بایگانی فروردين ۱۴۰۳ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۸ مطلب در فروردين ۱۴۰۳ ثبت شده است

۲۹
فروردين
۰۳

 

مردم مزینان در لیالی قدر 1403 با اجتماع در دو محفل معنوی مسجد جامع و هیئت شاهزاده علی اکبر علیه السلام مشهور به علی اکبری، عشق و ارادت خود را به دین و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به نمایش گذاشتند.

تقارن بهار طبیعت و عید باستانی نوروز با بهار قرآن و شبهای قدر و سالروز شهادت مولی الموحدین علی علیه السلام و حضور هزاران نفری شهروندان مزینانی ساکن شهرهای دیگر در زادگاهشان موجب شد تا مجمع طلاب و روحانیون به همراه جمعی از محبین و خادمان آل الله و مادحین و ذاکرین تصمیم بگیرند که مراسم شبهای قدر در مکانی وسیع تر برگزار شود.

در همین راستا علاوه بر برگزاری مراسم سنتی طبق سنوات گذشته در مسجد جامع ویژه برنامه دیگری با حضور مداحان سرشناس کشوری و جوان در هیئت علی اکبری برگزار شد که مورد استقبال آحاد همشهریان قرار گرفت.

در این مراسم حاج حمیدرضا نیکدل،حاج حسین احسانی، حاج مصطفی مزینانی ملایی و کربلایی مرتضی زارعی و حسن بشیری به ذکر مصیبت و نوحه خوانی پرداختند حجج اسلام حاج شیخ رضا اسلامی، حاج شیخ محمد مزینانی و حاج شیخ حسین معلمی فر علاوه بر برگزاری مراسم قرآن بر سر گرفتن در موضوعات زندگانی ومنش امام علی علیه السلام و فضیلت شبهای قدر سخنرانی کردند.

برای دیدن تصاویر بیشتر به ادامه مطلب بروید

 

  • علی مزینانی
۱۸
فروردين
۰۳

⚽️تیم باغ راه کاریز مزینان با غلبه بر تیم پرقدرت و تکنیکی سویزلند عنوان قهرمانی مسابقات جام رمضان را از آن خود کرد.

🔹مسابقه فینال در وقت قانونی با نتیجه مساوی ۲ بر ۲به پایان رسید و تیم مزینان در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۱ این بازی را با موفقیت به پایان رساند.

🔹جام قهرمانی با حضور حجت الاسلام علیزاده امام جمعه و فرماندهان سپاه و انتظامی و مسئولین ورزشی و ادارات شهرستان داورزن به تیم مزینان اهدا شد.

🔹یکی از نکات حائز اهمیت در این مسابقه حضور پرشور مردم قدرشناس مزینان و استقبال کم نظیر آنها بود که متأسفانه به دلیل تعبیه نشدن سکوی تماشاگران در طول بازی، ایستاده به تماشای هنرنمایی بازیکنان پرداختند.

🔹سعید لشکری با زدن ۱۰ گل در مسابقات به عنوان آقای گل و برترین بازیکن و مهدی تاج نیز نیز بهترین دروازه بان شناخته شدند.

🔸علی رغم گلایه بازیکنان و مربیان  تیم مزینان؛ اعضای محترم شورای اسلامی مزینان حتی حاضر نشدند در جشن قهرمانی این تیم حاضر شوند.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۱۵
فروردين
۰۳

تقدیم به ساحت مقدس امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام

پشت خانه چقدر همهمه است
قلبها همنشینِ واهمه است
 

از خبر هرکه با خبر شده است
پشت خانه چه در به در شده است
 

« آنکه ماهِ شبِ یتیمان است ..‌.
رفتنی گشته است و بی جان است!
 

آنکه شبها به ما ولی بوده
تازه فهمیده ایم علی بوده ! »
 

هرکسی هرچه در توانش داشت
بهر این خانه از شِفا برداشت
 

کودکی ظرف شیر در بغلش
کودکی آمده ست با عَسَلش
 

دختری هدیه ، قاصدک آورد
آن یکی هم کمی نمک آورد
 

چقدر مانده روی پای خودش
مادری با یتیم های خودش
 

ناله از شیونِ عزا می زد ...
پشت در کودکی صدا می زد
 

« کاشکی زودتر دوا بشوی
کاش آقا دوباره پا بشوی »
 

ای که در خانه غرق درد و تبی
تو همان مردِ ناشناسِ شبی !
 

شامِ ما را به یاد بودی تو
مردِ بی امتداد بودی تو
 

🌹شاعر؛ محمدمهدی مزینانی

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۱۲
فروردين
۰۳

مراسم احیاء شبهای قدر در آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) با حضور بیش از ۵ هزار نفر از مردم برگزار می شود.

دکتر مهدی مزینانی در تشریح برنامه های شب‌های قدر امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) گفت: در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی در قالب طرح آرامش بهاری در این آستان برگزار شده است که برگزاری جزءخوانی قرآن کریم، بیان احکام و قرائت ادعیه، جشن ولادت امام حسن مجتبی(ع) و توزیع حدود ۳ هزار پرس افطاری هر شب و توزیع بسته های معیشتی برای فقرا و مستمندان از جمله برنامه‌های اجرا شده است که با استقبال زائران و مجاوران این آستان مواجه شد.

وی با تأکید بر فضیلت احیا شب‌های قدر خاطرنشان کرد: مهمترین برنامه آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی در ماه مبارک رمضان، برنامه احیاء شب‌های قدر است و در کنار این مراسم، غرفه های مشاوره حقوقی، روان شناسی، طب سنتی و غرفه خدمات هلال احمر دایر است.

وی با اشاره به استقبال گسترده مردم از برنامه های این امامزاده تصریح کرد: مراسم شبهای قدر در این امامزاده هر ساله با حضور بیش از ۵ هزار نفر از مردم غرب تهران برگزار می‌شد.

دبیر هیئت امنای آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) ادامه داد:بر اساس تدابیر سازمان اوقاف و امور خیریه، بقاع متبرکه و مراکز سازمان اوقاف آماده میزبانی از گسترده‌ترین اجتماع مردمی در شبهای قدر هستند چراکه بنا بر روایات امامان معصوم (ع)، فضیلت این شب از هزار ماه بیشتر است و مقدرات انسان در یک سال آینده رقم خواهد خورد.

مزینانی تأکید کرد: سیل خروشان مؤمنان و دل‌سوختگان در این شب‌ها ایمان خود را بیش از پیش محکم می‌کنند و با حضور شکوهمند خود در این اماکن مذهبی و بقاع متبرکه، تصویری معنوی و شورانگیز از نیایش، مناجات و انابه به درگاه خداوند را به نمایش می‌گذارند.

وی در تشریح برنامه‌های شب‌های قدر آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی گفت: مراسم احیاء شب‌های نوزدهم، بیست‌ویکم و بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۱:۳۰ با قرائت دعای جوشن کبیر و سخنرانی حجج الاسلام و المسلمین عادل، نوروزپور و حسینی المدنی آغاز و پس از آن برنامه مداحی اقای دکتر امیر یعقوبی و اجرای مراسم احیا و قرآن به‌سر برگزار خواهد شد.

دکتر مزینانی با دعوت از عموم مردم برای حضور در این مراسم معنوی گفت: آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی در محیطی معنوی، آرام و دل‌انگیز در شب‌های قدر پذیرای عموم مردم است و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق بزرگراه اشرفی اصفهانی، بعد از تقاطع پونک، بلوار پونکی، کوچه امامزاده به این آستان مراجعه کنند.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۱۲
فروردين
۰۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از طبیعت‌گران درخواست کرد؛ برای بهره‌مندی از محیط زیستی زیبا، پاک و بانشاط، در زمان حضور در طبیعت و بوستان‌ها در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

دکتر علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در آستانه ۱۳ فروردین و روز انس با طبیعت ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و سالی خوش برای تمامی شهروندان از آنها خواست در روز طبیعت یا همان سیزده بدر که یک سنت قدیمی در بین ایرانیان است، نکات ایمنی برای حفظ محیط‌ زیست و منابع طبیعی را رعایت کرده و از تقابل با طبیعت دوری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: به شهروندان و مسافران نوروزی توصیه می‌شود ضمن بهره‌مندی از موهبت‌های الهی به اخلاق طبیعت گردی و توصیه‌های زیست محیطی برای حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست توجه کنند چرا که بی توجهی و تخریب محیط زیست برای انسان و سایر جانداران مشکل آفرین است.

مزینانی در ادامه با اشاره به اینکه شهروندان در هنگام حضور در طبیعت از بوته کنی و از بین بردن رستنی‌ها که موجب تخریب محیط زیست می‌شود جداً خودداری کنند، اظهار داشت: همچنین از آلوده کردن آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها که باعث از بین بردن آبزیان می‌شود نیز اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه گردشگران در روز سیزده فروردین زباله‌های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه‌های آب، دره‌ها و مناطق کوهستانی رها نکنند، تصریح کرد: توصیه می‌شود کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را با خود به همراه داشته باشند و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به مکان‌های پیش بینی شده منتقل کنند.

مزینانی از دیگر موضوعاتی را که باید در این روز مورد توجه قرار گیرد، توجه ویژه نسبت به حفظ حیات وحش در مناطق طبیعی و همچنین پرندگان در داخل بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی و طبیعت عنوان کرد و گفت: گردشگران از هرگونه ایجاد آتش در مناطق مختلف تا حد امکان خودداری کنند و در صورتی که نسبت به برپایی آتش اقدام کردند قبل از ترک محل از خاموش شدن آن کاملاً مطمئن شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه پاکیزه نگه داشتن حاشیه رودخانه‌ها و نهرهای طبیعی که در نقاط مختلف استان جاری بوده و اغلب منشأ تأمین آب شرب کلان‌شهر تهران است، اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: طبیعت گردان با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری کنند.

وی ادامه داد: همچنین شهروندان ماهیان قرمز خود را فقط در استخرها یا حوضچه‌هایی که شهرداری‌ها در برخی نقاط شهر ایجاد کرده، رهاسازی کنند و از انتقال گونه‌های غیربومی به رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان با اشاره به اینکه گشت‌های ویژه یگان حفاظت محیط زیست در مناطق مختلف استان در روز طبیعت نیز کماکان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: شهروندان و طبیعت گردان روز سیزده فروردین در صورت مشاهده تخلف‌هایی همچون آلودگی محیط، زباله و پسماندها، شکار حیات وحش و موضوعاتی از این قبیل، با سامانه تلفنی ۱۵۴۰ تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهند./خبرگزاری مهر

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۱۲
فروردين
۰۳

🔴نقل است که دو قرن پیش عید نوروز و محرم همزمان می شود و جمعی از بزرگان مزینان به نزد روحانی روستا مرحوم  آخوند ملاعلی می روند و از وی استفتاء می کنند که شب عید را جشن بگیرند یا عزادار امام حسین علیه السلام؟!

مرحوم آخوند بر عزاداری آل الله تأکید می کنند اما اهالی توجهی به آن نکرده و آن شب را جشن می گیرند. همان شب بارانی شدید شروع می شود و پس از  آن سیلی وحشتناک مزینان قدیم را نابود می کند و مزینانی ها به مکان فعلی کوچ می کنند و خانه های خود را بنا می سازند.

زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی با تحقیق بر روی این واقعه آن را در سروده ای پند آموز به نظم در آورده است که تقدیم حضورتان می شود.

آن عالم جلیل القدر یادآور می شود:
خاطره ى تلخ و شیرین و مستندى که در سالهاى پایانى دهه ى چهل از زبان پیرمردى مؤمن مرحوم حاج عباس رفیعى شنیدم به نظم درآوردم سالی که محرم و نوروز هم زمان شده بود...
تقدیم به ارادتمندان مکتب عاشورا
(حبیب اله عسکری مزینانی)

🌴🌴🌴🌴🌴

دهستان و نامش مزینان بُوَد
ز استان و ارضٍ خراسان بُوَد

اگر قدمتش را بخواهی ز من
ز ما قبل اسلام و قرآن بود

قدیمی ترین قریه ی سبزوار
که از خِّطّه ی سربداران بود

همین قریه بوده است امُّ القرا
گذرگاه حکام و شاهان بود

مزینانِ اول به سیل بلا
گرفتار گردید و ویران بود

شده عبرت آموز ما قصه اش
که نقل حکایت ز پیران بود

قرین شد محرم به ایام عید
یکی عاشق این یکی آن بود

دو قشری که می کرده اند زندگی
کشاورزِ ارباب و دهقان بود

جَدَل بین ارباب و هم کارگر
چنین اختلافی فراوان بود

یکی خواست پوشد لباس عزا
به عشق حسینی که عطشان بود

یکی جشن دامادی است و عروس
به چشم تماشاگر آسان بود

یکی گفت به اندیشه ام چاره ایست
مَزَن دارد اینجا مزینان بود

بیآیید رویم خدمت عالمی
همان عالمی کز فقیهان بود

کنیم مشورت با فقیه زمان
وجودش به ما لطف و احسان بود

بزرگان همه جمع با کدخدا
خود عالم هم  از شریفان بود

شنیدند آن پیر فرزانه گفت
که این ماه.ِغم ماهِ احزان بود

سماواتیان محو عشق حسین
به جنت پیمبر پریشان بود

یقین جن و انس و زمین و زمان
به ماتم نشسته است و گریان بود

شما هم هماهنگ شوید در غمش
عزادار زهرا به رضوان بود

ولی بر خلاف  فقیه زمان
تَمَّرُد ز اشراف و اعیان بود

به رسمی که عید است و فصل بهار
همان عید ملی ایران بود

به بزم عروسی زدند دایره
خود مطرب هم از مزینان بود

به قهرو به خشم طبیعت نگر
که این قوم نوح است و طوفان بود

چنان رعد و برقی چنان پایه ای
سیاهی ابری نمایان بود

شده ابر رحمت ابر بلا
همان فارَ تّنورِ باران بود

چو سیلاب آمد دگر حجله کو
روی آب داماد گریان بود

عروسی عزا شد درین ماجرا
مزینان و خلقش هراسان بود

جهیزیه را با عروس آب برد
چو دیگ پلو ریخت و غلطان بود

دوباره به نزد فقیه آمدند
اطاعت کنیم هرچه فرمان بود

به گفتا کنید توبه پیش خدا
خدایی که توّاب و رحمان بود

ببندید پیمان با مال و جان
فقط با خدا عهدو پیمان بود

محرم محرم بود نزد حق
چو خون حسین خون یزدان بود

مزینان حیات دوباره گرفت
به عشق حسینی که جانان بود

شد آباد همراه با آبرو
مدارس مساجد که عمران بود

سه هیئت دو تکیه وهم  قتلگاه
ز بانی و ساعی ز خوبان بود

ز علم و جدید و ز علم قدیم
ز پیران و هم از جوانان بود

تَجٕلّى نموده به دشت کویر
یکی شمع بزم کویران بود

همه ساله جمع اند برای حسین
هم از مشهدو شهرو تهران بود

تلاش همه صبح عاشور ماست
چو ساعات جوش و خروشان بود

صدای حسین یا حسین یا حسین
ز ذکر لب ساربانان بود

بود کاروان مظهر زینتش
به همراه نخلی شتابان بود

کنار مزار امام زاده ای
ز ابناء موسی عمران بود

که گویی حسین با محمد وداع
کند کاینچنین دل پریشان بود

و  یا مکه را می نهد پشت سر
بدون امام کعبه بی جان بود

خوشا قتلگاه و خوشا تعزیه
خوشا حال آن کس که گریان بود

شکوه و جلال زن و مرد ما
به مقتل همه از عزیزان بود

چنان جلوه دارند عباس و حر
حسین هم که شاه شهیدان بود

علی اکبر آن شبه پیغمبر است
چو اول شهید جوانان بود

ز قاسم ز عبداللهِ  مجتبی
وهب با عروس پریشان بود

ز شمر لعین و ز بن سعد دون
ز لشکر که از قوم عدوان بود

میان پرده ای خستگی را گرفت
ز قیس و وزیر شیر غرّان بود

بسی دلخراش است آتش زدن
خیامی که در آن یتیمان بود

ز پیکان تیری که زد حرمله
به طفلی که از شیرخواران بود

چگونه بود حال بیمار عشق
که تبدار به گرمای سوزان بود

پیام شهیدان که با زینب است
که خود رهبرِ این عزیزان بود

خدا ناظری آگهی از همه
خصوصاً به جمعی که مهمان بود

خدایا قبول کن تو از مرحمت
که دشمن به ما شرّ شیطان بود

بده شرح صدری تو بر عسکری
که تا شعر او عشق و عرفان بود

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۰
فروردين
۰۳

مراسم جشن میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام همزمان با زادروز میلاد آن حضرت و با سخنرانی؛ محقق و استاد حوزه حجت الاسلام شیخ علی خُزاعی و حضور مداحان جوان کشوری کربلایی محسن عراقی، کربلایی محمد اسداللهی و کربلایی امیر حدیدی در هیئت متحده حسینی مزینان برگزار شد.

در این مراسم باشکوه پرچم متبرک بارگاه امام هشتم شیعیان و با هماهنگی و حضور نماینده آستان قدس رضوی در بین شرکت کنندگان طواف داده شد.

سرود جانم مهدی(عج) و جانم حسین(ع) با همخوانی فرزندان مزینانی و کربلایی محمد اسداللهی در این مراسم طنین انداز شد.

این مراسم به همت هیئات ائمه بقیع و شاهزاده علی اصغر علیهم السلام، مجمع طلاب و روحانیون ، پایگاه های مقاومت بسیج کوثر و شهدای مزینان و حضور آحاد مردم این دیار و روستاهای همجوار برگزار شد.

ادامه تصاویر را اینجا ببینید

 

  • علی مزینانی
۰۳
فروردين
۰۳

🔹طبق یک آیین دیرینه، مراسم یادبود درگذشتگان مزینانی که طی سال ۱۴۰۲ دارفانی را وداع گفتند با حضور آحاد همشهریان و خانواده های عزادار در هیئت حسینی مزینان چهارشنبه اول فروردین ۱۴۰۳ بعد از افطار  برگزار  شد.

🔹شایان ذکر است در سال ۱۴۰۲ هجری شمسی حدود ۶۰ عزیز مزینانی و وابستگان مانند داماد یا عروس و پدر و مادر همسر خانواده آنها  آسمانی شدند و خانواده های عزادار خیرات خود را تقدیم شرکت کنندگان در مراسم کردند.

🔹سالهای گذشته رسم بر این بود که شهروندان مزینانی اول عید به منزل مصیبت دیدگان می رفتند اما با افزایش تعداد فوتی ها زنده یاد حاج شیخ محمود شریعتی پیشنهاد داد که این مراسم تجمیع و با حضور صاحبان عزا و رفاه حال آنها در یکی از اماکن مذهبی برگزار شود و حدود سه دهه است که این آیین ادامه دارد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی