بایگانی شهریور ۱۳۹۹ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

۲۸
شهریور
۹۹

معاون مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با ۶ هزار و ۸۸۲ رشته قنات بیشترین تعداد کاریز را در کشور دارد.

به گزارش قدس آنلاین، محمد قیصری منوچهری افزود: این تعداد رشته قنات سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب دبی آب دارد که این میزان معادل حدود ۱۰ درصد آب استحصالی از منابع آب زیرزمینی استان است.

وی با بیان اینکه طول قناتهای استان در مجموع ۱۳ هزار کیلومتر است ادامه داد: قنات به عنوان منبع پایدار تامین آب و متعادل ‌کننده سفره‌های آب زیرزمینی محسوب می‌شود و با توجه به بحرانی ‌بودن دشتهای استان فعالیت قناتها حالت متعادل‌ کننده دارد.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون برای ۵۶ درصد قناتهای استان عملیات احصا و مرمت انجام شده است گفت: اجرای این عملیات برای ۴۴ درصد دیگر از قناتهای استان باقی مانده است.

وی افزود: اعتبار مصوب سال گذشته برای بخش قنات در استان که تا نیمه امسال باید جذب شود در بخش استانی بیش از ۳۱۶ میلیارد ریال بود که برای مرمت ۳۴۲ رشته قنات به طول ۸۶ کیلومتر هزینه شد.

قیصری منوچهری ادامه داد: اعتبارات ملی مصوب در این زمینه نیز حدود ۱۲۰ میلیارد ریال بود که بیشتر از آن و حدود ۱۵۵ میلیارد ریال تاکنون تخصیص یافته که برای مرمت و احیای ۱۰۸ رشته قنات با طول ۶۰ کیلومتر هزینه شده است.

وی گفت: این استان با ۱۶.۵ درصد قناتهای کشور بیشترین تعداد قنات را در ایران دارد و قنات قصبه گناباد و مزینان داورزن به عنوان شاخص‌ترین قناتهای این استان به شمار می‌روند.

در حال حاضر در ٣۴ کشور قنات وجود دارد و مهمترین قنات‌های ایران در استان‌های کویری خراسان، یزد، کرمان، مرکزی و فارس قرار دارند.

قنات یا کاریز از سازه‌هایی است که نقش مهمی در تامین آب شرب داشته و اکنون این سازه در سطح بین‌المللی به نام ایران ثبت شده است. بخش عظیمی از کشور که در مناطق گرم و خشک و حاشیه کویر واقع شده با مشکل کم آبی مواجه است و از طریق حفر قنات آب مورد نیاز برای کشاورزی و شرب تامین می‌کند.

آبهای چشمه‌ها، روان آب‌ها و آبهای فصلی از طریق چاه‌های قنات جمع‌آوری می‌شود و آب قنات در دو بخش کشاورزی و شرب به مصرف می‌رسد.  

قنات مزینان در کجا واقع شده

این قنات در جنوب غربی مزینان واقع شده و مشهور است شخصی به نام طاهر آبشناس در 1400 سال پیش و در زمان مأمون عباسی آن را حفر و گسترش داده و البته نقل است که قدمت آن بیش از 2500 سال می باشد.

طول این قنات 15 کیلومتر و دارای 127لیتر در ثانیه آبدهی شیرین و گوارا است که سیصدمترجلوتر ازمظهرقنات تبدیل به دونهرعلیا(بالا)  سفلی(پایین) می شود و یکی از طولانی ترین قنات های موجود در کشور است و دارای 138 و برخی 270حلقه چاه ذکر کرده اند که به وسیله نقب های زیر زمینی به هم متصل شده اند.عمق مادر چاه آن 130متر می باشد؛با توجه به اینکه متوسط عمیق ترین مادر چاه های قنات های موجود در کشور 120 متر است؛ از این حیث نیز قنات مزینان از قنات های استثنایی کشور است.

این قنات 180 هکتار اراضی زراعی را تحت پوشش قرار داده است

دکتر علی شریعتی مزینانی در باره ی قنات و چشمه ی جاری آب مزینان در کتاب زیبای کویر می نویسد: «برکرانه کویر، به تعبیر حدودالعالم ، "شهرکی" است که شاید با همه روستاهای ایران فرق دارد . چشمه آبی سرد که در تموز سوزان کویر ، گویی از دل یخچالی بزرگ بیرون می آید ، از دامنه کوه های شمالی ایران به سینه کویر سرازیر می شود و از دل ارگ مزینان سر بر می دارد ... از اینجا درختان کهنی که سالیانی دراز سربرشانه هم داده اند ، آب را تا باغستان و مزرعه مشایعت می کنند و بدین گونه ، صفی را در وسط خیابان مستقیمی که ستون فقرات این روستای بزرگ را تشکیل می دهد ، پدید می آورند و از دو سو ، کوچه هایی هم اندازه و روی در روی هم و راسته و همگی در انتها ، پیوسته به خیابانی کمربندی که محتوای ده را از باروی پیرامون آن جدا می سازد . درست گویی عشق آباد کوچکی است ، و چنانکه می گویند ، هم بر انگاره عشق آبادش ساخته اند ، [ مجموعه آثار 13 ( هبوط در کویر ) ، ص 235 ]»

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

 

  • علی مزینانی
۲۶
شهریور
۹۹

 

آسیه مزینانی گفت: متریال کار آنقدر گران شده است که به سرانجام رساندن یک نمایشگاه انفرادی برای هنرمندان جوان دست‌نیافتنی شده است.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ آسیه مزینانی مدیر گالری آ در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این گالری در مدت شیوع بیماری کرونا گفت: گالری آ از اسفندماه سال گذشته به دلیل کرونا تعطیل شد و این تعطیلی تا شهریورماه ادامه داشت. شرایط اقتصادی و همراه شدن آن با مشکلات ناشی از کرونا ما را از پا درآورد. حمایت نشدن از سوی دولت و سیاست‌هایی که هیچ‌گاه منافع هنرمندان در آن لحاظ نشده است، باعث شد همه برنامه‌های خود را کنار بگذاریم. اگرچه به‌شدت دغدغه هنرمندان گالری را داشتیم اما حفظ فضای گالری هم در این شرایط برای ما بسیار دشوار بود. در طول فعالیت گالری آنچه همیشه برای ما اهمیت داشت این بود که با هنرمندان جوان کار کنیم و بسیاری از هنرمندان نخستین نمایشگاه خود را در این گالری برگزار کردند. به همین دلیل یک رابطه جدی و عاطفی میان گالری و هنرمندان آن به وجود آمد، اما این شرایط بخش زیادی از هنرمندان را از ادامه کار بازداشت و ما منابع مالی برای مقابله با این شرایط نداشتیم.

مزینانی با اشاره به اینکه به تازگی نمایشگاهی با عنوان "آن وال 1" در گالری آ، آغاز به کار کرده است، ادامه داد: بسیاری از هنرمندانی که در حال گردآوری یک مجموعه و انجام پروژه‌ای برای برگزاری نمایشگاه انفرادی در گالری آ بودند به دلیل مسائل مختلف و دشواری‌هایی که در این مدت پیش آمد نتوانستند پروژه‌های خود را کامل کنند. متریال کار آنقدر گران شده است که به سرانجام رساندن یک نمایشگاه انفرادی به ویژه برای هنرمندان جوان دست‌نیافتنی شده است، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که همان مقدار از کارهای هنرمندان که آماده شده است را در پروژه‌های گروهی مبتنی بر فروش در کنار هم نمایش دهیم. از طرف دیگر به عنوان یک نهاد فرهنگی دچار این تناقض بودیم که وقتی به مردم گفته می‌شود در خانه بمانید و برای کار غیر ضروری از منزل خارج نشوید، چگونه فضایی درست کنیم که مردم در آن حضور پیدا کنند. این رفت و آمدها به ما حس عذاب وجدان می‌داد اما بیشتر از این نمی‌توانستیم هنرمندان خود را رها کنیم و تصمیم گرفتیم پروژه "آن وال" را راه‌اندازی کنیم.

مزینانی افزود: این نمایشگاه هم به صورت فیزیکی و به هم به صورت آنلاین بر روی سایت گالری در دسترس علاقه‌مندان است. به خاطر شرایط موجود در قیمت‌گذاری آثار تغییراتی دادیم و با توجه به اینکه این نمایشگاه یک پروژه حمایتی از جوانان هنرمندی است که در این سال‌ها با گالری همراهی کرده‌اند، قیمت‌هایی برای آثار در نظر گرفتیم که با شرایط اقتصادی فعلی همخوانی داشته باشد تا کسانی هم که منابع مالی زیادی ندارند، فرصت خرید آثار را داشته باشند. در دوران شیوع کرونا تمایلات تصویری بسیار به چشم آمد و همه متوجه شدند که چقدر دیوار خانه‌های ایرانی خالی است. برای ما هم این حس ایجاد شد که با توجه به اینکه اغلب مردم خانه‌های کوچکی دارند ما نیز کارهای کوچک با قیمت ارزان‌تر ارائه دهیم تا عده بیشتری بتوانند آنها را خریداری کنند و معاشرت با هنر برای آنها راحت‌تر شود.

 او ادامه داد: ۹۰ درصد کارهای ارائه شده در این نمایشگاه از آثار جدید هنرمندان است، اما عده‌ای از هنرمندان که در این مدت نتوانستند کار جدیدی خلق کنند از آثار نمایشگاه‌های قبلی آنها استفاده کرده‌ایم. "آن وال یک" پروژه مبتنی بر فروش آنلاین است که قرار است مدتی ادامه پیدا کند و در هر دوره آثار تعدادی از هنرمندان به نمایش درآید. در نخستین نمایشگاه این مجموعه آثاری از ۱۳ هنرمند در شاخه‌های طراحی، چاپ و نقاشی به نمایش درآمده است. هنرمندانی که کار آنها در این نمایشگاه به فروش نرود، همچنان در فضای آنلاین فایل فروش آثارشان باز است و در واقع سعی کردیم به این سمت برویم که یک نمایشگاه دائمی از آثار هنرمندان ایجاد کنیم و پس از پایان نمایشگاه نیز همچنان آثار آنها قابل فروش و در دسترس است.

مزینانی ادامه داد: اگرچه این نمایشگاه شروع بدی برای فعالیت ما در این شرایط نیست، اما آنقدر وضعیت شکننده و بی‌ثبات شده است که امکان برنامه‌ریزی برای آینده را نداریم. سه نمایشگاه پژوهشی در برنامه امسال ما بود که در طول ۲-۳ سال گذشته تلاش بسیاری برای شکل‌گیری آنها انجام شده است، اما نگران این هستیم که با توجه به انرژی زیادی که برای این نمایشگاه‌ها صرف شده است آیا ارائه آنها در شرایط فعلی مناسب است یا خیر، زیرا این مسئله قابل چشم‌پوشی نیست که بازدید نمایشگاه‌ها تغییرات فاحشی کرده است.

او با بیان اینکه مشکلات اقتصادی آسیب‌های فراوانی به هنرمندان و گالری‌ها وارد کرده است گفت: با شیوع کرونا انجمن گالری‌داران به دنبال جلب حمایت‌هایی برای گالری‌ها بود و ما با امید به این حمایت‌ها احساس می‌کردیم که می‌توانیم شرایط مناسبی برای فعالیت ایجاد کنیم، اما ناگهان پروتکل‌هایی برای بازگشایی گالری‌ها از سوی دفتر تجسمی اعلام شد. به‌این‌ترتیب عملاً اعلام کردند که شرایط کاملاً عادی است و نیازی نیست که به گالری‌ها کمک شود. این در حالی است که هنوز بسیاری از گالری‌ها نتوانسته‌اند فعالیت خود را آغاز کنند چون شرایط فعلی بسیار پیچیده است.

مزینانی ادامه داد: شرایط اقتصادی و افزایش شدید قیمت مسکن باعث شده است هنرمندان در درجه‌های مختلف هنری برای داشتن آتلیه دچار مشکل شوند. شرایط به‌گونه‌ای است که حتی چند هنرمند با هم نمی‌توانند یک آتلیه اشتراکی اجاره کنند. هنرمند نامداری که پس از بیست سال برای اولین بار آتلیه خود را از دست داده است دیگر هیچ روحیه‌ای برای کار کردن ندارد. هنرمندی که پس از تخلیه آتلیه خود هیچ جایی برای قرار دادن تابلوهایش نداشته، همه آنها را از بین برده و این به معنای واقعی کلمه فاجعه است. وقتی هنرمند خلوت و سکوت مورد نیاز برای خلق اثر هنری را ندارد دچار افسردگی ناشی از عدم امکان کار کردن می‌شود و ما پس از کرونا با سیل افسردگی هنرمندان مواجه می‌شویم. برای رفع این مشکل وزارت ارشاد باید با شهرداری وارد مذاکره شود تا از ساختمان‌ها و سوله‌های بلااستفاده برای کمک به هنرمندان استفاده شود.

او با اشاره به افزایش شدید قیمت ابزار کار هنری افزود: باید سوبسیدهایی برای هنرمندان در نظر گرفته شود تا بتوانند متریال کار خود را تهیه کنند. در شرایط فعلی همه هنرمندان در زمان کار کردن دچار این اضطراب و نگرانی هستند که چگونه کار کنند و حتی چه نوع آثاری خلق کنند که ابزار کار آنها هدر نرود. همه اینها باعث می‌شود که آزادی هنرمند در زمان خلق اثر محدود شود. نه تنها قیمت بوم، رنگ، مقوا و... بسیار افزایش یافته است که حتی بعضی از متریال‌ها اصلاً در بازار وجود ندارد و هنرمندان با یک نوع قحطی مواجه شده‌اند. وقتی همه‌چیز با این شدت در حال گران شدن است ما بسیاری از هنرمندان خود را از دست می‌دهیم چون آنها نمی‌توانند کار هنری کنند.

مزینانی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان جوان مجبور شده‌اند به سراغ کارهای دیگری بروند تا بتوانند اجاره خانه خود را پرداخت کنند. آنها حتی امکان کسب درآمد از تدریس را هم ندارند زیرا تعداد شاگردان هنری نیز بسیار کم شده است. آسیب‌هایی که در این مدت ایجاد شده حتی با پایان کرونا نیز مدت‌ها طول می‌کشد تا جبران شود. تنها راه برای جلوگیری از این مسئله این است که همین الان همتی وجود داشته باشد که آسیب‌ها را به حداقل برساند. اگرچه در کشور ما هنر هیچ‌وقت به عنوان شغل محسوب نشده است، اما هنرمندان به واقع در حال از دست دادن شغل خود هستند و دچار ناامیدی از ادامه کار شده‌اند.

مدیر گالری آ ادامه داد: وزارت ارشاد باید کارگروهی برای بررسی این شرایط تشکیل دهد و هرچه سریع‌تر فکری به حال هنرمندان کند. متاسفانه هیچ بودجه‌ای برای حمایت از هنرمندان و گالری‌ها اختصاص داده نشده است، درحالی‌که رویدادهای زیادی وجود دارد که هیچ نتیجه‌ای ندارند و بودجه آنها در این شرایط می‌تواند برای حمایت از هنرمندانی که به آن نیاز دارند اختصاص پیدا کند.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۴
شهریور
۹۹

✍️مراسم عاشورا همراه با سوز و گداز و اشک و آه و حسرت حاضرین در این مجلس در حالی پایان یافت که می توان گفت بزرگترین و غمگین ترین خاطره تلخ پایان یک قرن برای هر مزینانی است و داستان باورنکردنی آن؛ سال ها سینه به سینه برای فرزندان این دیار نقل خواهد شد ماجرایی که همه ی آن با ذره ای کوچک اما مهلک به نام ویروس کرونا رقم خورد و تمامی معادلات فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و مذهبی دنیا را برهم زد و بزرگترین قدرتمندان جهان را به زانو در آورد.

به خاطر بحران کرونا کنگره ی عظیم حج تعطیل و درب مساجد و مشاهد متبرکه برای اولین بار در تاریخ اسلام برای مدتی بسته شد و مراسم محرم در شرایطی خاص برگزار گردید. مزینان هم با آن که به اعتقاد بسیاری از مردم از طبیعتی سالم برخوردار بود نمی توانست از این قاعده مستثنی باشد و ممکن بود با کوچک ترین اشتباه و ناقل بودن یکی از میهمانان فاجعه ای نابخشودنی را متوجه خود بکند و از طرفی همان طور که پیشتر گفتیم نگاه های بسیاری به این نقطه از جغرافیا که مراسم عاشورایش زبانزد عام و خاص است دوخته شده بود و اگر در این دیار حرکتی خلاف پروتکل بهداشتی انجام می گرفت بی تردید دیگر شهرها و روستاها را تحت الشعاع قرار می داد اما درایت و هوشمندی مسئولین به ویژه روحانیون و تعزیه خوانان و مداحان و از طرفی نجابت و درک والای مردم فهیم خاستگاه علم و ادب و زادگاه اندیشمندان و دانشمندان موجب شد تا نام نیک مزینان برقله ی رفیع شور و شعور حسینی و ره یافتگان به مکتب عشق ثارالله برای همیشه ثبت شود هرچند به قول یکی از مخاطبان گرامی شاهدان کویر مزینان "خدا یک محرم به مردم مزینان بدهکار است!"

🚩در سویی دیگر هیئت شاهزاده علی اصغر علیه السلام مزینان در سه شب متوالی بدون هیچ حاشیه ای مراسم سوگواری خود را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی دنبال کرد و مردم قدرشناس و ولایتمدار مزینان با حضور در فضای باز تکیه امام حسن مجتبی علیه السلام(میان) بهره ی کامل را از این مجالس بردند.

برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی نیز یکی دیگر از برنامه های جالب توجه این هیئتی ها بود که با حضور مادران و اطفال آن ها در میان غم و اندوه و روضه خوانی مداحان و روحانی این هیئت باشکوه خاصی در هفتم محرم برگزار شد .

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۳
شهریور
۹۹

 

🌐برای اولین بار که مزدوران شارلی ابدو به ساحت مقدس پیامبر اسلام جسارت کردند شاعر و ذاکر آل الله زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی شعری در محکومیت این عمل خصمانه سرود که علاوه بر بازتاب آن در شاهدان کویر مزینان، بعضی سایت های شهرستان سبزوار نیز به درج آن پرداختند اکنون که باری دیگر این هتک حرمت از سوی دشمنان قسم خورده اسلام تکرار شد باز نشر آن که گویا همیشه زنده است در محکومیت این جنایت عمال صهیونیسم تقدیم می گردد.

✍️هست  بسم الله الرحمن الرحیم
آتشی  بر قلب  شیطان الرجیم
می نمایم ذات سبحان را سپاس
در دل دشمن چو افکنده هراس
در  جهان کار سیاسی می کند
از غضب اسلام هراسی می کند
دم  زعیسی و ز موسی می زند
بر  محمد  طعنِ  بی جا  می زند
 طعنه  بر   پیغمبران   نَبوَد   روا
بُوالبشر   یا   آنکه    ختم    انبیاء
صهیونیزم دشمن ترین دین ماست
دشمنی اش  با  تمام  انبیاء ست
 وعده  ی حق نور خود کامل کند
 نقشه های   کافران  باطل   کند
 ای     یهودِ   لا  یهودِ   کینه  توز
 چون تویی هیزم کشِ آتش؛بسوز
 در تو تنها خدعه و نیرنگ  نیست
جنگ وخونریزی برایت ننگ نیست
 داعش  از  آستین تو  آمد  برون
مثل    تو    دارند    آثار    جنون
 یا   که   آمریکا    داده   پرورش
یادشان  داده است  پرواز  و پرش
حامیانت  ارتجاع است و  فرنگ
می دهند  ابزار  جنگی   بی درنگ
 نفتِ دزدی می خرند از داعشان
 دزدی   نفت   بوده   از  ابداعشان
 حامیان   داعشِ    ننگ    آفرین
هیچ  وقت  دنیا  نماند  این چنین
 در   میان   کل   دنیا    و   ملل
در    مذاهب   یعنی   اربابِ  نَحَل
 هر که وجدان دارد و آزاده است
گرچه  لامذهب  بُوَد  یا بنده است
 انزجارش  از  شما افزون  شده
قلبشان  از  ظلمتان پر خون شده
 چون شما کودک کشان غزه اید
هم   مرام      قاتلان     حمزه اید
 راستی  اهل   هدایت   نیستید
تا کنون این گونه  هم می زیستید
 مهر  ذلت  خورده  بر  طومارتان
پرده   برداشته   خدا  ز  اسرارتان
 یادی  از آن قلعه ی  خیبر کنید
فکر    بر   فرمایش    رهبر   کنید
ما ز شِعب این زمان کردیم عبور
ما حماسه ساز   عشقیم  و  غرور
 دست  بردارید  از  این  قبله گاه
تا  نگشته   بهرتان   یک    قتلگاه
 ای  شما   مستکبر  کامل  عیار
حُمُّلو    التوراةِ      مانندِ      حمار
 باشید  آماده  که  رسواتر  شدید
 شامل     نفرین    پیغمبر    شدید
 کم  کم  آثارش  ببینید  در  عراق
وقت معراج است و مرکب هم بُراق
 تک سواران را  ببینید  در دمشق
در   نبرد   با  شما  در  حال  عشق
 منطقه از  لوث  داعش  پاک  شد
عشق  را  بنگر  چقدر  بی باک  شد
 نیست امنیت  تو را ای  صهیونیزم
جز فرار از بهرتان هم  چاره  نیست
 حال  با  روزنامه  توهین  می کنید
بر   همه   ادیان   و   آیین   می کنید
 تا  بری  ذهن  ملل را  زین  شکست
دست زنی بر  کار هر ننگین  و  پست
 بارالها     حق     قرآن    رسول
حق    احمد    حق     زهرای    بتول
حق     مولایم      امیرِ المومنین
حیدرِ      کرّار         امامُ   المتقین
 ملت   اسلام   را   یاری  رسان
تا  ظهور    حضرت   صاحب  الزمان
 عسکری  را  با  قلم  ؛  گاهی زبان
 یاری اش  کن  تا  کند   حق  را  بیان
 رو  سیاهم   گر  خطا کار  و  بدم
ای     خدا    من     عاشق    محمّدم

شاعر؛فقید سعید زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۳
شهریور
۹۹

 

✍️در ابتدای جلسه هم اندیشی عاشورائیان مزینان حاج رضا محمدی یکی از تعزیه خوانان پیشکسوت مزینان نطق مفصلی کرد و به بیان دغدغه جوانان پرداخت و اینکه شاید سال های دیگر هم کرونا باشد و نتوانیم مجلس تعزیه را برگزار کنیم که برخی نظرات او با واکنش دیگر تعزیه خوانان مواجه شد و حاج فرج الله جعفری یکی دیگر از تعزیه خوانان صاحب نام مزینان به نمایندگی از دیگر تعزیه خوانان اظهار داشت که نمی توانیم از دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا عبور کنیم و چنین اجازه ای به ما نخواهند داد و سلامت مردم در اولویت است.
🚩حاج حسین محمدی عضو شورای اسلامی مزینان نیز با انتقال پیام فرماندار و رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی داورزن از حضار خواست که در یک همفکری همگانی امسال را طبق شیوه نامه ها و دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا و مسؤلین عمل کنند که همه متفق القول مخالف برگزاری هرگونه مجلس تعزیه خوانی هستند.
🚩در ادامه این جلسه حجت الاسلام شیخ رضا اسلامی بازهم تأکید کرد شور و شوق جوانان در اولویت است اما تاکنون تمامی رای زنی های ما به نتیجه نرسیده و شرمنده احساسات پاک آن ها هستیم.
🚩صحبت های مهدی تاج مزینانی سخنگوی ستاد مقابله با کرونای مزینان و مدیر روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان داورزن شرکت کنندگان در جلسه را متقاعد کرد که باید منتظر نظر مسئولین ستاد مقابله با کرونای شهرستان باشند و در پایان استاد محمد شریفی مزینانی کارگردان مجلس تعزیه خوانی روز عاشورا با قاطعیت به دفاع از تعزیه خوان ها پرداخت و عنوان کرد: «هرگز اجازه نخواهد داد تا شأن و منزلت این عزیزان خدشه دار شود و اگر قرار است مراسمی برگزارگردد باید تمام و کمال باشد.» وی در عین حال تأکید کرد مطیع ستاد و مسئولین بهداشت و درمان می باشد و بهتر است امسال به خاطر حفظ سلامت همشهریان این مجلس برگزار نشود.
🚩روز بعد یعنی تاسوعای حسینی مهدی تاج با ارسال پیامی به شاهدان کویر اعلام کرد که ستاد شهرستان با برگزاری تعزیه در تمامی مناطق داورزن مخالف است و امکان برگزاری مجلس نمی باشد و همین پیام به اطلاع عموم رسانده شد.


🚩شایعه ی مخالفت بعضی متنفذین مزینان به ویژه نام بردن از حسین محمدی و شیخ رضا اسلامی برای برپایی مجلس تعزیه خوانی بازهم توسط بعضی افراد به گوش رسید و دوباره موجی از تلاطم را در بین جوانان ایجاد کرد و می رفت که همین شایعات انشقاقی در مجلس عاشورا به وجود آورد به خصوص وقتی عده ای از همین عزیزان در ابتدای صبح درحالی که خانواده خاندان صدیقی به خصوص زن ها در حال استراحت بودند روانه ی منزل آن ها شدند و از حاج حمیدرضا صدیقی تعزیه خوان خوش اخلاق و متواضع مزینانی خواستند که لباس بپوشد و با آن ها همراه شود و او هم به کمک فرزندانش در حالی که بغضی سنگین از این همه شور جوانان گلویش را می فشرد آماده شد و همراه آن ها روانه ی بازار گردید. در سوی دیگر همین اتفاق برای حاج رضا محمدی ایفاگر نقش حضرت ابوالفضل(ع) رخ داد و بعد هم علی شمشیری در نقش شمر به جمع آن ها پیوست.
🚩لحظه ای سخت همراه با یک تصمیم بسیار مشکل کار را بر فرمانده میدان و همراهانش دشوارتر کرده بود و از طرفی نیروی انتظامی مستقر در میدان عاشورا مدام از آن ها و معتمدین می خواست که قدم جلو بگذارند و جمعی بروند و با این جمعیت پر احساس صحبت کنند اما کسی را یارای چنین اقدامی نبود و در این میان حسین محمدی با مشورت و سفارش ریش سفیدان حاضر شد تا با جمعیت صحبت کند و این اتفاق هم افتاد هرچند همین گفت و گو و خواهش و تمنای این عضو شورای اسلامی موجب حرف و حدیث بعدی شایعه سازان شد ولی او همه را به جان خرید و به جمع دسته ی عزادار خواهان تعزیه آمد و بعد از دقایقی این بار برادرش حاج رضا محمدی رو به جمعیت کرد و گفت : ما خواستیم دقایقی خواسته ی شما را اجابت کنیم و اکنون تأکید می کنیم که قانون در اولویت است و مجلس را همین جا (میدان امام حسین) ختم می کنیم و برای ادامه ی عزاداری به جمع همشهریانمان در میدان عاشورا می پیوندیم.
🚩این درایت تعزیه خوان پیشکسوت مزینانی جمعیت همراه را مجاب کرد که به میدان عاشورا بروند و از خیر تعزیه بگذرند و ماجرا به خیر و خوشی تمام شود اما خبر برگزاری تعزیه در روستای مجاور و دسته روی روستایی دیگر بازهم موجی از احساس را به جوانان برگرداند که با دستور فرماندار و مقام انتظامی مبنی بر پیگیری خبر فوق و بعد هم تعطیلی آن مراسم که گفته می شد آن همشهریان محترم مجوز برگزاری مجلس را داشته اند آرامش را بر میدان حکم فرما کرد.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۲
شهریور
۹۹

 

دکتر مهدی مزینانی(خصالی) مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی سجاد با ارسال پیامی کسب عنوان برترین فدراسیون در جهان را به سیدمحمد پولادگر رییس فدراسیون تکواندو تبریک گفت.

به گزارش شاهدان کویر مزینان به نقل از روابط عمومی فدراسیون تکواندو، مهدی مزینانی مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی سجاد با ارسال پیامی کسب عنوان برترین فدراسیون در جهان را به سیدمحمد پولادگر رییس فدراسیون تکواندو تبریک گفت.

در متن پیام آمده است:

جناب آقای سیدمحمد پولادگر

ریاست محترم فدراسیون تکواندو

با سلام

احتراما بدینوسیله انتخاب بجا و شایسته فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران از طرف فدراسیون جهانی، به عنوان برترین فدراسیون دنیا را خدمت جنابعالی و خانواده پرافتخار تکواندو تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

بدون شک مدیریت شما و نقش آفرینی قهرمانان در میادین بین المللی در این موفقیت نقش به سزایی داشته است. به امید کسب خوشرنگ ترین مدال ها در المپیک 2021 توکیو توسط غیور مردان و زنان تیم ملی تکواندو.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۹
شهریور
۹۹

 

...✍️تدارک این مجلس عظیم مستلزم یک نیروی متحد و قوی است و افرادی که به اصطلاح پای کار باشند و بتوانند جایی را فراهم کنند که میزبان صدها میهمان باشد و در این شرایط خاص سلامت آن ها را تضمین کند پس باید همه به میدان بیایند و آمدند.
🚩شورای اسلامی و دهیاری در تمیز کردن میدان و ضدعفونی کردن هر شب پس و پیش از برگزاری مراسم با کمک مردم به خصوص تراکتور دارانی که همیشه یار و مددکار آن ها هستند. مسؤلین صوت و نور که نباید از نقش عزیزانی همچون حاج علی حسن زاده، حاج احمد زنده دل، علی اصغر و علی رضا مزینانی به آسانی گذشت، خانواده معزز ناطقی به ویژه فرزندان تعزیه خوان فقید حاج حسن ناطقی که مسئولیت میدان را برعهده دارند، دوندگی های سیدجلیل القدر سیدجواد جلالی پور در تهیه ی فرش و لوازم مورد نیاز، مرکز بهداشت و درمان شهدای مزینان خاصه مهدی تاج مزینانی و ستاد مقابله با کرونای شهرستان و مزینان که نظارت کامل را بر اجرای مراسم داشتند، نیروهای انتظامی و نظامی داورزن و بسیجیان خواهر و برادر پایگاه بسیج کوثر و شهدای مزینان در برقراری نظم، روحانیون و مادحین عزیز به ویژه حاج مصطفی مزینانی(ملایی) که مسئولیت هماهنگی نوحه خوانان را برعهده داشت، خیرین نیکوکاری که با کمک مالی و تهیه اقلام بهداشتی دست اندرکاران این مجالس را یاری کردند و از همه مهمتر اتحاد و یکدلی مردم ولایتمدار مزینان با حضور مدبرانه و حکیمانه که به راستی با رعایت کردن پروتکل های بهداشتی تحسین همگان را برانگیخت همه و همه عاملی شد تا مجالس باشکوه و آبرومندی در آخرین محرم قرن چهاردهم شمسی رقم بخورد و در یادها ثبت شود.


🚩در این میان اما نباید به راحتی از نقش فرمانده میدان یعنی حاج شیخ رضا اسلامی گذشت؛ روحانی وارسته ای که می توانست در شهر بماند و یک دهه را بدون هیچ دغدغه ای به عزاداری بپردازد اما خود را قربانی کرد و همه ی نیش و کنایه ها را به جان خرید تا مجلسی آبرومندانه و در خور و نام مزینان برگزار کند و با همین نیت حتی همراه با فرزندانش آستین بالا زد و میدان را برای شروع مراسم آماده کرد و هرشب با دلهره ای که از شیوع بیماری و عشق و ارادت جوانانی که دوست داشتند- آن طور که می خواهند عزاداری کنند نه با دستورالعملی ابلاغی- مراسم را برگزار می کرد و گاهی از این همه اشتیاق جوانان اشک هایش جاری می شد و حتی در بیان نظر بعضی از کسانی که پیشنهاد می دادند در صورت بروز احساسات آن ها را به نیروهای انتظامی معرفی کنند تأکید می کرد این ها فرزندان خود ما هستند و این شور و شوق آن ها را باید قدر بدانیم و مدام به دستگاه های مختلف اجرایی و امنیتی توصیه می کرد که مواظب باشند خللی بر روحیه این عزیزان وارد نشود.


🚩آوازه عزاداری مزینان به زودی با پخش گزارش های تصویری و صوتی نه تنها در منطقه که در خارج از کشور نیز بازخورد بسیار خوب و جالبی داشت در آن سوی مرزها به خصوص انگلیس شهروندان مزینانی عکس های مجالس مزینان را با عنوان اینجا مزینان است در گروه های دوستانه خود به نمایش گذاشتند و همگی به شو و شعور همشهریان مزینانی درود فرستادند. امام جمعه و فرماندار و مسئولین نظامی و انتظامی و شبکه بهداشت و درمان داورزن از همکاری مجدانه مردم مزینان و دست اندرکاران این مجالس اظهار خرسندی کردند و مشتاقانه در جمع سوگواران حسینی شرکت کردند تا علاوه برگزارش های دریافتی خودشان شاهد این احساس و تبلور عاشقانه مزینانی ها باشند. کادر درمان بیمارستان های سبزوار که بعضی از آن ها در شاهدان کویر عضو هستند و یا از طریق همشهریان مزینانی تصاویر این مجالس شکوهمند را دیده بودند از اینکه مردم آگاه و دانای مزینان تمامی تعصبات را کنار گذاشته و عاقلانه با رعایت پروتکل های بهداشتی به عزاداری می پردازند اظهار رضایت و از آنان تشکر و قدردانی کردند.
🚩شور و شوق جوانان مزینانی چیزی نبود که بتوان از مهار آن حرف زد و به راحتی می توانستی در روزهای منتهی به عاشورا نگرانی را در چهره های غمگین آن ها ببینی و هنوز امیدوار بودند که روز عاشورا شاهد برگزاری تعزیه باشند به خصوص وقتی موفق شدند از دستگاه های اجرایی رضایت سینه دوره را بگیرند.
🚩برگزاری جلسه مشورتی و هم اندیشی تعزیه خوانان و شورای اسلامی و رؤسای هیئات و جمعی از معتمدین و روحانیون امید را در دل بسیاری از این جوانان زنده کرد و بسیاری در مقابل محل برگزاری جلسه یعنی حسینیه و مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام اجتماع کرده بودند تا از خروجی این جلسه خبردار شوند....

ادامه دارد...

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۸
شهریور
۹۹

 

✍️دهه ی اول محرم 1399 و روز واقعه یعنی عاشورای حسینی در میان حسرتی که به تاریخ پیوست تمام شد و مزینان ماند و هزاران دل عاشق و شیدایی و داغی که دل مردم این دیار را به همان عطشناکی و سوزندگی دشت کربلا سوزاند...
🚩چندروزمانده به محرم پیام های زیادی همراه با دل نگرانی مخاطبان گرامی به پایگاه مردمی شاهدان کویرمزینان رسید که همگی حکایت از غمی عظیم داشت و بسیاری از این عزیزان می خواستند بدانند تکلیف مراسم دهه ی اول و عاشورا چه می شود. بی تعارف بگوییم و بنویسیم که حتی مسؤلین محلی و روحانیون و رؤسای هیئات از عاقبت این دهه خبر نداشتند و نمی دانستند که باید چه بکنند هرچند پیام داهیانه رهبر معظم انقلاب که فصل الخطاب هیئتی ها و آحاد مردم ایران قرار گرفت حجت را بر همگان تمام کرد و آن هم تأسی معظم له به دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا بود که همه ی ملت ایران پذیرفتند. اما این ستاد تا چند روز مانده به آغاز محرم با توجه به شرایط خاص حاکم برکشور شیوه نامه خود را تغییر داد و مراسم را از زیر سقف به بیرون و فضای باز هدایت کرد ولی بازهم دوگانگی در برخی بندها مانند ممنوعیت تعزیه خوانی و دسته روی و حتی اطعام عزاداران، تصمیم را برای برخی شهرها و روستاها مشکل کرد و با شروع محرم شاهد بودیم که در بعضی بوستان ها و اماکن خاص نمایشی مانند مقابل تآترشهر تهران مجالس تعزیه خوانی برگزار شد که همین بهانه کافی بود تا برای بسیاری از مردم به خصوص جوان ها انگیزه ای ایجاد کند و درخواست برگزاری مجالس این چنینی داشته باشند.

  🚩و اما قدر مسلم نمی توان بعضی محافل و مجالس در شهرهایی مانند یزد و خراسان و اصفهان و همین مزینان خودمان را با این مراکز پایتخت مقایسه کرد چون استقبال بیش از حد  سوگواران با شرکت کنندگان در مجالس تعزیه خوانی بوستان ها قابل قیاس نیست ولی ای کاش مسئولین محترم اهتمام بیشتری در این کار داشتند تا همان اندک دلخوری و بهانه برای بعضی از عزیزانی که دل در گرو این مجالس دارند پیش نمی آمد.
🚩هرچه بود گذشت و محرم با تمامی قصه ها و غصه هایش فرا رسید و بازهم تکلیف مجالس آن هم در جایی مانند مزینان که عاشورای آن سرآمد بسیاری از مجالس کشور است و هرسال خیل عظیمی از دوستداران و عاشقان حسینی را به سوی خود می کشاند مشخص نبود و خبرخاصی تا روز اول محرم دریافت نشد اما به دلیل تقاضای بیش از حد مردمی بازهم در مرحله ی اول روحانیون مزینانی که عطش مردم را برای حضور در سوگواری مجالس حسینی شاهد بودند ایثارگرانه پای به میدان گذاشتند و در حالی که می دانستند از سوی برخی افراد آگاهانه یا ناخواسته مورد هجوم قرار می گیرند کمر همت را بستند تا مردم مزینان و میهمانان گرامی از فیض عزای فرزند فاطمه(س) محروم نمانند و با همین رویکرد حاج شیخ محمد مزینانی همراه با هیئتی های خود که اغلب جوانان پرشور هیئات ائمه بقیع علیهم السلام و شاهزاده علی اصغر علیه السلام مزینان هستند در اقدامی خیرخواهانه و با تهیه لوازم مورد نیاز بهداشتی مانند تب سنج و مواد ضدعفونی و ماسک و صندلی مصمم شدند تا مجالس خود را درفضای باز بقعه ی متبرک امام زادگان واجب التکریم بهمن آباد برگزار نمایند اما بعد از دوسه روز به دلبل بعد مسافتی و همچنین وزش بادهای شدید؛ آن ها روانه ی تکیه امام حسن مجتبی علیه السلام(میان) واقع در کوچه ی شهیدان تاج مزینانی شدند و بعد از برگزاری مراسم میدان عاشورا از ساعت 23 به مدت یک ساعت و نیم به اقامه عزا پرداختند که مورد استقبال بسیاری از همشهریان قرار گرفت.

🚩اما از آن جایی که هنوز تکلیف عزاداری هیئات بزرگی مانند حسینی، ابوالفضلی و علی اکبری و اعضای آن ها مشخص نبود یکی دیگر از روحانیون دلسوز مزینانی به نام حاج شیخ رضا اسلامی پا به میدان گذاشت و با متحد کردن هرسه هیئت و موافقت رؤسای این هیئات و شورای اسلامی و دهیاری با دریافت مجوز لازم از ستاد مقابله با کرونای شهرستان و ثبت این مراسم در سامانه بیرق سازمان تبلیغات اسلامی که توسط سیدجواد جلالی پور و به نمایندگی از سه هیئت بزرگ مزینان انجام شد از روز دوم محرم اقامه نماز جماعت و قرائت زیارت عاشورا و مراسم نوحه خوانی و روضه خوانی آغاز شد... به همین آسانی ؟!!! خیر!!!...

ادامه دارد...

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۴
شهریور
۹۹

 

این روزها و لحظه ها در تاریخ ثبت می شود جایی که مردم مزینان شور و شعور حسینی را به اوج رساندند

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۴
شهریور
۹۹

 

مردم ولایتمدار مزینان دهه ی اول محرم با حضور در میدان تعزیه خوانی عاشورای مزینان و تکیه سادات حسینی(میان) مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش را برگزار می کنند.

این مراسم با رعایت کامل پروتکل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و اتحاد هیئات و تکایای بزرگ مزینان به مدت دو ساعت همراه با نماز جماعت مغرب و عشا برگزار می شود.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی