بایگانی مرداد ۱۳۹۱ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۲۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

۳۰
مرداد
۹۱

شاهدان کویر مزینان؛  پس ازشروع فعالیت این وبلاگ سعی وتلاش شد تا مزینان وفرزندانش آن گونه که شایسته است به جهانیان شناسانده شوند و شکرخدا تاکنون دراین راه موفق بوده ایم .

هرچند بنا بود درابتدا پیرامون فرزند شایسته کویر زیاد صحبت نکنیم چرا که آن بزرگ مرد خود شناسای مزینان است ومزینانی با نام او وخاندان عالم واندیشمندش درهمه جای دنیا شناخته شده است اما پس ازماهها تلاش ونوشتن گاه درفضای مجازی به مطالبی برمی خوریم که حیف است ازکنا ر آن به آسانی عبور کنیم لذا برخورد لازم دانستیم که گاه نوشتاری از او وپیرامون او تقدیم به دوستدارانش نماییم.

متن زیر آخرین نامه ای است که برای فرزندش ودرحقیقت همه فرزندانش! نگاشته شده و وبسایت معلم شهید دکترعلی شریعتی آن را منتشر کرده است که ما بدون اجازه والبته می دانیم که این عزیزان نیز همین نیت خیرخواهانه را دارند تا این مکتوب به دیگران نیز برسد ؛ تقدیم به شاهدان شاهدان کویرمزینان می نماییم .


023 عکسها | http://shariati.nimeharf.com

احسان عزیز!

لابد تعجب می کنی که من از بلژیک دارم برایت نامه می نویسم! از کارهای خدا چه دیده ای؟ زندگی من سراسر معجزة لطف خداوندمان است و گاه فکر می کنم که اگر این کرامات را روزی بنویسم خواندنی خواهند شد! نمی دانم که در طرح بزرگ خدا من چه نقشی دارم و چه سرنوشتی؟ ولی اینقدرها مطمئنم که بی هیچ نیست وگرنه باید بارها رفته بودم و تا حال هفت کفن پوسانده بودم. چنانکه در آن نامة کذایی برایت نوشته بودم، زندگی من مجموعاً عبارت است از چندین برنامة پنج ساله. همیشه کاری را شروع می کرده ام و به اوج می رسانده ام و آخر پنج سال در هم می ریخته، هر بار از سر! از اول نوجوانی تا 28 مرداد
32 و سقوط دکتر مصدق و آغاز دیکتاتوری، پنج سال. از این دوره تا تشکیل نهضت مقاومت ملی مخفی، که از 1337 به هم خورد و دستگیر شدیم پنج سال از 38 تا 43 ، در اروپا پنج سال، از 43 تا 48 دورة خاص آوارگی و زندان و مقدمه چینی و زمینه سازی دانشکده پنج سال. دورة کنفرانسهای دانشگاهها و ارشاد پنج سال، تا 51 ; پس از آن زندان و خانه نشینی و خفقان پنج سال; و اکنون پنج سال دیگری را به امید خدا آغاز می کنم تا چه بخواهد و چه شود؟
شکر خدا که این همه شکستهای منظم و متناوب را خورده ام و ککم نگزیده است. عجب پوست کلفتی! روانشناسان می گویند، هر نسلی بیش از یک شکست را تحمل نمی تواند کردو من خود را برای ششمین یا هفتمین شکست، دارم آماده می کنم. شکست یا پیروزی چه فرقی می کنند. برای سیاستمداران و ورزشکاران و کسبه است که این دو کلمه متضادند. برای ما آنچه مهم است انجام وظیفة انسانی، تعقیب راه خدایی است. اگر پیروز شدیم دعامان اینکه از ستم و حق کشی و غرور در امان مانیم. اگر شکست خوریم از تبهکاری و ذلت مصون باشیم و شهادت ارزانیمان باد! زندگی را چون سوسمار در سوراخ خود خزیدن و مشغول سعادت خانوادگی بودن بد است. تلاش در جستجوی حقیقت و کسب آزادی و فلاح انسان، نفس زندگی و عین سعادت است و خدا را شکر که من اگرچه هرگز نه شوی خوبی و نه پدر خوبی بودم، ساعتی از عمر را سر در آخور خویش نداشتم و جز در تب وتاب ایمان و مردم نزیستم.
تنها نگرانی ام این است که دستگاه برای بچه ها یا پدربزرگ مریض، ناراحتی ای ایجاد کند. به هر حال، هر چه پیش آید در راه خدا حساب می کنم و بر نمی گردم. می ترسم بپرسم، نکند خبر بدی بشنوم و ضعیف شوم. اینجا یکی از همان جاهایی است که نفهمیدن بهتر است. آدم در راهی که پیش می گیرد باید همچون کرگدن تنها سفر کند و سر پیش اندازد و شش دانگ حواسش در رفتن و بر راه رفتن باشد و از آوازها نهراسد و چشمش برروی هر پدیده ای کور و گوشش در قبال هر شنیده ای کر باشد. ” فاَقم وجهک للدین
حنیفا!”  برای ماها که سراپا از عاطفه ساخته شده و سرشته شده ایم این کار ریاضت بسیار می خواهد و ایمان و تعصب شدید; خدا ارزانی دارد.

من فعلاً به بلژیک آمده ام به دو دلیل، یکی اینکه ویزا نمی خواست و دیگر اینکه کمی ازخط سیر عمومی پرت بود و دور از چشم، به همین دلیل نتوانستم برای امریکا هم ویزا بگیرم.تو فکر کن و با منصور و ابراهیم آقا مشورت کن، ببین چه راهی هست که من بتوانم از اینجا ویزای امریکا بگیرم. آیا دیدار فرزند و مثلاً سرپرستی! به درد نمی خورد؟ تا نامة بعدی ام خداحافظت. این نامه را جوری، غیرمستقیم به مامان خبر بده.

قربانت، علی(اواخر اردیبهشت)

منبع » وبسایت معلم شهید دکترعلی شریعتی

  • علی مزینانی
۳۰
مرداد
۹۱
سهم مجتمع فرهنگی مزینان از اعتبار فرهنگی استان تنها 60 میلیون تومان

پس ازگذشت یازده سال ازآغاز به کارساخت مجتمع فرهنگی دکتر علی شریعتی درمزینان تکمیل این پروژه شروع شد

شاهدان کویرمزینان؛ بلاخره پس ازگذشت حدود یازده سال ازکلنگ افتتاح ساخت مجتمع فرهنگی دکتر علی شریعتی مزینانی در زادگاهش مزینان ، با پیگیری های مستمر دهیاری مزینان ، شاهدان کویر وفرزندان مزینانی که درنهادها وادارات دولتی مشغول به کارند مسئولین محلی را به فکر انداخت تا این پروژه تکمیل وبه بهره برداری برسد.

 مهدی مزینانی (آزاده)  که پس از مهاجرت ازتهران به سمت دهیاری مزینان منصوب شده  ودرطی دوران تصدی این مسئولیت کارهای عام المنفعه خوبی را در مزینان پیگیری وانجام داده است درگفتگوی تلفنی با شاهدان کویر مزینان گفت: الحمدالله تکمیل مجتمع فرهنگی دکتر شریعتی با پیگیری تمامی دوستان به خصوص جناب آقای احمد صباغ شروع شد ودرابتدای کار مغازه های آن که ازموقعیت خوبی برخوردار است درحال آماده شدن است وبا اختصاص بودجه یک میلیاردی خوبی که از سوی استانداری خراسان رضوی برای این مجتمع در نظر گرفته شده بزودی شاهد افتتاح این مرکز فرهنگی هنری وتفریحی خواهیم بود.

  • علی مزینانی
۲۹
مرداد
۹۱

شاهدان کویرمزینان؛ پس ازانتشارمطلب مزینان شناسی مجله اینترنتی اسرارنامه درشاهدان کویر اینبارمدیرمحترم وبلاگ ارزنده وتوانای خطه فریومد/فرومد جناب آقای یاقوتیان، مطلب جالبی را ازمجموعه آثارفرزند شایسته کویر دکترعلی شریعتی ،برای شاهدان کویرمزینان ارسال کرده اند که ضمن تشکروسپاس فراوان ازاین همراه واستاد گرامی مطلب زیر تقدیم  علاقه مندان می شود.

           

روستای محبوب من !مزینان!

روستای محبوب من ! مزینان ! ای گرسنه ژنده پوش مغموم که بر حاشیه خشک و تشنه کویر افتاده ‏ای ، ای نجیب ‏زاده بزرگواری که قربانی ستم ایّامی و رنجور فقر و محکوم ویرانی و فراموشی و شرف تبار و شکوه تاریخت مستمندی را بر تو روا نمی‏ دارد .

 ای کوه و کویر و اَرگ و بازار و مدرسه و رِباط و سرچشمه و قبرستانی که همه از اجداد من سخن می‏ گویید و یادگار عصمت اعصارید ، اعصار سرشار از ایمان و لبریز از آرامش و یقین و طهارتی که در زیر منجلاب این تمدّن کثیفی که در آن ، تنها وقاحت و حقارت و نیرنگ و قساوت خوب می ‏پرورند ، برای همیشه مدفون شدند و عصری آمد که خورشیدش از مغرب می ‏تابد و اشعه سیاهش همچون چنگال هول آور دیو بر سرزمین اهورایی ما سایه افکنده است وقندیل‏هایی را که در آن عصیر زیتون شرقی می ‏سوخت و از آن خدا تابان بود خاموش کرد . ای در و دیوارهای شکسته ، خانه ‏های گلین ، مزرعه‏ های غبار گرفته و کوچه باغ‏های اندوهبار همیشه پاییزی و شما مردم نیرومند و هوشیار و مغروری که اینک گرسنگی آواره‏ تان کرده است و به بردگی شهرهای روسپی خسب تهران و گرگان و... تان برده است !

و تو ای* مسینان ! ای نام اهورایی که از بزرگی عصر مزداپرستی حکایت می‏ کنی و اکنون ، پیران شکسته و زنان چشم به راه و کودکان بی ‏پناهی را در خود داری که پدران ، شوهران و پسران‏شان به جستجوی نان ، تو را که تهیدست مانده ‏ای ترک کرده‏ اند . چقدر شما را دوست م ی‏داشتم و شما می ‏دانید که علی رغم زندگی ، چه تعصّبی داشتم که یک روستایی راستین بمانم و به شما وفادار باشم . [ دکتر علی شریعتی ، مجموعه آثار 35 ، بخش 1 ، انتشارات آگاه ، چاپ دوم ، 1372 ، ص 437 ]

*شاهدان کویرمزینان؛ دربعضی کتب تاریخی ازمزینان به عنوان مسینان نام برده اند ودلیل آن را به خاطر فراوانی معادن مس دراطراف این روستای تاریخی ذکر کرده اند. 

  • علی مزینانی
۲۷
مرداد
۹۱

آشنایی با مزینان دیار دکتر شریعتی و زادگاه دانشمندان و اندیشمندان

آشنایی با مزینان دیار دکتر شریعتی و زادگاه دانشمندان و اندیشمندان شاهدان کویر مزینان؛ پس ازگذشت ماهها ازاقدام شایسته مجله اینترنتی اسرارنامه که سعی درمعرفی اماکن تاریخی ودیدنی شهرستان سبزوار وتوابع آن دارد بلاخره دوستان دست اندرکار نگاهی به مزینان ما داشته ومطلب ارزنده ای را دراین سایت منتشر کرده اند که قابل تقدیر وتشکراست وباید گفت : خداقوت . اما این پژوهش می توانست پربارتر باشد که انشاءالله بزودی با همکاری دوستان مزینانی بتوانیم با عنایت عزیزان اسرار نامه ، مزینان را که به گواه تاریخ ازقدمت هزاران ساله برخوردار است به تمامی جهانیان بشناسانیم بازهم از عزیزان ودوستان این مجله خوب اینترنتی تشکر می نماییم ومطلب فوق بدون هیچ تغییر وبا همان عنوان تقدیم علاقمندان می شود:

آشنایی با مزینان دیار دکتر شریعتی و زادگاه دانشمندان و اندیشمندان


 مزینان روستایی است در منطقه سبزوار در غربی ترین مرزهای خراسان رضوی که نام و آوازه آن نه فقط برای مردمان سبزوار و داورزن بلکه برای بسیاری ازایرانیان به ویژه جوانان اهل مطالعه و جست و جو گر 4 دهه اخیر آشناست. یعنی هرکس که اندک شناختی از نویسنده ، جامعه شناس و تاریخ پژوه و معلم بزرگ معاصر دکتر علی شریعتی داشته باشد ، حداقل یک بار نام روستای زادگاه او مزینان را شنیده است.
اما معرفی مزینان را هرگز نباید تنها در زادگاه دکتر علی شریعتی بودن ، خلاصه کرد. هرچند که همین یک جمله خود افتخار بزرگی برای مزینانی ها و داورزنی ها و سبزواری هاست. اما شاید بهتر باشد پیش از هرچیز این روستای کویری اما با صفا و خوش نام خطه سربداران را از زبان وبلاگ نویس مزینانی معرفی می کنیم  که شاید در نوع خود دقیق ترین و کامل ترین معرفی باشد.
علی مزینانی کارشناس رشته تئاتر از دانشگاه هنر تهران یکی ازهمشهریان وبلاگ نویس ماست که روستای خود را در وبلاگ شاهدان کویر چنین توصیف می کند :
کویرمزینان زادگاه دانشمندان واندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ وجغرافیای ایران زمین می درخشد. دهستان مزینان باقدمت هزاران ساله اش ، درهشتاد کیلومتری شهرستان سبزوار قرار دارد که می توان از آن به عنوان دروازه ورودی فرهنگی ومذهبی خراسان رضوی نام برد . این دهستان به لحاظ آثار تاریخی وباستانی وجاذبه های توریستی آن ، به ثبت آثارملی درآمده است.
مزینان خاستگاه خاندان بزرگ شریعتی است که مرحوم استادمحمدتقی شریعتی وفرزندبرومندش دکتر علی شریعتی مزینانی ازاین دیار برخاسته ودرتاریخ انقلاب اسلامی می درخشند.
عاشورای حسینی درمزینان، همیشه موردتوجه عزاداران اهلبیت عصمت وطهارت است وهرسال خیل عظیمی ازشیفتگان مکتب تشیع در تعزیه عاشورای مزینان که باشکوه خاصی برگزار می شود شرکت می کنند.
بیش از شصت شهید ودهها ایثارگر ازاین خطه قهرمان پروردر هشت سال دفاع مقدس تقدیم به نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است که دوخانواده سه شهید ودوخانواده دوشهید، مزینان را متمایز ازروستاهای دیگر خطه خراسان نموده است .
(منبع: وبلاگ شاهدان کویر)

با وجود این حُسن شُهرت برای مزینان و  ظرفیت های فراوان و کشف نشده اش در زمینه گردشگری ، افسوس که این روستا تا کنون از جانب مسئولین استانی و شهرستانی توجه کافی را در زمینه صنعت گردشگری خود دریافت نکرده است. البته این شاید طبیعی هم باشد. یعنی کاملاً مسلم است که استان بزرگ خراسان با حدود 30 شهرستان و نیز با وجود شهری نظیر مشهد با جاذبه های منحصربه فرد تاریخی و فرهنگی و مذهبی ، توان رسیدگی کافی به دیگر نقاط استان به ویژه روستایی چون مزینان با بیش از 300 کیلومتر فاصله تا مرکز استان را ندارد. و در نتیجه امروز باید شاهد آن باشیم که منطقه پر رمز وراز و کویری مزینان مانند گنجینه ی بکری در شمال شرق کشور به حال خود رها شده تا از پس ماه ها و سالها غفلت و بی مهری مسئولین وحتی نهادهای مردمی ، بالاخره روزی چنانکه باید و شاید شناخته شود و به کانونی قدرتمند برای جذب گردشگر در شمال شرق کشور تبدیل شود.
اینک مجله اینترنتی اسرارنامه سبزوار در راستای اهداف خود مبنی بر معرفی هرچه بیشتر شهرها و روستاهای منطقه غرب خراسان رضوی برای مخاطبین این مجله با استناد به منابع معتبر تصمیم دارد به نوبه خود در راستای شناخت بهتر روستای پرخاطره مزینان در حاشیه کویر مرکزی ایران بکوشد.
برا ی این منظور از لابه لای صفحات کتاب فرهنگ اماکن و جغرافیای تاریخی بیهق که خود پژوهشی است براساس سایر منابع معتبر تاریخی و جغرافیایی  ، بخش هایی را که به معرفی مزینان اختصاص دارد ، انتخاب کرده و منتشر می کنیم:
لازم به ذکر است این کتاب که توسط انتشارات آژند منتشر شده است ، هم اکنون درکتابفروشی آژند سبزوار واقع در خیابان بهار نرسیده به چهارراه دادگستری موجود است.
مزینان : دهستان ، بخش داورزن .بیهقی آن را به عنوان رَبعی معتبر از بیهق معرفی می کند و حافظ ابرو آن را بلوک نهم می خواند. هم اکنون با عنوان دهستان مزینان از شمال با بخش جغتای ، از غرب با شاهرود ، از شرق با دهستان کاه و از جنوب با دهستان فُروغن هم جوار است . مرکز آن داوَرزَن می باشد . ناحیه شمالی این دهستان جلگه ای با پوشش گیاهی است ، ولی بخش جنوبی آن در حاشیه کویر قرار گرفته ، با شرایط ویژه بیابانی محدوده ی این دهستان از موقعیت تاریخی خاصی برخوردار است . در مزینان اماکنی وجود دارد که نشان از سوابق تمدّن و رشد فرهنگ در این دیار است. ...
همچنین در صفحات بعدی همان کتاب توضیحات مفصل تری در مورد مزینان آورده شده است که این توضیحات مفصل در معرفی یک روستا در کتاب موردذکر کم نظیر است. به عنوا مثال در صفحات مزینان چنین توصیف شده است :
مزینان : ده ، بخش داوَرزَن ، دهستان مزینان. در فاصله 7 کیلومتری جنوب داورزن ، از جنوب با غنی آباد و از شرق به اسدآباد متصل می شود.
بیهقی آن را از روستاهای رَبع مزینان شمرده و می نویسد : «مزینان یکی از پانزده موضع است درسبزوار که نماز جمعه و خطبه دارد ... اَندَر حدود مزینان ، جامه حریر بافند ، بغایت نیکو ، که در نواحی نیشابور نبافند.» در اللّباب آمده است : «مزینان ، بَلَده کوچکی است ، از آخر حدّ خراسان ، بر سر راه عراق ، برخی از اهل علم منسوب به آنجا هستند.» آقای محمود بیهقی می نویسد :"مَزَن ، یعنی فرد دانشمند ، مَزنا یعنی بزرگان دانش که در کردی نیز آمده است و مزینان یعنی زادگاه دانشمندان و اندیشمندان». رود کالشور از جنوب این روستا می گذرد و قنات پرآبی در قسمت جنوبی این روستا وجود دارد که سرچشمه ی آن کوه های شمالی بخش داورزن می باشد و گوارایی ووفور آن در حاشیه کویر موجب حیرت است. مرحوم دکتر علی شریعتی از این قنات درکتاب کویر خود یاد کرده است . مسجد جامع آن تک ایوانی و مربوط به عهد صفوی است. صنیع الدّوله می نویسد : «ده سال قبل در مزینان مسجد جامعی بنا کرده اند . ولی قبل از این ، در همین مکان مسجد جامعی بوده است.»
بقعه امام زاده سید حسین و آرامگاه سید اسماعیل در 2 کیلومتری مزینان و در حاشیه بهمن آباد قرار دارد. تپه ی باستانی بِل قوز و خرابه های شهر قدیمی بادغوس درمسیر بادقوس و آب انبار و رباط شاه عبّاسی ویک بنای چاپارخانه مربوط به عهد مأمون عباسی که برای امرِ بَرید ومراسلات از آن استفاده می شده ، در اطراف این روستا قرار دارد. مضافاً این که دَه ها مسجد درکوچه وخیابان های آن ساخته شده که نشان از اعتقاد و ریشه های دینی اهالی دارد. در دوره ی قاجار وقایعی در آن رخ داده است از جمله ، قتل شاهرخ میرزا ، نوه ی نادرشاه افشار به دستور آقا محمدخان قاجار ، هجوم ترکمان ها دراواخر قاجار به ناحیه ی بیهق که باعث ناامنی و بی ثباتی منطقه گردیده و عدم کنترل دولت مرکزی باعث هجوم یاغیان وراهزنان به این دیار شده است.
مرحوم دکتر شریعتی که احیاگر اندیشه ی اسلامی در بین نسل جوان در سالهای آخر عمر سلطنت پهلوی بود ، پدر گرانقدرش مرحوم استاد محمد تقی شریعتی که مفّسر قرآن و عالِم به مسایل دینی بود و پدربزرگش مرحوم آخوند مُلّا قربان علی ، مدرس مدرسه علمیه مزینان که در طّی قرن اخیر خدمات ارزنده ای به جهان اسلام ارائه داده اند ، از اهالی این روستا می باشند. مزینان از دیرباز دارالحُکم یا دادگاهی محلی داشته و بزرگان آنجا مورد وثاق منطقه بوده ، برای حلّ و فصل دعاوی خود به آن مراجعه می نموده اند . در مورد بیارجَمَند و میامی و عباس آباد می خوانیم که اهالی آن جا برای تأمین مایحتاج و نیز برای مداوای امراض و تأمین داروی مورد نیاز خود به مزینان می رفته اند. از طرف دیگر عشایر "خارتوران" نیز محّل رجوع و رفت و آمدشان مزینان بوده است.
(منبع : فرهنگ اماکن و جغرافیای تاریخی بیهق (سبزوار) / نویسنده : محمود محمّدی (کارشناس ارشد در زمینه تاریخ و تمدن ملل اسلامی) ، نشرآژند ،  صفحات 167 تا 169)
در پایان ذکر یک نکته ضروریست که هرچند ما همچنان معتقدیم مسئولین محلی واستانی در امر توجه به جاذبه های فراوان گردشگری خطه سربداران از جمله روستای تاریخی فرهنگی مزینان کوتاهی کرده اند ، امایک نکته را نباید فراموش کرد که متأسفانه خود مردم و رسانه های محلی نیز تا کنون چنانکه باید و شاید برای امکانات و توانمندی های محلی خود ارزش گذاری نکرده و تقریباً با بی تفاوتی نسبت به آنها رفتار کرده اند.
به عنوان مثال همین روستای تاریخی مزینان با وجود اینکه شاید بتوان در معرفی افتخارات آن چندین صفحه مطلب نوشت اما در دایره المعارف آزاد وقابل ویرایش ویکی پدیا (تا تاریخ امروز 25مرداد 91) در حدی بسیار محدود معرفی شده است.
البته دایره المعارف ویکی پدیا به دلیل اینکه از جانب هریک ازکاربران اینترنت به راحتی قابل ویرایش است ، از اعتبار چندان بالایی برخوردار نیست و می تواند هرلحظه اطلاعات آن به درستی یا به اشتباه تغییر یابد. لیکن با همین وضع ویکی پدیا معمولاً یکی از منابع اولیه برای شناخت پدیده های مختلف از جمله شهرها ، روستاها و مناطق مختلف به شمار می آید.
با توجه به اینکه نوشتن ویکی پدیا در موضوعات مختلف می تواند توسط هرشهروند علاقه مندی انجام بگیرد ، امید می رود برای استفاده از تمام فرصت های تبلیغی موجود ، همشهریان گرامی در روستای مزینان و دیگر شهر و روستاهای دیار سربداران ، برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر امکانات و توانمندی های محلی خود نسبت به ساخت و تکمیل صفحات ویکی پدیا و البته تبلیغ از طریق سایر رسانه های موجود اقدام نمایند.
منبع:مجله اینترنتی اسرارنامهhttp://www.asrarnameh.com/sabzevar
  • علی مزینانی
۲۶
مرداد
۹۱

رمضان درمزینان                                                                                                                                  عید فطر وکمسی ماه

اززمانی که من به یاد دارم رؤیت هلال ماه دراول وآخرماه مبارک رمضان با حرف وحدیث بسیار روبرو بوده واز همان قدیم برای ما خاطره انگیز بوده ومی باشد.

در غروب آخرین روز از ماه مبارک رمضان مردم مزینان،  کوچک وبزرگ بر روی پشت بام می رفتند وبه دنبال ماه می گشتند وبه محض رؤیت به دیگران نشان می دادند ومی گفتند:هونه دییومش( اونهاش دیدمش).

موقع اذان شب وای به حال ما بچه ها اگر می رفتیم خانه همسایه ویا قوم وخویشی بلا فاصله زن خانه می آمد وبا هرسیاستی که بود سعی می کرد ما رو رد کنه ومی گفت: بجه برو خونه تون که مادرت کارت داشت وسراغتو می گرفت. ویا خیلی واضح با خنده ویا اخم وتخم می گفت: بچه جان بدو برو خونه تون که فطریه ات به گردن ما نیفته!

صبح روز عید فطر همه لباس نو می پوشیدند ومردها دسته جمعی با شعار الله اکبر ولله الحمد به درمنزل مرحوم شیخ محمود شریعتی می رفتند واورا تا مسجد با همین شعار همراهی می کردند (اکنون همین مراسم با حضور حجت الاسلام معلمی فر برگزار می شود)

 سخنرانی وخطبه خوانی شیخ محمود نیز بسیار دیدنی وبه یاد ماندنی بود  .آن مرحوم همچنان که قبلا نوشته ام مهارت وتبحر خاصی درتاریخ وصدای جالبی درسخنرانی داشت یک نفس ویا صدایی رسا خطبه شقشقیه را دراین روز ازحفظ می خواند وتمامی جمعیت به لبان او خیره شده بودند که باچه مهارتی این خطبه را می خواند وگاه به هم نگاه می کردند ومی گفتند ای والله خدا رحمت کنه جدو آبائه ات رو .

بعداز خطبه خوانی شیخ محمود؛ نوبت به مرحوم حاج محمود فصیحی می رسید که هنرش را با خولندن قنوت نماز به نمایش بگذارد . آن مرحوم که ازمعلمان قدیم وبا سابقه مزینان بود با تن صدای منحصر به فردش درحالی که گاه شانه هایش را بالا می انداخت قنوت می خواند .

 پس از نماز، تبریک مردم به همدیگر وروبوسی شروع می شد و قبولی عبادات را به همدیگر مبارکباد می گفتند سپس متولیان جمع آوری فطریه با ظرف مخصوص همانجا فطریه هارا ازمردم تحویل می گرفتند.

 یاد اموات دراین روز از ویژگی خاصی برخوردار است درقدیم اقوامی که فامیل ویا آشنایشان در آن سال به رحمت خدا رفته بود به خانه آن مرحوم می رفتند و با ذکر صلوات وفاتحه باردیگر به بستگان تسلیت می گفتند. ولی در حال حاضر بستگان درگذشتگان  مزینان با تهیه حلوا و وخرما همگی به مسجد جامع می آیند تا دیگر زحمتی برای خانواده مرحوم ویا مرحومه نباشد که هی گروه گروه به منزل آنان بروند ولی باز هم بستگان درجه یک برخود فرض می دانند که دراین روز به خانواده مرحوم سری بزنند. خداییشو بگم عید فطر مزینان چیز دیگه ای است شاید بگم مثل سال تحویل و با همان شادابی ولی با معنویت خاص این عید درمزینان  برگزار می شود اغراق نکرده ام.

کمسی ماه (کسری) یعنی معمولا ماه رمضان درهر سال سی روز کامل نیست گاه یک روز کم دارد مانند سال کبیسه که این کم بودن ویا کسر بودن آن ماه درمزینان معروف است که ماه کمسی دارد.

  • علی مزینانی
۲۰
مرداد
۹۱
هفته نامه سیاسی فرهنگی و اجتماعی

سپاه و روحانیت

با طلوع خورشید فروزان انقلاب اسلامی و افول رژیم ستمشاهی پهلوی در سرزمین پهناور ایران، نظام اداری و دوایر دولتی نیز بنا بر مقتضیات روز دچار تغییرات بنیادی و اساسی شد. بعضی از نهادها و ارگان های جدید و نوپایی همچون جهاد سازندگی، کمیته های انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و چند نهاد دیگر با تدبیر سکاندار انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) و به همت خادمان این نظام مقدس تأسیس شد.
تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی دیگر از دستورات حکیمانه رهبر کبیر انقلاب بود تا این نهاد با بهره مندی از جوانان متعهد و متدین از دستاوردها و آرمان های انقلاب اسلامی پاسداری کند. مبارزه با جریان نفاق در دوران پیروزی انقلاب، دفاع از کیان جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس، پاسداری از حریم ولایت پس از رحلت جانسوز آن مرشد طریقت عشق، از جمله افتخارات سپاه طی 33 سال از عمر جاودانه اش است که دوست و دشمن بر آن اذعان دارند.
ساختار و سازمان سپاه در این سال ها هر روز منسجم تر از گذشته شده و این نیروی الهی در بالا بردن سطح توان علمی، آموزشی، دفاعی به موفقیت های ارزنده ای دست یافته است. از آنجا که سپاه بازوی توانمند ولایت است و از بدو تأسیس همواره پیوند ناگسستنی خود را با این اصل انقلاب اسلامی و قانون اساسی حفظ کرده است، لذا در کنار فراگیری علوم دفاعی و نظامی، همت والایی در بصیرت افزایی و بالا بردن بینش عقیدتی و معنوی کارکنان خود داشته است و یکی از افتخارات این نهاد مقدس و مقتدر بهره برداری از حوزه فرهنگی، عقیدتی و سیاسی است که در رأس آن شخصیتی روحانی به حکم ولی فقیه زمان به عنوان نماینده ویژه رهبری منصوب می شود و این افتخار با تدبیر حکیمانه و مدبرانه معمار زبردست ، کاردان و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پس از صدور فرمان تشکیل سپاه تحقق یافت و یکی از شخصیت های برجسته و مبارز روحانی به نام آیت الله شیخ فضل الله محلاتی به عنوان نماینده ولی فقیه معرفی شد تا به طور مستقیم دستور و تدابیر پیر فرزانه انقلاب را به سمع و نظر فرزندان انقلاب برساند و بر سطح عقیدتی و سیاسی آنان نظارت کند تا مبانی حقیقی دین مبین اسلام در این نهاد انقلابی جاری شود و پاسداران بر اساس موازین دینی و مکتبی عمل کنند.
سپاه متنعم از این نیروی عظیم معنوی و روحانی همواره می کوشد تا در کنار فراگیری آموزش های نظامی، آموزه های دینی را ضمن تعمیم در نیروی توانمند بسیج در سطح جامعه نیز بسط داده و تداوم بخشد و این قوت، اقتدار و توانمندی تنها به نیروی نظامی محدود نمی شود، بلکه محبوبیتش در نزد مردم همواره در سایه ایمان و اعتقادی است که عصاره آن متبلور از درخت تنومندی است که راهبری و زعامت مسلمین جهان را برعهده دارد.
مردم، پاسداران را افراد وارسته و دانایی می دانند که نه تنها مسائل سیاسی و اعتقادی را از آنها جویا می شوند که گاه برای ادامه زندگی و پیشرفت در کار از مشاوره آنان بهره مند می شوند. به یقین این اعتماد مردمی مرهون اتصال بعد اعتقادی و سیاسی پاسداران با روحانیت است که در مدرسه مکتبی آنان مشق عشق می نمایند.
همراهی روحانیت با سپاهیان تنها به زمان صلح و آرامش محدود نمی شود و این مبلغان دینی در دفاع مقدس با پوشیدن ردای عشق و به دست گرفتن سلاح رزم و با تقدیم بیش از پنج هزار شهید طلبه و روحانی نشان دادند که آنها در قول و عمل شان راسخ و استوارند و در راه دفاع از ولایت تنها به گفتار بسنده نکرده و در هنگامه خطر، جان خویش را تقدیم اسلام و انقلاب می کنند.
حضور روحانیت در سنگرهای نبرد حق علیه باطل در هشت سال دفاع مقدس موجب بالا رفتن روحیه ایثار و فداکاری رزمندگان بود و پس از جنگ نیز این قشر فرهیخته در فتنه هایی که علیه ولایت برپا شد نقش روشنگرانه بسزایی داشته و دارند.
روحانیت در مسیر خیزش مردم برای برپایی انقلاب اسلامی و نابودی رژیم ستمشاهی همواره در صف مقدم این حرکت قرار داشت و در سال 1342 ده ها شهید و مجروح تقدیم کرد و پس از تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، با تبعیت از ولی فقیه، خود را سرباز حقیقی ولایت می دانند و برای ابلاغ پیام الهی امام و افزایش معنویت در کل جامعه حتی به دورترین روستاها و آبادی ها اعزام شده تا رسالت پیامبرگونه خویش را به خوبی ادا کنند.
آنان با حضور در مراکز مختلف از جمله سپاه و دیگر قوای مسلح در افزایش بینش عقیدتی نظامیان تلاش وافری دارند. آموزش های عقیدتی سپاه از منابع غنی دینی و بیانات گهربار ولی فقیه نشأت می گیرد تا پاسداران از خرافات، التقاط فکری و تحجر دوری گزینند و با بالابردن سطح بصیرتی خویش مطالبات و منویات رهبری را محقق کنند. این امر با به کارگیری روحانیت کارآمد در قالب مربیان و هادیان سیاسی در نمایندگی ولی فقیه تحقق پیدا می کند، اما این تنها برنامه عقیدتی پاسداران نیست و آنها طی سی وسه سالی که از حیات طیبه سپاه می گذرد هنوز هم به دیدار مراجع و علمای دینی می شتابند تا از رهنمودهای ارزنده این بزرگواران بهره مند شوند، لذا سپاه همواره خود را فرزند مرجعیت می داند و جدایی روحانیت از سپاه یعنی جدایی پاسداران از معنویت و این دو قشر در کنار هم دژ مستحکمی هستند به نام رهروان و فدائیان ولایت و به کوری چشم دشمنان قسم خورده نظام هیچ گاه این حلقه مستحکم و آهنین از هم جدا نخواهد شد و پاسداران حقیقی اسلام ناب محمدی تا دولت یار باقی خواهند ماند.
تهران- علی مزینانی

شاهدان کویر مزینان؛  مقاله فوق  برای سوم شعبان روز پاسدار نوشته شده بود که پس از گذشت یک ماه ونیم با عنایت دوستان هفته نامه صبح صادق  همزمان بالیالی قدر در صفحه همراهان  این  نشریه وزین بااندکی حذف منتشرشد.


  • علی مزینانی
۱۹
مرداد
۹۱

 

دکتر علی اکبر تاج مزینانی

پست الکترونیکی : atmazinani@yahoo.com

باسمه تعالی

مشخصات فردی --------------------------------------

نام: علی اکبر

نام خانوادگی: تاج مزینانی

اطلاعات تماس --------------------------------------

آدرس: تهران، خیابان شریعتی، سه راه ضرابخانه، خیابان گل نبی(کتابی)، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

ایمیل: atmazinani@yahoo.com 

پایگاه اینترنتی: http://social-policy-portal.com

 

تحصیلات --------------------------------------

کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع)

دکترای سیاستگذاری اجتماعی (با تاکید بر مطالعات جوانان)، دانشگاه گلامورگان، انگلستان

علائق علمی � پژوهشی --------------------------------------

مطالعات جوانان؛ سیاستگذاری اجتماعی

سوابق کاری --------------------------------------

    جاری:

       1.       استادیار، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

       2.       معاون پژوهشی مرکز مطالعات اجتماعی � فرهنگی جوانان، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

       3.       مسئول کارگروه تدوین سیاست�ها و راهبردهای کلان نقشه مهندسی فرهنگی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

پیشین:

  1.            4.  مدیر کل دفتر مطالعات و تحقیقات، سازمان ملی جوانان (5-1384)

        5.       سرپرست پژوهشکده ملی مطالعات جوانان (1383)

        6.       مدیر گروه مطالعات حقوقی  سیاسی پژوهشکدة ملی مطالعات جوانان (1382)

        7.       مدیر داخلی فصلنامة مطالعات جوانان (3-1382)

        8.       کارشناس مسئول امور بین الملل، سازمان ملی جوانان (2-1381)

        9.       مسئول بخش ترجمه، مرکز ملی جوانان و سازمان ملی جوانان (80 � 1379)

       10.    کارشناس امور بین الملل، دبیرخانة شورای عالی جوانان (8 � 1376)

 

سوابق پژوهشی ------------------------------------

1- تألیف:

الف) کتاب و پژوهش:

  -        تاج مزینانی، علی اکبر (١٣٨8)، �مطالعه تطبیقی رفاه جوانان در نظامهای رفاهی کشورهای توسعه یافته�، تهران، سازمان ملی جوانان.

  -        تاج مزینانی، علی اکبر (١٣٨6)، �راهنمای بین المللی مطالعات جوانان�، تهران، سازمان ملی جوانان.

  -        تاج مزینانی، علی اکبر (١٣٨5)، �پیمایش ملی ارزشها، نگرشها و رفتار سیاسی جوانان�، تهران، سازمان ملی جوانان.

  -        تاج مزینانی، علی اکبر (1383)، �مطالعه تطبیقی رفتار سیاسی جوانان�، تهران، سازمان ملی جوانان.

  -        تاج مزینانی، علی اکبر (1379)، �رفتار سیاسی جوانان (انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، خبرگان)�، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق (ع)، تهران 1379.

 

ب) مقالات:

-          Tajmazinani, A. (2008), "In the Mainstream or at the Margins? Social Inclusion and Exclusion of Muslim Youth in the UK", Forum 21: European Journal on Child and Youth Research, No1- 06/2008.

-          Tajmazinani, A. (2007), "In the Mainstream or at the Margins? Social Inclusion and Exclusion of Muslim Youth in the UK", paper presented at the research seminar on "Equal Opportunities for All in Europe" organized by the Council of Europe, Budapest, 7-9 November 2007.

-          Tajmazinani, A. and Williamson, H., �Youth policy Discourses in Post-Revolutionary Iran�, presented at the XVII ISA World Congress of Sociology (July 2010, Sweden).

 

   -        تاج مزینانی، علی اکبر (1385)، �دانشجو، سیاست و مشارکت: سیاست انتخاب به جای سیاست وفاداری�، فصلنامه    فرهنگ عمومی.

    -        تاج مزینانی، علی اکبر (١٣٨٢)، �مشارکت سیاسی جوانان، ابعاد و پویایی ها�، فصلنامة مطالعات جوانان، شمارة ٥.

   -        تاج مزینانی، علی اکبر ( ١٣٨٢)، �جامعه‌پذیری سیاسی جوانان�، فصلنامه مطالعات جوانان، شماره 4 � 3.

 

2- ترجمه:

-        پیلکینگتون، هیلاری (1380)، �فرهنگ جوانان روسیه: سازندگان و ساخته شدگان یک ملت�، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی و دکتر حسین ملانظر، تهران ، انتشارات سازمان ملی جوانان

-        موسسه بین‌المللی دموکراسی و مساعدت انتخاباتی (1380)، �مشارکت رای دهی جوانان، دخیل ساختن جوانان امروز در دموکراسی فردا�، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی، تهران، انتشارات سازمان ملی جوانان

-        والاس، کلر و کواچوا، سیپکا (1380)، �جوانان در جامعه: شکل‌گیری و فروپاشی جوانی در اروپای شرقی و غربی�، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی، تهران، انتشارات سازمان ملی جوانان

-        انجل، ویلیام دیوید (81�1380)، �قانون بین‌المللی حقوق جوانان� (سه جلد)، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی و جعفر سطوتی، تهران، انتشارات سازمان ملی جوانان

-        سیگل، لاری و سنا، جوزف (1382)، �بزهکاری نوجوانان�، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی و فرامرز ککولی دزفولی، تهران، انتشارات سازمان ملی جوانان

-        یونسکو (1379)، �علوم اجتماعی و مشکل بیکاری جوانان�، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی، تهران، انتشارات سازمان ملی جوانان

 

3- چاپ نشده و در دست اقدام:

         -        الکاک، پیت و دیگران (در دست چاپ)، �مبانی سیاست�گذاری اجتماعی� (کتاب)، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع).

         -        کارشناس، مسعود و مقدم، والنتاین (در دست چاپ)، �سیاست�گذاری اجتماعی در خاور میانه و شمال آفریقا� (کتاب)، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع).

           -        تاج مزینانی، علی اکبر (در دست چاپ)، �گونه�شناسی نظامهای رفاهی در جهان� (مقاله).

            -        تاج مزینانی، علی اکبر و سید امامی، کاووس (در دست چاپ)، �سنجش اشکال مشارکت سیاسی جوانان و عوامل    موثر بر آن� (مقاله).

 

-          Tajmazinani, A., A Multi-level Analysis of Youth Inclusion and Exclusion in Iran, Paper submitted to the Journal of Youth Studies.

-          Tajmazinani, A., "In the Mainstream or at the Margins? Youth Inclusion and Exclusion in Iran", University of Glamorgan, U.K., PhD Thesis

 

سایر توضیحات --------------------------------------

1- آشنایی با زبان خارجه: تسلط کامل به زبانهای انگلیسی و عربی

 

2- آشنایی با رایانه: مهارت‌های هفتگانه ICDL؛ SPSS و دیگر نرم افزارهای مورد نیاز فعالیت علمی - پژوهشی

 

3- تجارب سفر و مأموریت خارجه:

  1.          1.   دیدار از مراکز علمی و دانشگاهی هند (28 � 11 مارس 1998)
  2.          2. شرکت در چهارمین همایش جهانی جوانان ملل متحد (11- 6 آگوست، سنگال، 1999)
  3.          3. دیدار رسمی از بخش جوانان کشور عربستان سعودی (فروردین 1382)
  4.          4. اعزام به حج تمتع به عنوان مبلغ زبان‌دان از طرف بعثه مقام معظم رهبری (1380و 1386)
  5.           5. دیدار رسمی از بخش جوانان جهموری خلق چین (1382)
  6.           6. دیدار غیررسمی از روسیه (1380)، امارات متحده عربی (1382) و ترکیه (1387)
  7. 7.       7. شرکت و ارائه مقاله در "همایش فرصتهای برابر برای همه"، واحد جوانان شورای اروپا، مجارستان (1386)
  8.           8. شرکت و ارائه مقاله در "کنگره بین�المللی جامعه شناسی"، سوئد (1389)
  • علی مزینانی
۱۹
مرداد
۹۱
   شب قدرازنگاه دکترعلی شریعتی مزینانی

  ناگاه در ظلمت افسرده و راکد شبی از این شب های پیوسته، آشوبی، لرزه ای و تپشی که همه چیز را برمی شورد و همه ی خواب ها را بر می آشوبد و نیمه ی سقف را فرو می ریزد.
     انقلابی در عمق جان ها و جوششی در قلب و وجدان های رام و آرام درد و رنج و حیات و حرکت و وحشت و تلاش و درگیری و جهد و جهاد و عشق و عصیان و ویرانگری و آرمان و تعهد، ایمان و ایثار! نشانه هایی از یک تولد بزرگ.
     شبی آبستن یک مسیح، اسارتی زاینده ی یک نجات، همه جا ناگهان  
" حیات و حرکت " آغاز یک زندگی دیگر.
     پیداست که فرشتگان خدا همراه آن
" روح " در این شب به زمین فرود آمده اند. این شب، شب قدر است. شب سرنوشت. شب ارزش. شب یک تقدیر انسان نو. این شب از هزار ماه برتر است. 


منبع: وبلاگ کاریز                                                        مجموعه آثار ۲ ، ص   ۲۵۲

  • علی مزینانی
۱۹
مرداد
۹۱

انتشار کتاب عکس‌های ساناز مزینانی در کانادا


910514
به گزارش شاهدان کویر مزینانی به نقل از سایت عکاسی ؛ کتابی با عنوان «تصاویر گشایشگر» در برگیرنده عکس‌های ساناز مزینانی توسط انتشارت گالری بلگر در کانادا منتشر شد. این کتاب در برگیرنده سه مجموعه عکس مزینانی با عناوین «کنفرانس پرندگان»، «ایران بازدیده شده» و «قاب‌های پدیدار» و سه مقاله از جرمی باربر، استاد دانشگاه استنفورد، دیوید فرسکو، دانشجوی دکتری تاریخ هنر دانشگاه استنفورد و محمدرضا میرزایی، عکاس و نویسنده متون عکاسی و پیشگفتاری از مایا مری ساتنیک، کیوریتور آرت گالری در اونتاریو است.
ساناز مزینانی عکاس ایرانی ساکن آمریکا، تحصیلاتش را از کالج هنر و دیزاین اونتاریو شروع کرد و پس از آن در مقطع کار‌شناسی ارشد در رشته هنرهای زیبا از دانشگاه استنفورد آمریکا فارغ‌التحصیل شد. آثار او عمدتا به رابطه میان دیدن و ادراک و نیز تضادهای فرهنگی میان جایی که مزینانی اکنون در آن زندگی می‌کند با ایران، کشوری که در آن به دنیا آمده‌است می‌پردازد. عکس‌های او در نمایشگاه‌های متعددی در کانادا و آمریکا در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.
کتاب «تصاویر گشایشگر» به تازگی و همزمان با نمایشگاه انفرادی ساناز مزینانی در گالری بگلر در کانادا منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
منبع: سایت عکاسی
  • علی مزینانی
۱۸
مرداد
۹۱

رمضان درمزینانشو قدر وشیخ محمود

شبهای قدرمزینان درآن سالها باصدای دلنشین شیخ محمود شریعتی شروع می شد . وقتی بک یا الله او درمسجدجامع طنین انداز می شد از درودیوار صدای گریه بلند می شد.

در شبهای قدر مزینان یک پارچه تعطیل می  شد حتی بازی ما بچه ها! همه راهی مسجد می شدند تا اعمال آن شبها  رابجا آورند مراسم باسخنرانی شیخ محمود که جداندر جد روحانی بوده اند شروع می شد تن صدای اوبرای هرمزینانی جالب وخاطره انگیز است اوبا حرارت خاصی وشورعجیبی سخنرانی می کرد هیچ وقت دنبال حرف سیاسی درمنبر نبود فقط درخطابه هایش ازتاریخ اسلام می گفت  . قطع الیقین  درمنطقه سبزوار و حتی  خراسان بزرگ اویکی ازمعدود کسانی بود که به بیان وقایع تاریخی تسلط کامل داشت .

  شیخ محمود درموقع قرآن به سرگرفتن وذکر دعای شب قدر نیز  روش خاص ومنحصر به فردی داشت نام هرامام را ده بار زمزمه می کرد ودرمرتبه دهم نام پدران آنها را هم ذکر می نمود مثلا می گفت :الهی  بالحسین ابن علی بن ابی طالب (ع) وبازنام معصوم بعدی را صدا می زد.وقتی می گفت: الهی به علی ویا بالحسن ، اوستا غلامرضا حاجی شروع می کرد به ذکر مصیبتی کوتاه ازآن معصوم وباز صدای آه وناله بزرگ وکوچک مزینانی به عرش می رفت .

درشب قدر علاوه براذکاروادعیه هایی که درمفاتیح الجنان آمده یک ذکرازویژگی خاصی  دربین مردم مزینان برخوردار است وآن لعن قاتل امیر المومنین علی (ع) است که با نظم وآهنگ خاصی بیان می شود ومعتقدند که صدمرتبه ویا بیشتر بگویند:" ابن ملجم مراد لعنت حق برتو باد"



  • علی مزینانی
۱۷
مرداد
۹۱
دانلودمتن کامل دعای جوشن کبیر
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ ؛ یَا اللَّهُ ، یَا رَحْمَانُ ، یَا رَحِیمُ ، یَا کَرِیمُ ، یَا مُقِیمُ ، یَا عَظِیمُ ، یَا قَدِیمُ ، یَا عَلِیمُ ، یَا حَلِیمُ ، یَا حَکِیمُ . سُبْحَانَکَ یَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ . الْغَوْثَ الْغَوْثَ . خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ .

در این طرح از کتاب « أسماءُ الحُسنی » نوشته جناب عبدالعلی بازرگان ، شرکت سهامی انتشار ـ تهران ، چاپ مرداد 1361 بهره گرفته شد .

این دعا در کتاب « الحِکمَةُ فِی الاَدعِیَّةِ وَ المَوعِظَةُ لِلأُمَّةِ » حکیم­الدّین مُحَمَّد ِبنِ ­عَلِیّ ­النّاموس­الخوارِیِ الفریومدی هم آمده است ولی با روایت و ترتیبی دیگر و اضافاتی .

اگر می خواهید زیبایی دعای جوشن کبیر را حسّ کنید لطفاً آن را از وب خطه فریومد دانلود کنید.


  • علی مزینانی
۱۵
مرداد
۹۱

نام چندنفردیگر ازنیکوکاران وخیرین مزینانی که به مجتمع توانبخشی مزینان کمک مالی کرده اند اعلام شد.

به گزارش شاهدان کویر مزینان؛ شهروندان مزینانی همچنان دراقدام خیرخواهانه کمک به ساخت مجتمع بهزیستی وتوانبخشی مزینان پیشتاز هستند وبنابراعلام مدیر این مرکز که توسط سامانه پیامک اعلام شداسامی جمعی ازافراد خیر که در فهرست نیکوکاران قرار گرفتند به این شرح است:دکتر حمید ناطقی  ، موسی عطار مزینانی علی رضا صانعی مزینانی هر کدام مبلغ یک میلیون تومان ، بستگان مرحوم حاج غلامرضا نیکدل مزینانی(شاه رضا) مخارج چهلم آن مرحوم رابه ارزش هفتصد هزار تومان وجانباز معزز مزینانی مهدی حسن زاده مبلغ پانصد هزارتومان کمک های نقدی خودرا به مسئولین مرکز تقدیم کردند.

این گزارش می افزاید شب گذشته اسامی تعدادی دیگراز یاوران مزینانی اعلام شد که می توان به این نامهای جاویدان اشاره نمود : حاج اکبر پدرشهید علی مزینانی ؛عیسی عطار مزینانی ، حاج علی اکبر ناطقی مزینانی (فرش فروش) خانم زری مزینانی ویکی ازشهروندان کلاته مزینانی به نام آقای حاج غلامرضا کلاته مبالغی را به مرکز توانبخشی کمک کرده اند که به مبالغ آن در پیامک اشاره نشده است.

مرکز توانبخشی مزینان همچنان درانتظار کمک مسئولین وشهروندان مزینانی است که انشاءالله باتکمیل این پروژه عظیم ، مشکلات نگهداری سالمندان عزیز منطقه برطرف شود .

 مدیر وبلاگ شاهدان کویر مزینان مصاحبه بانو فاطمه مزینانی را در پنجم مرداد ماه سال جاری درصفحه شهرستانهای روزنامه کیهان منتشر کرد که مورد توجه شهروندان ومسئولین محلی شهرستانهای داورزن وسبزوار نیز قرار گرفت.

  • علی مزینانی
۱۴
مرداد
۹۱
بریم کله کاتل

شب پانزدهم ماه رمضان خاطره انگیزترین شب دوره کودکی ما بچه ها در ماه رمضان بود شاید اون شب تاصبح می خواستیم نخوابیم ولی با یک پلک سنگین شدن وچند دقیقه خواب صبح کلی گریه می کردیم که چراخواب موندیم !

چشم که بازمی کردیم می دیدیم آفتاب زده وبقیه خوابند یا رفتند سرکار. منتظر می شدیم تا بزرکترها بیدار بشند و تعریف کنند که دیشب چه اتفاقی افتاده واونها کجا رفتند.

دم دمای ظهر همه دورهم جمع می شدند و اون وقت حرص ماهارو در می آوردند به خصوص خواهر وبرادرای بزرگتر مون که هی به هم چشمک می زدند و خاطرات شب گذشته رو با آب وتاب تعریف       می کردند گاهی هم یه چیزایی رو به راوی گوشزد می کردند که این رو یادت رفت بگی و اون  می گفت: ا راست می گی ها از بس خوش گذشت ها نمی دونم از کجاش بگم .

قصه هر ساله نیمه ماه مبارک رمضان ما از آنجا شروع می شد که شب پانزدهم هرجا که پا می گذاشتی خرد وبزرگ می گفتند :امشب می ریم کله کاتل . وصبح برای ماتعریف می کردند که نصفه شب یک هوایما ویا یک هلاکفتر(چرخ بال ) اومد ونشست وهمه مارو سوار کرد ورفتیم کله کاتل. وای چه صفایی داشت چه خوراکی هایی داشت چه قدر مردم می خوندند وچه جاهایی که رفتیم وچه چیزایی که دیدیم.

وما فقط بغض می کردیم وگاهی بد وبیراه به اونا می گفتیم وبزرگترها هم که همین را می خواستند کلی کیف می کردند وپیاز داغش رو بیشتر می کردند . مثل اینکه تمام بزرگترای مزینان هم قسم شده بودند که این دروغ بزرگ ! را هرسال برای ما تعریف کنند.

الآن هم شاید مرسوم باشه وگاهی ما بزرگترها به هم دیگه می گیم: امشب می ریم کله کاتل . اما جذابیت دوره بچگی امان را درمزینان ندارد وبا لبخندی از آن عبور می کنیم.

واما کله کاتل یک دروغ بیشتر نبود اصلا معنای درست حسابی هم ندارد شاید منظورشان کاتل یعنی کوتل باشد که بازهم معنای مناسبی نیست .

بهر حال کله کاتل را برای این  سروده اند چون ماه رمضان به نیمه می رسد یعنی اینکه به سراشیبی افتاده ودرحال پایان است وتقریبا  نصف آن را با موفقیت  طی کرده اند ویک نوع تبریک به همدیگر است امشب هم که شب میلاد کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) است و رمضان به نیمه رسیده است جایتان خالی ما رفتیم " کله کاتل "

  • علی مزینانی
۱۳
مرداد
۹۱

 موقوفه جدیدمزینان  به ارزش پانصدمیلیون ریال در شهرستان داورزن برای اطعام و برگزاری مراسم تعزیه در ماه مبارک رمضان وقف شد. 

به گزارش شاهدان کویر به نقل ازداورزن شناسی و با اعلام روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، این موقوفه توسط میرزا حسن مزینانی برای اطعام و تعزیه حضرت امام علی(ع) و حضرت امام حسین (ع) در ماه مبارک رمضان و ماه محرم وقف شده است.
موقوفه مزبور که در روستای مزینان شهرستان داورزن واقع شده است شامل دو شبانه روز آب و چهار قطعه زمین کشاورزی می باشد.

شاهدان کویرمزینان ؛ مردم مزینان همیشه درسنت حسنه وماندگار وقف از زمانهای بسیاردور زبانزد    بوده اند درآمد بسیاری ازاین موقوفات برای برپایی مجالس عزاداری ائمه (ع) هزینه می شود

اجاره این موقوفات معمولا به افراد فامیل تعلق می گیرد چون معتقدند اقوام وبستگان نسبت به این عقیده تعهد بیشتری نسبت به بیگانگان دارند و برای مجالس روضه خوانی معصومین (ع)کوتاهی نخواهند کرد. یکی ازخادمین اهلبیت عصمت وطهارت مرحوم خواجوی بود که چندروزپیش دعوت حق رالبیک وبه دیارابدی رهسپارشد وی درحالی که مدت مدیدی درخارج ازکشورودر کانادا زندگی می کرد هرسال درایام محرم به مزینان می آمد ودرهیئتی که با هزینه شخصی ساخته بود مدت ده شب مجلس عزاداری سروروسالار شهیدان را با دادن اطعام به عزداران اقامه می کرد.

برپایی مجالس روضه اغلب درایام فاطمیه اتفاق می افتد مگراینکه همانند مرحوم سید میرزاحسن حسینی مزینانی به طورخاص ازیک امام نام ببرند .

مزارمرحوم حاج میرزا حسن حسینی وهمسرمکرمه ایشان درجوار ملکوتی  حضرت ثامن الائمه (ع)می باشد که درسالگرد این دوبزرگوار باهمت فرزندانش کاروانی ازمزینان به مشهد مقدس رهسپار می شوند تا مراسم سالگرد ایشان باشکوه برگزار گردد.


  • علی مزینانی
۱۲
مرداد
۹۱


عنوان  :  کتاب زندگی ساز و هدایتگرتاریخ  :  1391/02/14منابع  :  روزنامه کیهان، شماره 20166 به تاریخ 21/12/90، صفحه 6کلمات کلیدی  :  هدایتگر، کتابنوع مقاله : نشریات
موضوع مقاله : فرهنگی
نویسنده: علی مزینانی
 
دین مبین اسلام بر پایه یک سلسله قواعد و قوانین اخلاقی و عملی استوار است که تمامی آنها ریشه در قرآن کریم دارد. قانون نامه ای که تاکنون و تا پایان دنیا نه کسی همانندش را آورده و نه توان خلقش را دارد؛ کتابی که به فرموده خداوند هستی هدایت گری تواناست و هر ره گم کرده ای که به دستورات و فرامینش عمل کند از ظلمت رهایی می‌یابد و رستگار می‌شود:
«ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم»
«همانا این قرآن، خلق را به استوارترین طریقه هدایت می‌کند.» (سوره مبارکه اسرا- آیه9)
«کتاب انزلنا الیک التخرج من الظلمات الی النور»
«قرآن وسیله ای است تا مردم از ظلمت به نور هدایت شوند.» (ابراهیم- آیه1)
 
خدای رحمان قرآن را برای ترسیم برنامه خیر و سعادت و کمال زندگی بشر به سوی بهترین آیین جهان یعنی اسلام فرستاد تا به تعبیر مولای متقیان علی(ع) محبت را به انسانها هدیه کند:
«خداوند آن را برای خود برگزید و با دیده عنایت پروراند، بهترین آفریدگان خود را مخصوص ابلاغ آن قرار داد، تا این دین سراسر محبت را برای برای انسانها به ارمغان بیاورد.» (نهج البلاغه خطبه 198)
 
در آغاز رسالت پیامبر اعظم(ص)، کفار قریش سعی می‌کردند تا نوای آسمانی حضرت محمد(ص) را کسی نشنود و افراد غریبی را که به مکه وارد می‌شدند توصیه می‌کردند که پنبه در گوش کنند تا مبادا صوت قرآن آنها را متحول سازد ولی هربار که آیه‌های نورانی بر لسان دلربای پیامبر(ص) جاری می‌شد چنان جذبه‌ای داشت که این غریبان، مشتاق به شنیدن آن می‌شدند و برای همیشه از بت و بت پرستی روی گردان می‌شدند و به شهر و دیار خود می‌رفتند و قوم و خویشان را از دین نجات بخش جدید آگاه می‌ساختند و آنان نیز به رستگاری رهنمون می‌شدند.
مشرکین مکه وقتی این اوضاع را دیدند که کسی را یارای ایستادن دربرابر کلام خدا نیست و سخنان محمد(ص) نفوذ خاصی بر روی مردم آشنا و غریبه دارد و یکی پس از دیگری به او می‌پیوندند، به ستوه آمدند و به سراغ یکی از بزرگانشان به نام عتبه که در فصاحت استاد بود رفتند و او را به نزد پیامبر(ص) فرستادند تا راهی برای خاموش کردن و مبارزه با او پیدا کنند. چند نفر خواستند وی را همراهی کنند تا مبادا او نیز تسلیم شود ولی عتبه گفت: خودم تنها می‌روم تا ببینم چه باید کرد؟ وقتی خدمت پیامبر(ص) رسید، گفت: ای محمد(ص) از این اشعارت برایم بخوان. رسول خدا فرمود: من اهل شعر نیستم. او گفت: سخنت را بخوان. حضرت فرمود: سخن من نیست سخن رب العالمین است. عتبه گفت: بسیار خوب همین را برای من بخوان.
خواننده‌ای که پیغمبر(ص) باشد دیگر عاقبت آن معلوم است. عتبه با آن دیدگاه و غلظتش گوش گرفت. پیامبر(ص) هم سوره دخان را برایش خواند تا رسید به این آیه:
«فان اعرضوا فقل انذرتکم صاعقه مثل صاعقه عاد و ثمود»
 
یعنی: «اگر روی گرداندند پس بگو شما را می‌ترسانم بصاعقه‌ای چون صاعقه عاد و ثمود.»
عتبه با آن قلدری تکان خورد دیگر نمی‌توانست تحمل کند دستش را نزدیک لبان مبارک پیامبر(ص) آورد و آن بزرگوار را قسم داد که ادامه ندهد. گیج و منگ به سوی مشرکین برگشت. ابوجهل و دیگران به او شماتت کردند و گفتند: «آیا به محمد(ص) گرویدی؟ گفت: نه، لیکن کلامش نه شعر است نه خطابه و اصلا کلام بشر نیست مرا آتش زد!» (قلب قرآن ص38)
حضرت محمد(ص) که پیام آور صلح و دوستی بود برای تبلیغ دین، رنج و مرارت بسیار کشید، مشرکان برای جلوگیری از نفوذ کلام الهی از هیچ آزار و اذیتی به او و یارانش دریغ نکردند، جنگها و فتنه‌های بیشمار به راه انداختند ولی غافل از آن که فرمان حکمران هستی این است که فتنه باید ریشه کن شود و حق نمایان گردد «جاءالحق و زهق الباطل». قرآن بعد از حیات پربرکت رسول ا... هم چنان جاویدان ماند و همیشه در طول تاریخ راه رسیدن به کمال را به پناهندگانش نمایان کرده است. هماره این کتاب سد محکمی بوده در برابر هجوم اندیشه‌های کفر و الحاد و سردمداران ظلم و جور هیچ وقت نتوانسته اند با بودن کلام الهی درمیان مردمانش آسوده حکومت کنند و چه نیرنگ‌ها کردند تا جلوی نفوذ دلنشین آیات نورانی را بگیرند اما تیرشان به سنگ خورده و عاقبت سرنگون شدند.
بزرگترین دلیل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و استواری تداوم این نظام الهی به زعامت امام راحل، سرلوحه قراردادن قرآن در راس تمامی امور است و تا کتاب خدا بر کشور ما حکومت نماید هیچ تهدیدی نمی‌تواند به مملکت عزیزمان آسیبی برساند.
 
کتاب هدایت و دیدگاه‌ها
حفظ و تلاوت، نگاه کردن و گوش دادن به آیات نورانی خداوند نه تنها اجر و ثواب عظیم دارد که موجب سکینت و آرامش دل می‌شود و آدمی را از هرگونه اضطراب و شک و دودلی و افسوس به دور نگه می‌دارد. پیامبر اعظم در این باره می‌فرماید:
«قلبی که در آن قرآن است گرفتار عذاب الهی نمی‌شود.» (کنزالعمال- 2400)
«هر که به یک آیه از کتاب خدا گوش دهد برایش ثوابی دوچندان نوشته شود و هر که یک آیه از کتاب خدا را تلاوت کند در روز قیامت آن آیه نوری برای او باشد» (همان- 2316).
«نظر کردن در کتاب خدا عبادت است» (وسائل الشیعه ج 4 ص 854)
 
تنها تلاوت ظاهری قرآن مورد توجه و عنایت ذات احدیت و رسول مکرمش نیست و به مسلمان وغیرمسلمان سفارش شده است که در آیات آن تدبر کنند و راه رستگاری را برگزینند «لید برواآیاته». رسول خدا(ص) می‌فرماید
«قرآن ظاهرش زیبا و باطنش ژرفاست
آن بزرگوار خیر و سعادت بشریت را در سایه تمسک به قرآن می‌داند و می‌فرماید: «ای مردم در دنیایی به سر می‌برید که زمان به سرعت برق می‌گذرد و شب و روز هر تازه‌ای را کهنه و هر دوری را نزدیک می‌کند و شما را به وعده گاهتان می‌برد، پس هرگاه فتنه‌ها چونان شب تار شما را فراگرفت، به قرآن تمسک جویید، چه قرآن شفاعت کننده‌ای مقبول است و شاهدی راستین، هر کس آن را پیشوای خویش گیرد، به فردوس برین هدایت شود، و هر کس آن را رها سازد، به آتش دوزخ فرو افتد. قرآن راهنمایی است که انسان را به بهترین راه دلالت می‌کند. ظاهرش حکم پندآمیز است و باطنش علم شگفت انگیز، عجایب احکامش با گذشت زمان پایان نیابد؛ و غرایب اسرارش در اثر کثرت تلاوت کهنگی نپذیرد. قرآن ریسمان استوار خدا و راه راست اوست. هر کس طبق فرامین آن لب به سخن گشاید، راستگو بود؛ هر کس بنابر احکام آن حکم کند، دادگستر باشد؛ و هر کس دستورات آن رابه کار بندد رستگاری یابد.» (ارشاد القلوب دیلمی ج 1 ص 79)
صدیقه کبری حضرت زهرا(س) که خود همیشه شاهد نزول قرآن بوده و پرورش یافته در خانه وحی و نبوت است و خداوند او را کوثر نامیده است؛ بزرگترین مرجع و راهنمای مسلمانان را کتاب خدا می‌داند: «کفیل سعادت و زعیم شما قرآن است. شما رابه رضوان و به نجات می‌رساند... شئون دینی و اصول و فروع احکام تمام در این قرآن مجید است.» (بندگی راز آفرینش ص 314)
مولی الموحدین علی(ع) که به حق ناطق قرآن نام گرفته است، بهترین پیوند انسانی با معبود را عمل کردن به قرآن معرفی می‌فرمایند:
«بر شما باد عمل کردن به قرآن که ریسمان محکم الهی و نور آشکار و درمانی سودمند است که تشنگی را فرونشاند، نگه دارنده کسی است که به آن تمسک جوید و نجات دهنده کسی است که به آن چنگ آویزد، کجی ندارد تا راست شود و گرایش به باطل ندارد تا از آن بازگرداننده شود، و تکرار و شنیدن پیاپی آیات، کهنه اش نمی سازد و گوش از شنیدن آن خسته نشود. کسی که با قرآن سخن بگوید راست گفته و هر کس که به آن عمل کند پیشتاز است.» (نهج البلاغه خطبه 156).
مانوس بودن با کتاب بی نقص الهی نه تنها در کلام گهربار معصومین بسیار سفارش شده بلکه دانشمندان، فقیهان اسلامی و بسیاری از متفکرین غیرمسلمان نیز تنها راه برون رفت از بدبختی و گرفتاری‌های بشریت را پیوند با قرآن می‌دانند. که در این جابه سخن دو تن از این اندیشمندان اشاره می‌شود.
علامه محمدحسین طباطبایی(ره) که تفسیر المیزان او سالهاست بر تارک زرین جهان اسلام می‌درخشد، تعلیم و تربیت در پناه قرآن را لطف و عنایت پروردگار دانسته که موجب نیک بختی در جهان می‌شود: «هر کس به تعلیم و تربیت قرآنی خو پذیرد و بدان حبل متین الهی چنگ ارادت درزند، حق از باطل، رشد از غی، نور از ظلمت، ایمان از کفر، خیر از شر، عدل از ظلم، هدایت از ضلالت و عزت از ذلت نیک باز شناسد؛ آنگاه از لطف و عنایت پروردگاری بهره ور گشته به نیک بختی دو جهانی نائل آید.» (اعجاز قرآن ص 6)
دکتر «گوستاو لوبون» مستشرق فرانسوی در کتاب «جهان تمدن اسلام و عرب» پایان تمامی جنگ‌ها و نزاعهای بین ملتها و عاری شدن جهان از بمبهای هسته‌ای را در پناه بردن به قرآن می‌داند: «قرآن یک قانون دینی و سیاسی و اجتماعی است، و احکام آن از قرنها پیش نافذ بوده و مسلمانان هم همیشه برادر یکدیگر بوده‌اند زیرا همه آنان یک خدا را عبادت می‌کنند، و همه بر یک شریعت می‌باشند. اگر به بشریت فرصت دهند که قرآن را از پایگاه اصلیش که در راهنمایی اجتماعات دارد دور نسازد ما انسانها دیگر بوی باروت را که امروز از همه نقاط عالم برمی‌خیزد و غبار آزمایش‌های اتمی که فضای شهرها و بیابانهای ما راپرکرده است و به هلاکت و نابودی تهدید می‌نماید استشمام نخواهیم کرد و کشمکشهای ملل را در هر گوشه و کنار جهان نخواهیم دید و صدای رعب آور موشکهایی را که گوش جهانیان را می‌خراشد و نیستی اقویا و ضعفا را یکسان اعلام می‌کند، نخواهیم شنید.
این دانشمند فرانسوی، تحقق تمامی آرزوهای ملل جهان علی الخصوص انقلابیون و آزادیخواهان را در زیرسایه قرآن می‌بیند که قوانین و احکامش با آرامش در زندگی انسان هماهنگ است: «اگر به بشریت فرصت داده شود که به قرآن راه پیدا کند و خود را به رشته محکم آن پیوند دهد و راه و رسم جاهلیت را کنار بگذارد خواهیم دید که آرزوهای ملل جهان و هدفهای انقلابیون امت‌های روی زمین و خواستهای تشکیلات و موسسات حکومتی تماماً همان است که قرآن به آنها واقعیت می‌دهد، در هر زمینه‌ای از زمینه‌های زندگی باشد چه فردی و چه اجتماعی، زیرا این قرآن است که سایه خود را بر همه مردم می‌افکند و همه را به هدایت عالی خود جذب می‌کند و راه و روش آن قابل پیروی است و قوانین و احکامش با زندگی هماهنگ است.» (آشنایی با علوم قرآنی ص 77)
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این باره در دیدار با قاریان فرمودند: «حقیقت این است که ما هنوز از قرآن خیلی دوریم و خیلی فاصله داریم. دلهای ما باید قرآنی بشود. جان ما باید با قرآن انس بگیرد. اگر بتوانیم با قرآن انس بگیریم، معارف قرآن در دل و جان خودمان نفوذ بدهیم، زندگی ما و جامعه ما قرآنی خواهد شد؛ احتیاج به فعالیت و فشار و سیاست گذاری ندارد. ا صل این است که دلمان، جانمان و معرفتمان حقیقتا قرآنی باشد... هر باری که شما با قرآن نشست و برخاست کنید، یک پرده از پرده‌های جهالت شما برداشته می‌شود؛ یک چشمه از چشمه‌های نورانیت در دل شما گشایش پیدا می‌کند و جاری می‌شود. انس با قرآن، مجالست با قرآن، فهم قرآن، تدبر در قرآن، اینها لازم است...

 
منبع:پژوهشکده باقرالعلوم (ع)

شاهدان کویرمزینان؛ این نوشته دربیست ویکم اسفندسال نود درصفحه معارف روزنامه کیهان منتشر شده وپس ازآن توسط سایتهاوخبرگزاریهای مختلف ازجمله ؛ پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، آفتاب، تبیان اردبیل ، باشگاه اندیشه دانشگاه ادیان ومذاهب و... موردتوجه وانتشار درهمان تارخ قرارگرفته است

  • علی مزینانی
۱۲
مرداد
۹۱

 

فوتبالیست های تیم معلم شریعتی مزینان با غلبه برتیم نمک سوده سبزوارجایگاه خودرا درصدر جدول مسابقات جام رمضان شهرستان سبزوارتثبیت کردند.

به گزارش شاهدان کویر مزینان؛ درادامه مسابقات فوتبال جام رمضان که هرشب درسالن شهید مشکانی برگزارمی شود فوتبالیستهای قهرمان تیم معلم شریعتی مزینان شب گذشته دریک بازی خیره کننده توانستند تیم نمک سوده سبزوار رابانتیجه شش بریک شکست دهند وبا این پیروزی همچنان به عنوان یکی ازمدعیان اصلی قهرمانی این دوره ازمسابقات درصدرجدول باقی بمانند.

  • علی مزینانی
۱۱
مرداد
۹۱

رمضان درمزینان                                                                                                                                 قسمت سوم :قرآن خنی

بعدازسحری خوردن ، مردها راهی محل کارشان( که بیشتر آنها کارگر و یا کشاورز بودند ) می شدند به خصوص درایام تابستان که کویر گرمایش دوچندان می شود وتا ساعت نه وده بیشتر نمی توان  طاقت آورد زنهاهم راحت تا ساعت هشت می خوابیدند وپس از آن دوره قرآن خوانی ویا مجالس روضه دایر می شد وبیشتر آنها دراین جلسات شرکت می کردند.(دلیل استفاده ازفعل ماضی در این نوشتار به خاطر واگویی بعضی از خاطرات نویسنده است وگرنه درحال حاضر نیز همین برنامه ها تکرار می شود)

نزدیک اذان ظهر اغلب نوجوانان وجوانان راهی مسجد جامع می شدند و پس از اقامه نماز  به خاطر خنکی شبستان مسجد به لحاظ نوع معماری آن ؛ در همانجا می خوابیدند ودم غروب بیدار می شدند ودرجلسه دوره قرآن که به استادی خدا بیامرزها حاج آقا صفاری ، حاج محمود فصیحی ، حاج مندلی تاج و... برگزارمی شد شرکت می کردند . درآن زمان هرنفر چند آیه می خواند ویک نفر مامور بود تا فرد قاری به قواعد خاص  مثل ادغام و یا شروع آیه می رسید با صدای بلند اعلام می کرد: آیه ،مدواجب . اساتیدهم روش خاصی داشتند وسعی می کردند در غلط گیری برای نوجوانان سخت نگیرند وبا لبخند می گفتند: احسنت ازنو.وبعد از آن حسابی تشویقش می کردند. پس ازقرائت یک جزءکامل  قرآن شرکت کننده ها راهی منازل می شدند.

معمولا باباها از دارا وندارش برای افطار زولبیا می خرید ند وزنها هم سعی می کردند کوزه هایشان را ازآب چشمه مزینان که آب گوارایی بود پرکنند که هم آب خوردن وهم چایی را برای افطار داشته باشند. صدای شوخنی (شب خوانی) اوستا غلامرضا واکبرملا ومتقی وپسران ، خرد وبزرگ را راهی خانه هایشان می کرد ند.در ایام تابستا ن کسی دراتاقهای گرم نمی ماند ومردها تمام حیاط را آب پاشی می کردند وزنها هم بساط افطار را درحیاط می چیدند .با تاریکی هوا وروشن شدن چراغ طوری وگرسوز وچراغ دستی سروکله گرژدمها (کژدم) پیدا می شد ویکهو صدای یک نفر بلند می شد وبلافاصله قند منتر (حبه قندی که یک سید با خواندن دعا تبرک کرده بود)آماده می شد وبرروی محل گزیدگی می گذاشتند ومردها به دنبال حشره موذی می گشتند وتا وقتی آن را نمی کشتند آرام نمی نشستند چون معتقد بودندبه محضی که عقرب ویا کژدم کشته شود سوزش آن نیز التیام می یابد!

چای اصلی ترین نوشیدنی مردمان کویر مزینان است لذا موقع افطار شاید هرنفرآنها ده تااستکان (درآن زمان چای لیوانی مطرح نبود وبراین باوربودندوهستندکه چای را نبایدفوت ویا با آب سرد آن خنک کردبهترین راه استفاده ازنعلبکی است ) چای را بنوشند.

بعدازافطار مجلس دعا وروضه وقرآن خوانی درمسجد جامع دایر می شد ومی شود  وزن ومرد به آنجا می روند؛ مردم مزینان دارای اعتقادخاصی هستند وآرزویشان درماه رمضان هرسال حضور درمجالس مسجد جامع آن است.

مابچه ها هم بعداز کمی حضور درمسجد همانطور که دربخش قبلی این نوشتار ذکر کردم به سراغ قیم قیم بزی می رفتیم...

ادامه دارد...

  • علی مزینانی
۰۹
مرداد
۹۱

 تیم فوتسال معلم شریعتی مزینان مقابل تیم سبزواری درمسابقات جام رمضان به پیروزی رسید.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ باپیگیری مسابقات فوتبال داخل سالن جام رمضان شهرستان سبزوار ، تیم فوتسال معلم شریعتی مزینان موفق شد؛ تیم رزاقی سبزوار را بانتیجه پنج بردو شکست دهد وبا شش امتیاز درصدر گروه یازدهم این دوره ازمسابقات قرار گیرد .

مسابقات فوتسال جام رمضان در سالن شهیدمشکانی شهرستان سبزوار برگزار می شود وفوتبالیستهای پرتوان مزینانی باطی مسافت هشتاد کیلومتری دراین مسابقات شرکت می کنند که  در دوبازی اخیر بانتایج مقتدرانه تیمهای سبزواری راشکست داده اند.

  • علی مزینانی
۰۹
مرداد
۹۱


دست ها و پاهای شهید با سیم تلفن بسته شده و در غربت و مظلومیت بی مانندی ، به احتمال قوی ، زنده به گور گردیده است.
شاهدان کویر به نقل از مشرق: عکسی که می بینید ، در اردیبهشت ماه سال 1373 ، توسط «احسان رجبی» به ثبت رسیده است. محل عکس برداری ، ارتفاع 112 ، واقع در شمال منطقه ی عملیاتی «فکه» است.

برادر حسین احمدی ، پیکر شهیدی که به تازگی تفحص شده است ، نظاره می کند. پیکر این شهید که پس از 12 سال ، چهره نمایانده است ، ویژگی  بسیار بارز و تکان دهنده ای دارد. دست ها و پاهای جسد با سیم تلفن بسته شده و در غربت و مظلومیت بی مانندی ، به احتمال قوی ، زنده به گور گردیده است. سیم تلفن های دور پاها به خوبی مشخص است. این معامله ای است که بعثی ها با بسیاری از بسیجیان و پاسداران مظلوم گرفتار شده در حلقه ی محاصره ی فکه کردند.

آیا به راستی کسی جز این رزمندگان بی نام و نشان ، شایستگی اطلاق عنوان «فرزند خمینی» را دارد؟ کسانی تنها به عشقِ آن نایب امام عصر(عج) وحشینه ترین شکنجه ها را به جان خریدند و با گوشت و پوست و خون خود ، با امامِ عشق بیعت نمودند.
 
آی شما میراث داران روح الله ! وای بر روزگارتان ! پاهای بسته ی این بسیجی ، هشداری است هولناک برای شما ! هیچ یادتان هست کدام میراث  حضرت روح الله است که خودش فرمود  اگر از آن غفلت کنید ، گرفتار دوزخ الهی شده و خواهید سوخت؟

شاهدان کویر ؛  سه شهید تفحص  مزینان ،شهید محمد اسدی مزینانی ،شهید محمدشهیدی مزینانی وشهید حسین نیکدل مزینانی و شصت وپنج شاهد کویر را باذکر صلوات یاد کنید.


  • علی مزینانی
۰۸
مرداد
۹۱




کتاب جدید نویسنده جوان وپرتوان مزینانی درحوزه دفاع مقدس  منتشر شد
به گزارش شاهدان کویر ؛این کتاب که حاصل گفتگوی نویسنده اثر بامادرشهیدان علی ، محمد وحسین مزینانی (شهیدی) می باشد دردی ماه 1390منتشرشده است ولی به علت عدم آگاهی ازنشر آن برای آگاهی شهروندان مطلب منتشر شده توسط خانه کتاب تقدیم می شود .
شاهدان کویر ضمن درخواست ازفرهیختگان مزینانی ازعموم همشهریان نیز می خواهد که درصورت اطلاع از فعالیتهای برجسته شهروندان با ارسال پیام ازطریق ایمیل ویا گذاشتن کامنت ازطریق وبلاگ مارا درجریان این اقدامات برای اطلاع رسانی به همه
مزینانیها قراردهند.


مهرش را از دلم ببر!: گفت‌وگو با سرکار خانم صفیه مزینانی
موضوع:
جنگ ایران و عراق، 1367 - 1359 - سرگذشتنامه
شهیدان - ایران - بازماندگان - خاطرات
جانبازان - ایران - خاطرات
پدیدآورنده:
نویسنده:طیبه مزینانی
ناشر:

بنیاد شهید انقلاب اسلامی، معاونت پژوهش و تبلیغات، نشر شاهد

36 صفحه - خشتی (شومیز) - چاپ 1 - 2000 نسخه
978-964-394-411-7
تاریخ نشر:04/10/90
قیمت پشت جلد :10000 ریال
کد دیویی:955.08430922
زبان کتاب:فارسی
محل نشر:تهران - تهران
صفحات اولیه کتاب

معرفی مختصر کتاب:
موضوع این کتاب، خاطراتی از بازماندگان دو تن از شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (1359ـ1367) است. مطالب کتاب، گفت‌وگو با خانم «صفیه مزینانی»، مادر شهیدان معظّم؛ «محمّد مزینانی» و «علی مزینانی» و زنده یاد «حسین مزینانی» است. در این کتاب خاطرات مادر این شهیدان از دورة رشد، کودکی تا نوجوانی و جوانی و شهادت آن‌ها ذکر شده است. همچنین وقایع بعد از شهادت فرزندان او نیز ذکر شده است. این مجموعه با هدف ترویج فرهنگ شهادت و یادبودی از شهیدان دفاع مقدّس تدوین شده است.






  • علی مزینانی
۰۸
مرداد
۹۱


قسمت اول  شعرولایت که درمنقبت مولی الموحدین سروده شده است درپانزدهم خردادهمزمان باروز میلاد این امام همام در وبلاگ شاهدان کویرتقدیم خوانندگان عزیزشد. با عنایت به فرارسیدن ایام شهادت امام مظلوم شیعیان بخش دوم آن نیز تقدیم به تمام رهروان حیدر کرار می شود.

                                   

                                      هاعلی بشرکیف بشر

            آن  شنید ستم   یتیمی  بی پناه              گفت زبعد حیدرست روزم سیاه

             بعد   بابایم  یتیم  گشتم ،  ولی            بود  مأو ا یم  ، مولایم  علی

            گاه بابم   بود و  نازم می خرید            همچوطفلی پابه پایم می دوید

            وقت حسرت گریه برحالم نمود            یک ترانه  بهر  آرامم   سرود

           طفلک من برمن مظلوم  ببخش             از یتیمی تو دل خونم  ببخش

           یاشنیدستم دگر یک   قصه ای             قصه ای ازیک دل پر غصه ای

          در خرابه ،  پیرمردی  کور  بود           از  همه   آسایشی  او دور بود

          گفت  بر فرزند مولا این  سخن              داشتم یک یاور شیرین  سخن

           دم  به  دم از حال من آگاه  بود            بر  لبانش   ذکر  یا  الله    بود

          چون که می آمددرین ماتم سرا              کور بودم لیک می یافتم  شفا

         حال نمی دانم که آن یارم چه شد            آن رفیق و راحت جانم چه  شد

        ازچه رو رویش زمن پنهان نمود             این دل رنجیده رابی جان نمود

          بی  وفا  هرگز  نبود  آن یار من            مرد  بود وهست آن سردار من

         ای که  هستی در برم ای  با وفا             هیچ می دانی چه  شد  آقای  ما

         گفت  سبط  اکبرش ای   بی نوا              آنکه می گویی علیست  شیر خدا

         باب من مظلوم عالم بود و رفت               یاور دین  یار خاتم   بود  ورفت

          تا  شنید آن پیر فریادی  کشید               جامه اش رازین مصیبت می درید

         ناگه آرام گشت  افتاد  بر زمین               از   غم   مولا   امیر ا لمؤ منین

         عاشقی ،از هجراو رفت دربرش             وای  بر احوال   زینب  دخترش


ادامه دارد...

  • علی مزینانی
۰۷
مرداد
۹۱

درپی انتشار مطلب توهین روحانی سرشناس به زنده یاد دکتر علی شریعتی مزینانی دوستداران شریعتی با ارسال پیام به شاهدان کویر مزینان مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.

به گزارش شاهدان کویر مزینان؛ پس از انتشار متن اعتراضیه شاهدان کویر ، شهروندان ودوستداران معلم شهید دکتر علی شریعتی ازمناطق مختلف با ارسال پیامک و عنوان نظر دربخش نظرات خوانندگان وبلاگ نسبت به این اقدام حجت الاسلام پناهیان واکنش شدیدی نشان دادن که درزیر بخشی ازاین پیامها منتشر می شود.

مدیروبلاگ خطه فریومد:

با سلام
از خدا خواهیم توفیق ادب ... بی ادب محروم ماند از لطف ربّ
بی ادب تنها نه خود را داشت بد ... بلکه آتـش در همه آفاق زد

از یک اندیشه باید دفاع علمی کرد نه غیر علمی و احساسی و هیجانی .
این روزها باب شده که حرفهای ظاهراً قشنگ را به دکتر نسبت دهند ، حرفهای یک متفکّر را باید به آثار مکتوبش ارجاع داد .

خواب اگر حجّت هم باشد فقط برای خود شخص است نه برای دیگری ، وانگهی چقدر این خوابها صاف و پوست کنده دیده و بیان می شود . نه رمزی ، نه تأویلی ؟!
جالب است بعضی خودشان را به خواب می زنند ، بعضی خودشان را به خواب دیدن !
شهدای دوستدار شریعتی که کم نیستند ؛ بهشتی ، چمران ، مفتّح ، شهید رجب بیگی و ... .
در جای خدا نشستن هم برای بعضیها چه کیفی دارد ؟!

مدیروبلاگ فانوس خیمه:

سلام
واقعا اوضاع خفت باریه

خودم تو چت روم ها چند بار تذکر دادم که به دکتر اهانت نکنند و به دوستان پیامکیم گفتم اما واقعا تاسف میخورم....

شاهدان کویرمزینان ؛با توجه به اینکه بعضی از پیامها خیلی تعصبی وهمراه باتوهین بود ازانتشار آن معذوریم ولی آنچه که مسلم است سخنان روحانی سرشناس موجب جریحه دار شدن اذهان عمومی وبه خصوص دوستداران شخصیتهای انقلابی ومظلومی است که بارها ازسوی امام راحل وامام خامنه ای (مدظله العالی ) تایید شده اند ومتاسفانه بعضی ازسخنرانان سرشناس درمقام کارشناس خودرا جلوتر ازرهبری می دانند.مابانقد منصفانه مخالف نیستیم ولی برتخریب شخصیتها اعتراض داریم .به قول دوستی اگرخواب حجت بود بسیاری اززنها وشوهران؛ همسرانشان رازنده به گور می کردند!

وانگهی همچنان که خطه فریومد نوشته است پس با این حساب شهدای برجسته ای همچون مصطفی چمران وبهشتی مظلوم ومفتح وبسیاری ازشهدای انقلاب ودفاع مقدس الان دربرزخ طرفداری ازنویسنده آثاری همچون فاطمه(س) فاطمه است،حسین (ع) وارث آدم ؛ علی (ع) حقیقتی برگونه اساطیر ،خداحافظ شهرشهادت و...به سرمی برندو فردای قیامت به جهنم خواهند رفت.

جناب آقای پناهیان ؛ نه شریعتی ونه دیگرشخصیتهای مبارزی که قبل ازآنکه من وشما به دنیا بیاییم به خاطر مبارزه بارژیم پهلوی رنجهای فراوانی کشیدند؛معصوم بودند ولی به قول حضرت علامه طباطبایی آیا باید تیشه برداشت وریشه آن را زد ؟ خالی ازلطف نیست که یک باردیگر نظرات امام خامنه ای (مدظله العالی ) ودیگرشخصیتها را درباره دکتر شریعتی وپدربزرگوار شان که درهمین وبلاگ منتشر شده است  مطالعه بفرمایید.

  • علی مزینانی
۰۵
مرداد
۹۱

مقام معظم رهبری : به نظر من شریعتی چهره ای همچنان مظلوم است .

مقام معظم رهبری : به نظر من شریعتی چهره ای همچنان مظلوم است شاهدان کویر ؛ چندی است که درکشور شاهد ارسال پیامکهایی طنز آمیز بانام شریعتی به راه افتاده که سعی درتخریب این چهره مبارز وانقلابی دارند متاسفانه به دلیل عدم نظارت کامل برروی این سیستم بروز این گونه توهین ها به آسانی صورت می پذیرد که بی شک دامنه آن از شریعتی بیرون خواهد رفت ودیگرشخصیتهارا همچنان که گاهی توهین به رزمندگان وشهدا را نظاره گرهستیم هدف قرارخواهد داد. متن زیر  که توسط مجله اینترنتی  اسرار نامه درپاسخ به اینگونه توهینها ودرواکنش به اظهارات یک روحانی سرشناس برعلیه "دکتر شریعتی ازسیمای جمهوری اسلامی" ،تهیه شده برای روشن شدن حقیقت منتشر می شود.

در هفته های گذشته یکی از مخاطبین عزیز اسرارنامه به نام مستعار roli ضمن ارسال یک نظر از شکل گرفتن موج نامطلوبی از پیامک هایی که در آنها دکتر علی شریعتی این اندیشمند بزرگ معاصر مورد بی احترامی و وسیله شوخی و تفریح قرار می گیرد گلایه کرده بود. مجله اینترنتی اسرارنامه از همان ابتدا برآن شد تا این موضوع را در یک فرصت مناسب بیان کرده و نسبت به رواج این رفتار نامطلوب اجتماعی یعنی مسخره کردن برخی ارزش ها و شخصیت های عزیز ملی و مذهبی تذکر لازم را بدهد.

Roli موضوع پیامک های تمسخرآمیز درمورد بزرگان از جمله دکتر شریعتی را در وبلاگ شخصی خود به خوبی مورد اشاره قرار داده است که می توانید برای مطالعه این مطلب به پیوند زیرمراجعه نمایید :
ققنوس

در همین اوضاع انتشار خبر اهانت یکی از روحانیون سرشناس تلویزیونی به دکتر علی شریعتی ، نشان از آن داد که عمق فاجعه کمی بیشتر از این حرف هاست و نباید تنها جوانانی را که به هوای لحظه ای شوخی و خنده به مسیر نامبارک تمسخر بزرگان و مشاهیر ملی و مذهی خود می روند ، مقصر بدانیم .
متأسفانه وقتی یک روحانی شناخته شده و یک چهره تلویزیونی نظیر حجت الاسلام پناهیان به خود اجازه می دهد به راحتی مقام و شأن دکتر علی شریعتی با طرفداران بی شمار را آنقدر پایین بیاورد که دوستی و محبت وی را دلیل افت درجه شهدا در عالم آخرت معرفی کند ، ما می فهمیم که اوضاع فکری برخی – و نه همه - دست اندرکاران عرصه تربیت دینی و فرهنگی جامعه ما ضعیفتر از آن است که بخواهیم فقط ارسال برخی پیامک های اهانت آمیز را مورد توجه و انتقاد قرار دهیم.
(برای آگاهی از شرح کامل ماجرای توهین پناهیان به مرحوم دکتر شریعتی به پیوند مقابل مراجعه کنید.سبزوارنیوز)
این موضوع نشان از آن دارد که رسانه قدرتمندی مانند تلویزیون متأسفانه گاهی ممکن است تا چه اندازه عملکرد ضعیفی ازخود به نمایش بگذارد که در حالی که داعیه پاسداری از فرهنگ و ارزش های بومی و ملی را دارد ، خود ضربه های مهلکی بر پیکر ارزش های فرهنگی جامعه وارد آورد؟
این درحالی است که برخی کشورهای دیگر ، سعی می کنند با بزرگنمایی از شخصیت های نه چندان مطرح خود ، آنها را به نمادهایی برای پاسداشت ، حفظ و اشاعه فرهنگ بومیشان تبیدل کنند.اما کسی مانند دکتر علی شریعتی با این حجم بالا از طرفداران و این اندیشه هایی که هرچند خالی از نقص نبوده ، اما ارزش و جایگاه فکری خاص خود را دارند باید در ایران مورد اهانت خودی ها قرار گیرد.
چنین رفتارهایی بی شک در طولانی مدت اعتماد مردم را دچار خدشه خواهد کرد و ضربه های فرهنگی بزرگتری را به دنبال خواهد داشت.
اما به نظر می رسد در چنین موقعیتی برما مردمان خطه سربداران به ویژه مردمان شهرستان های داورزن و سبزوار بیش از پیش لازم و واجب است که در جهت شناخت و معرفی هرچه بیشتر و کامل تر دکتر علی شریعتی بکوشیم و ضمن پذیرش همه نقاط قوت و ضعف موجود در تفکرات شریعتی ، وی را به عنوان اندیشمندی عمیق ، نویسنده ای توانمند و فرهیخته ای دلسوز پاس بداریم.
این درحالی است که متأسفانه همه ساله می بینیم روزهای ولادت یا درگذشت دکتر شریعتی نه تنها در کشور بلکه حتی در شهر و روستای زادگاه و محل زندگی او مزینان ، داورزن و سبزوار هم چنان که باید و شاید پاس داشته نمی شود.
البته مردم محلی در مزینان و سبزوار اغلب برای برگزاری مراسماتی جهت بزرگداشت شریعتی به صورت خودجوش تلاش هایی می کنند. اما به نظر می رسد به ویژه مسئولین فرهنگی شهرستان تا کنون در این رابطه کوتاهی های زیادی مرتکب شده اند.
باید تأکید کنیم منظور این نیست که شریعتی را چون همشهری ماست باید پاس بداریم و اگر همشهری ما نبود دیگر اندیشه هایش چندان ارزشی نداشت. نه هرگز ! چنانکه می دانیم اندیشه های شریعتی نه فقط در سبزوار و خراسان بلکه در همه ایران طرفداران بیشماری دارد و ممکمن است حتی کسانی باشند که شناخت صحیحی از دارالمومنین سبزوار یا شهرستان داورزن نداشته باشند ، اما دکتر علی شریعتی را می شناسند و به واسطه کتاب کویر دکتر شریعتی با کویر مزینان آشنایند. چنین است که در بسیاری از شهرهای کشور حداقل یک خیابان یا پارک یا کتابخانه به نام دکتر علی شریعتی وجود دارد و کتب او هنوز در میان بسیاری از جوانان ایران دائماً دست به دست می چرخد. اما متأسفانه قدر این معلم فرهیخته مزینانی هرگز چنان که باید و شاید  شناخته نشده و بسیاری از ارزش های وی مورد تردید قرار گرفته است.
اینجاست که ما معتقدیم به هرحال در مرحله اول حرمت یک امامزاده را متولی آن باید نگاه دارد.و ما مردمان و مسئولان شهرستان های سبزوار و داورزن اگر حرمت کافی را برای بزرگانمان قائل نشویم طبیعی است که باید روزبه روز شاهد چنین اهانت های نامبارکی به ساحت شخصیت ها و ارزش های فرهنگی خود باشیم.
بدین ترتیب باید از همه مسئولین شهرستان های سبزوار و داورزن به ویژه رئسای ادارات و نهادهای فرهنگی نظیر فرماندار ، شوراها ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره میراث فرهنگی ، دانشگاه ها و ... بپرسیم ، پس در چنین موقعیت های حساسی شما کجا هستید؟ نقشتان چیست ؟ و چه کارمفیدی انجام می دهید؟
آیا به غیر از حرکت های خودجوش مردمی در بزرگداشت دکتر شریعتی ، شما مسئولین محترم تا کنون یک حرکت درخورشأن برای پاسداشت و شناخت حقیقی اندیشه های دکتر علی شریعتی برگزار کرده اید؟ آیا شما که اغلب حتی سبزواری هم نیستید ، اصلاً دکتر علی شریعتی را می شناسید؟!!!
البته مجله اینترنتی اسرارنامه لازم می داند تأکید کند ، در این مطلب که قصد انتقاد از اهانت به برخی ارزش های فرهنگی را دارد ، خود تصمیم ندارد به دیگر شئونات فرهنگی  و دینی جامعه اهانت کند.
برای مجله ما مسلماً ، جامعه معزز روحانیت ، دست اندرکاران رسانه ملی ، مسئولین و رسانه های محلی همه قابل احترامند و هرگز تصمیم نداریم اشتباه فکری یا رفتاری یک شخص را به کلیه هم صنفی های او نسبت بدهیم. اما مسئله اینجاست که وقتی مشاهده می کنیم بیانات آقای پناهیان در توهین به دکتر علی شریعتی دقیقاً در تعارض با آنچیزهایی است که بزرگان سیاسی و مذهبی کشور از جمله رهبر معظم انقلاب قبلاً بیان کرده اند تأسف می خوریم که چرا باید شخصی با موقعیت و شناخته شدگی حجت الاسلام پناهیان چنین اهانتی را نسبت به یک نویسنده متفکر اجتماعی و یک روشنفکر مذهبی روا دارد.
مگر غیر از این است که حضرت آیت الله خامنه ای در مصاحبه مفصلی که در مورد شخصیت و جایگاه فکری دکتر علی شریعتی انجام شده ، فرموده اند : «به نظر من شریعتی به‌خلاف آنچه که همگان تصور می‌کنند، چهره‌ای همچنان مظلوم است»(منبع)
و باز هم ایشان در همان مصاحبه فرموده اند : «ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او برجستگی‌هایش را نبینیم. من فراموش نمی‌کنم که در اوج مبارزات که می‌توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل‌های مربوط به شریعتی محسوب می‌شد، امام ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اشاره‌ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت‌هایی که در اطراف او هست. نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات مؤثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند، اینجور بیان کرده بودند: (چیزی نزدیک به این مضمون) به‌خاطر چهار تا اشتباه در کتاب‌هایش بکوبیم، این صحیح نیست.»(منبع)
مگر غیر از این است که فقط مطالعه تعدادی از کتب دکتر شریعتی نظیر فاطمه فاطمه است عمق تفکر و بینش دینی و مذهبی این بزرگمرد کویر را نشان می دهد؟
پس طبیعی است که انتظار نداشته باشیم چنین بی حرمتی هایی به نویسنده محبوب کتاب کویر ، حسین وارث آدم ، حج و... روا داشته شود.
مجله اینترنتی اسرارنامه هم اکنون ، به همین مناسبت متن کامل مصاحبه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب را در مورد دکتر شریعتی که چندسال قبل انجام گرفته در بخش حوض هشت پایه همین وبسایت مجدداً منتشر کرده است.

  • علی مزینانی
۰۵
مرداد
۹۱
کتاب «فرهنگ رانندگی» نوشته یوسف بهمن آبادی منتشر شد.

به گزارش شاهدان کویر به نقل ازوبلاگ بهمن آباد؛ این اثر، چکیده بیش از 3۵ کتاب و چندین مقاله در زمینه رانندگی (باید و نبایدها و فرهنگ) است که طی 4 سال گذشته مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته است. بخشی از این کتاب، دربرگیرنده مشاهدات و واقعیاتی است که از دیدگاه شهروندان مطرود بوده یا دارای ارزش تلقی شده است. از این رو، در کتاب پیش رو، قوانین و مقررات محض رانندگی و آداب مربوط به آن، در قالب نثری ساده و روان نگاشته شده و تلاش شده است تا نکات ضروری و حیاتی مرتبط با حقوق شهروندی را یادآوری کند.

این کتاب در 13۶ صفحه و در 18 فصل (همراه با ۲۰ کاریکاتور و تمام رنگی) نگاشته شده و انتشارات رازنهان به نشر و پخش آن پرداخته است.

شاهدان کویر مزینان؛ ضمن آرزوی توفیق بیشتر برای  مولف پرتلاش  ومحقق ارجمندجناب آقای یوسف بهمن آبادی این موفقیت رابه همشهریان بهمن آبادی و خطه مزینان تبریک می گوید.

  • علی مزینانی
۰۵
مرداد
۹۱

قهرمانان فوتبالیست مزینانی ، جام رمضان را درمسابقات داخل سالنی سبزوار باپیروزی مقتدرانه آغاز کردند.

به گزارش شاهدان کویر به نقل ازسرمربی تیم معلم شریعتی مزینان ؛ قهرمانان فوتبالیست مزینان که چندی پیش با ایستادن برسکوی قهرمانی لیگ دسته دو سبزوار موفق به راهیابی به لیگ دسته یک شهرستان سبزوار شده بودند باردیگر با حضور درمسابقات داخل سالنی جام رمضان موفق شدندچهارشنبه شب تیم فیاض سبزوار را بانتیجه قاطعانه شش بریک شکست دهندوگامی دیگر برای معرفی این تیم شایسته مزینان به جامعه فوتبالی کشور بردارند.

شاهدان کویرمزینان امیدوار است ضمن حمایت مسئولین محلی شهرستان داورزن وسبزوار ازتیم  معلم شریعتی مزینان درمعرفی نخبگان ورزشی این خطه  که شایستگی حضوردرتیمهای صاحب نام کشوری را دارند تلاش وحمایت بیشتری نمایند. متاسفانه قهرمانی این تیم درلیگ دسته دو علی رغم تلاش شاهدان کویر حتی دررسانه های محلی خراسان رضوی نیز انعکاس نیافت درحالی که اگر یک تیم نه چندان مطرح مراکز استان موفقیتی راکسب نمایند اغلب رسانه ها به آن می پردازند ولی این تیم که با همت چند جوان روستایی وبا پیگیری مدیر دلسوز وخستگی ناپذیر آن وبا امکانات بسیارکم موفقیت بزرگی را کسب نموده اند بامظلومیت تبلیغ رسانه ای مواجه می باشد.

  • علی مزینانی
۰۵
مرداد
۹۱
شاهدان کویر؛ گزارش بانوی جهادگر وفداکار مزینانی در صفحه شهرستانهاروزنامه کیهان منتشرشد متن این گزارش به شرح زیر می باشد.

                                              

روزنامه کیهان پنجشنبه 5 مرداد 1391 - شماره 20266

بانویی که خدمت به محرومان را دوست دارد

فاطمه مزینانی که تا چندی پیش در بیمارستان نجمیه تهران به عنوان پرستار مشغول به کار بود، امروز به امداد سالمندان و محرومان و معلولان نیازمند مزینان شتافته است.
او در زادگاهش مربی کودکان بود اما پس از هجرت به تهران در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله استخدام و در بیمارستان نجمیه مشغول به کار شد. در کنار کار و تلاش برای امرار معاش به تحصیل ادامه داد و موفق به دریافت دیپلم کار و دانش شد.
سال 1385 دوران خدمت او به پایان رسید و با عشق کمک به محرومان راهی مزینان شد و با پیگیری های مستمر موافقت تاسیس مرکز توانبخشی و توانمندسازی معلولان را با عنوان مجتمع خدمات بهزیستی مزینان دریافت کرد.

وی انگیزه تاسیس این مجتمع را این گونه بیان کرد: پس از بازگشت به وطن به سراغ افراد کهنسال رفتم که در انتظار کمک دیگران بودند. در یکی از روزها با پیرزنی 90 ساله از همشهریان خود برخورد کردم که هیچ کس را نداشت و گاهی همسایه ها به کمکش می رفتند، لذا تحقیق کردم و دیدم در اطراف مزینان 450 نفر از این افراد زندگی می کنند که همه بالای 70 سال عمر دارند. موضوع را با مسئولان شهرستان سبزوار مطرح کردم و پس از یک سال پیگیری توانستم موافقت آنها را برای تاسیس مرکز بهزیستی مزینان به دست آورم که قرار شد 50 درصد ساخت مرکز توانبخشی را اداره بهزیستی کمک کند و 50 درصد دیگر را از محل کمک اهالی جمع کنیم.
وی افزود: این بنا مساحت یک هزار و 550 متر دارد که برآورد اولیه ما 400 میلیون تومان هزینه دارد که به یقین تامین آن از توان ما خارج است و امید است با عنایت خداوند متعال مسئولان استان خراسان رضوی نگاه ویژه ای به این کار داشته باشند. البته تاکنون رئیس اداره بهزیستی سبزوار پشتیبان و مشوق ما بوده اند و مردم خوب مزینان هم تا حد ممکن کمک کرده اند. مثل تامین مخارج مجلس ترحیم بعضی از افراد متوفی.
خانم مزینانی خدمات مرکز توانبخشی را تنها برای مزینان ندانست و گفت: این مرکز با پیش بینی 161 تخت و فضاهای خدماتی پرستاری، فیزیوتراپی، کار درمانی، مشاوره تغذیه، کتابخانه، سالن ورزشی و درمانگاه شبانه روزی می تواند در آینده به تمامی نیازمندان منطقه سبزوار و بخش هایی دیگر از استان های خراسان و سمنان خدمات رسانی کند و درحال حاضر تمامی کادر و پرسنل آن بومی هستند.
وی مدت تقریبی ساخت این مرکز را یک سال ذکر کرد که درحال حاضر شناژ بندی آن به پایان رسیده و مراحل ساخت و دیوار چینی آن با کار مستمر در دست اقدام است.
این بانوی جهادگر علاوه بر این کار خداپسندانه کارهای عام المنفعه دیگری از جمله: تاسیس مرکز فنی حرفه ای برای آموزش هنرجوی خیاطی ویژه خواهران با اهدای مدرک رسمی فنی حرفه ای سبزوار، تاسیس مرکز پیش دبستانی و مهدکودک، برگزاری دو جشن بزرگ در دهه فجر، برپایی نمایشگاه سفالگری، کاردستی و نقاشی، برگزاری برنامه های اوقات فراغت نوجوانان با راه اندازی کتابخانه، تشکیل حلقه 313 تن یاران امام(عج) و چند اقدام دیگر فرهنگی مذهبی برای زنان دراین منطقه محروم انجام داده است.
خانم فاطمه مزینانی انگیزه اصلی از ترک شهرنشینی و کمک به هموطنانش را لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب در راستای محرومیت زدایی و کمک به مستضعفان خواند و گفت: من می توانستم پس از بازنشستگی در تهران زندگی راحتی داشته باشم ولی وقتی دیدم که امام عزیزم مدام از امداد به قشر ضعیف و رفع محرومیت زدایی سخن می گوید به ندای ایشان لبیک گفتم و بدون هیچ چشم داشتی حتی با اختصاص قسمتی از حقوقم دراین راه به کمک هموطنان نیازمندم آمدم که امیدوارم مورد رضایت خداوند قرار گیرد.
کویر مزینان در 80کیلومتری شهرستان سبزوار واقع شده است که دروازه ورودی استان خراسان رضوی نیز محسوب می شود. این روستای تاریخی با قدمت هزارساله اش به دلیل وجود تعداد زیادی ابنیه تاریخی به ثبت آثار ملی رسیده است.

گزارش از: علی مزینانی
 

  • علی مزینانی
۰۴
مرداد
۹۱

               

        دکتر باقری مزینانی:

ایجاد شک و تردید در ذهن ها و نفرت و انزجار در دلها

هدف اصلی جنگ نرم است.

به گزارش شاهدان کویربه نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب، دکتر باقری مزینانی مدرس دانشگاه و کارشناس فرهنگی ؛ بابررسی ماهیت امنیتی جنگ نرم، دو رکن اصلی بصیرت را  باطل گریزی و حق مداری معرفی و اشاره کرد : در فتنه 88 مهم ترین چالش پیش روی فعالان سیاسی در جامعه، غفلت از باطل شناسی(دشمن شناسی و یا به تعبیر صحیحتر آن دشمنی شناسی) بود. اغلب افراد  بازنده در عرصه فتنه ها سابقه زیاد و خوبی در حق گرایی دارند امآ چون پای باطل گریزی آنان چوبین است نمی توانند در شرایط سخت خود را از آسیب های  آن مصون دارند لذا با ساده پنداری و عدم درایت در کنار تعصب و لجبازی  دچار غفلتِ منتهی به خیانت می شوند

وی که در جمع مسئولان بسیج جامعه پزشکی سخن می گفت ، با اشاره به نقش و تاثیر تبلیغات در جنگ نرم اظهار داشت؛ صحنه تقابلات و رقابت های سیاسی ازسرزمین ها به  حوزه های فکر و قلب منتقل شده است و در وضعیتی است که  امروزه تبلیغات به عنوان سلاحی مؤثر بر ذائقه معرفتی و عاطفی مخاطبان، دردست زورمداران و زرسالاران قرار گرفته است و این صاحبان زر، زور و تزویر با استفاده از قابلیت های فنآوری اطلاعات و ارتباطات ذهن و قلب جامعه را هدف  هجمه قرار می دهند.  مهمترین راهبرد آنها در جنگ نرم موجود ، ایجاد و هدایت  شک و تردید ذهنی در کنار نفرت و انزجار عاطفی است که با هدف سیادت بر  اندیشه ها و تصرف قلب های مخاطبان سازماندهی و ساماندهی می شود.  بنابراین  هر ملت و کشوری که بتواند قلب و ذهن افراد حاضر در صحنه این جنگ به ویژه  فرماندهان(اساتید و نخبگان) و افسران(دانشجویان) را به عنوان مهمترین  آماج جنگ نرم، مدیریت کند سرنوشت جنگ را تعیین خواهد کرد.

    وی با هشدار نسبت به اینکه امروز خط قرمز های ما در حال شکسته شدن است، یادآور شد: بخش عمده ای از اطلاعات توزیع شده شامل داده ها، اخبار، مطالب  تحلیلی، تصاویر، فیلم های کوتاه و... در ایام فتنه در حقیقت محصول تدبیرطراحان عوامل پنهان جنگ نرم برای تأثیرگذاری بر اذهان و عواطف مخاطبان  است. چنانکه آقای حسنین هیکل در مورد تولید و توزیع اطلاعات در ایام فتنه 88 اظهار داشتند که فقط رژیم صهیونیستی در چند روز مانده به انتخاب دهم  ریاست جمهوری حدود 18 هزار پیام با هدف ایجاد تردید در ذهن ها برای هزاران مخاطب ایرانی ارسال نمود.

 بیش از 18 هزار شبکه ماهواره ای در حال پخش برنامه  برای مردم جهان

    دکتر باقری مزینانی در بخش دیگری از سخنان خود یاد آور شد :در حال حاضر بیش از 18 هزار شبکه ماهواره ای در حال پخش برنامه  برای مردم جهان هستند که حدود یک سوم از این شبکه ها در ایران قابل دریافت است در حالی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی حدود یک هزارم این تعداد شبکه تلویزیونی سراسری را دارد و در حالی که بسیاری از مسئولان و مردم نگران شبکه های مستهجن هستند شبکه های خرافی و موسیقی تأثیرات بیشتری در حوزه فرهنگ دارند. امروزه  تعداد زیادی شبکه فرقه ها، کارتون ها، سینمایی و... در حال ساماندهی داده  های  ذهنی و باورها غیرمادی و معنوی مردم به ویژه نوجوانان و کودکان  هستند. حدود 300 شبکه ماهواره ای وهابی در حال تخریب گذاره های  فکری بسیاری از مردم مسلمان در جهان هستند و شیطان پرستی با سو استفاده  از جاذبه های حوزه موسیقی ضمن ورود به ایران در حال تأثیر گذاری مخرب بر عواطف مخاطبان خود است.

 وی در ادامه با پخش کیلیپی کوتاه مربوط به حوادث پس از انتخابات 88 از شبکه BBC فارسی  نشان داد که این شبکه درکلیپ 17 ثانیه خود از یک شایعه  چگونه پنج نکته ضد ایرانی را به بینندگان خود القا می کند.

 این استاددانشگاه با اشاره به اینکه فقط یک شبکه خبری و ابسته به جریان صهیونیست در سال  2007 توانسته 120 میلیون مخاطب هندی را جلب کند خاطر نشان کرد: ضرورت  انتقال پیام از طریق تصویر و تاثیر گذاری بالای آن موجب شده تا صدها شبکه  رسانه ای در کنار میلیون ها شبکه مجازی  به ترویج برنامه های ضدملی و ضد مذهبی خود بپردازد. این درحالی است مالکان این شبکه ها اغلب زرسالاران صهیونیست و یا طرفداران آنان هستند. مثلاً رابرت مرداک زرسالار مشهور صهیونیستی مالک بزرگترین و گسترده ترین کمپانی رسانه ای در جهان با نام نیوزکپریشن، فقط در حوزه مطبوعات 170 سردبیر دارد که هر کدام از آنان  قابلیت فراوانی برای اعمال سیاست های مورد نظرش را دارند چنانکه اخیراً  افشاء شد که یکی از مجله های این غول رسانه ای در بریتانیا مکالمات خصوصی  شهروندان انگلیسی را شنود می کرده است..

مزینانی درباره استفاده از رسانه برای دستیابی به اهداف سیاسی توسط دشمنان نیز  اظهار داشت: ساخت و توزیع فیلم ها و تصاویر حاوی پیام افشاگری و خشونت  آمیز علیه طیف های آسیب پذیر  و مورد توجه جامعه و با هدف ایجاد نفرت و انزجار در دلهای مخاطبین یکی دیگر از عرصه های تأثیر گذار در جنگ نرم  است. ساخت فیلم و تصاویر خشونت علیه خانم ها، جوانان و نوجوان ها، دارای  تأثیرات عمیق تر و ماندگارتری در مخاطبان است. چنانکه در جریان فتنه 88  در مورد مرگ مشکوک خانم ندا آقا سلطان(یک خانم جوان، دانشجو و...)،>هزاران کلیپ(فیلم کوتاه چند ثانیه یا چند دقیقه ای) ساخته شد که در چند روز ابتدای پخش این کلیپ ها یک میلیارد و دویست میلیون مخاطب جهانی به > تماشای آن نشسته اند.

      جنگ و ماهیت مجازی

وی با اشاره به اینکه جنگ ها هم ماهیت مجازی یافته اند،تاکید کرد: در واقع صاحبان قدرت در دنیای امروز قبل از ورود به جنگ واقعی  نظامی، دشمنان خود را در عرصه روانی و رسانه ای وادار به پذیرش شکست می  کنند و سپس به صورت سمبولیک و به صورت شومن های تلویزیونی وارد عرصه  نظامی شده و خود را پیروز جنگ معرفی می کنند در حالی که اگر در مقابل  آنها کسی قادر به مقاومت باشد امکان پیروزی در عرصه رویاروی حقیقی برای  آمریکائیها بیشتر به یک رؤیای هالیودی(از نوع فیلم های راکی و رمبو) شبیه است تا واقعیت عرصه نظامی. (نمونه چنین جنگ حقیقی را شکست ذلت بار رژیم  صهیونیستی به عنوان الگوی نظامی جنگ آمریکا علیه دشمنانش در سال 2006 و در جنگ 33 روزه بر علیه حزب الله لبنان را شاهد بودیم). مهمترین نقطه ضعف  دولت ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی، ترس از واژه شکست است. این  ترس در وجود آمریکایی ها بزرگترین چالش آنان در برخورد با سایر ملت هاست. لذا مهمترین دلیل عدم رویارویی مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی با مردم  ایران در همین ترس از شکست نهفته است.

   شاهدان کویر: استاداحمدباقری مزینانی از مدرسین موفق دانشگاه است که درحال حاضرعلاوهبرتدریس، مشغول تحصیل در مقطع دکتری می باشد.وی درسال 1384 به پیشنهادستاد یادواره شاهدان کویر باتوجه به تحقیقات خوب  وارزنده درباره زادگاهش؛ کتاب «مزینان، عشق آبادکوچک» رامنتشرنمود که  مورداستقبال خوب شهروندان مزینانی واقع شد.

  • علی مزینانی
۰۴
مرداد
۹۱

بانوی فداکارمزینانی:

بالبیک به ندای رهبر به کمک هموطنان نیازمندآمدم

بانوفاطمه مزینانی بازنشسته سپاه پاسداران است که تا شش سال پیش در بیمارستان نجمیه تهران  به شغل پرستاری مشغول بود و امروزه به امداد سالمندان و معلولین درکویرمزینان شتافته است.

سالها پیش اودرزادگاهش مربی کودکانی بود که اکنون بسیاری از آنها نوه هایشان درهمان مهد کودک یاد پدرومادر بزرگهایشان را برای خانم مربی زنده می کنند.

مزینانی پس از هجرت به تهران در دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... استخدام و در بیمارستان نجمیه مشغول به کار شد . در کنار کار و تلاش برای امرار معاش به تحصیل ادامه داد و موفق به دریافت دیپلم کار و دانش شد. سال 1385 دوران خدمت او به پایان رسید و با عشق کمک به محرومین راهی مزینان شد و با پیگیری های مستمر موافقت تاسیس مرکز توانبخشی و توانمند سازی معلولین را با عنوان مجتمع خدمات بهزیستی مزینان دریافت کرد.

وی انگیزه تاسیس این مجتمع را این گونه بیان می کند: پس از بازگشت به وطن به سراغ افرادکهنسال رفتم که درانتظار کمک ویاری دیگران بودند ، در یکی از روزها با پیرزن نود ساله ای بر خورد کردم که هیچ کس را نداشت و گاهی همسایه ها به کمکش می رفتند، لذا تحقیق کردم و دیدم در اطراف مزینان 450 نفر از این افراد زندگی می کنند که همه بالای 70 سال عمر دارند. موضوع مرکز بهزیستی مزینان را با مسئولین شهرستان سبزوار مطرح کردم و پس از یک سال پیگیری توانستم موافقت آنها را به دست آورم که قرار شد پنجاه درصد ساخت مرکز توانبخشی را اداره بهزیستی کمک نماید و پنجاه درصد دیگر را از محل کمک اهالی جمع نماییم.

وی افزود : مساحت  این بنا 1550 مترو برآورد اولیه ساخت آن ، چهارصد میلیون تومان است که به یقین تأمین این هزینه از توان ما خارج است ولی امیدواریم با عنایت خداوند متعال ، مسئولین استان خراسان نگاه ویزه ای به این کار داشته باشند که البته تا کنون رئیس اداره بهزیستی سبزوار پشتیبان و مشوق ما بوده و مردم خوب مزینان هم تا حد ممکن کمک کرده اند که بخشهایی ازکمکهای این عزیزان به این شرح است: مخارج مجلس ترحیم بعضی از افراد متوفی مانند مادر شهید صانعی و پدر شهید منوچهری وهمچنین درآمد روزه استیجاری توسط خواهران هیئت بیت الرقیه(س) ومزینانی های مقیم مرکز ، که البته تمام این مبالغ ناچیز بوده ولی موجب دلگرمی خادمان این مجتمع  است.

خانم مزینانی خدمات مرکز توانبخشی را تنها برای مزینان ندانست و گفت: این مرکز با پیش بینی یکصدوشصت ویک تخت و فضاهای خدماتی پرستاری، فیزیوتراپی ، کار درمانی، مشاوره تغذیه ، کتابخانه ، سالن ورزشی ودرمانگاه شبانه روزی در آینده به تمامی نیازمندان منطقه سبزواروبخشهایی ازاستان سمنان خدمات رسانی می نماید  و درحال حاضر تمامی کادر و پرسنل آن بومی هستند.

وی مدت تقریبی  ساخت این مرکز را یکسال ذکر کرد که در حال حاضر شاناژ بندی آن به پایان رسیده و مراحل ساخت و دیوار چینی این بنا با جدیت و کار مستمر در دست اقدام است.

این بانوی جهادگروفداکارعلاوه بر این اقدام خداپسندانه، کارهای عام المنفعه دیگری از جمله : تاسیس مرکز فنی حرفه ای و آموزش خیاطی ویژه خواهران با اهدا مدرک رسمی فنی حرفه ای سبزوار،تاسیس مرکز پیش دبستانی و مهد کودک، برگزاری دو جشن بزرگ در دو دهه فجر با برپایی نمایشگاه سفالگری کاردستی و نقاشی،برنامه ریزی برای  اوقات فراقت نوجوانان با راه اندازی کتابخانه،تشکیل حلقه 313 تن یاران امام زمان(عج)وچندین کاروفعلیت مذهبی را در این منطقه محروم انجام داده است.

وی همچنین در حال ثبت موسسه ای با عنوان نرجس خاتون(س) برای جذب موقوفات و نذورات مردمی به منظور کمک به نیازمندان است.

خانم فاطمه مزینانی معروف به گلستانی انگیزه اصلی از ترک زندگی راحت شهری ومهاجرت به روستایی دورافتاده دردل کویر و کمک به هموطنانش را لبیک به ندای امام خامنه ای (مدظله العالی)در راستای محرومبت زدایی و کمک به مستضعفان عنوان کرد و گفت: من می توانستم پس از بازنشستگی در تهران زندگی راحتی داشته باشم ولی وقتی دیدم که امام عزیزم مدام از امداد به قشر ضعیف صحبت می کند به ندای ایشان لبیک گفتم و بدون هیچ چشم داشتی حتی با اختصاص قسمتی از حقوقم در این راه به کمک هموطنان نیازمند آمدم که امیدوارم مورد رضایت خداوند قرار گیرد.

کویرمزینان باقدمت تاریخی هزارساله اش؛ درهشتاد کیلومتری شهرستان سبزوارودرابتدای ورودی دروازه  استان  خراسان رضوی واقع ودرتقسیمات جدید کشوری دهستانی ازتوابع شهرستان داورزن اعلام شده است که با پیگیری های دهیارومسئولین شورای اسلامی باارسال نامه به رئیس جمهور این دهستان باتوافق دکتراحمدی نژاد برای اعلام نهایی شهریت آن در دستور کارهیئت دولت قرارگرفته است.

 مصاحبه وتنظیم گزارش

    علی مزینانی

*عکس ؛کارگری (خبرنگارشهرستان داورزن)
  • علی مزینانی
۰۲
مرداد
۹۱


رمضان درمزینانقسمت دوم: ازوسری

همانطور که درقسمت اول نوشتم سحر های ماه رمضان درمزینان نیزدرنوع خودش جالب ودوست داشتنی بود .چرامی گم بود چون این خاطرات دوران گذشته منو همسن وسالای منه که الان بعضی هاشون دختروپسری عروس و داماد کردند و شاید بعضی هاشون نوه هم داشته باشند.

بعله سحرهای ما که درآن زمان نوجوان بودیم خیلی خیلی خاطره انگیز بود .افطارکه می خوردیم می زدیم بیرون ومی رفتیم توی کوچه وبازار و یه خورده بازی می کردیم بعدش می رفتیم مسجد ودردوره قرآن وبرنامه های دیگه شرکت می کردیم گاهی هم توی روضه خوابمون می گرفت که خداییش می چسبیدها!  ولی گاهی وقتا به خاطر اونکه بعضی ازبچه ها یهو تلنگشون دررفته بود ومجلس رو بهم ریخته بودند حاج آقا ازبالای منبراشاره می کرد که فلانی بغل دستیتو بیدارش کن وگاهی هم وقتی می دید بچه ای بدجورنشسته وهرآن ممکنه دوباره اتفاقی بیفته عصبانی می شد و ازهمون بالای منبر خطاب می کرد که بچه درست بشین. لذا ماتا جای ممکن حواسمون بود که اولا درست بنشینیم دویما وقتی می خوابیم طوری باشه که درتیر رس دید حاج آقا نباشه .

بعدازاینکه برنامه مسجد تموم می شد هنوز بازی ما شروع می شد تا نزدیک ازوسری(سحری) قیم قیم بزی می کردیم اونم چه قیم قیمی گاهی چهل پنجاه نفر بودیم اون هم بابچه هایی که شاید بعضی هاشون پنج شیش سال ازما بزرگتر بودند. اون هم اون زمان که درمزینان برق نبود ومازیرنورمهتاب حسابی کیف می کردیم وکل بازاروپشت قلعه وکوچه پس کوچه های می زینو رو  زیر پا می گذاشتیم بعدهم با صدای چلک (چلیک) می فهمدیم که وقت تمامه وباید بریم خونه .بچه ها دورهم جمع می شدند یکی باصدای بلندمی گفت:

-       چش دزیر پاتاست ؟

-       بقیه جواب می دادند: نون  نخود

-       هرکه رود خانه خود. یا می گفتند نخودنخودهرکه رودخنه خود

اون وقت به امید اینکه فرداشب کی وکجا همدیگر راببینیم ازهم جدامی شدیم وتوی مسیردرب خانه های دیگران را می زدیم که اغلب چوبی بود ویک آونگ دلنگوو (زنجیر آویزان) داشت و آن را به صدادرمی آوردیم که برای ازوسری خواب نمونند .بعدازاینکه صدای چلک تموم می شد نوبت  پیش خنی(پیش خوانی) اوستا غلامرضا وبقیه می رسید.بازهم یادش بخیر یکی دوتا ازاون بوقهای (بلندگو)  قدیم روپشت بام خونه اش می گذاشت وباصدای گرمش  - خداییش صدای جالبی داشت ودارد-  که خدا حفظش کنه.اشعارزیبایی را می خواندشاید هرسال همانها راتکرار می کرد ولی برای ما آشنا ودوست داشتنی بود البته بعضی ازهمسایه هایش اعتراض داشتند ومی گفتند مال وحالاشون(گاو وگوسفند) صرعی(دیوانه) می شند ولی چاره ای هم نداشتند وباید به خاطراهالی تحمل می کردند چرا که اگرغیر ازاین بود بقیه خواب می موندند.

به خونه که می رسیدیم بقیه هم بیدار شده بودند وتازه پدرومادرا می فهمیدند که مابیرون بودیم ! البته تقصیری هم نداشتند بندگان خدا خونه ی عیالواری و خستگی کارروزانه و... کی می خواست بفهمه بچه اش کجاست وجه می کنه شایدخیلی ازپدرها نمی دانستند که الان پسرشون کلاس چندمه . چه رسد به آنکه ببینه درس می خونه نمی خونه مدرسه می ره نمی ره . اگه یک چادرعلف می آورد اون پسر سربراه وکاری بود وگرنه خطاب می شد آدم بی عار.ولش کنیم داره سیاسی می شه اینها هم باشه برای بعد.

 از ازوسری می گفتم ،درطی یک ماهه رمضان پلو خورشت(چلوقیمه) و آبگوشت و دمی حرف اول رامی زد البته پلووش پلو بود وخورشتش هم خورشت . بدون استثناء خوشتلی (رشته ی پلویی) توی برنج همیشه خودنمایی می کرد وطعم خاصی به آن می داد آلو ولیموهم که چاشنی قیمه بود بعدهم ماست ودوغ محلی  وسرکه بدنجو (ترشی بادمجان) هم توی مجمعه همراه با چراغ توری ویا گرسوز وچراغ دستی(فانوس) دیگه حال وهوای خاص  سحری ما بود بعدهم دوباره صدای شوخنی اوستا غلامرضا و کاسه آب واذان. وبعدازآن هم غرولند بعضی ازبچه ها که چرا برای خوردن سحری بیدارشون نکرده اند وبعد هم...

ادامه دارد...

  • علی مزینانی