بایگانی بهمن ۱۳۹۱ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ آبان ۹۶، ۱۶:۱۷ - hichkas
    salam
پیوندهای روزانه

۱۷ مطلب در بهمن ۱۳۹۱ ثبت شده است

۳۰
بهمن
۹۱


انتشارات سوره مهر ۲۰ اثر پرفروش خود را در چهار سال گذشته اعلام کرد که کتاب "مرد سلول شماره ۵" نیز در میان این آثار به چشم می خورد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل ازسلام سربدار؛ کتاب "مرد سلول شماره ۵" را مصطفی رحیمی برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته است و این اثر به زندگی نامه داستانی دکتر علی شریعتی می پردازد.

بر اساس اعلام انتشارات سوره مهر از کتاب "مرد سلول شماره ۵"، دو هزار و ۱ نسخه در سال ۸۸، هزار و ۴۰۳ نسخه در سال ۸۹، ۱۸۱ نسخه در سال ۹۰ و ۹۱۲ نسخه سال ۹۱ به فروش رفته است.

  • علی مزینانی
۳۰
بهمن
۹۱


خانه فرهنگ دانشجو در نظر دارد شب شعری ویژه ی بانوان به مناسبت روز ملی زنان و شعر برگزار نماید.
از این رو از بانوان شاعر شهرستان دعوت می شود جهت شرکت در این مراسم اشعار خود را با موضوعات" نقش زنان در انقلاب، زنان تاثیر گذار در تاریخ ایران و موضوع آزاد" تا تاریخ91/12/8به صورت تایپ شده در قطع A4 به خانه فرهنگ دانشجو و یا از طریق پست الکترونیکی همراه با مشخصات کامل ارسال نمایند.

www.sabzevarfarhang89@gmail.com

شاهدان کویرمزینان ؛ همکاری و مساعدت سایت های خبری و پایگاه های اطلاع رسانی و وبلاگهای سبزوار بزرگ به خصوص سایت خانه فرهنگ دانشجو با شاهدان کویر مزینان موجب شده تا اخبار مزینان به راحتی منتشر و در اختیار مخاطبان قرار گیرد وامید است با همکاری همدیگر بتوانیم سبزوار عزیزمان را به جایگاه اصلیش برسانیم .


  • علی مزینانی
۲۸
بهمن
۹۱

مطلب زیرتوسط یکی از شهروندان خوبمان ارسال شده که همیشه نظر لطفشان با فرستادن مطالب نغز و شیرین شامل حال شاهدان کویر مزینان می شود ضمن تشکر از آقای سخایی به انتخاب مطلب زیبا و پرمحتوای ایشان را با عنوان  پیش به سوی موفقیت منتشرمی نماییم .

پیش به سوی موفقیت...


سازنده ترین کلمه گذشت است آن را تمرین کن
پرمعنی ترین کلمه ما است آن را به کار بر
عمیق ترین کلمه عشق است به آن ارج بده
بی رحم ترین کلمه تنفر است با آن بازی نکن
خودخواهانه ترین کلمه من است از آن حذر کن
ناپایدارترین کلمه خشم است آن را فرو بر
بازدارنده ترین کلمه ترس است با آن مقابله کن
با نشاط ترین کلمه کار است به آن بپرداز
پوچ ترین کلمه طمع است آن را بکش
سازنده ترین کلمه صبر است برای داشتنش دعا کن
روشن ترین کلمه امید است به آن امیدوار باش
ضعیف ترین کلمه حسرت است حسرت کش نباش
تواناترین کلمه دانش است آن را فرا گیر
محکم ترین کلمه پشتکار است آن را داشته باش
سمی ترین کلمه شانس است به امید آن نباش
لطیف ترین کلمه لبخند است آن را حفظ کن
ضروری ترین کلمه تفاهم است آن را ایجاد کن
سالم ترین کلمه سلامتی است به آن اهمیت بده
اصلی ترین کلمه اعتماد است به آن اعتماد کن
دوستانه ترین کلمه رفاقت است از آن سو استفاده نکن
زیباترین کلمه راستی است با آن روراست باش
زشت ترین کلمه تمسخر است دوست داری با تو چنین شود؟!

  • علی مزینانی
۲۷
بهمن
۹۱

انتظار یکی از زیباترین و عمیق ترین جلوه های روح فراری و بی آرام انسان است.

آدمیزاده هر چه انسان تر ، چشم به راه تر می شود.این یک حقیقت زیبایی است که همواره می درخشد.

در انتظار چه ؟ که؟

هر چه ،هر که، در انتظار "گودو". گودو کیست؟ چیست؟ بکت می گوید:.

به هر حال یک منتظر در ادیان این موعود منتظر ، روشن و مشخص است.

یک منجی غیبی است و رسالتش نیز معلوم و مشخص. آنکه باید بیاید یک «ابر مرد» است .

در تشیع موعود منتظر مهدی است و آخرین امام از سلسله امامان اثنی عشر، فرزند امام حسن عسگری و رسالتش هم معلوم است.

رسالتی را که پیامبر آغاز کرد و پس از مرگش نگذاشتند علی و فرزندانشان ادامه دهند و حکومت و امامت مردم را غصب کردند.

او خواهد گرفت و ادامه خواهد داد.

بنابر این مهدی یک امام است ، برای استقرار عدل و احیای حقیقت می آید.

این یک رسالت اجتماعی ، سیاسی و اعتقادی و بشری است و او خود یک بشر است اما روح منتظر انسان که همواره بی قرار غیب و فراری به ماوراء است نمی تواند تصویر بشری و رسالت این جهانی مهدی موعود را نگاه دارد.

 پس او را و کارش را در هاله ای از ماوراء واقعیت غرقه می سازد. ‌

                                                                   «دکتر علی شریعتی»


منبع : وب عاشقان شریعتیhttp://omid-e-ayande.mihanblog.com/


  • علی مزینانی
۲۵
بهمن
۹۱

سیدمصطفی جلالی پور خواننده جوان مزینانی روز سه شنبه بیست وچهارم بهمن در شبکه جهانی جام جم  هنر آواز خوانی سنتی خود را به نمایش گذاشت

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ وی که با گروه دلدادگان و نوازندگی تار فرامرز خسروی و نوای زیبای نی یوسف سابیز در برنامه صبحگاهی آفتاب مهربانی به اجرای برنامه می پرداخت  ترانه  خوشه چین را با تصنیف نغمه نوروزی و در دستگاه شور وآواز دشتی و مکتب اصفهان اجرا نمود و در گفتگو با بهمن هاشمی مجری توانمند تلویزیون  از مردم مزینان که مشوق او در هنر خوانندگی هستند تشکر وقدر دانی کرد

 وی فراگیری آواز را از جهارده سالگی آغاز ودر محضر اساتید برجسته ای همچون ابراهیم زمان ،امین آل آقا، صالح عظیمی وسیدکمالدین در گونه های مختلف مکتب تهران ، تبریز و اصفهان ادامه داد و با آموختن لحن های مذهبی ایرانی در محضر استاد عشاق به اجرای برنامه در مراکز مذهبی وفرهنگی پرداخت

 جلالی پور همچنین در کلاس آواز استاد محمدرضا شجریان شرکت کرده و لحن های مختلف سنتی را از این استاد بزرگ آواز ایران فرا گرفته است

وی فرزند خادم اهلبیت مرحوم سید محسن جلالی پور مزینانی است که مدت طولانی در هیئت علی اکبری مزینان به عنوان مدیر هیئت به جوانان عزادار خدمت نمود و سید مصطفی با تشویق پدر به فراگیری هنر آواز روی آورد ه و هرسال در ایام سوگواری سید و سرور شهیدان به خواندن اشعار مذهبی می پردازد 

در حال حاضر این هنرمند جوان مزینانی با دوگروه هنری دلدادگان و قمر همکاری دارد که در مراکز مختلف فرهنگی وهنری تصنیف های زیبای سنتی را اجرا می نماید

برنامه اجرای آواز سید مصطفی جلالی پور مزینانی در شبکه های جام جم دو و سه نیز به نمایش گذاشته شد



  • علی مزینانی
۲۴
بهمن
۹۱

مراسم بزرگداشت سی وچهارمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی در یوم الله بیست ودوم بهمن به همت پایگاه بسیج شهدای مزینان برگزار شد

به گزارش شاهدان کویر مزینان ؛ دراین مراسم که با حضور واستقبال مردم خداجو و همیشه درصحنه ی مزینان در هیئت متحده ی حسینی برگزار گردید  حجت الاسلام معلمی فر روحانی مستقر در مزینان و حسینی موحد فرمانده حوزه مقاومت بسیج حضرت امام رضا (ع) شهرستان داورزن در باره برکات انقلاب اسلامی و مسائل سیاسی روز از جمله اقتصاد مقاومتی سخنرانی کردند

درادامه به برکت روز بیست ودوم بهمن از 22 پیشکسوت انقلاب اسلامی و به میمنت سی و چهارسال مقاومت وایثار ملت انقلابی از 34 رزمنده ، ایثارگز ، آزاده ، عضو فعال بسیج وخانواده معزز شهدا تقدیرشد که در مجموع تعداد این افراد 56نفر می باشد که یاد آور 56شهید شاهد کویر مزینان است.

برگزاری مسابقات فوتسال چهارجانبه فجر، افتتاح کافی نت شهید امین آبادی و حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن در شهرستان داورزن از دیگر اقدامات پایگاه مقاومت بسیج شهدای مزینان دراین روز است


  • علی مزینانی
۲۳
بهمن
۹۱

تیم فوتسال شهدای مزینان مقام اول مسابقات چهارجانبه فوتبال داخل سالنی فجر را از آن خود کرد

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ دراین سری ازمسابقات که به منظور بزرگداشت ایام الله دهه مبارک فجر در سالن ورزشی مزینان برگزارشد چهارتیم از روستاهای سویز ، بهمن آباد کلاته مزینان و مزینان طی دو روز به رقابت پرداختند که در پایان تیم شهدای مزینان با شکست 9بر2 تیم بهمن آباد، با شایستگی مقام اولی را از آن خود کرد 

گفتنی است دراین دوره از مسابقات که در روزهای بیست و یکم و بیست و دوم بهمن ماه برگزار شد  بعد از مزینان ، تیم فوتسال بهمن آباد به مقام دوم دست یافت و تیمهای سویز و کلاته مزینان نیز درجایگاه سوم و چهارمی قرار گرفتند.

 ورزش در بین پیرمردان و جوانان و نوجوانان مزینانی از جایگاه شایسته ای برخوردار است . در زمانهای گذشته جوانان به بهانه های مختلف با کشتی چوخه وپهلوانی که مخصوص منطقه خراسان بزرگ است توانایی خود را به رخ حریفان می کشاندند ولی با گذشت زمان و در دهه های اخیر فوتبال جایگاه ویژه ای در بین نوجوانان وجوانان پیدا کرده است و جای بسی تحسین است که ورزشکاران بی بضاعت ما با توجه به کمبود امکانات موفقیتهای خوبی را دراین زمینه کسب نموده اند ولی متاسفانه کشتی پهلوانی به دست فراموشی سپرده شده است که امید می رود با عنایت به ساخت باشگاه ورزشی مزینان و اهتمام افراد دلسوزی همچون رضا اسدی مزینانی که نقش بسزایی در ورزش منطقه دارد این گونه مسابقات نیز احیا شود و در آینده شاهد برگزاری چندین مسابقه بزرگ در رشته های مختلف ورزشی در مزینان عزیز باشیم 

عکسهای مسابقات را درادامه ببینید..      

  • علی مزینانی
۲۳
بهمن
۹۱

همزمان با سی و چهارمین بهار انقلاب اسلامی  طی مراسمی با حضور رئیس اداره بهزیستی شهرستان سبزوار ، امام جمعه و جمعی از مسئولین محلی شهرستان تازه تأسیس داورزن و مزینان موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س) به طور رسمی افتتاح شد

    

به گزارش شاهدان کویر مزینان ؛در ابتدای این مراسم ،فاطمه  مزینانی (گلستانی) سرپرست مجتمع بهزیستی مزینان گزارشی  از روند به ثبت رسیدن موسسه و ضرورت وجود چنین مرکزی در مزینان اعلام و توان خدمت رسانی مجتمع بهزیستی را برای حضار تشریح کرد.

وی افزود : این مجتمع دارای کاربری های بسیار زیادی است که در صورت تکمیل شدن ازمعدود موسسات فعال در منطقه خواهد بود که مهمترین آنها ؛حوزه پیشگیری،حوزه مشارکت مردمی،حوزه کارآفرینی و اشتغال ،حوزه کمک به ایتام و خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست ،حوزه اجتماعی می باشد.                                                                                                                         

در ادامه حجت الاسلام مداحی امام جمعه  داورزن ضمن تقدیر از مسئولین مجتمع  همه ی شهروندان را به همکاری با موسسه دعوت نمود.

سپس هادویفر ریاست بهزیستی سبزوار با ابراز خرسندی از افتتاح موسسه  خیریه حضرت نرجس خاتون(س) از زحما ت طاقت فرسایی که سرپرست موسسه جهت به ثبت رسیدن آن متحمل شده اند  قدر دانی کرد

درادامه این مراسم با حضور حجت الاسلام معلمی فر روحانی مستقردرمزینان ، حجت الاسلام مداحی امام جمعه ، قاسمی شهردار و همچنین فرمانده پاسگاه انتظامی ،  بخشدار و فرمانده حوزه بسیج  شهرستان داورزن ، دهیار واعضاء شورای مزینان  با اهداء لوح تقدیر از افرادی که با مجتمع بهزیستی مزینان همکاری نموده اند تقدیر شد

در خاتمه مبلغ سی میلیون تومان وجه نقد وقفی  مرحومه حاجیه خانم بتول رفیعی توسط خانواده رفیعی  و همچنین سند وقفی یک ساعت و نیم آب ینگی قلعه مزینان اهدایی مرحومه اقدس شریعتی برای کمک به موسسه تقدیم مسئولین مجتمع گردید

اجرای سرود و برپایی نمایشگاه سفاگری،نقاشی،کار با سنگ،کاردستی،آثار دانش اموزان پیش دبستانی و مهد کودک موسسه از جمله برنامه های جنبی این مراسم بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت

درادامه عکسها را ببینید...
  • علی مزینانی
۲۳
بهمن
۹۱

    

شهروندان مزینانی مقیم پایتخت به دعوت مهدیه شرق تهران  مزینانی ها ، در راهپیمایی یوم الله بیست ودوم بهمن به صورت یکپارچه و دسته جمعی شرکت کردند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛  شهروندان مزینانی مقیم تهران با دعوت مهدیه مزینانی ها که از طریق پیامک ارسال شد صبح روز بیست و دوم بهمن با اجتماع در خیابان آزادی ومقابل درب اصلی دانشگاه صنعتی شریف همراه با خیل عظیم مردم همیشه درصحنه تهران در راهپیمایی یوم الله بیست ودوم بهمن شرکت کردند. دراین مراسم تعداد سه هزار فقره اطلاعیه توسط ستاد یادواره شهدای مزینان و گروه شاهدان کویر در بین تظاهرات کنندگان توزیع شد که متن این اطلاعیه به شرح زیر می باشد:

" 22بهمن یوم الله را به شما تبریک می گوییم . ایستادگی وسرافرازی در خط امام ، همگام با رهبری ، وامروز نیز مانند رودخانه ای به دریای خروشان امت پیوسته ایم چون با هم هستیم . ستاد یادواره 56 شهید و گرامیداشت ایثارگران مزینان (خراسان رضوی) سایت : شاهدان کویر "

این دعوت با هماهنگی شاهدان کویر مزینان و پیشنهاد پدر بزرگوار شهید سیدرضا حسینی مزینانی برای اولین بار اتفاق افتاد که امید است اتحاد وانسجام همشهریان مزینانی برای شرکت در برنامه ها ومراسم عمومی و ملی بیشتر شود تا در آینده نیز با برنامه ریزی های بیشتر برای عمران و آبادانی زادگاهمان نیز گردهمایی و  مجالس وهم فکری مناسبی انجام شود



  • علی مزینانی
۲۱
بهمن
۹۱
میدان علامه محمدتقی شریعتی مزینانی به زودی با نصب تندیس باز سازی شده ی این مفسر قرآن کریم درمزینان مورد بهره برداری قرار می گیرد
به گزارش شاهدان کویر مزینان ؛ پس از نصب تندیس فرزند شایسته کویر مزینان در مسیر جاده ابریشم و ابتدای راه کویر مزینان ، تندیس استاد و مرادش در سی و پنجمین سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی مزینانی توسط  یادگار برومندش دکتراحسان شریعتی مزینانی درابتدای دروازه ورودی مزینان رونمایی شد. اما پس از مدتی برای اصلاح رنگ و همچنین ساخت یادمان مناسب در این مکان تندیس فوق به سبزوار منتقل شد که به همت دهیار مزینان و استاد احمد صباغ ، طرح میدان آماده شده وتا عید باستانی نوروز آماده بهره برداری می شود
این تندیس با نگاهی به اسطوره ی پردیس و بهشت گمشده و همچنین طراحی چند محراب به نشان تعبد وتعصب مردمان این دیار ساخته شده است
در محرم سال جاری نیز ، تابلو ورودی مزینان با طراحی نماهایی از تاریخ مزینان به همت مهدی  آزاده دهیار مزینان و احمد صباغ ؛ مزینان زاده ای که عاشق خدمت به زادگاهش  می باشد و به خاطر این علاقه سختی های زیادی را متحمل شده است آماده گردید و بدر مسیر راه ورودی مزینان نصب شد.

  • علی مزینانی
۲۱
بهمن
۹۱

مسابقات فرهنگی  بچه های مسجد به همت کانون فرهنگی هنری زینبیه (س) در مزینان برگزار می گردد

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از کانون فرهنگی هنری زینبیه (س) این مسابقات با عنوان جشنواره به مناسبت ولادت با سعادت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد بن عبدالله(ص) اعلام شده است  وچندین مسابقه با عنوان های مختلف از قبیل : شعر ، مقاله نویسی ، داستان نویسی ، نقاشی و همچنین اجرای سرود و.... با موضوعات : 1 _ حجاب 2 _ پیامبر اعظم (ص) برگزار شده و از آثار نمونه نمایشگاهی بر پا خواهد شد . علاقه مندان می توانند آثار خود را حد اکثر تا آخر بهمن ماه به رابط کانون فرهنگی هنری ، مهدی تاج مزینانی تحویل نمایند .

شرایط مسابقات:

این مسابقات در سه مقطع ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان برگزار می گردد .(افرادی هم که در مدرسه درس نمی خوانند نیز می توانند در این جشنواره شرکت نمایند )

_ نقاشی ها و مقاله ها و ... حتما باید با استفاده و تکیه بر خلاقیت فردی بوده و از سایت ، کتاب و یا منابع دیگر جمع آوری نشود

_ حد اقل تحقیقات یک صفحه و حد اکثر سه صفحه می باشد

جوایز:

_  به سه اثر نمونه  در بخش خواهران و برادران جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد و پنج اثر برگزیده در سایت به نمایش گذاشته می شوند

_ اسامی برندگان در عناوین مختلف بزودی اعلام خواهد شد .

 

  • علی مزینانی
۱۹
بهمن
۹۱
 
در سی و چهارمین سالگرد بهار انقلاب اسلامی ، والدین معزز شهیدان علی ، محمد و حسین شهیدی مزینانی در شبکه سوم سیما حضور یافتند

     

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ همزمان با هفتمین روز از هفته مبارک فجر با عنوان "انقلاب اسلامی امنیت واقتدار پایدار" پدر ومادر وبرادر شهیدان پرافتخار شهیدی با حضور در برنامه صبحگاهی اجتماعی ویتامین 3 شبکه سوم سیما به نقل خاطره از فرزندان شهیدشان پرداختند.

پس از پخش نه قسمت از زندگی نامه شهدای مزینان در سال 1390 از شبکه قرآن ومعارف و شبکه شما و همچنین پخش مجدد آن ازشبکه جهانی جام جم در محرم سال جاری ، صبح امروز چهارشنبه هجدهم بهمن ماه خانواده معظم شهدای مزینان برای اولین بار در یک برنامه رسمی و زنده تلویزیونی شرکت کردند که مورد استقبال شهروندان ومسئولین برنامه قرار گرفت.

در این برنامه حاجیه خانم صفیه مزینانی مادر سه شهید والامقام شهیدی با لهجه شیرین مزینانی خاطراتی از فرزندان شهیدش بیان نمود که بعضی از واژه ها توسط حسن شهیدی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و برادر شهیدان ترجمه شد

درادامه عکسهارا ببینید...

 


  • علی مزینانی
۱۷
بهمن
۹۱

همزمان با چهارمین روز از دهه مبارک فجر گروه فرهنگی شاهدان کویرمزینان با حضور در بنیاد فرهنگی شریعتی با یادگاران فرزند شایسته کویر دکتر احسان وسوسن  مزینانی شریعتی دیدار کردند

به گزارش شاهدان کویر مزینان دراین دیدار صمیمی که با حضور جمعی از فرهنگیان ونمایندگان مزینان برگزار شد دکتر سوسن شریعتی ضمن عرض خیرمقدم و نقل خاطراتی از دوران مدرسه و هجرت به تهران اظهار داشت: احیای مراسم وسنتهای اصیل وحفظ ابنیه تاریخی وبافت قدیمی مزینان می تواند درجهت جذب توریست مفید باشد.

وی افزود : اجرای پروژه های کوتاه مدت وارزان ، ایجاد کتابخانه و سرویس دهی به علاقمندان شریعتی که به زادگاهش سفر می کنند می تواند به مزینان کمک شایانی نماید .و با باز سازی واحیای بعضی از اماکن می توان بوی تمدن هزارساله را دراین منطقه احساس کرد

وی ضمن انتقاد از کمبود فضای آموزشی ورشته های بیشتر تحصیلی درمدارس مزینان خاطرنشان کرد : در این خطه ی تاریخی چهر ه های مستعدی وجود دارد که متاسفانه گاهی به دلیل فقر مادی ویا عدم رشته های تحصیلی مناسب از ادامه ی تحصیل باز می مانند که باید خود شهروندان مزینانی برای  این افراد تدبیری نمایند حتی اگر شده صندوقی تشکیل شود و آنها را بورس تحصیلی کنند

درادامه دکتر احسان شریعتی فرزند ارشد شهید انقلاب دکترعلی شریعتی مزینانی با تایید نظر خواهرش سوسن شریعتی برحضور یک کارشناس محلی به عنوان راهنما برای هدایت بازدیدکنندکان از زادگاه خاندان شریعتی و باز سازی مدرسه علمیه به عنوان مرکز فرهنگی و برگزاری یادواره استادمحمدتقی ودکتر علی شریعتی مزینانی در زادگاهشان مزینان تاکید نمود.

دراین جلسه آقایان احمد صباغ ، حسن دستمراد ، علی رضا صانعی ، امیر پورطاهری وعلی مزینانی عسکری با ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده به تشریح برنامه های دردست اقدام پرداختند .

درادامه عکسهای این دیدار را ببینید...


  • علی مزینانی
۱۲
بهمن
۹۱

سی وچهارمین بهار انقلاب فرارسید و اولین روز دهه ی فجر با نام ابرمردی آغاز می شود که سالها دور از وطن ودر تبعید نهضتی را پایه گذاری می کرد که بساط 2500ساله شاهنشاهی را برای همیشه از صقحه ی روزگار محوسازد. سربازانش در وطن فریاد مظلومانه او را فریاد می کردند و مردی از این تبار فرزند شایسته ی کویر دکتر علی شریعتی مزینانی بود که در رنج دوری از مرادش شعر زیر را سروده است وعاقبت خودش در غربت فدای نهضت خمینی کبیر شد.

شاهدان کویر مزینان با افتخارسروده ی شهید انقلاب را که در سایت ها وخبر گزاری های رسمی از جمله رجا نیوز منتشر شده است تقدیم تمامی دوستداران انقلاب وسربازان ولایت می نماید

روح خدا

دکتر
  فریاد روزگار ماست

روح خدا

در روزگار قحطی هر فریاد 

در روزگار قحطی هر جنبش

فریاد روزگار ماست

آری در روزگار مرگ اصالتها

بی تو دگر چه بگویم

چه را بسرایم

ای مطلع تمام سرودها 

بی تو فرو نشسته دگر فریاد

تنها شده است هر چه که انسانیت 

در پایتخت غارت و خون 

جز وحشت و هراس نمی بینم

این درد را با که بگویم

که هر ورق از هر کتاب 

ترس را فریاد می کند 

حتی پلاس کهنه خیابان هم 

تجربه کرده است ترس را 

اینک سیاه بینمش 

تا بر تو باز شود 

که راست می گویم 

در هر کرانه این شهر بی طپش

سگهای زنجیری

سگهای دست آموز 

در چشمهای بیدار 

ترس را نشانده اند آنها 

هر روز می­درند 

هر روز می­برند 

و پاداش را 

از دست گرگ می گیرند 

در پایتخت غارت و خون 

سگهای زنجیری 

آن گرگ پیر را به حراست نشسته اند 

بی تو در پایتخت دیو دماوند 

سیاوشها و کاووسها در بندند 

ای کاش رستم

کاووسها را نمی رهاند 

تا اینگونه گشاده دست 

در بند بخواهد رستم را 

در خون کشد سیاوش را 

بی تو من از خمین گذشتم 

افسرده بود و سرد 

نام تو را زمزمه می کرد روز و شب

فریاد روزگار ماست 

روح خدا 

بانگ تعهد و رسالت 

بانگ خدا و خون 

اینک تو ای سلامت پویا

ای کرامت بی مرز

بر این زمین تشنه ببار 

آری آری 

تا زاید این 

سترون فرسوده 

گلهای سرخ شهادت را 

تا باز در نبض شهر تپد 

فریاد آری

تو ای سخاوت بی حد ببار بر جنگل

تا باز این درخت خفته شود بیدار 

تا باز آن جوانه کند فریاد!

 

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

  • علی مزینانی
۱۰
بهمن
۹۱

همزمان با هفته وحدت وفرخنده میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمدبن عبدالله(ص) و رئیس مکتب جعفری حضرت امام جعفر صادق (ع) ، موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س) مزینان به منظور تشکر و قدر دانی از خیرین ؛اقدام به صدور دومین اطلاعیه مهم خود نموده است تا بتواند با استعانت از خداوند متعال و همراهی وهمدلی تمامی شهروندان مزینانی اهداف عالیه خود را که کمک و یاری به محرومین و نیازمندان منطقه مزینان است به سرانجام برساند . به یقین این امر خداپسندانه تنها در سایه وحدت ، همکاری ، دلسوزی و همراهی همه ی خیرخواهانی است که دلشان برای عمران و آبادانی مزینان می تپد محقق می گردد.

شاهدان کویرمزینان ضمن عرض خداقوت به سرپرست و همکاران این موسسه خیراندیش و آرزوی توفیق روز افزون برای این عزیزان با افتخار اقدام به انتشار دومین اطلاعیه موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س) که با مسئولیت سرپرست مجتمع خدمات بهزیستی مزینان تاسیس و اداره می شود می نماید واز تمامی یاران و شهروندان مزینانی که به صورت جداگانه و مستقل سعی دارند  با جمع آوری کمکهای نقدی با عناوین مختلف از جمله ؛ راه اندازی صندوق ویا موسسه به محرومان مزینان کمک کنند  دعوت می نماید تا با پیوستن به همکاران این موسسه ی قانونی فعالیت دلسوزانه و مشفقانه خود را هدفمند سازند. بی شک این اقدام موجب دلگرمی و اعتماد خیرین و کسانی است که بی هیچ توقعی به امداد مستضعفین مزینان شتافته اند.

متن اطلاعیه دوم موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س) مزینان؛

«ان الله مع الذین تقوا والذین هم محسنون - به یقین خداوند یار ویاور پارسایان و نیکو کاران است»

(سوره مبارکه نحل -آیه 128)

با عرض تبریک میلاد سراسر سعادت بهترین برگزیده بندگان خداوند ، پیامبر مهر ورحمت حضرت ختمی مرتبت محمدبن عبدالله(ص) و ششمین اختر فروزان آسمان ولایت وامامت حضرت امام جعفر صادق (ع) و فرارسیدن ایام الله دهه فجر به اطلاع خیرین ارجمند و شهروندان گرانمایه مزینانی می رساند؛ موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س) پس از ثبت کشوری موفق به دریافت پروانه فعالیت به شماره ثبت 303 شده است  و با خیراندیشی ، همه شما عزیزان را به همکاری، وحدت وکمک دراین امر خیر خداپسندانه دعوت نموده تا بتواند به اهداف عالیه خود که خدمت به محرومان واز پا فتادگان منطقه عطش زده کویرمی باشد برساند .

                                                                                  مجتمع بهزیستی مزینان

 

  • علی مزینانی
۰۲
بهمن
۹۱

ازحدیره تا باغستان

ره آورد سفربه مزینان


بخش  چهاردهم

سوز وسرمای زمستان در کویر با دیگر مناطق تفاوت بسیاری دارد همچنان که تابستان وبهارش نیز متفاوت است .در کویر آسمان به زمین نزدیک است گاه چنان می نمایاند که انگار در انتهای این سرزمین پهناور آسمان را به زمین دوخته اند . در روز تاچشم کار می کند دریایی از آب را می بینی که چون به سراغش می روی تازه می فهمی که سرابی بود ه که تشنه ای را فریفته است و در شب ستارگان و راه شیری و یا شاه راه علی و یا راه رسیدن به خانه ی خدا! وشهابهای نورانی وزیبایش تو را بر بال ملائک می نشاند و با ماه هم سخن می شوی . به راحتی می توان هزاران ستاره را برای خود نشان کنی و هرشب به تماشایشان بنشینی درست درهمان دقیقه و همان ساعت امکان ندارد با یکی از آنان قرار فردا شب را بگذاری و او خلف وعده کند و شاید برای همین است که در چند سال پیش عده ای از اهل نجوم به مزینان ما آمدند تا شبی را درکویر به صبح برسانند و از نزدیک ستارگانش را رصد نمایند. آنان نیز کویر مرا خوب شناخته اند و می دانند چه گوهری نصیب ما مزینانیها شده و باید به خوبی قدرش را بدانیم .

در شبهای تابستان که در وسط حیاط هزارمتری خانه ی پدری ام  وبر روی زمین دقی *مانندش که اکنون با موزاییک سنگفرش شده است ؛ جا پهن می کردم و برروی نهلی هایی * که توسط پدر م بار شده بود گاه تا نیمه های شب چشمانم با سوسوی ستارگان گره می خورد و من با آنها عمارتهایی از آرزو می ساختم و هریک را به شکلی متصور بودم  . وهمین نزدیک بودن زمین به آسمان و فضای آزاد و زمینهای بایر و شوره زارهای فراوان گاه اجازه می دهد که بادهای موسمی وغیر موسمی ، باد گرگو و نیشه بور * وزیدن بگیرد وبارشهای سیل آسا وگاه برفهای نیم متری چه در سرمیزو *ویا چله بزرگ و چله خوردی *؛ سرمای طاقت فرسایی را به ارمغان بیاورد چنان که حتما باید به پناه کرسی و در زمان فعلی بخاری گازی خزید تا ازسوز سرما درامان بمانی واین خود سعادتی است تا دوباره خانواده دور هم جمع شوند و شاهد نقل داستان قدیمی ها باشند جایی که روزگاری اجدادمان پای پیاده مسافرت می کردند وگاه سفرشان به خصوص به عتبات عالیات روزها وماهها طول می کشید و بعضی از آنان در طول سفر چشم از جهان فرو می بستند و حتی اکنون فرزندانشان که هر کدام از آنها نوه و نبیره هایی دارند نمی دانند که آرامگاه پدرشان کجاست و یا در شب سرد زمستان پیرمردانی مانند کبل غلامرضا و مندلی جعفربرای گرفتن آب به صحرا رفته و مردم مجبور شدند در نیمه شب یخبندان به دنبال یافتن جنازه اشان بروند.

گاه درهمین سرزمینی که ماهها برای قطره آبی له له می زند چنان بارانی می بارد که تمامی کوچه هایش مانند کوچه ی سرچشمه پر از گل ولای و تازانو آب جمع می شود که راه رفتن را مشکل می  نماید و ما بچه ها که در آن زمان در مدرسه ی ابتدایی شیخ قربانعلی شریعتی که درکناره جاده ی منتهی به داورزن و اکنون بلوار شریعتی قرار دارد در دو شیفت درس می خواندیم صبح زود با پوتینهای جیری * و پلاستیکی در حالی که کیفهای رنگ و رو رفته که بسیاری از آنها را مادرانمان با پارچه های در صندوق داشته دوخته بودند روی دوش می انداختیم و از میان این گل ولای می گذشتیم و به مدرسه می رفتیم .

در مزینان که سنگ بنایش را برعلم و دانش بنا نهاده اند دو مدرسه ی ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه وجود دارد که در قبل ازانقلاب به نام کوروش و داریوش هخامنشی نامیده شده بود و اکنون با نام خاندان شریعتی مزین شده اند و باز پیش از انقلاب دختران می توانستند فقط تا پایان ابتدایی درس بخوانند که به برکت انقلاب به مرور زمان راهنمایی و دبیرستان نیز برای آنان ایجاد شد. بسیاری از دختران و پسران در دهه های پیش ازانقلاب درمکتبخانه و حوزه ی علمیه درس می خواندند که اجداد دکتر شریعتی همچون شیخ محمود و شیخ قربانعلی و ملا احمد و همچنین مرحوم حاجی پیغمبر پدر شیخ محمدتقی معلمی فر ضرب ضربا ضربو را تدریس می کردند و قرآن خواندن را به شاگردانشان یاد می دادند. از همین حوزه ای که مرحوم شریعتمدار مدرسه ای را برایشان ساخته است چند روحانی سرشناس تربیت شده و در حال حاضر در شهرهای نیشابور و مشهد و قم و تهران می درخشند .

در دوره ابتدایی گاهی تا ساعت هشت و نه صبرمی کردیم چون سرویس معلمان از سبزوار نمی آمد خوشحال و شادمان  و هماهنگ و یکصدا در حالی که آهنگی موسیقایی با زدن برکیف هایمان تولید می کردیم می خواندیم:

ساعت هشت ونیم شد زمعلم خبری نیست    مگر مدرسه چیزی است مگرمدرسه چیزی است

و با همین آهنگ  به تحریک بزرگترها که هرکدام جوانی رشید البته از دید ما! در آن زمان بودند و درحقیقت نیز چنین بود "ماشاء الله قد و قواره ی دانش آموزان آن زمان کجا وحالا کجا ! "گاهی معلمان و مدیران مدرسه ی ما جرأ ت نمی کردند به آنها بگویند بالای چشمتان ابروست و "من دقت می کردم و می دیدم راستی راستی بالای چشم آنها ابرو ست !" و ما با فرمان آنها مدرسه را ترک می کردیم  و به خانه هایمان برمی گشتیم و گاهی هنوز نرسیده بودیم که مینی بوس  معلمان از راه می رسید و به سرعت خود را به مدرسه می رساندیم .غیظت می گرفت که در همان هوای سرد ناظم مدرسه که آدم بد اخلاقی بود و قیافه ی ترسناکی برای دانش آموزان داشت و فرقی نمی کرد تو گناهکاری ،شاکی هستی یا متهم به محض آنکه به او مراجعه می کردی شلاق همیشه آماده اش کف دستت را نوازش می داد. و او درهمان هوای سرد که خودش از سرما دستش درجیبش بود می خواست ببیند آیا ناخنهایمان را گرفته ایم و یا به حمام رفته ایم! بیچاره دوستانم که بسیاری از آنها نمی دانم چرا همیشه پشت دستانشان خشکی زد ه ویک من نیم کبره *بسته بود و سعی می کردند با تف مالیدن پاک کنند و یا آنکه ناخنشان را با دندانهایشان کوتاه نمایند.  این آقای محمدی نسب ناظم چپول مدرسه اگردر هر روز یکصد ضربه شلاق به بچه های مردم نمی زد شب را نمی توانست آرام بخوابد .با دیدن شپشی بر روی کت چند وصله شده ی دانش آموزی آبرویش را به خراب آباد می برد. و بعد هم سه چند نفری را درهمان هوای سرد نگه می داشت و دستور می داد که همگی منظم و با صف وارد کلاسهایمان شویم. البته گاه همین سخت گیری او موجب می شد که دانش آموزی در مقابلش قد علم کند و با فحش دادن به او لقای درس خواندن را به عطایش ببخشد.

در دوره ابتدایی بیشتر معلمان ما زن بودند که در آن زمان یک نفر از آنها سرلخت به مدرسه می آمند و همیشه کانون توجه جوانان و دانش آموزان بود گاهی وقتها خانم معلم درحالی که درس را می خواند قلمی و یا دفتری از روی میز می افتاد و یکی از همکلاسی ها دقایقی طولانی سعی می کرد آن را بردارد اگر خانم معلم نزدیک میز او بود سر آن دانش آموز هم به دامن او نزدیک می شد ! وبعضی وقتها همین فضولی ها موجب می شد که سر و کله ی محمدی نسب بد هیبت با شلاقش پیدا شود و همه را به تازیانه ببندد .البته باز خدا پدر و مادر او را بیامرزد چون پدرم تعریف می کرد که ؛در زمان آنها بچه ها را فلک می کردند و با ترکه ی انار بر کف پایشان می زدند. با تمام این احوال ما با معلمان رابطه ی خوبی داشتیم چرا که بعضی از آنها مادرانه با دانش آموزان برخورد می کردند و همین رفتار باعث شده بود که در اوایل انقلاب وقتی آنها برای ادامه ی تدریس به سویز منتقل شدند گروه گروه درهمان هوای سرد این مسافت طولانی را طی کنیم و به دیدنشان برویم آنها هم وقتی می دیدند که ما با چه شوق و ذوقی برای دیدارشان آمده ایم خوشحال می شدند و تشکر می کردند .من وعلی رضا اکبرنباتی برایشان ترانه ی آی ربابه جان را می خواندیم و بچه ها دست  می زدند . گاهی در تاریکی به مزینان برمی گشتیم.

تمام دلخوشیمان به بعداز ظهر بود که از مدرسه خلاص می شدیم و تا پاسی از شب در کوچه بازی می کردیم و در صبح جمعه به زور پدرانمان در حالی که هنوز هوا تاریک بود لخ لخ کنان به حمام  عمومی می رفتیم تا آنها بعد از خواندن نماز صبح که هیچ وقت وضو نمی گرفتند و یک راست از زیر دوش بیرون می آمدند و در مکانی که برای نماز آماده شده بود نماز صبحشان را بلند بلند می خواندند ! و آنگاه به سراغ ما می آمدند و همان آب داغی را که می خواستند بر روی خودشان بریزند بر روی ما می ریختند و هرچه داد می زدیم داغه ، سوختم طرفی نمی بستند و کار خودشان را می کردند در یک چشم برهم زدن حسابی کیسه شده بودیم و تمام بدنمان لیف و صابون می شد و بعد از آن نوبت خودشان می رسید که دلاکان و یا یکی از دوستانشان آنها را حسابی مشتمال دهد جوری که گاهی صدای ترق و ترق استخوانهایشان را می شنیدیم بعد هم زیر دوش اول ما را می شستند و بیرون می فرستادند و بعد نوبت خودشان می رسید سپس به اتفاق به رختکن می رفیتم و در حالی که از سرما دندانهایمان محکم بهم می خورد پایمان در آب حوض کوچک می زدیم که همیشه آب در آن جریان داشت و تر وتمیز بیرون می آمدیم . وآنگاه بعداز لباس پوشیدن انگار که از فتح سرزمینی آمده ایم تاس به دست وسارق به بغل در میان بازار قدم می زدیم و پیروزمندانه و سربلند راهی خانه می شدیم . تمام کیف این حمام باقالی و یا نخود پخته ای بود که پدر  دربین راه می گرفت و ما زیر کرسی خانه همگی می خوردیم.

دم دمای غروب تمام غم عالم هری می ریخت توی دلم و هنوز که هنوزه این غم روز جمعه با من همراهه و از صبح شنبه نفرت دارم .باز صبح زود و رفتن به مدرسه و صف ایستادن و درس پس دادن .

اکنون آن شور و حال دیده نمی شود گویی بچه ها هم بچه های آن زمان نیستند تعدادشان بسیار کم شده است برخلاف آن زمان الآن به زور می توانند یک کلاس را تشکیل دهند درحالی که در دوران ما فقط دوسه تا کلاس اول داشتیم . اکنون آن مدرسه ی قدیمی با آن راهرو درازش با خاک یکسان شده و به جایش ساختمان جدیدی بنا کرده اند.

مدرسه را با زمستانش رها می کنم به سرچشمه برمی گردم که هیچ اثری از آن سوفه های *عمیق و درختان بیدش نیست  زمانی در این حوالی یعنی درست در زیر دیوار ارگ ریگی که اکنون اداره ی پست وتلگراف جایش را گرفته است به تعبیر فرزند شایسته کویر؛ روزگارانی "چشمه آبی سرد که در تموز سوزان کویر، گویی از دل یخچالی سرد بیرون می آید؛ از دامنه کوههای شمالی ایران به دل کویر سرازیر می شود و از دل ارگ مزینان سر بر می آورد"  به راستی آن آب ،سرد و زلال بود به گونه ای که نمی توانستی بیش از دوسه دقیقه دستانت را درآن نگهداری .پدرم که پیری سرد وگرم چشیده ی روزگار است و مویش را در عبادتگاه قنات وکاریز ،سپید کرده وسالیان دراز چون جراحی زبردست استادانه به" اعجاز کلنگها وزیبایی کار وتلاش درتاریکی وحشمت قهرمانی سفردرقعرزمین ومعنی پرمعنی جستجوی آب وتقدس ماورایی کند وکاو درعمق ظلمت ، دور از زمین وزندگی ، برای باز کردن چشمه هایی که کور شده اند" تلاش فراوان نموده است و اگر ادعا کنم که جوشش و خروش آب قنات مزینان بیشتر مرهون رنج ایامی است که در زیرخروارها خاک و درنقب های طولانی و درعمق ده ها متری زمین کشیده است بیهوده نگفته ام و افتخارم این است که تمامی آباء و اجدادی من مردمانی زحمتکش و رنج دیده ای هستند که با دستان تاول زده و پینه بسته رزق و روزی حلال را با آبرومندی و شرف کسب کرده اند و به راستی آنها پیامبران واقعی و فرستادگان حقیقی خداوندگار مستضعفین و محرومینند که با سربلندی رسالت عظیم خویش را درعین تنگدستی و استضعاف بی هیچ توقعی به سرانجام رساندند ومن پیامبر زاده ای از تبار سامیان هستم که این راه را نرفتم و به دنبال زندگی بهتر در شهر بیهوده پرستان گم شدم . هروقت که چون امروز به کویر سفر می کنم و به سیمای نورانی او نگاه می نمایم و در چین و شکن صورت سالخورده اش می نگرم  قوتی تازه می گیرم و پای سخنان استادانه ی او می نشینم که هرگاه برای بردن سفره ی غذایش که نانی کاک و مقداری ماست کیسه ای و یا نان روغنی و اجاری بود به سر قنات می رفتم باترس به چاه نزدیک می شدم و می دیدم که او و همراهانش تا زانو در آب رفته اند و از چهار گوشه ی کاریز بر رویشان آب می بارد و هر لحظه بیم آن می رود که چاه فرو ریزد و آنها درزیر خروارها خاک وگل مدفون شوند ولی انگار هیچ ترسی در دلشان نیست و با داستانهای پدر که با سواد اکابریش چند کتاب داستان را خوانده وشبها تا نیمه های شب قصه شب را گوش می کند می خندند و قوت می گیرند و دوباره با جانی تازه و نیرویی بیشتر کلنگ برزمین می کوبند و گل ولایش را در دلوی که از بالا فرستاده اند خارج می کنند تا به همت آنان کویر دوباره زنده شود و آب به مزارع کشاورزان برسد و روستانشینان از آن سیراب شوند و او یعنی مقنی زاده ای که پدر و مراد من است برایم نقل می کند که آب ین و یا ینگی قلعه ی مزینان دو هزار وپانصدسال پیش توسط طاهر آبشناس در مزینان قدیم جاری شده وچاه قناتش صدوسی متر عمق دارد که در میان قناتهای ایران منحصربه فرداست چرا که عمق بیشتر مادرقناتها یکصد و بیست متری است اما مادر چاه چشمه ی آب مزینان صدوسی متر ارتفاع وقنات آن 17کیلومتر  طول دارد و با سیصد و هفده حلقه چاه بهم متصل می شوند باز اومی گوید که در کنار آب سردچشمه ی قدیم چشمه ای آب گرم دیده است که نگذاشته اند آن را جاری کنند وبعید نیست اگر این آب، روان می شد همچون آب گرم سرعین اردبیل برای بسیاری دردها التیام بخش بود.  

و درآن روزگار زنان کوزه ای بردوش می گرفتند و آب شرب خانه را از آب چشمه  تأمین می کردند و همین آب از داخل جویی به میان بازار می رفت و."از اینجا درختان کهنی که سالیان دراز سر بر شانه هم داده اند،آب را تا باغستان و مزرعه مشایعت می نمایند و بدین گونه صفی را در وسط خیابان مستقیمی که ستون فقرات این روستای بزرگ را تشکیل می دهد، پدید می آورند و از دو سو،کوچه های هم اندازه و رو در روی هم و راسته و همگی در انتها، پیوسته به خیابانی کمربندی که محتوای ده را از باروی پیرامون آن جدا می سازد."  وباز زنها در آن ایام یعنی زمانی که من طفلی بیش نبودم  رخت و لباس و ظرف و ظروفشان را در این آب می شستند معمولا چربی کاسه وبشقابهای لعابیشان را با گل رسی که در کنار جوی آب بود می زدودند و الحق که چه خوب تمیز و براق می شد. ودر وسط بازار در غروب هر روز مردان که خسته دست از کار شسته بودند بردیوار تکیه می دادند و یا در کنار جوی آب می نشستند و چپقهایشان را چاق می کردند و تمام دلخوشیشان به همین لحظاتی بود که درکنار هم نشسته اند ومی گویند و می خندند وب عد هم تا اذان قربانعلی ساعت ساز را می شنیدند که هنوز هم با آنکه هشتاد سال از سنش گذشته صدای رسای اذانش همگان را دعوت به نماز جماعت می کند ؛آنها هم به سمت مسجد رهسپار می شدند ومی شوند.

من که یادم نمی آید اما از پیران روشن ضمیر شنیده ام که در زیر ارگ ریگی سالها پیش که شاید شصت هفتاد سال پیش باشد کبل شیر آسیابی آبی داشته که گندم کشاورزان را آرد می کرده و حیف و صد حیف که هیچ آثاری از آن برجای نمانده وبه هر بهانه ای گوشه ای از ابنیه تاریخی مزینان را خراب و به جایش عمارتی و بنایی ساختند.همچنان که دیوار ارگ و همین سرچشمه را به بهانه ی ساخته شدن مرکز پست وتلگراف و درمانگاه ازصفحه ی روزگار محوگردید.

نه مرا توان رفتن به بالای مزینان است و نه دل برمی دارم که نروم اما چه کنم که امروز تمامی آنچه را که با آن زندگی کرده ام و دوستشان می داشته ام را باید دوباره با نگاهی عمیق بنگرم درست همانند سیاح غریبه ای که برای اولین بار پا به مزینان گذاشته و می خواهد خاطرات سفرش را برای دیگران به ثبت برساند من نیز سفری را از حدیره آغاز کرده ام و در جای جای تاریخ مزینان می گردم و..

                                                              و ادامه دارد...

·        دقی : به کسردال  زمین صاف وبایر

·        نهلی : تشک

·        گرگو و نیشه بور:  گرگان و نیشابور

·        میزو : میزان ، پاییز

·        چله خوردی : چله خردی ، کوچک

·        جیری : کشی

·        کبره :  پوسته ، چرک

·        سوفه : نقب ، سوراخ

    

  • علی مزینانی
۰۱
بهمن
۹۱

پس از یکسال تلاش بی وقفه در فضای مجازی ، شاهدان کویر مزینان مفتخر است که توانسته جایگاه ویژ ه ای در بین شهروندان مزینانی ، کاربران اینترنتی ،متفکرین واندیشمندان داخلی و خارجی که بی شک این را نیز مرهون نام فرزند شایسته کویر دکتر علی شریعتی و پدر بزرگوارش است کسب نماید  و دلیل و مدعای ما رصد هرروزه ی این وبلاگ در کشورهای مختلف از جمله ؛ آمریکا ، انگلستان ، آلمان ، کانادا ، لهستان ، عربستان ، عراق ، ترکیه ، افغانستان ، هلندو چندکشور دیگر که آمار آنها در وب ثبت می شود و همچنین پیام افرادی از داخل کشور چه مزینانی و غیر مزینانی و سایتها و مجله های اینترنتی محلی همانند ؛ مجله ی اینترنتی اسرار نامه ، پایگاه خبری سبزوار ما،خانه ی فرهنگ دانشجو ، بهمن آباد، داورزن شناسی و سلام سربدار که ما را مورد لطف خویش قرار می دهند و ده ها دلیل دیگر که ما را دراین راه ثابت قدم نموده و موجب شده تا امیدوار به کارمان ادامه دهیم .

بعداز گذشت یک سال از این فعالیت خطیر ولی شیرین بنا داریم که در هر ماه علاوه بر انتشار اخبار مهم زادگاهمان و معرفی شهدا که این وبلاگ مزین به نام پاکشان است ؛ علما  و دانشمندان و اندیشمندان که در رأس آن خاندان معزز شریعتی قرار دارند؛ شریعتی شناسی را نیز که در حال حاضر تمامی آنچه مزینان دارد به واسطه ی نام اوست تا سالروز شهادتش ، به مدد یاران همیشه همراه ادامه دهیم.

در اولین گام به آن سوی مرزها می رویم و در این قسمت شریعتی را در ترکیه می شناسیم که در خرداد ماه امسال دوماهنامه‌ی «اندیشه پویا» در شماره‌ی نخست خود به پرونده‌ی دکتر علی شریعتی در آن سوی مرزهای ایران پرداخت. آثارِ شریعتی به شکل گسترده‌ای در سه حوزه‌ی کشورهای بالکان، ترکیه، و کشورهای عرب‌زیان علاوه بر کشورهای فارسی‌زبان (افغانستان و تاجیکستان) منتشر شده. در این مجله با بعضی از ناشران و اساتید دانشگاه در مورد میزانِ استقبال و دلیلِ استقبال از کتاب‌های شریعتی در کشورشان گفت‌وگو شده است و این مطالب در وبسایت رسمی پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی شریعتی باز نشر شده است که ما نیز با اجازه ی این دوستان منتشر می نماییم.

 

بخش اول ؛

شریعتی در ترکیه

گفت‌وگوی «اندیشه پویا» با حسین نازلی آیدین، مدیر انتشارات فجر (ناشر اصلی آثار علی شریعتی در ترکیه) و دکتر شادی آیدین، استاد زبان فارسی در دانشگاه مولانا جلال‌الدین در قونیه.

 

حسین نازلی آیدین

مدیر انتشارات فجر (ناشر اصلی آثار علی شریعتی در ترکیه)

 

*ورود اندیشه علی شریعتی به فضای فکری و فرهنگی کشور شما از چه طریقی صورت گرفته است؟ چه گروه‌ها و گرایش‌های فکری در این ورود دخیل بودند؟

علی شریعتی یکی از مهم‌ترین روشنفکران مسلمان است که هم فرهنگ اسلامی و هم فرهنگ غرب را میشناخت و در مقام یک ناظر تیزبین هم اسلام سنتی و هم اندیشه مدرن غربی را نقد میکند. او سهم به‌سزایی در شکل‌گیری جامعه‌شناسی اسلامی به معنای پراتیک آن داشت و با نقد استدلال‌های غیرعقلانی سنتی و همچنین زیر سوال بردن قالب‌های مدرن نگاه جدیدی برای زندگی ارائه کرد. شریعتی با مواضع و گفتمان‌های منحصربه‌فرد خود، در ترکیه مورد توجه جوانان اسلامگرا و همین‌طور سوسیالیست‌ها بوده است. البته شریعتی از نقد مصون نبوده و شیعیان افراطی او را به سنیگرایی متهم کرده‌اند و برخی از اهل سنت نیز او را به‌دلیل شیعه بودنش خطرناک یافته‌اند. در ترکیه ابتدا اسلامگرایان بودند که شریعتی را کشف کردند. دلیل این کشف هم احساس نیازی بود که در دوران رکود فرهنگی نیمه دوم قرن بیستم در ترکیه حادث شده بود. بعد از انقلاب سال79 میلادی، ایران در کانون توجه قرار گرفت و تعدادی از آثار ایرانی توسط اسلامگرایان ترجمه شد و بدین‌ترتیب مخاطب ترک با علی شریعتی آشنا شد. اولین کسی هم که او را به میان کشید مرحوم «جمیل مریچ» بود که شباهت‌های زیادی هم در تفکر با علی شریعتی داشت. هر دو جامعه‌شناس بودند و دانش‌آموخته سوربن و دیگر این‌که سوسیالیسم فرانسوی و اسلامی را خوب میشناختند و بدین سبب هم مخاطبان هر دو به لحاظ خط فکری به هم نزدیکند. اما تسلط شریعتی به اندیشه اسلامی در مقایسه با مریچ بیشتر بود و لذا اسلامگرایان را بیشتر تحت تاثیر خود قرار داد. رویکرد شریعتی در ترکیه سوسیالیست‌ها و اسلامگراها را به هم نزدیک کرد. مضاف بر این گروه‌های سوسیالیستی که ریشه‌های دینی داشتند را عمیقا تحت تاثیر قرار داد و تغییر داد. اندوخته‌های فکری شریعتی و امتزاج آنها با عشق و بیان تغزلی چیزی بود که جوان ترک به‌دنبال آن میگشت. شریعتی همان‌قدر که منتقد سنت بود، به همان درجه نیز پیشگام نوسازی سنت بود. در تلاش بود تا فلسفه دینامیک و روح‌دهنده به سنتِ اسلام را به‌دست آورد و در کنار جوهر انسانی تمدن غربی جهت‌دهنده به این عصر قرار دهد. او صاحب یک فلسفه سیاسی و اجتماعی بود که در عین حال بیتوجه به زندگی و وحی هم نبود.

*در ابتدا کدام آثار شریعتی در کشور شما خوانده و ترجمه شد؟ 

دلیل و انگیزه انتشارات فجر از ترجمه ترکی کتاب‌های دکتر علی شریعتی چه بوده است؟

بگذارید در اینجا به روایت عملکرد انتشارات فجر درخصوص ترجمه و نشر آثار شریعتی در ترکیه بپردازم. دلیل و انگیزه ما در ترجمه شریعتی مشترک بودن دردهایمان بود؛ دردهایی همچون دینداری آگاهانه و آگاهی دیندارانه، ایستادن در مقابل آنهایی که دین را وسیله منفعت‌طلبی خویش قرار میدهند، مبارزه برای وحدت و توحید، گرفتن بازوی حق و ایستادگی در برابر ناحق. اندیشه‌های شریعتی، اندیشه‌های ما را منعکس میکرد و علاوه بر این، نشر چنین دیدگاهی از طرف خوانندگان آگاه کشورمان نیز طلب میشد. ما هم البته در مقابل واکنش‌های احتمالی نسبت به انتشار آثار شریعتی در کشورمان، شهامت ایستادگی داشتیم و لذا به ترجمه مجموعه آثار او به زبان ترکی همت گماشتیم. مشکل فقط این بوده که به‌جز ما، ناشران دیگری هم به‌صورت پراکنده کتاب‌های شریعتی را ترجمه میکنند درحالیکه اجازه‌ای از خانواده شریعتی برای این کار ندارند. انتشارات فجر با چاپ کلیه آثار با اجازه خانواده شریعتی، مخاطب خوش‌نیت و علاقه‌مند ترک را با شریعتی آشنا کرد. ما در آغاز کار آرزوی چاپ کل آثار شریعتی را که شامل 37کتاب بود به‌صورت یکجا داشتیم اما این کار بسیار دشوار بود. به همین دلیل تصمیم به چاپ کتاب‌ها به‌صورت پیدرپی گرفتیم و تاکنون 34عنوان را ترجمه و منتشر کرده‌ایم و سه کتاب باقیمانده را در ماه‌های آینده منتشر میکنیم. ما در هر نوبت چاپ، تعداد دوهزار نسخه از هر اثر چاپ میکنیم و هستند کتاب‌هایی که به چاپ دوم و حتا سوم هم رسیده‌اند.«حج»، «ابوذر»، «مذهب علیه مذهب»، «بازگشت به خویشتن» و «خودسازی انقلابی» از کتاب‌های پرفروش شریعتی در ترکیه هستند. بیشتر خوانندگان ترجمه‌های ما از علی شریعتی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند. طبعا بیرون از این دایره هم خوانندگان جدی برای آثار شریعتی وجود دارد. ما عموما با طیفی از خوانندگان بافرهنگ و سطح مطالعه بالا مواجه هستیم. همان‌طور هم که اشاره کردم در آغاز راه، بیشتر از طرف طیف مذهبی خوانده میشدیم اما به مرور هم دایره علاقه مخاطبان دکتر شریعتی در ترکیه وسیع‌تر شد و هم تعداد خوانندگان بیشتر شد. تا قبل از استقرار دولت فعلی ترکیه، خواننده شریعتی بودن همچون یک گناه بود و حتا موضوع و زمینه محاکمه هم میتوانست باشد. اما بعد از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه چنین واکنش‌هایی رفته‌رفته کم شد. برای مثال وزارت فرهنگ از ما برای تکمیل کتابخانه‌هایش کتاب‌های شریعتی را درخواست میکند. درنهایت این‌که در ماه نوامبر سال جاری نیز ما یک سمپوزیوم با حضور خوانندگان شریعتی در استانبول خواهیم داشت. 

*آیا با گذر زمان شریعتی همچنان توانسته است تاثیرگذاری خود را در جامعه روشنفکری کشور شما حفظ کند؟

وحدت امت در افکار امام‌خمینی و شریعتی و دغدغه نزدیکی میان اهل سنت و تشیع، توجه خوانندگان ترک را به خود در سال‌های پس از انقلاب جلب کرده بود. علی شریعتی روشنفکری بود که میتوانست صفویه را نقد کند، میتوانست رسالت عثمانی را از آنِ خود کند و با فاصله زیادی از تعصب شیعه و سنی گذر کند. چنین تلاشی برای نزدیکی دو جریان مذهبی که ارتباط‌شان در طول تاریخ قطع شده بود، بسیار امیددهنده بود. اما امروزه این گفتمان چه در ترکیه و چه در ایران سخنگویان خود را از دست داده است. شریعتی اگرچه نقش مهمی در تبلور اندیشه نسل جوان روشنفکر ترک و به ثمر نشستن طیف‌های روشنفکری جدید داشته اما به‌رغم نفوذ در جوانان و اسلامگرایان ترک، تاثیر محدودی بر روشنفکری امروز ترکیه دارد. البته پر بیراه نیست اگر بگوییم او در تحولات دانشگاهی ترکیه به‌خصوص در حوزه علوم انسانی یعنی جامعه‌شناسی دین، تاریخ ادیان و جامعه‌شناسی اسلامی نقش خود را داشته است. او روشنفکری بود که هدفش به آغوش کشیدن امت بود. امروز اگرچه شنیدن چنین صدایی شاید در ایران سخت‌تر باشد اما در ترکیه از خلال کتاب‌های شریعتی هنوز هم میتوان این صدا را شنید. در ترکیه، شاید برخلاف ایران شریعتی از اندیشمندانی است که اکنون نیز توسط نسل جدید خوانده میشود. مرتبط ساختن تحولات در ترکیه به یک شخص به‌هیچ‌وجه ممکن نیست اما اگر شریعتی امروز زنده بود، تحولات ترکیه را شاید کافی نمیدید اما حداقل تداوم آنها را تشویق میکرد. 

*با توجه به این‌که اهل تسنن اکثریت مذهبی در کشور شما را به خود اختصاص داده‌اند، شریعتی و زبان او چگونه میتواند با زبان و فکر اهل تسنن مرتبط شود؟

دکتر شریعتی شیعه‌گری صفویه و سنیگری عثمانی را نقد میکرد و بر آن بود تا شیعه علی و سنت محمدی را در یک تصویر ارائه کند. افق اندیشه او در قالب‌های تنگ نمیگنجید. مسئولیت‌پذیری روشنگرانه سوسیالیست‌ها را تشویق میکرد و سوسیالیست‌های تنگ‌نظر را که به جنگ اعتقادات هموطنان رفته بودند تقبیح میکرد. او آنقدر نبوغ داشت که در دام تعصبات گروهی نیافتد. خوانندگان ترک آثار شریعتی، این بُعد از اندیشه او را میپسندند. یعنی تلاش او برای نزدکی مذاهب به یکدیگر و اتحاد امت علیه ظلم. اگر نبود این خوشبینی خوانندگان سنیمذهب ترک، هرگز نمیتوانستند با اندیشه شیعی شریعتی ارتباط برقرار کنند.

 

در ایران خوانده شد، در ترکیه اجرا شد

دکتر شادی آیدین، استاد زبان فارسی در دانشگاه مولانا جلال‌الدین در قونیه و مترجم برخی مقالات علی شریعتی به زبان ترکی

1ـ تقریبا 200 سالی بود که جامعه ترکیه از ارزش‌های سنتی خود فاصله گرفته بود و شرایط سیاسی حاکم بر ترکیه اجازه پرورش و رشد رهبران فکری را نمیداد. اگرچه در همین فضای بسته هم تعدادی از روشنفکران ظهور کردند و اندیشه‌های خود درباره رشد جامعه و ممانعت از عقب‌افتادگی را به‌طور واضح بیان کردند. در سال‌های 1950 تا 1970 جامعه فکری ترکیه با استفاده از فضای آزاد نسبی به‌دست آمده، به کار نظریه‌پردازی برای بازگشت به خود و باز گشت به ارزش‌ها مشغول شد. در این دوره بود که کتاب‌های دکتر شریعتی به زبان ترکی ترجمه شد و به پرورش ذهن نخبگان ترک کمک کرد. نخبگانی که امروز جامعه ترکیه آنها را با عنوان جامعه‌شناسان میشناسد. در همان سال‌ها کتاب‌های مرتضی مطهری، سیدقطب و حسن‌البنا هم در ترکیه خوانده میشد. آنهایی که در دهه70 میلادی، پدر و مادرشان نام OZEDONUS به معنای «بازگشت» که عنوان کتاب شریعتی بود را بر آنها گذاشتند، اکنون تقریبا 40ساله‌اند. 

2- شخصا به عنوان یک خواننده که به آثار شریعتی علاقه داشتم، از خیابان‌های تهران سیدیهای سخنرانی او را تهیه کردم و گوش دادم و با لحن بیانش آشنا شدم. اکثر روشنفکران مسلمان ترکیه اما آثار شریعتی را به‌صورت مکتوب و از روی ترجمه ترکی خوانده‌اند. آثاری مانند «بازگشت به خویشتن»، «چه باید کرد»، «تشیع صفوی و تشیع علوی»، «حج» و «خودسازی انقلابی». در گذشته ترجمه‌ای که از کتاب‌های شریعتی به زبان ترکی ارائه میشد، چندان خوب نبود اگرچه مخاطبان کتاب‌ها زیاد بود. امروز انتشارات فجر کتاب‌های شریعتی را با ترجمه مناسب و کیفیت خوب منتشر میکند که البته دیگر مخاطب قبلی را ندارند. 

3- افکار و آثار دکتر شریعتی همیشه برای یک جامعه مسلمان قابل توجه است. ولی متاسفانه این افکار به‌دلایل مختلف حتا در جامعه ایران هم کمتر مجال عرضه و طرح یافته و به بیان دیگر افکار شریعتی خفه شده است. با این همه روشنفکران مسلمانی که در ترکیه از افکار شریعتی تاثیر پذیرفتند، امروز بسیار جلو رفته‌اند و کمتر به اندیشه شریعتی نیاز پیدا میکند. امروز دیگر تولیدات روشنفکری ترکیه است که به کشورهای همجوار میرود. واقعیت این است که کتاب‌های شریعتی در ایران بهتر خوانده شد ولی در ترکیه به آن عمل شد. اکنون ترکیه دارد رنسانس خود را میسازد.

4- دکتر شریعتی به آن علت در ترکیه محبوب شد که به‌رغم شناخته شدنش به‌عنوان ایدئولوگ شیعه در ایران از آشتی مذاهب سخن میگفت و لذا اهل تسنن ترک هم به او اقبال پیدا کرده بودند. حتا میتوان گفت که شریعتی وقتی از حل مساله سخن میگفت، دیدگاه‌هایش به اعتقادات اهل سنت نزدیک میشد. شعار شریعتی وصل کردن بود و نه فصل کردن و لذا در ترکیه محبوب شد.

 

 منبع: 

*    مجله‌ی «اندیشه پویا»، شماره 1، خرداد

*   پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی شریعتی

  • علی مزینانی