بایگانی مهر ۱۴۰۲ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۲۳ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

۳۰
مهر
۰۲

🔹ستاد یادواره شهدای مزینان با دعوت از اقشار مختلف مردمی برای حضور  در یادواره شهدای والامقام و ایثارگران مزینان از خبرنگاران و عکاسان و علاقه مندان به میراث ماندگار پیشنیان نیز خواسته است با حضور به موقع و ساعاتی قبل از شروع مراسم از اماکن و ابنیه تاریخی این دیار دیدن کنند.

🔹مزینان که تاریخ چندین هزار ساله را در تارک زرین خود دارد و بسیاری از سیاحان و گردشگران و سلاطین و تاریخ نویسان در دوره های مختلف از آن عبور کرده و به ثبت فرهنگ و ادب و اماکن برجای مانده از مردمان خونگرم این دیار پرداخته اند پنجشنبه چهارم آبان بعد از نماز مغرب و عشا میزبان خیل عظیمی از شهروندان شهرهای سبزوار و داورزن و روستاهای  دور و نزدیک است.

🔹«صنیع الدّوله«، «ابن حوقل دمشقی»، «ابوالحسن علی بن زید بیهقی معروف به ابن فندق»، «ویلیام آدامز»، «جیمز بیلی فریزر»، «جرج کرزن»، «هوتوم شیندلر»، «سیف‌الدوله»، «ناصرالدین شاه»، «فتحعلی شاه»، «تیمور جهانگشا»، «میرزاقهرمان امین‌لشکر»، «افضل‌الممالک» و «اعتمادالسلطنه» علی اکبر دهخدا، باستانی پاریزی و فرزند شایسته کویر دکتر علی شریعتی مزینانی و ده ها و صدها نویسنده معاصر و متقدم و متأخر دیگر از مزینان دیدن نموده و از آن به نیکی یاد کرده اند.

 🔹رباط زیبای شاه عباسی که به عنوان یکی از کاروانسراهای بزرگ ایران ثبت جهانی شده، مدرسه علمیه شریعتمدار، مساجد جامع و بلال، یخدان های هرمی قدیمی، حدیره از دوره عباسی، حوض و آب انبارهای متعدد، برج  و باروهای دیدبانی، مزار خرابه و پیرپاک، قلعه ی امین آباد(رشید) و اسماعیل آباد و همت آباد، قنات تاریخی و ابرتندیس  پسر مزینان دکترعلی شریعتی مزینانی، تپه بلقیس و بلقوز، تراز و مقسم آب به دو صحرای علیا و سفلی، دیوارهای ارگ بیگ و ریگی، نخل و میدان عاشورا، تکایای میان و بالا، پل چاپارخانه، راه باستانی ابریشم، بقعه امام زاده سید حسین و آرامگاه سید اسماعیل در حاشیه بهمن آباد قدیم، باغستان و کویر بکر و زیبای مزینان می تواند بهترین اماکنی باشد که شرکت کنندگان در یادواره از آن دیدن کنند.

🔹دو بومگردی فعال در مزینان نیز به نام نرگس و یلدا می تواند میزبان خوبی باشند برای آنانی که دوست دارند شب را در این سامان سپری کنند و ستاره های بی شمار و شهاب باران کویر را به تماشا بنشینند.

🔹این دیار قهرمان پرور که در شش کیلومتری شهرستان داورزن و هشتاد کیلومتری شهرستان سبزوار واقع شده در دوران شکوهمند پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و پس از جنگ تحمیلی بیش از هفتاد شهید و صدها ایثارگر تقدیم کرده است.

#یادواره_شهدای_مزینان
#مزینان_هیئت_ابوالفضلی
#پنجشنبه_چهارم_آبان_1402

  • علی مزینانی
۲۷
مهر
۰۲

👈داریوش آشوری از روشنفکران دهه 40 در مقاله ای به دفاع از رژیم صهیونیستی پرداخت. معلم شهید انقلاب دکتر شریعتی در مقاله ای که در 20تیر 1346 در مجله فردوسی منتشر شد به شدت به آشوری حمله کرد.

✍️آقای داریوش خان!

رژیمی که با اسلحه انگلیس و آمریکا و فرانسه، سرزمینی را اشغال می‌کند و از سراسر اروپا، سرمایه داران را به یک کشور فقیر عربی می‌کشد و مردم آن را به صحرای سوزان سینا و اردن و سراسر آفریقا و خاورمیانه پراکنده می‌کند و دهقان مسلمان را در دهات خود محبوس می‌سازد و هر گاه یک کشور عربی، قصد نجات از یوغ استعمار غربی را دارد، با یک اشاره امپریالیسم بر آن می‌تازد، اسرای رسمی جنگ را وحشیانه شکنجه می‌کند، مردم را از خانه‌هاشان بیرون می‌راند، و مبنای سیاسی و اجتماعی رژیم خود را بر یهودی بودن نژاد و کلیمی بودن مذهب استوار می‌کند، فاشیست است، یا کشوری که گناه نابخشودنی‌اش در چشم شما! این است که ملک فاروق‌ها و گلوپ پاشاها و ملک فیصل‌ها و ملک عبدالله‌ها و ژنرال سوستل و آرگوها را رانده و آخرین پایگاههای امپریالیسم را در سراسر کشورهای عربی جمع می‌کند و از نظر داخلی فقط به پُر چانگی‌های مشکوک و آلودۀ روشنفکران فروخته شده‌ای امثال آیت احمد و عبدالمالک و داریوش آشوری - که پُرند از آن «جوهر روشنفکری» که آنان را از تودۀ عوام الناس جدا می‌کند - مجال نمی‌دهد؟

زیرا ترحم بر یک روشنفکری که از همۀ لوازم روشنفکری فقط یک زبان نیم‌بند را بلغور می‌کند و طوطی‌وار کلمات رایجی را از قبیل آزادی و دموکراسی و انسانیت - که به قول سارتر، خودشان در دهانشان گذاشته‌اند - در کشورهای استعمارزده واگو می‌کنند، خیانت به تودۀ عوام الناس است که اصالت دارد و ما کردیم و دیدیم.

تجربۀ نیم قرن اخیر نشان داده است که اینان جاده کوبان و راه بلدان و کار چاق کُنان زبردست و مطمئن استعمار برای ورود و نفوذ آن در داخل کشورها بوده‌اند. اینان فقط از این نظر فاشیستند که به روشنفکرانی که « از تودۀ عوام الناس جدایند» اجازۀ بافندگی‌ها و [ آدرسِ ] کوچه غلط دادن‌ها و نهضتهای قلابی به راه انداختن‌های همیشه را نمی‌دهند و همین بزرگترین فضیلت آنهاست و عامل موفقیت آنها.

چگونه می‌توان به داریوش آشوری و امثال او که ، به هر مصلحتی، یک عده تاجر و سیاست پیشه و ماجراجو و سرمایه دار آلمانی و ایتالیایی و فرانسوی و آمریکایی و شرقی را که از کشورهای مختلفند و با زبانها و روحیات و سطح درآمد و سنن و عادات گوناگون و برای انجام نقشۀ معین و روشنی به فلسطین آمده‌اند و حداکثر 19 سال فقط سابقۀ تاریخی دارند، یک «ملت واحد چالاک دلیری که بهترین جنگها را می‌کند» معرفی می‌نماید، اجازه داد که در جنگ ملی علیه استعمار، همگام با اسرائیل به همۀ کشورهای مورد تجاوز وی بتازد و سمپاشی کند و همۀ روشنفکران ایرانی و همۀ رهبران ملل آزاد شده را دشنام دهد؟
آیا می‌شود وحدت ملی یک میلیون و نیم یهودی را که هر چند هزار نفرشان از کشوری در گوشه‌ای از شرق و غرب عالم به فلسطین عرب آمده‌اند، در نظرها مسلّم شمرد و در طول 19 سال انجام شده و بدیهی، ولی وحدت اعراب را که زبان و مذهب و نژاد و سرزمین واحدی دارند و قرنهاست تشخص نژادی و مذهبی و جغرافیایی و زمانی و فرهنگی و تاریخی خود را با این روشنی حفظ کرده‌اند فقط به علت وجود خطهای مصلحتی فرضی که پس از جنگ جهانی میانشان به نام مرز کشیده شده است، غیر ممکن و اعتباری و نامعقول دانست؟! صهیونیسم، فاشیسم نیست؛ وحدت اعراب در برابر استعمار یک فکر فاشیستی است؟!
آقای داریوش آشوری چرا از حق صدها هزار آوارۀ عرب که قرنهاست در فلسطین زندگی می‌کرده‌اند، کلمه‌ای بر زبان نمی‌آورد و زندگی آنان را از پیش از اسلام تا 19 سال پیش در فلسطین برای شناختن حق آنان بر آنجا کافی نمی‌داند و معتقد است چون 19 سال از آن واقعه گذشت مشمول مرور زمان شده است و باید واقعیت را پذیرفت! اما جنایت یهودیان اروپا و آمریکا و روسیه را که غالباً 2000 سال پیش، از فلسطین رفته‌اند ، تنها به این علت که اساطیر و افسانه‌های قومی و مذهبی مشترکی دارند، که جایگاهش فلسطین بوده است برای اشغال این سرزمین و بیرون راندن اعراب آنجا، چون حقی به رسمیت می‌شناسد؟!

لابد آقای آشوری اگر دستش برسد و اسرائیل و سازندگانش، روزی به مصلحتی کمکی کنند که بتواند همۀ آشوریانی را که در کشورهای مختلف پراکنده‌اند ، جمع کند و نهضت «آشوریسم» را برپا سازد، به خود حق می‌دهد که با هواپیمای آمریکا و ناوگان انگلیس و پولهای امپریالیسم بین المللی و خرید افسران عراقی به سرزمین عراق حمله برد و همۀ عراقی‌ها را بکشد و یا به صحرای عربستان براند و به عنوان اینکه 4000 سال پیش در بین النهرین تمدن و مذهب و زبان و رژیمهای سیاسی مشهوری داشته‌اند ونواحی دجله و فرات را قرنها زیر سلطۀ خود گرفته بودند، دولت آشوری را به جای دولت عراق بنشاند [ البته این فرض است وگرنه چنانکه می‌بینیم و شنیده‌ایم داریوش آشوری اسمش ایرانی خالص است و لقبش آشوری و نژادش یهودی (العهدة علی الراوی ) و مغزش مارکسیست انقلابی و عقیده‌اش صهیونیست!]. می‌دانیم که خود آقا بر این خیال باطل خواهند خندید، اما باطل‌تر و خنده‌دارتر از این خیال، مگر صهیونیسم نام ندارد که مصلحت استعمار غربی مبنی بر داشتن پایگاهی پایدار در درون سرزمینهای ملتهب و ناپایدار اسلام و عرب آن را عینیت و واقعیت بخشید، و کار را به جایی رساند که یک روشنفکر چپ‌نمای ایرانی می‌رود و مرغ و پلوش را هم می‌خورد و برمی‌گردد و به همۀ روشنفکران ایرانی فحاشی می‌کند و هر که را با آن خیال مضحک ولی تحقق یافته مخالف باشد، به انواع عقده‌ها و مرض‌ها متهم می‌سازد؟

آخرین پیام آقای داریوش آشوری ، در پایان مقاله و پیش از عزیمتشان به اروپا این است که ما ایرانی‌های مسلمان، باید جنگ اسرائیل را با همکاری و پشتیبانی آمریکا و انگلیس علیه ملل عرب به صورت « اختلاف مرزی! میان حبشه و سودان» تلقی کنیم و تجاوز اسرائیل را در چند هفته پیش و نیز در 1956 همراه با فرانسه و انگلیس علیه مصر که به ملی کردن کانال سوئز و اخراج ارتش انگلیس از سوئز پرداخته بود، باید مانند حمله چین به هند بنامیم، و معتقد باشیم که امروز چین و شوروی و الجزایر و کوبا و ویتنام شمالی و ویت‌کنگ‌ها و اروپای شرقی و همۀ روشنفکران ایرانی «دارای مرض خرده بورژوا شده‌اند و فاقد جوهر روشنفکری و شامل عقده‌های مذهبی و نژادی و تسلیم به پَست‌ترین احساسات گروهی و روان ناخودآگاه جمعی» و بر عکس، جانسون و اینتلیجنت سرویس و سیا و موشه دایان هستند که در خاورمیانه عربی با عقده‌های نژادی و کینه‌های مذهبی و گسترش جنایت و آدم‌کشی و فاشیسم و میلیتاریسم و بوروکراسی و راسیسم و کاپیتالیسم دولتی مبارزه می‌کنند. از کرامات فیلسوف ما یکی این است که می‌فرماید: «اسرائیل بود که ناسیونالیسم عرب را به وجود آورد، نه برعکس». به اصل حرف، کاری نداریم که در نوع خود بسیار جالب است که اصلاً ناسیونالیسم عرب فقط بیست سال است که سابقۀ تاریخی دارد و ناسیونالیستهای عرب باید به حال اسرائیل و سازندگانش! دعاگو باشند و از او ممنون. آنچه در این جمله مهم است این متمم  « نه برعکس» آن است که یعنی چه؟

مگر کسی گفته که ناسیونالیسم عرب، اسرائیل را به وجود آورده که حالا فیلسوف جامعه شناس ما در صدد ابطال آن و روشن کردن روشنفکران ایرانی‌اند؟ عشق، چگونه چشم آدمی را کور می‌کند و مغزش را منگ؟! حواس پرتی و پرت و پلا گویی نویسنده‌ای که از در هم ریختن منطق همۀ روشنفکران مملکت ناراحتند، به جایی می‌رسد که در یک عبارت به چنین تناقض‌گویی مبتلا می‌شود که با اصل هدف و غرضش و همان نظری که به خاطر آن سینه چاک می‌کند، مغایر است.
دقت بفرمایید: « صهیونیسم در 1947 توانست پاداش خود را به عنوان کفاره گناهان و جنایات مسیحیت علیه اقلیت یهود و بویژه جنایات هولناک نازیسم به صورت حق سکونت و داشتن استقلال در گوشه‌ای [ از این «در گوشه» معلوم می‌شود که آقای آشوری ما به همان سرزمینی که یهود اشغال کرده و سران اسرائیل هم بدان راضی‌اند، رضایت نمی‌دهد و بقیۀ نقاط فلسطین بزرگ قدیم را هم مطالبه می‌کند!] از سرزمین فلسطین به دست آورد و سران کشورهای عربی در آن زمان که یهودیها آمدند ، همه دست نشاندگان مستقیم استعمار بودند»!
 
منبع: مجموعه آثار شماره 35 بخش دوم، (چاپ دوم، تهران: انتشارات آگاه، تابستان 1372)، صفحات 631 تا 637.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۲۶
مهر
۰۲

شهید مجید افتخارزاده فرزند علی اکبر بیست و نهم دی ماه سال 1346 در شهر سبزوار چشم به جهان گشود. از خردسالی در کلاس قرآن مادربزرگش حضور داشت و قرآن و تعلیمات اولیه دینی را آموخت.

مجید تحصیلات خود تا پایان دوره راهنمایی را در مدرسه خیام گذراند. در تعطیلات تابستان برای کمک به درآمد خانواده در کارگاه آهنگری کار می کرد. جوانی بسیار خوش اخلاق، خوش برخورد و مهربان بود و در برابر مشکلات زندگی صبور، شجاع و با شهامت بود. از دروغ گفتن پرهیز می کرد و در برابر رفتارهای غیر منطقی مخالفین بسیار ناراحت می‌شد.

او با ایمان و با تقوا بود و به انجام فرایض و واجبات دینی بسیار اهمیت می‌داد. اهل نماز اول وقت بود و سعی می کرد نمازش را به جماعت در مسجد بخواند. به ائمه اطهار (ع) خصوصاً امام حسین (ع) ارادت و عشق می ورزید. بیشتر اوقات به پشت بام خانه شان می رفت و با صدای بلند به امام حسین (ع) سلام می داد. در مراسم سوگواری ها و دعاها مدام شرکت می‌کرد و قرآن زیاد می خواند و همواره ذکر خدا بر لب داشت.

وی در سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه‌هایی همچون راهپیمایی‌ها و تشییع جنازه شهدا حضور فعال داشت. در گشت زنی های شبانه شرکت می کرد و به امام خمینی عشق می ورزید و بزرگترین آرزویش شهادت بود.

مجید 3 ماه در جهاد سازندگی به صورت دواطلبانه حضور یافت و در این مدت در عمران و آبادانی مناطق محروم اطراف شهر به این نهاد و مستضعفین و محرومین کمک می کرد. با شروع جنگ تحمیلی از طریق بسیج و به صورت داوطلبانه به جبهه های حق علیه باطل شتافت. مسئولیتش در جبهه پیک بود و بعد از چند نوبت مجروحیت، سرانجام در تاریخ 1365/2/30 در منطقه مهران و در جریان عملیات کربلای 1 بر اثر اصابت ترکش به صورت و دست چپش به فیض شهادت نائل آمد. پیکر پاک و مطهر این شهید والامقام پس از تشییع باشکوه، در گلزار شهدای شهر سبزوار قطعه اصلی ردیف4 شماره 1 به خاک سپرده شد.

سفارش شهید والامقام مجید افتخارزاده

سپاس و شکر فراوان خدایی را که ما را به این راه روشن و صراط مستقیمش هدایت کرد و از گمراهی ها و ظلمات نجات داد. خدائی که گناهان ما را که بسیار زیاد بوده و هست می بخشد. ان شاءالله.

آری مادرم، در این برهه از زمان که انقلاب اسلامی مان در مواجه با خطراتی چند از سوی دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفته و نیاز به من و حتی به شما و دیگران دارد. من نیز برحسب وظیفه ای که خدا و ائمه برایم تعیین نموده بودند. بسوی جبهه روانه شدم رفتم تا شاید من هم نقشی در انقلاب داشته باشم و بتوانم دینم را به نحو احسن به اسلام و جمهوری اسلامی و این انقلاب ادا کنم.

آخر ای برادران و خواهران عزیز! جبهه با خاک پاک و پر برکتش محراب عبادت است و میدان خویشتن باز نگردی؟ مگر می شود در جبهه در کنار رزمندگان مومن نماز بگذارید و تسلیم تقدیر و خواست حق تعالی نشوی؟ دعایی هست که مضمونش چنین است. خدایا! گواهی می دهم که شهدا بر ما سبقت گرفته اند و پیمان می بندم که به آنها ملحق شوم که سبقت گرفته اند و خیلی پیش رفته اند.خداوندا! توفیق ده تا ما هم راه بیفتیم و از شهدایمان عقب نمانیم. برای یک شخص مسلمان مردن در بستر ننگ است و من نیز برای تحفق بخشیدن به آرمان سرخ حسین(ع) به جبهه روانه شدم تا شاید مسئولیتی که بر عهده ام است انجام دهم و در این راه اگر خدا توفیق داد شهید شدم از همه ملت ایران می خواهم با پیروی از رهبر انقلاب همیشه در صحنه بمانند و بدانند مسئولیت بزرگی که شهیدانمان بر دوش آنها نهاده اند و رهنمودهای امام عزیزمان را سر لوحه زندگیشان قرار دهند. مادرجان! همیشه در راه اسلام قدم بردار و از شهادتی که نصیب فرزندت شده خوشحال باش و بدان که نعمتی بوده از طرف خداوند که بر فرزندت وارد گردیده و خدا را شاکر باشید و مرا حلال کنید. مادر جان! می دانم زیاد زحمت کشیدی و شبها تا به صبح برایم بیدار ماندی و مرا نوازش می کردی تا در پیری عصای دستت باشم ولی چه کنم که اسلام به خون من نیاز دارد.از شما می خواهم که از همه برایم حلالیت بطلبید. خواهرم از تو می خواهم که همچون زینب استوار باشی و خاری باشی در چشم دشمنان اسلام.

پروردگارا! شربت مرگ را در کام من شیرین فرما و عروس مرگ را در چشم من مانوس و جلوه گرساز و چنان کن که همیشه تشنه این شربت شیرین باشم و وصال این عروس زیبا را آرزو کنم. شهادت "حبل المتین" آنها است که اگر کسی به آن چنگ زنند ارجحترین و برترین و نزدیکترین فرد به پروردگار خواهند بود.

پروردگارا! از تو سه عشق می خواهم. اول، عشق به خودت که بر دلم تابش کنی که همه چیز در این صورت اصلاح می شود. دوم، عشق به کسانی که تو دوست داری و سوم، عشق به هر عملی که مرا به تو مربوط می کند. برادران و خواهران صدامیان همیشه دو نقطه از پیکر شهدایمان را هدف می گیرند. یکی قلبشان و دیگری مغزشان، قلبشان را به خاطر این که برای ملت اسلام می تپد و مغزشان را به خاطر اینکه برای اسلام فکر می کند.
دیباچه عشق و انقلاب است شهید / منظوم بلیغ آفتاب است شهید
فریاد بلند ظهر عاشورا را / با سرخی خون خود جواب است شهید
آنکس که تو را شناخت جان را چه کند / فرزند و عیال و خانمان را چه کند
دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی / دیوانه تو هر دو جهان را چه کند
والسلام علی من التبع الهدی 1365/02/11

  • علی مزینانی
۲۲
مهر
۰۲

 

🔹چهارمین یادواره ده ها شهید والامقام و صدها ایثارگر مزینانی پنجشنبه چهارم آبان ماه همزمان با سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و با حضور مردم قدرشناس خطه ی کویر در میدان عاشورای مزینان برگزار می شود.

🔹مهدی آزاده فرمانده پایگاه بسیج شهدای مزینان با اعلام این خبر گفت: مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی همانند علامه محمدتقی شریعتی و فرزند برومندش دکترعلی شریعتی مزینانی و مردمان با غیرت و وفادار به دین اسلام و مذهب شیعه، در دوران های مختلف تاریخی فرزندان دلاوری را پرورانده که ایثارگری ها و از جان گذشتگی آنها زبانزد خاص و عام بوده و اوج این ایثارگری در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

🔹وی افزود: ثبت نام بیش از پانصد رزمنده و ایثارگر و شهید در دوران هشت سال جنگ تحمیلی یکی از افتخارات ما مزینانی هاست که البته معتقدیم این تعداد بیشتر از آمار موجود است و شاید هنوز عزیزانی که به فضای مجازی و پایگاه های اطلاع رسانی دسترسی نداشته باشند و یا به دلایل خاصی مانند در گمنامی زیستن برای ثواب بیشتر اسامی خود را اعلام نکرده اند اما همین تعداد و به ویژه خانواده های معزز با دو شهید و سه شهید؛ این کهن دیار تاریخی را از روستاهای دیگر کشور متمایز کرده است.

🔹این آزاده سرافراز مزینانی خاطرنشان کرد: رزمندگان و ایثارگران و شهدای مزینانی در تمامی میادین چه در کسوت فرماندهی و یا مسئولیتی و رزمنده عادی حضور جدی و شگرفی داشته اند که خود شامل چندین جلد کتاب و فیلم می شود و امیدواریم روزی با ثبت این افتخارات بتوانیم آن طور که شایسته است دلاورمردان سرزمین خود را معرفی کنیم و اکنون با همین رویکرد بزرگترین یادواره را در سطح روستاهای غرب خراسان رضوی و شاید هم کشوری بنا داریم روز پنجشنبه چهارم آبان سال جاری و  همزمان با سالروز رحلت بانوی کرامت و مهرورزی حضرت معصومه سلام علیها در میدان تاریخی عاشورا تجلیگاه عشق و ایثار مردم مزینان برگزار کنیم.

🔹مسئول برگزاری یادواره شهدای مزینان با تشکر از همکاری و همراهی فرمانده  و مسئولین ناحیه و حوزه مقامت بسیج سپاه داورزن تصریح کرد: در حال حاضر حضور حجت الاسلام ماندگاری به عنوان سخنران و هنرمند و مجری توانمند کشوری سیدجواد هاشمی قطعی شده و با یکی از مداحان صاحب نام نیز در حال مذاکره هستیم.

🔹وی با دعوت از تمامی اصحاب رسانه و خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی افزود: نقش رسانه در این گونه رویدادها و مناسبت ها بسیار ارزنده و بر کسی پوشیده نیست و به یقین انعکاس پیش خبر و خبر و گزارش می تواند هم حضور حداکثری مردم را رقم بزند و هم در معرفی و ماندگاری این مراسم آیینی تأثیر گذار باشد و به فرموده مقام معظم رهبری اجر و ثواب گرامیداشت یاد و نام و شهدا کمتر از شهادت نیست و بی تردید رسانه ها پیشگامان این عرصه هستند لذا از تمامی مدیران، خبرنگاران و اصحاب قلم و ادب و هنرمندان چه در فضای مجازی و یا حقیقی دعوت می کنیم که ما را در این راه کمک نمایند.

🔹شایان ذکر است؛ تا کنون  سه یادواره و یادبود در سال های 1384 و 1392 و 1393  به یاد و نام شهدا و ایثارگران مزینانی در مزینان برگزار و با استقبال ویژه ای مواجه شده است و پیش بینی می شود در این مراسم نیز که بعد از نماز مغرب و عشا و در پنجشنبه چهارم آبان ماه برگزار می گردد بیش از سه هزار نفر شرکت نمایند.

 

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۲۲
مهر
۰۲

این کلاژی است از نزدیک به ۲۰۰ تصویر که بر بومی یک متری چیده شده‌اند، ولی این‌ها عکس نیستند که آفریده‌ هوش‌مصنوعی‌اند. ساناز مزینانی این اثر را که نامش Deep Fake است، به همراه چندین کار دیگر که با کمک هوش‌مصنوعی خلق کرده در نمایشگاه چشم‌انداز غیرممکن (An Impossible Perspective)، در نگارخانه‌ استفان بولگر تا چهارم نوامبر، به نمایش گذاشته است.

 

چشم‌انداز غیرممکن با هوش‌مصنوعی

 

از عمر هوش مصنوعی‌هایی که در کار ساخت تصویر از متن‌اند، مانند میدجرنی و دال-ای، دو سال هم نمی‌گذرد، ولی آن‌ها دریچه‌ای تازه به کار آفرینش هنری باز کرده‌اند.

از آن جایی که ابزارهای آفرینشگر هنر بسیار رایج شده‌اند، مزینانی هم به این فکر افتاد که اینک مردم چگونه خلاقیت را بازتعریف می‌کنند.

برای پیدا کردن پاسخی به این پرسش، او آزمایشی را آغاز کرد که نمایشگاه فعلی نتایج پاسخ‌هایی است که او به آن‌ها رسیده.

مزینانی می‌گوید که هدفم این بود که بفهمم آیا این ماشین‌ها به راستی هوشمندند؟ آیا خلاق‌اند؟

او به این نتیجه رسید که بهترین راه برای رسیدن به پاسخ این است که خودش مدل هوش مصنوعی‌اش را آموزش دهد.

مزینانی می‌گوید که وقتی از بیرون به چرخی نگاه می‌کنید یک دریافت دارید و وقتی که آن را از هم باز می‌کنید و در اجزایش دقیق‌تر می‌شوید هم یک دریافت. من می‌خواستم این فرایند را طی کنم و واقعا درکش کنم.

همچنین، اگر او می‌توانست به هوش مصنوعی خود آموزش دهد، در این نگرانی نمی‌ماند که چگونه مجموعه‌داده‌ها ممکن است نتایج را به انحراف بکشانند.

مزینانی پژوهشش را بر موضوعی کم‌وبیش خنثی، یعنی گیاهان، متمرکز کرد.

او برای آموزش هوش مصنوعی مجموعه‌داده‌ای با بیش از ۱۷ هزار تصویر را گرد آورد.

او از یکی از برنامه‌نویسان رایانه که از دانشجویان هنر او در دانشگاه تورنتوست یاری گرفت و آنها با یکدیگر کد سفارشی ساختند که به آنها اجازه می‌داد تا یک شبکه‌ی عصبی را آموزش دهند.

مزینانی مایل بود که هوش مصنوعی‌اش تمایزی میان تصاویر واقعی و غیر واقعی قائل شود، ولی هوش مصنوعی در ذات تفاوتی میان درست و نادرست یا طبیعی و غیر طبیعی نمی‌گذارد. و برای هوش مصنوعی مزینانی، این به تعریف او از واقعی و غیر واقعی وابسته بود.

مزینانی به هوش مصنوعی آموزش داد که هر تصویر را در دسته‌هایی که بر پایه‌ی طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های شناسایی تعریف شده است، ثبت کند. برای مثال، یک تصویر واقعی ممکن است با وضوح بیشتری نسبت به تصویر غیرواقعی ظاهر شود.

مزینانی می‌گوید که هر چه بیشتر با هوش مصنوعی کار کردم بیشتر متوجه این نکته شدم که این به معنای واقعی کلمه یک سازوکار مرتب‌سازی است، سازوکاری بس پیچیده و چندلایه.

او می‌افزاید که در آغاز فکر می‌کردم که او می‌تواند خلاقیت داشته باشد. در پایان متوجه شدم که چنین چیزی فقط به نظر می‌رسد و بدون انسان هیچ‌اند.

تجربه‌ی او با هوش مصنوعی سبب شد تا او نگرش خوش‌بینانه‌ای به آینده داشته باشد.

مزینانی می‌گوید که هنوز انسان‌ها این قدرت را دارند که تصمیم بگیرند که چگونه از نرم‌افزار به‌عنوان ابزار بهره گیرند.

او می‌افزاید که این ابزاری شگفت‌انگیز است. بیشتر عکاس‌ها فتوشاپ را می‌شناسند و ازش استفاده می‌کنند. این یک ابزار است، ولی ما هرگز برای ساخت کاری به فتوشاپ اعتبار نمی‌دهیم. خلق هنری هوش مصنوعی هم همین است. شما می‌توانید ازش به عنوان ابزار، به عنوان روش کار، استفاده کنید، ولی در نهایت برای این که کار معنا و شایستگی داشته باشد، باید تجربه‌ی انسانی بخشی از آن باشد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۹
مهر
۰۲

سبزوار- ایرنا - کاروانسرای تاریخی "مزینان" از توابع شهرستان "داورزن"، در حدفاصل سبزوار به شاهرود، از آثار ارزشمند و شاخص غرب خراسان رضوی با ثبت به عنوان میراث جهانی، می‌تواند پای گردشگران را به این منطقه بیشتر باز کرده و آبی زیر پوست اقتصاد این خطه کویری بدواند.

به گزارش ایرنا، این کاروانسرا در زمره ۵۴ کاروانسرای ممتاز از ۲۴ استان کشور است که اواخر شهریور امسال در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در پایتخت عربستان سعودی، در ردیف آثار تاریخی جهان به ثبت رسیده است.

کاروانسرای روستای مزینان معروف به کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوره صفویه در مسیر جاده تاریخی ابریشم واقع شده که با شمارهٔ ۱۶۶۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مزینان، واقع در حاشیه کویر از دیرباز یکی از منازل مهم و حیاتی شاهراه قدیم و جاده ابریشم و به‌خصوص در مسیر سبزوار به شاهرود بوده است، چنانکه هر مسافری قصد سفر و عبور از این گذرگاه را داشته است، در کاروانسرای مزینان اطراق کرده و اگر شده اندک زمانی را در آن به استراحت می پرداخته است.
مزینان کنونی مربوط به زمان قاجار است ولی کاروانسرا در دوران صفوی بنا شده ‌است که از مهم‌ ترین کاروانسراهای این دوران به شمار می رفته و در اکثر سفرنامه‌ ها از این بنای تاریخی و اهمیت آن یاد شده‌ است.

معماری منحصر به فرد و فاخر کاروانسرای مزینان

از کاروانسرای مزینان در بسیاری از سفرنامه ها با عنوان رباط شاه عباسی یاد شده است. این بنا بر اساس مدارک تاریخی به جا مانده در سال ۱۰۶۴ هجری قمری، توسط "حاج محمد طالب" برای افرادی که در راه مانده اند ساخته و وقف شده است.

این کاروانسرا از بیرون دارای پلان مستطیل شکل است که حیاطی مرکزی دارد و اتاق ها یا همان حجره ها و دیگر قسمت های کاروانسرا در اطراف حیاط قرار دارند. دروازه ورودی در قسمت شمالی کاروانسرا قرار دارد و برای ورود باید به آن سمت مراجعه کرد.

سردر ورودی بنا دارای سه کتیبه است که ۲ عدد از آنها با سنگ مرمر سفید و یکی با سنگ خاکستری ساخته شده است.

جنس درب ورودی کاروانسرا چوبی است که بر روی ایوانی بلند بنا کرده اند، که احتمالا از درخت افرا درست شده است. در دوطرف ایوان آن، سه طبقه تاق‌نما واقع شده که تاق نمای وسطی و آخری به صورت مربع است و تاق نماهای طبقه اول و سوم به صورت مستطیل بوده که از طریق وروردی باریکی که این قوس هلالی روی آن زده شده، به اتاقک انتهای آن راه دارد.

رو به روی هر حجره می توان ایوانچه ای همراه با تاق جناغی را مشاهده کرد که این الگو در تمام قسمت های کاروانسرا تکرار شده است.

شبستانی در قسمت جنوبی کاروانسرا در روبه روی درب ورودی وجود دارد که این بخش نیز دارای تاقی جناغی است. راهروهایی هم در پشت حجره ها وجود دارد که به عنوان اصطبل مورد استفاده بوده است و در کناره های این راهروها سکوهایی ایجاد شده است.

نکته جالب توجه در مورد این سازه وجود حوض انباری در رو به روی در ورودی آن است. این حوض انبار تامین آب کاروانسرا را بر عهده داشته است که تمامی عناصر آب انبارهای قدیمی را دارد و ۲ بادگیر نیز بر فراز آن قرار داده اند که کار تهویه فضا و خنک کردن آب را انجام می داده است.

برای ساخت کاروانسرا و حوض انبار رو به روی آن از مصالحی همچون آجر و ملات گل و گچ استفاده کرده اند.


ثبت این بنا، مزینان را جهانی کرد

یک فعال فرهنگی و اجتماعی اهل منطقه مزینان به خبرنگار ایرنا گفت: با ثبت جهانی کاروانسرا به عنوان یکی از یادگارهای قدیمی، کهن دیار مزینان دوباره جهانی و پرآوازه شد و نامش بر زبانها افتاد.
علی مزینانی عسکری افزود:‌ این نام ماندگار و نامیرا با عناوین "مزینان، مسینان و مزدینان" هزاران سال است که چه قبل و چه بعد از اسلام با تربیت دانشمندان و اندیشمندان بزرگ و نیز ابنیه تاریخی و موقعیت سوق الجیشی و اقتصادی در مسیر راه باستانی ابریشم قرار داشته و با وجود چندین بارانداز و تیمچه، محل حضور تجار داخلی و خارجی شناخته شده بوده است.

وی گفت:‌ چه بسا اتفاقات بسیار مهم تاریخی در این دیار رخ داده که در سفرنامه ها و آثار تاریخی به آن پرداخته اند و در آثاری مانند "حدود العالم من المغرب الی المشرق"، "تاریخ بیهق" و "مطلع الشمس" و نیز کتاب زیبای "کویر" اثر جاودانه دکتر علی شریعتی مزینانی از مروت، ادب و هنر و جوانمردی و بزرگ منشی مردم مزینان و حکام آن به خوبی یاد شده است.

وی اظهار کرد: به یقین با معرفی بیشتر این اثر جهانی و شرایط حضور گردشگران، صنعت گردشگری منطقه مزینان دوباره رونق می گیرد و این می تواند تحول بسیار خوبی در وضعیت معیشت مردم کل خطه کویر ایجاد کند و جمعیت مهاجر آن را،‌ که بیشتر جوانان هستند دوباره به زادگاه خود برگرداند.


مزینان روستایی باشکوه در دل تاریخ


مزینان روستایی با هزاران افت و خیز و شکوه در طول تاریخ چهار هزار ساله است که تاب آوری آن در برابر ناملایمات طبیعی و انسانی،‌ جاذبه های دیدنی فراوانی را در طبیعت، تاریخ و فرهنگ به وجود آورده است.

سرزمینی که ققنوس وار پس از هر حادثه سر از خاکستر خود برداشته است و اگر خواهان شب های کویر به روایت "هبوط آدم" دکتر علی شریعتی در کویر هستید به مزینان سفر کنید و اگر در پی لمس توصیفات خاطره انگیز (نوستالژی) کتاب نایاب "عبور از صحاری ایران" اثر "آلفونس گابریل" هستید باز هم سفر به مزینان را از دست ندهید.

مزینان، خاستگاه اندیشمندانی چون استاد "محمدتقی شریعتی" و فرزند برومندش دکتر شریعتی است که با نسیم دلنشین کویر و صدها جاذبه طبیعی و دیدنی ریشه در خاک و سر بر آسمان دارد و امروز می رود که به مقصدی نوظهور گردشگران در غرب خراسان رضوی تبدیل شود.
کویر مزینان شهرستان داورزن در حاشیه جنوبی جاده سراسری تهران - مشهد با چشم اندازهای طبیعی و تنوع زیستی از پتانسیل بالایی برخوردار است و مناطق اطراف آن با جاذبه های اکوتوریستی فراوان می توانند مقاصد خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی و علاقه مندان طبیعت باشند.
مسجد جامع ، حوزه علمیه، بقعه امام زاده سیدحسین و آرامگاه سید اسماعیل در ۲ کیلومتری مزینان و در حاشیه "بهمن آباد"، تپه باستانی "بِل قوز" و خرابه های شهر قدیمی "بادغوس"، آب انبار و رباط شاه عباسی و یک بنای چاپارخانه و همچنین زادگاه دکتر علی شریعتی و کویر زیبای مزینان از آثار تاریخی و گردشگری مزینان به شمار می روند.


دهستان مزینان با قدمتی چند هزار ساله از توابع شهرستان داورزن با اقلیم نیمه بیابانی، تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهرستان داورزن و ۸۰ کیلومتری غرب شهرستان سبزوار قرار دارد.

بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت مزینان هزار و ۶۶۱ نفر و شغل اکثر آنان کشاورزی و دامداری است. این روستا بیش از ۷۰ شهید و ده ها ایثارگر، جانباز و آزاده تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است و وجود چندین خانواده ۲ و سه شهیده، مزینان را از دیگر روستاهای خطه خراسان متمایز نموده است.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۱۷
مهر
۰۲

ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: کاروانسرای مزینان یکی از منزل‌های مهم کنار راه ابریشم بوده که تقریبا تمامی تأسیسات رفاهی مانند مسجد آب انبار، چاپارخانه، یخدان، دکان و حمام را داشته که در ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲ در فهرست یونسکو نیز ثبت شده است.

رجبعلی لباف خانیکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مزینان از دیرهنگام یکی از منزل‌های بسیار مهم «شاهراه بزرگ شرق» راه ابریشم بوده و امروزه در ۷۵ کیلومتری غرب سبزوار و حدود ۵ کیلومتری جنوب جاده سبزوار- شاهرود نیز قرار دارد.

وی اضافه کرد: در جبهه جنوب غربی روستا کاروانسرای بزرگ و نسبتا سالمی بر جای مانده که به «رباط مزینان» یا «رباط شاه عباسی» معروف است. تقریبا تمامی سفرنامه‌نویسان دوره قاجار که از این مکان عبور کرده‌اند، به آن توجه و به اجمال یا مفصل «منزل مزینان»، کاروانسرا و آثار و ابنیه عام‌المنفعه مجاور آن را شرح داده‌اند که شامل «جیمز بیلی فریزر»، «جرج کرزن»، «هوتوم شیندلر»، «سیف‌الدوله»، «ناصرالدین شاه»، «میرزاقهرمان امین‌لشکر»، «افضل‌الممالک» و «اعتمادالسلطنه» است.

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی تصریح کرد: اعتمادالسلطنه در کتاب «مطلع‌الشمس» از چگونگی ساخت و ایجاد قلعه‌های قدیم و جدید مزینان، خرابی‌های سیل و تجدید عمارت آن و خانه‌های نوساز، دکان‌ها، مدرسه، حمام و کاروانسرای خارج قلعه مزینان روایت کرده و در ادامه به طور خاص این گونه به تشریح فضاهای معماری کاروانسرا پرداخته و کتیبه‌های آن را قرائت کرده است. «این کاروانسرا از طرف بیرون ۷۲ قدم و عرض ۶۶ قدم است و ۲ ایوان دارد، در ۲ طرف ایوان‌ها از طرف طول ۶ حجره و از سمت عرض هم ۶ حجره متصل به یکدیگر دارد و در ۴ زاویه آن ۴ طویله ساخته شده و ۱۲ صفه دارد به انضمام یک غلام گردش و ۲ اطاق فوقانی که در ۲ طرف ایوان واقع است. همچنین مدخل کاروانسرا نیز رو به شمال است».

وی عنوان کرد: کاروانسرای مزینان با نقشه تقریبا مربع در ابعاد ۶۳×۶۱ متر است. مصالح ساختمانی آن در پی‌ها و شالوده دیوارها سنگ لاشه و در بدنه دیوارها، طاق‌ها و پوشش‌ها، آجر و ملات گچ است. ورودی بنا از انتهای یک ایوان رفیع در جبهه شمالی به درون راه یافته و بلندی ایوان به معمار اجازه داده تا در هر طرف ایوان یک درگاه و یک غرفه ۲ طبقه با خط بام مرتفع‌تر از بقیه غرفه‌ها بسازد. علاوه بر آن‌ها ۱۰ غرفه دیگر نیز در همان جبهه ایجاد شده تا به مسافرانی که امکان اقامت در حجره‌های داخل کاروانسرا نداشته‌اند نیز جای دهد.

لباف‌خانیکی ادامه داد: بر بالاسر ورودی رباط مزینان کتیبه‌ای بر روی سنگ مرمر و در داخل قاب مستطیل شکلی به ابعاد ۶۰×۲۵ سانتیمتر ابتدا به خط ثلث به این مضمون «قال الله تبارک و تعالی مثل الذین ینفقون فی سبیل الله کمثل جنه...» نوشته شده است. همچنین در لچکی سمت راست بالای درب ورودی، کتیبه‌ای بر روی سنگ خاکستری رنگ (هرکاره) با مضمون «بسم الله تعالی بانی بر تعمیر و تجدید این بنیاد که خیرات ابدی است بر یَدٍ توفیق آثار جناب اشرف الحاج و التجار حاج علی نقی تاجر کاشانی احیا و جاری شد» نوشته شده است.

وی افزود: بر لچکی سمت چپ ورودی نیز دستورالعمل بهره‌برداری از کارونسرا به این مضمون نوشته شده است «مطابق فرمان جهان مطاع...این کاروانسرای مزینان را جناب مستطاب...حاج محمدآقا... تعمیر کرد که اسباب راحت و رفاهت حال زائرین بر این سبیل فراهم آید...». بر ۲ طرف هشتی ۲ اطاق مستطیل شکل با کاربری خدماتی احداث شده و دالان منتهی به میان‌سرا از هشتی به طریق «طاق و تویزه» نیز پوشش شده است.

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی خاطرنشان کرد: بر گرد میان‌سرا در مجموع ۲۴غرفه ایوان ‌مانند با کف مرتفع، طاق و پوشش جناغی ساخته شده که از انتهای هر یک درگاهی به حجره‌ای مربع گشوده می‌شود. مجموعه هر یک از غرفه‌ها و حجره‌ها به مثابه یک سوئیت اقامتی برای مسافر کاربرد داشته است.

وی اظهار کرد: در هر گوشه کاروانسرا یک سکوی مرتفع محصور در میان ۴ پایه آجری تعبیه شده که به عنوان «بارانداز» کاربری داشته است. بر ۲ سوی باراندازها و در مجاورت اضلاع چهارگانه رباط، سالن‌های دراز با کاربری «مالبند» یا «اسطبل» با «اخیه‌ها» (قطعه چوب یا استخوانی که جهت بستن احشام در درون حفره‌ای بر دیوار تعبیه می‌کردند) و غرفه‌هایی جهت اسکان «خرکچی‌ها» (متصدی و مراقب احشام) ساخته شده است.

لباف خانیکی گفت: ظاهرا ایوان مقابل ایوان ورودی حکم «شاه‌نشین» رباط داشته زیرا آن ایوان به یک فضای ۴ ضلعی نسبتا مجلل منتهی می‌شود.

کاروانسرای مزینان یکی از منزل‌های مهم کنار راه ابریشم بوده که تقریبا تمامی تأسیسات رفاهی مانند مسجد آب انبار، چاپارخانه، یخدان، دکان و حمام داشته است. کاروانسرای مزینان در ۲۵ شهریور ۱۳۶۳ به شماره ۱۶۴۶ در فهرست آثار ملی و در ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در فهرست یونسکو نیز ثبت شده است.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۱۱
مهر
۰۲

🌴میلاد پیامبر گرامی اسلام

آن جود و کرم محمد آمد

از سوی خدای سرمد آمد

 

نعمت به وجود او تمام است

بنگر که صفای بی حد آمد

 

از کوه حرا رسید ندایی

امت به پناه احمد آمد

 

ای عالمیان به هوش باشید

آن خاتم دین ارشد آمد

 

در ساحل جان به سرعت آیید

عیدانه چنین که اسعد آمد

 

لات و هبل است اگر نگون سار

چون نور هدا به معبد آمد

 

در ساوه دگر نمانده آبی

زاهد به سرا مردد آمد

 

از عرش برین فتاده شیطان

سحر ساحران که افسد آمد

 

دیوان و ددان همه فراری

کشتی نجات به مقصد آمد

 

شاهان همگی به لرزه هستند

سلطان جهان و امجد آمد

 

شاد است همه ی عالم هستی

چون سرور ما محمد آمد

 

🌹تقدیمی؛ علی مزینانی عسکری

  • علی مزینانی
۱۱
مهر
۰۲

به گزارش روابط عمومی بیمارستان سینا، دکتر محمدتقی طالبیان، رئیس بیمارستان در حکمی دکتر عباس مزینانی را به عنوان مشاور رسانه ای و فرهنگی بیمارستان سینا منصوب کرد. متن ابلاغ به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر عباس مزینانی

سلام علیکم؛

احتراماً، نظر به تعهد، تخصص وتجارب علمی واجرایی جنابعالی،به موجب این ابلاغ از تاریخ 1402/07/01 به مدت یک سال به عنوان مشاور رسانه ای و فرهنگی اینجانب در امور بیمارستان سینا در جهت آگاهی دهی به عموم مردم پیرامون خدمات و دست آوردهای بیمارستان سینا در فضای مجازی و حقیقی منصوب می گردید ؛ امید است که درجهت هماهنگی ،انسجام و توسعه فعالیت های تخصصی و فوق تخصصی این مرکز درچارچوب سیاست های کلان دانشگاه و بیمارستان در قالب برنامه های مشخص، گام های اساسی درجهت ارتقا اهداف سازمانی برداشته شود، توفیق روز افزون و سلامتی شما را از درگاه ایزد منان مسئلت می نمائیم.

دکتر محمدتقی طالبیان

رئیس بیمارستان سینا

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۱
مهر
۰۲

 

🖌کارشناس مذهبی؛ حجت الاسلام حاج شیخ محمد مزینانی

 

✍️ولادت پیامبر اعظم، در زمانی واقع شد که بشریت آن روز دو خصوصیت بارز داشت:
خصوصیت اول اینکه،بشریت در آن زمان از لحاظ علمی و عقلانی و فکری، نسبت به انسانهای گذشته بسیار پیشرفته بود.در میان آنها، فیلسوفانی پدید آمده و دانشمندانی  پیدا شده بودند. ریاضیدان ها، پزشکان، مهندسین بزرگ و تمدنهایی سرپا شده بود.این تمدنها بدون علم که نمی شد! آکادمیها در غرب، هگمتانه ها در شرق،تمدن چین،تمدن مصر و دیگر تمدنهای بزرگ تاریخی ، به وجود آمده بودند.یعنی بشر،کامل شده بود.
خصوصیت دوم که جمع این دو خصوصیت با هم، خیلی عجیب است، این است که بشر، در آن روز از لحاظ اخلاقی ،در اوج انحطاط بود.همین بشر برخوردار از علم و دانش، به شدت اسیر تعصبات،اسیر خرافات،اسیر خودخواهی ها، اسیر ظلم و ستم و اسیر حکومتهای مردم کُش و ضدبشری بود.کسی اگر تاریخ را مطالعه کند خواهد دید که در آن دوران همه بشریت اسیر بودند.امیر بیان علی علیه السلام در نهج البلاغه شریف می فرماید:خدا پیامبر را در زمانی فرستاد که،مردم در فتنه ها گرفتار شده ،رشته های دین پاره شده و ستون های ایمان و یقین ناپایدار بود.امور مردم پراکنده بود؛راه رهایی دشوار و پناهگاهی وجود نداشت؛چراغ هدایت بی نور، وکور دلی همگان را فرا گرفته بود.خدای رحمان معصیت می شد و شیطان یاری می گردید.فتنه ها مردم را لگد مال کرده و با سُم های محکم خود،نابودشان کرده و پا بر جا ایستاده بود.اما مردم حیران و سرگردان، بی خبر و فریب خورده،در کنار بهترین خانه یعنی کعبه و بدترین همسایگان یعنی بت پرستان زندگی می کردند.خواب آنها بیداری و سُرمه چشم آنها اشک بود؛ در سرزمینی که دانشمندان آن لب فرو بسته و جاهل گرامی بود.
در چنین زمانه ای بود که خدای رحمان"محمد"صلی الله علیه واله و سلم را آفرید.
او آفریده شد که ، نقطه مرکزی و محوری آحاد بشریت گردد.او آفریده شد تا شک و تردیدها را نابود سازد.او آفریده شد،تا وفاداری به پیمان "فطرت"را زنده کند.او آفریده شد تا نعمتهای فراموش شده را یاد آوری نماید.او آفریده شد، تا "توانمندی های پنهان شده عقل ها" را آشکار سازد و نشانه های قدرت خدا را معرفی کند.
امروز آحاد انسانها و امت اسلام بیش از همیشه به پیامبر اعظم خود نیازمند است،به تعالیم انسان ساز او،به هدایت او.به معنویت او، به عزت او،به رحمت و کرامت او ، به درس جهاد و مقاومت او و به حیات طیبه ای که به بشر آن روز هدیه کرد.
جامعه اسلامی ما، آن وقتی به معنای واقعی کلمه ،جامعه ی اسلامیِ کامل است ، که خود را منطبق بر "اخلاق محمدی" صلوات الله و سلامه علیه کند.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۱۰
مهر
۰۲

 

🖌نویسنده؛ حسین محمدی مزینان

 

✍️پس از اینکه کارخانه پنبه پاک کنی مزینان از رونق افتاد و تعطیل شد مرحوم سیداسماعیل میرشکاری تصمیم گرفت آسیابی تاسیس نماید چراکه واقعا نیاز منطقه بود و مردم از وسیله ای بنام دستاس که دو قطعه سنگ گرد داشت و در مرکز این سنگها سوراخی تعبیه می گردید و در سنگ بالایی سوراخ دیگری در قسمت کناری آن نیز وجود داشت به وسیله چوب که در قبضه دست جای می گرفت از بالا گندم کمی ریخته می شد و با چرخش سنگ تبدیل به آرد می شد اما این نیاز جمعیت مزینان را برطرف نمی کرد.لذا مرحوم سیداسماعیل میرشکاری تصمیم گرفت تا اولین آسیاب را دایر نماید.

سیداسماعیل روانه مشهد شد و یک دستگاه موتور تک سیلندر بنام بمفورد خریداری و توسط کامیون یداله محمدی به مزینان منتقل و در قطعه زمینی پشت تلگرافخانه قدیم که از انجمن آن زمان که حکم شورا و دهیاری امروزه را داشت ساختمانی ساخته موتور نصب گردید. ای کاش تلگرافخانه و آسیاب و دالون که دروازه ورودی روستای مزینان بود تخریب نمی شد! چرا که این اماکن در نوع خود بی نظیر بود!
ساختمان آسیاب ساخته شد. دو حوض و حوضچه ای داشت که از مدار آب ینگه قلعه که خود میرشکاری مالکیت داشت پرآب می گردید و توسط واترپمپ از حوضچه آب به داخل موتور رفت و برگشت داشت هر چند آب حوض به مرور زمان سبز رنگ می نمود و داخل آن جانورانی از قبیل قورباغه و همچنین وزغ های کوچک سیاه رنگ که دم کوچکی نیز داشتند و در مزینان به آنها( لغلوی) می گفتند زندگی می کردند که بودن همین جانداران نوعی سرگرمی و بازی محسوب می شد.
بگذریم و بپردازیم به آسیاب و دومین کارگاه صنعتی در مزینان که بعد از مرحوم غنی در ابعاد کوچکتری دایر شده بود. آسیاب ترازوی بزرگی داشت که از تیر آهن سقف آویزان بود و سنگهای وزنه گرد با دسته های خاص که این هم نوعی ورزش در رشته وزنه برداری محسوب و سرگرمی جوانان روستا بود. جوان قدرتمندی بنام آقاسیدرضا میرشکاری با برداشتن جوال های سنگین به وزن حدود یکصدوسی کیلوگرم که همان جوال ها را با دوچرخه به روستاهای اطراف یک تنه حمل می کرد در کنار پدر و عموهایش جنابان آقامیرزاحسن و آقاسیدمهدی مشغول کار بودند.
مرحوم میرشکاری مصمم بود تاکارخانه جین نیز دایر گردد و به همین خاطر طبقه دوم را ساخته و جین در طبقه فوقانی نصب گردید که توسط تسمه ای به قطر نیم سانت و طول ده متر و عرض ده سانتی متر از لنگر آهنی و بسیار سنگین آسیاب به لنگر چوبی در طبقه بالا به دستگاه پنبه پاک کنی متصل و جین را به چرخش در می آورد. پنبه از ورودی دستگاه وارد و از خروجی آن پنبه تخم و محلوج خارج می شد در آن زمان حقیتاً بی نظیر بود به غیر از برادران سادات میرشکاری افراد دیگری نیز مشغول کار بودند. کسانی بودند مانند مرحوم غلامحسین بیگلر که یک پای او در کارخانه غنی زیر سنگ آسیاب از ناحیه ران قطع شده بود مشغول کار بودند. و اما مرحوم سیداسماعیل میرشکاری خدمات بسیار ارزنده به مزینان داشت از جمله تأسیس حمام دوش و حفر چاه آب برای استفاده حمام مردانه و زنانه که از داخل خیابان چندین پله به زیرزمین از جلوی مدرسه علمیه و در فاصله نسبتاً طولانی به سمت راست پیچ می خورد و باز پله هایی که به موتورخانه می رسید و در نتیجه با تلاش های بسیار و عرق ریزان موتور روشن و به حوض بزرگی که در کنار خیابان که هم اکنون مغازه های کنار حمام می باشد منتقل و در نتیجه مازاد آن آب برای کشاورزی در صحرای ینگه قلعه به فروش و مصرف می رسید در حقیقت یک نوع خودکفایی بود.
سیداسماعیل میرشکاری که به آقای میرشکاری شهرت داشت در قسمت شمال غربی پشت تلگرافخانه باغچه ای داشت که از طریق راهرو دو متری به طول تقریبا ده متر به میدان متصل بود. و در آن زمان محل بستن چهارپایان کسانی بود که بار گندم و جو و یا پنبه برای محلوج به مزینان می آوردند. فرق بین دستگاه پنبه جدید و قدیم در این بود که کارخانه غنی پنبه هارا تبدیل به عدل می کرد و بسته بندی خاصی داشت ولی در سیستم جدید پنبه ها بعد از تصفیه داخل کیسه های بزرگ جای می گرفت و از سبزوار تا شاهرود چنین کارگاهی وجود نداشت بدون اغراق امکاناتی که در مزینان بود اعم از اداره جات و کارگاهها در هیچ کجای منطقه نبود و گاهی بیش از صد الاغ دم قلعه بسته بودند و صدای عرعرشان تا ناکجا آباد می رسید، مخصوصا وقتی همه چهارپایان باهم شروع به فریاد زدن می کردند و بدتر از آن زمانی که خرهای نر و ماده جفت گیری می نمودند .

 آسیاب و تلگرافخانه و دالون که سه اثر تاریخی محسوب می شد و می توانست بهترین نمایشگاه و اثر ماندگار از نیاکان مزینان کهن باشد متاسفانه بعد از انقلاب یکی پس از دیگری تخریب شد.

✍️بعد از اینکه مرحوم سیداسماعیل میرشکاری آسیاب و دستگاه جین را تاسیس کرد با ترازوی بسیار سنگین اعم از کفه های آهنی بسیار سنگین و زنجیرهای دانه درشت و سنگهای مخصوص دسته دار که برای اولین بار هر بیننده را با خانه های تو در تو و دربهای چوبی دو لنگه ای به سمت قبله متحیر می کرد .
و اما مدتی نگذشت مرحوم کربلایی محمدعلی زنده دل روبروی مدرسه علمیه از مغازه های وقفی اقدام به ایجاد آسیاب دیگری در کنار آهنگری مرحوم حسن عابد کرد با ترازوی چوبی که مانند آسیاب میرشکاری از سقف آویزان شد اما بسیار سبک بود و سه پسر ایشان رمضانعلی و میرزا و سعید هم در کنار پدرشان مشغول به کار شدند .
چندان مدتی نگذشت که مرحوم کربلایی عبدالحسین عباس نیز درِ پایین مغازه های بقالی را بست و اقدام به ایجاد یک آسیاب نمود با ترازوی چوبی و باسکول جدید و سه آسیاب همزمان با هم کار می کرد ولی فرقی برای مرحوم میرشکاری نداشت چرا که دستگاه زاوود یا پنبه پاک کنی در هیچ کجای منطقه وجود نداشت از طرفی آنقدرمزینان و کل بلوک آن رونق کشاورزی داشت که بدلیل وابستگی کامل به مزینان هر سه آسیاب مشغول به کار بودند فرزندان کربلایی عبدالحسین نیز عباس و حسن مشغول کار شدند.
 هندل زدن برای جوانان جهت روشن کردن موتور آسیاب خیلی لذت بخش بود و نوعی هنر و زورآزمایی محسوب می شد و در کنارش نیز برداشتن وزنه های سنگین با یک دست نوعی سرگرمی بود. جالب اینکه بعضی ها می گفتند آسیابان ها بیشتر از حق خودشان توزین( توزه) یعنی حق میزان  بر می دارند و این مورد همیشه مطرح  و باعث اختلاف و به روایتی ندانسته گناه آسیابان را پاک می کردند زیرا دقیقاً نمی دانستند وقتی گندم از طریق ورودی به سنگها و سپس خارج که می شود مقداری از آن لابلای سنگها می ماند و مقدار دیگری نیر تبدیل به گرد و غبار می شود و امثال اینگونه مباحث .
بعد از مهاجرت کربلایی مندلی زنده دل مغازه ها واگذار شد. رمضان رفت و سپس میرزا و بعدهم کل خانواده به تهران هجرت کردند و درب چوبی سبز رنگ که دو لنگه بود با حلقه های آهنی بسته شد.!!؟و مرحوم علیشاه که از کشاورزی نصیبی نبرده بود دست از تراکتور و کشاورزی کشید و آسیاب دایر کرد. اما اجل امان نداد واین آسیاب هم تعطیل شد و فرزندان ایشان هم راهی تهران و مشهد شدند گویا روزگار با مزینان سر ناسازگاری داشت و روز بروز مهاجرت بیشتر و افزون تر می شد و این سرزمین خلوت تر. روستایی که با صدای موذن صبح مسجد و حمامش پر از جمعیت بود و صحاری  ینگه قلعه و علیا و سفلای آن پر از جمعیت و گله های گوسفندش سرآمد تمام گله های منطقه بود. دکاکین بسته می شد و منازل بفروش می رسید و دیگر آن هیاهو و رونق گذشته را نداشت.
 بعد از علیشاه، حاج غلامرضای رضوانی آسیابی دایر کرد البته در همان مکان آسیاب علیشاه اما چندان دوامی نداشت و سپس حاج اکبر ملایی چند سالی به این کار مشغول شد و بعد از آن مرحوم حاج علی عباس و مدتی نیز مرحوم قربانعلی زارعی. که روح همه این عزیزان شاد باشد که خیلی زحمت کشیدند و هیچ بهره ای جز رنج نبردند. گویا دوران سربلندی مزینان رو به افول بود بعد از  آن مهاجرتهای فصلی آغاز شد و آن هم دائمی شد و دیگر هرکس که رفته بود برنگشت و دوباره نه آسیابی ماند و نه آسیابانی.این بازی روزگار است...

بعد از اینکه افراد بسیاری در جین و مدتی در آسیاب مشغول کار بودند  البته عده ای بخاطر سرفه های ناشی از گرد و غبار و ناراحتی ریه و دیگر حساسیت ها دوام نمی آوردند. از جمله کسانی که بیاد دارم ، سیداسماعیل میرشکاری که همین حساسیت منجر به مرگ وی شد ؛ حاج میرزاحسن آقاسیدمهدی و مرحوم سیدرضا، غلامحسین بیگلر؛ احمدنوجوان؛ شیخ عبداله عسکری؛ حاج محمد و علی و غلامحسین یوسفی؛ علی شرکتی و فرزندان مرحوم میرشکاری به ترتیب و شرایط سنی  سیدحسین ؛سیدعلی؛ سیدمصطفی و گاهی تحت عنوان اجاره مرحوم حاج قربانعلی زارعی و مهاجرین مزینانی حاج محمد و علی برهان که مدتی بود از مینودشت به مزینان برگشته بودند بهرحال آسیاب  مدام کار می کرد و هنگام غروب که می شد بخاطر آرامش اهالی بویژه همسایگان خاموش می شد. جالب است بدانید مردم به صدای تاپ تاپ این موتور سبزرنگ و عجیب و غریب تک سیلندر عادت کرده بودند و گویا این صدابخشی از حیات و رونق مزینان بود.

همه افراد قادر نبودند یک نفره موتورآسیاب را روشن کنند و ناچار دو نفری هندل مخصوص را به حرکت در می آوردند و خیلی مواظب که مبادا دسته هندل از دستشان خارج شود و موجب حادثه ناگواری گردد.
بعضی ها برای نشان دادن زور و توان جسمی  و گاهی نیز غرورشان داوطلب می شدند و گاهی
شرط بندی که من قادرم یک نفره موتور را روشن نمایم و شکست می خوردند. بهرحال یکی از تفریحات مزینان همین بود و دیگری برداشتن سنگهای پنج من و یازده من و پرت کردن سنگها و نگه داشتن بالای سر و پرتاب به پشت بام آسیا که خود موجب نگرانی  سیدمیرشکاری بود. مرحوم سیداسماعیل میرشکاری ملقب بود به آقا و جوانان برای وی احترام قائل بودند و می گفتند آقا آمد.

 و اما یک حوض مستطیل در ضلع جنوب غربی وجود داشت که یک چهارم آن رادیاتور آب آسیا بود که بوسیله واترپمپ به داخل موتور رفت و برگشت داشت. در سه چهارم دیگر با دیواره های نسبتا کوتاه بازهم در ضلع جنوب غربی جوی آب سیمانی احداث شده بود که هر وقت مدار آب متعلق به مرحوم آقا بود پر آب می شد و جالب بودکه حوض کوچک همیشه آب داغ داشت و بخش دیگر حوضچه سرد بود و این بخاطر گردش آب داخل موتور آسیاب بود. بچه ها همین که چشم
آقا را دور می دیدند گاهی در آن آب تنی می کردند و تا ایشان می رسید پا به فرار می گذاشتند البته نگرانی مرحوم میرشکاری بابت خفه شدن احتمالی بچه ها بود و بحق هم بود.
 یکی دیگر از مزایای این آب حوضچه ساخت تیله یاتیشلرهای سنگی بود که با آغاز بهار تیله بازی شروع می شد.البته عده ای پاسور بازهم بودند‌ و عده ای دیگر با ساخت پلخمون یا پلخمو به شکار پرندگان و اکثرا مسابقه بصورت تیراندازی شئ رابافاصله ای دور هدف قرار می دادند و عده ای پیرامون آسیاب از تایرهای کهنه ماشین کامیون برادرم و بشکه های آسیاب برای سرگرمی بهره مندمی شدند.
و اما ساخت تیله یا تیشلر؛ نوجوانان و جوانان قطعه سنگی از جنس سبز( پاذر) یا قرمز یا سیاه پیدا می کردند و با یک تیشه یااشیاء آهنی گرد،نموده و سپس برای صیقلی و صاف شدن تیله با یک تیکه استخوان بین انگشتان پا قرارمی دادند و با دست تیله را در جهات مختلف می چرخاندند و از آب آسیا برای چرخش استفاده تا حسابی گرد و صاف و براق شود اسم این کار را(سنگ سُو) می گفتند آن قدر دقت بخرج می دادند که کج نباشد وگرنه خریدار نداشت.تیله ها در اندازه های مختلف کوچک یا(کاکُلی) بزرگ یابَقَلی بود و با شروع فصل عید دم قلعه که آبگیرهای وحشتناکی داشت و مسیر عبور حیوانات بود، باعث می شد راههای کوجکی بوجود آید که دراصطلاح مزینانی شیراه یا در حقیقت شاهراه بود و در داخل شیراه گودهای کوچک بافاصله های معین ایجاد و سپس مشغول بازی می شدند. و بازار تیله ها بسیار داغ بود. به یادی من درب قلعه وجود داشت و دالون قلعه بر جابود و تلگرافخانه دایر اما چه کنیم که هرچه مکان تاریخی بود ازجمله آسیاب و تلفن خانه که می توانست موزه ای تاریخی برای مزینان باشد تخریب گردید و باور کنید وقتی این مطالب را می نویسم دلم می گیرد.
...👈بهرحال آسیاب هم با مرگ مرحوم میرشکاری ازرونق افتاد و بعدها با زمین تلگرافخانه مزینان تحویل مخابرات گردید  و امروزه آن هم تعطیل است .گاهی تجدد باعث ویرانی تمدن می شود. ای کاش می توانستیم اماکن و ادارات و ساختمانهای جدید را بیرون از روستا بسازیم تا آن بناهای ارزشمند ویران نگردد هرچند شاهد هستیم اماکن قدیم هم مانند مسجدجامع قدیم مزینان و حدیره و حتی شاه عباسی و چاپارخانه نیز مورد بی مهری واقع شده اند.
 

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۱۰
مهر
۰۲

💠انگیزه خدمت سربازی...
🖌نویسنده؛ علی جعفری مزینانی

✍️ حدود سی سال قبل مراسم یادبود یکی از همشهریان مرحوم شده در مهدیه مزینانی ها بر گزارشد که در آن جمع کثیری از هم ولایتی های مقیم تهران شرکت داشتند.

 پس از پایان مراسم به هنگام خارج شدن از مهدیه از قضا زنده یاد«حاج محمد باقر تاج مزینانی: ۱۳۷۶_۱۳۱۴» پدر شهید عالی قدر و والا مقام علی اکبر را که او نیز جزو شرکت کنندگان بود دیدم.
پس از سلام و چاق سلامتی از وی پرسیدم منتظر چی هستی؟
گفت: تصمیم دارم به مغازه میوه فروشی یکی از عزیزان همشهری آقای« فخاری مزینانی» در خیابان پیروزی نرسیده به چهار راه کوکاکولا بروم.
گفتم :لطفاً با بنده همراه شوید تا شما را برسانم.
جواب داد: مزاحم نیستم؟...
گفتم:توفیقی است....چنانچه افتخار دهید...
حاج محمد باقر که انسانی خوش برخورد و متدین ونیز اهل معاشرت و همشهری دوست وزحمتکش بودند وخدایش بیامرزد در طول مسیر؛ حکایتی را به شرح ذیل نقل کردند:
در سال ۱۳۳۴  شمسی سرباز وظیفه بودم ‌که پس از طی دوره ی آموزشی در بیرجند و تقسیم شدن محل خدمتم درتهران (باغشاه) تعیین شد.
‌ خدمت ‌در باغشاه به حدی جان فرسا و سخت بود که ‌نگو ‌ونپرس!!! و نیز اخذ مرخصی مشکل تر تا اینکه پس از گذشت ۴ ماه با هزار مصیبت وزحمت توانستم ۱۰ روز مرخصی بگیرم تا راهی مزینان شوم ضمن اینکه دراثر سخت گیری ها بنا داشتم قید خدمت را بزنم و پس از اتمام مرخصی خودم را به یگانم معرفی نکنم. ‌هرچه بادا باد!!!
تازه به هرفرد و یا همشهری برخورد‌می کردم و متوجه می شدند که درباغشاه خدمت می کنم اغلب آنها می گفتند : خدا به داد و فریادت برسد درنتیجه تصمیم و اراده ام را راسخ تر وانگیزه ام را مبنی بر انصراف و استنکاف از ادامه ی خدمت و در عدم معرفی قوی تر می ساخت.

در حالی که لباس سربازی بر تن داشتم تصادفاً به مرحوم ابوی شما(حاج محمد جعفری) در خیابان شیوای تهران بر خورد کردم و از آنجایی که تا اندازه ای قرابت و خویشاوندی داشتیم و از طرفی از ماجرا ی خدمتم بی اطلاع بود گفت: به به پسرعمو چقدر این لباس بهت میاد و چقدر خوش تیپ شدی الحق والانصاف که این لباس برازنده ی شماست...
گفتم : خبر نداری پسرعمو: تصمیم دارم قید خدمت را بزنم و خودم را خلاص کنم  بس که سخت گیری می کنند و تحت فشار هستیم و حرف های دیگران نیز مزید بر علت وحتی در این ارتباط گفتم...
بسوزد آنکه سربازی بنا کرد/ تورا از من مرا از توجدا کرد/ به خط کردند تراشیدند سرم را/ مرا با سختی ودرد آشنا کرد.....

پرسید: چند ماه خدمتی؟ جواب دادم: نزدیک به ۸ ماه
گفت: چیزی نمانده
گفتم : چیزی نمانده!! هنوز ۱۶ ماه از خدمتم‌ مانده
 گفت: چشم برهم زنی تمامه و دوران سختی را گذراندی ؛ مبادا یک وقت به حرف دیگران گوش بدی و قید خدمت را بزنی و ایشان هم متعاقباً شعری خواتد.
 بنازم آن که سربازی بنا کرد/ تورا با سختی و درد آشنا کرد/ مبادا فکر کنی خدمت دوسال است/ چو چشم بر هم زنی خدمت تمام است

خواندن شعر و صحبت ها ی ایشان آن چنان به من دل گرمی داد که قدری به فکر فرو رفتن و نهایتاً از تصمیمی که گرفته بودم  صرف نظر کردم وپس از اتمام مرخصی؛ خودم را به یگان مربوطه ام ‌معرفی کردم و‌به یاری خدا چه سخت وچه آسان به هر جهت به خیر وخوشی سربازی ام تمام شد وبرگه پایان خدمت را دریافت کردم.

پس از مدتی که مجدداً ایشان را دیدم موضوع را سوال کرد و از جریان آگاه شد ضمن خوشوقتی گفت:
هر آنکس که گردن به فرمان نهد/ بسی دیر نپاید که فرمان دهد

شادروان تاج ادامه داد: همه ی هدفم از بیان و شرح ماجرا  این بود : الان که مدت ها از آن سال ها گذشته گاهی با خود فکر می کنم چنانچه قید ادامه ی خدمت را می زدم  چه مصائب و مکافاتی که بعدها در انتظارم نبود ؟! تا عمر دارم فراموش نمی کنم.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۰
مهر
۰۲

✍️روز پنجشنبه ششم مهرماه 1402 در گفت و گوی تلفنی با دهیار و سخنگوی شورای اسلامی مزینان عنوان شد که از بنیاد شهید سبزوار تماس گرفتند و قرار است از خانواده معزز شهدا و ایثارگران تجلیل شود لذا پیامی را تنظیم و از عمومی مردم به خصوص این عزیزان بخواهید که شنبه هشتم مهرماه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع حضور به هم رسانند.

در این تماس تأکید کردیم که: مطمئن هستید تماس گیرنده از بنیاد شهید بود؟ و سخنگوی محترم اذعان داشت: بله شماره خود بنیاد است!

با این اطمینان ما نیز خبری را تنظیم کرده و در شاهدان کویر مزینان به اطلاع عموم رساندیم و بلافاصله بعد از انتشار  یکی دیگر از پایگاه های رسانه ای منطقه از حضور نمایندگان بنیاد در روستایشان در روز یک شنبه خبر داد و نگرانی شاهدان با این پیام بر طرف شد تا اینکه شنبه موعود فرا رسید و یکی از مادحین صاحب نام مزینانی طی تماس تلفنی از بی خبری دیگر اعضای شورای اسلامی از چنین برنامه ای گفت!

در این مدت سه روزه بنیاد شهید داورزن هم هیچ گونه اطلاعی از ماهیت حضور این افراد ارسال نکرد.

شنبه شب خانواده شهدا و جانبازان با اشتیاق اینکه نمایندگان بنیاد برای شنیدن درد دل آنها به مزینان آمده اند در مسجد جامع حاضر شدند و بعضی از این عزیزان شروع به صحبت کرده و با بیان مشکلات و خواسته هایی که می بایست از طرف بنیاد حل و فصل شود به همراه اطلاعات خود  در اختیار گروه قرار دادند!

بعد از اتمام مراسم؛ شورای اسلامی در کانال تلگرامی خود عنوان کرد: نشست مسئولین مرکز توانمندسازی ایثارگران شهرستانهای غرب خراسان (سبزواربزرگ) در مسجدجامع با مردم و ایثارگران مزینان به دعوت شورای اسلامی و دهیاری مزینان...

با این خبر به دنبال اطلاعات مرکز فوق رفتیم و  متوجه شدیم این گروه هیچ ارتباطی با بنیاد شهید و ایثارگران ندارند و خیریه ای هستند که به عنوان بازوی حمایتی فعالیت می کنند و چهارسال پس از تأسیس چنین مؤسسه ای(1398) تازه به فکر افتاده اند که سری به روستاها بزنند و جالب تر اینکه دبیر و هماهنگ کننده مرکز از جمله افرادی است که برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند!

بی هیج توضیحی سری به کتاب مسئولیت شیعه بودن شهید شمع و شاهد بزرگ کویر دکترعلی شریعتی مزینانی می زنیم و همه چیز را به دست تقدیر می سپاریم:

«چون محمد حجازی و علی دشتی - فقط یک بار گذرشان به ده ما افتاد - اتفاقاً به مزینان - و ما با شگفتی و شادی خبر را استقبال کردیم که نویسندگان و ادبای بزرگ تهرانی قدم از محافل گرم ادبی پا به روستا گذاشته اند و از چشم “ فتنه “ و روی “ زیبا “ و دست و دل ممدوح و غمزه معشوق، لحظه ای فراغت یافته اند و به سراغ ما سوختگان کویر و قربانیان رنج و کار و گرسنگی آمده اند؟!
اما نه گرسنگیمان را احساس کردند و صدای تازیانه ها را شنیدند و رنجمان را چشیدند، و نه زندگیمان را دیدند، دیدیم که فقط و فقط ...قصه باز همان قصه اسافل اعضاء زیباست و شیخ حسین مزینانی! ( “ زیبای “ حجازی را بخوانید. ) »

🖌علی مزینانی عسکری

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۰۸
مهر
۰۲

🌴موسم رحمت

رسیده موسم رحمت به حرمت باران
وزیده در دل صحرا نسیم نافله خوان

شکفته در دل صحرای بی سر و سامان
گلی که داده جهان را به رنگ و بویش جان

نسیم از نفحاتش نفس کشید و نشست
به روی دوش بهار و گذشت فصل خزان
 
رسیده آیه اعجاز و خوانده نون و قلم
به نامی نامی احمد خلیفة‌ُ الرحمن

چه شاخه ها که به مدحش شکوفه سر داده
چه چشمه ها که گرفته به شوق او جریان

اشارتی ز کلیم و بشارت از عیسی
محمد عربی شد رسول جاویدان

 زبان از عطر گلاب محمدی سرشار
همین که نام محمد رسد به صحن دهان

کسی که در پی وصفش جماد ناطق شد
کسی که در پی مدحش خرد شده حیران

به آن جمال جمیلش قسم که درلولاک
 وجود بی بدلش شد دلیل خلق جهان

حدیث سرمدی او رسیده تا افلاک
قسم به آیه ی کوثر به هل اتی به دخان
 
نشان به سوره ی طاها محمد و یاسین
که آیه آیه  گل است وشکفته در قرآن

چنان که موج خروشان سیزده دریا
رسیده چشمه به چشمه به صحن آن دامان

و سر زد از گل رویش دوازده خورشید
دوازده گل خورشیدِ عالم امکان

دوازده گل خورشید منجلی از عشق
نخست فاطمه و آخرش امام زمان

 چقدر دور سرش شمس ما قمر دارد
اویس و مصعب و سعد و ابوذر و سلمان

پیمبری که خدایش نیافریده مگر
برای بذل محبت میان عالمیان

به جای ناله و نفرین دعا و نافله خواند
برای طایفه ای ک شکست از او دندان

فقط نه یار شفیقش که دشمن او هم
به مدح صوت بلیغش گشوده مهر زبان

تمامی علما و تمام اهل عقول
به فهم بحر کلامش چو موج سرگردان

به جز جمال جمیلش که جلوه ای زخداست
ندیده هیچ گلی را بدون خار انسان

فلک ندیده به چشمش به روز و شب هرگز
نه آفتاب و نه مهتاب اینچنین  تابان

کسی که نور خدا هم طواف کرد اورا
چرا همیشه نگردد به دور او کیهان؟

یقین که تلخی کامم حلاوتش با اوست
خوشا تلاوت نامش به هر زمان و مکان

خوشا تلاوت نامش و بعد از آن  نامی
که شیعه بعد خدا و رسول خود دراذان

خوشا تلاوت نامی که اسم اعظم اوست
کلید قفل تمام مقدّرات جهان

نبی برای علی و علی برای نبی
دو جسم بوده ولیکن دو جسم با یک جان

کسی که داشت به خندق ، احد ، به بدر و حنین
یلی چو  حضرت حیدر  سپاه بی پایان

علی عالی اعلا، علی ولی الله  
که خارج است مقامش زهرچه فهم و بیان

قسم که قدر خدا را فقط علی داند
شناخت قدر علی را فقط خود یزدان

قسم به بذر شکفته به عشق او در خاک
قسم به درِّمیان صدف شده پنهان

علی است آنکه حکومت برای او بوده
شبیه چکه ی آبی ز بینی حیوان

شبیه آتش و آب است، جمع اضداد است
چگونه اش بنویسم نسیم یا طوفان؟

به غیر قامت حیدر نمی خورد هرگز
ردای حق خلافت به قامت دگران

گشوده کعبه برایش چو مادری آغوش
هم او که بسته از آغاز با خدا پیمان

به ذوالفقار چه حاجت که با ستیغ نگاه
گرفته جان یلان را چو شیر در میدان

قسیم نار علی و قسیم جنت علی  
هو العلی و هوالحق، هوالعلی میزان

علی‌ست باقی و باقی علی است وجه الجلال
به محشری که شود «کُلُّ مَن عَلَیهَا فَان»

نماد عدل و عدالت شکوه رافت و عشق
طلایه دار دو عالم به قله ی ایمان

ستاره ای که درخشید روی شانه ی ماه
و شام بتکده ها شد ز هیبتش ویران

ستاره ای که درخشید و ماه مجلس شد
تمام ،آینه ای حق نما و نور افشان

فدای چشم سیاهش سپیدی چشمم
به انتظار نگاهش سروده ام دیوان

به ذکر اشهد و انّ علی ولیُ الله
بلال باش و اذان گو و عاشقانه بخوان

بخوان تو نام علی را الا بِذکرِ الله
بده قصیده ی دل را به دست نامه رسان

بگو که وسع من این است و عذر من هم این
اگر ز من نپذیری دریغ و آه و فغان

نجف که قبله قلبم شدی دعایی کن
قدوم شاعر خود را به صحن خود برسان

🌹شاعر؛ منصوره محمدی مزینان

  • علی مزینانی
۰۸
مهر
۰۲

🔴نمایندگان قنات مزینان:
اگر قنات نبود کاروانسرایی هم وجود نداشت


بسیار خوشحالیم که کاروانسرای مزینان ثبت جهانی شد و این را به فال نیک برای مزینان می دانیم اما باید بدانیم کاروانسرا بیشتر بخاطر وجود قنات در آن قسمت در زمان صفوی احداث شده حال اینکه این قنات هزار ساله هنوز ثبت ملی یا حتی استانی نشده چه برسد به ثبت جهانی!

نامه ها دادیم درخواست ها کردیم از شورای عزیز و ریاست وقت که خود را متعهد به پیگیری مطالبات قنات می‌دانند. درخواست مالکین و نمایندگان قنات مزینان به کجا رسید؟ حتما ریاست عوض شده در خواستی ثبت نشده لیکن از همین رسانه عمومی مزینان خواستار پیگیری ثبت ملی شدن قنات مزینان هستیم .

حیات مزینان به بودن قنات مزینان بستگی دارد.

💠نمایندگان قنات مزینان

✍️درخواست کشاورزان و نمایندگان قنات برای ثبت ملی و جهانی این شاهرگ حیاتی مزینان مطالبه ای به حق و چندین ساله است که علی رغم شعارهای مقامات شهرستانی و استانی و کشوری به خصوص در مسند جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی مبنی بر حمایت و ثبت آن هنوز به سرانجام نرسیده و امیدواریم با پیگیری شورای اسلامی و دهیاری به زودی محقق شود.

همان گونه که در متن خواسته نمایندگان قنات اشاره شد قدمت این کاروانسرا به چهارصد سال پیش بر می گردد اما قنات عمری چندین هزار ساله و ریشه در تاریخ اهورایی و باستانی این کهن دیار دارد که تعداد حلقه ها و کاریزها و مادرچاه آن برابری می کند با چندین قنات مطرح در سراسر کشور و عجیب است که هر موقع سخن از قدمت و اصالت و بزرگی این یادگار آریایی می شود نام قنات قصبه گناباد هم در کنار آن ذکر می گردد اما گنابادی ها به آرزوی خود رسیده اند و نامه نگاری ها و درخواست نمایندگان قنات مزینان در پیچ و خم اداری گرفتار است و شاید هم  هیچ نامه و درخواستی به مراکز ملی و بین المللی و حتی استان ارسال نشده باشد.

برای آشنایی بیشتر و یادآوری بد نیست که اشاره کنیم: « طول قنات ۱۷ کیلومتر حلقه کاریز  و دارای ۱۲۷لیتر در ثانیه آبدهی شیرین و گوارا است که سیصد متر جلوتر از مظهر قنات تبدیل به دو نهر علیا(بالا)، سفلی(پایین) می شود و یکی از طولانی ترین قنات های موجود در کشور است و دارای ۱۹۷ و برخی ۲۵۰ حلقه چاه ذکر کرده اند که به وسیله نقب های زیر زمینی به هم متصل شده اند.
.
عمق مادر چاه آن ۱۴۰ متر می باشد و با توجه به اینکه متوسط عمیق ترین مادر چاه های قنات های موجود در کشور ۱۲۰ متر است؛ از این حیث نیز قنات مزینان از قنات های استثنایی کشور است.

💎این قنات ۴۰۰ هکتار اراضی زراعی را تحت پوشش آبیاری قرار داده است....»

 

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۰۸
مهر
۰۲

🌴سرو بلندقامت

جان جهان سرو بلند قامت زهرا... آغاز امامتت مبارک
ای شاه زمان، نورامید و جان طاها... آغاز امامتت مبارک

ما منتظران منتظر لطف توهستیم... گریار تو هستیم
ایمان به تو داریم پسر ام ابیها... آغاز امامتت مبارک

ای آنکه خدا خوانده تو را یوسف زهرا... در قامت مولا
بوستان ولایت شده با نام تو پیدا... آغاز امامتت مبارک

دنیا شده بی نور تو انگار جهنم... ای عشق مکرم
این دل شده با نام کریم تو مهیا... آغاز امامتت مبارک

سیمای تو آرامش دلهای غمین است... والله که چنین است
پس کی شود آن طلعت زیبای تو پیدا... آغاز امامتت مبارک

در وصف وصال تو شب و روزاسیرم... حتی که بمیرم
ای همنفس و همدم و هم همره گلها... آغاز امامتت مبارک

طوفان زده در دشت بلاییم همه ادوار... غم دار و گرفتار
منجیِ دو عالم تویی ای سرور و مولا... آغاز امامتت مبارک

دنیا شده یک پارچه دگر جنگ جهانی... پیدا و نهانی
این کلبه ی احزان بنما شاد و مصفا... آغاز اماتت مبارک
تو وارث بر حق علی و ذوالفقاری...آن نور هدایی
ای منتقم خون حسین کعبه ی دلها... آغاز امامتت مبارک

چشم حرم آل عبا مانده به راه است... درحسرت ماه است
تا داد یتیمان تو بگیری ز اعدا... آغاز امامتت مبارک

مولای کریمانی دراین عالم امکان... ای حضرت جانان
بنگر به مزینانی و هر عاشق شیدا... آغاز امامتت مبارک

🌹تقدیمی؛ علی مزینانی عسکری

  • علی مزینانی
۰۸
مهر
۰۲

مردم قدرشناس و بسیجیان دریادل پایگاه های شهدا و کوثر مزینان  به همراه امام جمعه و فرماندار و  بسیجیان و کارکنان ناحیه مقاومت سپاه و حوزه بسیج امام رضا(ع) و حضرت آمنه(س) داورزن در چهارشنبه طلایی دیگر و همزمان با ششمین روز از هفته دفاع مقدس با حضور در منزل شهید حسن همت آبادی  یاد و نام این دلاور جاوید نشان را گرامی داشتند.

 

🔷شهید حسن همت آبادی دهم دی ماه  ۱۳۴۸ در تهران و البته درخانواده ای مذهبی و هیئتی چشم به جهان گشود و پدرش زنده یاد حاج قربانعلی نام مبارک حسن را برای او انتخاب کرد و شاید می دانست که فرزندش نیز روزی روزگاری و در همین ماه تولدش مانند کریم اهل بیت علیهم السلام مظلومانه شهید می شود و غریبانه به خاک سپرده می شود.

🔷حسن، احترام خاصی برای بزرگترها قائل بود و در  دوران نوجوانی علاوه بر تحصیل برای کمک به امرار معاش خانواده یار و یاور پدر بود.

🔆او که از همان طفولیت با عاشورا و هیئت مأنوس بود و می دید که دایی هایش مرحوم استاد عباس و حاج غلامرضا و غلامحسین حاجی چه تلاشی برای اقامه عزاداری اهل بیت علیهم السلام خاصه برپایی مجالس تعزیه خوانی دارند و نوحه خوان هیئات هستند در مراسم مذهبی شرکت ویژه ای داشت و به خواهرانش توصیه می کرد زهرایی باشند و در تمامی کارها همانند حضرت فاطمه(س) عمل کنند.

🚩در همان نوجوانی به عضویت بسیج مسجد صاحب الزمان(عج) مشیریه درآمد و برای رفتن به جبهه لحظه شماری می کرد اما به خاطر سن کم نمی توانست به آرزوی دیرینه اش برسد و عاقبت راه و چاره ای به ذهنش خطور کرد و با دستکاری در شناسنامه و جابه جا کردن کپی ها و تغییر شانزده سال به هجده سالگی! به خواسته اش رسید و در اولین اعزام با عنوان امدادگر و بهیار راهی کردستان شد و به جمع رزمندگان پیوست. ولی او که سودایی عجیب در سر داشت دلش مجاهدت دیگری می طلبید و در دومین اعزام به عنوان تخریبچی به شلمچه اعزام شد و سرانجام در ۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ درست یازده روز پس از سالروز تولدش در عملیات کربلای ۵ به درجه ی رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش  ۹سال در این سرزمین تفتیده به یادگار باقی ماند و سرانجام گروه های تفحص استخوان های این شاهد کویر را سال ۷۴ پیدا کردند و پس از تشییع در زادگاه آباء و اجدادیش مزینان برای همیشه در قطعه ی شهدای والامقام حسینی آرام گرفت.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۰۷
مهر
۰۲

🔹هیئت شاهزاده علی اصغرعلیه السلام یکی از هیئات موفق این روزهای مزینان است که از زمان تاسیس، مبدع و مجری برنامه های فرهنگی، مذهبی و معنوی جالب توجهی بوده و در مناسبت های مختلف نقش اصلی را در گردهمایی مردمی ایفا می کند.

🔹این هیئت که در نز مردم مزینان معروف به علی اصغری است با استفاده از مداحان جوان و پیشکسوت و همچنین روحانیون توانمند با رویکرد سخنرانی‌های  فرهنگی و هنری، جوانان و نوجوانان بسیاری را جذب کرده است.

🔹سوگواری اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام در دهه های مختلف محرم و صفر و فاطمیه و لیالی قدر و برگزاری جشن های مناسبتی در اعیاد مذهبی و ولادت معصومین و حرکت کاروان اسرا و خیمه سوزان در روز یازدهم محرم از جمله برنامه هایی است که این هیئت با همراهی هیئت ائمه بقیع علیهم السلام مزینانی های مقیم تهران که اعضای آن اغلب وابسته به خانواده مؤسس این مرکز هستند در طول سال برگزار می نمایند.

🔹آیین پیاده‌روی کاروان رضوی که چند سالی است به همت هیئت شاهزاده علی اصغر(ع) برگزار می شود یکی دیگر از برنامه‌های ماندگار در سالروز شهادت امام هشتم شیعیان است که مورد توجه مردم ولایتمدار مزینان و روستاهای همجوار قرار گرفته؛ امسال نیز در آخرین روز از ماه صفر و همزمان با سالروز شهادت امام رضا علیه السلام با شکوه خاصی در مسیر حمل نخل عاشورا و اجتماع در صحن و سرای امام زاده سیداسماعیل علیه السلام بهمن آباد برگزار شد.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۰۷
مهر
۰۲

📸دعای جانباز سرافراز شهیدوالامقام حاج محمد مزینانی کربلایی اسداله برای خود و فرزندان و والدینش در بیمارستان ساسان که چند ماه قبل از شهادتش نوشته است:

 

✍️پروردگارا، من و فرزندانم را برپاکننده نماز قرار ده...

پروردگارا دعایم را اجابت کن..

پروردگارا در روز برپایی حساب من و پدر و مادرم و مؤمنین را مشمول بخشش خود قرار ده...

 

 

پاسدار رشید اسلام «حاج محمد مزینانی»همزمان با سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه (س) و در آستانه فرارسیدن 22 بهمن  1392 در اثر صدمات شیمیایی دشمن بعثی در سالروز عملیات والفجر 8 به فیض عظیم شهادت نائل آمد

پیکر مطهر این جانباز سرافراز پس از تشییع در تهران  یوم الله 22 بهمن با شرکت راهپیمایان شهرستان داورزن تشییع و در گلزار شهدای مزینان آرام گرفت

پاسدار رشید اسلام حاج محمد مزینانی عضو لجستیک نیروی زمینی سپاه بود که با حضور در عملیات های مختلف دفاع مقدس از ناحیه ریه مورد اصابت بمب های شیمیایی دشمن قرار گرفت و 70 درصد سلامتی خود را در این راه تقدیم کرد و با تحمل سه دهه درد و رنج جسمانی عاقبت در سحرگاه بیستم بهمن ماه به درجه رفیع شهادت نائل شد. 

 

🔴دعای جانباز سرافراز شهیدوالامقام حاج خلیل مزینانی نیکدل

 

✍️سلام خداوند سبحان بر شهیدان
 
بارالها شهدای ما این کبوتران خونین بال که از شلمچه ، فاو و نقاط دیگر عراق امروز آوردند ، با شهدای صدر اسلام محشورشان فرما و مارا ادامه دهنده راه این از خود گذشته های در راه دین و قران و مملکت و ناموس قرار بده الهی آمین
السلام علیک یا شهداء الله

حاج خلیل مزینانی(نیکدل) جانباز سرافرازی که بیش از 5 سال در جبهه های نبرد حق علیه باطل و عملیات های مختلف حضور داشت صبح روز 26 فروردین بر اثر جراحات شیمیایی ناشی از جنگ تحمیلی به یاران شهیدش پیوست.

این جانباز سرافراز که در دو عملیات والفجر هشت و کربلای پنج بر اثر گازهای شیمیایی بخشی از ریه های خود را از دست داده و با مشکل تنفسی مواجه بود چهاردهم اسفند 1399 در بیمارستان بعثت تهران بستری و پس از مدت کوتاهی مرخص و به خانه بازگشت.

حاج خلیل مزینانی فرزند خادم الحسین(ع) زنده یاد حاج غلامرضا نیکدل و متولد چهارم دی ماه 1344 است که از نخستین روزهای یورش دژخیمان دیکتاتور عراق عازم جبهه های نبرد گردید و با کسوت بسیجی در لشکر 27 حضرت محمد رسول الله(ص) سازماندهی و در عملیات های مختلف مجروح شد اما بازهم از پا ننشست و مدت 65 ماه در مناطق مختلف جنوب و غرب کشور دلاورانه به جهاد با دشمن پرداخت و علاوه بر جراحات شیمیایی از تیر و ترکش و موج های انفجار سلاح های سنگین در امان نماند.

پیکر این جانباز شهید روز شنبه 28 فروردین 1400 با حضور مردم قدرشناس مزینان و نیروهای نظامی و انتظامی و بنیاد شهید داورزن در گلزار شهدای مزینان تشییع و در آرامستان بهشت علی علیه السلام زادگاهش برای همیشه آرام گرفت.

از جانباز کربلایی خلیل مزینانی دو فرزند پسر و یک دختر به یادگار مانده است.


 

  • علی مزینانی
۰۷
مهر
۰۲

🌴تناقض

به آن روزی که دل دادم خوشی از خود ستاندم من
به کس رازی نگفتم تا که جان بر لب رساندم من

عجب این دل که هر کاری بخواهد می کند اما
عجب این من که مرغ بخت را از بام راندم من

درون کشور صلح از برای عشق بد نامم
که پای دل نشستم تا که خود بر خون کشاندم من

عجب این من که با شادی سحر تا شام می آسود
از این دلدادگی اما به غم خود را نشاندم من

نه از روی تشابه یا که تقلید است نام من
برای گفتن غم خویش را فریاد خواندم من

همین دل دل کنان از دادِ دل، از دلبرم دل زد
دلا من شرمسارم، موج خون بر دل فشاندم من

به خاطر نیست آن روزی که خاک و گرد این غم را
به لطف عقل از این سینه و این دل تکاندم من

رفیقان دعوت از یاری دگر کردند خود، اما
به لطف غیرت این عاشقی در عشق ماندم من

کمال از درد می بارد، ولی شادی پر از نقص است
تناقص های بسیاری در این غمنامه خواندم من

🌹شاعر؛ عبداله محمدی مزینان (فریاد خراسانی)

  • علی مزینانی
۰۷
مهر
۰۲

🔺بالاخره پس از گذشت چهل و اندی روز از وعده های چند شنبه ای و با پیگیری های مجدانه فرمانداری و بخشداری بخش مرکزی داورزن و شورای اسلامی و دهیاری مزینان، پیمانکار مربوطه کار روکش جاده شش کیلومتری را به صورت نصفه و نیمه آغاز کرد.

🔺چهل روز پیش دهیاری مزینان اعلام کرد که 80 تن قیر برای روکش جاده اختصاص پیدا کرده و از روز شنبه پیمانکار مربوطه کارش را شروع می کند ولی هفت شنبه گذشت و هر بار بهانه ای از جمله خرابی لودر، اشتغال در جاده ای دیگر، فوت راننده و... اعلام شد و اکنون خبر می رسد آن سهمیه  بازهم نصف شده و فقط 2 و نیم کیلومتر یعنی از موتور آب شهید امین آبادی(ینگی قلعه) تا ابتدای جاده تهران به مشهد قرار است روکش شود.

🔺به اینکه مسئولین خودشان همیشه شاهد اتفاقات ناگوار هرازگاهی این جاده آدمکش هستند کاری نداریم ولی ای کاش هم اکنون که ادوات آسفالت و پیمانکار حضور دارند آن یک کیلومتر دیگر را از قیر مازاد به سرانجام برسانند تا مردم داغدیده و زجر کشیده مزینان نگران تردد عزیزانشان نباشند و به قول معروف کار را کی کرد آنکه تمام کرد.

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۰۷
مهر
۰۲


🔹در راستای تکریم خانواده  معظم شهدا، رزمنده پیشکسوت حاج حسین هاشمی مزینانی فرمانده بسیج منطقه ۵ شهرداری تهران به همراه رضا دهقان شهردار ناحیه ۳ ، رئیسی مسئول ایثارگران، راستگو و موسوی معاون اجتماعی و فرهنگی با مادر شهید والامقام‌ حسین مزینانی در محله پونک تهران دیدار کردند.

🔹شهید حسین مزینانی  چهاردهم مهر ۱۳۴۲، در تهران چشم به جهان گشود. پدرش زنده یاد  حسن مزینانی که در ماه صفر سال جاری دارفانی را وداع گفت، کارگر شرکت نفت بود و نام مادر بزرگوارش حاجیه نجمه است.

🔹حسین تا پایان دوره متوسطه در رشته علوم انسانی درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان بسیجی فعال منطقه نواب تهران در جبهه حضور یافت و هفتم مرداد ۱۳۶۱، در پاسگاه زید عراق بر اثر اصابت ترکش شهید و پیکر مطهرش در گلزار  بهشت زهرای تهران قطعه ۲۶ردیـف :۷۶شـماره :۲۱ به خاک سپرده شد.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۰۷
مهر
۰۲

دوازدهم مهرماه ۱۴۰۰ کارشناسان و نمایندگان یونسکو در مزینان حاضر شدند و با بررسی های انجام شده توسط این گروه اکنون  کاروانسرای تاریخی مزینان به همراه  ۵۳ کاروانسرای دیگر ایران به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

✍️ در چهل‌ و پنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو که  در شهر ریاض عربستان درحال برگزار شد، پرونده ۵۶ کاروانسرای تاریخی ایران از ۲۶ استان بررسی و به دنبال گزارش مثبت نماینده ایکوموس (کنوانسیون میراث جهانی) درباره وضعیت مرمت و نگهداری و ارزش تاریخی این کاروانسراها و اظهارات نمایندگان برخی کشورها از جمله عمان، نیجریه، هند، مالی، آفریقای جنوبی، یونان، زامبیا، قطر، نیجریه، اتیوپی، عربستان، بلغارستان و روسیه در موافقت این پرونده، و پس از حذف دو کاروانسرای صفوی در آذربایجان شرقی و اصفهان و با انجام اصلاحاتی در بخش‌ها و بندهایی از آن، سرانجام در مجموع ۵۴ کاروانسرا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد.
 
در این میان نمایندگان برخی کشورها از جمله قطر، عربستان، بلژیک و ژاپن درباره حذف دو کاروانسرا از این پرونده و نداشتن مطابقت تاریخی این کاروانسراها، اظهارنظرهایی داشتند.
رسول وطن‌دوست، نماینده میراث فرهنگی ایران حاضر در اجلاس یونسکو توضیح داد که ایران پرونده‌ ۵۶ کاروانسرا را ارائه کرده، در حالی که بیش از۷۰۰ کاروانسرا را ثبت ملی کرده است. ایران چند معیار را برای انتخاب این ۵۴ کاروانسرا از جمله معماری و دوره‌های تاریخی درنظر گرفته است و این آمادگی را دارد که دو کاروانسرا را  به پیشنهاد ایکوموس حذف و در آینده آن‌ها را به این پرونده الحاق کند.
او همچنین گفت ایران آماده است درباره چگونگی مدیریت، حفاظت و نگهداری این کاروانسراها که محل پرسش نمایندگان برخی کشورها در اجلاس یونسکو بود، در ادامه با ایکوموس همکاری کند.
این ۵۴ کاروانسرا شامل دیرگچین قم، نوشیروان اصفهان، پرند (قلعه سنگی) تهران، رباط شرف خراسان رضوی، سنگی انجیره یزد، جمال‌آباد آذربایجان شرقی، عباس‌آباد تایباد خراسان رضوی، فخر داوود خراسان رضوی، شیخعلی‌خان اصفهان، مرنجاب اصفهان، امین‌آباد اصفهان، گبرآباد کاشان، مهیار اصفهان، گز اصفهان، کوهپایه اصفهان، #مزینان خراسان رضوی، ایزدخواست فارس، فخرآباد خراسان رضوی، سرایان خراسان جنوبی، قصر بهرام سمنان، آهوان سمنان، میامی سمنان، عباس‌آباد سمنان، میاندشت سمنان، زین‌الدین یزد، میبد یزد، فرسفرج همدان، خواجه‌نظر آذربایجان غربی، دهدشت کهگیلویه و بویراحمد، بیستون کرمانشاه، گنجعلی‌خان کرمان، گویجه بل آذربایجان شرقی، خوی آذربایجان غربی، صائین اردبیل، تی‌تی گیلان، باغ شیخ مرکزی، زعفرانیه خراسان رضوی، مهر خراسان رضوی، ینگه‌امام البرز، بستک هرمزگان، برازجان بوشهر، خرانق یزد، آجری انجیره یزد، افضل خوزستان، نیستانک اصفهان، چاه کوران کرمان، چمشک لرستان، رشتی یزد، تاج آباد همدان، ده محمد خراسان جنوبی، خان آذربایجان غربی، چهل پایه خراسان جنوبی، سعدالسلطنه قزوین و رباط قِلی خراسان شمالی است.


در فایل مربوط به «کاروانسراهای ایران» در یونسکو  تاکید شده است که «کاروانسراها یکی از مهمترین اشکال معماری ایرانی هستند که باعث توسعه مسیرها و نیازهای مرتبط با خواسته‌ها و مقتضیات سفر شدند.
این کاروانسراها با مقایسه نقشه ۲۰۰ کاروانسرا انتخاب شده‌اند که درباره ویژگی آن‌ها در پرونده موجود در یونسکو آمده است که «هیچ‌یک از آن‌ها نقشه تکراری ندارند، بنابراین مشهود است که کاروانسراها نتیجه و محصول خلاقیت و نبوغ معماران ایرانی در طول تاریخ است.
همچنین کاروانسراهای ایرانی مستقیماً درگیر تحولات اجتماعی، فرهنگی بوده‌اند، به گونه‌ای که تأثیر آن را در ادبیات، شعر، نقاشی، مینیاتور، موسیقی و همچنین معماری می‌توان دید.
از نظر مقایسه، تفاوت کاروانسراهای ایرانی با چند نوع دیگر از کاروانسراهای موجود در خارج از ایران در شکل و نقشه است، زیرا به نظر می‌رسد نوع دیگر کاروانسراها از نمونه‌های اولیه ایرانی آمده است.»

 

🔹کاروانسرای مزینان پیش از این به شماره ۱۶۶۴، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی