800-17.jpg

در مدت یک هفته ازشیوع بیماری تب سه روزه(p.p.t) در مزینان، تعدادی از حیوانات اهلی این منطقه مبتلا و تلف شدند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛چند روزی است که بیماری تب سه  روزه(p.p.t) در میان احشام مزینان و روستاهای اطراف شیوع پیدا کرده است که این بیماری با علائمی همچون تب شدید، جمود مفصلی، لنگش و ... همراه است و همانطور که از نام این بیماری پیداست دوره این بیماری 3 روز می باشد که در صورت عدم رسیدگی به موقع به دام، در بعضی مواقع باعث تلف شدن دام خواهد شد.

این بیماری  از طریق بند پایان (کنه،پشه ...) به حیوان منتقل   می شودو بر روی انسان تاثیر گذار نیست و فقط دامهایی مثل گاو و گاومیش  تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.ا

بیماری تب سه روزه(p.p.t) یک بیماری نوظهور در منطقه می باشد،لذا از عموم همشهریان گرامی درخواست می شود به محض مشاهده علائم این بیماری در احشام خود مراتب را سریعا به پست دامپزشکی شهرستان داورزن(دکتر اشکان آرا 09157700047) اطلاع داده تا در جهت درمان بیماری اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین با هماهنگی های صورت گرفته توسط پست دامپزشکی شهرستان داورزن با شبکه دامپزشکی سبزوار قرار است طی روزهای آینده تمام مناطق درگیر این بیماری از جمله  مزینان، سویز، کاهک و... به صورت کامل تحت سم پاشی قرار گیرند.سموم مورد نیاز نیز تهیه و در اختیار دهیاری های مناطق قرار گرفته تا در اسرع وقت نسبت به شروع سم پاشی اقدام نمایند.

این بیماری اولین بار در سال 1906 در آفریقای جنوبی شناخته شد و پس از ورود به آسیا در مناطقی  از  : سوریه,فلسطین اشغالی, عراق,‌ایران , پاکستان , هند , بنگلادش , مناطق جنوبی و مرکزی چین,‌جنوب ژاپن , جنوب شرقی آسیا تا استرالیا  و بعد از آن در ایران شیوع پیدا کرد که ابتدا از استان های فارس و ایلام گزارش گردید علاوه بر استان فارس همه گیری هایی در استانهای تهران،قم ، یزد ، خراسان ، خوزستان و بوشهر بروز کرده است

منبع خبر: کویرمزینان