بایگانی تیر ۱۳۹۴ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۲۰ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۱
تیر
۹۴

Image result for ‫بخش فیزیوتراپی‬‎

در یک اقدام خیرخواهانه خانواده مرحوم سید علی طالعی مزینانی هزینه بخش فیزیوتراپی مجتمع چند منظوره خدمات بهزیستی مزینان را برعهده گرفتند.

به گزارش  شاهدان کویرمزینان به نقل از روابط عمومی موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون(س)؛همزمان با عیدسعید فطر خانواده محترم مرحوم سید علی طالعی بعد از بازدید از مجتمع چند منظوره خدمات بهزیستی مزینان با پیشنهاد اهداء ست کامل فیزیو تراپی به موسسه یاد آن مرحوم را گرامی داشتند.
در این بازدید مقرر گردید بخش مربوطه بنام مرحوم طالعی مزین گردد. در همین ارتباط خانواده مرحوم علاوه بر موافقت اهداء ست کامل فیزیو تراپی پشتیبانی اطاق مذکور را نیز تقبل کردند.
مجتمع چند منظوره خدمات بهزیستی مزینان در متراژ1550 متر درچهار فاز تعریف گردیده که فاز یک آن برای سرای سالمندان آماده افتتاح در ایام هفته دولت خواهد بود
مرحوم سید علی طالعی مزینانی سال گذشته بر اثر سانحه ای ناگهانی دار فانی را وداع گفت این مرحوم پیش از فوتش اعلام کرده بود که در نظر دارد به مجتمع بهزیستی مزینان کمک نماید که پس از مرگ ناگهانیش خانواده معزز وی آرزوی پدر بزرگوارشان را جامه ی عمل می پوشانند. به همین منظور و با کمک خانواده ی مرحوم طالعی قرار است بخش فیزیو تراپی به همراه با فاز یک مجتمع بهزیستی مزینان  در هفته ی دولت به بهره برداری برسد.


  • علی مزینانی
۳۰
تیر
۹۴

ماجرای اشغال آمریکای لاتین در قرن ۱۵ / روایت کشیش اسپانیایی از ظلم و غارت آمریکای لاتین منتشر شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از خبرگزاری «حوزه»، کتاب «افسانه سیاه» نوشته "بارتولومه دلاس کاساس" با ترجمه و تحقیق حجت الاسلام جواد مزینانی از سوی دفتر نشر معارف منتشر ‌شد. کتاب «افسانه سیاه» از دو بخش «کاوش غارتگرانه» و «افسانه سیاه» تشکیل شده. در بخش اول، مترجم در مقدمه‌ای تفصیلی به ماجرای فتح و اشغال آمریکای لاتین در قرن پانزدهم میلادی می پردازد و بخش دوم یعنی «افسانه سیاه» یکی از این اسناد تاریخی مهم و اثرگذار است که در حقیقت، نامه یک کشیش اسپانیایی به پادشاه وقت امپراطوری اسپانیاست. این کشیش سرشناس مسیحی به ‌روایت وقایعی می‌پردازد که فاتحان با ورود به قاره تازه شناخته شده، با آن رو‌برو می‌شوند و خود نیز در اکثر آن حوادث حضور داشته ‌است. این نامه بلند بالا، در حقیقت سیاهه جنایات اروپائیان در آمریکای لاتین بوده و عمق فجایع ذکر شده در آن باعث شد که پس از انتشار آن در بین محققان و مورخان بین‌المللی، به «افسانه سیاه» معروف شود.

در بخشی از مقدمه مترجم می خوانیم: امروزه، کودکان ما یاد گرفته‌اند در جواب این سئوال که «کاشف آمریکا کیست؟» بی‌درنگ پاسخ دهند: «کریستف کلمب». اگر اکتشاف را دارای بار معنایی مثبت بدانیم، کلمب را فردی نمونه و کشف بزرگ وی را خدمت به بشریت بدانیم و خطر پذیری وی در پیمودن راه نرفته را نوعی فداکاری قلمداد کرد، اما با در نظر گرفتن برخی اسناد معتبر به‌جای مانده از حاضرین در صحنه اکتشاف آمریکا!، انسان جویای حقیقت نیز متوجه می‌شود که زوایای پنهان این حادثه، می‌تواند اذهان عمومی را زیر سئوال ببرد و چه بسا 180 درجه نتیجه را عوض کند و به جای «اکتشاف» باید گفت «اشغال».

چاپ اول «افسانه سیاه» در 102 صفحه، قطع پالتویی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 4000 تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. دفتر نشر معارف تا پایان سال جاری کتاب‌های «جستجوگران نور؛ روایتی از تازه مسلمانان آمریکای لاتین»، «نور حقیقت در آمریکای لاتین»، «اسلام و مسیحیت در آمریکای لاتین معاصر» و «ما و آمریکای لاتین: گفتگو با صاحب نظران و کارشناسان» را برای شناخت بهتر منطقه آمریکای لاتین منتشر می‌کند.

برای تهیه کتاب «افسانه سیاه» و دیگر آثار دفتر نشر معارف می‌‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاه‌های پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، پاتوق کتاب قم (تلفن 37735451) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی اقدام کرد.

  • علی مزینانی
۳۰
تیر
۹۴


http://bayanbox.ir/view/6927227285750676620/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%88%D8%B1%DA%98%D9%86DSC-0262.jpg

برای دیدن تصاویر بیشتر به این نشانی مراجعه فرمایید

مزینان فتوhttp://mazinanfoto.blog.ir/

  • علی مزینانی
۲۹
تیر
۹۴

hou11003

در خانه دگر منشین برخیز که عید آمد
بر جمله مبارک باد کان عید سعید آمد

بلبل به نوا خوانی در باغ به چه چه شد
از لانه ظلمانی بر نور پدید آمد

با ساز و دهل برخیز بر پا بنما شادی
چون قاصد خوش الحان با پیک نوید آمد

جام و قدحت بردار شو راهی میخانه
چون ساقی عیاران از راه بعید آمد

لبیک دعا بر گو بر سوی مصلی شو
کین راه مصلا را هر کس که شنید آمد

از سر خداوندی این پرده دری نتوان
دوزخ ز برای آن کو پرده درید آمد

نوری به تو روشن شد تا ره بنمایاند
زان شهر که در آن ماه قرآن مجید آمد

جوهر به تن افزودی پر اوج و بها گشتی
زنهار که اهریمن از راه خرید آمد

از نعمت او ما را همواره تنعم بود
از کان سخای او بس کنز مزید آمد

گفتم که نمی ماند در ابر نهان خورشید
صدق سخنم اینک زین گفته پدید آمد

گر شمس بشد پنهان در دایره ایام
نور ازلی بنگر زان ماه پدید آمد

بنگر که مزینانی بر جانب میخانه
هر چند که به خود مستی هرگز ندید آمد

 

 شاعر : اکبرمزینانی علیشاه

  • علی مزینانی
۲۵
تیر
۹۴

moteharek fetr yasgroup.ir 10 تصاویر متحرک عید سعید فطر   سری اول

دوستان خوب مزینانی سلام

عید آمد! به همین آسانی یک ماه گذشت البته یک ماهِ خوب ، یک ماهِ باصفا، یک ماه معنوی، یک ماه پر از بندگی و راز و نیاز  و در کل یک ماه با خدا بودن. البته امسال ماه رمضان یک ماه بسیار سخت به خاطر گرما و روزهای بلند و شبهای کوتاه به خصوص برای خیل عظیم کارمندان و کارگران بود ولی افسوس گذشت و صد شکر که عید آمد!

راستی دوستان یادتان هست در روزهای سخت و طاقت فرسا انتظار می کشیدیم کی اذان بشود و قطره ای آب به گلوی خشکیده امان بریزیم در حالی که همه چیز دور و برمان بود اما به خاطر عهدی که با خالق بسته بودیم نمی توانستیم از حتی داشته های خود استفاده کنیم البته فقط به مدت چند ساعت و بعد از اذان مغرب و عشا همگی بر سر سفره ی افطار می نشستیم و از خوردن و نوشیدن خود و فرزندانمان عشق می کردیم .

دوستان خوب مزینانی من! این ماه فرصت خوبی بود برای آنکه لحظه ای خودمان را جای آنانی قرار بدهیم که همه چیز دور و برشان هست ولی به خاطر فقر مالی اجازه ی استفاده از آن را ندارند و چه بسا شب را به نوشیدن لیوان آبی سر بر بالشت می گذارند. خودمان را جای پدرانی قرار بدهیم که دوست دارند فرزندشان مانند فرزندانمان شاد باشند و تا لب تر کنند آرزویشان را بر آورده سازند نه آنکه وعده ی امروز و فردا برای خریدن حتی ارزانترین خوراکی را به آنها بدهند. خودمان را جای آنانی قرار بدهیم که ...

نه دوستان نمی خواهد جای دیگران باشیم بیایید خودمان باشیم با همان دل بزرگ ،با همان صفا و صمیمیت قدیم مزینانی بودن ، به همان شب هایی برگردیم که پدران و مادرانمان شادی هایشان را نه تنها با فرزندانشان که با همسایه های خود قسمت می کردند.

دوستان مزینانی من، شنیده اید و البته باید شنیده باشید چون می دانم همه ی شما پا منبری های خوبی هستید همه اهل روضه و دعا بوده و هستید به هر حال می خواهم یاد آوری کنیم فرموده ی حضرت زهرا(س)را که الجار ثم الدار تا صبح برای همسایه های خویش دعا می کرد و چون فرزند نازنینش امام حسن مجتبی(ع) از ایشان پرسید چرا برای خود دعا نکردید فرمود: اول همسایه بعد خانه!

دوستان  خوب مزینانی ! اکنون عید آمده و باید مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت کنیم آیا بهتر نیست ابتدا همسایه ی خود را ببینیم بعد دیگران را تمامی این ها را گفتم تا به این نکته برسم که تمامی همسایه های ما جمع شده اند در موسسه خیریه ی حضرت نرجس خاتون(س) مزینان و دلسوزان این مرکز خیریه می دانند که کدامیک از هم وطنان ما نیازمند جرعه ای از محبت هستند پس بیایید به آنان اعتماد کنیم و بانی خیری شویم ابدی ، چرا که همین قطره های کوچک موجب آماده سازی بنایی خواهد شد به نام بهزیستی که هر گاه نیازمندی به آن مراجعه کند دعایش آن است که بگوید خدا باعث و بانی اش را بیامرزد و آن بانی من و شماییم...

راستی اگر به مزینان رفتید سری به مجتمع در حال ساخت بهزیستی مزینان بزنید منظور حرفم را خواهید فهمید ...

  • علی مزینانی
۲۲
تیر
۹۴
مؤسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س) مزینان
موسسه خیریه ی حضرت نرجس خاتون (س) مزینان با صدور اطلاعیه ای به مناسبت عید سعید فطر از همشهریان مزینانی و خیرین نیکوکار درخواست کرده است که زکات فطریه ی خود را به مددجویان این موسسه اختصاص دهند.
به گزارش شاهدان کویر مزینان در بخشی از این اطلاعیه که به همت روابط عمومی موسسه از طریق پیام کوتاه نیز برای شهروندان ارسال شده ضمن تبریک پیشاپیش این عید بزرگ  آمده است :
 

موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون(س)مزینان با تحت پوشش قرار دادن کودکان یتیم -خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست ،افراد مسن بالای 60 سال و ساخت مجتمع جامع بیمارستانی چند منظوره امسال نیز همچون سنوات گذشته آماده دریافت نذورات و زکات فطریه مومنین روزه دار می باشد

حساب بانک صادرات شعبه مزینان:

شماره حساب:  0104796105000

شماره کـــارت:   6037691990029407



  • علی مزینانی
۲۱
تیر
۹۴

مراسم لیالی قدر و سوگواری امام مظلوم شیعیان حضرت علی (ع) با حضور مردم مومن و متدین مزینان در مسجد جامع این دیار تاریخی برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در این مراسم پرخیر و برکت  علاوه برقرائت دعای جوشن کبیر و مصیبت خوانی به مناسبت ایام شهادت مولای متقیان حجج اسلام معلمی فر و شیخ محمد مزینانی در باره فضائل و شخصیت مام علی (ع) سخنرانی کردند.



  • علی مزینانی
۲۰
تیر
۹۴

همزمان با شب قدر بیست و سوم ماه مبارک رمضان مراسم بزرگداشت شهدای مزینان و احیا و سوگواری شهادت امام علی (ع) در مهدیه مزینانی های مقیم تهران برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛  این ویژه برنامه ابتدا با ضیافت افطاری خانواده معزز سادات جلالی پور و به مناسبت یادبود والدین هنرمند جوان مزینانی سید مصطفی جلالی پور آغاز شد  و در ادامه مراسم بزرگداشت بیش از هفتاد شهید مزینانی برگزار گردید و مداح اهلبیت حاج محسن هژیرتالی ضمن قرائت اشعاری حماسی به ذکر نام 65 شهید که توسط شاهدان کویرتهیه شده بود پرداخت.

مراسم تلاوت قرآن کریم توسط قاری ممتاز مزینانی حاج امیر طالبی و نوحه خوانی و ذکر مصیبت توسط حاج حسین احسانی و مصطفی مزینانی(بشیری) و قرائت دعای جوشن کبیر و همچنین سینه زنی محلی و سخنرانی حجت الاسلام دکتر احمدی و قرآن برسر گرفتن  از دیگر برنامه های احیای شب بیست و سوم بود که با حضور بی نظیر شهروندان مزینانی اجرا شد.

برای دیدن تصاویر بیشتر به ادامه مطلب بروید...

  • علی مزینانی
۲۰
تیر
۹۴

در این مراسم که با راهپیمایی از گلزار  شهدای شهرستان داورزن تا مصلای این شهرستان برگزار شد مردم روزه دار مزینان همراه با شهروندان داورزنی و روستاهای تابعه با فریاد مرگ برآمریکا و مرگ براسرائیل خشم و انزجار خود را از رژیم کودکش اسرائیل اعلام کردند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ حجت الاسلام شیخ محمد مزینانی سخنران این مراسم ضمن تقدیر از حضور مردم در راهیمایی روز قدس آن را حمایت از ملت مظلوم فلسطین و حقوق مسلمانان جهان دانست و گفت: شعار امسال در این روز با حضور پرشکوه مردم محقق شد.
در ادامه سخنران راهپیمایی روز قدس به روش مبارزه علی (ع )با استکبار جهانی پرداخت و گفت:اگر روش ویژه امام علی (ع)  برای یک جریان خاص در نظربگیریم باید اسلوب و روش ایشان را دقیق بررسی و استخراج کنیم.
وی افزود : دشمن شناسی از نتایج کلام علی(ع) است و باید ببینیم استکبار و دشمن ما کجای سخن امیرالمومنین (ع) قرار دارد.
حجت الاسلام مزینانی خاطر نشان کرد در آن زمان :تقریبا همه مردم با آن حضرت بیعت کردند و امام اتمام حجت کرد که من به روش دین وقرآن حکومت خواهم کرد همه قبول کردند اما در ادامه بیعت را شکستند..

برای دیدن تصاویر به ادامه مطلب بروید...

  • علی مزینانی
۱۸
تیر
۹۴


قسم به سوره ی قرآن که نام او تین است
که در میان فواکه زیاد شیرین است


قسم به مکه که باشد محل امن و امان
قسم به کوه مقدس که طور سینین است


قسم به وادی زیتون که غصب کرده یهود
قسم به قدس که در کشور فلسطین است


قسم به خون شهیدان غزه و صبرا
ز خونشان فلسطین همیشه رنگین است


قسم به کشته ی محراب مسجد کوفه
شفق ز خون سرش تا ابد خونین است


قسم به ملت ایران و غیرت آنان
قسم به نام خمینی که حامی دین است


که سرزمین فلسطین را کنیم آزاد
که این مرام خمینی و اصل آیین است


رژیم صهیونیسم جعلی است و هم غاصب
پذیرشش به والله جرم سنگین است


رژیم صهیونیسم کودک کش است و مستکبر
که وارث صفت مطلق شیاطین است


نژادپرست بُوَد این رژیم و هم خودخواه
تهی ز خُلق و مروت ز عهد پیشین است


شدید ترین عداوت بُوَد ز اسرائیل
به رتبه دشمنی اش در صف نخستین است


رسیده جمعه آخر ز لطف شهر الله
که یادگار خمینی به رسم و آیین است


همان عقیده به سید علی تجلی کرد
بزرگ رهبر فرزانه ای که حق بین است


کسی که همچو خمینی می زند فریاد
رژیم صهیونیسم از غده های چرکین است


صدا صدای خمینی و گفته گفته ی حق
که کام دشمن حق تلخ و دوست شیرین است


ببین که پاره جسم جهان اسلامی
جدا شده ز اسلام و جای تحزین است


گمان کنم ورقی کنده شد ز قرآنش
همان ورق که در آن آیه های یاسین است


بیا و غده ی چرکین او ز ریشه بکَن
بیا شعار بده که این شعار نفرین است


بگو که لعن خدا باد بر تو اسرائیل
سرانجام شما آتشی ز سجین است


بیا که سخت شده کار امت اسلام
بیا که داعش بی رحم زین خبیثین است


بیا به صحنه و برگو با صدای رسا
تمام آرزو آزادی فلسطین است


شاعر:حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله عسکری مزینانی

  • علی مزینانی
۱۴
تیر
۹۴

مراسم احیای شبهای پرقدر 19،21،23 ماه رمضان با حضور همشهریان مزینانی در مهدیه شرق تهران (مزینانی ها) از ساعت 22:30 با قرائت دعای جوشن کبیر برگزار می شود.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در این مراسم پرفیض علاوه برجوشن خوانی و ذکر مصیبت و نوحه خوانی به مناسبت ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)حجت الاسلام دکتر احمدی به سخنرانی و اجرای مراسم ویژه شب قدر می پردازد.

همچنین هیئت متوسلین به امام زمان (عج) واقع در مشیریه خیابان سازمان آب کوچه سالاری ضمن برگزاری ویژه برنامه شبهای قدر میزبان شهروندان مزینانی برای اطعام سحری می باشد.

شایان ذکر است مهدیه مزینانی های مقیم تهران در خیابان پیروزی ، چهارصد دستگاه ، خیابان کلینی واقع شده است.

  • علی مزینانی
۱۱
تیر
۹۴

 شورای اسلامی مزینان درسه ماهه ی اول سال و حتی در ماه مبارک رمضان نیز طرح های عمرانی و آبادانی مختلفی را در مزینان آغاز و برخی از آنها تکمیل و در حال بهره برداری است.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ مهدی مزینانی آزاده رئیس شورای اسلامی مزینان که این روزها با اجرای طرح های مختلف عمرانی و آبادانی علی رغم مصدومیت های مختلف ناشی از جنگ و اسارت ؛ در مزینان به عنوان یک خدمتگزار مجاهد تلاش می نماید در باره ی پروژه های در دست اقدام اظهار داشت : امسال پس از نشست چهره های فرهنگی و خیرین نیکو کار و دوستداران مزینان تحت عنوان نشست هم اندیشی و حمایت این عزیزان از شورا و دهیاری بر آن شدیم تا فعالیت خود را گسترده تر نماییم و به لطف خدا تا کنون برنامه های خوبی را در زادگاهمان اجرا کرده ایم.

وی افزود: دیدار با وزیر بهداشت و درمان و پیگیری تکمیل در مانگاه مزینان یکی از اقدامات خوبی بود که در بهار امسال اتفاق افتاد و می شه گفت این نظر و لطف خدایی بود که شامل حال ما شد و جناب آقای دکتر هاشمی هم با گرمی نمایندگان مزینان را به حضور پذیرفت و قول مساعدت داد تا این درمانگاه که مورد نیاز منطقه می باشد تکمیل شود.

مهدی مزینانی خاطر نشان کرد : یکی دیگر از کارهای قابل ذکر شورای اسلامی و دهیاری مزینان حصار کشی ابتدای آب قنات مزینان است که شهروندان مزینانی به خصوص کسانی که در تعطیلات به زادگاهشان سفر می نمایند بتوانند از این مکان تفریحی و تاریخی استفاده کنند.

وی افزود : پیگیری آسفالت جاده مزینان به داورزن که متأسفانه  اداره راه نظرش عوض شد و این کار نیمه تمام رها گردید  و فقط تا حریم شهرستان داورزن را به ترمیم جاده پرداختند؛ از دیگر کارهای شورای اسلامی است که نامه ای تنظیم و مراتب اعتراض خود را برای مقامات مسئول ارسال کردیم.

رئیس شورای اسلامی مزینان ادامه داد: زیباسازی مزینان با تکمیل بلوار شریعتی و نصب روشنایی یکی دیگر از اقدامات شورای اسلامی است که مورد توجه و استقبال همشهریان عزیز قرار گرفته است و این فعالیت همچنان ادامه دارد.

مهدی آزاده افزود : آماده سازی مکانی برای ایجاد پاسگاه انتظامی با همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان داورزن و همچنین کارگاه کار آفرینی برای بانوان به خصوص قالی بافی که از صنایع قدیمی مزینان است و همچنین تکمیل طرح تندیس دکتر شریعتی از دیگر برنامه های شورای اسلامی است که همچنان ادامه دارد.

برگزاری مراسم سی و هشتمین سالگرد فرزند شایسته کویرمزینان دکتر علی شریعتی از جمله برنامه های فرهنگی شورای اسلامی و ستاد بزرگداشت شریعتی است که آزاده سرافراز مزینانی در خاتمه به آن اشاره کرد و از همشهریان به خصوص خیرین مزینانی درخواست همراهی دارد.

  • علی مزینانی
۱۰
تیر
۹۴

 شب های ماه رمضان آن هم در مسجد جامع زادگاهمان مزینان صفای خاصی دارد. شب هایی که برای تمامی سنین خاطره ی خوشی را به همراه دارد یک روز روزه داری آن هم در هوای سوزان کویر و شب ،دعا و نیایش و منبر و بعد هم چایی از دستان خادمانی که بی هیچ چشم داشتی در آبدار خانه ی گرم و طاقت فرسا زحمت می کشند حال و هوایی وصف ناپذیر دارد.

یادش بخیر آن سالها که تنها دلخوشیمان همین مسجد بود و نیمه شبها با رفقای هم سن و سال  و شاید بزرگتر قَیِم قَیِم بازی می کردیم و حتی به دل صحرا می زدیم و بعد اَزوسِری(سحری) و صدای چلِک(چلیک).

یادش بخیر تفسیر و روضه ی هرشب و به خصوص شبهای قدر مرحوم حاج شیخ محمود شریعتی با آن صدای خاطره انگیز و سوز مصیبت خوانی و الهی العفو گفتنش که هنوز در یادمان مانده است.

این شب ها یعنی رمضان المبارک1436 و در گرمای تیرماه 1394 بازهم مسجد جامع مزینان با حضور روحانیت توانمند همچون حجت الاسلام معلمی فر و شیخ محمد مزینانی شاهد شب های پرخاطره ای است شبهایی که حتی خردسالان و نوجوانان را به پای منبر کشانده و مستمعینِ پر و پاقرص هرشب منبر این روحانیون هستند.


عکس : مهدی مزینانی آزاده

  • علی مزینانی
۰۸
تیر
۹۴
مطلب زیر در خرداد ماه سال جاری در سایت روزنامه ی جوان منتشر شده است و چون رسالت شاهدان کویر بر آن است تا هرجا نامی و یادی از مزینان و مزینانی ببیند آن را بررسی و برای اطلاع مخاطبان بازنشر نماید هرچند مدتی از این مطلب گذشته اما شاید لطف خداوند بر این قرار گرفته که در ماه قرآن به یاد این استاد و مفسر قرآن باشیم و آن را تقدیم مخاطبان گرانمایه نماییم و گرنه بارها به جستجوی مطلب پرداخته ایم و در چنین ایامی باید رخش را نمایش دهد.

 
به بهانه انتشار یادنامه جدید استاد محمدتقی شریعتی مزینانی
نویسنده : علی احمدی فراهانی 

استاد محمدتقی شریعتی در سال 1286 در مزینان، از توابع سبزوار زاده شد و در سال 1366 در مشهد مقدس بدرود حیات گفت. زندگی 80 ساله آن مرد بزرگ با دگرگونی گسترده در عرصه‌های دینی، فرهنگی، آموزشی و سیاسی کشور همراه بود. مایه‌های علمی و دینی، حضور در زمان، داشتن دغدغه‌ و درد دین، هدایتگری انسان و دیگر حوادث این دوره از او شخصیتی پخته، فهیم و تأثیرگذار ساخت. فعالیت‌های وی را در دوران زندگانی به‌جز تحصیل، تهذیب و ساختن شخصیت خویش به چهار عرصه می‌توان تقسیم کرد: 1) تدریس، 2) ارشاد و هدایت، 3) فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی و 4) تألیف، تحقیق و ترجمه. استاد کار تدریس را از معلمی در دبستان در سال 1309 در 23 سالگی آغاز کرد و آن را تا تدریس در دانشگاه ادامه داد.

ارشاد و هدایت را از جلسات خانگی و به صورت سیار در نیمه دوم سال 1320 شروع کرد و با سخنرانی در رادیو مشهد از سال 1327 و سپس سخنرانی در حسینیه ارشاد از سال 1342 تا سخنرانی‌های مسجد هدایت تهران از سال 1345 ادامه داد.

فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی استاد با مناظره‌های علمی با توده‌ای‌ها از نیمه دوم سال 1320 آغاز می‌شود و تأسیس کانون نشر حقایق اسلامی در سال 1323 صورت آشکار و رسمی به خود می‌گیرد و از آن پس نمودهایش را در این حوادث می‌توان دید:

ـ همکاری با جمعیت‌های مؤتلفه اسلامی مشهد برای انتخابات دوره هفدهم مجلس در سال 1330

ـ دستگیری و بازداشت به عنوان همکاری با نهضت مقاومت ملی در سال 1336

ـ راه‌اندازی دسته‌های عزاداری از کانون به سمت حرم امام رضا(ع) در عاشورای سال‌های 1340 تا 1342

ـ اقامه نماز جماعت و گفتن تفسیر در مسجد هدایت تهران در سال 1344

ـ دستگیری و زندان در سال‌های 1352 و 1353

در آستانه صدمین سال میلاد استاد محمدتقی شریعتی، جمعی از فرهیختگان و علاقه‌مندان به دین، فرهنگ و تکریم انسان‌های مخلص و دلسوز بر آن شدند تا ضمن برگزاری همایشی یاد و نام او را در خاطره‌ها زنده سازند و جوانان را با یکی از الگوهای دینداری و دین‌باوری آشنا کنند. این همایش در شرح وظایف خویش، احیا و تجدید چاپ تمامی آثار استاد شریعتی و نیز اخذ و ارائه خاطرات شاگردان و نزدیکان آن بزرگ را در دستور کارداشت. کاری که به لطف الهی انجام شد و مورد استقبال ارباب فضل و معرفت قرارگرفت.

جلد سوم از مجموعه آثار همایش، به مصاحبه با شاگردان و آشنایان استاد محمدتقی شریعتی اختصاص دارد. در این مجلد 26 مصاحبه جای گرفته که به ترتیب الفبایی نام مصاحبه‌شوندگان تنظیم شده است. 22 مورد از این مصاحبه‌ها در تابستان 1384 و چهار مورد دیگر در سال 1378 انجام شده است. اکنون که این معرفینامه به خامه می‌آید، جمعی از مصاحبه‌شوندگان این یادمان در جوار رحمت الهی مأوی گزیده‌اند و از این روی، اهمیت این یادگار ارجمند افزون شده است.

بی‌تردید این مجموعه ارجمند می‌تواند دستمایه تحلیل‌های تاریخی و دینی پژوهندگان تاریخ معاصر ایران و خراسان باشد.

  • علی مزینانی
۰۷
تیر
۹۴

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ حجت الاسلام هادی مزینانی، معاون ضوابط شرعی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا در برنامه امروز عیار  رادیو اقتصاد با نگاهی فقهی به استفتائات مربوط به هبه پاسخ خواهد داد.
هبه در لغت به معنای بخشیدن و دادن چیزی به کسی بدون عوض است. در تعریف در معنای اصطلاحی هبه آورده شده است: واهب آن چیزی را که ملک خودش است، رایگان و بلاعوض به دیگری انتقال بدهد. به هبه عطیه و نحله نیز می گویند. معنای لغوی هبه و اصطلاحی آن نزدیک به هم هستند، زیرا در هر دو تحویل رایگان عین به دیگری است.
مجیدرضا عرب احمدی، استاد دانشگاه و حقوقدان در ادامه موضوع فسخ معامله درخصوص کالاهای معیوب به مقوله تبری فروشنده از معیوب بودن کالا می پردازد.
در بخشی از برنامه حجت الاسلامی محمدعلی عباس نژاد، کارشناس مذهبی به مباحث اخلاقی کاسب و مشتری خوب خواهد پرداخت.
برنامه عیار کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی علی سلیمی شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۳:۱۵ به مدت ۴۵ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز از رادیو اقتصاد پخش می شود.

  • علی مزینانی
۰۶
تیر
۹۴

مذاکره و گفتمان با قدرت های زورگوی1+5 این روزها به اوج حساسیت خود رسیده است و تمامی دنیا چشم به این نشست ها دوخته اند که ببینند حاصل مقاومت ایرانی ها در مقابل دنیای کفر چیست؟

تفسیرهای داخلی و خارجی افراد مختلف نشان از حساسیت ویژه ی این مذاکرات است و اما رهبر فرزانه ی انقلاب در دیدار مسئولان نظام، با صلابت حمایت خود را از تیم مذاکره کننده اعلام نمود و تمامی اما و اگرها را با فرمایشات مشفقانه خود پاسخ داد و حجت را برهمگان تمام کرد . چه دشمن همچنان گزینه هایش روی میز باشد و یا زیر میز ما گوش به فرمان ولایتیم و همچنان ایستاده ایم و این ایستادگی را حجت الاسلام حاج شیخ حبیب الله عسکری مزینانی در قالب شعر به تصویر کشیده اند که ضمن تشکر از بزرگواری این روحانی خوش فکر از تمامی هنرمندان و صاحبان قلم و فکر و اندیشه از دیار دارالعارفین مزینان درخواست می نماییم که آثار خود را برای انتشار در این پایگاه ارسال نمایند.

بیانیه وزرای خارجه امریکا و اروپا درباره مذاکرات هسته ای ایران

 

در امر رهبری همه محض اطاعتیم

وقتی کشوری مثل ایران رهبری فرزانه و حکیم و ملتی رشید و مصمم و دولتی دارای تدبیر و امید و رزمندگانی مومن و سرمایه هایی مانند شهدای عزیز و سفرا و نمایندگانی دارای منطق و شعور دارد در استیفای حق ملتشان در برابر شش قدرت بزرگ جهانی پیروز میدان خواهد بود. (عسکری مزینانی)

 

ما پیروان مُصحَف و ختم رسالتیم
از مکتب امامت و هم از خلافتیم

 

سُنّی ز سنّت نبوی ، شیعه از علی(ع)
در این ملازمه همه از یک هویتیم

 

ما بر اساس حکمت و اندیشه و خرد
محتاج حاکمیت دین و سیاستیم

 

دین و سیاستی که حقایق پذیر شد
باشد گواه که پیرو فقه و ولایتیم

 

بعضی که از سیاست دینی کنند فرار
عذر آورند که فاقد این استطاعتیم

 

هرگز جدا نگشته سیاست ز دین ما
ورنه مدام اسیر فتنه ی قوم ضلالتیم

 

بیگانگان ز تفرقه همواره برده سود
ما سربلند بقدرت اعجاز وحدتیم

 

ایرانی است مصمم و با غیرت و نجیب
ما مفتخر به ملت فهم و نجابتیم

 

ملت مطیع و رهبر فرزانه اش مُطاع
در امر رهبری همه محض اطاعتیم

 

مرعوب زور و قدرت بیگانه نیستیم
نه خائف از ملامت و خوفِ شماتتیم

 

هیهات من الذله که باشد شعار ما
باشد گواه که دشمن تسلیم و ذلتیم

 

ما را زبون و خوار نشمارد خصم دون
در راه حق راسخ و کوه صلابتیم

 

میز و گزینه را به رخ ملتم کشد
غافل که از دیار بیشه ی شیران صولتیم

 

ما را محک زدند به هشت سال جنگ و خون
دیدند ز جنس کاوه و صیاد و همتیم

 

ما هم گزینه ای به لطف خدا کردیم اختیار
با همت و تلاش بخدا با کفایتیم

 

امروز در مذاکره ایم با جهان زور
ثابت کنیم که در ره صلح و صناعتیم

 

شش قدرت اند یک طرف و ما هم یک طرف
اعلان کنیم ، که صاحب ایمان و قدرتیم

 

این گفتمان منطقی جدی است و بُرد بُرد
زآنها اراده لازم و ما با صداقتیم

 

اینک ظریف با ادب و با متناتش
آرد دلیل که با اراده و هم با ظرافتیم

 

تضمین شده عزت و آزادگی ما
چون رهروان مکتب قرآن و عترتیم

 

با همدلی دولت و ملت عیان شده
دولت یار ملت و ما یار دولتیم

 

گر اعتدال باشد و تدبیر و هم امید
تا فتح قله های کفاف با ریاضتیم

 

تحریم ظالمانه که کاری ز پیش نبرد
اندر عوض صاحب دنیای صنعتیم

 

ما را چه باک قیمت نفت را کنند کم
ما ملت فلاحت و کشت و زراعتیم

 

هرگز شکست را نکنیم تجربه که ما
آزادگان روزه و صبر و قناعتیم

 

همواره عسکری دعا گوی ملت است
این ملتی که در معرفی اش بی بضاعتیم

 

 حجت الاسلام شیخ حبیب الله مزینانی عسکری

  • علی مزینانی
۰۴
تیر
۹۴


بهمن  ماه سال گذشته  نویسنده ی جوان مزینانی که آثار فراوانی درباره ی شهدای دفاع مقدس به خصوص شهدای مزینان نوشته و به چاپ رسانده اند مطلبی در باره فرزند شایسته کویرمزینان دکتر علی مزینانی شریعتی برایمان ارسال نمودند که منتظر فرصتی بودیم تا این مطلب را منتشر نماییم اما به دلیل مشکلاتی که برای وب شاهدان کویرمزینان در بلاگفا پیش آمد این موضوع به فراموشی سپرده شد اما پس از رفع نسبی مشکل این مطلب آماده ی انتشار گردید که ضمن تشکر از سرکارخانم طیبه مزینانی بدون هیچ تغییری تقدیم مخاطبان گرانمایه می شود.                                                                                                                                                                                                                                                                      
    طیبه مزینانی بسم الله الرحمن الرحیم

چندی قبل پیشنهاد دادند، نریشن مستندی تلویزیونی رادربارۀ عالم بزرگ میرزا جوادآقای تهرانی، متوّفی سال1368 بنویسم. میرزا، از معدود علمایی بود که در دوران 8سال دفاع مقدس با وجود سنی نزدیک به هشتاد سال، چندین بار به جبهه وخط مقدم رفت و به دستور و خواهش مستقیم امام خمینی(ره) جهت تدریس به مشهد بازگشت. زُهد، تقوا و تواضع این عالم ربانی بدان حد بود که هیچگاه از خود با القاب حجت الاسلام و آیت الله یاد نکرد و تنهاخود را ، جواد معرفی می­ کرد حتی در مقابل شاگردانش. برای شناخت حدّت تقوا و علم و بزرگواری میرزا جوادآقای تهرانی همین بس که مقام معظم رهبری از ایشان با عنوان " عبد صالح خدا" یاد کرده­اند.

حین تحقیق دربارۀ ایشان به مطلبی برخوردم که برایم بسیار جالب بود. آن هم روایاتی ازاعلام نظر صریح ایشان دربارۀ اندیشمند بزرگ؛ دکتر علی شریعتی بود که شدت انصاف ایشان در آن دوره، بنده را چنان شگفت زده کرد که تصمیم گرفتم آن را با شما به اشتراک بگذارم.

بنده جهت ادای حق مولف و راوی عین مطلب را با منبع ذکر می ­کنم. خواهشمندم در صورت صلاحدید و بارگزاری بر روی هر سایتی لطفا تمامی مطلب کپی شود تا در صورت ایجاد شبهه، به اصل سند مراجعه گردد.

ارادتمند شما: طیبه مزینانی 

                                                                                                                                                         458814_374

 منبع: کتاب مفسرّ ربانی: مجموعه مقالات بزرگداشت آیت الله میرزا جواد اقا تهرانی(ره) به کوشش جمعی از فضلای خراسان، انتشارات موسسۀ معارف اسلامی امام رضا(ع)، اسفند1388 ، صفحات48، 49، 50، 51

بعد از ظهر تابستانی بود که به اتفاق دو برادر، زنگ درب منزل را فشار دادیم. بعد از چند ثانیه درب باز شد و فردی با قامت بلند و کمر خمیده، با چهره­ ای باز و لبخندی بر لب، گوی سبقت را در سلام از ما گرفت و با تواضع خاص خود، به داخل منزل دعوت نمود. وارد شدیم و به اتاقی که مخصوص ملاقات­ها و مراجعۀ ارباب رجوع بود، رفتیم. اتاقی بسیار ساده و دور از هرگونه تشریفات و تجملات، ولی تمیز و مرتب و خوشبو بود که با پتوی ملافه کشیده و سفید آراسته؛ و پس از لحظه ­ای با سینی چای و چهره­ ای گیرا و خوش­آمدگویی، شخصاً از ما پذیرایی نمود و در کنار ما همچون پدری مهربان نشست و گفت: بفرمایید.

من که پیشنهاد دهنده ملاقات بودم، سخن را آغاز نمودم. بدون مقدمه رفتم سر اصل موضوع و عرض کردم: همانطور که تلفنی خدمت شما عرض کردم ما جلسه­ ای داریم با این خصوصیات... و آقای... استاد و مدیر جلسه­ اند[ایشان استاد دانشگاه فردوسی در رشتۀ فیزیک بود] که در کنفرانسی که من دربارۀ دکتر شریعتی و نسبت­های واردشده به ایشان تحقیق کردم، به عنوان معترض، بحث­هایی مطرح نموده­اند. در نهایت، به علت کافی نبودن اطلاعات افراد جلسه و ادعاهای ایشان بر حقانیت دکتر شریعتی، بنده پیشنهاد مراجعه به نظر و قضاوت حضرت عالی نمودم و افراد جمع پذیرفته ­اند. لذا خواهشمندیم نظر خود را در خصوص مسئلۀ مورد اختلاف ما ابراز فرمایید چرا که شما مورد وثوق همۀ ما هستید.

ایشان با همان وقار و متانت و ادب با حالت تبسم گفتند: البته همه اول ممکن است بپذیرند؛ ولی تا جایی که مطابق ذوق و سلیقۀ آنان باشد و ممکن است با ابراز نظر مخالف ذوق خود، این ایمان و وثوق باطل شود.

در جواب عرض کردم: بدون حب و بغض، تسلیم حرف حق و حقیقت و نظر شما خواهیم بود.

لذا ایشان با شیوایی و گرمی خاص خود، این طور بیان کردند: دکتر علی شریعتی، علی­رغم صحبت­ بسیاری از افراد و حرف­هایی که زده­ اند، فردی بسیار دلسوز، مخلص، پرجوش و با همۀ وجود در خدمت اسلام و نسل جوان است و بسیار خدمت کرده و نسل جوان دانشگاهی را از گمراهی و افتادن در دام مکاتب الحادی، نجات داده است. البته یگانه مشکل ایشان، تخصصی نبودن اطلاعات و معلوماتشان دربارۀ اسلام است؛ با وجود اینکه در علومی مانند جامعه ­شناسی و تاریخ و غیره، اطلاعات بسیاری دارد.

این مطالب را آنچنان متواضعانه و از روی بزرگواری مطرح نمودند که ضمن قابل قبول بودن برای استاد جلسه، انصاف ایشان نظر مرا دربارۀ دکتر شریعتی 180درجه تغییر داد.

    [تصویر :  shariati-1.JPG]

 ** ** در مورد کتاب­ها و آثار مرحوم دکتر علی شریعتی که در نزد برخی از آقایان، مطالعۀ آن مضرّ و بلکه گمراه­ کننده بود و من که کتابدارم نمی­ دانم کتاب­های آن مرحوم را در اختیار مراجعین و طالبین آثار ایشان قرار دهم یا نه، در آن زمان که مرحوم دکتر شریعتی در قید حیات بودند، شاید حدود 15سال قبل، روزی خدمت حضرت آیت الله میرزا جوادآقا رسیدم و چون دیدم آقایی روحانی معمّر خدمتشان بود، حرفی نزدم. نیم ساعتی گذشت آن آقای روحانی نرفت. ناگزیر از حضور وی از فقید سعید آقای میرزا جوادآقا سوال خود را طرح کردم. بدین مضمون: آیا منِ کتابدار می­ توانم کتاب­های دکتر شریعتی را به درخواست­ کنندگان آثار وی، برای مطالعه در اختیارشان بگذارم؟ زیرا عده ­ای کتابهای ایشان را بهترین و ارزنده­ ترین اثر اعتقادی می ­دانند و گروهی کتاب­های او را مضلّ و مُسفّل  می ­دانند. تکلیف من چیست؟

در این موقع آن مرد روحانی که خود را به نام آخوندی مدیر دارالکتب اسلامیۀ تهران معرفی کرد، فرمود حال که این آقا این سوال را طرح کردند فی­ الواقع من از تهران به مشهد که مشرف شده­ ام یک هدفم هم این بود که خدمتتان برسم و از نظر حضرتعالی در این مورد استفاده کنم.

مرحوم میرزا ـ اعلی ­الله مقامه ـ فرمودند: اکثر کتاب­های دکتر را مطالعه کرده­ام؛ از جمله کتاب اسلام شناسی او را.

فوراً حرکت فرمودند و کتاب اسلام ­شناسی را از قفسۀ کتاب بیرون آورده و فرمودند: آنچه اشکال دیده ­ام نشانی گذاشتم و به ابوی محترمشان ـ منظور استاد محمدتقی شریعتی رحمه الله علیه ـ با تلفن، مراتب اشتباهات و اشکالات کتاب را تذکر دادم. پدر ایشان فرمودند: روزی با علی خدمت می­ رسیم. روزی همراه دکتر تشریف آوردند منزل و اشکالات طرح شد و ایشان پذیرفتند و قرار شد در چاپ دوم اصلاح شود. بعد از مدتی که به چاپ مجدد رسید، دیدم اشکالات کتاب تصحیح نشده و من با تلفن، مراتب را به پدر آن مرحوم تذکّر دادم. فرمودند: قضیّه از این قرار است که وقتی دکتر، اشکالات را برای شرکت انتشار تهران فرستادند تا در چاپ مجدد اصلاح کنند، آقای محجوب مدیر عامل شرکت انتشار، اظهار داشتند: خیلی معذرت می­ خواهیم؛ چون کتاب در بازار نایاب شده بود و برای تجدید چاپ آن، مکرر مراجعه می­ کردند، قبلاً ما چاپ وانتشار داده­ ایم و دکتر از این بابت، خیلی ناراحت شده بود.

دربارۀ سایر کتاب­های ایشان هم که بررسی شد، فی ­الواقع دکتر در کتاب­های خود، غرض سوء یا سوءنیتی دربارۀ دین و اسلام ندارند. صرفاً نظرات خود را از دیدگاه جامعه­ شناسی مطرح ساخته ­اند؛ آن هم تحت عنوان نظر، نه واقع امر.

بنابراین، کتاب­های ایشان، برای جامعه اسلامی، یک رسالۀ علمیۀ اعتقادی نیست؛ بلکه نظریۀ جامعه ­شناسی دینی است و طرفداران سرسخت ایشان دربارۀ او غلو می ­کنند و یا مخالفین وی که دربارۀ آثارش نظر بدبینانه داشتند و کتاب­های آن مرحوم را جزء کتب ضالّه می­ دانند، هر دو گروه اشتباه می­کنند. لذا کتاب­های مرحوم دکتر شریعتی را نمی ­توان به هر جوان نوپای دبیرستانی برای مطالعه داد که ممکن است اشتباه فکر کند؛ ولی مطالعۀ آن برای افراد دادرای فهم و سواد مانعی ندارد.

  • علی مزینانی
۰۴
تیر
۹۴

استاد سید مصطفی جلالی پور مزینانی پنجشنبه ی هر هفته به تدریس موسیقی سنتی در تلویزیون می پردازد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ استاد  و خواننده موسیقی سنتی سید مصطفی جلالی پور هر پنجشنبه با حضور در برنامه شمعدانی شبکه تلویزیونی شما به تدریس و اجرای موسقی سنتی می پردازد.

 این هنرمند جوان مزینانی روز پنجشنبه چهارم تیرماه با معرفی سبک افشاری گوشه هایی از دستگاه های موسیقی را به صورت زنده اجرا کرد.

علاقمندان می توانند برنامه ی تدریس  استاد جلالی پور را روزهای پنجشنبه از ساعت 9 صبح در شبکه ی شما ببینند.




  • علی مزینانی
۰۴
تیر
۹۴

شب های ماه مبارک رمضان در مهدیه مزینانی های مقیم تهران با حضور شهروندان مزینانی از رونق خاصی برخوردار است این شبها پسر عارف و سخنران توانا حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان پس از برگزاری مراسم دعا و نیایش به موعظه می پردازد. 


برای دیدن تصاویر بیشتر به ادامه مطلب بروید...

  • علی مزینانی
۰۲
تیر
۹۴

حسن دستمراد مزینانی در پی فعالیت های مزینان دوستی با نگاهی فرهنگی و هنری اقدام به راه اندازی وبلاگی در فضای مجازی کرده تا علاقمندان بتوانند از طریق بصری با جاذبه های مزینان آشنا شوند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ طلوع وبلاگ «مزینان فتو» آن هم توسط یکی از چهره های فرهنگی مزینان که سالها تجربه ی تدریس و کار هنری را در پرونده فعالیتی خود دارد موجب مسرت شاهدان کویرمزینان است و ضمن تبریک به این استاد توانمند از مخاطبان گرانمایه دعوت می نماید که با مراجعه به این وبلاگ که تصاویر زیبایی را از مزینان به نمایش گذاشته دیدن فرمایند.

دست مراد که مدتی است در محضر استاد اسکویی هنرجوی دوره های مستند سازی است در وبلاگ خود تصاویری از کوچه باغ ، کویرتاریخی مزینان و مراسم و برنامه های مناسبتی را  منتشر کرده است.

نشانی وبلاگ  مزینان فتو http://mazinanfoto.blog.ir/

  • علی مزینانی