بایگانی مهر ۱۴۰۱ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۳ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

۲۹
مهر
۰۱

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما در زمینه۵۰۰ قلم کالا و تجهیزات پزشکی خودکفا هستیم، تأکید کرد: در علم پزشکی متخصصان بسیاری در رشته ‌ها و تخصص‌ های مختلف عرصه ‌های پزشکی و مهندسی در کنار هم در جهت تولید بهترین محصول تلاش می‌ کنند و کشورمان در تولید ۵۰۰ کالای تجهیزات پزشکی به خودکفایی رسیده است.

به گزارش شاهدان کویر مزینان به نقل از ایسنا، مهندس روح الله مزینانی در حاشیه نشست با تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، کلینیکی، بیمارستانی و صنایع وابسته اظهار کرد: بیش از ۷۰۰۰ ایندکس کالایی با ۳۶۰ هزار  IRC در حوزه تجهیزات پزشکی در سطح کشور داریم که کمک بزرگی به حوزه سلامت می‌کند و از این تعداد در ۲۴۰ هزار مورد تولید محصول در داخل کشور داریم و در کنار آن هنوز واردات ۱۲۰ هزار مورد آن را داریم که باید در مسیر افزایش تولید محصول داخلی و ممنوعیت ورود نمونه خارجی که در داخل کشور تولید می‌شود، تلاش شود.

وی افزود: تعداد ۱۰۰ هزار قلم کالا در کشور قیمت‌گذاری شده تا بتوانیم در تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت مناسب ‌ترین برنامه ‌ریزی ممکن را در مسیرهای تهیه، تولید و عرضه محصول انجام دهیم.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید به کسانی که در عرصه تجهیزات پزشکی گام برمی‌دارند راهنمایی درست ارایه دهیم، اظهارکرد: ما آمادگی خودمان را جهت حمایت از تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان در حوزه سلامت اعلام می‌کنیم و می‌ خواهیم به سهم خودمان در مسیر تحقق شعار سال نقش‌آفرین باشیم.

مزینانی تاکیدکرد: مهمترین اقدام صورت گرفته در یک سال اخیر بحث برچسب گذاری و اصالت محصول بوده تا میزان تولید داخل و صادرات محصول ایرانی به خارج از کشور افزایش یافته است و واردات محصولات خارجی به داخل کشور نیز کاهش یابد.

وی افزود: درخصوص تأمین نرخ ارز تجهیزات پزشکی در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱ زیر ساخت مناسبی صورت پذیرفته و در جلسات مختلف در این خصوص بر رعایت برچسب گذاری و اصالت تأکید شده است.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه برای اولین بار میزان تولید داخل بر اساس برچسب گذاری صورت گرفته مشخص شده است، تأکید کرد: بر همین اساس میزان واردات کنترل می‌شود و محدودیت‌هایی در این خصوص لحاظ شده است، هم‌اکنون میزان واردات تجهیزات پزشکی ۶۰ درصد مجموع تجهیزات مصرفی بوده و ۴۰ درصد دیگر هم تولید داخل است و در تلاش هستیم تا در بازه زمانی مشخص شده با دیدن کیفیت و کمیت در کنار هم میزان محصول تولید داخل را افزایش داده است و میزان واردات محصول خارجی کاهش یابد.

مزینانی اضافه کرد: فرآیند مجوزها را کوتاه می‌کنیم و در کنار آن صدور مجوزهای پیش بالین را با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهیم داشت و با این اقدام ضمن تسریع در تعداد مجوزها، ارزیابی بالینی را با روش‌ pmp خواهیم داشت.

بنابر اعلام وبدا، وی در خاتمه اظهارکرد: طبق تأکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت لازم را از شرکت‌های فناور و دانش بنیان تولید کننده تجهیزات پزشکی مرغوب و باکیفیت داریم که بخش عمده‌ای از آنها در خراسان رضوی و حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، شرکت‌هایی در زمینه تولید محصولات باکیفیت در حوزه‌های بهداشت، درمان و غذاودارو خوش درخشیدند.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۹
مهر
۰۱

در دومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران بر ضرورت اجرایی شدن کامل طرح کهاب در جایگاه های توزیع سوخت تهران تاکید شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه در تشریح مصوبات این جلسه با بیان اینکه نخستین دستور کار جلسه گزارش تحلیلی وضعیت آلودگی هوای استان طی ۳ سال اخیر بود که توسط دبیرخانه جلسه ارائه شد، افزود: در این گزارش وضعیت کیفی هوای تهران در سال های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ و همچنین آمار مقایسه ای وضعیت هوا در سال های ۱۴۰۰ و تا روز ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ ارائه و مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد موضوع راه اندازی شبکه ملی هشدار گرد و غبار در اسرع وقت تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: ارائه گزارش وضعیت انتشار ترکیبات آلی فرار در جایگاه های سوخت کلان شهر تهران دستور کار بعدی این نشست بود و مقرر شد برنامه زمانبندی دقیق و سریع برای اجرایی شدن کامل طرح کهاب در جایگاه های توزیع سوخت تهران از سوی شرکت پخش و پالایش فراورده های نفتی به کارگروه ارائه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه گزارش کمی سازی خسارت های بهداشتی آلودگی هوای کلانشهر تهران در سال ۱۴۰۰ توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سومین دستور کار این نشست بود، اظهار داشت: در گزارش کمی سازی پیامدهای بهداشتی منتسب به آلاینده PM۲.۵، هزینه ها و پیامدهای اقتصادی و سلامتی ناشی از این آلاینده ارائه و بررسی شد.

وی ارائه گزارش مصرف گاز به تفکیک هر بخش و برنامه نحوه تأمین سوخت گاز واحدهای صنعتی و نیروگاه ها در نیمه دوم سال و ارائه خدمات و برنامه های تشویقی کاهش مصرف گاز توسط شرکت ملی گاز استان را دیگر دستور کار این جلسه عنوان کرد و گفت: با توجه به گزارش ارائه شده در خصوص مصارف گاز در بخش های مختلف و همچنین تاکید استاندار تهران بمنظور جلوگیری از استفاده سوخت مازوت و غیر استاندارد از سوی نیروگاه ها و صنایع بزرگ مقیاس داخل و نزدیک شهر تهران، مقرر شد این شرکت نسبت به تحلیل و بررسی میزان کمبود گاز مصرفی واحدهای صنعتی، تجاری و خانگی برای فصل سرد پیش رو اقدام لازم را به انجام برساند.

مزینانی ادامه داد: گزارش وضعیت مراکز معاینه فنی استان نیز در دستور کار این جلسه قرار داشت و پس از طرح و بررسی موضوع مقرر شد ستاد معاینه فنی پیشنهادات برای بهبود شرایط معاینه فنی خودروها را به معاون عمرانی استانداری تهران برای پیگیری های آتی ارائه کند.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران اشاره کرد: یکی دیگر از مصوبات مربوط به برخورد پلیس راهور فراجا با خودرو های دودزا، فاقد معاینه فنی و فرسوده با توجه به در پیش رو بودن فصل سرما و احتمال وقوع شرایط وارونگی دمایی بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: ارائه برنامه جامع گرد و غبار برای اتخاذ تصمیمات لازم برای کنترل گرد و غبار و تکمیل شبکه فاضلاب و تصفیه خانه های تهران از جمله روان آب های سطحی توسط شهرداری و شرکت آب و فاضلاب از دیگر مصوبات در حاشیه این جلسه بود.

دومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران امسال، روز چهارشنبه 27 مهرماه به ریاست استاندار تهران، دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و با حضور سایر اعضاء، در محل استانداری تهران تشکیل شد.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۶
مهر
۰۱

همزمان با هشتمین روز از ماه فروردین 98 و در ادامه جشنواره شمیم بهار2 و به مناسبت روز ملی تآتر نمایش دهه شصتی ها با روایتی از هشت سال دفاع مقدس و یادی از شهیدان کهن دیار مزینان در هیئت حسینی به روی صحنه رفت.

در این نمایش که به همت مجمع طلاب و روحانیون مزینانی و همکاری پایگاه بسیج شهدا و شاهدان کویر و دهیاری مزینان اجرا شد؛ بازیگران دهه ی شصت مزینان و پس از سه دهه به روی صحنه رفت آقایان رمضانعلی عسکری، علی مزینانی عسکری،غلامحسین حاجی، مهدی مزینانی،هادی شهیدی،علی عسکری،حسین فطرتی،هادی مزینانی(روس)پوریا رسولی پور،ابراهیم محمدزاده و نوراله مزینانی به ایفای نقش پرداختند.

از دیگر برنامه های جالب توجه این نمایش تجلیل از کارگردان و هنرمند پیشکسوت زنده یاد حاج رمضانعلی عسکری مزینانی بود که اولین نمایش و تآتر را در قبل و بعد از انقلاب نوشته و کارگردانی کرد و ضمن اجرای بخشی از خاطرات وی هدایایی به رسم یادبود تقدیم این هنرمند پیشکسوت شد.

بخشی از این فیلم را می توانید در کانال آپارات شاهدان کویرمزینان به نشانی زیر مشاهده نمایید

https://www.aparat.com/v/icgGR

  • علی مزینانی
۱۹
مهر
۰۱

همیشه یه لبخند شیرین روی لبانش خودنمایی می کرد طوری که در اولین نگاه مجذوبش می شدی. گاهی وقتها با خودم فکر می کردم که او اصلا ناراحت نمی شه حتی در بدترین شرایط. هرگز برای هیچ کاری قسم نمی خورد اگر نکته ای نیاز به تاکید داشت فقط می گفت : »جداً.!»به همین خاطر در نزد دوستانش به رضا جداً معروف بود.

از نوجوانی به والیبال علاقه شدید داشت و در بسیاری از مسابقات محلی و منطقه ای از نفرات ثابت تیم مزینان بود. با هر اسپکی که می زد حتی پیرمردان برایش کف می زدند.

ماه محرم که می شد غلامرضا کار و کاسبی را در تهران رهامی کرد و راهی زادگاهش مزینان می شد. کسی نمی دانست که او عضو کدام هیئته ،چون هم در هیئت زنجیرزنان علی اکبری اسم می نوشت و هم درهیئت سینه زنی ابوالفضلی(ع). می گفت:دوست دارم اسمم همیشه در طومار عزاداران شهدای کربلا باشد.

پس از شهادتش همچنان اسم او در لیست هردو هیئت نوشته می شود و جوانان عزادار یادش را گرامی می دارند و هیئت امناء هر دو هیئت برای مادرش غذای سهمیه او را می فرستادند.

*****

آخرین بار که به مرخصی آمد یه جور دیگه بود.برادرزاده ها و خواهرزاده ها را بغل می کرد و می بوسید البته همیشه با بچه های فامیل رفیق بود و با آنها شوخی می کرد و برایشان هله هوله می خرید. بچه ها هم اون رو خیلی دوست داشتند انتظار می کشیدند که او به مرخصی بیاد. ولی این بار فرق می کرد گاهی توی حرفاش از دیگران حلالیت می طلبید.

بعد از چندروز استراحت به مشهدآمد.حاج آقا(زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری) وقتی برخورد او را دید به شوخی بهش گفت: عموجان بوی شهادت می دی ها مواظب خودت باش !

تبسمی کرد و گفت:آره حاج عمو می دونم این سفر آخره که اومدم پیش شما. سپس با انگشت اشاره اش وسط پیشانیش را نشان داد و گفت :یه گلوله میاد و به همین جا می خوره و شهیدمی شم. واسه همین اومدم حلالیت بگیرم و خداحافظی بکنم.

من ازاین قضیه خبرنداشتم ولی حاجی می ره جنازه رومی بینه وبعدها برایم تعریف کرد که دقیقا شب عملیات تیردشمن به همان جایی که رضاگفته بوداصابت می کنه وبه شهادت می رسه.

*****

عموکربلایی محمدتقی خیلی به غلامرضا علاقه داشت او هم همین طور بود رابطه اشان یک نوع رفاقت بود تا پدر و فرزندی. البته رضا خیلی مؤدب بود و به والدینش احترام می گذاشت. وقتی به دلیل مشکلات مالی مجبور شددرس را رها کند و به تهران برود هر موقع فصل درو می شد کارش را ول می کرد و به کمک پدر می شتافت.

از روزی که غلامرضا به شهادت رسید عموحاج محمدتقی، دیگر آن شادابی قبلی را نداشت هر روز شکسته تر و پیرتر می شد و همانطور که خودش موقع دیدن جنازه پسرش گفته بود که کمرم شکست. خمیده تر شد و بعد از گذشت چند ماهی به دیدار پسرش رفت و در کنار او برای همیشه آرام گرفت.

زندگینامه

🔹دهم آذرسال 1339ه.ش در خانواده ای متدین و مذهبی و کشاورز،از تبار کویر نشینان مزینان، کودکی به دنیا آمد که پدرش زنده یاد کربلایی محمدتقی عسکری او را به عشق خادمی حرم مطهر امام رضا(ع) و با آرزوی غلامی ارباب خراسانی ها غلامرضا نام نهاد.

🔹غلامرضا تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مزینان سپری کرد و برای کمک به پدر در تامین هزینه های سخت زندگی درس را رها کرد و عازم دیار غربت شد و به کار بنایی و میوه فروشی در تهران مشغول شد ولی در هر زمان که خانواده برای برداشت محصول کشاورزی نیاز به او داشتند کار را در پایتخت رها می کرد و به امداد پدر می شتافت.

🔹خلق خوش و برخورد مهربانانه و سیمای شاداب غلامرضا موجب شده بود که او در بین دوستان از محبوبیت خاصی برخوردار باشد و چون در هیچ کاری قسم نمی خورد و از واژه ی جداً استفاده می کرد معروف به رضا جداً بود.

🔹غلامرضا عاشق ورزش والیبال بود و یکی از افراد ثابت تیم مزینان به شمار می آمد که در ایام تعطیلی عید نوروز در سبزوار و حومه مزینان مسابقه می دادند.

🔹محرم هرسال مزینان شاهد حضور عزادارانی است که خانه و زندگی شان را در تهران و دیگر شهرها رها می کنند و راهی زادگاه شان می شوند و غلامرضا نیز یکی از همین افراد بود که علی رغم نیاز مالی ،در ایام سوگواری سالار شهیدان به وطن بر می گشت و به طور همزمان در دو هیئت ابوالفضلی و علی اکبری(ع) اسم می نوشت و داوطلبانه خادمی عزاداران را بر عهده می گرفت.
🔺دوره خدمت سربازی او فرا رسید و غلامرضا دست از کار کشید و داوطلبانه خودش را به پاسگاه ژاندارمری داورزن معرفی کرد و پس از طی دوره آموزشی در پادگان 04 بیرجند اول فروردین 1361با جمعی از دوستان مزینانی اش از طریق ارتش جمهوری اسلامی به جبهه سومار اعزام شد و در شب عملیات مسلم ابن عقیل(ع) همان گونه که خود گفته بود گلوله مستقیم دشمن بر پیشانی اش نشست و در نهم مهرماه 1361 به خیل شهیدان دفاع مقدس پیوست و پیکر مطهرش پس از تشییع باشکوه در بهشت حضرت علی(ع) مزینان به خاک سپرده شد.


✍️سفارش شهید غلامرضامزینانی (عسکری)؛

خدمت برادر و سرور خودم(علی آقا) سلام. پس از تقدیم عرض سلام با درود به رهبر کبیر انقلاب، امام بزرگوار و با درود و سلام بر شهیدان، که با خون خود سند پیروزى را امضاء و به لقاء الله پیوستند، نامه را آغاز مى کنم.
برادر! امیدوارم که حالتان خوب و خوش باشد و هیچ گونه ناراحتى در زندگى نداشته باشید، که ان شاء الله ندارید.
خدمت مرضى خانم سلام می رسانم. سعید را از عوض عمویش دیده بوسى نمایید.
خدمت پدر و مادرم سلام می رسانم.
خدمت سکینه خانم سلام می رسانم.
خدمت محمد حسن و فاطمه خانم سلام می رسانم.
خدمت نه نه جان عزیز سلام می رسانم.
خدمت تمام اقوام و خویشان فرد فرد سلام مخصوص و صمیمانه می رسانم.
برادر! مى خواهم نزد تو وصیت کنم، چون تو از وضع من آگاهى. اولاً جهاد در راه خدا واجب است و در راه خدا کشته شدن افتخار. مصداق این آیه شریفه که مى فرماید:
و لا تحسبن الذین قتلوا فى سبیل الله امواتاً بل احیاء عند ربهم یرزقون؛
آنان که در راه خدا کشته مى شوند مرده نپندارید؛ زیرا آنها زنده اند، اما شما نمی دانید و نزد خداى خود روزى مى خورند.
برادر! مى بخشید از آن مقــــدار پولى کـــه دارم، خمسش را بدهید.
من به مدت یک ماه دیدى که روزه خوردم و اسلام عزیز مى گوید هر که مى‌تواند روزه بگیرد امـــا روزه مى خورد، باید در برابر هر روز 60 مسکین را سیر کند. من به هر یک از این مسکینان در روز سه تا نان می دهم، از آن مقدار پولى که پیش شما هست به این 1800 مسکین بدهید.
از قول من به دوستانم سلام برسانید و بگویید که رضا را حلال کنید. به پدر و مادرم دلدارى بده و به آنها بگویید که اگر رضا بعضى وقت ها از امر شما سرپیچى کرد او را ببخشید. از قول من به مردم مزینان سلام برسانید و بگویید غم نخورید، به همین زودى ها آقایمان از پس پرده غیب بیرون مى آید و تقاصمان را از این جلادان و خونخواران تاریخ می گیرد. ان شاء الله تعالى.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سنگر ما خاک ایران، خاک ایران گور دشمن ،دشمن اصلى آمریکا، مرگ بر آمریکا.
برادر کوچک شما، رضا

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۸
مهر
۰۱

حدود یک دهه است که در مزینان همزمان با یازدهم محرم، نمایشی آیینی همراه با خیمه سوزان و صحنه هایی از اسارت خاندان رسالت علیهم السلام برگزار می شود که مورد استقبال مردم این دیار و روستاهای همجوار قرار گرفته و شهروندان مزینانی که به طور معمول ساکنان شهرهای دیگر به خصوص تهران هستند خود را ملزم به حضور و تماشای این مراسم می دانند و بازگشت خود را به محل سکونت یک روز دیگر به تعویق می اندازند تا این مجلس را که به همت هیئات شاهزاده علی اصغر و ائمه بقیع مزینانی های مقیم تهران برپا می شود شاهد باشند.

این مراسم پس از توقف دوساله به خاطر بیماری کرونا امسال(1401) با شکوه خاصی در میدان تاریخی عاشورای مزینان برگزار شد.

 

عکس؛ آتنا مزینانی

 

ادامه تصاویر را اینجا ببینید...

  • علی مزینانی
۱۵
مهر
۰۱

به‌گزارش خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، کتاب «برایم ماندنی نیست»، نوشتهٔ طیبه مزینانی، یکی از کتاب‌های مجموعهٔ «مجاوران خورشید» است که به زندگی و جهاد شهید «سعید محمودیان عطاآبادی» هشتمین شهید دانشگاه علوم اسلامی رضوی پرداخته است.

این اثر در ۲۲ داستان کوتاه، روایت داستان زندگی شهید محمودیان عطاآبادی و و خاطراتی است که توسط خانواده‌، مادر، بردار و برخی از دوستان و هم‌رزمانش روایت شده است.

شهید سعید محمودیان عطا آبادی در سال ۱۳۴۲ در روستای عطاآباد بخش دهاقان شهر اصفهان به دنیا آمد و با دریافت مدرک دیپلم در دانشکدهٔ تربیت‌معلم شهیدرجایی اصفهان، مشغول به تحصیل شد. وی پس از اتمام مقطع کاردانی، مدتی کوتاه به تدریس در اطراف دهاقان مشغول شد و سپس در دانشکدهٔ الهیات شهید مطهری دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شد. او پس از گذراندن ۳ سال ‌و نیم، با انتشار فراخوان پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم اسلامی رضوی از دانشگاه تهران انصراف داد و به مشهد رفت تا در آنجا ادامهٔ تحصیل بدهد. هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل می‌شود و در سال ۱۳۶۵ و در سن بیست‌و‌سه‌سالگی در شلمچه (جنوب ایران) و طی عملیات «کربلای ۵» به شهادت می‌رسد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «وقتی خبر دادند که سعید آمده است، هوایی شدم. نه! بی‌هوا شدم. چه می‌گویم من؟؟! نفس‌کشیدن هم یادم رفت؛ چه برسد به هوایی‌شدن! چادر سیاهم را روی سرم انداختم و دویدم. نمی‌دانم به کجا اما دویدم، خوب یادم است که تمام راه داد می‌زدم و قربان‌صدقه‌اش می‌رفتم. خوب یادم است که تمام راه، خدا را شکر می‌کردم که پسرم برگشته است.»

گفتنی است، کتاب «برایم ماندنی نیست» در قطع رقعی، با طراحی جلد عباس گودرزی در ۱۰۰ صفحه به‌همت انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده و با قیمت ۴۰ هزار تومان در فروشگاه‌های کتاب به‌نشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۲
مهر
۰۱

کانال شاهدان کویر مزینان فیلم های مراسم و مجالس مختلف تولیدی خود و علاقه مندان به این دیارتاریخی را در آپارات بارگذاری می نماید و از شما مخاطبان ارجمند دعوت می شود ما را در این ضیافت کویری یاری فرمایید و این تصاویر را به تماشا بنشینید.
 

نشانی کانال شاهدان در آپارات؛


https://www.aparat.com/shahedmazinan

  • علی مزینانی
۰۸
مهر
۰۱


سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: با شروع فصل سرما و احتمال افزایش آلودگی هوا انتظار این است که همه دستگاه های اجرایی و دارای تکلیف در قانون هوای پاک از هم اکنون پیش بینی لازم برای همکاری در مدیریت آلودگی هوا بویژه ایام پیش رو به انجام برسانند.

دکتر علیرضا مزینانی در این خصوص اظهار داشت: آلودگی هوای تهران همچنان یکی از معضلات اصلی محیط زیستی استان محسوب می شود که در چند ساله اخیر از بعد استانی به بعد ملی تبدیل شده است.

وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به موضوع آلودگی هوای تهران خصوصا در سال جاری افزود: خوشبختانه با توجه به کاهش چشمگیر بیماری کرونا، مدارس و دانشگاه ها امسال بصورت مجازی برگزار نشده و بسیاری از مشاغل، فعالیت های خود را بطور حضوری  و با استفاده از وسائط نقلیه پیگیری می کنند که خود این موضوع به افزایش  بار ترافیکی و در نتیجه تشدید آلودگی هوا منجر خواهد شد و این امر نیازمند توجه همه دستگاه ها و شهروندان به تکالیف خود و مسئولیت های اجتماعی در این حوزه است.

مزینانی با بیان اینکه اختصاص سوخت مناسب برای استفاده صنایع بزرگ مقیاس و نیروگاه ها به جای سوخت های مایع غیر استاندارد و آلاینده از دیگر دغدغه ها در این ایام است، گفت: انتظار می رود شرکت پخش و پالایش فراورده های نفتی و شرکت گاز از هم اکنون پیش بینی مدیریت این موضوع و اختصاص سوخت گاز و استاندارد به صنایع و نیروگاه های مستقر در حوزه استان تهران را به انجام برسانند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین به لزوم توجه بیشتر به معاینه فنی خودروها اشاره کرد و ادامه داد: از پلیس راهور تقاضا می شود همچنان برخورد جدی با خودروهای آلاینده، دودزا و فاقد معاینه فنی به ویژه خودروهای سنگین و آلاینده را در دستورکار خود قرار دهند.
وی همچنین تصریح کرد: شهرداری تهران نیز می تواند از هم اکنون اقدامات و آموزش های لازم برای پیشگیری از روشن ماندن و درجا کارکردن اتوبوس های شهری در پایانه ها را به انجام برساند که قطعا این موضوع در جلوگیری از تشدید آلودگی هوا موثر است.

مزینانی گفت: نوسازی و اصلاحات لازم در ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر انتظارات ما از مجموعه شهرداری تهران در مواجهه با ایام آلودگی هواست.

وی همچنین از دستگاه های اجرایی خواست از هم اکنون نسبت به معاینه فنی سرویس های خودرویی و همچنین تاسیسات موتورخانه های گرمایشی خود اقدام لازم را به عمل آورند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه انتظار ما از بخشداری ها و دهیاری ها و شهرداری های شهرستان های استان این است که مطابق مواد قانون مدیریت پسماند با هرگونه ضایعات سوزی و پسماندسوزی مقابله جدی کنند، تاکید کرد: اگر از هم اکنون هشدارها جدی گرفته شود و برنامه ریزی لازم از سوی دستگاه های مسئول با مشارکت مردم به عمل آید می توان امیدوار بود که آلودگی هوای تهران تا بخش زیادی مدیریت شود.

مزینانی در پایان همچنین از تشدید گشت و پایش های محیط زیست استان تهران بویژه در ساعات غیر اداری و شب هنگام همزمان با آغاز فصل سرما و افزایش آلودگی هوا خصوصا در محورهای مواصلاتی و بازدیدهای سرزده از صنایع استان خبر داد.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۸
مهر
۰۱

تهیه‌کننده فیلم «عقاب‌ها» می‌گوید: سال‌ها قبل قصد داشته، فیلمی را درباره ناوچه ایرانی که در زمان جنگ مورد اصابت قرار گرفت به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا بسازد که هیچ گاه شرایط آن فراهم نشد و امروز هم فیلمسازی به قدری سخت شده که بسیاری از همان فیلم‌های قدیمی را هم نمی‌توان ساخت.

علی مزینانی حدود یک ماه قبل در بیمارستان بستری بود و آن روزها با انتقاد از اینکه هیچ کسی سراغش را نگرفته می‌گفت، گاهی با خودش فکر می‌کند اگر در این همه سال به جای سینما در کار دیگری بود الان حداقل به جایی رسیده بود و بعد از سال‌ها، بدون بیمه و بازنشستگی نمی‌ماند؟! او با ترخیص از بیمارستان حالش بهتر شده و در روزهای گذشته به بهانه هفته دفاع مقدس شاهد اکران فیلم «عقاب‌ها» در موزه سینما بود.

«عقاب‌ها» به عنوان نخستین فیلم جدی سینمای ایران در موضوع جنگ ایران و عراق و نیز پرمخاطب‌ترین فیلم با هشت میلیون نفر تماشاگر شناخته می‌شود.

مزینانی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این فیلم می‌گوید: الان دیگر کسی نمی‌تواند «عقاب‌ها» را بسازد و حتی امکان تولید دوباره‌ی فیلم‌هایی که در سال‌های گذشته در این حوزه ساخته شده‌اند مثل «دوئل» احمدرضا درویش وجود ندارد مگر آنکه پول فراوانی داشته باشید. ما زمانی که می‌خواستیم «عقاب‌ها» را بسازیم به هر شکلی به دنبال ساخت آن بودیم و البته کلی مشکل هم داشتیم از جمله برای در اختیار گرفتن تجهیزات که اگر در این بخش راحت‌تر بودیم، فیلم‌های دیگری را هم می‌شد ساخت.

او ادامه می‌دهد: من در آن زمان می‌خواستم از بسیاری اتفاق‌های زمان جنگ عراق و ایران فیلم بسازم و سناریوی جداگانه‌ای به اسم «ناوچه پیکان» داشتم که مربوط می‌شد به همان زمانی که در جنگ، ناوچه ایران را زدند. قرار بود این فیلم به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا ساخته شود ولی برای ساختش به ناوچه و فانتوم احتیاج بود که به راحتی نمی‌شد آن‌ها را در اختیار گرفت. ضمن اینکه فکر کردیم وقتی برای فشنگ مشقی، هفت هزار تومان پول می‌گیرند چطور می‌شود یک فیلم جنگی ساخت که در آن تیربار ببندیم و فانتوم بگیریم؟ حتی پول بنزین فانتوم را هم نمی‌توانستیم بدهیم. آن روزها فیلم جنگی را اصولا دولت حمایت می‌کرد و ما فقط پول هنرپیشه‌ها را می‌دادیم و تمام تجهیزات جنگی از سوی دولت تامین می‌شد چون اصلا این نوع فیلم‌ها را برای دولت می‌ساختیم.

وی درباره اینکه آیا از سوی چهره‌های نظامی آن دوران همراهی خاصی برای ساخت «عقاب‌ها» صورت گرفت یا خیر؟ می‌گوید:‌ بله افرادی کمک کردند که الان دیگر بازنشسته شده‌اند، البته سختی‌هایی هم داشتیم که حضور برادرم منصور مزینانی به عنوان مدیر تولید خیلی کمک‌کننده بود. یادم می‌آید قبل از هر چیز نام تمام عوامل را بررسی کردند که در فهرست سیاه نباشیم. بعد هم وزارت ارشاد و فارابی نامه دادند که البته آن موقع نامه آن‌ها خریدار داشت. ما با آن نامه‌ها به پایگاه یکم شکاری رفتیم و بخش عقیدتی آنجا ابتدا خیلی همکاری خوبی نداشتند و مثلا یک مسئولی آنجا می‌گفت رادار را خودتان بسازید، من هم گفتم اگر می‌توانستم رادار بسازم که به سینما نمی‌آمدم. کلا شرایط ساخت فیلم جنگی آنقدر سخت بود که گاهی با خودم فکر می‌کنم موقع ساخت «عقاب‌ها» انگار متوجه نبودم که چه می‌کنم. آنقدر جوان بودم که در دهان شیر هم می‌رفتم ولی الان دیگر توان جسمی برای کار ندارم و به جای آن تجربه‌ای دارم . هرچند بابت همان هم افسوس می‌خورم که چرا دفتر فیلمسازی‌ام بسته شده است و هیچ حمایتی نشدم؛ همانطور که در تمام این 10 سال یک نفر حال مرا نپرسید که چه می‌کنم.

مزینانی با اشاره به سختی‌های تولید فیلم و اینکه الان خیلی‌ها گله می‌کنند که چرا بیشتر فیلمسازان سراغ ساخت فیلم کمدی می‌روند؟ بیان می‌کند:‌ به نظر من فیلمسازی دیگر کنار رفته، چون وقتی یک بازیگر پنج میلیارد تومان پول می‌گیرد، فیلمِ ساخته شده باید حداقل 25 میلیارد تومان بفروشد تا پول همان یک نفر را دربیاورد. حال اگر سه هنرپیشه خوب بازی کنند و هزینه‌های ساخت را هم محاسبه کنیم، یک فیلم باید به فروش 100 میلیاردی برسد تا آنچه خرج شده برگردد. من این‌ها را از تجربه 60 سال کار در سینما می‌گویم وگرنه کسانی که به راحتی فیلم می‌سازند و به فروش هم نمی‌رسد، معمولا پول دولت را می گیرند یا از رانتی برخوردارند.

این تهیه‌کننده و فیلمبردار سینما سابقه ساخت فیلم‌های مطرحی را در سینمای ایران دارد از جمله «خواستگاری» و «دو همسفر». او چندی قبل در صحبتی با محمدرضا شریفی‌نیا برنامه‌ریزی‌های اولیه‌ای را برای ساخت نسخه دوم فیلم «دنیا» انجام داده بود که در دهه 70 با بازی هدیه تهرانی، محمدرضا شریفی‌نیا و گوهر خیراندیش ساخته شد.

البته مزینانی در گذشته چندان تمایلی به ساخت ادامه فیلم‌هایش نداشته و پیش‌تر هم گفته بود: وقتی فیلم «عقاب‌ها» را ساختم می‌توانستم با پولی که از فروش آن به دست آمد یک برج بخرم اما ایستادم و گفتم می‌خواهم «عقاب‌ها»ی ۲ و ۳ را بسازم ولی بعد نظرم عوض شد و تصمیم گرفتم کاری را که خوب شده ادامه ندهم، به همین دلیل سراغ ساخت «خواستگاری» رفتم و بعد «دنیا» اما شریفی‌نیا که پیشنهاد داد «دنیا ۲» را بسازیم و برای اولین بار می‌خواستم چنین کاری انجام دهم.

فیلم‌های «خونبارش»، «انفجار»، «رهایی»، «فرار»، «دست‌نوشته‌ها»، «شنگول و منگول»، «خواستگاری»، «دو همسفر»، «حماسه قهرمانان»، «دنیا» و «قفس طلایی» از جمله آثاری است که مزینانی مدیر فیلمبرداری آن‌ها بوده و از میانشان تهیه‌کنندگی «دو همسفر»، «خواستگاری»، «قفس طلایی»، «قربانی»، «شب بخیر غریبه» و «دزد و نویسنده» را نیز برعهده داشته است.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۸
مهر
۰۱

راز و رمز گستردگی و اثرگذاری دعوت پیامبر اعظم(ص) در سرزمینهای دور و در (جان)های مشتاق، چه بود؟

چه انگیزه هایی مردمان را از هر گونه و قبیله، در گرد شمع وجود پیامبر، پروانه وار به گردش درآورد؟ آیا ماهیت و دورنمایه آموزه های اسلام مردمان را به سوی پیامبر اسلام کشاند، یا سیره و منش و خلق نیکوی پیامبر, نقش مهم و کلیدی را در این گرایش بزرگ داشته است.یا هیچ کدام، بلکه قدرت و زور و شمشیر اسلام سرزمینها را گشود و مردم در سایه شمشیر و قدرت به آموزه های اسلام گردن نهادند و اسلام در جهان به آن پایه شگفت رسید.

پاسخ دقیق به این پرسشها، بویژه از سوی حوزه و عالمان دین کارگشاست و آن در امر تبلیغ و گسترش اسلام و نفوذ دادن آن به قلبها، بسیار کارساز است.

عالمان دین در انجام سیاست خود, باید به پاسخهای قانع کننده در این باب دست یابند. بدون این که به درستی دریابند چه عامل و عاملهایی دعوت پیامبر را به آن پایه از دگرگونی آفرینی رساند, بی گمان روحانیت نمی تواند رسالت خود را به فرجام نیک برساند و تشنگی نسل جدید را فرونشاند.

پیش از آن که به اصل بحث بپردازیم و پرسشهای یاد شده را در بوته بررسی بنهیم, نگاهی می افکنیم به جاذبه های دعوت پیامبر و اعتراف دوستان و دشمنان به این پدیده شگفت و بسیار درس آموز و عبرت انگیز و راهگشا.

محمد(ص) زمانی که به پیامبری برانگیزانده شد و رسالت خویش را ابلاغ کرد, هیچ کس با او نبود, تا این که عموزاده اش, علی بن ابی طالب و همسرش، خدیجه، به او ایمان آوردند. اما دیری نپایید که همه چیز دگرگون شد و پژواک دعوت او, سر تا سر جزیرة العرب را فرا گرفت و بویژه در مکه, که کانون این حرکت بود، شور شگفتی پدید آورد. بین جوانان و سالخوردگان, پدران و فرزندان, برده داران و بردگان, سران قبیله و اهالی قبیله، بگو مگوهایی به وجود آمد. پیران ا زدین آبا و اجدادی و جوانان از دین جدید که محمد(ص) آورده بود، جانبداری می کردند. جوانان, بسیار پرشور, یکی پس از دیگری, به ندای پیامبر, لبیک می گفتند.

تاریخ اسلام, آکنده است از شگفتی ها و دل دادگیهای مردم به فرستاده خدا. در تاریخ بشر, نمی توان مصلحی را پیدا کرد, نشان داد و از او نام برد که سخنان او به اندازه و مقیاس سخنان محمد(ص) موج آفریده باشد.

  • علی مزینانی
۰۵
مهر
۰۱

عکاس؛ تکتم اکبری

 

  • علی مزینانی
۰۳
مهر
۰۱

🔹تهیه‌کننده «قاب عاشقی» با اشاره به مرور فیلم‌های دفاع مقدسی گفت: قرار است فیلم «عقاب‌ها» به عنوان پربیننده‌ترین فیلم جنگی تاریخ سینمای ایران با حضور علی مزینانی تهیه‌کننده‌اش بررسی شود.

🔹این برنامه در هفته دفاع مقدس از شبکه نسیم پخش می شود.

🔹به‌جز «عقاب‌ها» که از آن به عنوان نخستین فیلم جدی سینمای ایران در موضوع جنگ ایران و عراق و نیز پرمخاطب‌ترین فیلم با هشت میلیون نفر تماشاگر یاد می‌شود، فیلم‌های «خونبارش»، «انفجار»، «رهایی»، «فرار»، «دست‌نوشته‌ها»، «شنگول و منگول»، «خواستگاری»، «دو همسفر»، «حماسه قهرمانان»، «دنیا» و «قفس طلایی» از جمله آثاری است که مزینانی مدیر فیلمبرداری آن‌ها بوده و از میانشان تهیه‌کنندگی «دو همسفر»، «خواستگاری»، «قفس طلایی»، «قربانی»، «شب بخیر غریبه» و «دزد و نویسنده» را نیز برعهده داشته است.

🔹علی مزینانی  سال 1325 در مزینان متولد شد. در سن چهارده سالگی با ورود به کادر فنی شروع به کار کرد و پس از طی مراحل مختلف (نورپردازی و دستیاری) به عنوان فیلمبردار در فیلم مرگ در باران مشغول فیلمبرداری شد. بعد از مدتی به سمت مدیر فیلمبرداری انتخاب شد و در فیلم های مرگ در باران، اضطراب، کوسه جنوب، شهر شراب به عنوان فیلمبردار هنرنمایی کرد. او سپس همراه برادرش منصور به تهیه کنندگی چندین فیلم ارزشمند سینمایی پرداخت ...

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۲
مهر
۰۱

 

زنده یاد عبداله عسکری مزینانی پس از بیست روز بستری در بیمارستان واسعی به علت بیماری ریوی روز جمعه اول مهرماه 1401 جان به جان آفرین تسلمی کرد و به دیدار فرزندش شتافت.

 

🌐زندگینامه شهید والامقام ابراهیم مزینانی(عسکری)

✍️ابراهیم مزینانی فرزند عبدالله اول مهرماه سال1350ه.ش درخانواده ای مذهبی و زحمتکش پابه عرصه خاکی گذاشت . پدرش انسانی وارسته و معتقد است که در جوانی گاهی مداحی می کرد و به تبلیغ دین مبین اسلامی می پرداخت و به همین خاطر در بین مزینانی ها معروف به شیخ عبدالله است.
🔹ابراهیم که اولین پسرخانواده است بسیار مورد توجه والدین بود وسعی می کردند او را ازهمان طفولیت ،فردی مذهبی و کاری تربیت کنند . لذا پدر بزرگوارش در مجالس روضه خوانی و شبیه خوانی او را همراه خود می برد و در کار کشاورزی هر چند کوچک بود و کمک چندانی نمی توانست به پدر بکند ولی با تمام وجود یار و مددکار او بود.
🔹تحصیلات ابتدایی را در مدرسه شیخ قربانعلی شریعتی مزینان به پایان رساند و به دلیل علاقه به کار آزاد از ادامه تحصیل باز ماند.او به بازی های محلی علاقه فراوانی داشت و گاه از همسن و سالهای خود پیشی می گرفت و با افراد بزرگتر از خودش مسابقه می داد .
🔹با تشکیل بسیج در مزینان، به عضویت این نهاد مردمی در آمد و بارها برای اعزام به جبهه اقدام کرد و به دلیل پایین بودن سن و همچنین چهره معصومانه و لاغرش که او را نوجوانی کم سن و سال نشان می داد نمی توانست اجازه حضور در جبهه را کسب کند ولی عاقبت با ترفندهای زیرکانه و کمک دوستانش خود را به سرزمینهای نور رساند اما به دلیل تکمیل نبودن پرونده باز هم از اهواز برگردانده شد و بار دیگر برای اعزام اقدام کرد و این بار توانست به مقصود خود برسد و در جمع رزمندگان گردان جندالله لشکر پیروز پنج نصر خراسان حاضر شود و عاقبت  1366/12/25 درمنطقه عملیاتی ماووت در جریان عملیات بیت‌المقدس ۳ بر اثر اصابت ترکش و پرت شدن از کوه به شهادت رسید و پیکر مطهرش چهارم فروردین 1367 در بهشت علی(ع) مزینان به خاک سپرده شد.
🔆پس ازشهادت ابراهیم ، پسر دیگری در خانواده مرحوم شیخ عبداله عسکری متولد شدکه نامش را ابراهیم گذاشتند تا یاد و نام شهید ابراهیم همیشه در خانه زنده باشد.
❤️سفارش شهیدابراهیم مزینانی؛

خانواده عزیزم :حجاب خود راحفظ کنید و از انقلاب و اسلام در برابر دشمن که چون سارقان به کشورمان حمله کرده اند دفاع کنید.

 

 

این قبر برای من است!

بی تردید هرکسی حتی یک مرتبه شیخ عبداله عسکری مزینانی را از نزدیک دیده باشد این ادعا را تأیید می کند که او انسانی متواضع خوش اخلاق و مهربان بود.

عرض شود در کلام نافذ او همیشه تأکیدی بود بر حرف هایی که با دیگران داشت.
او را به این خاطر شیخ می گویند که مدتی در محضر علمای مزینان تلمذ کرد و حتی روضه خوان مجالس بود اما ترجیح داد که برای تأمین امرار معاش خانواده به کار کشاورزی و یا میوه فروشی در تهران بپردازد.
بعد از شهادت پسر ارشدش ابراهیم که تنها شانزده بهار از زندگی او نگذشته بود شیخ عبداله آن را امانتی می دانست که به صاحبش برگردانده است.
آخرین خاطره این مرد خوش اخلاق به فوت برادر بزرگش کربلایی محمدعسکری برمی گردد که برای تمامی فامیل به یادگار ماند.
وقتی  کربلایی محمد حدود یک ماه پیش از دنیا رفت فرزندان و بستگان درجه یک خواستند او را در قبری که متعلق به پدرشان بود دفن کنند اما با کمال تعجب شاهد بودند که شیخ عبداله معترض شد و گفت داداش را آن ور تر دفن کنید که من می خواهم بالاسر مزار پسرم دفن شودم و این قبر را برای خودم می خواهم!
این حرف به مذاق فامیل خوش نیامد و بعضی می گفتند خب معلوم نیست او تا کی زنده باشد حالا مدعی این قبر شده !

روز بعد حال شیخ تغییر کرد و بچه ها او را به داورزن رساندند و با کمی درمان که همگی فکر می کردند بر اثر خوردن آبگوشت بوده به خانه برگشتند اما دو سه روز بعد دوباره وضعیت جسمانی وی به هم ریخت و با تشخیص دکتر داورزن توسط آمبولانس به بیمارستان واسعی سبزوار منتقل و در آی سی یو بستری شد و مدتی در کما بود.

در حالی که بعد از این مدت علائم حیاتی به بدن او برگشت و دیگر اغلب فامیل می گفتند شیخ عبداله از مرگ نجات پیدا کرده و حتی پزشکان هم اظهار امیدواری می کردند که تا سه روز دیگر مرخص می شود روز جمعه اول مهرماه 1401 یعنی همان روزی که برادرش کربلایی محمد فوت کرد او نیز به فرزند شهیدش پیوست.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی