاری‌ها اخطار می‌دهند که عملیات ساخت و ساز را متوقف کنند و برای ادامه ساخت و ساز مجوز بگیرند. سال گذشته 20 مورد ساخت و ساز غیر مجاز در داخل بافت‌های روستایی را داشتیم که از افراد خاطی شکایت شد و به دادگاه معرفی شدند.

وی معتقد است برای جلوگیری از تخریب خانه‌های تاریخی امسال سازمان میراث فرهنگی اعتباراتی برای هر شهرستان تا سقف 500 میلیون تومان اعلام کرده که خانه‌های تاریخی داخل بافت شهری یا روستایی خریداری و حفظ شوند.

منتظری می‌گوید: ما پیشنهادهایمان را داده‌ایم و امید است که بتوانیم خانه‌های مورد نظر را خریداری کنیم تا در تملک سازمان میراث فرهنگی باشند.

بازنگری طرح هادی روستای مزینان

به گفته رئیس بنیاد مسکن سبزوار برای تهیه طرح‌های هادی نماینده سازمان میراث فرهنگی در بررسی طرح‌ها حضور دارد.

سیدمجید نجاتی می‌گوید: قبل از تهیه طرح هادی از سازمان میراث فرهنگی استعلام گرفته می‌شود تا اگر بنای تاریخی وجود دارد اعلام کنند تا طبق ضوابط حریم برای بنای مورد نظر مشخص شود. اگر بنای تاریخی وجود داشته باشد ساخت و سازها براساس ضوابط میراث فرهنگی انجام می‌شود تا بنای تاریخی مورد نظر حفظ شود.

وی با اشاره به ثبت روستای مزینان داورزن در آثار ملی کشور می‌افزاید: با توجه به اهمیت بحث تاریخی و گردشگری روستای مزینان شهر داورزن طرح هادی این روستا با اختصاص بودجه‌ای که انجام شده بازنگری می‌شود تا طرح نهایی ارائه شود که در حال حاضر نقشه‌برداری‌ها انجام شده است.

برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی

به گفته معاون فرماندار داورزن برخی افراد در روستاهای دارای بافت تاریخی بدون دریافت استعلام و شبانه اقدام به تخریب خانه تاریخی خود و ساخت و ساز غیر قانونی می‌کنند که به این افراد ابتدا اخطار داده می شود و در نهایت مطابق قانون برخورد می‌شود.

علیرضا عبداللهی بید معتقد است مردم در این امر مقصر اصلی نیستند زیرا ادعا دارند که میراث فرهنگی در برابر حفظ خانه تاریخی چه خدماتی به آنها می‌دهد.

به گفته وی روستای مزینان با حدود 10 آثار تاریخی و ارزشمند، یک پایلوت گردشگری در منطقه است که می‌تواند به قطب گردشگری در غرب استان خراسان رضوی تبدیل شود.

وی معتقد است در راستای تبدیل این روستا به قطب گردشگری در چند سال اخیر اقداماتی انجام و اعتباراتی جذب شده اما اعتبارات دولتی برای چنین هدفی کافی نیست زیرا مرمت آثار تاریخی هزینه زیادی را می‌طلبد و بخش خصوصی باید در این زمینه ورود پیدا کند.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan


  • علی مزینانی
۲۹
تیر
۹۷

28مردادماه (پنجم ذی‌القعده) مصادف با سالروز تکریم از امامزادگان و بقاع متبرکه است که همین موضوع، انگیزه‌ای شد تا گفت‌وگویی با «مهدی مزینانی» تولیت آستان مقدسه امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) درباره شخصیت و جایگاه علمی و معنوی این دو امامزاده واجب‌التعظیم و فعالیت‌های جانبی این آستان متبرکه انجام دهیم. در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

* امامزادگان در میان مردم مسلمان، دارای اعتبار و منزلتی هستند که از سابق تاکنون این ارادت استمرار داشته است. در ابتدا توضیح کوتاهی درباره این دو امامزاده واجب‌التعظیم برای مخاطبان بفرمایید.

امامزادگان عینعلی و زینعلی (علیهاالسلام) از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) است. قدمت این امامزادگان به 900 سال پیش برمی‌گردد که این دو بزرگوار در این محل به شهادت رسیدند و مدفون شدند.

* بهره‌مندی زائران از فضای بانشاط و معنوی آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع)

* به نظر شما وجود امامزادگان بر معنویت‌بخشیدن و صیقل‌دادن روح انسان، چه ظرفیت‌های دیگری را در ترویج شعائر اسلامی دارند؟

امامزادگان ظرفیت‌های بسیاری را چه بالقوه و چه بالفعل دارند که اگر بخواهیم به ظرفیت‌های آنها اشاره کنیم، می‌توانیم ظرفیت‌های بقاع را در مقابل مساجد و مراکز دینی مقایسه کنیم. اولاً فعالیت‌های مساجد و مراکز دینی محدود به زمان هستند و مخاطب خاص خود را دارند و همانند امامزادگان عمومیت ندارند در حالیکه امامزادگان محل رفت و آمد عموم افراد با هر طرز تفکر و  تعقلی است؛ افراد بسیاری با نگاه‌های مختلف مذهبی و سیاسی به امامزادگان می‌آیند و بسیاری نیز فقط برای قرائت فاتحه برای اموات مدفون شده خود به این محل می‌آیند. جوانان و نوجوانان زیادی به جهت فضای معنوی که امامزادگان دارند به این اماکن مقدّس مشرف می‌شوند. درب‌های امامزاده از 6 صبح تا 10 شب به روی مردم گشوده می‌شود و اهالی محل و زائران هر زمانی که بخواهند می‌توانند به زیارت بیایند در صورتی که مساجد بدین شکل نیستند و این ظرفیت را ندارند. خانواده‌های بسیاری در طول شبانه‌روز به این محل می‌آیند و علاوه بر استفاده معنوی از فضای معنوی آستان، از فضای سرسبز و با نشاط این مکان نیز بهره‌مند می‌شوند در حالی که مساجد این فضا را در اختیار ندارند.

از ماجرای وقف زمین میلیاردها تومانی برای امامزادگان تا ارائه خدمات رفاهی به زائران و مجاوران

خدمات‌دهی به زائران در کنار فضای معنوی

* این آستان برای زائران و  مجاوران علاوه بر ایجاد فضای معنوی، آیا خدمات دیگری را نیز در نظر گرفته است؟

یک سری برنامه‌های دائمی و مستمر همچون مناسبات مذهبی و فرهنگی است که طبق روال برگزار می‌شود و اجرای آن جزو برنامه‌های ذاتی امامزادگان است امّا در کنار آن، طرح‌های بسیاری در این امامزاده به اجرا درآمده است که تاسیس مجموعه فرهنگی ساجدین از جمله آن است. در این مجموعه، کلاس‌های مختلف آموزشی در بخش علمی، فرهنگی و غیره و همچنین خدمات پزشکی مانند احداث درمانگاه  و دندانپزشکی به منظور خدمات‌دهی به زائران و مجاوران تاسیس شده است. درالقرآن ساجدین در ساختمان مجاور امامزادگان مسئولیت برنامه‌ریزی قرآنی برای  بخش حفظ، ترتیل و قرائت نوجوانان و جوانان برعهده دارد؛ حتی دوره‌های تربیت مربی هم در کنار برنامه‌های فرهنگی دیگر در این مکان مقدس اجرا می‌شود.

انواع برنامه‌ها و جلسات برای جوانان اعم از برگزاری تورهای گردشگری به اقصی نقاط مختلف کشور از جمله اقداماتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

* در بحث خدمات‌رسانی نیز نکته‌ای را مطرح کردید. آیا از درآمد امامزاده در بخش کمک‌ به محرومین و مستضعفین استفاده می‌کنید؟

همه درآمدهای امامزادگان از جمله این امامزاده به سازمان اوقاف و امور خیریه واریز می‌شود که سازمان ردیف‌های بودجه‌ای برای امامزادگان در نظر گرفته است که کمک‌ به محرومین و مساعدت در خدمات پزشکی و غیره از جمله آنها است امّا ما در کنار آن از ظرفیت‌های مردمی برای این کارها استفاده می‌کنیم. افراد خیّری هستند که بانی خبر می‌شوند و برای محرومین هزینه‌هایی را به‌صورت خیرخواهانه پرداخت می‌کنند. ما بیش از ده‌ها جهیزیه برای نوعروسان در این محل جمع‌آوری کرده‌ایم و هزینه‌های پزشکی، تحصیلی و غذایی محرومان در این محل جمع‌آوری  و ارسال می‌شود. 

* در موضوعات علمی نیز فعالیت‌هایی را به طور کلی بیان کردید. می‌توانید بیشتر در این باره توضیح دهید؟

مهد قرآنی در این مرکز تشکیل شده است که 40 دانش‌آموز در طول سال از خدمات فرهنگی و آموزشی آن بهره‌مند می‌شوند که روند آموزشی در آن از 4 سالگی تا پیش دبستانی ادامه دارد. در کنار آن نیز باشگاه ورزشی هوایی برای بهره‌مندی جوانان از این رشته ورزشی با هماهنگی مراکز و نهادهای مسئول انجام دادیم.

* رهبر انقلاب امامزادگان را به‌عنوان قطب فرهنگی جامعه خواندند و این امامزاده به جهت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب، می‌تواند تاثبر بسزایی در محدوده سرزمینی داشته باشد. آیا در این خصوص برنامه‌ و طرحی پیش‌بینی شده است؟

برای رسیدن به اهداف فرهنگی و آموزشی این آستان، یک سری برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده است. سالهای گذشته اگر به این امامزاده مشرف می‌شدید فقط یک بقعه قدیمی مشاهده می‌کردید که هیچ امکانات نسبی و اولیه‌ای هم در کنار آن وجود نداشت امّا امروز که در خدمت شما هستیم در وهله اول زیرساخت‌های آن مهیا شده است و به‌تدریج در ابعاد مختلف فرهنگی نیز به موازات بخش‌های عمرانی و سازندگی رو به جلو حرکت خواهیم کرد تا نمود بیرونی خود را پیدا کند.

* یکی از نکاتی که از سابق تاکنون در میان مردم خیرخواه و نیک‌اندیش وجود داشته، موضوع وقف است که بسیاری از نیازهای محرومین از درآمدهای موقوفات امامزادگان تامین می‌شود. آیا همانند سابق این فرهنگ در میان مردم رواج دارد؟ و آیا شما از خدمات وقف برای استفاده در موضوعات مختلف بهره‌مند هستید؟

در موضوع وقف می‌توانم بگویم در طول تاریخ تاکنون فرهنگ وقف در میان مردم ارزش و اعتباری بسیاری داشته است که امروزه هم ما از اثرات و برکات آن بهره‌مند می‌شویم. در سال گذشته قطعه زمین 4 هزار متری در جوار امامزاده داشتیم که به این آستان وقف شد. در این منطقه، قیمت قطعه زمین بالاست و این وقف نشان از عشق و ارادت مردم به خاندان اهل‌بیت(ع) دارد که در همه برهه‌ها می‌توانند به اندازه بضاعت خود برای تامین هزینه‌های مصرفی و خدماتی مردم به این مهم بپردازند.

* این موقوفه به‌نام چه کسی ثبت شده است؟

موقوفه شهید خداپرست است که همجوار حرم قرار گرفته است.

پدری که به مراد دلش رسید

* مردم زیادی به این مکان مقدس می‌آیند و علاوه بر توسل معنوی و صیغل‌دادن روح خود، حاجت‌های مادی و معنوی خود را در این مکان مقدس مطرح می‌کنند. آیا شما در طول مدیریت خود خاطره‌ای دارید که برای مخاطبان، خواندنی باشد؟

قطعاً اتفاقات زیادی در این مکان می‌افتد که بنا بر مصلحت نمی‌توان بسیاری از آنها را  بیان کرد. موردی که اخیراً اتفاق افتاد مربوط بود به پدری که فرزندش مشکلی برایش بوجود آمده بود و یک شبانه‌روز به امامزاده آمد و به این دو بزرگوار متوسل شد و فردای آن روز با شیرینی آمد و گفت که فرزندش بهبود یافته و پزشکان اعلام کرده بودند دیگر نیازی به عمل نداشته است. اینها چیزهایی است که از برکات و فضائل خاندان اهل بیت(ع) بارها از سوی مردم دیده شده است و این مکان نیز از آن مستثنا نیست. بسیار فراتر از این اتفاقات رخ می‌هد که خیلی قابل پخش نیست.

* ساخت و ساز ساختمان‌ها در جوار این مضجع، یقیناً هزینه‌هایی را به دنبال خواهد داشت. آیا در هزینه‌های ساخت و ساز کسری بودجه ندارید؟

کسری بودجه چیزی است که همه آحاد مردم و مراکز فرهنگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که این امامزاده نیز از آن مستثنا نیست. هزینه‌هایی که فقط برای یک فاز این امامزاده انجام شده، بیش از 30 میلیارد تومان است که در مقایسه با سرمایه چهل‌ساله این امامزاده که به 10 میلیارد هم نمی‌رسد قابل قیاس نیست لذا کسری بودجه زیاد داریم که امیدواریم با کمک خیران نیک‌اندیش این پروژه به پایان برسد.

*مطلب پایانی اگر هست. بفرمایید.

همه تلاش خود را می‌کنیم این امامزاده با تاسی از فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند باید امامزادگان به قطب فرهنگی تبدیل شود، به مرکزیت و قطب فرهنگی منطقه تبدیل شود و از هیچ تلاشی در این راه دریغ نخواهیم کرد. احداث ساختمان‌ها و مراکز فرهنگی در 21 هزار متر زمین که در جوار این امامزادگان واقع شده است به منظور خدمات‌رسانی و ایجاد بستر مناسب برای تحقق فرمایشات رهبر انقلاب خواهد بود. در این طرح جامع نکات آموزشی و علمی و غیره در نظر گرفته شده است. حتی موزه و سالن اجتماعات، داراضیافه و غیره در نقشه راه این امامزادگان در نظر گرفته شده که امیدواریم با تلاش مردم خیراندیش به اهداف پیش روی این آستان دست یابیم.

گفت‌و‌گو از میلاد مرجانی

منبع ؛ تسنیم

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۸
تیر
۹۷


همزمان با پنجمین روز ار دهه ی کرامت مراسم نمادین استقبال از ورود حضرت امام رضا (ع) به خراسان بزرگ و سرزمین مرو در روستای تاریخی مزینان دروازه فرهنگی استان خراسان برگزار شد
به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ این مراسم با شکوه ساعت 10 صبح 28 تیرماه 97 از آستان مقدس امام زادگان بهمن آباد نماد مدینه منوره آغاز و با حرکت کاروان در مسیر راه باستانی ابریشم ادامه یافت و با حضور و تجمع استقبال کنندگان مزینانی و خیر مقدم نمایندگان مردم ولایتمدار این دیار در محل بوستان چشمه و تندیس فرزندشایسته کویر دکتر علی شریعتی مزینانی و ورود به شهر نیشابور به پایان رسید.
در این مراسم یاد و نام حجت الاسلام والمسلمین زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی که نسخه های آن را با طبع شاعری و هنری خود تنظیم کرده و به یادگار گذاشته گرامی داشته شد و تعزیه خوانان مزینانی با حضور بر مزار این عالم جلیل القدر از زحمات بی دریغش تجلیل کردند.
آیین نخل گردانی و شرکت پرشور مردم ولایتمدار مزینان به ویژه تعزیه خوانان پیشکسوت با وجود گرمای طاقت فرسای این روزهای تابستان و همکاری شایسته شورای اسلامی و دهیاری و مجمع تعزیه خوانان مزینان از نکات جالب توجه این مراسم بود .
در این مراسم آیینی مهندس پیش بین فرماندار و نجفی بخشدار مرکزی شهرستان داورزن حضور داشتند.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۷
تیر
۹۷

همزمان با دهه ی کرامت مراسم نمادین استقبال از کاروان رضوی و ورود امام رضا(ع) به سرزمین مرو و ارض توس با هنرنمایی هنرمندان تعزیه خوان و همت مجمع تعزیه خوانان مزینان روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه برابر با پنجم ذی القعده از ساعت ۱۰ صبح در مزینان برگزار می شود.
شایان ذکر است؛علاوه بر نمایش آیینی و نخل گردانی در مسیر باستانی راه ابریشم یاد و نام خطیب توانا و شاعر با اخلاص اهل بیت (علیهم السلام) عالم جلیل القدر حجت الاسلام حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی شخصیتی که به برگزاری مجالس اهل بیت (علیهم السلام)و به خصوص این مراسم نگاه ویژه ای داشت و نسخه های این مجلس را با اندیشه و قلم توانای خویش به رشته تحریر درآورد و در اختیار تعزیه خوانان قرار داد گرامی داشته می شود.


قسمتی از اشعار زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی که در قالب پرسش و پاسخ مردم مزینان با امام رضا (ع) سروده شده و شهریور 1392 توسط معظم له اجرا گردید :

نماینده مزینانی ها:

سلام من به شما آفتاب شمس الشموس                که عازمید به خراسان و مرو و وادی توس

خوش آمدید به مزینان و این دیار کویر                        قدم به دیده ی ما نه دمی نما جلوس

شما که ضامن آهوی این کویر شدید                         یقین که شیعه ی خود را نمی کنید مأیوس

چه شد که از مدینه جدت نموده ای هجرت                 جدا شدی ز مدینه با دو صد افسوس

امام رضا (ع):

کنون که مهر شما با اهلبیت پنهان نیست               هر آنکه مومن و با ماست اهل خسران نیست

کسی که کینه ی ما را به دل گرفته یقین               ز این دیار کویر و از مزینان نیست

بدان که پیرو ما اهلبیت هرجا هست                      یقین که زینت ما هست و اهل عصیان نیست

مرا به زور ز شهر مدینه آوردند                              ولی که مدفن من توس و جز خراسان نیست

مرا درنگ دراین سرزمین نیست ممکن                     بیان سر سفر این چنین که آسان نیست

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۵
تیر
۹۷

نشست تخصصی «سنجش و پایش میزان رضایتمندی و حقوق مشتری در سازمان تامین اجتماعی» با سخنرانی دکتر علی اکبر تاج مزینانی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، با حضور کارشناسان، خبرنگاران و علاقه مندان این حوزه در سالن اجتماعات سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

رضایت مندی از سازمان تامین اجتماعی در بوته آزمون

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، وی در این نشست تخصصی گفت: هدف پژوهش انجام شده این بود تا در سه گروه اصلی سازمان تامین اجتماعی، یعنی کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران، میزان رضایت مندی در عرصه های مختلف عملکردی و خدمت رسانی سازمان سنجیده شود و ببینیم چه قدر حق و حقوق آنان رعایت می شود، چه قدر راضی هستند و در کجا ناراضی هستند.

تاج مزینانی با بیان این که عدم شکایت، رضایت مندی نیست و سطح انتظارات با میزان رضایت ارتباط دارد، گفت: برای این پژوهش نقاط قوت نظریات مختلف را جمع و در کار استفاده کردیم و به غیر از نظریات، مدلهای مختلف سنجش رضایت مندی بررسی و مرور شد.

وی افزود: ممکن است بین انتظارات گروه های هدف با آن چه در ذهنیت مدیران است، بین ذهنیت مدیران با آن چه طراحی می شود و بین آن چه طراحی می شود با آن چه اجرا می شود شکاف به وجود بیاید و این شکافها باعث نارضایتی مشتریان و مخاطبان می شود.

وی در تشریح نحوه انجام «سنجش و پایش میزان رضایتمندی و حقوق مشتری در سازمان تامین اجتماعی» گفت: در جمع آوری داده های این تحقیق و تحلیل آنها از روش ترکیبی و آمیخته، مصاحبه، پرسشنامه و آزمون استفاده شده است.

تاج مزینانی افزود: ١٨٠ مصاحبه انجام شد که شامل ٦٠ مصاحبه با مطلعان کلیدی و کارشناسان واحدهای مختلف سازمان بود و ١٢٠ مصاحبه هم در سه گروه هدف اصلی سازمان که هر کدام شامل ٤٠ مصاحبه بود. این مصاحبه ها در ١٠ استان مختلف کشور و سه منطقه از استان تهران انجام شد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر گستردگی کارهای انجام شده در این پژوهش گفت: بر اساس مصاحبه های کیفی، پرسشنامه های محقق ساخته برای هر گروه هدف تهیه و ٤٠٠ پرسشنامه پر شد و نهایتا گزارشی با بیش از ٧٠٠ صفحه تهیه شد.

وی در ادامه این نشست به ارائه یافته های پژوهش پرداخت و در انتها به سوالات کارشناسان و حضار پاسخ داد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۲
تیر
۹۷

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: در حوزه بافت‌های فرهنگی- تاریخی روستایی روستای مزینان در شهرستان داورزن و روستای مزار در شهرستان بجستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بافت فرهنگی- تاریخی روستاهای ریاب گناباد، زعفرانیه سبزوار و کنگ بینالود در حال ثبت است.

به گزارش شاهدان کویرمزینان، ابوالفضل مکرمی فر در جلسه کارگروه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، با اشاره به تصویب سند بازآفرینی بافت‌های استان اظهار کرد: بازآفرینی بافت های تاریخی استان در دستور کار قرارگرفته است و در 14 شهرستان 25 بنای تاریخی بازآفرینی شده اند.

وی یادآور شد: پیرو تفاهمنامه‌های مورخ 1383/8/28 و1386/6/27 بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پس از بررسی و شناسایی اولیه صورت گرفته در خصوص بافت‌های با ارزش فرهنگی- تاریخی، تعداد 101 روستا در استان به عنوان روستای دارای بافت با ارزش فرهنگی- تاریخی اعلام شده است.

مکرمی فر ادامه داد: مستند سازی بافتهای فرهنگی- تاریخی شهرهای مشهد، سبزوار، نیشابور، کاشمر، بیدخت، بجستان، گناباد، خرو، فریمان، تربت حیدریه، بشرویه، مزینان، مستند سازی بدنه بالا خیابان و پایین خیابان، قوچان، دیزباد، بیمارستان امام رضا(ع)، خانه کوزه کنانی، کنگ، ریاب، مستند سازی خانه های تاریخی روستای ریاب، شهرستان گناباد، مستندسازی و تهیه پرونده ثبتی بافت تاریخی روستای زعفرانیه، شهرستان سبزوار، مستندسازی و تهیه پرونده ثبتی بافت تاریخی روستای کنگ، شهرستان بینالود و مستندسازی و تهیه پرونده ثبتی بافت تاریخی روستای مزار، شهرستان بجستان از اقدامات صورت گرفته است.

جاذبه‌های گردشگری «مزینان»؛ خطه شریعتی

شایان ذکر است؛ روستای تاریخی مزینان زادگاه معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی  در  ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۱۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عکس و تصویر؛ محسن مزینانی عسکری

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۰
تیر
۹۷

مشکل بزرگی که خط 7 مترو تهران را به تعطیلی کشاند «سیگنالینگ» بود که در مسیر 7200 متری انجام شد، حجم کار به قدری بالا است که در زمانی که در اختیار بود تنها توانستیم 6 کیلومتر از مسیر را تجهیز و آماده بهره‌برداری کنیم.

مجری خط 7 مترو تهران از تکمیل و راه‌اندازی 5 ایستگاه  از خط 5 و یک ایستگاه تقاطعی با صرف هزینه230  میلیاردی از مهدیه تهران تا بزرگراه نواب خبر داد.

علی مزینانی گفت: مشکل بزرگی که خط 7 مترو تهران  را به تعطیلی کشاند «سیگنالینگ» بود که در مسیر 7200 متری انجام شد، حجم کار به قدری بالا است که در زمانی که در اختیار بود تنها توانستیم 6 کیلومتر از مسیر را تجهیز و آماده بهره‌برداری کنیم.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ مزینانی به انتظار مدیریت شهری برای ارائه خدمات مکفی به عموم مردم، گفت: کاهش سرفاصله قطارها، راه‌اندازی سیستم سگنالینک، مقرون به صرفه بودن و پیوستگی اجزاء از مواردی است که در تجهیز مترو خط 7 مد نظر مدیران شهری است که به دلیل کسری بودجه و زمان کم، دستیابی کامل به این اهداف میسر نشد و تنها بخشی از خط به مدار بهره‌بردری بازخواهد گشت.

سرفاصله زمانی 10 دقیقه‌ای حرکت قطارها و کنترل تردد توسط سیستم سیگنالینگ، موضوع دیگری بود که مزینانی به آن اشاره داشته و گفت: نصب سیستم تهویه اصلی به دلیل نیاز به بودجه کلان ممکن نشد، اما تهویه اولیه‌ای با استفاده از 14 فن در موقعیت‌های خاص باهمکاری دانشگاه صنعتی شریف به اتفاق بنیاد شهید شیرودی که وابسته به صنایع دفاع است طراحی ، ساخته و تعبیه شد. 

به گفته وی، سه پله اضطراری و 14 فن هنگام مواقع اضطرار پیش‌بینی شده است. این در حالی است که پیش از این خط 7 مترو بدون تجهیز به  فن و پله‌های اضطرار ی راه‌اندازی شده بود.

پایدارسازی سیستم برق یکی دیگر از مواردی بود که مجری خط 7 به آن اشاره کرد و گفت: پست‌های یک‌سوسازی سیستم برقی در مترو وجود دارد که در دوره مدیریت گذشته در حد مینیمم دیده شده بود که در مرحله بازسازی و تجهیز این خط، به میزان 40 درصد به ظرفیت آن افزوده شد. با این اتفاق دیگر نیازی به قطعی برق نخواهد بود.

مزینانی در ادامه به تجهیز دوربین‌ها در 6 ایستگاه که یکی از آنها تقاطعی است پرداخت و ابراز داشت: علاوه بر این ایستگاه جنوبی خط 3 که در محل مهدیه تهران راه‌اندازی نشده بود نیز تکمیل شد که در بهره‌برداری از 5 ایستگاه خط 7، این ایستگاه نیز وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان این که «در گذشته 22 کیلومتر از خط 7 با هفت ایستگاه افتتاح شده بود بدون آن که به موارد یاد شده در آنها توجه شده باشد»، تصریح کرد: به دلیل حساسیت و تقاضای بالای سفر در ایستگاه مهدیه تهران و شلوغی آن در ایام شهادت و ولادت ائمه معصومین (ع)، گیت‌های ورود و خروج به گونه‌ای طرحی و ساخته شدند که کوچک‌ترین تداخلی بین ورود و خروج مردم از ایستگاه به وجود نیاید. تعبیه دو درب ورود و خروج مجزا هم یک دیگر از مواردی است که به صورت تخصصی به آن توجه شده است.

این در حالی است که پله‌های درب ورودی و خروجی ایستگاه مهدیه تهران آماده نیست و پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه برای نصب به مترو تحویل داده شود.

مجری خط 7 مترو تهران در ادامه سخنان خود از نیاز به 700 میلیارد تومان نقدینگی برای راه‌اندازی و تجهیز این خط یاد کرد و گفت: به دلیل کمبود نقدینگی مدیریت شهری این رقم به 400 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که در نهایت تنها 230 میلیارد تومان آن محقق شد و این عدد، صرفاً برای تجهیز 5 ایستگاه خط 7 و یک ایستگاه تقاطعی خط 3 و 2 کافی بود.

هزینه ارزی برخی تجهیزات و زمانبر بودن خرید برخی اقلام و دیرکرد در واریز  بودجه، همگی در کنار هم در تاخیر اتمام پروژه اثر زیادی داشت. زمان پایان عملیات تجهیز خط 7 مترو پیش از پایان سال 96 بود که با تاخیری حدود 5 ماه قرار است وارد مدار بهره‌برداری شود.

مزینانی گفت: 70 میلیارد از بودجه یاد شده در بخش‌هایی هزینه شد که باید ایمنی آنها تامین می‌شد و جزو اولویت‌های ما در راه‌اندازی نبودند. ایستگاه مولوی به دلیل نداشتن پله برقی و ایستگاه محمدیه به علت عدم برخورداری از سیستم سیگنالینگ و ایستگاه هلال احمر نیز با نبود پله برقی افتتاح نخواهند شد. تعداد 11 ایستگاه از مترو خط 7 آماده هستند، که بنا به دلایل یاد شده قابل استفاده نیستند.

قرار است پنج ایستگاه خط7 مترو روز شنبه به مدار بهره‌برداری بازگردند.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۰
تیر
۹۷

 مرتضی مزینانی صفابین از کارشناسان حوزه ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، به ابعاد مختلف ادبیات و آثار کودک و نوجوان، ضعف‌ها و نقاط قوت این ادبیات و چالش‌های پیش رو در این حوزه، نقش و جایگاه سبک زندگی ایرانی – اسلامی در آثار کودک و نوجوان پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، برخی معتقدند که در سال‌های اخیر بازار کتاب کودک در تمام حوزه‌ها، ازجمله حوزه کتاب دین، شاهد کتاب‌هایی شده است که نتوانسته نیاز امروز مخاطب را بشناسند و نسبت به آن کاری را ارائه دهد. شما حوزه کتاب دینی کودکان در سطح کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 باید اعتراف کنیم که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان،سبک زندگی ایرانی – اسلامی یعنی درواقع آن چیزی که مدنظر رهبر معظم انقلاب بوده است و بر آن تاکید فرموده اند، در کتاب‌های ما به‌طور دقیق جای نگرفته و به معنای واقعی آن نمود پیدا نکرده است.

سبک زندگی ایرانی – اسلامی در کتاب‌های علوم انسانی که به شخصیت و روان و شناخت مربوط می‌شود بسیار ضعیف و کم دیده می‌شود و در آن حدی که باید در کتاب‌ها به‌ویژه درحوزه ادبیات کودک و نوجواناندر نظر گرفته شود نیست و ضعیف کارشده است.

باید در جامعه امروزی مفاهیم اساسی سبک زندگی ایرانی – اسلامی نظیر صرفه‌جویی، فرهنگ باارزش ایثار و شهادت و هر مفاهیمی که برای کودک و نوجوان لازم است که کودک و نوجوان امروزی در آینده به عمق حقیقت و معنای آن برسد در حوزه ادبیات به آن پرداخته شود.

* در سال‌های اخیر شمار کارهای ترجمه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، سبب شده تا بسیاری از کارشناسان این حوزه نسبت به رشد این آثار اظهار نگرانی کنند. به نظر شما افزایش تعداد کارهای ترجمه‌ای بر روند و کیفیت کارهای تألیفی تأثیر گذاشته است؟ این تأثیر مثبت بوده یا منفی؟

انقلاب شکوهمند اسلامی تولدی دیگر در مردم ایران اسلامی و ادبیات این مرزوبوم ایجاد کرده است، اما این تولد را در حوزه ادبیات و کتاب‌های کودک و نوجوان به‌طور محسوس شاهد نبوده‌ایم؛ عمده کتاب‌های ویژه کودک و نوجوان موجود در بازار کتاب کشور ما ترجمه یا بازتولید کتاب‌های غربی است که این امر به دلیل عدم تناسب با فرهنگ بومی و محلی مردم جامعه ما چندان نمی‌تواند مفید معنای پرورش ذهنی کودکان و نوجوانان و تربیت سالم آن‌ها باشد.

به‌عنوان‌مثال آرمان‌های انقلاب اسلامی به‌طور دقیق در ادبیات کودک و نوجوانان پا نگرفته است، زیرا کارهای ترجمه‌ای در حوزه ادبیات و بازتولید آثار ادبیات غربی برای ادبیات کودکان و نوجوانان ایرانی نمی‌تواند آنان را مفاهیم و آثار و فرهنگ درونی نظام آشنا سازد و با ادبیات غربی نمی‌توان مفهوم و معنای درستی را از انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان کشور داشت و در این کتاب‌ها سبک زندگی ایرانی – اسلامی معنا پیدا نمی‌کند و هرچه که غربی‌ها مدنظرشان بوده است را ترجمه کردیم، اما به لحاظ جذابیت داستانی که وجود دارد قاعدتاً خانواده‌ها هم از آن استقبال می‌کنند.

 

* به نظر شما چه چیزی باعث شده کسانی که در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان قلم می‌زنند از ادامه نشر آثار خود در این حوزه دلسرد شوند و یا کسانی که می‌خواهند وارد حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان شوند از همان ابتدا پشیمان می‌شوند. موانع پیش روی نویسندگان ادبیات به‌ویژه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان چیست؟

با توجه به سؤال شما بنده می‌خواهم بگویم که متأسفانه در جامعه امروزی نه‌تنها در حوزه ادبیات کودک و نوجوان قوی نیستیم، بلکه مشکلات اساسی ساختاری و زیربنایی داریم و نویسندگان و ناشران معذوریت‌هایی در حوزه‌های مختلف نظیر چاپ، نشر و مجوزهای انتشار از سوی ارشاد دارند و سخت‌گیری‌هایی که در این حوزه وجود دارد کار را سخت‌تر می‌کند به همین جهت هرکسی حاضر نیست در این حوزه قلم بزند و مطلبی را بنویسد.

 

* یعنی نهادهای حمایتی نظیر دستگاه‌های دولتی به‌غیراز بخش‌های خصوصی حمایتی از آثار ادبیات کودک و نوجوان ندارند؟

دولت‌ها در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کمتر حمایتی را از نویسندگان داشته‌اند و سیاست دولت‌ها در حوزه کتاب و ادبیات کلی است و  باید برای دولت‌ها این مسئله جا بیفتد که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به‌صورت ویژه حمایت کنند و اگر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به‌صورت خاص  و در حوزه‌های دیگر به‌صورت عام حمایت‌های دولت‌ها را داشته باشیم و مشکلات صنفی نویسندگان و ناشرین برطرف شود قاعدتاً وضعیت بهتر از شرایط امروزی می‌شود.

دولت حتماً باید به حوزه ادبیات کودک و نوجوان توجه ویژه داشته باشد و بسیاری از آفت‌های امروز جامعه و هزینه‌هایی که دولت‌ها ممکن است در سال‌های آینده داشته باشند به علت بی‌توجهی و یا کم‌توجهی به حوزه ادبیات کودکی و نوجوانی داشته است و هرچه آموزش‌ها در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر شکل بگیرد در دوران بزرگ‌سالی هزینه‌هایی که دولت‌ها برای جبران این معضلات می‌کنند کمتر خواهد بود.

* نکته پایانی

انقلابی که در ادبیات کشور ما به‌طور عام و در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به‌طور خاص‌تری در سال‌های اخیر رخ‌داده است، گام‌های زیادی تا تکامل آن دارد و ادبیات بیان حال یک جامعه است و ادبیات کودک و نوجوان نیز باید بیانگر حال امروز کودکان و نوجوانان ایران اسلامی باشد.

بهتر این است نویسندگانی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعال هستند به‌صورت بومی ورود پیدا کنند و با توجه به فرهنگ ناب ایرانی اسلامی، کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف شهرها ارائه شود.

 

* از فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید، تشکر می‌کنیم.

متشکرم، موفق باشید.

 

گفت‌وگو: ناصر مؤمنیان

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan
  • علی مزینانی
۲۰
تیر
۹۷

 مصاحبه با دکتر سیدمصطفی حسینی مزینانی، معاونت پژوهش و فناوری و عضو هیات علمی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری در خصوص بحران آب

جناب آقای دکتر حسینی مزینانی ، با توجه به اینکه ارائه راهکارهای علمی و پرداختن  به مسائل و مشکلات جامعه از مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از دانشگاهیان است و  مسئله بحران آبی کشور یکی از دغدغه های مهم مردم و مسئولین به شمار می رود نظر شما  در خصوص وضعیت ذخایر آبی کشور چیست و آیا اصولا بحران آبی وجود دارد یا نه ؟

مقوله آب از دو جنبه ایدئولوژیک (تقدسی) و استراتژیک (اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و..) قابل بررسی است. و همانطور که میدانیم آب یکی از ضروری ترین نیازهای انسان بشمار می رود. از لحاظ اعتقادی همین بس که در قرآن کریم ۶۳بار به آن اشاره شده است و در بسیاری از آیات، مضمون احیای زمین توسط آب، وابستگی رشد و نمو گیاهان و جانداران به آب و اینکه آب نشانه تحقق معاد و قدرت  باریتعالی است آورده شده است بنابراین آب از لحاظ ایدئولوژیکی دارای جایگاه ویژه ای در اعتقادات دارد، اگر از منظر فقهی نیز به آب ب‍پردازیم آب هم مطهر و پ‍اکیزه است و هم پاک کننده و تطهیرکننده. احکام آب یکی از احکام مهم شرعی است که توسط دین مبین اسلام به ما تعلیم داده شده است. حتی در نحوه، موقعیت و زمان نوشیدن آب نیز دستوراتی را بزرگان دین ما آموزش داده اند.

در نگاه به آب از منظر استراتژیک باید به وضعیت آب در جهان و ایران بپردازیم.

منابع آب شیرین در جهان اندک و محدود هستند و با وجود اینکه ۷۰درصد کره زمین را آب فرا گرفته است تنها ۳ درصد از این میزان به آب شیرین اختصاص دارد و مابقی آبها آب شوراند. از این ۳ درصد آب شرین، ۷۷ درصد آن شامل یخهای قطبی، ۲۲درصد شامل سفره های زیرزمینی، ۳۵صدم درصد دریاچه های آب شیرین، ۱ صدم درصد رودخانه ها و مابقی که حدود۴صدم درصد می شود را بخار آب موجود درهوا تشکیل می دهد. بنابراین می بینیم که منابع آب شیرین بسیارکم و محدود هستند واز طرفی  این منابع بطور مساوی بین کشورها توزیع نشده است. هم چنین طبق آمارهای گرفته شده بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت کره خاکی به آب پاکیزه دسترسی ندارند و حدود سه میلیارد نفردیگر حداقل یک ماه در سال با چالش کم آبی مواجه هستند و به آب شیرین دسترسی ندارند.

بغیر از کلان شهر تهران،  شهرهای بزرگی چون سائوپائولو(برزیل) بنگلور(هندوستان) ‍پکن(چین) قاهره (مصر)جاکارتا(اندونزی)استانبول ترکیه ۷ شهر بزرگ جهان هستند که با بحران کم آبی مواجه هستند. کشور ما هم بدلیل اینکه از لحاظ جغرافیایی در اقلیمی گرم و خشک قرار گرفته سهم بسیار اندکی از منابع آب شیرین جهان را در اختیار دارد.

آیا درایران کمبود آب و یا بحران آب داریم ؟ به عبارت دیگرآیا منابع آبی ما محدود است و یا اینکه در مدیریت منابع آبی دچارمشکل هستیم ؟

آب قابل استحصال کشور ما از ذخایر آبی دریک سال حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب است و میزان نیاز آب کشوردر یک سال ۸ میلیارد مترمکعب. یعنی ۱۰درصد از این میزان را استفاده میکنیم. بنابراین با توجه به ذخایر آبی موجود با ۹۰ درصد مازاد منابع هم مواجه هستیم. اگربخواهیم با وضعیت ذخایر و میزان مصرف آب کشورهای دیگر مقایسه کنیم می بینیم برخی کشورها مثل عربستان که بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد سه برابر بیشتر از میزان ذخایری که در اختیار دارند مصرف آب دارند.

ذکر این  نکته لازم است زمانی که مبحث مدیریت بحران آب مطرح می شود نباید مردم را نگران کرد چون ما ۱۰درصد از میزان ذخایر آبیمان را مصرف می کنیم اما کشوری مثل عربستان ۳ برابر ذخایرش را در سال مصرف می کند اما این بدین معنا نیست که بحران آبی وجود ندارد و نباید مردم هم تصور کنند که وضعیت خیلی عالی ست. بلکه اصولا با بحران در مدیریت منابع آبی مواجه هستیم.

یکی از دلایل بحران آبی کشور مصرف بی رویه آب است بعنوان مثال : مصرف سرانه تهران درسال حدود۳۵۰ مترمکعب است که بسیار بیشتر از میزان سرانه دنیاست.

متوسط بارندگی در دنیا ۸۰۰ میلیمتر است اما متوسط بارندگی سالیانه در ایران ۲۵۰ میلیمتر است و متاسفانه بعضی از استانهای کشور مان نظیر استانهای یزد، خراسان جنوبی، کرمان با میزان بارندگی کمتر از ۱۰۰ میلیمتر درسال مواجه هستند. بحران آبی ممکن است در آینده بسیاری از تعامل های سیاسی ما با کشورهای همسایه را تحت الشعاع قرار دهد و از آنجاییکه برخی از منابع آبی ما با کشورهای همسایه مشترک هستند احتمال تنش های آتی به دور از انتظار نخواهد بود.

به نظر شما دلایل اصلی  بحرانی آبی درکشور ما چیست ؟

یکی از دلایل عمده بحران ، فرهنگ والگوی مصرف مردم است. حدود ۲۷ میلیارد متر مکعب آبی که صرف مصارف کشاورزی می شود به ضایعات تبدیل می شودکه این میزان ۶ برابر استاندارد جهانیست. در یک تقسیم بندی کلی بحران آب به ۲ دسته تقسیم بندی می شود: بحران آب بلند مدت و  بحران آب کوتاه مدت.

از فاکتورهای بلندمدت بحران آب می توان به افزایش جمعیت، Global warming (گرم شدن جهانی کره زمین که آنهم ناشی از فعالیتهای انسانی از قبیل افزایش گازهای گلخانه ای که در اثر دود اگزوز اتومبیلها، آلایندگی صنایع و ....بوجود می آید)، استفاده بیشتر از منابع آب، بالارفتن سطح رفاهی مردم(طبیعتا رفاه طلبی وتوسعه تجمل گرایی وافزایش بهداشت از عوامل  افزایش مصرف آب خواهند بود) و استفاده از سموم دفع آفات در کشاورزی و نیز مصرف مواد شیمیائی در صنایع بویژه صنایع بزرگ (که با آلوده کردن آب باعث افزایش آب مصرفی میشوند) اشاره کرد.

بحران آب بصورت کوتاه مدت شامل ۲ دسته عوامل طبیعی (سیل ،زلزله ...) و عوامل غیرطبیعی که شامل فرسودگی سیستم های انتقال آب، ریزش چاهها ،فرونشست زمین (بدلیل برداشت بی رویه از نفت از منابع ، ساختمان سازی بی رویه خصوصاً بلندمرتبه سازیها).

آقای دکتر حسینی مزینانی چه راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدتی را برای  مقابله با بحران آبی پیشنهاد می کنید؟

در راهکارهای کوتاه مدت می توان بهبازسازی شبکه های آب رسانی وشبکه های انتقال و توزیع آب، تفکیک آب شرب از غیرشرب(بعنوان مثال متاسفانه آبی که با صرف هزینه های زیاد تصفیه و در مدار مصرف مردم قرار می گیرد هم بعنوان آب آشامیدنی مردم مورد استفاده می گیرد ، هم به جهت شستشو و استحمام، هم آبدهی به باغچه های منازل که یکی از ضروری ترین راههای کوتاه مدت تفکیک آب آشامیدنی با غیرآشامیدنیست، پیش بینی حوادث غیرمترقبه (مثل احداث مترو- ایجاد تونل-بازسازی زیرساختها، و مهمترین راهکار موثر، فرهنگ سازی و انجام فعالیتهای فرهنگیست. گرچه اخیراْ اقدامات خوبی در این صورت انجام گرفته و بعنوان مثال در بیلبوردهای سطح شهربه این موضوع پرداخته شده ودر رسانه ها هم به آن پرداخته می شود اما این مقدار کافی نیست. این مسئله باید به تبلیغات چهره به چهره تبدیل شود باید آموزش و پرورش- آموزش عالی و تمامی سازمانهای متولی ، برنامه های مدون و جامعی را تدوین و در این زمینه به مرحله اجرا در بیاورند. باید هر وزارتخانه و سازمان و  اداره ای به این فرهنگ سازی دامن بزند مهمتر از همه باید این فرهنگ سازی در خانواده ها به نحو مقتضی پیاده شود.

از راهکارهای بلندمدت مقابله با بحران آب:

- تدوین و ارائه الگوی مصرف آب.

- سازماندهی مدیریت کارآمد تولید وبهره برداری از منابع.

-حفاظت وبهره برداری موثر از آب.

- در تولیدات کشاورزی توجه به آب مجازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ما می توانیم بحران آب را چه بصورت کوتاه مدت و چه بصورت بلندمدت مدیریت کنیم.

بنابراین جادارد هم بصورت اعتقادی و ایدئولوژیکی و هم بصورت علمی وهم بصورت عملیاتی روی بحث استفاده درست از آب کار کنیم.

منبع؛ سایت دانشگاه آزاد اسلامی شهر ری

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۶
تیر
۹۷

دانشجوی شهید امید مزینانی فرزند غلامرضا نهم شهریور سال 1347 در تهران به دنیا آمد و پس ازاتمام دوره متوسطه و اخذ دیپلم از مدرسه تزکیه با قبولی در دانشگاه تهران در رشته مهندسی متالوژی مشغول به تحصیل شد .

به تعبیر دوستانش ادب در کلام ، خوش خویی ، تعهد دینی ، سخت کوشی ، بی ادعایی و … تنها گوشه هایی از شخصیت این انسان والامقام بود.

امید با شروع جنگ تحمیلی به عضویت بسیج در آمد و پس از مدتی رهسپار میادین نبرد حق علیه باطل شد و سرانجام در 27 دی ماه 1366 درماووت عراق به فیض  شهادت نائل گردید و پیکر مطهرش در قطعه 40 و ردیف47 بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شد.

مازیار زبیری یکی از شاگردان شهید مزینانی می گوید:«سال 1366 مشغول تحصیل در رشته ریاضی فیزیک دبیرستان تزکیه بودم . شهید مزینانی دانشجو بودند و با توجه به آشنایی که با مسوولین و دبیران دبیرستان داشتند چند جلسه ای برای رفع اشکالات بچه های دبیرستان بدون هیچ گونه توقعی مراجعه و با صبر و حوصله سئوالات بچه ها را پاسخ می دادند. با اینکه تنها چند جلسه با او برخورد داشتم مجذوب حجب و حیا و اخلاق نیک ایشان شده بودم و در ضمن ایشان در فوتبال گل کوچک نیز تبحر خاصی داشت و یکی دو بار با ایشان در مدرسه بازی کرده بودم. الان که به آن روزها فکر می کنم افسوس می خورم که وجود نازنین و بی ادعای ایشان در میان ما نیست. خبر شهادت و مراسم تشیع ایشان که از مدرسه انجام شد نیز در یادم هست و واقعا روزهای سختی بود.به نظرم جایگاه ایشان که فردی بسیار پاک و با اخلاق بود اینک در بهشت برین است»

روح اله افشار نیز که از دوستان و هم دانشگاهی های شهید امید مزینانی است می گوید:«طراوت رفتار هایش هنوز چون شبنم بر یاد ما می نشیند»

وصیت نامه شهید والامقام امید مزینانی:

 به نام خدایی که مرا آفرید و به من توفیق داد که در جبهه همراه این بسیجیان پاک و مخلص باشم و به نبرد با دشمنان بپردازم و به نام خدایی که به من توفیق شهادت در راه خود را عطا کرد.

 گواهی می دهم که خدایی جز خدای یگانه نیست و محمد بن عبدالله (ص) آخرین رسول و فرستاده اوست و علی بن ابیطالب(ع) و یازده تن از فرزندان و ذریه اش امامان و خلفای بر حق مسلمین می باشند و گواهی می دهم که آخرین آنها حضرت مهدی (عج) زنده و حاضر است تا به اذن خدا ظهور کند و زمین را پر از قسط و عدل کند . همانطور که از ظلم و جور پر شده است.

 دوستان و آشنایانی که این وصیتنامه را می خوانید اگر چه من خود را لایق نمی دانم که به شما سفارش و یا وصیتی کنم اما چند نکته را به عنوان تذکر می گویم چرا که انسان موجودی فراموشکار است؛ اول مسئله تقوای الهی و ایمان به خدا و انجام واجبات و ترک محرمات است . از شما می خواهم که برای گرفتن حاجت خود از خدا به ائمه و معصومین متوسل شوید هر چند که خودم کمتر این توفیق را داشته ام اما در این مدت کوتاه که بسیجی شده ام هر چه که خواسته ام به وسیله همین ادعیه و توسلات به دست آورده ام در انجام عمل مستحبی مخصوصا روزه روزهای دوشنبه و پنجشنبه کوشا باشید و اعمال مستحبی را با توجه به حضور ذهن بیشتری به جا بیاورید .

 مسئله دیگر این که از شما می خواهم پشتیبان واقعی و دلسوز این انقلاب باشید و رهنمودها و پیامهای امام (ره) را به عنوان حکم قطعی و شرعی بدانید البته مسائلی که ذکر کردم بیشتر برای خودم بود چرا که من در عمل به این نکات توفیق کمتری داشته ام و د رحال حاضر عاجزانه از خدا می خواهم که از سر تقصیرات من بگذرد و امیدوارم که حضور من در این جنگ باعث کم شدن عذاب آخرت گردد و خدا این جهاد را در راه خود و شهادتم را از من بپذیرد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan


  • علی مزینانی
۱۶
تیر
۹۷

جاده حادثه خیز مزینان به داورزن بار دیگر حادثه آفرید و یک شهروند صدخروی را روانه ی بیمارستان کرد.
🔹به گزارش شاهدان کویر مزینان؛ یک دستگاه وانت پیکان حوالی ساعت ۲۱ جمعه شب 15تیرماه در جاده مزینان به داورزن حومه موتور آل احمد واژگون شد و باتماس شاهدان عینی با اورژانس داورزن، راننده به مرکز درمانی شهرستان منتقل شد.
🔻تاریکی و خرابی و کم عرض بودن این جاده که حدود چهل سال پیش آسفالت شده و از آن موقع تاکنون هیچ گونه مرمتی صورت نگرفته در سال گذشته نیز یک مادر شهید مزینانی را به کام مرگ فرستاد و چندین همشهری دیگر نیز دچار مصدومیت شدید شدند و در سالهای گذشته نیز چند خانواده مزینانی و روستاهای مجاور در داغ از دست دادن عزیزان خود سوگوار شده اند اما هنوز خبری از ترمیم و تعریض جاده نیست این در حالی است که سال گذشته دکتر مقصودی نماینده شهرستان سبزوار و شهرها و شهرستان های تابعه خبر از تصویب ۱.۵میلیارد اعتباربرای این راه آدمکش داده بودند و با گذشت یک سال هنوز هیچ خبری از آن نیست.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
تیر
۹۷

شوخ بود و لطیفه گو و طنز پرداز، در نظر اول نمی توانستی تشخیص بدهی این پیرمرد قد کوتاه و مصمم روحیه ای چنین شاد دارد .رنج سال ها کارگری و زحمت را به راحتی می شد در چهره و دست های پینه بسته اش که در اثر رنج بیل و داس زمخت شده بود دید...شاید یکی از بهترین سرگرمی ها و یا بهتر بگویم دلخوشی های او حضور در آبدارخانه ی گرم و طاقت فرسا و سماور چای هیئت ابوالفضلی مزینان بود که عاشقانه هر بعد از ظهر و نزدیک غروب خود را به هیئت می رساند تا بساط چای روضه را علم کند. در این کار نظم خاصی هم داشت و چای و قند دادنش هم روی برنامه بود و به خاطر همین گاهی به مذاق جوانان خوش نمی آمد و سربه سرش می گذاشتند که شما در چای دادن دلیرید اما در قند دادن نه !

اولین حضورمان با او در جبهه سال 63 بود که تا رسیدن به سوسنگرد هی می گفت و ما می خندیدیم! هیچ پیرمردی از دستش به امان نبود مرحوم حاج محمدعلی تاج پدر شهید والامقام رضا تاج مزینانی که وسط مینی بوس از خنده ریسه می رفت و صورتش سرخ می شد او را در این شوخی با همسفر مشکانی امان یاری می کرد و ما هاج و واج به دهان بی دندان این پیرشوخ طبع نگاه می کردیم که باز چه می خواهد بگوید.

خود محمدعلی می گفت : تهران برای آقای متمولی کار می کردیم که بسیار مغرور بود و دستورهای عجیب و غریب می داد یک روز همین طور که از نردبان بالا می آمد با خودش حرف می زد و گویی از ما می خواست که کاری انجام دهیم من گفتم : چی گفتی مِرتِکِه ی شُونی؟

با خشم به من نگاه کرد و گفت : چی گفتی ؟

گفتم : هیچی آقا گفتم مرتکه ی شونی!

همشهریانی که با من همکار بودند به زور خودشان را کنترل می کردند که بلند نخندند چون آن ها می داسنتند که شونی یعنی کهنه و لباس مندرسی است که برای قنداق کردن بچه استفاده می شود، گفتم : هیچی جناب ما توی دهات به کسانی که خیلی پولدار هستند می گوییم مرتکه ی شونی یعنی ارباب بزرگ!

کارفرما بادی به غبغب انداخت و گفت : آفرین از این به بعد من را همین جور صدا بزن !

روز بعد آفتاب نزده بار و بندیل را بستم و بدون تسویه حساب فرار کردم چون می دانستم بالاخره یکی از کارگران معنی جمله را به او خواهد گفت...

 

 

بله صحبت از کهنسال ترین شهید مزینان؛ محمدعلی مزینانی است پیر مردی که توفیق یافت سالهای آخر عمر خود را در جمهوری اسلامی بگذراند و در جبهه طرفداری ازحق و حقیقت و پیروی از امام خمینی(ره) را کسب کند.که هر کسی چنین توفیقی نصیبش نمی شود به خصوص اینکه در جبهه های جنگ حق علیه باطل حضور یابند و بالاتر از همه اینکه دراین راه شهادت هم نصیبشان شود و شهید مزینانی این توفیق را خدا به او داد تا درجنگ تحمیلی به عنوان جهادگر شرکت کند و به فیض عظیم شهادت نائل آید.

شهید محمد علی مزینانی فرزند محمدتقی اول فروردین 1302 در مزینان (زادگاه معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی) به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی را در زادگاهش به کار کشاورزی گذراند و همراه با همشهریان خود هر از چند گاهی برای کار به تهران و شهرهای شمالی سفر کرد تا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به وقوع پیوست و همواره در راهپیمایی های انقلابی مردم مزینان شرکت داشت و با شروع جنگ تحمیلی تلاش می کرد تا برای کمک به رزمندگان اسلام خود را به جبهه برساند تا اینکه توفیق نصیبش شد و اولین بار در ابتدای سال 1363 همراه با جمعی از همشهریان مزینانی خود از طریق جهاد سازندگی راهی مناطق جنگ زده خوزستان شد تا در زمینه خانه سازی برای مردم بی سرپناه مگاصیص سوسنگرد رسالت خود را به انجام برساند و سرانجام  23 اسفند 1363 در شهر سوسنگرد بر اثر موج انفجار گلوله توپ دشمن به درجه رفیع شهادت نائل گردید و پیکر مطهرش در بهشت علی (ع) مزینان و در جوار شهید والامقام غلامرضا عسکری مزینانی به خاک سپرده شد.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan

  • علی مزینانی
۱۴
تیر
۹۷


صبح روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۷ جمعی از شهروندان مزینانی که به منظور زیارت بارگاه نورانی امام هشتم در قالب کاروان زیارتی و سیاحتی کتابخانه شریعتی مزینان به مشهد مقدس سفر کرده اند با حضور در صحن آزادی حرم رضوی قصد زیارت آرامگاه مفسر عالیمقام قرآن کریم استاد محمدتقی شریعتی مزینانی را داشتند اما مسئولین مربوطه به بهانه ی اینکه اینجا محل صندوق امانات و اشیاء ارزشمند شده اجازه قرائت فاتحه به همشهریان استاد ندادند.
حضور این همشهریان قدرشناس و ولایتمدار در محل تدفین همشهری خود پیام مهمی را به مسئولین آستان مقدس امام غریب حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به ویژه حجت الاسلام رئیسی تولیت آستان می دهد که خود امام هشتم ضامن غریبان است پس قبر او را از حصر خارج کنید و بگذارید علاقه مندان به شریعتی مزارش را زیارت کنند.

استاد محمدتقی شریعتی مزینانی پدر دکتر علی شریعتی معروف به سقراط خراسان معروف از شخصیت های بنام خراسان است که با رویکرد نوگرایانه و اصلاح طلبانه به دین، فعالیت خود را آغاز کرد و تأثیرات زیادی در این زمینه برجای گذاشت. از مهم ترین اقدامات او تأسیس کانون نشر حقایق اسلامی بود که با هدف گسترش روح متعالی و مترقی اسلام و مقابله با فعالیت های حزب توده بنیان گذارده شد.

استاد شریعتی علاوه بر فعالیت های سیاسی به منظور بیداری مردم و هدایت جوانان به سوی مبانی حقیقی اسلام تألیفاتی بی شماری از جمله تفسیر قرآن کریم را از خود به یادگار گذاشته است.

پیکر استاد محمدتقی شریعتی مزینانی به اصرار مسئولین نظام و تولیت وقت آستان قدس 31 فروردین 1366 در صحن آزادی بارگاه نورانی امام رضا(ع) به خاک سپرده شد و اکنون جای سؤال است که آستان قدس رضوی چگونه به آرامگاه این عالم و فعال سیاسی و مذهبی این چنین بی توجه است؟!

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan

  • علی مزینانی
۱۳
تیر
۹۷

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت،مهندس روح اله مزینانی مشاور و دستیار ویژه مدیرکل تجهیزات پزشکی گفت: مراحل تخصیص ارز بدهی های ثبت سفارشات قبلی بدون انتقال ارز تجهیزات پزشکی مشخص گردید. Image result for ‫روح الله مزینانی‬‎
وی افزود: پیرو اطلاعیه های قبلی در خصوص بدهی ارزی ثبت سفارش های قبلی بدون انـتقال ارز، به اطلاع می رساند حسب اعلام بانک مرکزی، تخصیص و تـأمین ارز آن دسـته ازتـجهیزات پـزشکی که قبل از تاریخ 97/01/22 از محل اعتبار خود نزد کـمپانی های خـارجی با انجام ثبت سفارش غیربانکی (بدون انتقال ارز) نـسبت به واردات و ترخیص از گمرکات نموده اند و قبلا در خواست مربوطه را طی نــامه رسمی در دبـیرخانه اداره کل تجهیزات پزشکی تا تاریخ 97/2/2 ثبت و اطلاعات و مدارک تکمیلی را نیز در سامانه بدون انتقال ارز تجهیزات پزشکی اظـهار و بـارگـذاری نـموده اند، با عنایـت به تـوافقات قـبلی و بخشنامه شـمـاره 110001 / 97 مــورخ 97/04/06 ، تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی می بایست به منظور اجـرایی شـدن تـخصیص ارز ثــبت سـفارشات مذکور به شرح ذیل اقدام نمایند.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan

  • علی مزینانی
۱۳
تیر
۹۷

کتاب « نویسندگان و داستان های درازشان» نوشته تریسی ترنر با ترجمه محمود مزینانی از سوی انتشارات پیدایش منتشر شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، کتاب «نویسندگان و داستان‌های درازشان» نوشته تریسی ترنر با نگاهی به نکات جذاب و غافلگیرکننده مشاهیر خفن از سوی انتشارات پیدایش با ترجمه محمود مزینانی برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

در این کتاب نوجوانان با نویسندگان معروفی آشنا می‌شوند که برخی ماهرانه‌ترین طرح‌های داستانی و شخصیت‌های به یادماندنی تاریخ را خلق کرده‌اند؛ آثاری با واژگانی شگفت‌انگیز که از آزمون زمان سربلند بیرون آمده‌اند و امروز هنوز هم مردم را می خندانند و به گریه می‌اندازند. در این کتاب می‌توان به دفتر خاطرات و داستان‌های ناگفته‌ ده نویسنده مطرح جهان سرک کشید و از همه چیز آن‌ها آگاه شد.

انتشارات پیدایش، کتاب «نویسندگان و داستان‌های درازشان» را در قالب ۱۹۲ صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر کرده است.

در پشت جلد این کتاب می خوانید:« لابد تا حالا اسم ویلیام شکسپیر را شنیده‌اید. ویلیام شکسپیر و نمایشنامه‌های پرطرفدارش جین آستین و داستان‌های عشقی‌اش چارلز دیکنز و شاهکارهای بزرگش.
ولی تا حالا شنیده‌اید که
ویلیام شکسپیر را به توطئه علیه ملکه کشورش متهم کردند؟
چیزی نمانده بود که جین آستین، جین بیگ ویدر شود؟
طرفداران چارلز دیکنز لباس‌هایش را تیکه پاره کردند؟
با اینکه مدت‌ها از مرگ این نویسندگان می‌گذرد، ولی هنوز هم زندگی آنها پر از شگفتی و غافلگیری است و زندگی ده نویسنده‌ای که در این کتاب جمع شده‌اند، بیش از همه شما را غافلگیر و شگفت‌زده می‌کند.»

محمود مزینانی از مترجمان حوزه کودک و نوجوان است و از آثاری که با ترجمه او منتشر شده است می توان به شوالیه ها و قلعه ها، دایناسورها، بیابان بی آب و علف، سینمای پر رزق و برق اشاره کرد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan

  • علی مزینانی
۱۳
تیر
۹۷

جاذبه‌های گردشگری «مزینان»؛ خطه شریعتی

در غربی‌ترین مرزهای خراسان رضوی در شهرستان داورزن روستایی پرآوازه برای بسیاری از ایرانیان بویژه جوانان اهل مطالعه و جست‌و‌جوگر دهه‌های اخیر به چشم می‌خورد که «مزینان» نام دارد. این روستای کویری که درخطه سربداران قرار دارد، آثار تاریخی و باستانی و جاذبه‌های گردشگری آن ثبت ملی شده است. مزینان،زادگاه استاد «محمد تقی شریعتی مزینانی» و فرزندش دکتر «علی شریعتی مزینانی» است.

با وجود این حُسن شُهرت برای مزینان و ظرفیت‌های فراوان و کشف نشده‌اش در زمینه گردشگری، افسوس که این روستا تاکنون در زمینه صنعت گردشگری با کم توجهی رو به رو شده است. در نتیجه امروز باید شاهد آن باشیم که منطقه پر رمز وراز و کویری مزینان، زادگاه متفکر بزرگ کشورمان مانند گنجینه بکری در شمال شرق کشور به حال خود رها شده تا از پس ماه‌ها و سال‌ها غفلت و بی‌مهری مسئولان وحتی نهادهای مردمی، بالاخره روزی چنانکه باید و شاید شناخته شود و به کانونی قدرتمند برای جذب گردشگر در شمال شرق کشور تبدیل شود.

دوستان دکترعلی شریعتی مزینانی، بعد از ۴۱ سال از پایان زندگی ۴۳ساله این اندیشمند روشنفکر، سالگرد درگذشتش را در زادگاهش گرامی می‌دارند.

‌امروز سهم روستای مزینان از جذب گردشگر، حضور نه چندان پر رنگ استادان و متفکران شریعتی دوست، به همراه شاگردان و مریدانشان به زادگاه این اندیشمند است تا شبی را در کویر شریعتی بگذرانند و کویریات بخوانند و کمی از دید او به آسمان پر ستاره‌اش خیره شوند.

روزنامه ایران– سهیلا سادات مطلوبی

شاهدان کویرمزینان؛ مزینان که وجه تسمیه ی آن زادگاه دانشمندان و اندیشمندان است چندین تمدن ازجمله آریایی ، مادها و پارت ها را تجربه کرده علاوه برخانه زادگاه شریعتی ها آثار تاریخی برجا مانده از تمدن اسلامی از جمله مسجد جامع بلال که در مزینان قدیم واقع شده ، حدیره در شمال غربی مزینان برجای مانده از دوران مأمونی، راه باستانی ابریشم و کاروانسرای عباسی، مسجد جامع با قدمت 200 ساله ، حوزه علمیه قدیم ، باغستان و قلعه های امین آباد و سرهنگ و همت آباد و اسماعیل آباد و کویر بکر آن که به نظر کارشناسان علم نجوم بهترین مکان برای رصد ستارگان می باشد همه و همه از جذابیت های خاصی برای حضور گردشگران برخوردار هستند.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویر مزینان در سروش: https://sapp.ir/sh.mazinan


  • علی مزینانی