بایگانی مهر ۱۳۹۹ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

۲۸
مهر
۹۹

شهید والامقام محمدعلی مزینانی فرزند غلامحسین 28 خرداد 1342 در تهران به دنیا آمد و تا مقطع تحصیلی دیپلم در شهر آرادان سمنان ادامه تحصیل داد پدرش ارتشی بود.

او می‌خواست با دسترنج خودش خرج زندگی را تأمین کند، به همین خاطر کارگر شرکت ایران خودرو شد.

محمدعلی سال ۶۴ دفترچه اعزام به خدمت گرفت و اعزام به جبهه شد.خدمت مقدس سربازی او در نیروی انتظامی (یگان ژاندارمری سابق) واقع شد و با پیوستن به این نیرو به مقابله با اشرار و قاچاقچیان پرداخت و در این راه مقدس و همزمان با شب تولدش بیست و هفتم خرداد ۱۳۶۶ در منطقه انارک شهر یزد به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

نحوه شهادت این مدافع امنیت که آخرین روزهای خدمت خود را می گذراند  در سامانه شهدای ناجا این گونه به ثبت رسیده؛ اکیپ مبارزه با قاچاق رد تعدادی از اشرار مسلح و قاچاقچی را گرفته و تا نزدیکی ارتفاعات آنها را تعقیب می کنند که متاسفانه اشرار که در ارتفاعات بودند و زاویه دید و تیر مناسبی برخوردار بودند متوجه حضور ماموران شده و درگیری شدید و نابرابری اتفاق می افتد که پس از مقاومت های بسیار و رشادت های فراوان محمدعلی با تعدادی از همکارانش به طرز وحشیانه ای به شهادت می رسند.

پیکر شهید محمدعلی مزینانی پس از تشییع باشکوه در گلزار شهدای سمنان واقع در امام زاده یحیی(ع) به خاک سپرده شد.

روحش شاد و یاد و نامش گرامی باد.

 

 دیدار دکتر خباز استاندار و جمعی از مسئولین استان سمنان با خانواده شهید محمدعلی مزینانی سال 1395

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۳
مهر
۹۹

✍️تیزپروازان نیروی هوایی جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس همواره مایه ی امید برای رزمندگان و فرماندهان و مسئولین بلند مرتبه کشور بودند و خلق حماسه های نبرد آنان بر روی آسمان و در جدال با قوای تا دندان مسلح نیروهای دیکتاتور عراق هیچ گاه از یاد نخواهد رفت آنان که به عنوان پیشتازان اعلام وفاداری به مردم و انقلاب اسلامی در محضر امام(ره) حاضر شدند و با تجدید عهد و پیمان همواره مدافع واقعی کشور شیران بوده و هستند.
🔹نبرد درآسمان نام سایتی است که عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآن از کاپیتان صدیقی به عنوان معلم و استاد پرواز یاد می کند که در هشت سال دفاع مقدس با رشادتهای خود از حریم هوایی کشور عزیزمان ایران دلاورانه دفاع کرده و همرزمانش خلعت شهادت را برازنده این مرد می دانند و عنوان شهید را به او هدیه کردند.
🔹نام این دلاور مزینانی ابوالقاسم و نام خانوادگی اش صدیقی مزینانی و فرزند مرحوم محمدعلی خادم صدیق و با وفای عاشورای مزینان است که درششم خرداد سال هزار و سیصد و بیست و هشت در دیار عاشقان به اهل بیت علیهم السلام و خاک گوهر خیز مزینان چشم به جهان گشود.
🔹خاندان صدیقی در مزینان یکی از اقوام سرشناس و اهل علم و ادب و مبارزین علیه ظلم و جور و برپاکنندگان مراسم تعزیه خوانی به ویژه عاشورا هستند آقا محمدعلی پدر خلبان فقید جامه دار این مراسم بود که در طول سال البسه و لوازم تعزیه خوانی روز عاشورا در صندوقچه منزل او نگهداری می شد وی نام نیک پدر بزرگوارش حاج شیخ ابوالقاسم را برای فرزندش انتخاب کرد.

🔹ابوالقاسم  هنوز دوسال از بهار زندگیش در مزینان نگذشته بود که به دلیل استخدام پدر در اداره پست تهران به این شهر مهاجرت کردند. بعد از اخذ مدرک دیپلم و استخدام در نیروی هوایی، سال ۱۳۴۸ با بورسیه نیروی هوایی جهت گذراندن دوره کارشناسی علوم هوایی به آمریکا عزیمت کرد و بعد از طی کردن این دوره علی رغم پیشنهاداتی که ازنیروی هوایی آمریکا داشت ، حضور در ایران و خدمت به کشورش را افتخار دانسته و پس از مراجعت به میهن مدت چهارسال در پایگاه هوایی شیراز به عنوان مهندس پرواز بر روی هواپیمای ترابری هرکولس انجام وظیفه کرد و با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران طی دوره ای فشرده در کشور آلمان به گردان ۷۴۷ سوخت رسان در آسمان منتقل شد و در این دوران بدون هیچ وقفه ای با حضور مستمر خود در آسمان کارنامه ای درخشان از رشادتهای خود و خلبانان تیزپرواز ارتش را به ثبت رساند.


🔹کاپیتان صدیقی با اینکه برای مراجعه به آمریکا هیچ مانعی نداشت ولی بسیار میهن پرست و خانواده دوست و وابسته به پدر و مادر و برادر و خواهر بود و عاشقانه زادگاه خود مزینان را می پرستید و بعد از بازنشستگی نیز در ایران ماند و در اولین فرصت به خصوص ایام عید و محرم در مزینان و جمع گرم همشهریان خود قرار می گرفت و معتقد بود هیچ جای دنیا مزینان نمی شود او عاشق محرم بود و مادرش او را از طفولیت بیمه حضرت ابوالفضل(ع) می دانست.


🔹رزمنده پیشکسوت و مدافع حریم آسمان کشورمان در هشت سال دفاع مقدس، سرگرد خلبان استاد ابوالقاسم صدیقی مزینانی جمعی گردان پرواز۷۴۷نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سپیده دم پنجشنبه ششم شهریورسال۹۹ براثر عارضه مغزی ناشی از تعداد پروازهای بالا درسوخت رسانی به جنگنده های تشنه نیروی هوایی در دوران جنگ تحمیلی جان به جان آفرین تسلیم کرد و پیکر مطهرش روز جمعه هفتم شهریورسال ۹۹ مصادف با روز هشتم محرم 1442 در بهشت زهرا(س) تهران قطعه۳۲۶ به خاک سپرده شد.
🔆روحش شاد و  نام و یادش همیشه جاویدان و بلندآسمان جایگاهش باد

برادر کاپیتان فقید ابوالقاسم صدیقی استاد حسن صدیقی که از فرهنگیان و مدیران پیشکسوت آموزش و پرورش و هنرمندان و شاعران مزینانی است و سال ها در مزینان مدیریت مدرسه شیخ قربانعلی شریعتی را بر عهده داشت در رثای برادرش که روز وفاتش در هشتم محرم و چهلم او مصادف با اربعینی حسینی شد چنین سروده است :

هر ڪه در ماهِ محرم رخت بر بست از جهان،
با حسین(ع)محشورگردد،جایگاهش در جنان.

رفتنی کردی برادر با طلوعِ اربعین،
زان همه پاکی به حکمت وصل گردید این چنان

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
مهر
۹۹

✍️ طی جلسه ای با حضور رؤسای میراث فرهنگی شهرستان داورزن و دانشگاه حکیم شهرستان سبزوار و شورای اسلامی و فعالان فرهنگی مزینان بر واگذاری کاروانسرای شاه عباسی به بخش خصوصی به ویژه شهروندان مزینانی تأکید شد.


🔹دکتر عبداله زاده ثانی رییس میراث فرهنگی شهرستان داورزن در گفت و گو با شاهدان کویر مزینان ضمن اعلام پیگیری های لازم برای ثبت آثار باستانی این دیار تاریخی در یونسکو و دیگر مجامع فرهنگی داخلی و خارجی اظهار داشت: مستندات لازم از دو کاروانسرای مهر و مزینان به یونسکو ارسال شده و به زودی شاهد یک جهش مهم در بخش گردشگری منطقه به ویژه مزینان خواهیم بود.
🔹وی با تأکید براینکه تسهیلات لازم برای واگذاری  کاروانسرا به بخش خصوصی فراهم شده افزود : طرح مرمت کاروانسرای مزینان و واگذاری آن با هزینه ۶۰ میلیارد ریال به مدت ۲۵ سال به بخش خصوصی و با کاربری گردشگری، اقامتی و پذیرایی مصوب شده و امیدواریم قبل از آن که افراد غیر بومی به سراغ آن بیایند خود همشهریان مزینان پیشقدم شده و از مزایای عالی آن بهره مند شوند.
🔹این محقق و استاد دانشگاه تصریح کرد : هرچند در زمان فعلی بحران کرونا و شرایط اقتصادی نامساعد از تعداد سفرها کاسته است اما نباید از یاد برد که سالانه حدود ۲۵ میلیون مسافر و زائر بارگاه مطهر امام هشتم در مسیر میقات الرضا(ع) و از دروازه فرهنگی شهرستان داورزن تردد می کنند که با تبلیغات و تمهیدات لازم می توان بسیاری از آن ها را برای بازدید از بناهای تاریخی مزینان که در مسیر جاده باستانی ابریشم قرار گرفته سوق داد و درآمد هنگفتی کسب کرد .
🔹رییس میراث فرهنگی شهرستان داورزن خاطر نشان کرد: یکی از شرایط بسیار خوب این پروژه طرح دریافت تسهیلات مناسب است که پس از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی مرمت توسط سرمایه گذار، ۷۰ درصد تسهیلات مرمت به وی اعطا می شود.
💠علی اکبر رضوانی پناه رییس شورای اسلامی مزینان نیز با تأکید بر شرایط عالی و فرصت مناسب سرمایه گذاری در بخش گردشگری مزینان اذعان داشت: ما چشم انتظار فرزندان دلسوز مزینان هستیم تا این شرایط مناسب به خود همشهریان عزیز واگذار شود و ان شاءالله با رونق گردشگری زادگاهمان به جایگاه حقیقی خود برگردد .
🔹وی افزود: تمامی مدیران و مشاوران و فعالان فرهنگی که در این جلسه حضور داشتند از شرایط مناسب این طرح استقبال کرده و آن را گامی مؤثر در ارتقای مزینان و بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان و رونق گردشگری در منطقه دانستند .
🔹رضوانی پناه تصریح کرد: افراد داوطلب برای سرمایه گذاری در این طرح می توانند با مراجعه به شورای اسلامی و دهیاری مزینان و یا میراث فرهنگی شهرستان داورزن آمادگی خود را اعلام نمایند.
🔆فعال فرهنگی و مزینان دوست واقعی حاج احمد صباغ که طرح های تندیس استاد شریعتی و دکترعلی شریعتی و بوستان چشمه مزینان از کارهای ماندگار اوست در گفت و گو با شاهدان کویر ضمن تأکید بر این جمله که "مزینانی ها مزینان را دریابید" افزود: اکنون وقت عمل است و اگر می خواهیم فردا افسوس این را نخوریم که چرا خودمان از این فرصت استفاده نکرده و از مزایای عالی این طرح بهره مند نشدیم پس مزینانی های عزیز به خصوص فعالان فرهنگی و اقتصادی به میدان بیایند و این بخش را برعهده بگیرند و مطمئن باشید فردای بسیاری روشنی در انتظار سرمایه گذاران و مردم مزینان است .

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۲
مهر
۹۹

مراسم عزاداری دهه دوم ماه صفر در آستان مقدس امام‌زادگاه عینعلی و زینعلی با سخنرانی حجت الاسلام سرلک و حاج مرتضی طاهری برگزار می‌شود.

به گزارش شاهدان کویر مزینان به نقل از ایسنا، مهدی مزینانی (خصالی) مدیرعامل آستان امام زادگان عینعلی و زینعلی علیهم السلام در تشریح برنامه‌های عزاداری دهه دوم ماه صفر گفت: با توجه به استقبال زائران و مجاوران این آستان از برنامه‌های ماه محرم، برگزاری برنامه‌های دهه دوم را با دعوت از سخنرانان و مداحان برجسته در دستور کار کمیته فرهنگی آستان قرار دادیم.

وی اظهار کرد: مراسم دهه دوم ماه صفر در این آستان با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سرلک و با مداحی حاج مرتضی طاهری برگزار می‌شود.

مهدی مزینانی با بیان جزئیات این مراسم افزود: این مراسم به مدت به مدت ۴ شب از یکشنبه مورخ ۱۳ مهرماه بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز می شود و تا شب اربعین ادامه خواهد یافت.

مزینانی با تاکید بر رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط سازمان اوقاف و امور خیریه در کلیه برنامه های آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی گفت: کلیه برنامه‌های عزاداری، کلاس‌های آموزشی، برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی این آستان با رعایت کامل اصول و پروتکل‌های بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام می‌شود و برنامه‌های دهه دوم صفر نیز با همین ضوابط و حساسیت برگزار می‌شود.

دبیر هیئت امنای استان امامزادگان عینعلی و زینعلی با بیان اینکه اغلب مساجد و هیئت‌های عزاداری در ایام محرم پرچمدار رعایت اصول و مقررات بهداشتی بودند و این موضوع نیازمند مستند سازی است اظهار کرد:آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) با همکاری سایر مجموعه های فرهنگی از جمله مجتمع فرهنگی مذهبی ائمه اطهار(ع) با هدف انعکاس تقید عزاداران امام حسین علیه السلام به پروتکل های بهداشتی، مسابقات عکاسی با موضوع محرم و کرونا را برگزار کرد.

وی افزود:هیئت داوران با بررسی آثار ارائه شده به دبیرخانه مسابقات، عکسهای برتر را انتخاب کرد و قرار است آثار برگزیده در قالب نمایشگاه محرم و کرونا در حاشیه مراسم عزاداری دهه دوم صفر در صحن امام زادگان عینعلی و زینعلی به نمایش درآید.

علاقمندان جهت حضور در مراسم دهه دوم ماه صفر و بازدید از نمایشگاه عکس محرم و کرونا می توانند از طریق بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی، بالاتر از تقاطع پونک، بلوار پونکی به آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) مراجعه کنند.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۲
مهر
۹۹

مزینانی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی از راه اندازی سامانه همیار دیجیتال (میز خدمت الکترونیک شهرداری ها) به صورت پایلوت در شهرداری خواف خبر داد.


به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی، سیاوش مزینانی با اشاره به دیدار اخیر خود با شهردار خواف، گفت: در این جلسه سامانه همیار دیجیتال به عنوان میز خدمت الکترونیک شهرداری به مدیران این شهرداری معرفی شد.
وی با بیان اینکه عصر کنونی ما، عصر ارتباطات نام گرفته‌، افزود: اینترنت با زندگی مردم گره خورده‌ است و هم‌اکنون برای انجام ضروری‌ترین امور از اینترنت استفاده می‌کنیم بنابراین الکترونیکی کردن خدمات شهری که مردم با آن سروکار دارند حائز اهمیت بوده به نحوی که شهروندان بتوانند خدمات مورد نیاز خود را با حداکثر کارایی بدون مراجعه حضوری به شهرداری‌ها و به صورت الکترونیکی انجام دهند.
مدیر انفورماتیک سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی، شهروندان را یکی از مهمترین مؤلفه های دولت الکترونیکی دانست و گفت: دولت الکترونیک موجب ارتقای سطح زندگی شهروندان در همه زمینه ها می شود لذا در همین راستا سامانه ی همیار دیجیتال جهت الکترونیکی شدن خدمات شهرداری ها به شهروندان ایجاد شده است.
وی بیان کرد: کلیه ی شهروندان می توانند در این سامانه ثبت نام کرده و سپس اقدام به انجام امور مربوطه نمایند، این خدمت به نظام سلامت در کنترل ویروس کرونا کمک شایانی خواهد کرد.


مزینانی گفت: از آنجایی که شهروندان با شهرداری ها تعاملات بالایی دارند و شهرداری در حوزه های مختلفی به شهروندان خدمت رسانی می کند، میز خدمت الکترونیکی به شهروندان گرامی کمک می‌کند تا به شکلی آسان، خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند هدف از راه اندازی میز خدمت الکترونیکی همیار دیجیتال، ارائه خدمات سهل و آسان به شهروندان بصورت 24 ساعته می باشد.
وی با اشاره به زمینه هایی که این سامانه می توان در آن اثربخش باشد، تصریح کرد: کاهش ترافیک شهری، کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت و راندمان کارها و استفاده بهینه شهروندان از زمان، ارتقای روحیه مثبت شهروندان به واسطه افزایش راندمان آن‌ها از نظر زمان و انرژی، افزایش سطح رفاه و آسایش همگانی، سرعت توسعه و پیشرفت کشور، کیفیت سرویس دهی، رضایتمندی شهروندان، کاهش هزینه ها و شفاف سازی فرآیندها از جمله مزایای راه اندازی این سامانه در شهرداری ها است.
وی خاطر نشان کرد: خدمات حال حاضر این سامانه صدور پروانه ساختمان بدون مراجعه حضوری به شهرداری از مرحله ثبت نام تا نهایی شدن پروانه ساختمان، رزرو وقت ملاقات حضوری با شهردار و امکان درج انتقادات و پیشنهادات شهروندان می باشد که استفاده از آن در سامانه قابل دسترس شهروندان می باشد.
مدیر واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی اظهار کرد: سامانه همیار دیجیتال تلاش دارد در آینده‌ زمینه ارائه تمام خدمات حوزه شهرداری ها به مردم را در بستر خود فراهم کند، امیدواریم پس از شهرداری های کل استان خراسان رضوی بتوانیم، زیرساختهای لازم برای راه اندازی این میز خدمت را در کل کشور برای همه همیهنانمان فراهم کنیم.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۲
مهر
۹۹

عضو هیئت ‌مدیره مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری(ره) اظهار کرد: کسی‌که به واسطه دسترسی به رانت اطلاعاتی، از ظرفیت نوسان‌گیری بهره می‌برد یا با انجام معاملات مکرر در قالب نوسان‌گیری، سبب اخلال در روند فعالیت اقتصادی می‌شود، قطعاً مرتکب حرام شده و باید جلوی او گرفته شود.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مزینانی، عضو هیئت ‌مدیره مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری(ره) و کارشناس مسائل شرعی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره ابعاد فقهی و شرعی نوسان‌گیری در بازارهای مالی پرداخت و اظهار کرد: زندگی امروزی بشر به دلیل پیشرفت‌های محیرالعقول علمی و تکنولوژیک، قابل مقایسه با طول تاریخ بشریت نیست و اگر بگوئیم در صد ساله اخیر، به اندازه تمام طول تاریخ، پیشرفت و تحول را شاهد بوده‌ایم، سخن گزافی نگفته‌ایم. طبیعتاً به تبع همین تحولات چشمگیر در حوزه‌های مختلف زندگی اعم از اقتصادی، سیاسی، علمی و ... مسائل جدید و اصطلاحاً مستحدثه‌ای نیز به وجود آمده که هر کدام به نوبه خود، از زوایای مختلف باید مورد بررسی و تطبیق با مبانی شرعی و فقهی قرار بگیرند تا بتوان حکم شرعی آن را استخراج کرد.

وی افزود: با عنایت به اینکه در شرایط فعلی، مباحث اقتصادی به مهمترین موضوع در بین عموم مردم و حتی دولت‌ها و حکومت‌ها تبدیل شده، ضرورت دارد به صورت جدی و بدون فوت وقت، به دلیل سرعت تحولات موجود، مسائل فقهی و شرعی هم به تناسب هر موضوع جدیدی، با در نظر گرفتن ادلّه شرعی، برای مردم بیان شود تا خدای نکرده سبب اضرار به دین و دنیای آنها نشود. وقتی بحث مالی مطرح می‌شود، لازم است جهات مختلف ارزش‌گذاری مال هم تبیین شود و معلوم شود قیمتی که برای چیزی تعیین شده به استناد کدام جنبه اعتباری آن مال، در نظر گرفته شده است.

مزینانی یادآور شد: این ارزش‌گذاری‌ها گاه به ارزش ذاتی شیء و گاه به ارزش حقیقی و گاه بر مبنای ارزش غیرحقیقی اما رایج - ولو به غلط - بر می‌گردد که ریشه‌یابی نوع و علت ارزش‌گذاری در هر کدام از این موارد نیز به نوبه خود، امری مجزا است.در کنار این موارد، نباید از نتایج و تبعات هر کدام از این ارزش‌گذاری‌ها هم غافل شد چون گاه تاثیر مستقیم در تعیین حکم شرعی پیدا می‌کند.

حکم کسب سود با بهره‌گیری از رانت اطلاعاتی

عضو هیئت‌مدیره مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری(ره) ادامه داد: با بیان این مقدماتی که عرض شد لازم است اشاره‌ای به موضوع چگونگی حکم شرعی در داد و ستدهای امروزی با قالب‌های جدیدی چون خرید و فروش‌های غیرحقیقی و بعضاً رایج با عناوینی چون نوسان‌گیری، خرید و فروش کَش دلار و ... و نکاتی که باید به آنها توجه کرد، داشته باشیم. طبق ادله ی شرعی و ارکان معاملات اسلامی، در اولین گام، باید شرایط مبیع و ثمن و خریدار و فروشنده در هر معامله‌ای لحاظ شود.

این کارشناس مسائل شرعی تصریح کرد: از طرفی علاوه بر شرایط معامله که اشاره شد، امروزه موضوع کسب اطلاع و آگاهی نسبت به وضعیت چیزی که مورد معامله قرار می‌گیرد هم از جمله مسائلی است که نباید از آن غفلت کرد؛ کما اینکه به اصطلاح عامیانه، موضوع رانت و رانتخواری از جمله همین قسم است یعنی فرد به دلیل دسترسی‌هایی که به منابع خاص دارد، مطلع است قیمت کدام املاک یا کالاها افزایش خواهد یافت و بر همین مبنا اقدام به معاملاتی می‌کند که طرف مقابل از چگونگی و تبعات معامله بی‌اطلاع است و ناخواسته مغبون در معامله می‌شود.

همه مسائل مالی با شریعت مرتبط هستند

وی اظهار کرد: گاهی اوقات هم معامله در خصوص چیزهایی صورت می‌گیرد که اصلاً وجود خارجی ندارد و صرفاً از عنوانی که در بین مردم رایج شده و اعتبار یافته نشئت گرفته که در حوزه‌هایی مثل ارز دیجیتال و Second Life (زندگی دوم) مصداق پیدا می‌کند. هر کدام از این عناوینی که ذکر شد نیز علاوه بر حکم شرعی خود، به تبعِ نتایجی که در جامعه دارند، مجدداً حکم بعدی شرعی نیز بر آنها مترتب می‌شود؛ به این معنا که یک عنوان به خودی خود، اشکال شرعی نداشته و اصطلاحاً جایز یا مباح است اما گاه به تبع نتیجه‌اش، غیر جایز می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری(ره) یادآور شد: با این نگاه، تمام زوایای این گونه مسائل با شرع مرتبط می‌شوند و نمی‌توانیم بگوئیم موضوعی داریم که با شرع ارتباطی ندارد لذا اگر بخواهیم مسائلی از قبیل نوسان‌گیری در معاملات مختلف امروزی را مورد مداقّه شرعی قرار دهیم باید از حیث ارکان معاملات، چگونگی آگاهی نسبت به وضعیت آن یا اصطلاحاً رانت اطلاعاتی و به ویژه نتایج آن که آیا منجر به اضرار عموم می‌شود یا خیر ؟ تمام این موارد را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم.

مزینانی ادامه داد: قطعاً اگر معامله‌ای از نظر ذات یا ارزش حقیقی و ... شبهه شرعی نداشته باشد اما روند انجامش جامعه اقتصادی را با مشکل مواجه کند، بر اساس قاعده لاضرر، باید از وقوع آن پیشگیری نمود مگر تا زمانی‌که چارچوبی برای آن تعریف شود تا مضر و مخل به عموم و اجتماع نباشد. کسی که به واسطه دسترسی به اطلاعاتی، از ظرفیت نوسان‌گیری بهره می‌برد یا با انجام معاملات مکرر در قالب نوسان‌گیری، سبب اخلال در روند فعالیت اقتصادی می‌شود، قطعا مرتکب حرام شده و باید جلوی او گرفته شود.

دیدگاه فقها درباره نوسان‌گیری

وی با اشاره به دیدگاه فقها درباره ابعاد فقهی نوسان‌گیری در بازارهای مالی اظهار کرد: دفتر مقام معظم رهبری در خصوص تجارت روز و به ویژه موضوع بورس به صراحت بیان فرموده‌اند: «مهم این است که باید معاملات در بورس نامشروع و خلاف قانون نباشد در غیر این صورت حرام است» همچنین در خصوص نوسان‌گیری دفتر معظم له اعلام کرده است: «از آنجا که نوسان‌گیری روش‌های مختلفی دارد، در صورتی اشکال ندارد که مخالف ضوابط شرع و قانون و مقررات مربوطه نباشد»

این کارشناس مسائل شرعی ادامه داد: در خصوص معاملاتی که جنس در آن موجود نیست و پولی هم در واقع رد و بدل نمی‌شود، مثل معاملات آتی، آیت‌الله مکارم می‌فرمایند: «اینگونه معاملات یعنی خرید و فروش آتی که نه جنس موجود است و نه قیمت پرداخت می‌شود باطل است»

عضو هیئت‌مدیره مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری(ره) در پایان بیان کرد: با عنایت به این نظرات فقهی و مباحثی که مطرح شد، در جمع‌بندی می‌توان گفت که باید در تمام مراحل اعم از کسب اطلاع از چگونگی وضعیت بازار بر اساس دسترسی‌های خاص، ماهیت معامله و ارکان شرعی آن و نیز تبعات ایجاد شده از معامله، جواز شرعی آن محرز شود تا بتوان حکم به صحت معامله کرد.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۷
مهر
۹۹

✍️نفرات برتر مسابقات تنیس کیش که به مناسبت هفته دفاع مقدس در مجموعه تنیس المپیک جزیره کیش برگزار شد، معرفی شدند.

🔹در این دوره از مسابقات که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد ۱۰ تنیسور در رده سنی آزاد، به صورت انفرادی و تک حذفی در زمین تنیس المپیک جزیره کیش با یکدیگر به رقابت پرداختند
 🔹در روز پایانی این دیدارها نفرات برتر این مسابقات معرفی شدند که از بین این شرکت کنندگان، 🥇«امید مزینانی» به عنوان قهرمان این دوره از رقابت‌ها شناخته شد و «امیر محمودی» و «سجاد خوراهه» به ترتیب مقام دوم تا سوم را به خود اختصاص دادند.

🔹در پایان حکم و مدال‌های نفرات برتر این مسابقات از سوی رئیس موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش و همچنین جوایزی از سوی عبدالنبی شرفی رییس هیات تنیس جزیره کیش اهدا شد.

🔹گفتنی است داوری این مسابقات که از روز ۳۱ شهریور ماه ۹۹ در زمین تنیس المپیک کیش آغاز شد، توسط رهام معروف و مدیریت مسابقات بر عهده اسحاق پالای بود.

  • علی مزینانی
۰۵
مهر
۹۹


✍️به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ همزمان با پنجمین روز از هفته ی دفاع مقدس و در آستانه روز جهانی گردشگری دکتر عنابستانی و محبی دو نماینده شهرستان سبزوار بزرگ طی برنامه ی دهگردشی با حضور در مزینان با مشکلات این دیار تاریخی آشنا شدند.
🔹در این دیدار که پس از انتخاب این دو نماینده در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی برای اولین بار انجام شد؛ علی اکبر رضوانی پناه رییس شورای اسلامی مزینان به تشریح مشکلات عدیده زادگاه دکتر علی شریعتی پرداخت و گله مندی شهروندان را از طول کشیدن تعریض و آسفالت جاده مزینان به داورزن که اولویت نیاز حقیقی و حقوقی مردم این دیار است بیان کرد.
🔹پس از این سخنان و طرح مشکلات دیگر مانند تکمیل پروژه باغ اسرار مزینان (مجتمع دکتر علی شریعتی مزینانی)، طرح هادی روستایی، عدم وجود سیل بند در مسیر سیلاب، تخریب قنوات و... هردو نماینده مجلس شورای اسلامی قول مساعدت و همکاری برای پیگیری آن ها به خصوص تکمیل پروژه مجتمع و جاده را به شرکت کنندگان در جلسه اعلام کردند.
🔹دکتر علی اصغر عنابستانی در طول برگزاری جلسه طی تماسی با دکتر حسن نیا معاون  وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری حمل و نقل پایانه های کشور گلایه ی مردم و شورای اسلامی و دهیاری مزینان را به اطلاع وی رساند که این مقام وزارت راه ضمن عذرخواهی دلیل تعطیلی کار را نبود پول و ارائه اوراق به پیمانکار دانست و قول داد که تا پایان سال جاری این وعده محقق شود!
🔹در ادامه این جلسه مهندس اسدالهی فرماندار شهرستان داورزن نیز با تأکید بر مشکلات مطروحه خواستار همراهی و همکاری بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این امور شد.
🔹دکتر بهروز محبی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز ارادت به مردم مزینان و خاندان شریعتی بر پیگیری مشکلات زادگاه معلم شهید انقلاب به ویژه جاده تأکید کرد.
🔹این جلسه در روزجمعه چهارم مهرماه 1399با حضور دکتر علی اصغر عنابستانی و بهروز محبی نجم آبادی نمایندگان مردم شریف سبزوار بزرگ و شهرستان های تابعه، مهندس اسدالهی فرماندار داورزن و شورای اداری شهرستان ، اعضای شورای اسلامی و دهیار و معتمدین  مزینان در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.

🔆جاده آدمکش زادگاه دکترعلی شریعتی به طول 7کیلومتر در ضلع شمالی مزینان واقع شده که تنها راه مواصلاتی به داورزن و راه تهران مشهد است و با پیروزی انقلاب اسلامی آسفالت شد و متأسفانه به دلیل بی توجهی مسئولین راه و شهرسازی با گذشت چهار دهه از عمر آن و فرسوده شدن و عرض کم تا کنون چندین خانواده مزینانی و روستاهای اطراف را داغدار کرده است.

سال گذشته با حضور دکتر حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی در مزینان بنا شد کار تعریض و آسفالت این جاده حادثه خیز تا شروع زمستان همان سال به پایان برسد و نمایندگان دوره دهم از تأمین بودجه این پروژه و تعیین پیمانکار خبر دادند اما این وعده ها که هر سال در مراسم سالروز شهادت فرزند شایسته کویر مزینان دکترعلی شریعتی مزینانی از سوی مسئولین و نمایندگان تکرار گردیده هنوز محقق نشده است.

در تازه ترین خبر با حضور فرماندار شهرستان داورزن و رییس شورای اسلامی شهرستان و مزینان در دفتر مدیر کل استان خراسان رضوی بازهم این وعده تکرار شد که مدیر کل استان قول دادند ظرف یک هفته یعنی تا پایان شهریور 99 کار جاده به اتمام برسد اما این شهریور هم به پایان رسید و آن قول بر زمین ماند.

شایان ذکر است؛ متأسفانه پیمانکار قبلی با تخریب کناره های جاده که برای آماده سازی تعریض دست به چنین کاری زده خطر سقوط وسایل نقلیه و حادثه ی تلخ دیگری را دوچندان کرده است.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۲
مهر
۹۹

 

🌐وعده ای که محقق شد

✍️همزمان با دومین روز از هفته گرامیداشت دفاع مقدس طی مراسمی با حضور دکتر خسروجردی وخانم مهندس ده نبی رییس و مسئول گسترش شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن، اعضای شورای اسلامی و معتمدین و روحانیون و خیرین نیکوکار مزینانی، بخش دندانپزشکی مرکز بهداشت و درمان شهدای مزینان افتتاح شد.

🔹در این مراسم دکتر خسروجردی ضمن تشکر از خیرین نیکوکار اظهار داشت: مزینان و مزینانی ها دوست داشتنی و قابل احترام و مانند خانواده من هستند که ارادت خاصی به آن ها دارم.

🔹وی افزود: تلاش ما بر این است که خدمات در واحد دندانپزشکی مزینان پایدار باشد.

🔹علی اکبر رضوانی پناه رییس شورای اسلامی مزینان نیز با اعلام این خبر ضمن تشکر از خیرین و فرزندان دلسوز مزینان اظهار داشت: امیدواریم این گونه کارهای خیرخواهانه در مزینان تداوم داشته باشد و به زودی شاهد افتتاح دیگر پروژه ها و به ثمر رسیدن طرح های عمرانی نیمه تمام مانند باغ اسرار مزینان(مجتمع فرهنگی شریعتی) باشیم.

🔹در این کار خداپسندانه علاوه بر مبالغ اهدایی دو بانوی مکرمه مرحومه عذرا رفیعی و سرکارخانم حاجیه طوبی رفیعی و مرحومه حاجیه فاطمه صانعی مادر شهید والامقام سیدعلی اکبر حسینی مزینانی، خیرین دیگری در آماده سازی و راه اندازی بخش دندان پزشکی کمک کرده اند.

🔹قرار است  این واحد تخصصی، در وقت اداری روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته خدماتی از قبیل عکس، پرکردن، عصب کشی، جرمگیری و کشیدن دندان ارائه نماید که در حال حاضر با توجه به شرایط بحران کرونا بیشتر معاینات پزشکی و خدمات اورژانسی انجام می شود.

🔹شایان ذکر است در تمامی مراحل خرید و تجهیز و راه اندازی این مرکز؛ سید بزرگوار دکتر سیدحسین ضیایی مزینانی که مدت مدیدی در مزینان با تخصص دندانپزشکی در خدمت همشهریانش بود و اکنون در سبزوار مشغول به کار است مشاوره های لازم را به خیرین نیکوکار ارائه کرد و شورای اسلامی مزینان نیز پیگیر امور مربوطه بوده است.
🔆خاندان معزز و نیک اندیش رفیعی پیش از این و از محل میراث اهدایی مرحومه مغفوره حاجیه خانم بتول رفیعی درمانگاه یا همان بهداری سابق مزینان را در سال ۱۳۹۴ نوسازی و احیا کردند و خدمات ارزنده آن ها در کهن دیار مزینان همچنان ادامه دارد.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی